Op weg naar duurzaamheid PZC Land art onbekend en onbemind Dini Simons heeft rust hervonden Ruim helft bedrijven zondigt een beetje tegen milieuregels I f* 4^ 12 Drietal hoort anderhalf jaar cel eisen voor creditcardfraude Milieutop kunst cultuur bij nader inzien vrijdag 23 augustus 2002 door Aector Dooms MIDDELBURG - Officier van justitie A. Flikweert heeft giste ren bij de rechtbank in Middel burg achttien maanden cel ge- eist tegen twee Hagenaars van 26 en 31 jaar en een 22-jarige Rotterdammer wegens fraude en oplichting met creditcards en telefoonkaarten. De verdachten kochten begin dit jaar met gestolen creditcards telefoonkaarten en sigaretten bij tankstations in Zeeland en Brabant. Van de strooptocht werden eind februari en 1 maart tankstations in Goes, Middel burg, Sint Annaland, Haamste de, Oosterland, Steenbergen, Bergen op Zoom en Moordrecht de dupe. De daders konden 1 maart worden gepakt nadat een pomphoudster in Oosterland het kenteken van de vluchtauto had genoteerd. In de auto zaten een groot aantal gestolen credit cards en telefoonkaarten ver stopt. De mannen opereerden in groepsverband. De officier maakte zich deson danks zorgen over de beveili ging van de creditcards, die niet afdoende blijkt als ze in ver keerde handen komen. „Het creditcardsysteem leent zich nog te gemakkelijk voor fraude. Maar dat mag nooit een vrijbrief zijn om op deze manier zichzelf te verrijken ten koste van een ander", zei hij. De daders bekenden en zeiden door geldproblemen zich op het criminele pad te hebben bege ven. Volgens de officier is er sprake van een grootschalige fraude. Uit het dossier kwam het beeld naar voren dat er da gelijks misbruik werd gemaakt van de creditcards. ,,Ze bleven bewust onder de limiet, ze wis ten precies hoe ze te werk moes ten gaan." Creditcardfraude heeft in Nederland al voor veel slachtoffers gezorgd. Flikweert schetste gisteren het beeld van een omvangrijk complot. ,,Er is onlangs nog een hoofdverdach te aangehouden. Een aantal verdachten moet zich ook nog voor de politierechter verant woorden", aldus de officier. De rechtbank doet uitspraak op 4 september. door Rinus Antonisse De wereld zal er niet plotsklaps door veranderen. Teleurstellingen zijn bij voorbaat ingebouwd. Wel kunnen - liever nog: móeten - weer enkele stap pen gezet worden op de moeizame weg naar een duurzamere samenleving. Zeelands commissaris van de koningin Wim van Gelder gaat met deze ver wachting in zijn bagage, deelnemen aan de VN-conferentie in Johannes burg. Daar buigen van 26 augustus tot 5 september duizenden afgevaardigden zich over de toekomst van planeet Aar de. Als voorzitter van de commissie Duur zame Ontwikkeling van het EU-Comi- té van de Regio's heeft Van Gelder mee gewerkt aan de voorbereidingen van de Europese Commissie. Hij verdedigde een rapport dat mede ten grondslag ligt aan de standpuntbepaling van de EU. Logisch vervolg is zijn aanwezigheid op de VN-top zelf, als lid van de delega tie van de Europese Commissie, die ge leid wordt door voorzitter Prodi. De commissaris vindt het zeer eervol, 'al zal het een klus zijn om temidden van die 65.000 aanwezigen niet te verdrin ken'. Wat precies zijn rol zal zijn, ligt niet vast. Veel contacten leggen of te her nieuwen. Van Gelder verwacht betrok ken te worden bij het dagelijkse overleg van de EU-delegatie, maar op het streekgestoelte ziet hij zich niet ver schijnen. „Voor mij is er toch een positie aan de kant van de lijn." Wel rekent hij op ontmoetingen met andere regionale vertegenwoordigers, want al is de we reld tegenwoordig een dorp - regionale en lokale overheden zijn volgens hem bij uitstek nodig om duurzame ontwik keling gestalte te geven. „Je ziet ook in alle EU-landen een versterking van de regio's, behalve in Nederland." Voorzorgprincipe Duurzaamheid. Kort samengevat ver staat Van Gelder daar onder: alles wat de toekomst belast, moet je voorkomen. Hij noemt een actueel voorbeeld: de wateroverlast in Europa. De natuur is sterker dan de mens, die door het volop produceren van broeikasgassen kli maatverandering veroorzaakt. „Dat doet je beseffen dat je niet ongestraft je omgeving kunt verwaarlozen. Ondanks het feit dat we de laatste dertig jaar de milieuproblematiek meer zijn gaan be seffen, is er nog onvoldoende inzicht in de complexiteit en samenhang. Ik kies Greenpeace roept met de milieutop in het vooruitzicht op haar manier op om na te denken over de gevolgen van voor het mileu schadelijke handelingen. foto AP voor het voorzorgprincipe. Neem geen risico's waar je later spijt van kunt krij gen. De goedkope milieu-oplossingen uit het verleden zijn de dure saneringen van het heden." De commissaris acht het afgeven van een helder signaal tijdens de Johannes burg-top belangrijk. Water, energie, gezondheid, landbouw en biodiversi teit zijn de voornaamste thema's op de conferentie. Nu al staat vast dat er spanningen zullen optreden tussen de stroming die harde afspraken wil ma ken (zoals de EU) en de groep die het uitspreken van goede bedoelingen vol doende vindt (zoals Amerika). Van Gel der ziet het als kortzichtigheid dat de Verenigde Staten op het terrein van duurzaamheid niet dezelfde leidende rol wil spelen, die het op militair gebied wel claimt. Hij is zich ervan bewust dat de samen leving na 11 september 2001 in een soort stress is geraakt. „Wat zie je altijd gebeuren? Frustraties zetten zich om in haat jegens de omgeving en men gaat over tot vandalisme en vernieling. In een tijd van stress is het milieu kind van de rekening, ik zie dat ook in Neder land. Er is wel een golfbeweging. Tien jaar geleden kon niemand overweg met het begrip duurzaamheidnu is het voor een deel gemeengoed geworden. Soms heb ik het idee dat mensen in het be drijfsleven en maatschappelijke orga nisaties verder zijn dan de politiek." Als opmaat voor Johannesburg be schouwt Van Gelder ook de uitreiking van de Four Freedom Awards in juni te Middelburg, waar de Noorse Gro Har lem Brundtland een van de laureaten was. Zij is eerstverantwoordelijk voor het naar haar genoemde rapport over de toekomst van de wereld (Our Com mon Future). Geen vrede zonder voed sel, geen veiligheid zonder gezondheid, was haar statement. Het sluit naadloos aan op de VN-conferentie. En Nelson Mandela hamerde bij die gelegenheid op de ongelijke verdeling van de rijk dom in de wereld, een enorme sta-in- de-weg voor een duurzame samenle ving. Agenda 21 Tien jaar geleden vond in Rio de Janeiro een eerste top over duurzaamheid plaats. In de zogeheten Agenda 21 wer den ruina 2500 aanbevelingen voor ac tie gedaan. De uitvoering verloopt traag. Voor Van Gelder geen reden nu te wanhopen. „Het is in beweging. Duur zaamheid krijgt door Johannesburg veel aandacht en daarmee is het doel al voor een deel gehaald. Het is een hele keten, van bewustwording tot besluit vorming." door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Bij controles van de milieuregels blijkt ruim de helft van de bedrijven niet 'in orde' te zijn. Ongeveer 40 pro cent kan de toets der kritiek doorstaan. Het overgrote deel van de geconstateerde tekort komingen kan overigens snel worden opgelost. Slechts een klein deel van de overtredingen leidt tot bestuurlijke en/of strafrechtelijke sancties. Veel van de fouten horen tot de categorie 'klein leed'. Vaak is van opzet geen sprake, eerder van onwetendheid of onjuiste uitleg van de regels. Het aantal 'probleembedrijven', dat hard nekkig in de fout gaat, is gering. Die zijn bekend en daar wordt streng tegen opgetreden, verze keren gedeputeerde A. Poppe- laars (CDA, milieu) en officier van justitie A. Flikweert. Ze vinden dat van een 'milieu maffia' in Zeeland geen sprake is. „Zeker als je het vergelijkt met andere provincies, zijn er geen grote problemen", zegt Flikweert. Het Openbaar Mi nisterie heeft zich, uitgaande van beschikbare menskracht, als taak gesteld jaarlijks vier- tot vijfhonderd milieudelicten te vervolgen en twee zware za ken aan te pakken. Dat doel wordt ruim gehaald. Openbaarheid De milieucontroles en de na weeën komen nauwelijks in de openbaarheid. Zowel provincie als Openbaar Ministerie stellen zich terughoudend op bij het naar buiten brengen van opge legde bestuurlijke en strafrech telijke maatregelen, mede met het oog op de p.ositie van over tredende bedrijven en personen „De controles en eerste aanma ningen om direct orde op zaken te stellen, zijn niet openbaar", vertelt de gedeputeerde. „Be stuurlijke waarschuwingen en dwangsombeschikkingen zijn passief openbaar. We bekijken of de daarin een actiever beleid kunnen voeren." Officier van justitie Flikweert meldt dat ver uit de meeste overtredingen worden 'afgekocht' met een schikking, die in beginsel mei bekend wordt gemaakt. Grote zaken worden door de rechtbank in het openbaar be handeld. Daarmee vooraf goede sier maken doet het OM niet om te voorkomen dat vóór een'zit I ting een bepaalde sfeer ont staat. In 2001 kwam het in Zee land tot 461 strafzaken (teeen 324 in 2000). Voor bijna de helft ging het om overtredingen van de Wet Milieubeheer (228) j daarnaast scoorden de Wet Ver ontreiniging Oppervlaktewate ren (52) en de Natuurbescher- mingswet (54) hoog en in 24 zaken ging het om valsheid in I geschrifte. Poppelaars en Flikweert geven aan dat er steeds meer lijn komt in de controle van milieuregels Met als spil het Provinciaal Mi- lieu Overleg (PMO) voor Zeeuws-Vlaanderen en voor overig Zeeland werken de in stanties die voor demilieuhand- having verantwoordelijk zijn niet meer langs elkaar heen, maar samen. Daardoor wordt meer, beter en gerichter gecon troleerd. Regiopolitie De gedeputeerde en officier van justitie stellen dat de gezamen lijke aanpak, die enkele jaren geleden begon, vruchten af werpt. Tot nu toe bleef de inzet van de regiopolitie Zeeland achter (ze hadden het druk met zaken als het Europees voetbal- kamioenschap, invoering van de euro, acties rond radioactief I afval), maar ook daar komt ver- betering in. A. Schipper van het servicepunt 1 milieuhandhaving Midden- en Noord-Zeeland wijst erop dat de aanpak van milieu-over tredingen bij de politie meer aandacht krijgt. In het Ooster- scheldebekken is daarvoor een j speciaal project opgezet. „Poli- tiemensen moeten milieu-over- tredingen weten te herkennen 1 Het gaat vaak om simpele din gen, zoals olie lozen op een straatkolk, of mestregels. Het project geeft de gemiddelde wijkagent een handreiking wat f hij met het milieu kan." Provinciale Staten zijn wei nig enthousiast over land art in Zeeland. Een meer derheid van de Statenleden maakt een voorbehoud bij de proef die het dagelijks provinciebestuur heeft voorgesteld, een grote min derheid is mordicus tegen. Uit de argumentatie blijkt helaas dat ze helemaal niet weten wat land art is. Tijd voor een excursie naar Fle voland. door Ernstjan Rozendaal MIDDELBURG - De termino logie was niet mals, afgelopen maandag in de Statencommis sie welzijn. Gesproken werd over het voorstel in drie Zeeuw se landinrichtingsprojecten - het Walcherse Vebenabos, Schouwen-West en Den Inkel - land art toe te passen. De Sta tenleden was gevraagd voor het Vebenabosproject bijna 27.000 euro beschikbaar te stellen. „Flauwekul", vond M. West- strate van Partij Weststrate. VVD-er J. Maris had er 'geen goed gevoel bijen J. van Oosten van de ChristenUnic voorzag alleen maar 'vervallen rotzooi' in het Zeeuwse landschap. Van alle Statenleden die het woord voerden, bleek alleen M. Ie Roy (PvdA) benul te hebben van waar het bij land art om draait, maar haar partij had wel beden kingen tegen de vaagheid van het voorstel van Gedeputeerde Staten. Vandaag staat het item in de Statencommissie Ruimte, Milieu en Water nogmaals op het programma. Het is geen overbodige luxe de Statenleden die daar het woord willen ne men, op voorhand even bij te praten over het begrip land art. Land art is iets anders dan wat doorgaans wordt verstaan on der kunst in de openbare ruim te. Na de Tweede Wereldoorlog werd het park ontdekt als een natuurlijke presentatieplek voor beelden. In Battersea Park in Londen vond in 1948 de eer ste grote manifestatie plaats van beelden in de openlucht. Een jaar later volgden Park Sonsbeek bij Arnhem en Park Middelheim bij Antwerpen. In Nederland kwamen daar later de Keukenhof in Lisse, de Flori- ade in Zoetermeer en het park rondom Museum Kröller-Mul- ler in Otterlo bij Het doel was aanvankelijk didactisch. Het publiek kreeg een overzicht van de moderne beeldhouwkunst en de nieuwe ontwikkelingen. Het groen diende als decor voor de- beelden. Eind jaren 60, begin jaren 70 veranderden de ideeën over beeldende kunst. Kunstenaars keerden zich tegen de traditio nele manier van kunst presente ren. Het plaatsen van een los beeld in park en beeldentuin (of museumzaal) werd niet langer interessant geworden. Een kun stenaar als Marinus Boezem, te gen woordig" woonachtig in Mid delburg, was ontevreden over de beperkte ruimte die kunst kreeg toebedeeld. „Ik vond dat in principe elke plek moest open staan voor het realiseren van kunstwerken." Om die stelling te illustreren, signeerde Boezem in 1969 met een vliegtuigje de lucht boven de haven van Am sterdam. Het lag voor de hand dat kunst werken in de openlucht voort aan niet meer losse objecten in het landschap zouden zijn, maar een relatie zouden aan gaan met de landschappelijke omgeving. Vanuit die gedachte gang ontstond ook land art. In de strikte betekenis van de analyse term gaat het bij land art om kunstwerken waarvoor letter lijk het landschap en het daarin aanwezige materiaal als uit gangspunt worden genomen. Opnieuw zijn in het oeuvre van Marinus Boezem heldere voor beelden te vinden. Bij het Tops- huis op Neeltje Jans heeft hij de plattegrond van de kathedraal van Reims uitgelegd in basalt blokken. Dezelfde blokken als zijn gebruikt voor dit door men senhand gemaakte landschap. Een nog duidelijker voorbeeld is Boezems Groene Kathedraal in Almere. Met populieren heeft hij daar een blauwdruk ge maakt van de kathedraal van Reims. Letterlijk en figuurlijk is de kathedraal daar sinds 1987 tot de ware afmetingen ge groeid. Het is nu een Gothische kathedraal in de polder, waar kan worden getrouwd, gepick nickt en gerust. Statenleden die niet weten waarover ze praten, hoeven dus niet ver te reizen om hun ver zuim goed te maken. In Middel burg woont een expert op het gebied van land art, iemand die bovendien contacten heeft met de bekendste land art-kunste- naars ter wereld. Maar beter nog kan de provincie een bus af huren en met alle Statenleden een excursie maken naar Flevo land. Daar zijn namelijk nog veel meer landschapskunstwer ken te bewonderen. Hoewel het nooit gaat om 'vervallen rot zooi', zijn sommige werken wel wat vrijer van opzet dan het da gelijks provinciebestuur voor ogen heeft. Een mix van cultuur en natuur is heden ten dage zo gewoon, dat niet alle land schapskunstenaars zich nog ge bonden voelen aan het gebruik van natuurlijke materialen. Maar ook als de provincie vast houdt aan die definitie, valt in Flevoland veel te leren. Met buxushagen heeft Anne Mieke Backer bij Almere-Haven een prachtig Monument voor een- woningwetwoning geschapen. Of wat te denken van Robert Morris' beroemde Observatori um, dat gedurende de seizoenen de schommelingen van de aarde ten opzichte van de zon zicht baar maakt? Of Sea Level van Richard Serra (waarvoor wel beton is gebruikt), dat aan de 'bezoeker de ervaring geeft hoe ver hij zich in Zeewolde onder de zeespiegel zou bevinden als er geen dijken zouden zijn. Gedeputeerde Staten zouden zeker mee moeten op excursie, omdat Flevoland door middel van een simpele Flevo Kunst Kaart het publiek op een uiterst toegankelijke manier infor meert over het hoe en waarom van landschapskunst. Iets wat van het Statenvoorstel niet kan worden gezegd. Dini Simons maakt tegenwoordig haar eigen olieverf, want dal werk prettiger en ziet er natuurlijker uit, vindt ze. foto Willem Mieras De Groene Kathedraal van Marinus Boezem. foto Gert Schutte Fotografie door Esme Soesman THOLEN - Zeven jaar geleden nam Dini Simons, voorheen kapster van beroep, de schil derskwast ter hand. Wat volgde was een explosie van creativi teit, waarin nauwelijks lijn viel te ontdekken. Inmiddels heeft de in Tholen-stad wonende Si mons haar rust hervonden. Ze is terug bij het gebruik van tekens, die in haar ogen voor de oor sprong staan. Aan de muren in haar woning hangt zeer recent werk te dro gen. In sobere tinten heeft Simons een grove kadrering neergezet. Onleesbare tekens vormen het middelpunt van de olieverfschilderijen „Schep pen begint met tekens", zegt Si mons. „Je kunt ze verder uit werken, dan krijg je taal." Denkbeelden In het atelier hangt een ogen schijnlijk in craquelé opgetrok ken doek. Een torso voorzien van teksten („We hebben ons zelf beschilderd in de kleuren van de wereld") belichaamt denkbeelden die uit een filoso- fenbrein stammen. Het blauw aansprekend, de contouren hel der. Dezelfde hand zet hier heel ander werk neer. In 1995, na een ernstige ziekte, is Simons aan het schilderen ge slagen. Het knalde eruit, bliktze op die begintijd terug. In eerste instantie tekens. Daarna volgde veel naaktmodellenwerk. Een uiting, vermoedt de Thoolse, van haar geïntrigeerd zijn door het al dan niet functioneren van het menselijk lichaam. Ze werk te met materialen als acryl en bister. Koos voor felle kleuren en experimenteerde met de on dergrond. De chaos die zij lange tijd in haar oordeel over haar eigen werk heeft ervaren, heeft in middels plaats gemaakt voor een duidelijke lijn. De mens is voor Simons de belangrijkste inspiratiebron bij het schilde ren. „En dan vooral het denken van mensen. Waarom doen ze de dingen zoals ze ze doen, dat wil ik weten. Maar ik heb er geen positief of negatief oordeel over klaar." Haar interesse voor be weegredenen betekent niet automatisch dat haar werk ge compliceerd of gelaagd is. Inte gendeel zelfs, de kracht van Si mons lijkt juist eenvoud te zijn. Op houten plankjes, afkomstig van schuttingen en meerpalen, schilderde Simons in kleder dracht gehulde mensen. Dank zij de houtnerven vage en juist daardoor intrigerende silhouet ten. Verwijzend naar tijden van weleer, wat bevestigd wordt door de verweerde uitstraling. Experimenten Het felle kleurgebruik maakt de schilderijen echter veel eerder actueel. Het is eigen aan de Thoolse om te experimenteren. Om plots op oud hout aan de slag te gaan of om - zoals ze met haar meest recente werk van plan is - beschilderd linnen te gaan verknippen. Tekenend is ook dat Dim Simons opeens een overstap heeft gemaakt naar olieverfschilderijen. Van zelfge- In het artikel over het Kunstspoor Noord- Beveland van afgelopen woensdag is abusievelijk de naam van kunstenares Martha de Jonge-vander Maas wegge vallen. Zij toont zaterdag en zondag 111.00-18.00 uur) in haar woning aan de Zuidlangeweg 6 in Kats schilderijen van oude werktuigen en portretten. produceerde olieverf, weltever- staan. Opgebouwd uit I pigmenten, lijnolie, terpentijn en eierdooiers. „Het is anders. prettiger. Je kunt het dikker aanbrengen en het is lekkerder werken. En je kunt het ziemHet ziet er veel natuurlijker uit." Werk van Simons is voor onbe paalde tijd te zien in kapsalon Marion Wisse in Kamperland Advertentie muziektheater op locatie bij Goes ZWARTE VOGELS IN DE BOMEN ontroering waar ontreddering troef is wo 28 t/m za 31 aug en di 3 t/m za 7 sept 20u30/€20,= boerderij Hongersdijk, Roodewijk -Of 2002

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 42