Al dat geld verziekt de boel Wedstrijd vaak begin van grote zangcarrière PZC Wulpsheid wijkt voor braafheid Nieuwe cd van overleden Eva Cassidy Bettie Serveert terug na sabbatsjaar Vocalisten Concours 26 vrijdag 23 augustus 2002 et sabbatsjaar van Bettie Serveert zit erop. De Amsterdamse rockformatie die onder meer met Live en Counting Crows door de Verenigde Staten toerde, werkt momenteel in de studio aan een album. Het grote geld stroomt niet meer binnen en de productie van de nieuwe plaat doet Bettie Serveert zelf. Het deert zangeres Carol van Dyk allerminst. „We zijn onafhankelijk en kunnen doen wat we willen." Sinds Bettie Serveert in juli vorig jaar een rustpauze aankondigde, is het stilletjes ge weest rond de band. De inmid dels driekoppige formatie, op gericht in 1991 en vernoemd naar tennisster Betty Stöve, heeft het sabbatical year 'benut' zoals het volgens de betekenis van het woord hoort. „Letterlijk vertaald betekent het een stu diejaar", zegt Carol van Dyk (40). De zangeres speelde de af gelopen periode in de country band Chitlin' Fooks met onder anderen ex-Metal Molly-zanger Pascal Deweze. Gitarist Peter Visser (39) bege leidde Ellen ten Damme. „En dat was behoorlijk aanpoten, want ik had op gitaar nog nooit andere nummers gespeeld dan die van de 'Betties'. Ik had twee weken de tijd om alles te leren, terwijl ik van sommige akkoor den nog nooit had gehoord. En het eerste optreden was direct op Lowlands." Het moge duidelijk zijn dat de Amsterdamse band, verder be staande uit bassist Herman Bunskoeke, niet heeft stilgeze ten. „Ik heb nog nooit zo hard gewerkt als het afgelopen jaar", zegt Van Dyk. „Een plaat opne men met Chitlin' Fooks is iets wat ik al heel lang wilde doen. In oktober komt de tweede alweer uit, die overigens meer blues is dan country. En ik vind een poosje afstand nemen wel goed. Zodoende jga je alles wat je hebt gedaan objectiever bekijken. Ik concludeer dat naar mate ik langer met muziek bezig ben, ik het steeds fijner vind. Bettie Serveert, dat grote be kendheid vergaarde met de sin gles 'Tom Boy' en 'Kids All right', bestaat al ruim tien jaar. Toch waren de 'uitstapjes' voor de ervaren bandleden zeer zeker leerzaam. Van Dyk vindt bij voorbeeld dat Visser in de korte periode bij Ellen ten Damme 'ontzettend veel' heeft bijge leerd. Voor de gitarist zelf was het jaar vrijaf heel belangrijk om de dingen te doen die hij zelf leuk vond. „Dat deed hij toch al", grapt Van Dyk. Visser: „Eh, maar nu zonder ook maar één concessie te doen." Tijdens het 'sabbatical' waren er weliswaar geen Bettie Serveert- Zangeres Carol van Dyk: „De beste kunst moet eigenlijk underground gaan, zodat niemand zich ermee kan bemoeien." optredens, maar wel de voorbe reidingen voor een vijfde al bum. Visser die met Van Dyk bijna alle tekst en muziek schrij ft, kocht in januari dit j aar een 16-sporen tape. „Samen met Carol ben ik thuis wat op dat apparaat gaan pielen." Vol gens Van Dyk bestond er geen vooropgezet plan. „We waren gewoon aan het schrijven en componeren. Dat is iets wat we al bijna zestien jaar doen, lang voordat 'Bettie' werd opge richt." De beste manier voor het tot stand brengen van nieuwe songs is volgens Van Dyk lekker plaat jes draaien en een goed koud biertje. „Heerlijk toch", zegt ze. „Geen druk, geen haast. Alleen hadden we in het begin wat moeite met die 16-sporen tape, want we hadden echt geen idee hoe dat pokkending werkte. De in februari volgend jaar te ver schijnen plaat heet Log 22." Het proces geschiedde allemaal zonder drummer Reinier Veld man. Hij besloot verder te gaan met zijn andere band Young Pi lots, waardoor het altijd als kwartet opererende Bettie Ser veert momenteel een trio is. Voor in de studio heeft de band een toetsenist en twee drum mers ingehuurd. Op het podium zal de samenstelling per optre den anders zijn. „Het is even Geen bewuste keuze, vindt Vis ser. „Zo werkt het meestal niet. Als je een plaat maakt kun je niet zeggen: 'We gaan het dit keer helemaal anders doen.' Uiteindelijk komt eruit wat er uit komt; je kunt niet afdwingen puzzelen wanneer iedereen be schikbaar is", zegt Van Dyk. „Maar je kunt er wel vanuit gaan dat ik, Peter en ook Her man altijd aanwezig zijn." Met Log 22 gaat Bettie Serveert op dezelfde weg verder die het met Private Suit (release 2000) was ingeslagen. Minder frivool en luchtig klinkend dan Dust Bunnies ('97), meer gebruik van toetsen en minder up-tempo. welke richting het opgaat." Bij de laatste cd nam John Pa rish (o.a. 16 Horsepower) de productie voor zijn rekening. Deze keer doet Bettie Serveert het weer helemaal zelf. Dat deed de band ook bij het debuutal bum Palomine en dat is nog al tijd de best verkochte. Maar voor Visser is dat niet de reden. „Private Suit was een goede consequent doorgevoerde plaat. Maar als je een producer in de arm neemt, bepaalt hij hoe de cd eruit gaat zien. Bij alle vier de albums die we hebben uitge bracht, heb ik het idee dat het wel goed is, maar toch is er een aantal dingen dat ik anders zou hebben gedaan. Nu kunnen we dat tenminste ook uitvoeren." „Maar we hebben ook gewoon geen geld voor een producent", vult Van Dyk zonder enkele schroom aan. „Ons budget is klein, maar dat vind ik helemaal niet erg." De krappe kas is nog steeds een gevolg van de breuk met het Amerikaanse platenlabel Mata dor in '99. Vanwege financiële perikelen werd Bettie Serveert met vele andere bands op straat gezet. Dat was toch even schrik ken voor de formatie die jaren lang gold als één van Neerlands meest succesvolle bands in de Verenigde Staten op dat mo ment. „We hadden wel onze vrijheid terug", zegt Van Dyk. „Sindsdien zijn we onafhanke lijk en kunnen doen wat we wil len. Tegenslag? Dat is iets wat je kunt overwinnen." Het is zes jaar geleden dat Eva Cassidy overleed. Ze was pas 33 jaar en slechts in kleine kring bekend als zange res. Ze overleed voordat ze door de platenmaatschappijen was ontdekt, doof als die waren ge weest voor haar zangkwalitei ten. Eva Cassidy zong alle stij len en was niet in een hokje te stoppen. Pas na haar overlijden kreeg ze postuum erkenning, toen de cd Songbird werd uitge bracht met daarop een compila tie van het beste van haar twee in kleine oplage uitgebrachte platen. Haar ouders, Barbara en Hugh Cassidy, zien er nauwlettend op toe dat er zorgvuldig met de na gedachtenis van hun dochter wordt omgegaan. Zij houden streng toezicht op datgene wat in naam van Eva wordt uitge bracht. Maar er blijkt nog ge noeg te zijn. Eva Cassidy was vaak in de studio van producer/ musicus Chris Biondo. Zij putte uit een enorme repertoirekennis - jazz, blues, soul, gospel - en als de band meedraaide, was een tweede opname zelden nodig. Deze week verschijnt een nieu we (de vijfde) cd van Eva Cassi dy die de titel Imagine draagt. Producer Biondo heeft ervoor gekozen de live- en demo-opna men puur te houden en geen ex tra muzikanten toe te voegen. Hier en daar is het Eva Cassidy alleen met gitaar: 'It doesn't matter anymore' (bekend ge worden als laatste opname van de verongelukte Buddy Holly), 'Imagine' van John Lennon, 'Early morning rain' van Gor don Lightfoot, 'Tennessee Waltz' van Patty Page en 'Dan ny Boy', het bijna stuk gezongen kroeglied uit de Angelsaksische wereld. In alle gevallen geldt de constatering dat niemand eer der deze songs op de manier van Eva Cassidy heeft geïnterpre teerd: met diep gevoel voor de teksten en originele variaties op de melodielijnen. Al zong Eva veelal covers van andere arties ten, haar uitvoering voegde al tijd weer een nieuwe dimensie Met de release van Private Suit herstelde Bettie Serveert zich op eigen kracht met het eigen la bel Palomine (inderdaad ver noemd naar de debuut-cd). Voor de bijbehorende tournee speel de de band in het voorprogram ma met Live en Counting Crows. Toch doet Bettie Ser veert het vooralsnog met een be scheiden inkomen. Visser: „De beste kunst moet eigenlijk un derground gaan, zodat niemand zich ermee kan bemoeien, ook financieel niet. Al het geld dat erbij komt kijken, verziekt de boel toch alleen maar." Kortom, plezier blijft voorop staan. Van Dyk: „Muziek maken is het enige dat ik leuk vind. En bovendien: met dit beroep kan ik iedere dag tot tien uur uitsla pen, terwijl bijna iedereen 's ochtends om zeven uur moet opstaan." Vincent Okker Bettie Serveert speelt woensdag 28 augustus in Ekko (Utrecht) en don derdag 29 augustus inRotown (Rot terdam) Meer informatie op wiow. bet tieserveertcom Vorig jaar sloeg het Festival Oude Muziek in Utrecht zijn publiek nog om de oren met prikkelende concerten rond een eetbaar Kasteel der Liefde en een thema als Middeleeuwse seks en geweld. Dit jaar is de wulpsheid geweken en voert muzikale braafheid weer het hoogste woord. Menige oude-muziek-die-hard zal het als een pikanterie erva ren dat het Festival Oude Mu ziek dit jaar ernst maakt met de negentiende eeuw. Want die eeuw is in deze editie (vanaf vandaag tot en met zondag 1 september) bijzonder goed ver tegenwoordigd. Arie Abbenes speelt als opening Schumann, Schubert en Mendelssohn op het beiaard van de Domtoren. Het tweedaagse STIMU sympo sium (komend weekend) is ge wijd aan negentiende-eeuwse uitvoeringspraktijk. Er valt een viertal (vermeende) reconstruc ties van negentiende-eeuwse muzieksalons bij te wonen. En het openingsconcert dat de su- perromantische titel 'Walde- snacht' draagt heeft Schubert als centrale componist. Verder is er nogal wat Beetho ven. Zo spelen Johannes Leer touwer (viool) en Julian Rey nolds (fortepiano) alle tien vioolsonates die de componist schreef op de drempel van de ne gentiende eeuw, en staat ook het Vriendenconcert volledig in het teken van de Weense componist. En wellicht schiet Rameau's klavecimbelsuite op moderne Steinwayvleugel en gelardeerd met hedendaagse composities, of de Bach/Kurtag-sandwich van Collegium vocale Gent en Ensemble Prometheus een en keling nog in een verkeerd keel gat. Veel is al gezegd over de 'toela ting' van het Combattimento Consort met zijn deels moderne instrumentarium op het festi val. Onder de vlag van de Natio nale Reisopera en Onafhanke lijk Toneel wordt Rameau's opera Platée op de festivalplan ken gebracht. Dirigent en mo dernstrijker Jan Willem de Vriend lacht niet eens in zijn vuistje en zal doodgemoede reerd tijdens het Festivaldebat (zondag 1 september om 14.00 uur) de degens kruisen met de opvattingen van darmsnaarfa naat Johannes Leertouwer. Die overigens bij het debat niet aan- wezig zal zijn. Hij speelt een paar kerken verderop rond die tijd zijn laatste Beethovensona tes. Het programma biedt voor het overige conflictloze oude-mu- ziekfestivalthema's, zoals de muziek die Schütz schreef voor de Goede Week (vier concerten) Jezuïtenmuziek, on middel eeuwse muziek rond de Adriati- sche zee. Maar, we ontmoeten ook opvallend veel oude oude- muziek-vips. John Eliot Gaidi- ner voert met zijn English Baro que Soloists en Monteverdi Choir Handels 'L'Allegro ed il Penseroso' uit (donderdag 29 aug.). Frans Brüggen en zijn Or kest van de Achttiende Eeuw spelen tijdens het Vriendencon cert onder meer Beethovens 'Eroica' (maandag 26 aug.). Ton Koopman komt met Carl Phi- lipp Emanuel Bachs herontdek te 'Matthaus-Passion' (morgen) en als slotconcert presenteert Paul van Nevel met het Huelgas Ensemble een nieuwe versie van Poliziano's 'Favola di Orfeo'. Zoveel gevestigde oude-mu- ziekspecialisten zagen we nog niet in een eerdere editie van het festival bijeen. De samenwerking met filmthe ater 't Hoogt is een waardige vervanger van de inmiddels voorgoed gesloten videoclub. Met maar twee films: Le Roi Danse van Gérard Corbiau over Lodewijk XIV en zijn hof com ponist Lully, en The Great Mr. Handel uit 1942 van Norman Walker, lijkt het festival terecht te kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit. De Oude Muziekmarkt is weer present in het laatste weekend, en naast het officiële program ma speelt zich dit jaar ook weer een flink aantal (gratis) fringe- concerten af. Dit keer elke och tend rond de klok van elf in de Winkel van Sinkel, maar ook 's middags verspreid door de stad. En wie dit alles (en nog veel meer) moet missen legt zijn s oor te luister bij Radio 4. Net als i vorig jaar maakt de AVRO op names van de avondconcerten in Muziekcentrum Vredenburg die voor een deel rechtstreeks worden uitgezonden. Joke Dame Holland Festival Oude Muziek: van- af vandaag t/m zondag 1 september Informatie via Organisatie Oude Muziek: www.oudemuziek.nl en 030-2303838. toe aan de liedjes. Op Imagine staan ook songs die ze opnam met meerdere musici, zoals 'Fe ver' van Little Willie John waar op ze wordt begeleid door haar viool spelende broer Dan, 'Who knows where the time goes' van de eveneens te vroeg gestorven Sandy Denny, 'You've changed' van Billie Holiday en 'I can only be me' van Stevie Wonder. De enige echt nieuwe song op deze cdis'Stillnotready',inl987 op genomen als demo met bevrien de musici als Chris Izzi en Leo LaSota. Tom van Rijswijk Meer informatie: www.evacassidy. org Jan van den Bossche, programmeur van het Festival Oude Muziek in Utrecht. foto GPD De Nederlandse radio is er rechtstreeks bij. De BBC komt ook. Concerten, een jury met grote namen, een speciaal voor het evenement gecomponeerd lied, alles staat in de startblokken voor het 44ste Internatio naal Vocalisten Concours (IVC), eind sep tember in 's-Hertogenbosch. Voor de win naars is er meer te halen dan anders, en dan hebben we het niet in de eerste plaats over geld. Het Internationaal Vocalisten Con cours is vaak het beginpunt van een grote zangcarrière. Het concours duurt dit jaar van 20 tot 29 september. Het is breder van opzet dan voorheen. De voorselecties hebben 43 deel nemers opgeleverd. De kwaliteit is hoog, verzekert IVC-directeur Mare Versteeg. Hij heeft de zangeressen en zangers al gehoord, op cassettebandjes of zelfgebrande cd-tjes die ze hebben ingestuurd. Begin juli. Bij het IVC zijn meer dan hon derd aanmeldingen binnengekomen. De vraag is: wie worden uitgenodigd voor het concours? Tenor Hein Meens is een van de 'blinde' luisteraars. Hij wil zelfs niet weten waar de zanger of zangeres vandaan komt. „De eerste noot is bepalend", zegt Meens. „Maar je moet ze meer kansen geven." Bij een zwakke start wil hij daarom toch nog een ander lied of een andere aria horen. Ie dereen heeft meer bijdragen ingezonden. Zwijgend maakt de tenor aantekeningen. Maar soms moet hij zijn hart luchten: „Dat is een zanger, die doet wat met de muziek. En die pianist kan er ook wat van Pijnlijke beslissingen zijn niet te vermijden. Zoals over een Oost-Europees zangeresje dat twee jaar geleden ook meedeed. Ze kwam helemaal met de bus want ze had geen geld, en ze deed het goed. Maar uit de door haar opgestuurde opname blijkt dat ze sindsdien niet heeft bij geleerd. Het is dus nee, hoe vervelend ook. Het IVC stelt kwali teit boven alles. In de concoursjury zitten zangsterren, maar ook mensen die weten hoe je in de muziekwereld aan de bak komt. Een mooie stem alleen is niet genoeg. Be langrijk zijn ook uitstraling, persoonlijk heid, kunnen omgaan met impresario's en mediaBegeleiding door de j ury van de deel nemers hoort bij het IVC. In openbare work shops maar ook in persoonlijke gesprekken, vaak aan de hand van videobeelden van het optreden van een kandidaat tij dens het con cours. De jury telt grote namen: de Nederlandse dolf Jansen De juryleden geven ook mas- terclasses of doen mee aan een forumdiscus sie over omgang met de audiovisuele media. Tijdens de finale op 29 september kan als vanouds het publiek meestemmen en is er weereen persjury. Voor het eerst luistert ook een jongerenjury mee. mezzo-sopraan Jard van Nes, de Ameri kaanse sopraan Gail Gilmore, de Franse di rigent Roberto Benzi, Huub van Dael (jury voorzitter en voormalig directeur van De Doelen in Rotterdam), de Duitse opera-in tendant Hans-Dieter Rosen, de Deen Ivar Munk (artistiek leider van het Nederlands Kamerkoor), de Engelsman Graham Hill (BBC-radio), de Nederlandse pianist Ru- Nieuw is eveneens de bijdrage van het Bra bants Conservatorium. Twee keer brengt de muziektheater-afdeling een programma met onder meer een deel van Into the woods van de Amerikaan Stephen Sondheim; deze musical is op dit moment een succes op Broadway. Met dit project blikt het IVC vooruit naar 2003, als voor het eerst een mu sical-concours wordt gehouden. Iets nieuws is ook de voor het IVC geschreven composi tie van Micha Hamel op teksten van Apolli- naire. Het werk duurt ongeveer vijf minuten en de componist heeft het in allerlei varian ten aangeleverd: voor alt, mezzo-sopraan, sopraan, bas, bariton en tenor, met piano begeleiding en tevens georkestreerd voor symfonie-orkest. Het werk is vanaf de halve finale verplicht. Iedere deelnemer heeft de partituur al thuis gekregen. De tekst is in het Frans. „Een mondiaal gekende taal", aldus de IVC-di- recteur. „Ze ook verplichten Nederlands te laten zingen, op zo korte termijn, vonden we te ver gaan." Er is een aparte Prijs van het Nederlandse Lied; de twee deelnemers die het er het beste van afbrengen zingen ook op de finale-avond, ongeacht hoe ze verder presteerden. Van de 43 deelnemers zijn er 25 sopranen en 8 mezzo-sopranen. De man nenstemmen zijn in de minderheid met 1 te nor, 7 baritons en 2 bassen. De deelnemers komen deze keer uit Nederland, Roemenië, Korea, China, Duitsland, Polen, Finland. Oostenrijk, Engeland, USA, Uzbekistan, Taiwan, Frankrijk en Rusland. Concerten zijn voor een zangcarrière belangrijker dan prijzen. Het IVC is met Opera Zuid in onder handeling om een winnende zanger ot zangeres als reserve te krijgen voor een be langrijke operarol. Het Nederlands Phil- harmonisch Orkest wil een van de prijswin naars laten optreden in een concert. Maar de geldprijzen liegen er ook niet om. De prijs voor de grote winnaar heet de Prijs van de Stad 's-Hertogenbosch (20.000 euro). De meest all-round deelnemer krijgt de Arleen Auger-pri js (4500 euro). Andere prijzen zijn de Caroline Kaartprijs (2750 euro voorde beste Nederlandse kandidaat), de Margie Weideman Prijs voor het Lied (4500 euro voor de beste liederenzanger of -zangeres), j de Essent Publieksprijs (3400 euro, toege- 1 kend door het publiek) en de Essent Pers- prijs (3400 euro, toegekend door muziekre censenten). Nico Koolsbergen Internationaal Vocalisten Concours20 t/m 29 Sept., Theater aan de Parade, Den Bosch.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 26