Hartstocht is van alle tijden Rijssen wil Belcampo best eren, maar dan ook zijn broer 23 P.A.S.S.A.G.E.S De Zwarte Zon Carmen als popidool Herman en Karei Schönfeld Wichers ankzij de gelijknamige opera vanBizet is Carmen nog altijd buitengewoon populair. Met regelmaat zijn er interpretaties te zien van dit verhaal over j de warmbloedige zigeunerin .Nooit eerder is er een pop versie I van gemaakt. In een regie van Ivo van Hove gebeurt dat j momenteel bij Toneelgroep Amsterdam. vrijdag 23 augustus 2002 Veel van wat lekker en pittig is, blijkt naar haar ver noemd te zijn. Er is koffie, li keur, chocolade, lamskotelet, allemaal met de naam Carmen. En wie op de zoekmachines van internet 'Carmen' intikt, wordt overspoeld met prikkelende fo to's van sexy meisjes en adressen van seksclubs. Dit had Prosper 'Mérimée nooit durven bevroe den, toen hij in 1845 Carmen tot hoofdfiguur van zijn gelijkna mige novelle maakte. Carmen is een begeerlijke en temperamentvolle zigeunerin uit Sevilla. De obsessief op haar verliefde korporaal Don José deserteert voor haar uit het le ger. Door noodlottige omstan digheden gedwongen sluiten hij .en Carmen zich aan bij een smokkelaarsbende in de bergen. Carmen, die buitengewoon op haar vrijheid is gesteld, ervaart I zijn tomeloze liefde als te be klemmend. Zij raakt gechar meerd van de gevierde en heroï- I sche toreador Escamillo. Uit radeloosheid en jaloezie doodt j Don José haar. I Dertig jaar na verschijning van dit boek bewerkte George Bizet het gegeven tot de opera Car- ïmen. De première ervan leidde i tot een schandaal en flopte gi- i'gantisch. Desondanks groeide Carmen uit tot een van de tot op heden populairste en bekendste ropera's. Filmmakers als Jean- Luc Godard raakte er door geïn- spireerd. Evenals choreografen, onder wie Roland Petit en re centelijk Ted Brandsen van Het t Nationale Ballet. Oscar Ham- rmerstein baseerde zijn befaam- de musical Carmen Jones op de- f-ze opera-hit. Maar nog niemand heeft er ooit f een popversie van gemaakt. Ivo i van Hove doet dit nu bij Toneel- 1 groep Amsterdam. In nauwe sa- J menwerking met Stef Kamil rCarlens van de roemruchte 'Vlaamse popformatie Zita j Swoon, die de muziek en lied teksten schreef. Het aangepaste libretto is van Oscar van Woen- /sel, die verbonden is aan het ge zelschap Dood Paard. Niet de 'opera vanBizet, maar de no vel - j le van Prosper Mérimée werd Idaarbij als uitgangspunt geno- jmen. Dynamiek Carmen van toneelgroep Am sterdam heeft de structuur, de ritmiek en de dynamiek van een popmanifestatie met veel mu ziek, zangteksten en dansante bewegingen. Ivo van Hove om schrijft de voorstelling als 'een popconcert met een dramatur gie en een verhaallijn'. ,,Het on conventionele blijkt ook uit het instrumentarium. Er zitten bij voorbeeld geen elektrische gita ren bij. Vanaf het begin hebben de muzikanten samen met de acteurs gerepeteerd. Het is heel gelijkwaardig opgegaan." De jonge, meisjesachtig ogende Gunilla Verbeke moet Carmen vertolken met de expressie en energie van een doorgewinterde popster, en dat terwijl ze hele maal geen podiumervaring heeft als zangeres. Daar blijft ze vrij laconiek onder: ,,Het gaat er op de eerste plaats om dat ik mijn personage goed laat uitko men. Als het om de zang gaat, ja dan hadden ze een zangeres moeten inhuren. Er is in deze productie bewust gekozen voor acteurs. We proberen ook af stand te houden ten aanzien van de musical." Zware rol Fysiek ervaart ze het wel als een zware rol. „Ik moet en dansen en zingen en spelen en trommelen. Alle vijf de acteurs moeten een heleboel tegelijkertijd doen." Ivo van Hove vult aan: „Gunilla speelt ondanks dat ze zingt en danst toch een rol, terwijl een popzangeres in haar act geheel zichzelf blijft. Vaak kunnen ac teurs behalve toneelspelen ook dansen en zingen. Die combina tie wordt in Nederland niet dik wijls toegepast. In Engeland is dat heel gewoon. Sir Laurence Olivier speelde net zo eervol in klassieke stukken als in musi cals." Het toneelbeeld ziet er turbu lent en wanordelijk uit. Onder meer door de muziekinstrumen ten die midden op het toneel staan. Ivo van Hove: „Het decor roept weinig illusie op. Het eni ge illusionaire element in dit ontwerp van J an Versweyveld is de sterrenhemel, die ook doet denken aan al die schijnwerpers tijdens een popoptreden. Het is zo gemaakt, dat je er zelf van al les bi] kunt bedenken." „Er is voor de sterrenhemel ge kozen, omdat de handeling zich hoofdzakelijk buiten afspeelt. Het eerste gedeelte, met als hoogtepunt de café-scènes, is heel uitbundig, vreugdevol en hitsig. Overal waar Carmen ver schijnt, zorgt ze voor opwinding en brengt ze met name bij de mannen het hoofd op hol. In de tweede helft, na de vlucht van Carmen en José naar de bergen, gaat het erom: hoe te overleven. Opwarmen en afkoelen zijn de twee tegengestelde golfbewe gingen in de voorstelling. Het gaat ons in hoofdzaak om de re latie tussen Carmen en José. Daarom hebben we diverse an dere personages weggelaten om ons daarop te concentreren." Met de eerder door hem geregis seerde 'Romeo en Julia', 'True Love' en 'Con Amore' in gedach ten lijkt het net alsof ook bij Carmen het adagium van Ivo van Hove is: 'Liefde maakt niet gelukkig'. Deze constatering zorgt voor enige hilariteit tij dens het vraaggesprek. „Dat zeg je altijd tegen me. Maar is dat zo?" Wijselijk laat hij zich daar verder niet over uit. Wel typeert hij Carmen als iemand die be zield is van hartstocht. Ze heeft alleen één stelregel: ze wil vrij zijn als een vogel. Privé denk ik daar heel anders over, maar die Regisseur Ivo van Hove en actrice Gunilla Verbeke. verbondenheid met een geliefde voelt ze als een beknotting. Toch kiest ze uiteindelijk tot in de dood voor José." In het begin van de voorstelling zingt Gunilla Verbeke: 'Liefde is als een vogel, die leeft in vrij heid.' Zijzelf zou dit niet als spreuk boven haar bed willen hangen. Al hebben zij en haar vriend wel degelijk de intentie om elkaar zoveel mogelijk in zijn of haar waarde te laten. Hoewel Gunilla Verbeke zich zelden met haar rol vereenzel vigt onderkent ze in dit geval ze ker een punt van overeenkomst. „Net als Carmen kan ik bijzon der energiek en levenslustig zijn, maar ook om kleine voor vallen erg verdrietig raken." Buiten dat heeft ze van Carmen geleerd om volop te genieten van voorspoedige momenten. „Carmen treurt niet om wat er in het verleden mis is gegaan. Ze maakt zich geen zorgen om de toekomst. Ze leeft van dag tot dag." Op de vraag of Ivo van Hove zo veel verwantschap heeft met popmuziek, dat hij denkt deze voorstelling gemakkelijk te kunnen regisseren, geeft hij eerst een corrigerend antwoord: „Vrij gemakkelijk gaat niks in het theater." Vervolgens: „Ik luister heel veel naar muziek in het algemeen en dus ook naar pop. Stef Kamil Carl ens is wel iswaar een popzanger, maar hij heeft ook liedjes gecomponeerd die heel beschouwend zijn, zo als in deze voorstelling." „Het mooie van een popconcert vind ik die enorme concentratie aan het begin, en dan krijg je die gigantische ontlading in het nummer dat ze spelen. Tussen twee nummers door zie je die muzikanten heel ontspannend een p ilsj e drinken of een sigaret- je roken. En dan begint die hef tigheid opnieuw. Dat opbouwen van een bepaalde sfeer en het weer afbreken, daar houd ik van." Dat hij Carmen in de vorm van een popconcert giet, heeft niets te maken met het doelbewust willen inspelen op de smaak van jongeren. „Mijn doel is niet een bepaald publiek aan te spreken. Ik maak voorstellingen vanuit een innerlijke noodzaak en om dat ik daarmee iets te vertellen heb. Ook ouderen kunnen ge rust naar deze Carmen komen kijken. Ik vind het juist heel fijn wanneer het publiek gemêleerd is. Ik heb steeds een zoektocht ondernomen binnen het theater naar nieuwe vormen en naar de grenzen daarvan. Teksttoneel zal altijd de basis zijn, maar ik heb daarnaast nog andere inte resses. Ik kijk al twintig jaar in tensief naar opera en ik ga ook een opera regisseren." Bizet werd zwaar depressief toen zijn opera Carmen een de bacle werd. Wanneer deze voor stelling flopt, zou Ivo van Hove er ook 'depri' van worden? „Wanneer ik zelf vind dat een voorstelling niet helemaal ge lukt is, daar word ik wel een tijdje depressief van. Wat de pers als een flop afwijst, be schouw ik als zeer relatief. Daar heb ik mee leren omgaan. Waar ik mij wel erg aan stoor, is aan foto Anette Vlug/GPD totaal persoonsgerichte kritiek. Die persoonlijk buitengewoon beledigend zijn en die niets van doen heeft met de gewraakte voorstelling. Bij 'Con Amore' heeft zich dat ook voorgedaan." Verwijt Bij 'Con Amore' heeft Ivo van Hove bovendien het verwijt ge kregen dat zo'n voorstelling niet past in de Amsterdamse Stads schouwburg. Ivo van Hove fel: „Sommige mensen hebben ten aanzien van deze schouwburg een uiterst reactionaire hou ding. In de Stadsschouwburg mogen van hen alleen maar gro te klassieken worden getoond. Het herinterpreteren van klas sieken is het fundament van to neelgroep Amsterdam, de vaste bespeler van dat gebouw. Maar met dit gezelschap willen we nog zoveel meer. „Het wonderlijke is, dat die cri ticasters oordeelden dat ik met 'Con Amore' de Stadsschouw burg bevuild heb. Nou deze voorstelling was voor mij een triomf! En 'True Love' die ik in zo'n vieze hal op de Westergas fabriek heb geregisseerd, werd wel alom enthousiast ontvan gen. Blijkbaar is de Stads schouwburg te heilig voor der gelijke voorstellingen. Nou, dan zijn ze bij mij aan het verkeerde adres." Max Smith Carmen door Toneelgroep Amster dam: vandaag première in Stads schouwburg Amsterdamvoorts (selectie): zo. 25 aug. Lowlands Bid dinghuizen; za.l sept Breda Chasse theater; di. 10 en wo. 11 sept. Eind hoven Stadsschouwburg, do. 12 sept. Tilburg Schouwburg; ma. 16 en di. 17 sept. Utrecht Stadsschouw burg; wo. 25 t/mza. 28 sept. Antwer pen de Singel; ma. 7 olct. Rotterdam Schouwburg, vr 18 en za 19 okt. Gent Kunstencentrum Vooruit. Pierrot aan de lantaarn! De nacht van 26 januari 1855 is koud, helder en bitter. Parijs maakt zich klein in zijn winter jas. In de rue de la Vielle Lanter- ne wordt het lijk van Gérard Labrunie losgesneden. Onder politietoezicht. Zo komt op de gladde keien in een morsige achterafstraat een einde aan de martelgang van een gekwelde geest. La Société des Gens de Lettres draagt zorg voor het stoffelijk overschot en een kom mervolle plechtigheid op het kerkhof Père Lachaise. Gérard Labrunie was de dichter Gérard de Nerval, veelbesproken bij zijn leven, tot faam gekomen in zijn dood. In het decor van deze ultieme passage wordt de dich ter een Pierrot lunaire, kind van de maan, kind van de nacht, de man die zichzelve in leven en leed slechts een glimlach lang vergeten kon. De spiegel is ge keerd, de glimlach voorbij. Het leven heeft Gérard Labr unie (1808-1855) kort toegela chen. Hij werd in zijn vroege jeugd ontdekt als talent, zag zijn gedichten op achttienjarige leeftijd gepubliceerd en presen teerde zich als Goethe-vertaler. De cultuurgronden van de fami lie, tezamen de Clos de Nerval in het land van Valois, leverden hem een nom de plume én een aardige erfenis op. Nerval was, behalve een bevlogen reiziger, de man van Parijs, van de kiring. Hij woonde samen met zijn schoolgenoot Théophile Gau- tier, met de kunstbeambte Arsè- ne Houssaye en cirkelde rond de poète maudit Charles Baudelai re, de vorst van het melodrama Dumas en de verzamelaar van snelle theatersuccessen Eugène Scribe. Nerval weet zijn werken aanzienlijk slechter te verko pen. Zijn handzame hoeveel heid goudgeld slinkt, hij treedt in de schaduw van zijn vrien den, is ook in de liefde een onge lukkig man en vertoont onrust barend, gedrag. De dichter is ten prooi aan ernstige depres sies, gaat door het diepe dal van elkaar opvolgende aanvallen van krankzinnigheid. De ver loedering lonkt en armoede wordt een hard feit. Nerval moet snel en veel werken, maar zijn gesteldheid laat hem in de steek. Werken en verkopen? Théophile Gautier herinnert zich: 'Ver te rug in 1830, toen ik in de rue du Doyenné woonde met Houssaye en Nerval, toen geloofde ik nog in de boodschap van de schrij ver, de heilige roeping van de dichter, de goddelijkheid van de kunst. Maar nu weet ik dat een schrijver kopij verkoopt zoals een lakenkoopman zakdoeken: het enige verschil is dat bedrukt katoen beter betaald wordt De geteisterde Nerval treedt dan al op als ghostwriter voor dezelfde Gautier, voor Dumas en voor Hector Berlioz. Zij laten hem - betaald is immers betaald - geen moment delen in hun suc cessen bij theater en opera. Gé rard de Nerval schrijft stuk na stuk, maar vindt (in persoon) bij de programmadirecteuren hoogstzelden gehoor. Alle teer lingen blijken geworpen. Scribe trekt aan de touwtjes en toch ze ker aan 'het touw waarmee Gérard de Nerval zich heeft op gehangen' noteert de schrijver Joseph Méry. Schimmen De zenuwzwakte van Nerval bereikte een triest dieptepunt toen de actrice Jenny Colon in 1842 via het zwartbestikte zij toneel het rijk der hemelingen betrad. Daarmee kwam een ein de aan de hijgerige zoekslag van een niet te keren stalker. Nerval had de waarschuwing verno men, dat 'een actrice geen Nadar, detail portret Gérard de Ner val, 1855 vrouw is en dat de natuur had verzuimd haar een hart te ge ven' Sylvie1853). De dichter die zo graag een groot toneel schrijver wilde zijn, hield niet temin vast aan de zinloze aan bidding, het najagen van een groot geluk dat niet tot bloeien maar tot verderf zou voeren. Opnieuw diende zich voor Gé rard Labrunie een identiteits crisis aan. Hij was al eens De Nerval geworden, bediende zich in nauw verholen zotheid van namen als l'Empereur Nerva en - de steekjes raakten losser - Ge- rardo Napoleone della Torre Brunya. Hij had zich vereenzel vigd met krakend oude prinsen, mythologische grootheden en bijbelgiganten. Hij had ge tracht de wegen te verkennen van de occultisten, astrologen en alchemisten, maar was onbe kend met het Onbekende geble ven en had geen goud gepuurd uit het strakke blauw en zwart. De zinsverbijstering nam bezit van hem, de jammerstroom zwol aan, de poorten tot het schimmenrijk zwaaiden open. Gérard de Nerval, de dichter die zo velen inspireerde en de kleine horde symbolisten en surrealis ten tot vervoering zou brengen, was aangewezen op zijn heldere momenten. In die uren van ont spanning bracht hij, scherpzin nig en niet geheel zonder humor of bon mot, zijn situatie onder woorden. Hij ondernam, ter ver strooiing van zijn arme geest en tot leniging van de geldnood, reizen: passages naar verre kus ten, in Oost en West. Ongeluk Het romantische beeld van De Kunstenaar wordt gekenmerkt door een keuze uit extremen. Enerzijds is er het gevierde type van de rijke artiest, de met kas telen en jonkvrouwen bedeelde hoveling die ook een ere-diplo- maat kan zijn. Deze goudgelok- te page kan voluit beschikken over de gunsten van ebbenhou ten slavinnen, zwelgt in celes- tijns geluk en eregelden, staart placide in de ideale oneindig heid en maakt zich zelden druk om het gedoemde type twee. In deze categorie passen met smar telijke gedachten omgeven per sonen die hun dagen slijten in grauwe armoe, in de greep van tering, vliegend koudvuur en ander ongerief. Verlatenheid is hun deel, waanzin, miskenning en onbegrip. Zij bereiken de eindstreep in lijden en kommer nis, met afgehouwen oren soms. Ze vinden geen praalgraf maar een smalle strook zand. Posthu- me roem verzoet de bitterheid, somtijds, der onwankelbare ge trouwen. Pablo Neruda wijt het publiek beroep op onbehoorlijk gedrag en leed van De Kunste naar aan 'een handige manipu latie van de smaak' die is uitge vonden door.... het kapitalisme. 'Een maanzieke, ongelukkige Hölderlin, een ronddolende, verbitterde Rimbaud; een aan de lantaarnpaal van een zielige steeg hangende Gérard de Ner val" ze gaven het fin de siècle niet alleen een waanzinnige schoonheid mee, maar zetten te vens de deur naar de kwellingen open.' Het ophemelen van ongeluk? Nerval past niet in het eerste en slechts gedeeltelijk rn het twee de beeldvlak De betekenis van zijn kleine grote oeuvre is reeds bij zijn leven onderkend. De grote stroom, explosie en na- brand, ze komen later. De brede verspreiding van zijn laatste ge dichten, gebundeld in Les Chi mères, staat aan het begin daar van. Laaglands In 1852 boekte Nerval passage naar de Lage Landen, zag Brus sel, Antwerpen, liet Vlissingen veilig links liggen, kwam via Bergen op Zoom, Dordt en Rot terdam op de Haagse kermis te recht en besteedde - geestrijk en zonder dralen - aandacht aan de onthulling van het Rembrandt- beeld in Amsterdam. Hij heeft die onthulling nimmer meege maakt maar weet de hoofdstad zeer te prijzen, hoort de ganse bevolking juichen en het Wien Neerlands bloed zingen, ziet Willem III in een marinepak schrijden, telt zeer veel vlagge tjes en is blij met Holland en met zichzelf. De Nerval is tot rust gekomen. Hij laat zijn vader we ten dat hem zowel zijn gezond heid als zijn jeugd hergeven zijn en dat hij, de lusteloze, in Hol land de kelners uit hun bedden roept 'om me ham, kaas en bier te brengen'. Hij constateert ook wondere dingen als een troep apen in lindenbomen langs een kanaal onder de rook van des Graven Hage, meldt dat de Haagse Bosjes op palen zijn ge plant vanwege de drassige on dergrond en verkijkt zich op grote, roomblanke Friezinnen die thee met zoetetroep drinken in kamertjes waar de tot zwier gekomen Franschman geheel andere dingen verwacht. Een schitterend relaas, opgetekend in het reisboek Lorely en als Feest in Holland vertaald ver schenen. De Lage Landen heb ben zich op hun beurt zéér met Nerval bezig gehouden. Nijhoff en Marsman zetten zich aan de études nervaliennes, de mees- terdrukker Stols aan de verspreiding, vertalingen ver schenen van onder anderen En gelman, Nijhoff, Lehmann en - voor mij favoriet - Paul Claes. Niet lang na de rondreis door de Nederlanden eindigt het leven van Gérard de Nerval in de win terse rue de la Vielle Lanteme. In diezelfde januarimaand van 1855 maakt de fotograaf Félix Nadar een portret van zijn voor malige loods door de Parijse kringen. We zien Nerval, in een stoeltje geperst, met getekend gelaat, duister, bestorven en on getroost in de verte staren. En lezen: 'Mijn ster is dood-en mijn gestemde luit verkoos/De zwar te Zon Melancholie te laten glo ren.' Andreas Oosthoek Naar aanleiding van Nerval, Feest in Holland, vertaling Rosalien van Witsen, uitgave Hoogland van Klaveren, Amsterdam, 64 pp, €8,90. Verwijzingen naar: Les Chimères/ Hersenschimmen, vertaling Paul Claes, uitgave Athenaeum-Polak van Gennep, Amsterdam; Sylvie, vertaling Jacob Groot, uitgave Peter van der Velden, Amsterdam; Marti- nus Nijhoff, Verzameld Werk en Pa- blo Neruda, Ik beken ik heb geleefd, beide uitgaven van Bert Bakker/Prometheus, Amsterdam; Félix Nadar, Toen ik fotograaf was, uitgave De Arbeiderspers, Amster dam. I Belcampo Behalve principieel zijn ze in Rijssen ook graag pragmatisch. Ze willen best het honderdste geboortejaar van hun beroemde zoon Belcampo herdenken, maar alleen als ook zijn broer Karei Schönfeld Wichers wordt geëerd. Want: die bleef. Of er ooit een beeld verrijst voor schrijver Belcampo (Herman Schönfeld Wichers) en/of zijn broer Karei? Freek Nieuwenhuis draagt sonoor de notulen van de Kulturele Raad Rijssen voor: „Een standbeeld zal ver der buiten beschouwing vallen Belcampo en Rijssen, het ligt gevoelig sinds de publi catie van Het Grote Gebeuren (1958) dat zich in het godvrezende Rijssen afspeelt waar Belcampo zijn jeugd doorbracht. In dat boek ontrolt zich de dag des oordeels op de klinkertjes van de Rijssense straten; dui vels en engelen komen er hun rekening ver effenen. Maar iets van een kentering lijkt zich af te tekenen nu een Rijssense leraar- Nederlands verzachtende zinnen schrijft over dat beroemde verhaal. Ze wagen het erop, de Kulturele Raad, het Rijssens Museum en de VW. Samen tekenen ze vanaf dinsdag 3 september voor wat een ware Schönfeld Wichers-revival kan wor den. Maar het blijven Rijssenaren. Ze willen best aandacht besteden aan de honderdste geboortedag van Herman/Belcampo (23 juli 1902, Naarden), maar alleen als ook Karei - een jaar ouder - in de spots komt. De redene ring er achter is heerlijk. Goed, Belcampo is een groot schrijver, vinden velen, vooral buiten Rijssen. Ze mogen hem gerust eren in Groningen, waar hij studentenarts was en keuvelde met gelijke geesten als Gerard Re- ve en W.F. Hermans Maar Belcampo woon- nam Karei plaatsgenoten mee om ze, bij een borreltje, te horen vertellen - in authentiek Riessens. De opgedane woordenschat ver vatte deze Schönfeld Wichers in standaard werken over dialect. „Hij betekende veel voor Rijssen", zegt Nieuwenhuis. 'De gebroeders Schönfeld Wichers oet Ries- sen', kopt het affiche voor de manifestatie. Onder de foto van de grijze broers staan hun doopcelen: Karei van 'n notoaris en Belcam- de maar relatief kort in Rijssen, van zijn vijfde tot zijn studententijd in Amsterdam. Hij ging, heet het. Kandidaat-notaris Karei bleef het stadje zijn leven lang trouw. Oudere inwoners her inneren zich die de aparte vogel in een hutje 'in het vééld' scherp Velen reisden mee in de 'kueklkoare', een Renault-transport met veel hout waarmee hij over de halve wereld trok. In die eerste camper van het oosten po Het wordt een herdenking in drieën, een expositie, een literaire wandeling door het stadje en een Kuijeroawmd. In het Parkge bouw halen (oud-)Rijssenaren 3 september herinneringen op aan de twee, waarschijn lijk vooral aan Karei Hermans dochter Maartje Arian-Schónf eld Wichers zal vader herdenken. Harm Agteresch en Gerrit Kraa die enkele Belcampo-verhalen in het Twents vertaalt, zijn van de partij. De VW presenteert een wandelroute, 'Twee buiten beentjes in Rijssen'. Zes kilometer langs ou de stadsdelen (de laatsten) aan de 'hand' van beide broers, langs het ouderlijke huis aan de Grotestraat. Kareis hutje wordt uit privacy-overwegingen niet aangedaan. Het was vaker spitsroeden lopen met een herdenking, zoals met de expositie (van 4 september tot 12 januari in De Oosterhof). Hoe om te gaan met de spraakmakende tv- bewerking van Het Grote Gebeuren door graficus Jaap Drupsteen? Het permanent vertonen lag te gevoelig, ook 27 jaar na de première. Het Omroepmuseum stelt nu twee ansichten beschikbaar die Drupsteen als Rijssens decor in de film gebruikte. De dochter geeft Belcampo's alpinopet, zak mes, rugzak en kleine boekjes in bruikleen Daaruit las hij op zijn reizen voor, in ruil voor een maaltje en een bed of hooiberg. En Belcampo's verstelde reisbroek waarin hij onder meer naar Italië liep en die in het Let terkundig Museum ligt? Die komt, mits de organisatoren voor verantwoord kunst- transport en de perfecte airconditioning zorgen. „En dat veur ne bokse", lacht Nieu wenhuis. Bert Janssen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 23