PZC
Gemeente laakt explosievennota
De overtocht zal nooit vervelen
11
Wellicht kitesurfstrand in Veere
Klachten over
gedrag verkopers
daklozenkr antj e
Ondanks dwingend advies graaft Middelburg door in stationsgebied
De Schuur wordt
De Regenboog
Auto gestolen
in Souburg
VAKANTIE VAKANTIE
VAKANTIE
zeeuwse almanak
Vuurtje
iet 20,
:ortinc
iaar
>e top
1usical
12 uurtje:
Nu 7 smaken!
WALCHEREN
rijdag 23 augustus 2002
door Ron Magnée
MIDDELBURG - De gemeente
Middelburg moet in het sta
tionsgebied uiterst behoedzaam
te werk gaan. Dat is het advies
dat een gespecialiseerd bureau
de gemeente heeft gegeven.
Middelburg heeft het adviesbu
reau zelf in de arm genomen.
Maar ondanks het rapport gaat
de gemeente gewoon door met
graven.
Het verslag doet enkele concre
te aanbevelingen. Zo moet het
stationsgebied voorzichtig met
een beveiligde kraan worden af
gegraven. De grond moet ver
volgens goed worden bekeken
voordat hij wordt afgevoerd. En
dat moet onder leiding van een
explosievendeskundige gebeu
ren. De aanbevelingen zijn af
komstig van het adviesbureau
AVG Geoconsult uit Hei jen dat
het rapport opstelde.
De gemeente wil van deze con
clusies niets weten. Wethouder
P. Bruinooge en burgemeester
J. Schouwenaar verklaren het
met de eerste tien hoofdstukken
van de nota eens te zijn. Maar
het elfde hoofdstuk van het rap
port, waarin de aanbevelingen
worden gedaan, kan niet op hun
steun rekenen. Kern van het be
toog van Bruinooge en Schou
wenaar is dat in het onderzochte
gebied geen enkel spoor van ex
plosieven is gevonden. „Veertig
procent is gedetecteerd. Tachtig
procent is al op de schop ge-
OOST-SOUBURG - Wijkcen
trum De Schuur in Oost-Sou
burg heet vanaf 31 augustus De
Regenboog. Het nieuwe naam
bordje wordt die dag om 13.00
uur onthuld door de Vlissingse
wethouder R van der Maden. De
nieuwe naam moet het kleurrij
ke karakter van de buurt onder
strepen. De hele dag zijn er acti
viteiten in het buurtcentrum.
weest. Er zijn zware voertuigen
over gereden, damwanden ge
slagen. Sowieso is er al 55 jaar
lang gebouwd en gegraven zon
der incidenten", aldus Schou
wenaar over de stap om gewoon
door te gaan met graven.
Die stap is overigens anderhal
ve week geleden al gezet. Toen
werd duidelijk dat er geen ex
plosieven in het gebied liggen
waar het nieuwe stads- en wa
terschapskantoor komt. Al
thans, in het onderzochte deel
van het gebied - zo'n veertig
procent van het totaal. De rest
van het gebied was niet goed te
onderzoeken. De opsteller van
het rapport, P. Folkersma, had
in die tijd overigens nog een an
dere mening over het stations
gebied. „Ik zou daar wel durven
te graven", verklaarde hij des
gevraagd in de PZC. Een con
clusie die haaks staat op die van
het gisteren gepubliceerde rap
port.
Kostenpost
Daarnaast spelen ook financië
le overwegingen mee in de keuze
om door te gaan met bouwen.
Elke dag vertraging kost de ge
meente zo'n tien- k vijftiendui
zend euro, rekent Bruinooge
voor. Al met al zou de aanpak
van het laagje-voor-laagje af
graven een extra kostenpost van
een miljoen euro opleveren. Het
is dan ook zaak om de bouw
door te laten gaan, meent de
wethouder. Daarnaast wordt bij
het graven een grondradar inge
zet waarmee ook explosieven te
detecteren zijn.
Wat het college vooral steekt is
dat het rapport maar weinig
nieuwe inzichten heeft opgele
verd. Bruinooge vindt het on
derzoek dat 30.000 euro heeft
gekost dan ook zonde van het
geld. „Wij voelen ons genomen."
Een woordvoerder AVG Geo
consult uit Heijen wil nauwe
lijks iets over het rapport kwijt.
„Wat de burgemeester en wet
houder met het rapport doen,
moeten zij zelf weten. Wij staan
in ieder geval nog steeds achter
onze conclusies."
Kitesurfen is nu nog verboden op het Veerse strand omdat de sport gevaar kan opleveren.
foto Ruben Oreel
door Miriam van den Broek
VEERE - Het Veerse gemeente
bestuur overweegt in de toe
komst een strandvak aan te wij
zen waar gedurende bepaalde
tijden windsurfers, bodysurfers
en kitesurfers hun sport kunnen
beoefenen.
Dat schrijven B en W aan de or
ganisatie van het Nederlands
Kampioenschap Kiteboarden.
Deze organisatie wilde het kam
pioenschap in Veere houden en
vroeg daarom om een vergun
ning.
In de brief wijst de gemeente het
verzoek af omdat kitesurfen tot
één van de sporten behoort die
gevaarlijk kunnen zijn en daar
om niet op de stranden zijn toe
gestaan. De organisatie trok
overigens haar verzoek in om
dat ze de wedstrijd niet tijdig
georganiseerd kreeg.
Het college maakt in dezelfde
brief bekend dat Veere in sa
menwerking met de Stichting
Strandexploitatie Walcheren
wil komen tot een zogenoemde
str andsegmentering
„Wij beogen, meer dan nu het
geval is, te komen tot een ver
breding van de mogelijkheden
voor het uitoefenen van activi-
teiten en sporten op daartoe
aangewezen strandgedeelten.
Dat kan bij uitwerking in de
toekomst betekenen dat er bij
voorbeeld een strand aangewe
zen wordt waar gedurende be
paalde tijden deze sporten mo
gelijk zouden moeten zijn. Wij
kunnen nog niet aangeven wan
neer de voorbereiding van deze
segmentering haar beslag
krijgt."
door Valeska Nastaly
VLISSINGEN - Het 'bedelge-
drag' van enkele verkopers van
het straatkrantje het Daklozen-
woord is op Walcheren niet in
goede aarde gevallen. Het Brus
selse krantje, dat half-Fransta-
lig en half-Nederlandstalig is, is
sinds drie jaar in Nederland te
koop. De gemeente Middelburg
is onlangs een onderzoek be
gonnen naar de herkomst van
het krantje. „Voor zover ik weet,
hebben de verkopers geen toe
stemming om hun krant hier te
verkopen", zegt J. Palm van de
gemeente Middelburg.
Het onderzoek is niet eenvou
dig. „We hebben er geen grip op,
want de verkopers staan telkens
ergens anders", verklaart Palm.
De medewerkster Concernbe
leid heeft naar aanleiding van
klachten over opdringerigheid
van de verkopers het onderzoek
naar het blad gestart. Palm
heeft de uitgever van Het Dak-
lozenwoord nog niet kunnen be
reiken. Volgens de medewerkers
van het Nederlandse daklozen-
blad Straatmagazine, een vol
wassen tegenpool van de straat
krant, gebeurt de verkoop van
Het Daklozenwoord niet hele
maal eerlijk. Hoofdredacteur
van Straatmagazine, S. de Kra
mer, zegt dat de prijs van de
krant telkens varieert. „Er zijn
verschillende exemplaren op de
markt. De prijs verschilt per
verkoper, maar het gemiddelde
ligt op anderhalve euro. Ons
blad heeft de vaste prijs van één
euro twintig."
Verkopers
De Kramer zegt dat zijn verko
pers last hebben van de verko
pers van de concurrent. „Men
sen zien in eerste instantie het
verschil niet tussen de bladen.
Onze verkopers worden ge
schaad door het gedrag van de
mensen van Het Daklozen-
woord. De verkopers van
Straatmagazine doen niet aan
bedelgedrag, die van Het Dak
lozenwoord wel."
De distributeur van Straatma
gazine in Vlissingen, R. Wolf,
omschrijft Het Daklozenwoord
als een nepkrantje. „Inhoude
lijk heeft het helemaal niets met
daklozen te maken. Er staat wel
telkens boven elke pagina dat
het over daklozen gaat. Als je
dan gaat lezen is het gewoon re
clame voor een museumexposi
tie of een aantal videofilms. Het
Straatmagazine is echt een
krantje van en voor daklozen,
met een professionele redactie
erachter", aldus Wolf.
De uitgever van Het Daklozen
woord, VZW 'Les SDF vous par
ient' in Brussel, is zich van geen
kwaad bewust. Een medewer
ker van het blad, meneer Voisil,
beweert dat zijn krant legaal
wordt verkocht en weet niets
van klachten. Hij geeft wel toe
dat zijn krant inhoudelijk niet
zoveel voorstelt. „Wij feijgen
onze kopij van klanten en ver
kopers aangeleverd. Het is het
zelfde systeem als bij Straatma
gazine. Een deel van het
aankoopbedrag is voor de dak
loze verkoper. Wij worden er
zelf niet rijker van." Het ge
rucht, dat de verkopers van Het
Daklozenwoord illegaal in Bel
gië zouden verblijven, wijst
Voisil van de hand. „Ik ken alle
verkopers. Het zijn er dertig,
waarvan twintig in Nederland
verkopen."
OOST-SOUBURG - Bij de
sporthal in de Dongestraat in
Oost-Souburg is een personen
auto gestolen. Dat gebeurde
woensdagavond tussen negen
en tien uur. De autosleutel werd
samen met een mobiele telefoon
weggenomen uit een tas in de
sporthal. De gestolen auto is een
Seat Toledo met het kenteken
PT-DF-68.
Advertentie
door A. J. Snel
Wie aan de kust woont, weet het:
zicht op zee zal nooit vervelen.
Wie niet behoort tot die gelukkigen,
kan dezelfde wijsheid opdoen aan
boord van een van de schepen van de
Provinciale Stoombootdiensten. Lucht
en water doen het decor voortdurend
wisselen. De zee is eeuwig in beweging
en de schepen waarmee ze wordt beva
ren, haast altijd. Vanaf 13 maart
volgend jaar is de tunnel onder de Wes-
terschelde beschikbaar. Het aantal rei
zigers dat de overtocht over water
maakt, neemt dan drastisch af.
Die wetenschap brengt onwillekeurig
deregels in gedachten die een onbeken
de en dus niet beminde poëet op voor
hand aan de muze ontfutselde:
'Toen de veerman toas verdwenen,
werd de hemel van beton;
Rubicon min horizon,
want het volk wil brood en stenen'.
Zolang, op weg naar de overkant, de
hemel nog niet van beton is, gaan de
schepen heen en weer en dat is lang niet
zo saai als drs. P. de luisteraar met zijn
lied over het veer probeert wijs te ma
ken. Dat komt, er zijn niet alleen de
luchten en golven, schepen en zeevo
gels; er zijn, aan boord, ook mensen. En
die praten. Wie zich tussen hen begeeft
en luistert naar de flarden van gesprek
ken, verzamelt veel stof tot nadenken.
Die middag in de tweede helft van au
gustus gaan we aan boord, als voetgan
ger. Een beetje beduusd kijken we naar
het kaartje van €1,-, waarop het bevel
is afgedrukt: 'Plaats deze zijde van het
kaartje goed leesbaar achter uw voor
ruit'. Rare jongens, daar bij de PSD.
Waar halen we zo gauw een voorruit
vandaan? Nou ja, er komt niemand
controleren en ongehinderd nemen we
plaats tussen de talrijke medereizigers.
Hart
We luisteren ongegeneerd af. Daar zijn
in onze directe nabijheid twee vracht
wagenchauffeurs van wie er een op zijn
arm een hart met pijl heeft laten tatoe
ëren met daarbij de naam Els. Er is een
man van even vijftig met een hoed, die
wordt gesecondeerd door twee dames.
Er is een Belgisch stel en er is, zo te zien,
een gezin: vader, moeder en een klein
jongetje dat niet naar de naam Joop
luistert, maar blijkbaar wel zo heet. En
dan zijn er twee verliefden van rond de
twintig. Zij praten niet, maar laten, te
gen de railing gedrukt, een stuk kauw
gom van mond tot mond gaan. Zij
maakt er tussendoor een bel van die ze
laat klappen en hij neemt daarna het
snoepgoed over, neemt de smaak aan
dachtig in zich op en duwt het met zijn
tong terug in haar mond. Enzovoort.
Wat kan de liefde toch lekker zijn.
We doen of we de amoureuze uitwisse-
Mensen genieten van de zeewind op de veerboot Vlissingen-Breskens.
ling niet zien en horen de vrachtwagen
chauffeur met tattoo zeggen: „Heb ik
vanmorgen mooi dik twee uur staan
wachten op een boer. Ik kwam zijn
aardappels halen voor de fabriek, maar
hij had niks, noppes, nada voorbereid.
Alle stenen en rotzooi moesten er nog
uitgesorteerd worden. Komt er op een
gegeven moment een oud mannetje
langs, die zomaar wilde helpen. Gaat
die boer koffiedrinken. Ik denk 'hetzijn
j ouw aardappels en mij n dag raakt toch
wel om'. Maar evengoed."
De vrouwelijke helft van het Belgische
foto Dirk-Jan Gjeltema
stel kijkt naar de vlotte gang van zaken
rond het veer en roept bewonderend:
„Debarquement, embarquement et
zjuut".
De chauffeur: „De ouwe directeur deed
nooit moeilijk, maar zijn zoon, daar
valt niet mee te praten. Die jongen
heeft economie gestudeerd of zoiets.
Vreselijk. Een zeikerd... En maar jagen
en naar niks luisteren en nergens ver
stand van hebben. Echt, nada, naks."
De vrouw van het gezinnetje tegen haar
man: „Dat gaat niet met die rugzak en
dan Joop ook nog op je schouders. Zo
meteen laat je hem vallen en dan weet je
het wel."
Joop: „Auto, auto, auto."
Zijn vader: „Nee Joop, nog een paar mi
nuutjes, dan gaan we weer naar de au
to."
Zijn moeder: „Misschien kunnen we
beter meteen maar naar de auto gaan.
Joop: „Auto, auto, auto."
De man met de twee dames: „Mijn
dochter houdt er helemaal niet van ja
ren op één plek te blijven zitten en dan
maar vanzelf promotie maken. De af
gelopen vijf jaar is ze al vier keer van
school veranderd. Ze wilden haar best
graag houden, maar ze is gewoon niet
honkvast. Dat heeft ze misschien wel
een beetje van mij, dat ongedurige."
De chauffeur: „Naar Zwolle moest ik,
dat was dus nog een kolere eind rijden
jongen. Maar wat moet je anders. De
boterhammen met pindakaas worden
niet gratis in je brievenbus geschoven.
Dat zei mijn vader altijd; zoiets onthou
je. Hij zat in het vee."
De man met de twee vrouwen: „Nou
denkt ze eraan om iets aan ontwikke
lingshulp te gaan doen. Op de school
waar ze op het moment lesgeeft, is het
weer hetzelfde liedje. Wie blijft han
gen, komt wel hogerop. Maar zij steekt
zo niet in elkaar. Het zal wel ergens in
Afrika worden. Daar kunnen ze zo'n
meid natuurlijk heel goed gebruiken".
Joop: „Auto, auto."
Zijn vader: „Nou hou je je kop Joop, of
ik zet je neer."
Zijn moeder: „Zét hem dan neer. Ik zeg
toch, dat gaat zo niet met ook nog je
rugzak."
De chauffeur: „Op zijn best heb ik nog
tien jaar te gaan. Ik zou niet weten wat
ik nog zou veranderen. Alleen met die
jonge baas, dat is echt niks, naks."
Joop: „Auto, auto."
Zijn moeder: „Waar staat dat kreng
trouwens. Vinden we die nog terug
pap."
Een niet eerder opgemerkte, plotseling
opduikende Duitse: „Ah, wir sind
schon da."
Zo is het. Twintig minuten zijn gevlo
gen zonder een moment van verveling.
Niet razendsnelmaar de reiziger hoort
nog eens wat. Dat zien we die jongens
van de tunnel nog niet organiseren.
Anderen verwijten hem on
gebreidelde nieuwsgierig
heid en roddelarij, zelf vindt
hij zich gewoon zeer geïnte
resseerd in het welbevinden
van de medemens. En daar
maakt hij dan anderen weer
graag deelgenoot van.
Op een personeelsfeestje za
gen collega 's hem van groepje
naar groepje trekken om
nieuwtjes uit te wisselen. Hij
toonde zich zeer verbaasd
dat zij nog niet op de hoogte
waren van enkele recente
ontwikkelingen binnen het
bedrijf. ,,Dat gaat als een lo
pend vuurtje rond, hoor",
stamelde hij.
Toen hij zich naar een vol
gend groepje begaf, mompel
de één der achterblijvers:
„Inderdaad, daar loopt het
vuurtje."
Lekker en toch afvallen lijkt een onmogelijke combinatie,
maar met de caloriearme 12 uurtje repen van Weight Care
gaan die twee perfect samen Ze zijn er nu in maar
liefst 7 overheerlijke smaken; pinda-noga, choco cnsp, i
banaan, muesli-honing, vruchten, abrikoos-citroen
en bosvruchten.
De 12 uurtjes bevatten slechts ca. 220 calorieën en
alles wat u per maaltijd nodig heeft Deze gezonde
maaltijdvervangende repen zijn per twee repen
(=2 maaltijden) verpakt Ze zijn ook handig voor op
kantoor of onderweg.
LEKKER. MAKKELIJK EN GEZOND