PZC Gemeente laakt explosievennota De overtocht zal nooit vervelen 11 Wellicht kitesurfstrand in Veere Klachten over gedrag verkopers daklozenkr antj e Ondanks dwingend advies graaft Middelburg door in stationsgebied De Schuur wordt De Regenboog Auto gestolen in Souburg VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE zeeuwse almanak Vuurtje iet 20, :ortinc iaar >e top 1usical 12 uurtje: Nu 7 smaken! WALCHEREN rijdag 23 augustus 2002 door Ron Magnée MIDDELBURG - De gemeente Middelburg moet in het sta tionsgebied uiterst behoedzaam te werk gaan. Dat is het advies dat een gespecialiseerd bureau de gemeente heeft gegeven. Middelburg heeft het adviesbu reau zelf in de arm genomen. Maar ondanks het rapport gaat de gemeente gewoon door met graven. Het verslag doet enkele concre te aanbevelingen. Zo moet het stationsgebied voorzichtig met een beveiligde kraan worden af gegraven. De grond moet ver volgens goed worden bekeken voordat hij wordt afgevoerd. En dat moet onder leiding van een explosievendeskundige gebeu ren. De aanbevelingen zijn af komstig van het adviesbureau AVG Geoconsult uit Hei jen dat het rapport opstelde. De gemeente wil van deze con clusies niets weten. Wethouder P. Bruinooge en burgemeester J. Schouwenaar verklaren het met de eerste tien hoofdstukken van de nota eens te zijn. Maar het elfde hoofdstuk van het rap port, waarin de aanbevelingen worden gedaan, kan niet op hun steun rekenen. Kern van het be toog van Bruinooge en Schou wenaar is dat in het onderzochte gebied geen enkel spoor van ex plosieven is gevonden. „Veertig procent is gedetecteerd. Tachtig procent is al op de schop ge- OOST-SOUBURG - Wijkcen trum De Schuur in Oost-Sou burg heet vanaf 31 augustus De Regenboog. Het nieuwe naam bordje wordt die dag om 13.00 uur onthuld door de Vlissingse wethouder R van der Maden. De nieuwe naam moet het kleurrij ke karakter van de buurt onder strepen. De hele dag zijn er acti viteiten in het buurtcentrum. weest. Er zijn zware voertuigen over gereden, damwanden ge slagen. Sowieso is er al 55 jaar lang gebouwd en gegraven zon der incidenten", aldus Schou wenaar over de stap om gewoon door te gaan met graven. Die stap is overigens anderhal ve week geleden al gezet. Toen werd duidelijk dat er geen ex plosieven in het gebied liggen waar het nieuwe stads- en wa terschapskantoor komt. Al thans, in het onderzochte deel van het gebied - zo'n veertig procent van het totaal. De rest van het gebied was niet goed te onderzoeken. De opsteller van het rapport, P. Folkersma, had in die tijd overigens nog een an dere mening over het stations gebied. „Ik zou daar wel durven te graven", verklaarde hij des gevraagd in de PZC. Een con clusie die haaks staat op die van het gisteren gepubliceerde rap port. Kostenpost Daarnaast spelen ook financië le overwegingen mee in de keuze om door te gaan met bouwen. Elke dag vertraging kost de ge meente zo'n tien- k vijftiendui zend euro, rekent Bruinooge voor. Al met al zou de aanpak van het laagje-voor-laagje af graven een extra kostenpost van een miljoen euro opleveren. Het is dan ook zaak om de bouw door te laten gaan, meent de wethouder. Daarnaast wordt bij het graven een grondradar inge zet waarmee ook explosieven te detecteren zijn. Wat het college vooral steekt is dat het rapport maar weinig nieuwe inzichten heeft opgele verd. Bruinooge vindt het on derzoek dat 30.000 euro heeft gekost dan ook zonde van het geld. „Wij voelen ons genomen." Een woordvoerder AVG Geo consult uit Heijen wil nauwe lijks iets over het rapport kwijt. „Wat de burgemeester en wet houder met het rapport doen, moeten zij zelf weten. Wij staan in ieder geval nog steeds achter onze conclusies." Kitesurfen is nu nog verboden op het Veerse strand omdat de sport gevaar kan opleveren. foto Ruben Oreel door Miriam van den Broek VEERE - Het Veerse gemeente bestuur overweegt in de toe komst een strandvak aan te wij zen waar gedurende bepaalde tijden windsurfers, bodysurfers en kitesurfers hun sport kunnen beoefenen. Dat schrijven B en W aan de or ganisatie van het Nederlands Kampioenschap Kiteboarden. Deze organisatie wilde het kam pioenschap in Veere houden en vroeg daarom om een vergun ning. In de brief wijst de gemeente het verzoek af omdat kitesurfen tot één van de sporten behoort die gevaarlijk kunnen zijn en daar om niet op de stranden zijn toe gestaan. De organisatie trok overigens haar verzoek in om dat ze de wedstrijd niet tijdig georganiseerd kreeg. Het college maakt in dezelfde brief bekend dat Veere in sa menwerking met de Stichting Strandexploitatie Walcheren wil komen tot een zogenoemde str andsegmentering „Wij beogen, meer dan nu het geval is, te komen tot een ver breding van de mogelijkheden voor het uitoefenen van activi- teiten en sporten op daartoe aangewezen strandgedeelten. Dat kan bij uitwerking in de toekomst betekenen dat er bij voorbeeld een strand aangewe zen wordt waar gedurende be paalde tijden deze sporten mo gelijk zouden moeten zijn. Wij kunnen nog niet aangeven wan neer de voorbereiding van deze segmentering haar beslag krijgt." door Valeska Nastaly VLISSINGEN - Het 'bedelge- drag' van enkele verkopers van het straatkrantje het Daklozen- woord is op Walcheren niet in goede aarde gevallen. Het Brus selse krantje, dat half-Fransta- lig en half-Nederlandstalig is, is sinds drie jaar in Nederland te koop. De gemeente Middelburg is onlangs een onderzoek be gonnen naar de herkomst van het krantje. „Voor zover ik weet, hebben de verkopers geen toe stemming om hun krant hier te verkopen", zegt J. Palm van de gemeente Middelburg. Het onderzoek is niet eenvou dig. „We hebben er geen grip op, want de verkopers staan telkens ergens anders", verklaart Palm. De medewerkster Concernbe leid heeft naar aanleiding van klachten over opdringerigheid van de verkopers het onderzoek naar het blad gestart. Palm heeft de uitgever van Het Dak- lozenwoord nog niet kunnen be reiken. Volgens de medewerkers van het Nederlandse daklozen- blad Straatmagazine, een vol wassen tegenpool van de straat krant, gebeurt de verkoop van Het Daklozenwoord niet hele maal eerlijk. Hoofdredacteur van Straatmagazine, S. de Kra mer, zegt dat de prijs van de krant telkens varieert. „Er zijn verschillende exemplaren op de markt. De prijs verschilt per verkoper, maar het gemiddelde ligt op anderhalve euro. Ons blad heeft de vaste prijs van één euro twintig." Verkopers De Kramer zegt dat zijn verko pers last hebben van de verko pers van de concurrent. „Men sen zien in eerste instantie het verschil niet tussen de bladen. Onze verkopers worden ge schaad door het gedrag van de mensen van Het Daklozen- woord. De verkopers van Straatmagazine doen niet aan bedelgedrag, die van Het Dak lozenwoord wel." De distributeur van Straatma gazine in Vlissingen, R. Wolf, omschrijft Het Daklozenwoord als een nepkrantje. „Inhoude lijk heeft het helemaal niets met daklozen te maken. Er staat wel telkens boven elke pagina dat het over daklozen gaat. Als je dan gaat lezen is het gewoon re clame voor een museumexposi tie of een aantal videofilms. Het Straatmagazine is echt een krantje van en voor daklozen, met een professionele redactie erachter", aldus Wolf. De uitgever van Het Daklozen woord, VZW 'Les SDF vous par ient' in Brussel, is zich van geen kwaad bewust. Een medewer ker van het blad, meneer Voisil, beweert dat zijn krant legaal wordt verkocht en weet niets van klachten. Hij geeft wel toe dat zijn krant inhoudelijk niet zoveel voorstelt. „Wij feijgen onze kopij van klanten en ver kopers aangeleverd. Het is het zelfde systeem als bij Straatma gazine. Een deel van het aankoopbedrag is voor de dak loze verkoper. Wij worden er zelf niet rijker van." Het ge rucht, dat de verkopers van Het Daklozenwoord illegaal in Bel gië zouden verblijven, wijst Voisil van de hand. „Ik ken alle verkopers. Het zijn er dertig, waarvan twintig in Nederland verkopen." OOST-SOUBURG - Bij de sporthal in de Dongestraat in Oost-Souburg is een personen auto gestolen. Dat gebeurde woensdagavond tussen negen en tien uur. De autosleutel werd samen met een mobiele telefoon weggenomen uit een tas in de sporthal. De gestolen auto is een Seat Toledo met het kenteken PT-DF-68. Advertentie door A. J. Snel Wie aan de kust woont, weet het: zicht op zee zal nooit vervelen. Wie niet behoort tot die gelukkigen, kan dezelfde wijsheid opdoen aan boord van een van de schepen van de Provinciale Stoombootdiensten. Lucht en water doen het decor voortdurend wisselen. De zee is eeuwig in beweging en de schepen waarmee ze wordt beva ren, haast altijd. Vanaf 13 maart volgend jaar is de tunnel onder de Wes- terschelde beschikbaar. Het aantal rei zigers dat de overtocht over water maakt, neemt dan drastisch af. Die wetenschap brengt onwillekeurig deregels in gedachten die een onbeken de en dus niet beminde poëet op voor hand aan de muze ontfutselde: 'Toen de veerman toas verdwenen, werd de hemel van beton; Rubicon min horizon, want het volk wil brood en stenen'. Zolang, op weg naar de overkant, de hemel nog niet van beton is, gaan de schepen heen en weer en dat is lang niet zo saai als drs. P. de luisteraar met zijn lied over het veer probeert wijs te ma ken. Dat komt, er zijn niet alleen de luchten en golven, schepen en zeevo gels; er zijn, aan boord, ook mensen. En die praten. Wie zich tussen hen begeeft en luistert naar de flarden van gesprek ken, verzamelt veel stof tot nadenken. Die middag in de tweede helft van au gustus gaan we aan boord, als voetgan ger. Een beetje beduusd kijken we naar het kaartje van €1,-, waarop het bevel is afgedrukt: 'Plaats deze zijde van het kaartje goed leesbaar achter uw voor ruit'. Rare jongens, daar bij de PSD. Waar halen we zo gauw een voorruit vandaan? Nou ja, er komt niemand controleren en ongehinderd nemen we plaats tussen de talrijke medereizigers. Hart We luisteren ongegeneerd af. Daar zijn in onze directe nabijheid twee vracht wagenchauffeurs van wie er een op zijn arm een hart met pijl heeft laten tatoe ëren met daarbij de naam Els. Er is een man van even vijftig met een hoed, die wordt gesecondeerd door twee dames. Er is een Belgisch stel en er is, zo te zien, een gezin: vader, moeder en een klein jongetje dat niet naar de naam Joop luistert, maar blijkbaar wel zo heet. En dan zijn er twee verliefden van rond de twintig. Zij praten niet, maar laten, te gen de railing gedrukt, een stuk kauw gom van mond tot mond gaan. Zij maakt er tussendoor een bel van die ze laat klappen en hij neemt daarna het snoepgoed over, neemt de smaak aan dachtig in zich op en duwt het met zijn tong terug in haar mond. Enzovoort. Wat kan de liefde toch lekker zijn. We doen of we de amoureuze uitwisse- Mensen genieten van de zeewind op de veerboot Vlissingen-Breskens. ling niet zien en horen de vrachtwagen chauffeur met tattoo zeggen: „Heb ik vanmorgen mooi dik twee uur staan wachten op een boer. Ik kwam zijn aardappels halen voor de fabriek, maar hij had niks, noppes, nada voorbereid. Alle stenen en rotzooi moesten er nog uitgesorteerd worden. Komt er op een gegeven moment een oud mannetje langs, die zomaar wilde helpen. Gaat die boer koffiedrinken. Ik denk 'hetzijn j ouw aardappels en mij n dag raakt toch wel om'. Maar evengoed." De vrouwelijke helft van het Belgische foto Dirk-Jan Gjeltema stel kijkt naar de vlotte gang van zaken rond het veer en roept bewonderend: „Debarquement, embarquement et zjuut". De chauffeur: „De ouwe directeur deed nooit moeilijk, maar zijn zoon, daar valt niet mee te praten. Die jongen heeft economie gestudeerd of zoiets. Vreselijk. Een zeikerd... En maar jagen en naar niks luisteren en nergens ver stand van hebben. Echt, nada, naks." De vrouw van het gezinnetje tegen haar man: „Dat gaat niet met die rugzak en dan Joop ook nog op je schouders. Zo meteen laat je hem vallen en dan weet je het wel." Joop: „Auto, auto, auto." Zijn vader: „Nee Joop, nog een paar mi nuutjes, dan gaan we weer naar de au to." Zijn moeder: „Misschien kunnen we beter meteen maar naar de auto gaan. Joop: „Auto, auto, auto." De man met de twee dames: „Mijn dochter houdt er helemaal niet van ja ren op één plek te blijven zitten en dan maar vanzelf promotie maken. De af gelopen vijf jaar is ze al vier keer van school veranderd. Ze wilden haar best graag houden, maar ze is gewoon niet honkvast. Dat heeft ze misschien wel een beetje van mij, dat ongedurige." De chauffeur: „Naar Zwolle moest ik, dat was dus nog een kolere eind rijden jongen. Maar wat moet je anders. De boterhammen met pindakaas worden niet gratis in je brievenbus geschoven. Dat zei mijn vader altijd; zoiets onthou je. Hij zat in het vee." De man met de twee vrouwen: „Nou denkt ze eraan om iets aan ontwikke lingshulp te gaan doen. Op de school waar ze op het moment lesgeeft, is het weer hetzelfde liedje. Wie blijft han gen, komt wel hogerop. Maar zij steekt zo niet in elkaar. Het zal wel ergens in Afrika worden. Daar kunnen ze zo'n meid natuurlijk heel goed gebruiken". Joop: „Auto, auto." Zijn vader: „Nou hou je je kop Joop, of ik zet je neer." Zijn moeder: „Zét hem dan neer. Ik zeg toch, dat gaat zo niet met ook nog je rugzak." De chauffeur: „Op zijn best heb ik nog tien jaar te gaan. Ik zou niet weten wat ik nog zou veranderen. Alleen met die jonge baas, dat is echt niks, naks." Joop: „Auto, auto." Zijn moeder: „Waar staat dat kreng trouwens. Vinden we die nog terug pap." Een niet eerder opgemerkte, plotseling opduikende Duitse: „Ah, wir sind schon da." Zo is het. Twintig minuten zijn gevlo gen zonder een moment van verveling. Niet razendsnelmaar de reiziger hoort nog eens wat. Dat zien we die jongens van de tunnel nog niet organiseren. Anderen verwijten hem on gebreidelde nieuwsgierig heid en roddelarij, zelf vindt hij zich gewoon zeer geïnte resseerd in het welbevinden van de medemens. En daar maakt hij dan anderen weer graag deelgenoot van. Op een personeelsfeestje za gen collega 's hem van groepje naar groepje trekken om nieuwtjes uit te wisselen. Hij toonde zich zeer verbaasd dat zij nog niet op de hoogte waren van enkele recente ontwikkelingen binnen het bedrijf. ,,Dat gaat als een lo pend vuurtje rond, hoor", stamelde hij. Toen hij zich naar een vol gend groepje begaf, mompel de één der achterblijvers: „Inderdaad, daar loopt het vuurtje." Lekker en toch afvallen lijkt een onmogelijke combinatie, maar met de caloriearme 12 uurtje repen van Weight Care gaan die twee perfect samen Ze zijn er nu in maar liefst 7 overheerlijke smaken; pinda-noga, choco cnsp, i banaan, muesli-honing, vruchten, abrikoos-citroen en bosvruchten. De 12 uurtjes bevatten slechts ca. 220 calorieën en alles wat u per maaltijd nodig heeft Deze gezonde maaltijdvervangende repen zijn per twee repen (=2 maaltijden) verpakt Ze zijn ook handig voor op kantoor of onderweg. LEKKER. MAKKELIJK EN GEZOND

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 11