Mysterie in de tunnel PZC Digna Sinke voelt het landschap 25 The Lighthouse M .■adfÊ 7 donderdag 22 augustus 2002 et is een mysterieus verhaal. De omgeving maakt het nog mysterieuzer. Drie mannen in extreme omstandigheden op een geïsoleerde vuurtoren: een tenor, een bariton en een bas. Als het bevoorradingsschip arriveert, blijken de drie verdwenen. Zelfmoord? Of andere krachten. „Als je geruime tijd in een ronde ruimte doorbrengt, is dat i krankzinnigmakend. De claustrofobische gevoelens zullen door de tunnelbuis nog worden geaccentueerd", verzekert Ronny I Lauwers, regisseur van de hedendaagse opera The Lighthouse. Komend weekeinde I neemt het operagezelschap bezit van de westbuis van de Westerscheldetunnel voor de eerste repetities. Een unieke locatie. Lauwers (49 jaar en Genten aar): „Toen ik voor het eerst van de plannen hoorde om de opera op te voeren in de in aan- Regisseur Ronny Lauwers Zaterdag 31 augustus (première), zondag 1 september, zaterdag 7 en zondag 8 september. Aanvang: 15.00 en 20.00 uur. Samenkomst in het Scheldetheater, waar vooraf een korte toelichting wordt gegeven. Vandaar vervoer per bus naar de Westerscheldetunnel en terug). Muziek: Peter Maxwell Davies. Muzikale leiding: Koen Kessels. Regie: Ronny Lauwers. Decor: Benoït Dugardyn. Kostuums: Lionel Lesire. Licht: Ace McCarron. Zang: Michael Bennett, Kelvin Tho mas, Gwion Thomas. Orkest: Catalpa. Het spanningsveld tussen vroeger en nu is nergens zo duidelijk aanwezig als in het Zeeuwse landschap. De kleinschaligheid en de overzichtelijkheid uit het verleden stellen zich met grote moeite teweer tegen landin richting, bebouwing, industrie en recreatie. Een strijd die op veel fronten verloren is. Zee land geldt als groen-blauwe oase, als een donkere vlek op een nachtelijke satellietfoto, maar voor hoe lang nog? Tijdens een aantal li teraire ontmoetingen, onder het motto Terug gespoeld, staan het landschap in een snel ver anderende wereld en de teloorgang van oude waarden centraal. Publicist Kees Slager praat daar over met verschillende schrijvers en filmmaker Digna Sinke. Ze heeft 'heel erg iets met het landschap.' Het neemt in haar werk een belangrijke plaats in. De documentaire over het eiland Tiengeme- ten, waar graan en suikerbieten verdwijnen voor weemoed, weelde en wildernis, is er een recent voorbeeld van. Filmmaker Digna Sin ke is voortdurend bezig met de vraag: wat be tekent het landschap voor de mensen? „Het is interessant na te gaan hoeveel effect het land schap op de mensen heeft. Of ze zich er thuis- voelen of juist niet, en waarom dat zo is. Wat me wel eens verbaast is dat de mensen zo wei nig historisch besef hebben. Ze gaan af en toe heel onzorgvuldig om met het landschap. Er is blijkbaar geen nieuwsgierigheid naar wat er is geweest." Die nieuwsgierigheid heeft Sinke (1949), ge boren in Zonnemaire en in Anna Jacobapol- der en Middelburg opgegroeid, wél. Daar door is ook, al in 1993, het meerjaren-project over Tiengemeten ontstaan. Ze las in de krant dat er plannen waren de dijken van het eiland dcor te steken en het over te laten aan de na tuur. „Ik ben er gaan kijken en het landschap deed me ontzettend denken aan Flipland. bouw zijnde Westerscheldetun nel heb ik gevraagd waarom het zo zot moest. Maar tegelijker tijd besef je het avontuurlijke van de hele operatie, ook voor het publiek, dat vandaag de dag toch steeds op zoek is naar de een of andere kick, naar een bij zondere beleving. Ook voor de zangers, het orkest, de decor bouwers, de belichting... voor iedereen wordt het normale stramien doorbroken, het stra mien van het repeteren in een vaste ruimte, in een zaal met alle faciliteiten daaromheen. Even waren we bang voor over- akoestiek in die tunnelbuis, maar de akoestiek is verrassend goed." Het oorspronkelijk decor, in 1999 ontworpen door Benoit Dugardyn, moest worden aan gepast; uiteindelijk kwam er een nagenoeg nieuw decor uit de bus, waarin de zangers zowel in de rechtbank, op zee als in de vuurtoren optreden. Lauwers moest verschillende scènes aan passen vanwege ruimtegebrek, „De zangers traden in de origi nele versie enkele malen buiten het decor. Dat is nu onmogelijk, dus dat vergde improvisatiever mogen. Maar ik moet zeggen dat hét avontuurlijke van de hele operatie toch eigenlijk in de techniek zit. Juist vanwege de beperkte ruimte ben ik enorm afhankelijk van de belichting. Gelukkig heb ik daarvoor een echte tovenaar tot m'n beschik king, Ace McCarron. Nieuw is ook dat het orkest van Catalpa niet, zoals gebruikelijk tussen het publiek en het podium zit, maar achter het podium. En ook dat vereist alle mogelijke maat regelen. Speciaal voor de zan gers worden op strategische plaatsen kleine monitoren neer gezet, zodat zij op die manier oogcontact kunnen houden met de dirigent", legt Lauwers uit. De organisatoren van het Zee land Nazomer Festival kregen zonder al te veel problemen toe stemming voor de opvoering van de opera in de tunnel. Maar wel onder voorwaarden. Zo mag het podium niet dieper dan 250 meter in de tunnel worden ge plaatst en moeten podium, tri bune en alle andere faciliteiten na het laatste optreden in een weekend uit de tunnel worden gehaald. Woordvoerster Catlien de Jager van de NV Wester scheldetunnel: „Aannemer Kombinatie Middelplaat Wes- terschelde vond het direct een leuk plan. Het werk wordt er verschillende weekends speci aal voor onderbroken, maar dan moeten de tunnelbouwers 's maandags wel weer ongehin derd aan het werk kunnen. Dat vereist de nodige inspanningen van het operagezelschap. Om wille van de veiligheid vinden de voorstellingen niet al te diep in de tunnel plaats. Verder dan Scène uit The Lighthouse de eerste dwarsverbinding mag niemand. Die dwarsverbinding kan meteen ook dienen als vluchtweg, maar voor de zan gers en het orkest ook als ver binding met de 'kleedkamers' in de oostbuis, waar een aantal schaftketen wordt geplaatst. Het is improviseren, maar het lijkt ons hartstikke leuk alle maal." Artistiek directeur Alex Mal- lens van het Nazomer Festival over de locatie. „De Wester scheldetunnel is een symbolisch verbindingspunt tussen Vlaan deren en Nederland. Het is mooi dat we de tunnel als locatie kun nen gebruiken, nog voor hij opengaat. Een donker suspen- severhaal over drie verdwenen vuurtorenwachters in een tun nelschacht, die naar het diepste punt van Nederland, zestig me ter onder de Westerschelde leidt... dat is toch spectaculair! The Lighthouse, een productie van het Catalpa Ensemble in sa menwerking met het Muziek theater Transparant in Antwer pen, ging in april '99 in première in theater 't Eilandje in Antwer pen. Het worclt beschouwd als een van Sir Peter Maxwell Da- vies beste muziektheaterstuk ken. Hij schreef de opera in 1979. Een jaar later beleefde het stuk z'n première op het presti gieuze Ediburgh International Festival. De inspiratie ervoor vond hij in een boek van Craig Mair over de familie Stevenson in Edinburgh. Deze familie bracht, naast de bekende schrij ver Robert Louis Stevenson, meerdere generaties vuurtoren en haveningenieurs voort. Het verhaal in het kort. Op tweede kerstdag 1900 vertrekt het be voorradingsschip Hesperus vanuit de thuishaven Stromness (Orkney) voor een routinevaart naar de vuurtoren van de Flan- nan Eilanden aan de uiterste rand van de Hybriden om de vuurtorenwachters af te lossen. Bij aankomst blijkt de vuurto ren leeg. De drie bedden en de tafel wekken de indruk dat er sprake is geweest van een haas tig vertrek. En hoewel de lamp uit is, werkt het mechanisme nog perfect. Waarom en hoe de mannen verdwenen zijn, is tot op de dag van vandaag (het ver haal is waar gebeurd) een raad sel. De opera biedt geen oplos sing voor het mysterie, maar geeft een mogelijk verloop aan van wat er gebeurde toen de drie mannen er langer dan ze hadden verwacht, opgesloten zaten. Na de première in Antwerpen volgde een toernee door Vlaan deren, Nederland en Groot-Bri- tannië. De kritieken waren lo- fotoJohan Jacobs vend. De Standaard: „The Lighthouse is spannend mu ziektheater met een aparte sfeer in een dwingende muzikale uit voering." 'De Morgen': The Lighthouse is wellicht Maqx- well Davies' interessantste par tituur voor het muziektheater;" en 'The Daily Telegraph': Gripping and unforgettable. Regisseur Guy Lauwers: „Je kon goed merken dat de recen senten geen ijkpunt hadden. Bij oudere, bestaande stukken kun je verschillende uitvoeringen met elkaar vergelijken; dat kon hier niet. Ze vonden het goed, maar konden niet precies duide lijk maken waarom." The Light house vergt veel van de zangers. „Het is een opera van 1 uur en 25 minuten, van de eerste tot de laatste minuut boordevol span ning. Vooral vanwege de vele hoogteverschillen is het voor de zangers een erg gecompliceerd geheel; van hun stem wordt het uiterste gevraagd.Dat geldt overigens ook voor het publiek. Het is zeker geen lyrische opera, waarbij je achteroverleunend kunt genieten van een aria. Bij The Lighthouse kun je geen mo ment afhaken. Je moet steeds alert zijn, je laten meeslepen door de spanning." Wout Bareman Tiengemeten, kort voor het eiland werd teruggeven aan de natuur. Alsof de tijder stilstond, het maakte een soort jaren vijftig-achtige indruk." Sinke wilde de veranderingen op Tiengemeten vastleggen, schreef een scenario en probeerde een omroep te strikken. Dat lukt aanvankelijk niet; pas in 1999 kwam ze met de NPS tot een akkoord. De eerste aflevering over het leven en de om slag op Tiengemeten is inmiddels uitgezon den. Sinke werkt nu aan deel twee. „Ik ben nog niet klaar. Het is een project van lange adem. Ik wil het volgen tot het eerste spon taan opgekomen boompje net zo lang is als ik zelf ben - dat is trouwens maar 1 meter 5 6Ze overweegt de tweedelige documentaire later te combineren tot een bioscoopfilm. Niet ver rassend is haar intense aandacht voor het landschap op het ruim 1.000 hectare grote ei land in het Haringvliet. Sinke brengt het prachtig in beeld. Hier is een filmer met veel invoelend vermogen aan het werk. Dat toont ze ook wanneer de laatste boer, Leen Vos, wordt gevolgd. Die wil, zeer tot verdriet van eigenaar Vereni ging Natuurmonumenten, niet van wijken weten en staat daardoor de complete omvor ming van Tiengemeten in de weg. De span ning tussen de boer die hangt aan het be staande en de bureaucratische natuuront- wikkelaars loopt als een rode draad door de documentaire. Digna Sinke blijft zelf op af stand. „Ik voel me vooral een chroniqueur. Het is een democratische beslissing iets met de Ecologische Hoofdstructuur te doen en daar Tiengemeten in op te nemen. Ik vind het belangrijk dat er voor de natuur wat gebeurt, maar denk tegelijkertijd ook: goede land bouwgrond en zo'n mooi landschap gaan me aan het hart. Daar heb ik moeite mee." Met het door Natuurmonumenten bedachte thema weemoed, weelde en wildernis heeft ze niet zoveel. Sinke volgt het proces op het ei land met 'open nieuwsgierigheid', zonder bij voorbaat schande te roepen. Toch wekken boer Vos en zijn landschap bij de kijker meer sympathie op dan de plannenmakers van Na tuurmonumenten, die gewoon een klus lijken te klaren. „Ik probeer zoveel mogelijk beide partijen te laten zien en bekijk het met enige ironie. Het verbaast me wel hoe het in de praktijk werkt. Dit is blijkbaar de manier van werken van de natuurbeschermers. Ik hoorde ook van mensen dat het altijd zo gaat bij dit soort clubs, niet alleen op Tiengemeten." Hoewel Digna Sinke als tienjarige uit Zee land vertrok, zijn de banden met de provincie nauw gebleven. Haar eerste korte speelfilm, afstudeerproject aan de filmacademie in Am sterdam, was Groeten uit Zonnemaire (1972). Ze heeft al jaren een tweede woning in het Schouwse dorp, op 50 meter van haar geboor tehuis en komt daar vele weekeinden. Op de plank ligt de opzet voor een film die in Zee land speelt, werktitel: Atlantis. Over een plaats waar niemand mag komen en alleen een oude vrouw woont, die door een meisje boodschappen aangereikt krijgt. „Een eiland waar de tijd is stil blijven staan. Je komt er ook in verschillende tijdperken terecht." Ze heeft in het scenario nogal wat verhalen verwerkt die ze van familieleden hoorde. Er komen verdronken dorpen in voor, maar ook de befaamde poeders van een Yersekse dorps dokter. Voor de uitvoering heeft Sinke nog geen geldschieters en een omroep gevonden. „Ik ben bang dat die film nooit gemaakt gaat wordenik weet niet precies hoe ik er mee ver der moet.Concreter is het verfilmen van ge dichten over Zeeland. Twaalf regisseurs zijn bezig met het schrijven van scenario's voor korte films. Het geheel moet bij de vijfde edi tie van festival Film by the Sea, september 2003 in Vlissingen, vertoond worden. Digna Sinke en festivaldirecteur Leo Hannewijk zijn de producenten. Ze maakt deel uit van de film literatuur jury, die van 9 tot en met 14 september aan staande tijdens het vierde Film by the Sea een oordeel velt over nieuwe internationale lite ratuurverfilmingen De winnende filmmaker krijgt een prijs van tienduizend euro. Sinke vindt Film by the Sea een interessant festival ('het is leuk als jurylid het hele festival bij te wonen') en prijst de initiatiefnemers. Dat geldt eveneens voor het Zeeland Nazomer Festival. „Het is goed dat Zeeland dit soort dingen probeert te doen. Je moet koesteren dat die dingen gebeuren. Kijk hoe ze in Zon nemaire bezig zijn, met de activiteiten van Jaap Verseput - geweldig." Rinus Antonisse De films van Digna Sinke worden dinsdag 27 au gustus vertoond op een groot scherm op het Abdijp lein in Middelburg. Aanvang 21.30 uur. Ter inlei ding praat Kees Slager met de filmmaakster; loca tie: Prinsenlogement DINSDAG 3 SEPTEMBER Nazomer Lucht Margreet Chr. de Jong, is cantrix/organiste van het Van Leeuwenorgel in de Nieuwe Kerk. In samenwerking met sopraan Nienke Oostenrijk presenteert zij een concert met eigen composities en werk van Gounod, Mendelssohn en Hendrik Andriessen. Nieuwe Kerk, 20.15 uur. Boenox Cello en contrabas, fagot en hobo: dat zijn de instrumenten waarmee het klassiek ge schoold kwartet Boenox zich in het grensge bied begeeft van klassieke muziek, jazz, pop, rock en electronica. Abdijplein, 21.30 uur. WOENSDAG 4 SEPTEMBER Nazomer Lucht Draaiorgelconcert voor kinderen door Het muziek Lod en Dick van der Harst. Op een speciaal voor hem gebouwd draaiorgel speelt Van der Harst een op kinderen toege spitst repertoire en nodigt ze ook uit om zelf muziek te maken. Nieuwe Kerk, aanvang 15 en 16 uur. Nazomer Lucht Het muziek Lod en Dick van der Harst pre senteren een muzikale wereldreis: Nineteen books with songs and dances. Centraal staat een chromatisch draaiorgel, dat Herman De Roover speciaal voor Van der Harst bouwde. Van der Harst kapte zelf orgelboeken met ei gen werk en composities van Poulenc, Bach, Chick Corea en anderen. Nieuwe Kerk, 20.15 uur. Sexteto Tanguedia Het Sexteto Tanguedia interpreteert mu ziek van de Argentijnse componist Astor Pi- azzolla. Het concert is een zoektocht naar het originele klankbeeld van Piazzolla's concertante tango. Abdijplein, 21.30 uur. DONDERDAG 5 SEPTEMBER Nazomer Lucht Concert voor kamerkoor en harmoniums door Capella Breda onder leiding van de in Kruiningen geboren componist Daan Man neke. Programma: twee canons en psalmen van Sweelinck, een 8-stemmig motet van de Thoolse meester Ghiselin Danckerts en drie motetten van Herman Hollanders. Verder eigen werk van Manneke: twee psalmen en nieuwe madrigalen op tekst van de Zeeuwse dichteres Yvonne Né. Dit laatste werk is een half-scenische madrigalencyclus voor koor en twee harmoniums. Nieuwe Kerk, 20.15 uur. Viewmaster Wereldmuziek geïnspireerd door filmbeel den. Viewmaster bestaat uit acht muzikan ten/klankkunstenaars: N'Faly Kouyaté uit West-Afrika speelt kora, een 21-snarig in strument. Uit Tunesië komen danseres/zan geres Ghalia Benali en componist Moufad- hel Adhoum. Stephan Parmetier en Pieter Verschueren ontwerpen klanklandschap pen. Jan Marmenout is multi-instrumenta- list, Bert Cornelis speelt sitar en Bob Her mans is componist en klankdesigner.Abdijplein, 21.30 uur. Dick van der Harst

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 25