In een leven valt niet te knippen 7 PZC 21 Groep Van Steen denkt in vormen Coupure PERMANENT Dagprogramma donderdag 22 augustus 2002 e is pas elf jaar na de watersnoodramp van 1953 geboren in Utrecht. Ze groeide op in Houten, waardeert Zeeland vooral door een mooie stad als Middelburg, de imponerende schepen in Vlissingen en de impressies die ze krijgt als ze vanaf een hoge zeedijk over het water kijkt. Maar verder kent ze de Zeeuwen niet. Wat heeft zo 'n jonge vrouw dan als inspiratiebron om een toneelstuk te schrijven over mensen die vijftig jaar na dato nog de open littekens van die ingrijpende gebeurtenis dragen? Heieen Verburg vertelt over haar drijfveren. De eerste vonk sloeg twee jaar geleden al over toen de van oorsprong Zeeuwse acteur Bram Kwekkeboom haar vroeg dit stuk te schrijven. „Bram bleef maar praten over wat die ramp voor hem zelf had bete kend. Ik voelde intuïtief dat hier een bron lag met materiaal waar ik grip op wilde krijgen. Eén ge beurtenis die al die levens door elkaar schudt en na vijftig jaar nog zijn invloed heeft. Daar kun je wat mee als schrijver. Dat ik de Zeeuwen niet kende, vond Bram juist een pré. Iemand die er onbevooroordeeld tegenover staat." De bron moest natuurlijk wel worden gevoed met feitenken nis. Stapels materiaal heeft de schrijfster doorgewerkt. Daar geeft ze de voorkeur aan boven gesprekken met mensen. „Le zen is beter. Met gesprekken loop ik het gevaar dat ik blijf hangen in het verhaal van die ene persoon. Gaandeweg besef te ik wel steeds beter hoe om vangrijk die ramp heeft inge grepen. Hoe diep het nog steeds zit, dat er ook ontwikkelingen Dinsdag 2 7 t/m zaterdag 31 aug. en dinsdag 3 t/m zaterdag 7 sep tember in de Zonnemaire-pol- der bij Zonnemaire, overdekte tribune, aanvang 20.30 uur. Coupure werd geschreven in op dracht van het Zeeland Nazo mer Festival 2002 naar een idee van acteur Bram Kwekkeboom. Tekst: Heieen Verburg. Regie: Guido Wevers. Decor: Hartwig Dobbertin. Licht: Johan Vonk. Dramaturgie: Alex Mallems. Spel; Bram Kwekkeboom, Mar lies Hamelynck en Oscar Poste- ma. Op de zolder van de Middelburgse Abdij vormen 91 papieren zakken en een ku bieke meter zaagsel belangrijke elementen in de nummer 2 van de serie Kleine museum stukken Zonder Titel van De Groep van Steen. Zaagsel wordt één met de houten zol dering van het pand. Ondertussen contraste ren witte maagdelijke zakjes met donkere houten balken. Overeenkomst en tegenstelling in één titel loos werk gevangen. Althans op deze speci fieke locatie, die door de Amsterdamse bewe gingstheaterformatie De Groep van Steen in het kader van Zeeland Nazomerfestival wordt bezocht. Sinds oktober vorig jaar heeft De Groep van Steen zes van deze - gemiddeld zo'n vijftien minuten durende - werkjes ge maakt. Bedoeld om in musea op te voeren als een soort van bewegende beelden. Artistiek leidster Jeannette van Steen typeert de zes werken zonder titel als stijloefeningen, experimenten. Stukken waarin nieuwe sa menwerkingsverbanden, nieuwe muziek en andere zaken uitgeprobeerd kunnen worden. Per locatie worden door groepsleden en publiek bovendien puur aan de omgeving ge relateerde ervaringen opgedaan. Die wissel Coupure, met (vlnr): Marlies Hamelynck, Bram Kwekkeboom en Oscar Postema. Heieen Verburg foto Emiel van Lint ten goede door in gang zijn ge zet, maar dat iedereen er in feite mee te maken heeft. Dat drukt op je, al die ogen in je nek. Ook door het besef dat er nog zoveel pijn zit, zou je heel voorzichtig kunnen worden, maar daar kom je als schrijver in feite nergens mee. Het moet juist een uitda ging zijn met zaken aan de slag te gaan die nog leven, die nog over het nu gaan." Zelf dacht Verburg aanvanke lijk aan veel spektakel, maar Bram Kwekkeboom pleitte juist voor soberheid en veel verinne- lijking bij de personages. Zo min mogelijk toeters en bellen dus en zeker geen anekdotische weergave van de rampnacht. Zij volgde die wens, hij was tenslot te ook de opdrachtgever. Boven dien kreeg ze en passant bij Jeugdtheatergroep Artemis in Den Bosch al de kans spektakel te maken met haar toneelstuk 'Katharina Katharina in het Ganzenbord'. Twee jaar is een lange span ningsboog voor Verburg. Haar jeugdtheaterstukken komen in veel korter ti j dsbestek tot stand Coupure had het echter nodig te rijpen. Met die titel maakt ze een dubbelslag. In de technische be tekenis is het de opening voor de vloedplanken, maar veel meer gaat het om de metafoor van dat ene stukje dat de vrouw en de man als hoofdpersonages in haar stuk uit hun leven willen knippen. De ene doet het om te vergeten, de ander juist om zich dat stukje als enige te blijven herinneren. Het lukt ze geen van beiden. In een leven valt niet te knippen. Het verhaal speelt zich af bi j een bushalte ergens in de polder. Een halte overigens die allang is opgeheven. Daar ontmoeten de oude man en vrouw elkaar. Met het ontdekken van die uitgangs situatie begint voor Heieen Ver burg in feite het echte schrijven. „Een heerlijk moment als ik dat heb bepaald. Als ik weet dat dit de situatie is van waaruit ik alle motieven waarover ik het in dit stuk wil hebben, kan laten voortkomen. Hoe gek dat voor sommigen misschien mag klin ken, voor mij is die bushalte met die twee mensen dan mijn vorm voor die hele ramp. Zodra ik daar zeker van ben, kan ik echt gaan schrijven." Sfeer Naast de man en de vrouw komt er van tijd tot tijd een jongen in het spel voor. Hij brengt berich ten van een zekere 'Meneer de Bruin'. De sfeer waarin hij ver schijnt en weer verdwijnt, wekt associaties op met Samuel Bec kett's bekende stuk 'Wachten op Godot'. „Voor ik zelf ga schrij ven, sla ik er inderdaad Beckett nogal eens op na. Misschien om moed te vatten en weer eens te ervaren hoe knap hij met taal omgaat", zegt Verburg. Opvallend is hoe verrassend knap ze zelf uit de voeten kan met metaforen. De passage waarin de man filosofeert over het groeien van een boom of een narcis met al die knoppen vol le ven, vertelt in feite alles over de wijze waarop de hoofdpersona ges omgaan met hun levens kracht. Verburg: „Die knop als symbool voor het leven met de wortels als bron van levenssap pen. Die knop wordt omhoog gestuwd en groeit. Het is ook angstig of bedreigend, in elk ge val onbekend wat eruit voort komt als die knop opengaat. Als mens wil je dat zo lang mogelijk uitstellen, maar de groei zet door en als je op het juiste mo ment toelaat dat de knop zich opent, kan er iets heel moois uit voortkomen. Maar als je kramp achtig het opengaan blijft be lemmeren, gaat dat juiste mo ment voorbij en sterven de levenssappen uiteindelijk af." Coupure wordt tijdens het Zee land Nazomer Festival (ZNF) tienmaal opgevoerd in de polder bij Zonnemaire. Initiatiefnemer Bram Kwekkeboom vertolkt de mannelijke hoofdrol. De rollen van de oude vrouw en van de jongen worden gespeeld door Marlies Hamelynck en Oscar Postema. De regie is in handen van Guido Wevers. De toe schouwers zullen veel herken ning ervaren. „Zeg maar de evergreens, of misschien zelfs wel de clichés van de ramp vin den ze erin terug", zegt Verburg doelend op de verhalen die vrij wel iedereen over de ramp kent. Zoals over de hazen die ruim voordat de rampvloed kwam al de polder invluchtten. Of over het overleven op de daken die alleen bleven drijven als ze van de zware dakpannen werden ontdaan. Maar ook over de vaak oneerlijke kledingverdeling en over het egoïsme dat zich al snel na de rampnacht weer manifes teerde onder de bevolking. Ver burg kwam die verhalen in vrij wel alle documentatie tegen. Schuldvraag De man en de vrouw in Coupure worstelen sinds de ramp met schuldvraag en boetedoening. „Mensen willen bij rampen een schuldige kunnen aanwijzen, maar daar verandert de ramp niet mee. Dat zag je ook met de foto Ruden Riemens vuurwerkramp in Enschede ge beuren, dat zoeken naar een schuldige. In dit soort situatie snappen we niet wat nog de zin van het leven is. Bij rampen be staat geen rechtsvergelding, maar mensen willen de schuld toch bij iemand kunnen neer leggen en gaan dan soms hun hele verdere leven lang op zoek naar die persoon. Maar het vin den van die schuldige moet je nooit verbinden aan je eigen ge luk, daarmee kap je immers de rest van je leven af. Je zult moe ten leren accepteren dat het le ven wreed en subjectief kan zijn. Dat je moet leren verder te leven met de dingen die je over je krijgt uitgestort en dat ons ge voel voor rechtvaardigheid in die situaties niet geldig is", al dus Verburg. Als schrijfster heeft ze het stuk met honderd procent vertrou wen overgedragen aan de regis seur. Voorafgaand aan de eerste tekstlezing met de spelers heeft ze het stuk uitgebreid doorge sproken met Guido Wevers. Over de dramaturgische lijn zijn ze het eens. Heieen Verburg heeft zelf jaren op de speelvloer gestaan. Aan het jeugdtheatergezelschap 'Mevrouw Smit' was ze vijf jaar lang vast verbonden als tekst- chrijfster én als actrice. Verder is haar werk al jaren zeer in trek bij andere vooraanstaande jeugdtheatergezelschappen. Spelen doet ze al geruime tijd niet meer, schrijven heeft haar voorkeur. „Maar het helpt wel als je zelf hebt gespeeld. Je voelt goed aan wat je weg kunt laten. De tekst is tenslotte maar een kwart van het uiteindelijk to neelstuk." Ze kan zich op dit moment niet indenken iets an ders dan toneelteksten te schrij ven. „Geen boek dus, ik kies al tijd voor de dialoogvorm en laat anderen, de personages, graag uitspreken wat ik te zeggen heb." De eerste repetitie die ze van Coupure heeft bijgewoond, ont roerde haar. Bram Kwekke boom had gelijk. Die sobere vormgeving en die verinnelij- king werken uitstekend. Ali Pankow vf W f I L-ïJmr m\ mx i mm. m im De Groep van Steen brengt bewegingstheater, aangepast aan de locatie. foto Willem Hekkema werking is van belang voor de groep die niet voor niets de architectuur van de ruimte als belangrijke component beschouwt van een voorstelling. Neem Zonder titel 3, waarin een soort roestig kamerscherm de indeling van de ruimte bepaalt. Met het verplaatsen van dit scherm verandert, verduidelijkt Van Steen, niet alleen de ruimte. „Ook de verhouding tussen de mensen die in de ruimte staan, ver andert mee." Van Steen volgde de mimeopleiding in Am sterdam. Liet zich aansluitend vormen door deelname, gedurende zo'n dertien jaar, aan het gezelschap van Bart Stuyf. Toen was de tijd rijp om zelf aan de slag te gaan. „Maar ik moest me eerst losmaken van de sterke ach tergrond die ik inmiddels had", blikt ze terug op haar verzelfstandiging. Jeannette van Steen vertrok naar Japan, aanvankelijk voor een jaar en later nog eens voor negen maan den. Ze verdiepte zich daar in het traditionele Japanse theater, met name het Noh-theater. Ze voelde sterke verwantschap met het uit gangspunt dat de persoonlijkheid van de ac teur medium is, bedoeld om een verhaal on der het voetlicht te brengen. „In het Westers theater richt de aandacht zich toch sneller op de acteur, is ego belangrijker. Ik vrees dat daarmee per definitie theater nooit kunst wordt. Echte kunst verheft zich, denk ik, bo ven het ego van de kunstenaar. Wat niet wil zeggen dat dat idee bij De Groep van Steen te rug te vinden is, maar ik streef er wel altijd naar." In 1983 begon de bewegingstheatermaakster - met een vaste kern mensen om zich heen - 'voor zichzelf'. Zij het nog niet - de durf ont brak - onder haar eigen naam. De voorstel ling Bewogen concert gebaseerd op het 15e Strijkkwartet van Dmitri Sjostakovitsj maakte korte metten met die voorzichtig heid. „In dat stuk kwam alles samen. Voor mijn gevoel is dat het begin van De Groep van Steen. Kwam er toen een duidelijk soort stijl naar voren." Die stijl staat niet stil. Neem de ze zes titelloze museumstukken. Zij vormen springplankjes richting de volgende - zo'n vijftig minuten durende - voorstelling geti teld Dubbelduet. Deze maand beginnen de repetities. Het stuk moet eind november in première gaan. Jeannette van Steen denkt in vorm. Mijmert ooit een voorstelling te willen maken waar ruimte door licht wordt gesuggereerd. Maar denk niet dat inhoud er niet toe doet. Het is de abstractie, denkt de artistiek leidster, die de emoties waarover De Groep van Steen ver haalt juist te pruimen maakt. Elke beweging die een mens maakt, vertelt wat over de ge moedstoestand waarin die persoon zich be vindt. Gaat, evenals elke andere kupstvorm, over zaken als verlangen, liefde en dood. Za ken die, naar Van Steen hoopt, een zekere ontroering bij mensen kunnen wekken. Daar horen 'emotionele bouwstenen' bij. De ac teur, de muziek, het ritme en de kleuren. Het kamerscherm én de papieren zakken op rij Esme Soesman Kleine Museumstukken Zonder Titel door de Groep van Steen: maandag 2 september Abdij Mid delburg, 19 uur. Kees Slager Het Zeeland Nazomer Festival brengt een uitgebreid muziek- en voordrachtprogram ma in en rond de Abdij van Middelburg, het hart van het festival. In de periode 27 augus tus tot en met 8 september zijn er dagelijks activiteiten in het Prinsenlogement, de Kloostergangen, de Nieuwe Kerk en op de zolder van het Zeeuws Museum. Op het Ab- dijplein is de f oto-video-installatie van Paul en Menno de Nooijer beeldbepalend. Op het plein staat ook een podium voor de dagelijk se concerten. 'Teruggespoeld' is één van de kernactiviteiten: in dat programma wisselt publicist Kees Slager - bekend van zijn boe ken over de watersnoodramp en Zeeuwse landarbeiders - van gedachten met Neder landstalige schrijvers over vroeger en nu, de globalisering van de wereld. Er is een kin derprogramma met literatuur, theater en muziek. In de Nieuwe Kerk staat onder de noemer Nazomer Lucht een serie concerten gepland waarin het orgel een hoofdrol speelt. De derde editie van Abdijpop brengt Zeeuwse en Vlaamse muzikanten voor het voetlicht. Naast het Festivalcafé in de Leeuwenkooi zijn de informatiebalie en de kassa van het festival te vinden. Festivalcafé De Leeuwenkooi op het Abdijplein is inge richt als festivalcafé: ontmoetingsplek van publiek, makers en spelers. Geopend dagelijks 17-24 uur; wo. 28 en za. 31aug.,wo.4enza.7sept. 14-24 uur;zo. len zo. 8 sept. 14-18 uur. Informatie 0118 886 886 Kruispunt Fotovideo-installatie van de Middelburgse kunstenaars Paul en Menno de Nooijer. Va der en zoon De Nooijer presenteren op het Abdijplein een metershoge installatie van projectieschermen, waarop films en foto's worden vertoond. In hun werk zoeken zij naar de grenzen tussen werkelijkheid en fo tografische verbeelding. De Vlaamse com ponist Stefaan Smagghe verzorgde de 'soundscape' bij het project. Dagelijks 17-24 uur. DINSDAG 27 AUGUSTUS Festivalopening De Middelburgse componist Christian Bla- ha schreef in opdracht van het Zeeland Na zomer Festival een muziekstuk, waarmee het festival wordt geopend. Het carillon van de Lange Jan gaat een dialoog aan met slag werk, trompetten en trombones. Abdij en omgeving, aanvang 17 uur. Teruggespoeld Kees Slager spreekt met schrijver Geert Mak, die naam maakte met zijn boek Hoe God verdween uit Jorwerd. Ook De eeuw van mijn vader werd enthousiast ontvan gen. Prinsenlogement, aanvang 20 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 22