jGevangen in een dichte mist Een grote geest glijdt weg in de duisternis Weer bang voor de bom Dwaze moeders dichtbij f* w Fogbound van Ate de Jong 25 -I The Sum of all Fears Iris vrijdag 16 augustus 2002 Ale de Jong (rechts) op de set van Fogbound. orige maand waren Ate de Jong en Jeroen Krabbé eregasten tijdens het Filmfestival van Karlovy Vary, in Tsjechië. Zowel het door Jeroen geregisseerde 'The Discovery Of Heaven' (geproduceerd door Ate) werd daar gedraaid, als het door Ate geregisseerde Fogbound (met gastrol van Jeroen). De recensent van het Amerikaanse vakblad Variety bleek het meeste waardering te hebben voor de kleine productie Fogbound die in Nederland 22 augustus in roulatie komt. ■p\eVariety-crit Inschreven: „Ht •iticus had ge- Het evidente re ferentiepunt voor Fogbound is Roman Polanski's film 'Mes In Het Water'. En net als Polanski heeft ook De Jong volmaakte controle over materie die uit pakt als uitermate origineel." Het citaat doet de gestreelde re gisseur opmerken: „Dat is echt een recensie die bijna de vraag doet rijzen: 'Hoeveel heb je die man betaald?' Jammer alleen dat hij 'The Discovery' niet net zo mooi vond. Ik heb later die criticus nog eens gesproken en toen zei hij: 'Discovery is coke, maar Fogbound is crack'. Wat hij daarmee precies bedoelde, is me overigens niet helemaal dui delijk, want ikzelf heb zelfs nog nooit een sigaret gerookt." Ate de Jong - afkomstig uit Aar denburg - zegt altijd wel te heb ben vermoed dat het voor een niet-Nederlands publiek min der gemakkelijk zou zijn om de specifieke golflengte van 'The Discovery' op te pikken, maar zoveel lof als hem nu ten deel valt voor Fogbound, dat had hij nooit verwacht. Beide films zijn inmiddels aan veertien landen verkocht. Voor de financiering hadden ze samen met de door Michael Apted geregisseerde film 'Enigma' in één CV-pakket gezeten en de resultaten blijken voor de participanten zeer lu cratief uit te pakken.. Fogbound laat zich omschrijven als een 'genrefilm' min of meer vergelijkbaar met Ate de Jongs in Amerika vervaardigde 'High way To Heil'. Maar volgens de regisseur zelf is de nieuwe film veel persoonlijker. „Alles wat erin gebeurt, heb ik wel ooit zelf meegemaakt." „De essentie van het verhaal is dat drie mensen tijdens een au torit door de bergen worden overvallen door een heel dichte mist, zodat ze niet meer vooruit of achteruit kunnen. Een ge trouwd stel, samen met hun bes te huisvriend. In het begin ma ken ze wat jolige grappen, maar allengs wordt de sfeer beklem mender. De echtgenoot gaat vertellen dat hij meent al eens in de achttiende eeuw te hebben geleefd en toen twee kinderen heeft verwekt. De vrouw haalt herinneringen op aan een eerder huwelijk waaruit ze zich moest losvechten. De huisvriend ver telt over zijn ervaringen als ver sierder en we gaan beseffen dat hij verliefd is op de vrouw bij wie hij nu in de auto zit. Al die verhalen gaan door elkaar lopen en je kunt nooit helemaal zeker weten of men de waarheid ver telt of enkel bepaalde dingen zegt om de anderen dwars te zit ten. Dat wordt broeierig, sexy, steeds intenser en zelfs gevaar lijk." Om aan te tonen hoe persoonlij k het allemaal wel is, geeft Ate een paar voorbeelden „De Don Juan-achtige vriend heeft ooit een verhouding gehad met een hele dikke, ontzettend grote vrouw. Dat komt dus uit mijn ei gen schatkist. Ik heb zoiets wel eens zelf bij de hand gehad. De man die denkt dat hij al eens in de achttiende eeuw heeft ge leefd: dat heb ik zelf altijd zo ge voeld, vanaf mijn vijftiende jaar. Hoewel ik totaal niet ge loof in reïncarnatie. Zo zitten er enorm veel persoonlijke de film bestaat uit de situatie met de auto in de mist, de andere helft omvat de vertellingen. In een van de episodes speelt Je roen Krabbé een rol als psychia ter. „Heel symbolisch, want hij vindt altijd dat ik zijn psychia ter ben, maar in dit geval is het dus andersom." Behalve de beginscène waar de auto door de bergen rijdt en een later tafereel op een kerkhof, werd Fogbound volledig opge nomen in studio's in Almere. De opnamen vonden daar plaats te gelijkertijd met een aantal 'in serts' (losse close-ups) die nog voor 'The Discovery' nodig wa ren. „We hadden daar tien sets staan voor Fogbound en op de achter- uitgangspunten in deze film." „Ik had het scenario al in 1991 geschreven, net na 'Drop Dead Fred'. De producent wilde toen 'Drop Dead Fred 2' maken en zelf regisseren. Ik zou alleen het script schrijven en daarvoor goed betaald krijgen. Helaas is dat allemaal niet doorgegaan. Maar ik had toen wel dat script ontworpen waarvan ik had ge dacht: Dit wordt het persoon lijkste wat ik ooit op papier heb gezet. En toen ik het af had en nog eens goed had doorgelezen, ben ik daarna meteen in analyse gegaan. Echt vijf keer per week op de bank. Zo erg was het wel." De vertellingen uit Fogbound bereiken ons grotendeels in ge- ensceneerde vorm. De helft van kanten van de sets maakten we die 'inserts'. Het is gebeurd dat ik als regisseur voor mijn eigen film net een paar 'shots' had ge draaid, om daarna naar de an dere kant te lopen waar ik dan als producent tegen Jeroen kon zeggen: 'Ik vind wel dat jullie eens een beetje moesten op schieten'. Ja, dat was zo heel lekker werken in Almere." Ate de Jong, Jeroen Krabbé en Edwin de Vries als partners in maatschappij Mulholland Pic tures, zien nu om naar nieuwe projecten. Maar de tijden zijn veranderd. Bij het instituut Senter, waar producenten pro jecten moeten indienen om voor de thans aangepaste CV-rege- ling in aanmerking te komen, staan files en het beschikbare geld is gelimiteerd. De aange paste condities maken het volgens De Jong helaas onwaar schijnlijk dat een zo grootscha lige productie als 'The Discove ry' (14 miljoen euro) nog ooit in Nederland tot stand kan wor den gebracht. „Ook voor een film als Fogbound, die drie keer zo goedkoop was, wordt het al moeilijk genoeg." Ate weet echter al wel wat zijn volgende speelfilm gaat wor den. Hij bezit de rechten op een tien jaar geleden door John Car penter geschreven script dat 'Meltdown' heet en waarin ter roristen een aanslag beramen op een kernreactor. Volgend jaar vinden de opnamen plaats. Jeroen Krabbé had zijn zinnen gezet op een verfilming van Um- berto Eco's roman 'De Slinger van Foucault', maar de rechten bleken al geclaimd door de Itali aanse cineaste Liliana Cavani en die wil niet verkopen. Dus dat blijft nog even doorzoeken. Er bestaat een kleine kans dat Jeroen 'Meltdown' gaat regisse ren, maar waarschijnlijker is toch dat Ate het zelf zal doen. „Ik ben iets meer gepokt en ge mazeld als filmer en heb een an dere achtergrond. Ik kan mak kelijker dan Jeroen, die er pas veel later mee is begonnen, me aan verschillende genres aan passen. Hij moet een heel pre cieze keuze maken voor iets waar hij meteen en voor 100 procent op valt, zoals 'Left Lug gage' en 'The Discovery'. En dan wordt het heel hard werken. Hij zal vermoedelijk ook geen twin tig films meer maken. Dus we blijven zoeken tot we weer iets heel moois hebben gevonden wat helemaal geschikt is voor Jeroen." Pieter van Lierop Fogbound gaat 22 augustus in Ne derlandse première The Sum of all Fears is de vierde film die werd geba seerd op door Tom Clancy ge schreven thrillers over CIA- man Jack Ryan. We maakten met hem kennis toen hij in 1990 werd gespeeld door Alec Bald win in 'The Hunt For Red Octo ber'. De rol werd door de 16 jaar oudere Harrison Ford overge nomen voor 'Patriot Games' (1992) en 'Clear Present Dan ger' (1994). Van consistentie is geen sprake nu we Ryan in de vierde film ineens gespeeld zien worden door Ben Affleck die weer 30 jaar jonger is dan Ford. En Jack gaat nu voor het eerst op buitenlandse missie, maar het verhaal speelt pas volgend jaar, in 2003. Een merkwaardige film is The Sum of all Fears eveneens als je hem vergelijkt met het boek Daarin was nog sprake van Ara bische terroristen die een atoombom laten ontploffen in Baltimore, in de hoop aldus de Amerikanen te verleiden tot een kernoorlog tegen de Russen. Het betreft een wraakactie van Pa- lestijnen die het niet eens zijn met de condities waaronder het vrede is geworden in het Mid den-Oosten. Maar Hollywood wil niet graag paniek zaaien met de suggestie dat Arabische terroristen kern wapens kunnen gebruiken. Dus had men (overigens nog vóór 11 september 2001) deze moslims veranderd in een bende door Alan Bates aangevoerde neo nazi's, wat de waarschijnlijk heid van de plot bepaald niet heeft verhoogd. Aardig aan The Sum of all Fears is hoe regisseur Phil Alden Ro binson de sfeer van wantrouwen en oplopende spanning creëert tussen Washington en Moskou. Want in beide hoofdsteden zijn volgend jaar nieuwe presiden ten terechtgekomen die elkaar proberen in te schatten als dui ven dan wel haviken. Jack Ryan heeft in gezelschap van zijn CIA-baas (Morgan Freeman) de gelegenheid gehad persoonlijk Ben Affleck (links) en regisseur Phil Alden Robinson. kennis te maken met het Russi sche staatshoofd en sympathie voor hem opgevat. Die man kan volgens Jack niet verantwoor delijk geweest zijn voor het 'nu- ken' van Baltimore. Maar om dat vooralsnog het Pentagon geen andere verdachte kan be denken, nemen de Amerikanen toch maar vast de Russen op de korrel. Geruststellend is het om alvast te weten dat, als de werkelijk heid ooit dit scenario zou willen volgen, niet meteen de complete atoomoorlog uitbreekt na het uitroeien van de eerste miljoe nenstad. De presidenten zitten als aan een schaakbord de we reldkaart te bestuderen met de hand al trillend uitgestrekt naar de rode knop, maar laten eerst toch een vliegdekschip van de een en een luchtmachtbasis van de ander platleggen. Daar krij gen we trouwens ook bar weinig van te zien. Het is net de Gijs- brecht van Aemstel, waar ook alle rampspoed via de mond van boodschappers het publiek be reikt. En achter elk schijnbaar laatste noodlottige commando, blijkt een nog definitiever noodlottig commando te moeten komen, dat uiteindelijk ook nog niet het allerlaatste definitieve noodlot tige commando is dat alle kern raketten op de vijand zou doen afvliegen en de wereld in de hens zou zetten. Zo krijgt Ryan net genoeg respijt om het neo- nazistische complot bloot te leggen, aldus de presidenten be hoedend voor de noodzaak het allerallerlaatste noodlottige be vel te geven. En zodoende kan het allemaal toch nog eindigen met een knusse picknick van Jack Ryan en zijn vaste verke ring, op een zonnig veldje tegen over het Witte Huis, waar Balti more' al lang vergeten is. Van de vier Jack Ryan-films is The Sum of all Fears zeker niet de sterk ste, maar wel de allerallermal- ste. Pieter van Lierop The Sum of all Fears. Regie: Phil Al den Robinson. Met: Ben Affleck, Morgan Freeman, James Cromwell, Liev Schreiber, Alan Bates. Te zien in CineCity Vlissingen, De Koning Hulst en Roxy Bergen op Zoom. Sinds Willem-Alexander en Móxima hun verloving be kend maakten, en vader Zorre- guieta zich met betrekking tot hun komende huwelijk schikte in een rol op de achtergrond, wordt de discussie over diens rol in het Argentijnse schrikbe wind een stuk minder verhit ge voerd. De affaire Zorreguieta heeft echter wel de historische belangstelling gewekt van veel jonge mensen die ten tijde van Videla's junta te jong waren om zich er een mening over te vor men. Dat de Argentijnse ge schiedenis in Nederland leeft bleek tijdens het vorig jaar in Amsterdam georganiseerde filmfestival van Amnesty Inter national, waar ter herdenking van de vijfentwintig jaar gele den gepleegde generaalscoup een aantal Argentijnse films op het programma stond. Als openingsfilm fungeerde La Historia Oficial, een met een Os car bekroonde film uit 1985 waarin een Argentijnse vrouw uit de hogere kringen zich lang zaam realiseert welke misdaden er door het militaire regime zijn gepleegd, wat des te pijnlijker is omdat ze begint te vermoeden dat haar geadopteerde dochter tje geroofd is van een 'verdwe nen' echtpaar. Het nog immer aangrijpende drama van Luis Puenzo bewees zijn actualiteit op die openingsavond van het festival, die door een wonderlijk Dwaze moeders in Buenos Aires. toeval precies samenviel met de aankondiging van de koninklij ke verloving. Volgens festival programmeur Leo Hannewijk leidde deze samenloop tot een boeiende discussie. In de vertoningen die daarna volgden van La Historia Oficial bleek dat de film door zijn emo tionele impact de verbitterde strijd van de Dwaze Moeders een stuk dichterbij bracht, wat genoeg reden was om de film op nieuw in Nederland uit te bren gen. Gelegenheidsdistributeur Leo Hannewijk hoopt overigens wel dat de discussie die naar aanleiding van Puenzo's indrin gende geschiedenisles wordt ge voerd zich niet alleen toespitst op de kwestie Zorreguieta. Uit eindelij k zou een film als deze de interesse en de betrokkenheid moeten wekken voor mensen rechten in de hele wereld. Fritz de Jong La Historia Oficial. (Argentinië 1985, regie: Luis Puenzo). Dinsdag 20 aug. te zien in 't Beest Goes. Niemand verdient het om te worden ge troffen door een ernstige ziekte. Toch vinden we soms het ene ziektegeval erger dan het andere Als het om iemand in onze omgeving gaat, bijvoorbeeld. Maar ook als de zieke een heel bijzonder iemand was. «rijwel iedereen onderkent de tragiek van de grote componist Van .Beethoven, die in zijn laatste levensjaren doof werd. Instinc tief vinden veel mensen dat (stiekem?) toch "rger, dan als hetzelfde lot Tante Mien zou treffen, die na dertig jaar oefenen op haar auiskamerorgel nog steeds geen noot kan spelen. to Iris is te zien hoe een grote geest wordt ge- Knakt door de afschuwelijke ziekte die Alz- jieimer heet. De getroffene is Iris Murdoch 1919-1999), een filosofe en schrijfster die naam en faam verwierf in de Britse intellec- tuele wereld met haar vele scherpzinnige es says en romans over grote thema's als liefde, macht en vrijheid. In haar laatste levensda gen kon deze erudiete vrouw zelfs de Teletu- noies niet meer volgen e leren Iris kennen in twee fases van haar even. In de jaren 1950 is zij een bruisende I vrouw. Kate Winslet speelt Murdoch een brok zelfverzekerde vrouwelijkheid geestig, verleidelijk en seksueel ruimden- t end. De dementerende Iris wordt daaren- e§en gespeeld door een breekbare Judi Dench. Op onnavolgbare wijze geeft de gel auwerde Britse actrice gestalte aan het pro ces van dementerenvan de koppige aanval len van kindsheid tot een pijnlijk moment van inzicht, waarin ze vaststelt dat haar geest langzaam wegglijdt in de duisternis. In haar laatste dagen wordt Iris terzijde ge staan door echtgenoot John Bayley. op Kate Winslet als de jonge Iris Murdoch. Judi Dench speelt de zieke schrijfster. wiens memoires het filmscenario werd ge baseerd. Terwijl de jonge en de oude Iris als gevolg van de ziekte sterk van elkaar ver schillen, zorgen Hugh Bonneville en Jim Broadbent in hun vertolking van kamerge leerde Bayley voor een bewonderenswaar dige continuïteit. De Oscar die Broadbent met zijn rol verdiende had dan ook best ge deeld mogen worden met zijn collega De uit de Londense theaterwereld afkom stige Richard Eye zet de beginperiode van Murdochs schrijverschap af tegen haar ont luisterende ziekte. Nu weer eens zoekt hij naar parallellen, een andere keer naar schrijnende contrasten. Bij het door elkaar vlechten van de verschillende verhaalni veaus neigt Eyre naar een wat artistiekerige aanpak, zoals in de enkele malen terugke rende onderwateropnamen van een naakte en zeer levenslustige Kate Winslet, die sug gestief worden afgewisseld met beelden van de fragiele Judi Dench. Maar zelfs als de ge kozen vorm niet altijd aanspreekt, of als de symboliek er soms wat zwaar is opgelegd: de film getuigt wel van lef. Eyre wendt zijn enigszins literaire verhaalconstructie aan om de ziekte van Alzheimer op zijn pijn lijkst te tonen, terwijl hij ook ruim de tijd neemt om de liefdevolle relatie tussen Mur doch en haar echtgenoot in al zijn onortho doxe oprechtheid uit te werken. Even eigengereid is de keuze om het middel ste deel van Murdochs leven, het deel waar in haar vruchtbare carrière gestalte krijgt, vrijwel buiten beschouwing te laten. Daar door lijkt de beroemd geworden Iris Mur doch als een schim boven de film te hangen. Net zoals Iris voor zichzelf al een schim is geworden in haar laatste dagen. Fritz de Jong Iris. Regie: Richard Eyre. Met: Judi Dench, Jim Broadbent, Kate Winslet, Hugh Bonneville. Te zien in Schuttershof Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 25