PZC x cultuur 21 Vliegen kunnen we allemaal Duitse Titanic heeft de wind mee De La Guarda danst en gilt Spektakelstuk in Eindhoven vrijdag 16 augustus 2002 Een speelvlak ter grote van een voetbal- beid met in de hoofdrol immense staal constructies, vuurzeeën, rook en water, duizenden liters water. Met de openlucht voorstelling Titanic van de Duitse theater groep Titanick pakt de Eindhovense Stads schouwburg ter opening van het seizoen uit met een groots spektakel. Dit weekend staat het stuk driemaal op het Stadhuisplein van de Brabantse stad. Titanic is net als 'Onno' van Dogtroep zo'n spektakel waar je ogen en oren bij tekort komt. Titanick speelt woordloos, maar met een overvloed aan beelden, gevoed door een technisch verbluffend instrumentarium. Vanaf het moment dat de duisternis is inge vallen - een voorwaarde voor de groep - worden in Titanic de beroemde rampschuit en haar reizigers tot leven gebracht. Nu eens met overweldigende staalgeraamtes en wa terstralen die je letterlijk om de oren vlie gen. dan weer met details van wonderlijke eenvoud. Geschiedenis Dat gebeurde inmiddels in vijftien verschil lende Europese landen en in Zuid-Amerika en Australië. De voorstelling, die al vele Prijzen won, heeft dan ook een aardige ge schiedenis achter de rug, veel langer dan de beroemde filmhit met Leonardo en Kate. Titanic: een nieuwe dimensie aan het straattheater. foto Mark van Bergen/GPD Als eenmalig project vormde Titanic in 1990, precies tussen het vallen van de Muur en de Duitse eenwording, de doop van het - bijna - gelijknamige gezelschap. Op een meer in Münster greep een groep spelers uit zowel Oost- als West-Duitsland het verhaal aan om te experimenteren met een nieuwe theatertaal. „We wilden een nieuwe dimensie aan het straattheater geven", zegt Clan- Howells uit Australië, een van de oprichters van Tita nick. „Een waarbij acteren versmolten kon worden met het gebruik van grote construc ties en waarmee we een breed publiek kon den aanspreken." De keuze voor Titanic was snel gemaakt. „Enerzijds heb je de uit daging van het uitbeelden van het schip, anderzijds de mogelijkheden om de opva renden een gezicht te geven. We wilden ze neerzetten als groteske, overdreven figuren; om de idiote hiërarchie op het schip uit te beelden, maar ook om te benadrukken dat hun geloof in techniek hun ondergang bete kende." De eerste versie van Titanic was nog een he le simpele, vertelt Howells, die zelf een vad sige, bekakte dame van de eerste klas speelt. „Technici hadden we nog niet. We hadden slechts een kleine stelling als brug en een rad als motor tot onze beschikking, die sa men het schip voorstelden. Met fysiek spel en muziek beeldden we het verhaal uit Toch sloeg het stuk erg aan. We zijn enorm gaan improviseren, omdat we voelden dat 't slechts het begin was." „Na een jaar was de voorstelling nog steeds basic, maar werd hij in Duitsland steeds po pulairder. Iedereen zei: je kunt verder groei en, maar dan moet er een extra impuls ko men." Die impuls kwam in 1993, toen een aantal technici werd aangetrokken en Tita nic de vormen van een echt spektakelstuk begon aan te nemen. „We bouwden nóg meer en grotere constructies en gingen meer vuur en water gebruiken. Zoveel, dat we al leen nog op hele grote terreinen konden spe len en er bij iedere opvoering brandweer aanwezig moest zijn. Bovendien ontstond het idee om te vertrekken vanuit het idee dat het schip nog gebouwd moet worden. Die versie spelen we nu nog altijd." Hoewel Titanick inmiddels ook andere spektakelstukken op het repertoire heeft staan, blijft Titanic het meest in trek. 'Na tuurlijk' kreeg het stuk in 1998 een impuls door de succesfilm uit Hollywood, vertelt Howells, maar ze betwijfelt of het zonder die hit anders zou zijn gelopen. „Voor ons was het een extra wind mee; we waren op dat moment al heel ver. Er werden toen wel vergelijkingen gemaakt, maar die konden er niet toe doen. Wij doen nu eenmaal iets totaal anders. Ik ben wel blij dat wij er veel eerder mee waren. Voor Howells voelt de voorstelling ook na al die jaren nog iedere keer fris en nieuw. „En zolang er vraag naar is, blijven we het stuk graag spelen. Het succes schuilt volgens mij in de mooie gelaagdheid van onze Titanic sommige mensen zien gewoon een spekta kel over een schip, anderen ontdekken de link met het verhaal over de Titanic en weer anderen zien het verhaal van de mensenEn dat juist is voor ons zo belangrijk, dat de 'ge wone' man naast de intellectueel kan zitten en dat beiden genieten." Mark van E Titanic door Theater Titanick Vandaag t/m zon dag Stadhuisplein Eindhoven, 21.30 uur Vier jaar staat de off-Broadway hit De La Guarda al in New York. Madonna, Harrison Ford, Cameron Diaz, Amerikaanse 'celebs' kwamen als vliegen op stroop af op de adrenalineshow uit Buenos Aires. In Docklands, de voormalige NDSM-werf in Amsterdam-Noord, is volgende week de première van de grote Europese tournee. Weg met alle gedragscodes. Vliegen, stampen, dansen, klimmen, zoenen en gillen. De deuren van het Daryl Roth Theatre aan het Union Square in New York staan wijd open. Met bezems en grote stof zuigers wordt het voormalige bankgebouw met de grijze zui len schoongemaakt na de eerste voorstelling van De La Guarda die avond. Het water dat als een regenbui op de toeschouwers neerkletterde wordt opge dweild, met de kleverige pulp van het papieren plafond dat als in een droomwereld van zee tot sterrenhemel transformeerde voor het door artiesten als luchtduivels aan kabels werd doorkliefd. De vijf grondregels van De La Guarda: je staat, je kijkt naar boven, je trekt iets aan dat tegen een stootje kan, je raakt aan en wordt aangeraakt, er zijn geen regels. „Je wordt meegesleurd naar een wereld die mooi en vol energie en nat en sexy is", zwelgt producent Jeffrey Seller. Kippenvel krijgt hij steeds op nieuw wanneer hij de show door de ogen van gasten bekijkt als ware het ook zijn eerste keer. „Een natte droom? Uw woor den, niet de mijne. Maar ja, het is een natte droom. Twee dames in mantelpak ren nen, razen in fel stroboscoop- licht over een muur; keiharde muziek doorbreekt de mysteri euze schuifel- en smakkende kusgeluidjes in het diepe duister van de openingsact. Een ge helmde man, de billen harig bloot in het tuig waarmee hij aan zijn kabel vastzit, ontvoert een middelbare vrouw met knotje naar de nok van het thea ter. Komt terug voor een jong blond meisje, een oudere heer. Hij ontmoet geen verzet. Monster Een kluwen van armen en benen zwiert rakelings over de hoof den van de vijfhonderd toe schouwers. Handen klauwen zich vast aan het publiek om vaart te remmen tot het monster van ledematen, doornat van een plensbui middenin de zaal, tot stilstand komt en zich opsplitst in een clubje zakenlieden die, heel wat minder zakelijk dan hun kostuums doen vermoeden, mannen en vrouwen vol op de lippen kussen, decolletés stre len, Spaanse lief des woordjes prevelen en wildvreemden aan moedigen met elkaar te dansen. Tromgeroffel, snoeiharde beats, gillende zingzang, tomeloos ge stamp en gespat. Dan keert de rust - even - weer in een dromerig draaiend liefdes spel in de lucht. De La Guarda, zegt Jeffrey Seller, spreekt de taal van het hart en niet van het hoofd. „Er worden zoveel thea- terwetten overtreden, er is zo veel chaos." De producent maakte naam met de hitmusical 'Rent' en werd over De La Guar da getipt door een vriend die in Londen een 'onvoorstelbare' show had gezien. Sellers naar Londen: „Ik verdwaal in de Un derground, kom uiteindelijk toch nog bij de zaal aan en zie Bij de audities is het vooral uit straling die telt, ritme en de ma nier van bewegen. Passie boven techniek. Een maand repeteren en je bent klaar voor de vlucht. Producent Seller: „Het is ge makkelijker om de individuele acties in de show te leren dan om je de geest van De La Guarda ei gen te maken." Metaforisch Jy Murfy zit ruim een jaar bij de groep. Twee keer werd hij afge wezen, de eerste keer omdat het rennen tegen de muur niet wilde lukken, de tweede keer omdat hij verkrampte onder de boren de, staalblauwe blik van grond legger James. Zoveel mogelijk lolonaken en vooral niet probe ren cool te zijn, bleek de derde keer het recept. Ook hij verkon digt het evangelie van het vlie gen: „Vliegen kunnen we alle maal, omdat het iets is van de ziel en het hart. Iets in ons vliegt, al is dat misschien niet iedere dag. Het vliegen is zowel letter lijk als metaforisch bedoeld." Strakke lijven zonder ook maar een putje of zweempje vet, sta len spieren. Maar ook: gebroken ribben door de strakke tuigen, versleten gewrichten door de klappen van de zwaartekracht. Het is eens per week naar de fy siotherapeut om lijf en leden te rechten. Echte ongelukken zijn nooit gebeurd, de artiesten leren in de loop van de tijd hun ener gie en bewegingen te doseren waar nieuwkomers zichzelf nog helemaal stuk maken. „Er is een limiet aan je tijd bij De La Guar da", zegt danseres Ani Wein- stein. „Het verandert je li chaam", valt actrice Joanne Solomon haar bij. „We zijn alle maal sterk en gespierd gewor den, maar het is ongezond als je het te lang doet." Ze hebben die avond samen 'de muur' gedaan, voor hen het 'fun part' van de show en hoogtepunt in de vriendschap die ze sloten toen ze allebei werden uitverko ren uit een groep van 1200 gega digden. „Dat kan ik ook, dat wil ik ook, dat moet ik ook", dacht Solomon toen ze De La Guarda fotografie Phil Nijhuis/GPD voor het eerst zag. De saamho righeid van de groep als veilig heidsnet in de show en als enige sociale leven is verslavend, de adrenaline is verslavend. Maar met slechts een dag vrij op acht dagen en twee shows per dag is de uitputting zowel fysiek als geestelijk. Weinstem: „Je wordt helemaal rauw van binnen. In zeventig minuten een relatie opbouwen met het publiek en juist de mensen die instinctief achteruitdeinzen over de streep trekken, is glad ijs en een kwes tie van inschattingsvermogen waar ieder script ontbreekt Het is een confrontatie, zij het geen agressieve. Madonna ging die niet aan toen ze de show bezocht en bleef aan de grond. Sting zou zelfs achteruit gedeinsd zijn voor de ontvoerder met de blote billen. Maar Cameron Diaz, Leonardo di Caprio en Alanis Morrissette gingen de hoogte in. De interactie met het publiek heeft Jy Murphy meer zelfver trouwen gegeven, ondernemen der gemaakt „Hoe ver kun je gaan? We dwingen niemand. Maar ik wil op de mensen af. Ik sta tijdens de show in vuur en vlam en dat wil ik hun ook ge ven." De eerste maanden waren voor Weinstein één groot waas. Maar met de ontdekking en het verleggen van haar eigen gren zen is ze zich met het publiek steeds vrijer gaan voelen. „Bij De La Guarda vallen alle ge dragscodes weg. Maar het is vei lig." Marjolijn de Cocq De La Guarda in Docklands, NDSM-terrein, T.T. Neveritaweg, Amsterdam-Noord: t/m 11 septem ber, première donderdag 22 augus tus. Dinsdag, woensdag, donderdag 20.30, zondag 19.00 uur, vrijdag en zaterdag eerste show 19.00 uur Prijs: 40 euro Op vrijdag en zater dag is er een tweede show om 22.30 uur plus afterparty verzorgd door ID&T tot 4.00 uur. Prijs: 50 euro. Parkeerruimte aanwezig. Voor rei zigers met openbaar vervoer vaart een speciale ferry-boot van Amster dam Centraal Station naar Dock lands Reserveren: 0900-3005000, www.reserveerlijn.nl De La Guarda: een wereld die mooi en vol energie en nat en sexy is. daar zevenhonderd Britten zich erg on-Brits gedragen. Ze lieten zich helemaal gaan." Dat is ook de missie van de Ar gentijnen die De La Guarda be gin jaren negentig opzetten, de acteurs Pichon Baldinu en Di- qui James en componist Gaby Kerpel: het publiek met heftig fysiek vertoon een onmiddellij ke, pure reactie ontlokken. Het moet niet denken, maar voelen. Reageren op een stortvloed van sensaties en situaties, maar niet de kans krijgen zich af te vragen wat het allemaal betekent. De La Guarda staat voor 'angel de la guarda', beschermengel. Baldinu: „Ieder mens wil toch kunnen vliegen, dat is een droom. Dat is het soort gevoel dat we willen uitdragenWe wil len laten zien dat iedereen kan vliegen." Lichaam en ziel De La Guarda is een 'experien ce', zegt Diqui James, een nieuw concept voor live performance omdat het publiek met lichaam en ziel wordt betrokken. „In de bioscoop, het theater, bij de te levisie zorgt niemand voor je li chaam. Maar De La Guarda doet een beroep op al je sensa ties. We willen sneller gaan dan je brein, ervoor zorgen dat je je zelf een uur lang niet hoort den ken. De energie is als bij een ra ve." Nieuw in de vier weken dat de show in Nederland staat is de 'dj-connection': tijdens en na de tweede show op vrijdag en za terdag draaien dj's die werden uitverkoren bij audities in Am sterdam. James: „Omdat het dansaspect zo ongelooflijk aan slaat, hebben we daar meer ruimte voor ingebouwd, de ti ming en het script aangepast. De dance-cultuur is in Europa zoveel verder dan in Buenos Ai res. Werken met mensen uit het land zelf is ook een hele directe, natuurlijke manier om de cultu ren te mixen." De show, die sinds 1993 stap voor stap werd ontwikkeld van vijf minuten tot een kwartier tot ruim een uur, is volgens Diqui James op zijn hoogtepunt. „Het is nu óns moment. Incredible, no? Het heeft veel tijd gekost om uit te vinden hoe we het moesten doen, om de techniek te ontwik kelen, de mensen te trainen." Supermannen zijn de artiesten niet, grijnst acteur Jy Murfy als hij in New York uit de nok van het theater is neergedaald. Het ziet er gevaarlijk uit, dat is deel van de aantrekkingskracht van De La Guarda. „Maar we zijn gewone mensen met goede ap paratuur en de bereidheid en lef om dit te doen." De La Guarda stond eerder in Londen en Las Vegas, is nu ook in Mexico te zien en opende het WK-voetbal in Seoul. De ver schillende casts bestaat uit wis selende groepen acteurs, dan sers en bergbeklimmers die door De La Guarda worden opgeleid.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 21