Molukse verhalen vereeuwigd Kieckens ontwerpt inrichting Backlash versmaadt 'kuddemuziek' 15 PvdA Oostburg wil lager tarief fiets-voetveer lezers schrijven Jacht Horeca t>as kunst cultuur Zflf 2002 Uitgever brengt biografie Annie M.G. Schmidt vrijdag 16 augustus 2002 OOSTBURG - PvdA-lijsttrek ker L. Wille vindt 2,20 euro per overtocht voor het fiets-voet veer Breskens-Vlissingen te veel. Hij wil dat Oostburg met gede puteerde J. Hennekeij van ver keer gaat overleggen of er voor inwoners van Oostburg een sub sidieregeling kan worden be dacht, die geen afbreuk doet aan de exploitatieovereenkomst die de provincie deze week gesloten heeft met vervoersmaatschap pij BBA Connex. Hennekeij liet gisteren in een reactie op Willes voorstel weten 'best te willen praten', maar voegde eraan toe dat aan een subsidieregeling veel haken en ogen kunnen zit ten. BBA Connex zal voor een gewone overtocht met het veer een tarief in rekening brengen van 2,20 euro. De PvdA-wet- houder vindt de prijs te hoog. ..Wij hebben in Oostburg altijd gezegd dat een overtocht pak wegéén euro zou mogen kosten. Ik vind dat de gemeente de mo gelijkheid moet onderzoeken om de reiskosten voor de eigen inwoners te subsidiëren met zeg 1 euro per kaartje. Voor die sub sidieregeling moet een con structie te bedenken zijn. De subsidieregeling mag geen ge volgen hebben voor de exploita tie van het veer door BBA. Hennekeij vindt het prima dat Wille met voorstellen komt voor een subsidieregeling, maar waarschuwt dat Oostburg niet kan tornen aan de vervoers- voorwaarden. „Als Oostburg als kaartverkoper wil fungeren en zelf een gedeelte van de kaart wil financieren, dan heb ik daar geen moeite mee. Alleen de kos ten van zo'n regeling kunnen aardig oplopen. Ik verwacht overigens dat de meeste inwo ners van Oostburg die regelma tig van het veer gebruik zullen maken, een vijf-retourkaart of een maandkaart zullen aan schaffen. Doen ze dat, dan spreek je over heel andere be dragen. Bij een vijf-retourkaart kost een overtocht 1,71 euro en met een maandkaart (57,50 euro wellicht nog iets lager. Studen ten met een OV-jaarkaart kun nen gratis over. Aan deze kor tingsregeling mag Oostburg -niet voorbijgaan", aldus Hen nekeij. door A.J. Snel De Stichting 'Ooggetuigen van de 20-ste eeuw' gaat in september aan de slag om de mondelinge overlevering van de geschiedenis van de Molukse ge meenschap in Zeeland vast te leggen. Het is de bedoeling de verhalen van de Molukkers die in 1951 naar Zeeland kwamen en van de daarop volgende ge neraties vast te leggen. De stichting deed in de afgelopen jaren ervaring op met het verzamelen van mondelinge informatie over Zeeuwse, historische onderwerpen. De gegevens zijn op cd vastgelegd en worden be waard door het Zeeuwse Archief en het Zeeuws Documentatiecentrum. De eerder vervaardigde oral history is voor een deel uitgezonden door Omroep Zeeland. John van Waes treedt op als trait-d'union tussen de Stichting Oog getuigen en de omroep. Hij speelt als verbindingsman ook een rol bij het vastleggen van de Molukse geschiedenis in Zeeland. .,We hebben de afgelopen jaren met een groep vrijwilligers de verhalen opgeno men van vele tientallen mensen. Het mooie van de methode is dat je een hoge graad van authenticiteit bereikt. Je legt niet alleen feiten vast, maar ook de emoties die daaromheen een rol hebben gespeeld. Je kunt als een nadeel zien dat het geheugen van mensen niet feilloos is en dat de verhalen die ze vertellen niet tot in elk detail betrouwbaar zijn. Naar Historisch project mijn gevoel wegen de voordelen, het di recte karakter van de verhalen en de klank van de stem die je kunt laten ho ren, daar tegenop. Je moet bij je presentatie laten blijken dat je niet de pretentie hebt dat het om een strikt we tenschappelijke benadering gaat. Je kunt trouwens de betrouwbaarheid vergroten door over elk onderwerp een aantal mensen te spreken. En dat doen we altijd. Zo krijg je vanuit een aantal invalshoeken en van verschillende geïnterviewden een beeld van een ge John van Waes: „In mondelinge overlevering klinkt emotie door." foto Mechteld Jansen beurtenis." De Zeeuwse vraaggesprek ken met mensen uit de Molukse ge meenschap zullen onderdeel uitmaken van een landelijk project dat wordt uit gevoerd door het Moluks Historisch Museum in Utrecht. In maart van het vorig jaar kondigde de toenmalige mi nister van Grote Steden- en Intgratie- beleid, Roger van Boxtel, aan dat hij een wetenschappelijk verantwoorde beschrijving wilde laten maken van de geschiedenis van de Molukse bevol kingsgroep in Nederland. Hij had het bij die gelegenheid over een gedegen en gezaghebbende beschrijving en hij wil de haast maken omdat mensen die de beginperiode hebben meegemaakt nu nog in staat zijn him verhaal te vertel len. Daarmee duidde hij aan dat het oral history-project een belangrijk deel van het project wordt. Uiteraard zal ook op grote schaal archiefstudie wor den verricht. De Stichting 'Ooggetui gen van de 20-ste eeuw' heeft door vrij willigers eerder interviews laten maken om in alle Zeeuwse regio's een beeld te schetsen van de geschiedenis van een dorp. Ook werden in gesprekken onder werpen uitgediept als de evacuatie, dwangarbeid en de rol van Zeeuwen in Nederlands-Indië. Van Waes, die on derdelen van de interviews aaneen- smeedde en er afgeronde onderwerpen van maakte: „We hebben steeds per re gio gewerkt omdat dat organisatorisch praktisch was. Maar vooral ook omdat we op die manier mensen door hun streekgenoten konden laten intervie wen en dus in het eigen dialect. De vrij willigers spraken dat zelf of verstonden het in ieder geval. Bij de studie naar het Nederlandse leven van de Molukkers hebben we ook met een taalprobleem te maken. Vooral om oudere mensen te in terviewen, heb je mensen nodig die het Maleis machtig zijn We zoeken een groot aantal vrijwilligers die de ge sprekken gaan voeren. Er zijn in Zee land negentien woonoorden van Mo lukkers geweest, dus het gaat om een omvangrijk karwei. De vrijwilligers zullen vooraf enige training krijgen. Ze moeten in ieder geval goed op de hoogte zijn van de geschiedenis van de Moluk kers; anders is het niet mogelijk een be hoorlijk vraaggesprek te houden. En net als we eerder hebben geregeld, zul len de interviewers als een houvast een lijst met onderwerpen meekrijgen." Volgende generaties De gesprekken zullen niet alleen met oudere Molukkers worden gevoerd, maar ook met de op hen volgende gene raties en met mensen die met de bewo ners van de woonoorden veelvuldig contact hadden. Van Waes: „Je denkt dus ook aan be heerders van de oorden, de eerste Ne derlandse echtgenotes van Molukkers, ambtenaren die vanuit hun functie veel met Molukkers te maken hadden, bur gemeesters, mensen uit de pastorale zorg en tussenpersonen die de Islamiti sche Molukkers destijds terzijde ston den. Vandaar dat we voor lang niet alle gesprekken interviewers nodig hebben die Maleis spreken. Ik denk dat je wat dat betreft vooral moet denken aan de ouderen." De Stichting 'Ooggetuigen van de 20-ste eeuw' belegt donderdag 19 september om 19.30 in de Zeeuwse Bibliotheek in Middel burg een bijeenkomst voor wie op de een of andere manier wil meewerken aan het oral history project rond de Molukkers in Zee land. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Nederlands jager zoekt heil in het buitenland (PZC 10-8). De aap komt ook nu weer uit de mouw. De jagers vertrekken naar het buitenland om daar hun kwalijke lusten te botvie ren. Jarenlang hebben de jagers volgehouden dat jagen noodza kelijk was ter voorkoming van wildschade aan landbouwge wassen. Nu dit eindelijk aan banden is gelegd door de nieuwe Flora- en faunawet, gaan de ja gers naar het buitenland. Niet om daar wildschade te voorko men maar om voor hun plezier dieren te doden en vervolgens vrolijkte zijn. 'Leuke mensen' zijn dat, ik walg ervan. Ik walg er ook van om se lectief citaten aan te halen van wijlen Fortuyn ('Als Fortuyn was blijven leven, hadden we zeker een gewillig oor gevon den') en daaruit conclusies te trekken. J. van Nieuwenhuyzen Boulevard Bankert 408 Vlissingen Er is een discussie gaande met betrekking tot horecatarieven en kostenstijgingen in het alge meen. Ik denk dat velen, die met mij in het buitenland met va kantie zijn geweest kunnen constateren dat Nederland juist helemaal niet duur is. Nader be paald tot Zeeland moet je con stateren dat we hier op een goedkoopte-eiland wonen. Overigens wordt dit onder steund door Eurostat (Brussel) waar uit een statistiek blijkt dat Nederland pas op de ne gende plaats komt wat be treft kosten levensonderhoud (boodschappenmandje, publ. Irish Independent 27-07- 2002). Men heeft het maar over het kopje koffie en het pilsje. En maar zeuren en zagen over een dubbeltje voor een product wat je niet eens hóeft te kopen. Een horecaondernemer die het een beetje goed doet, kan van een euro omzet 0 tot 8% winst over houden. Daarover mag dan ook weer belasting worden betaald en de uitbater mag daar ook best 60 tot 80 uur per week voor wer ken. De rest gaat in de grote ver zamelbak (dure kassa) en ver dwijnt via het doorgeefluik naar personeel (40%), overheid en leveranciers (de rest). Bekijken we eens de rekening van onze tuinman, garagist of loodgieter dan zien we via de specificatie hoe het factuurbe drag tot stand komt. Welnu, de prijs voor het kopje koffie of pilsje niet anders. Voorbeeld: asbak verschonen 1 minuut x eurocent 05 0/uurloon 31.50 eu ro. Koffiekopje afwassen 2 mi nuten/1 euro, machinekosten eurocent 0.20 (beetje vaatwas ser kost 15.000 euro) Etc. etc. Een ding is gratis: tegen de kroegbaas aanleuteren, die soms ook nog doet of 'ie het inte ressant vindt. Proost. E. J. P. Izeboud Westduin 1 Koudekerke Advertentie Op de tekening is te zien dat de geplande glazen wand en de nieuwe ingang onder het huidige straatniveau komen te liggen. illustratie architectenbureau Rothuizen Van Doorn 't Hooft Directeur Zeeuws Museum stellig over ingang aan Abdijplein door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De Belgi sche architect en ontwerper Christian Kieckens is uitver koren om de inrichting van het nieuwe Zeeuws Museum vorm te geven. Als het dagelijks pro vinciebestuur dinsdag geld beschikbaar stelt voor de ge plande verbouwing, kan de opdracht een dag later worden verstrekt, aldus directeur Va- lentijn Byvanck van het Zeeuws Museum. „Je mag Kieckens gerust een buiten gewone topontwerper noe men." Kieckens is gekozen uit drie kandidaten. Byvanck had ze gevraagd in een tijdsbestek van vier weken met een schets voor de toekomstige vormge ving van de tentoonstellings zalen te komen. „Niet een heel plan", verklaart hij. „Ik heb ze gevraagd iets van het interieur van het museum uit te kiezen dat ze zelf bijzonder vonden en daar een idee over te ontvou wen op basis waarvan ik zou kunnen concluderen dat ik het hele museum met diegene zou willen doen." De keuze is op Kieckens geval len, omdat hij volgens By vanck 'goed is met geringe middelen, ingetogen, maar met een eigen signatuur en goed in details'. „Hij werkt bijvoorbeeld uitstekend met licht. Dat is voor hem een vormgevingsinstrument. Doordat hij veel met kunste naars heeft samengewerkt, heeft hij oog voor details, wat belangrijk is in historische ge bouwen Hij draagt ook een duidelijke esthetische visie uit. Het hoeft hier bmnen geen Efteling te worden, maar het is wel prettig als je ook van de vormgeving zelf kunt genie ten. Dat vermogen heeft Kiec kens. Hij kan iets maken wat zeer eenvoudig en functioneel is, en tegelijkertijd toch meer dan dat. namelijk een genot om naar te kijken. Het lijkt mij een goede zaak als de vormge ving van Kieckens straks een van de redenen is waarom mensen naar het Zeeuws Mu seum komen." Ingang Byvanck presenteerde giste ren zijn toekomstplan Het Zeeuws Museum in ontwikke ling aan de pers. Eerder deze week meldde de PZC dat hij daarin uitgaat van een nieuwe ingang aan het Abdijplein. Die zou beklemtoond moeten wor den door een glazen wand die, geplaatst op kelderniveau, de gevel van het bestaande ge bouw intact laat en een glimp van de nieuwe publieksruim tes laat zien. Onderdeel van de ingang is een terras, waarin sporen zichtbaar zijn gemaakt van de oude ringwal die op die plek ligt. Byvanck erkent dat hij in zijn formulering zeer stellig is, terwijl nog aller minst zeker is dat die ingang er komt. „Dit is een plan zoals ik het graag wil en zeer realis tisch want binnen de kaders die zijn omschreven door het onderzoeksbureau Twynstra Gudde en de provincie. Zou ik alle voorbehouden erbij zet ten, dan is dit geen toekomst plan meer maar een haalbaar heidsstudie." De museumdirecteur heeft het plan voor de ingang doorge sproken met het provinciebe stuur, de monumentencom missie en afdeling archeologie van de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland. „Iedereen heeft zijn opmerkingen, maai de tendens is: laten we kijken hoe we dit kunnen organise ren. We tasten het gebouw niet aan, alleen de stoepen van Cees Dam. We zitten onder de gevel. Voor de opknapbeurt van de huidige ingang is 250.000 euro nodig, omdat we de grond inmoeten. Dan blijft de ingang even onzichtbaar. Mijn plan is niet heel veel duurder, maar maakt het mu seum toegankelijker en sluit veel beter aan bij de wens van de provincie om het Abdijplein op te waarderen." Verbouwing De verbouwing vangt in no vember aan en moet in mei 2004 klaar zijn. Architect Ben Westenburger van Rothuizen Van Doorn, 't Hooft in Goes zal nauw samenwerken met Kiec kens, wiens vormgeving van de inrichting pas over een jaar daadwerkelijk zal worden ge realiseerd. Dit najaar wil By vanck in samenwerking met Scoop beginnen met maan delijkse bijeenkomsten op donderdag waarin het ver nieuwingsproces via lezingen, presentaties en debatten aan het publiek wordt ontvouwd. „Ik wil inzichtelijk maken wat doorgaans in stille kamertjes gebeurt." door Jan Dirk van Scheyen VLISSINGEN - Zeg 'R&B' en de leden van de Vlissingse band Backlash worden al onpasse lijk. Die klanken laten ze gretig aan zich voorbijgaan. Backlash (winnaar van de Zeeuwse Belofte 2002) moet niets hebben van de ingeblikte, geprefabriceerde muziek waar mee je op TMF en MTV wordt doodgegooid. Drummer Tim Royers: „De muziek die je daar hoort, wordt eerst in een studio opgenomen en daarna zoeken ze er een paar leuke meiden of jon gens bij." Zanger Dennis Raay- man: „Dat soort gecaste bandjes helpt de muziekbusiness naai de verdommenis. Veel begin nende bandjes krijgen daardoor geen kans meer." Backlash zoekt zijn heil in een geheel andere richting. De groep maakt brutal metal, een stijl die het midden houdt tus sen heavy metal en death metal. Het is muziek waar een hoop agressie en energie van uit gaat. Muziek die, zoals drummer Tim zegt, 'dansbaar en springbaar moet zijn'. Brutal metal heeft een kleine maar enthousiaste schare vol gelingen. Backlash heeft dit jaar ruim twintig optredens in en buiten de provincie gegeven, en er liggen er nog tien in het verschiet. „Voor een Zeeuwse band helemaal geen slechte sco re", meent Tim. Belofte Maar dat de groep op 1 juni de Zeeuwse Belofte won, kwam toch wel als een verrassing. Dennis: „We hadden niet zulke hoge verwachtingen. De Zeeuwse Belofte is van oudsher nogal gericht op commerciële pop. Metal kwam nooit verder dan de eerste ronde omdat het muziek is die niet zo sterk is ge richt op een groot publiek. Het is AMSTERDAM - Uitgeverij Nijgh en Van Ditmar brengt in november een biografie over Annie M.G. Schmidt (1911- 1995) op de markt. Volgens de uitgever is auteur Annejet van der Zijl erin ge slaagd 'de eerste echte' levens beschrijving te maken van de schrijfster die drie jaar geleden door lezers van de PZC werd uitgeroepen tot Zeeuw van de twintigste eeuw. Van der Zijl gebruikte voor An na. Het leven van Annie M.G. Schmidt onder meer honderden het compact." Tim: „Maar wij spelen geen liedjes zoals je die zo vaak op de radio hoort met een coupletje, een refrein en dan weer een coupletjeEn onze muziek is lekker intens en lek ker wild." Dennis: „Je kunt er gewoon prima op uit je dak gaan." Backlash speelt zaterdag 17 augus tus op Mosselrock in Yerseke en 7 september op Abdijpop in Middel burg Advertentie muziektheater op locatie bij Goes ZWARTE VOGELS IN DE BOMEN ontroering waar ontreddering troef is wo 28 t/m za 31 aug en di 3 t/m za 7 sept 20u30 €20,= boerderij Hongersdijk, Roodewijk brieven die Schmidt voor de oorlog aan haar moeder schreef en eerder verloren gewaande correspondentie tussen Schmidt en haar echtgenoot Dick van Duyn. Ze kreeg de cor respondentie van zoon Flip van Duyn. Ze reconstrueerde het le ven van de schrijfster verder op basis van interviews en niet eer der gepubliceerde foto's, brie ven aan vriendinnen en nieuw ontdekt materiaal, aldus de uit gever. Al twee keer eerder werd gepro beerd een biografie te maken over de in Kapelle geboren An nie M.G. Schmidt. Die pogingen lukten maar deels. Joke Linders schreef Doe nooit watje moeder zegt over het schrijverschap. Biograaf Hans Vogel overleed voor zijn werk af was. De be werking van zijn manuscript Wacht maar tot ik dood ben gaat vooral over het theaterwerk. ANP Backlash tijdens een optreden op Klomppop. extreme muziek. Daardoor dachten we dat we niet veel kans maakten. Uiteindelijk hebben we toch gewonnen en dat komt omdat in de beoorde ling van de jury ons spel en ons technisch kunnen de doorslag hebben gegeven. Ze keken min der naar de muziekstijl, denk ik. Ik moet zeggen dat we tijdens de finale ook wel heel strak speelden. We hebben inmid dels al heel wat podiumervaring en dat klonk door in onze mu ziek." Backlash speelt komend week einde op het festival Mosselrock in Yerseke. Het vijftal speelt uit sluitend eigen composities - het merendeel in mid-tempo - die gaan 'over alles wat mij bezig houdt, irriteert of kwaad maakt', zegt zanger Dennis, die zich heeft gespecialiseerd in het grunten, een zeer diepe en rau we manier van zingen waarbij vergeleken een punkzanger als een koorknaapje klinkt. Een van die dingen waarover Dennis en zijn kompanen zich kwaad maken is de verfoeide muziek industrie, die naar hun mening muzikaal nauwelijks iets voor stelt. Tim: „Wij weigeren voor gekauwde kuddemuziek te spe len." Dennis: „Onze muziek kent veel tempowisselingen, va riaties en breaks. En toch klinkt zeeland nazomer festival 27 aug t/m 8 sept (0118) 659 659

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 15