F
Afvaldienst Terneuzen kansrijk
Het stuurhuis heeft geen stuur
11
Vuilnismannen houden van oranje
"Ik ga mijn taarten toch
niet bij een spaarlampje bakken.'
Imagocampagne heeft
gewoon even tijd nodig
zeeuwse almanak
Gevoel
small sail
menu
Colleges Sas en Axel kiezen ook goedkoopste inzamelaar
VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE
Paard rij zadels
gestolen
VAKANTIE
ZEEUWS-VLAANDEREN
donderdag 15 augustus 2002
Tijdens werkzaamheden moeten treinen
via een afwijkende route of dienst
regeling rijden. Als er geen treinen
kunnen rijden, zet NS bussen in. Houdt
u rekening met een langere reisduur.
Leiden C-Alphen a/d Rijn
16augt/m4okt
Groningen-Roodeschool/Delfzijl
18 t/m 22 aug (NoordNed)
Meer weten?
- Kijk op Teletekstpagina 754.
- Kijk op www.ns.nl.
- Haal de folder aan een NS-loket.
- Bel 0900 - 9292 0,50 p.m.).
Onze medewerkers staan u graag
te woord.
drie gangen
keuzemenu
voor 17,50
donderdag 15,
vrijdag 16, en
zaterdag 17 augustus
tussen 18:00 en
21:30 uur
kijk ook op
www.drukkerijmiddelburg.nl
Een Zeeuwse bakker
door Maurits Sep
MIDDELBURG - De Partij voor
Zeeland is veel te ongeduldig.
Stil maar, wacht maar, het komt
goed met het imago van Zee
land, sust het provinciebestuur.
Maar ja, dat duurt een paar jaar,
en de campagne is nog geen half
jaar oud.
De PvZ wilde eind juni al weten
of de campagne Welkom in Zee
land, die maart werd gelan
ceerd, het gewenste resultaat
heeft. Maar zo snel werkt dat
niet. Om onze doelen te bereiken
is het noodzakelijk de campag
ne meerdere jaren te voeren,
schrijven Gedeputeerde Staten
nu in hun antwoord.
De eerste reacties zijn wel hoop
gevend. Via internet bijvoor
beeld kwamen 300 berichten
binnen. Verreweg de meeste wa
ren positief: leuke frisse cam
pagne; goed dat jullie hiermee
zijn begonnen; ik wou dat ik
er al woonde en werkte, help
me!
Natuurlijk waren er ook nega
tieve reacties. Maar die kwamen
opmerkelijk genoeg voor het
grootste deel uit Zeeland zelf:
ik, Zeeuw, zoek al jaren werk
maar ben nog steeds werkloos,
geef dat geld maar aan de werk
lozen; ik vind het geld wegsmij
ten; Zeeland is al vol genoeg
want ik kan geen woning vin
den; wij vinden het campagne
beeld maar truttig.
Gedeputeerde Staten hebben
er, gezien de overwegend goede
reacties, het volste vertrouwen
in dat de imagocampagne zal
slagen. „Onze verwachting is
dat door een meerjarige cam
pagne het imago buiten Zeeland
zal verbeteren."
Dan zal ook het tweede doel, het
aantrekken van jonge mensen
van buiten de provincie naar
Zeeland, wel lukken. Tot nu toe
zijn via de website (www.wel-
kominzeeland.nl) namelijk al
800 informatiepakketten over
wonen en werken in Zeeland
aangevraagd. Ook de telefoon
rinkelde regelmatig; enkele
honderden mensen belden voor
aanvullende informatie.
Wie gelijk heeft, het positieve
provinciebestuur of de pessi
mistische PvZ, moet blijken.
„Te zijner tijd zullen we de ef
fecten nader onderzoeken", be
loven GS. „Die effectmeting zal
uitsluitsel geven."
Advertentie
paprikasoep
en
wrap met feta (vegetarisch)
of met groenten-gehakt-
vulling en chipolata
bavaróis voor 11,50
of 9,00 (vegetarisch
vanavond
19.00 uur
door David Hcijgclaar
en Sandra E. Roelofs-
Saakasjvili
op ons binnenplein:
Lex Maes,
Markus en
Benno Vranken
strips en cartoons
kijk ook op
de (OiiSISKKRY
Onthutst heeft een aantal
nieuwe medewerkers van de
gemeente Goes onlangs ken
nisgenomen van de inhoud
van een briefje van de afde
ling financiën. Daarin werd
gewag gemaakt van een tijd-
schrijfsysteem, waarover na
de vakantieperiode nadere
uitleg zal worden verstrekt.
Daar wordt uiteraard reik
halzend naar uitgezien. Een
ambtenaar zonder inzicht in
het tijdschrijfsysteem is im
mers als een vis zonder kom
pas.
Heel mysterieus is wel de
openingszin van het briefje.
Er staat: „In verband met de
vakantie van verschillende
medewerkers van de afdeling
financiën kunnen er momen
teel geen nieuwe medewer
kers aangemaakt worden
voor het tijdschrijven."
Ook hierover zouden de
nieuwe ambtenaren gaarne
spoedig iets meer willen we
ten. De gedachte dat ze bin
nenkort wél kunnen worden
aangemaakt, geeft ze name
lijk een kachel gevoel.
Advertentie
Dat energiebesparing niet ten koste gaat van een goed werkklimaat, laten we ondernemers
in Zeeland binnenkort graag zien. Als onderdeel van een compleet energieprogramma,
waaraan we nu samen met brancheorganisaties de laatste hand leggen.
DEL
DELTA N V.. POSTBUS 5048, 4330 KA MIDDELBURG, TEL. on8-88 38 83, E-MAIL DELTAZAKELIJK@DELTA-ZLD NL I 11'J
Advertentie
doorRené Hoonhorst
TERNEUZEN - Het lijkt erop
dat de nieuwe gemeente Terneu
zen een eigen reinigingsdienst
krijgt. Als de Zeeuwse Reini-
gings Dienst (ZRD) niet snel met
een veel lager tarief op de prop
pen komt, kiezen de colleges van
Terneuzen, Sas van Gent en
waarschijnlijk ook Axel voor
het in stand houden en uitbrei
den van de huidige Terneuzense
reinigingsdienst.
Burgemeester en wethouders
van Terneuzen hadden eind vo
rige maand al willen besluiten
niet in zee te gaan met de ZRD.
De Zeeuwse Reinigings Dienst,
het voormalige Openbaar Li
chaam Afvalverwijdering Zee
land (OLAZ) dat door Delta Mi
lieudivisie is overgenomen, is
een stuk duurder dan de Terneu
zense ophaaldienst. Bovendien
is op de kwaliteit van de ge
meentelijke reinigingsdienst
niets aan te merken, wist het da
gelijks bestuur van Terneuzen.
De fusiepartners Axel en Sas
van Gent wilden de ZRD nog
niet direct afserveren, omdat
voor hen de cijfers nog niet dui
delijk waren. Axel en Sas stel
den destijds nog voor om de af-
valophaalsystemen in de drie
huidige gemeenten nog één of
twee jaar voort te zetten.
Intussen is ook het college van
Sas van Gent overtuigd dat een
gemeentelijk afvalinzamelbe-
drijf een stuk goedkoper kan
werken dan de Zeeuwse Reini
gings Dienst. Het Sasse college
SEROOSKERKE - Uit een
schuur aan de Oude Zandweg in
Serooskerke (S) zijn in de nacht
van dinsdag op woensdag twee
paardrijzadels gestolen. De za
dels hebben een gezamenlijke
waarde van meer dan tweedui
zend euro.
vindt net als dat van Axel dat
het ophalen van huisvuil geen
gemeentelijke kerntaak is. Wet
houder R.Noët: „We hebben wel
een zorgplicht, dus moeten we
het afval ophalen of op laten ha
len. Als zelf ophalen veel goed
koper is en de kwaliteit min
stens even goed is, kiezen we
natuurlijk niet voor een duurde
re uitvoerder. In het belang van
onze burgers, daar zijn we ten
slotte voor, kiezen we de goed
koopste oplossing."
Offerte
De ZRD stuurt de Stuurgroep
nog een aangepaste offerte. Het
lijkt echter uitgesloten dat het
tarief in de buurt komt van de
kostprijs van een eigen reini
gingsdienst, constateert Noët.
De Terneuzense wethouder K.
van der Hoofd had die conclusie
al eerder getrokken. Als voor
malig voorzitter van de OLAZ
was hij één van de initiatiefne
mers voor één grote Zeeuwse
reinigingsdienst. „Maar ik ging
er toen ook van uit dat een pro
vinciale inzameldienst een stuk
goedkoper zou zijn dan aparte
gemeentelijke diensten. Nu ech
ter blijkt dat de kosten inclusief
nieuw personeel, een aantal
nieuwe voertuigen en nieuwe
huisvesting voor de nieuwe ge
meente Terneuzen beduidend
lager liggen dan de prijs van
de ZRD ligt de keus voor de
hand. Instandhouding van een
gemeentelijk afvalinzamelbe-
drijf."
De Stuurgroep Herindeling Ter
neuzen beslist dinsdag 27 au
gustus of Terneuzen ook in 2003
een eigen gemeentelijk reini-
gingsbedrijf houdt. De kans dat
ook het college van Axel voor
een eigen gemeentelijke dienst
kiest wordt groter. De Axelse
burgemeester J. Mulder is net
terug van vakantie en kent de
nieuwste cijfers niet. „Maar wij
zijn niet koste wat kost voor pri
vatisering. Als er goede argu
menten zijn om een eigen dienst
in stand te houden of in ons ge
val her in te voeren, zijn we ze
ker te overtuigen."
Voorzitter P. Marinissen van de ondernemingsraad van de gemeente Terneuzen leest de voordelen van een gemeentelijke reinigingsdienst
voor. foto Charles Strijd
door René Hoonhorst
TERNEUZEN - Luid toeterend
reed een grote stoet voertuigen
van de gemeentelijke reini
gings- en plantsoenendienst
gisteren langzaam van de werk
plaats naar het Terneuzense
stadhuis. 'Wij houden van
Oranje' was te lezen op één van
de zes meerijdende vuilniswa
gens. Geen steunbetuiging aan
het nationale voetbalelftal of
een ander sportteam, maar een
verwijzing naar de kleur van de
Terneuzense reinigingsdienst.
Enkele tientallen vuilnisman
nen en stedelijk groenverzor-
gers demonstreerden gisteren
hun trouw aan de gemeente. Zij
willen ook na de herindeling
volgend jaar deel uitmaken van
een gemeentelijke reinigings
dienst. Ze protesteren daarom
tegen het opheffen van de ge
meentelijke dienst vanwege pri
vatisering van het reinigingsbe-
drijf. Het instandhouden van de
gemeentelijke dienst is niet al
leen prettig voor de vuilnisman
nen en plantsoenverzorgers,
maar komt ook de burger ten
goede. De demonstranten deel
den actiefolders uit, waarmee
het publiek aan de colleges van
Terneuzen, Sas en Axel kan la
ten weten vóór het behoud van
een eigen vuilnisdienst te zijn.
Voorzitter P. Marinissen van de
ondernemingsraad van de ge
meente Terneuzen las de op het
actiepamflet opgesomde voor
delen nog maar eens voor. De ei
gen gemeentelijke dienst is
goedkoper dan de ZRDde kwa
liteit van de dienstverlening is
hoog (zo worden de gft-bakken
in de zomer gewassen), de ge
meente heeft een zorgplicht
voor het inzamelen van afval en
houdt via een eigen dienst maxi
male zeggenschap. Bovendien is
de schaalgrootte van de nieuwe
gemeente Terneuzen ideaal
voor efficiencyverbeteringen,
onder meer door investeringen
in nieuwe technieken, betoogde
Marinissen.
Loco-burgemeester E. Kerck-
haert hoefde al niet meer over
tuigd te worden. Het Terneu
zense college is tot de conclusie
gekomen dat de eigen reini
gingsdienst stukken goedkoper
is dan de Zeeuwse dienst van
Delta Nutsbedrijven. Het Ter
neuzense college hoopt en ver
wacht de collega's van Axel en
Sas van Gent op 27 augustus te
overtuigen van de voordelen
van een gemeentelijke dienst.
door Maurits Sep
Ongemerkt schuift de Koningin
Beatrix de fuik binnen. Terwijl ka
pitein Sjaak Paardekooper druk pra
tend vertelt over die keer dat hij een
kijkje mocht nemen in de cockpit van
een vliegtuig, manoeuvreert hij de
veerboot naar de aanlegsteiger in Vlis-
singen. Zijn stuurhuis is verboden voor
onbevoegden, maar een bezoekje
wordt soms best op prijs gesteld: dat
breekt de dag.
Elke jongen voelt in een trein, vliegtuig
of op een schip de drang het walhalla te
betreden, het heilige der heiligen: de
cabine, de cockpit, het stuurhuis. Die
behoefte is slechts bedwingbaar door
verlegenheid. Bram Stroo dorst het
vroeger ook nooit te vragen.Nuis hij de
stuurman van de Koningin Beatrix en
mag hij het stuurhuis tot zijn domein
rekenen.
Althans, hij moet het delen met de ech
te baas van de Koningin Beatrix, kapi
tein Paardekooper. Het is aan de kapi
tein om te bepalen of iemand hier
binnen mag komen. In de meeste geval
len mag het wel hoor, glimlacht hij.
Het zijn trouwens lang niet alleen klei
ne jongens die aan de hand van vader
naar boven komen. Ook moeders en
dochters zijn nieuwsgierig naar hoe het
daar toe gaat, weet Paardekooper.
Soms melden zich zelfs schoolklassen
aan bij de Provinciale Stoombootdien
sten (PSD). De kapitein krijgt dan
vooraf een seintje uit het hoofdkantoor
aan de wal. Onaangekondigde bezoek
jes vindt hij nooit prettig.
Oppassen
Want hij mag dan al 33 jaar bij de PSD
werken en over een grote dosis vak
manschap en routine beschikken, het
blijft oppassen op de Westerschelde,
benadrukt de kapitein. Hij kijkt over
zijn schouder om te zien of er geen klei
ne jachtjes uit de Vlissingse sluis in zijn
vaarwater komen. Eenmaal op de Wes
terschelde kruist hij vrachtschepen,
nog meer jachten, vissersboten. Hij
wijst om zich heen. De drukstbevaren
rivier van Noordwest-Europa. En denk
maar niet dat hij voorrang heeft. Zelfs
niet omdat hij in een strak tijdschema
zit. Reizigers moeten immers de bus ha
len, of de trein. Maar dat geeft de veer
boot geen privileges.
Ook het weer en het getij vragen voort
durend om aandacht. Daarom is het
stuurhuis bij zwaar weer - potdichte
mist, windkracht 9 of 10 - absoluut ver
boden terrein. Maar anders wordt een
beleefd verzoek niet afgewezen. De ka
pitein en de stuurman vinden het zelfs
wel leuk eens gasten te ontvangen. Dat
geeft afleiding. En op het dek weten ze
dat. Onlangs stuurden ze twee bloed
mooie meiden naar boven, grijnst
Paardekooper. Nou en of die afleiding
op prijs werd gesteld. (Geen zorgen, als
het even niet schikt, maakt de kapitein
resoluut een einde aan de conversatie,
of aan het bezoek. Veiligheid boven al
les.)
Een enkeling schuifelt, eenmaal toege
laten, stilletjes naar het raam en geniet
uitsluitend van het uitzicht. Paarde
kooper laat dat dan maar zo. Hij wil
geen stommetje spelen, maar als ie
mand geen behoefte heeft aan het ge
sprek, zal hij zich ook niet opdringen.
De meeste gasten hebben echter vragen
genoeg. Al die knopjes en de radar
schermen vereisen ook wel enige toe
lichting. De grootste verrassing is het
ontbreken van een stuurwiel. Vanuit
zijn stoel in het midden van de hut be
dient de kapitein twee leaverseen
soort joysticks.
Openbaring
De zomer is de drukste periode voor de
PSD, met de tienduizenden toeristen
die meevaren. Dat is te merken in het
stuurhuis. Sterker nog, hij weet zeker
dat het merendeel van de Zeeuwen nog
nooit bij hem is komen kijken. Voor hen
die dat wel eens hebben gedaan, was
het echt een openbaring, herinnert hij
zich.
Zij kregen ook prompt veel meer waar
dering voor de PSD'ers. Wat een prach
tige job, verzuchtten ze dan. En dat is
het natuurlijk, glundert Paardekooper.
Al is de glans er met het einde van de
Deze week in de vakantierubriek:
Ondanks de campagne Welkom in Zeeland
van de provincie, zijn er nog heel wat gebie
den in Zeeland waar niet iedereen welkom
is. Vandaag: de stuurhut van de Koningin
Beatrix.
veerdienst in zicht wel een beetje van
af. Over zeven maanden is het gedaan,
dan rijdt iedereen door de Westerschel-
detunnel. Collega's gaan nu al weg, on
ervaren uitzendkrachten moeten hun
plaatsen opvullen en de motivatie bij
het achterblijvende personeel wordt er
niet beter op, stelt hij somber vast.
Maar goed, dat is een ander verhaal.
Tuurlijk, er zijn genoeg mensen die
daar over beginnen. Toch grijpen de
meesten meteen naar de verrekijker,
die altijd naast hem staat.
Zo heel af en toe treft hij dan iemand
die denkt dat hij op de Oosterschelde
vaart. Of iemand die meent van Vlissin-
gen op weg te zijn naar België. En heel
soms iemand die ervan overtuigd is dat
met 'de overkant' Engeland wordt be
doeld. Nee, dan lacht Paardekooper
niet. dan legt hij geduldig uit hoe het
wél zit. Net zoals hij ook eens in ernst
het verhaal ontzenuwde dat de veer
boot aan een kabel vastzit en naar de
overkant wordt getrokken
Kapitein Sjaak Paardekooper (rechts) en stuurman Bram Stroo in de stuurhut van de Koningin Beatrix: geen stuur, wel een heleboel knoppen en schermen.
foto Mechteld Jansen
DELTA: Energie voor ondernemers