PZC
Schouwen werkt aan groenplan
Het stuurhuis heeft geen stuur
11
Inwoners mogen meepraten over beheer plantsoenen en bomen
Imagocampagne heeft
gewoon even tijd nodig
Ontevreden
leden LPF
weer bijeen
VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE
VA,
e ecroonde
JL<iefde
small sail
menu
zeeuwse almanak
Gevoel
ijn taarten toch
paar lampje bakken.'
waarin opgenomen
de Zierikzeesche Nieuwsbode
1844 - 1998
SCHOUWEN-DUIVELAND
donderdag 15 augustus 2002
HoorFamke van Loon
ZIERIKZEE - De gemeente
Schouwen-Duiveland begint
komend najaar met de opstel
ling van het Kwaliteitsplan
Openbaar Groen. Adviesbureau
Oranjewoud is in de arm geno
men om het beleid voor de toe
komstige structuur en beheer
van het groen voor het hele ei
land en in de kernen uit te stip
pelen.
De bedoeling is dat bewoners
zelf meepraten over de openba
re beplanting in hun dorp of
stad. Begin volgend jaar zullen
gemeente en Oranjewoud daar
om een rondje langs de kernen
maken. Over twee jaar moet het
kwaliteitsplan klaar zijn. De
GOES - De ontevreden leden
van de Zeeuwse LPF komen
weer bijeen. Zij roepen mensen
op zich beschikbaar te stellen
als toekomstig bestuurslid. De
groep wil het zittende bestuur
vervangen door een ander.
De landelijke LPF heeft door
het hele land bijeenkomsten
uitgeschreven waarop een pro
vinciaal bestuur wordt gekozen.
In Zeeland gebeurt dat op 17
september in Hotel Goes te
Goes, en dus niet in Terneuzen
zoals eerder aangekondigd. Ook
een ontmoetingsavond voor
LPF-leden in Zeeland is ver
plaatst van Terneuzen naar
Goes. Die vindt plaats op 27 au
gustus om 20.00 uur. De verga
dering van de ontevreden
LPF'ers was aanvankelijk ge
pland voor zaterdag 17 augus
tus, maar is verschoven naar
vrijdag 23 augustus. De bijeen-
I' komst begint om 19.30 uur en
vindt plaats in Sportpunt Zee
land.
kosten van de hele operatie zijn
begroot op 120.000 euro.
Sinds de gemeentelijke herin
deling is Schouwen-Duiveland
bezig meer eenheid en samen
hang in het eilandelij ke groen-
beheer aan te brengen. In eerste
instantie is vooral een inventa
risatie gemaakt: alle bomen,
planten, grasvelden en bloe
menperken zijn in kaart ge
bracht en in een geautomati
seerd systeem gezet. Met één
druk op de knop kan de plant
soenendienst nu zien waar wel
ke planten staan en op welke
plekken nodig eens gemaaid of
gesnoeid moet worden. Met de
ze databank als basis wil de ge
meente nu het toekomstige
groenbeleid uitstippelen in een
Kwaliteitsplan Openbaar
Groen.
Dit gemeentelijk toekomstplan
bestaat uit twee onderdelen.
Het groenstructuurplan moet
gaan verhalen over de ligging
van de grasvelden en bloemen
perken en de basis leggen voor
het ruimtelijk groenbeleid. Zo
wel in algemene zin voor het he
le eiland als specifiek per dorp
of stad wordt hierin de huidige
situatie beschreven, wat de ster
ke en zwakke kanten zijn van de
beplanting en op welke manier
dat verbeterd kan worden. In
het tweede deel, het groenbe-
heerplan, moet vooral de toe
komstige strategie voor het
onderhoud van al dat groen uit
eengezet worden.
Tekort
De toenmalige gemeenteraad
heeft bij de vaststelling van het
plan van aanpak 72.151 euro
gereserveerd om het kwaliteits
plan op te laten stellen. Inmid
dels is bij berekeningen geble
ken dat dit niet voldoende zal
zijn. Adviesbureau Oranje
woud, dat eerder al de gemeente
adviseerde over de toekomst
van de sportcomplexen, kan het
groenplan opstellen voor 76.500
euro.
Inclusief de kosten die de ge
meente zelf voor begeleiding en
voorbereiding daarbij optelt,
Sinds de gemeentelijke herindeling wordt op Schouwen-Duiveland veelvuldig geklaagd over het onderhoud van het openbaar groen.
foto Marijke Folkertsma
ligt er voor het kwaliteitsplan
een rekening van 120.00 euro.
Wethouder G. van de Velde-de
Wilde (openbare werken) komt
zodoende bijna 48.000 euro te
kort.
Ruim de helft van dat extra geld
gaat volgens Van de Velde op
aan communicatie en presenta
tie. De gemeente wil immers de
bewoners, die iedere dag tegen
de perken en bomen aankijken,
betrekken bij het toekomstplan.
In het eerste kwartaal van 2003
zullen gemeente en adviesbu
reau daarom alle kernen afzon
derlijk bezoeken. „Zo willen we
optimaal gebruik maken van in-
spraak en betrokkenheid van
bewoners." Naar verwachting
zal het kwaliteitsplan medio
2004 klaar zijn. Van de Velde:
„We hebben nog een berg werk
te doen."
door Maurits Sep
MIDDELBURG - De Partij voor
Zeeland is veel te ongeduldig.
Stil maar, wacht maar, het komt
goed met het imago van Zee
land, sust het provinciebestuur.
Maar ja, dat duurt een paar jaar,
en de campagne is nog geen half
jaar oud.
De PvZ wilde eind juni al weten
of de campagne Welkom in Zee
land, die maart werd gelan
ceerd, het gewenste resultaat
heeft. Maar zo snel werkt dat
niet. Om onze doelen te bereiken
is het noodzakelijk de campag
ne meerdere jaren te voeren,
schrijven Gedeputeerde Staten
nu in hun antwoord.
De eerste reacties zijn wel hoop
gevend. Via internet bijvoor
beeld kwamen 300 berichten
binnen. Verreweg de meeste wa
ren positief: leuke frisse cam
pagne; goed dat jullie hiermee
zijn begonnen; ik wou dat ik
er al woonde en werkte, help
me!
Natuurlijk waren er ook nega
tieve reacties. Maar die kwamen
opmerkelijk genoeg voor het
grootste deel uit Zeeland zelf:
ik, Zeeuw, zoek al jaren werk
maar ben nog steeds werkloos,
geef dat geld maar aan de werk
lozen; ik vind het geld wegsmij
ten; Zeeland is al vol genoeg
want ik kan geen woning vin
den; wij vinden het campagne
beeld maar truttig.
Gedeputeerde Staten hebben
er, gezien de overwegend goede
reacties, het volste vertrouwen
in dat de imagocampagne zal
slagen. „Onze verwachting is
dat door een meerjarige cam
pagne het imago buiten Zeeland
zal verbeteren."
Dan zal ook het tweede doel, het
aantrekken van jonge mensen
van buiten de provincie naar
Zeeland, wel lukken. Tot nu toe
zijn via de website (www.wel-
kominzeeland.nl) namelijk al
800 informatiepakketten over
wonen en werken in Zeeland
aangevraagd. Ook de telefoon
rinkelde regelmatig; enkele
honderden mensen belden voor
aanvullende informatie.
Wie gelijk heeft, het positieve
Advertentie
provinciebestuur of de pessi
mistische PvZ, moet blijken.
„Te zijner tijd zullen we de ef
fecten nader onderzoeken", be
loven GS. „Die effectmeting zal
uitsluitsel geven."
Advertentie
vanavond vanaf 17.30 uur;
Brasseriemenu
paprikasoep
cn
wrap met feta (vegetarisch).;
of met groenten-gehakt- j
vulling en chipolata
bavarois voor 11,50
of 9,00 (vegetarisch
menu)
vanavond!
19.00 uuri
door David He ij gel aar'
en Sandra E. Roclofs-S
Saakasjvili;
op ons binnenplein: t
Lex Maes,
Markus en
Benno Vranken
strips en cartoons
kijk ook op
door Maurits Sep
Ongemerkt schuift de Koningin
Beatrix de fuik binnen. Terwijl ka
pitein Sjaak Paardekooper druk pra
tend vertelt over die keer dat hij een
kijkje mocht nemen in de cockpit van
een vliegtuig, manoeuvreert hij de
veerboot naar de aanlegsteiger in Vlis-
singen. Zijn stuurhuis is verboden voor
onbevoegden, maar een bezoekje
wordt soms best op prijs gesteld: dat
breekt de dag.
Elke jongen voelt in een trein, vliegtuig
of op een schip de drang het walhalla te
betreden, het heilige der heiligen: de
cabine, de cockpit, het stuurhuis. Die
behoefte is slechts bedwingbaar door
verlegenheid. Bram Stroo dorst het
vroeger ook nooit te vragen. Nu is hij de
stuurman van de Koningin Beatrix en
mag hij het stuurhuis tot zijn domein
rekenen.
Althans, hij moet het delen met de ech
te baas van de Koningin Beatrix, kapi
tein Paardekooper. Het is aan de kapi
tein om te bepalen of iemand hier
binnen mag komen. In de meeste geval
len mag het wel hoor, glimlacht hij.
Het zijn trouwens lang niet alleen klei
ne jongens die aan de hand van vader
naar boven komen. Ook moeders en
dochters zijn nieuwsgierig naar hoe het
daar toe gaat, weet Paardekooper.
Soms melden zich zelfs schoolklassen
aan bij de Provinciale Stoombootdien
sten (PSD). De kapitein krijgt dan
vooraf een seintje uit het hoofdkantoor
aan de wal. Onaangekondigde bezoek
jes vindt hij nooit prettig.
Oppassen
Want hij mag dan al 33 jaar bij de PSD
werken en over een grote dosis vak
manschap en routine beschikken, het
blijft oppassen op de Westerschelde,
benadnikt de kapitein. Hij kijkt over
zijn schouder om te zien of er geen klei
ne jachtjes uit de Vlissingse sluis in zijn
vaarwater komen. Eenmaal op de Wes
terschelde kruist hij vrachtschepen,
nog meer jachten, vissersboten. Hij
wijst om zich heen. De drukstbevaren
rivier van Noordwest-Europa. En denk
maar niet dat hij voorrang heeft. Zelfs
niet omdat hij in een strak tijdschema
zit. Reizigers moeten immers de bus ha
len, of de trein. Maar dat geeft de veer
boot geen privileges.
Ook het weer en het getij vragen voort
durend om aandacht. Daarom is het
stuurhuis bij zwaar weer - potdichte
mist, windkracht 9 of 10 - absoluut ver
boden terrein. Maar anders wordt een
beleefd verzoek niet afgewezen. De ka
pitein en de stuurman vinden het zelfs
wel leuk eens gasten te ontvangen. Dat
geeft afleiding. En op het dek weten ze
dat. Onlangs stuurden ze twee bloed
mooie meiden naar boven, grijnst
Paardekooper. Nou en of die afleiding
op prijs werd gesteld. (Geen zorgen, als
het even niet schikt, maakt de kapitein
resoluut een einde aan de conversatie,
of aan het bezoek. Veiligheid boven al
les.)
Een enkeling schuifelt, eenmaal toege
laten, stilletjes naar het raam en geniet
uitsluitend van het uitzicht. Paarde
kooper laat dat dan maar zo. Hij wil
geen stommetje spelen, maar als ie
mand geen behoefte heeft aan het ge
sprek, zal hij zich ook niet opdringen.
De meeste gasten hebben echter vragen
genoeg. Al die knopjes en de radar
schermen vereisen ook wel enige toe
lichting. De grootste verrassing is het
ontbreken van een stuurwiel. Vanuit
zijn stoel in het midden van de hut be
dient de kapitein twee leavers, een
soort joysticks.
Openbaring
De zomer is de drukste periode voor de
PSD, met de tienduizenden toeristen
die meevaren. Dat is te merken in het
stuurhuis. Sterker nog, hij weet zeker
dat het merendeel van de Zeeuwen nog
nooit bij hem is komen kijken. Voor hen
die dat wel eens hebben gedaan, was
het echt een openbaring, herinnert hij
zich.
Zij kregen ook prompt veel meer waar
dering voor de PSD 'ers. Wat een prach
tige job, verzuchtten ze dan. En dat is
het natuurlijk, glundert Paardekooper.
Al is de glans er met het einde van de
Deze week in de vakantierubriek:
Ondanks de campagne Welkom in Zeeland
van de provincie, zijn er nog heel wat gebie
den in Zeeland waar niet iedereen welkom
is. Vandaag: de stuurhut van de Koningin
Beatrix.
veerdienst in zicht wel een beetje van
af. Over zeven maanden is het gedaan,
dan rijdt iedereen door de Westerschel-
detunnel. Collega's gaan nu al weg, on
ervaren uitzendkrachten moeten hun
plaatsen opvullen en de motivatie bij
het achterblijvende personeel wordt er
niet beter op, stelt hij somber vast.
Maar goed, dat is een ander verhaal.
Tuurlijk, er zijn genoeg mensen die
daar over beginnen. Toch grijpen de
meesten meteen naar de verrekijker,
die altijd naast hem staat.
Zo heel af en toe treft hij dan iemand
die denkt dat hij op de Oosterschelde
vaart. Of iemand die meent van Vlissin-
gen op weg te zijn naar België. En heel
soms iemand die ervan overtuigd is dat
met 'de overkant' Engeland wordt be
doeld. Nee, dan lacht Paardekooper
niet, dan legt hij geduldig uit hoe het
wél zit. Net zoals hij ook eens in ernst
het verhaal ontzenuwde dat de veer
boot aan een kabel vastzit en naar de
overkant wordt getrokken.
Tijdens werkzaamheden moeten treinen
via een afwijkende route of dienst
regeling rijden. Als er geen treinen
kunnen rijden, zet NS bussen in. Houdt
u rekening met een langere reisduur
Leiden C-Alphen a/d Rijn
16augt/m4okt
Groningen-Roodeschool/Delfzijl
18 t/m 22 aug (NoordNed)
Meer weten?
- Kijk op Teletekstpagina 754.
- Kijk op www.ns.nl.
- Haal de folder aan een NS-loket.
- Bel 0900 - 9292 0,50 p.m
Onze medewerkers staan u graag
te woord.
drie gangen
keuzemenu
voor€ 17,50
donderdag 15,
vrijdag ló, en
zaterdag 17 augustus
tussen 18:00 en
21:30 uur
kijk ook op
www.drukkerijmiddelburg.nl
Onthutst heeft een aantal
nieuwe medewerkers van de
gemeente Goes onlangs ken
nisgenomen van de inhoud
van een briefje van de afde
ling financiën. Daarin werd
gewag gemaakt van een tijd-
schrijfsysteem, waarover na
de vakantieperiode nadere
uitleg zal worden verstrekt.
Daar wordt uiteraard reik
halzend naar uitgezien. Een
ambtenaar zonder inzicht in
het tijdschrijfsysteem is im
mers als een vis zonder kom
pas.
Heel mysterieus is wel de
openingszin van het briefje.
Er staat: „In verband met de
vakantie van verschillende
medewerkers van de afdeling
financiën kunnen er momen
teel geen nieuwe medewer
kers aangemaakt worden
voor het tijdschrijven.
Ook hierover zouden de
nieuwe ambtenaren gaarne
spoedig iets meer willen we
ten. De gedachte dat ze bin
nenkort wél kunnen worden
aangemaakt, geeft ze name
lijk een kachel gevoel.
Advertentie
Een Zeeuwse bakker
Dat energiebesparing niet ten koste gaat van een goed werkklimaat, laten we ondernemers
in Zeeland binnenkort graag zien. Als onderdeel van een compleet energieprogramma,
waaraan we nu samen met brancheorganisaties de laatste hand leggen.
DELTA
DELTA N.V., POSTBUS 5048, 4330 KA MIDDELBURG, TEL. 0118-88 38 83, E-MAIL DELTAZAKELIJK@DELTA-ZLD NL 111 L
Kapitein Sjaak Paardekooper (rechts) en stuurman Bram Stroo in de stuurhut van de Koningin Beatrix: geen stuur, wel een heleboel knoppen en schermen.
foto Mechteld Jansen
Energie voor ondernemers