PZC Schouwen werkt aan groenplan Het stuurhuis heeft geen stuur 11 Inwoners mogen meepraten over beheer plantsoenen en bomen Imagocampagne heeft gewoon even tijd nodig Ontevreden leden LPF weer bijeen VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VA, e ecroonde JL<iefde small sail menu zeeuwse almanak Gevoel ijn taarten toch paar lampje bakken.' waarin opgenomen de Zierikzeesche Nieuwsbode 1844 - 1998 SCHOUWEN-DUIVELAND donderdag 15 augustus 2002 HoorFamke van Loon ZIERIKZEE - De gemeente Schouwen-Duiveland begint komend najaar met de opstel ling van het Kwaliteitsplan Openbaar Groen. Adviesbureau Oranjewoud is in de arm geno men om het beleid voor de toe komstige structuur en beheer van het groen voor het hele ei land en in de kernen uit te stip pelen. De bedoeling is dat bewoners zelf meepraten over de openba re beplanting in hun dorp of stad. Begin volgend jaar zullen gemeente en Oranjewoud daar om een rondje langs de kernen maken. Over twee jaar moet het kwaliteitsplan klaar zijn. De GOES - De ontevreden leden van de Zeeuwse LPF komen weer bijeen. Zij roepen mensen op zich beschikbaar te stellen als toekomstig bestuurslid. De groep wil het zittende bestuur vervangen door een ander. De landelijke LPF heeft door het hele land bijeenkomsten uitgeschreven waarop een pro vinciaal bestuur wordt gekozen. In Zeeland gebeurt dat op 17 september in Hotel Goes te Goes, en dus niet in Terneuzen zoals eerder aangekondigd. Ook een ontmoetingsavond voor LPF-leden in Zeeland is ver plaatst van Terneuzen naar Goes. Die vindt plaats op 27 au gustus om 20.00 uur. De verga dering van de ontevreden LPF'ers was aanvankelijk ge pland voor zaterdag 17 augus tus, maar is verschoven naar vrijdag 23 augustus. De bijeen- I' komst begint om 19.30 uur en vindt plaats in Sportpunt Zee land. kosten van de hele operatie zijn begroot op 120.000 euro. Sinds de gemeentelijke herin deling is Schouwen-Duiveland bezig meer eenheid en samen hang in het eilandelij ke groen- beheer aan te brengen. In eerste instantie is vooral een inventa risatie gemaakt: alle bomen, planten, grasvelden en bloe menperken zijn in kaart ge bracht en in een geautomati seerd systeem gezet. Met één druk op de knop kan de plant soenendienst nu zien waar wel ke planten staan en op welke plekken nodig eens gemaaid of gesnoeid moet worden. Met de ze databank als basis wil de ge meente nu het toekomstige groenbeleid uitstippelen in een Kwaliteitsplan Openbaar Groen. Dit gemeentelijk toekomstplan bestaat uit twee onderdelen. Het groenstructuurplan moet gaan verhalen over de ligging van de grasvelden en bloemen perken en de basis leggen voor het ruimtelijk groenbeleid. Zo wel in algemene zin voor het he le eiland als specifiek per dorp of stad wordt hierin de huidige situatie beschreven, wat de ster ke en zwakke kanten zijn van de beplanting en op welke manier dat verbeterd kan worden. In het tweede deel, het groenbe- heerplan, moet vooral de toe komstige strategie voor het onderhoud van al dat groen uit eengezet worden. Tekort De toenmalige gemeenteraad heeft bij de vaststelling van het plan van aanpak 72.151 euro gereserveerd om het kwaliteits plan op te laten stellen. Inmid dels is bij berekeningen geble ken dat dit niet voldoende zal zijn. Adviesbureau Oranje woud, dat eerder al de gemeente adviseerde over de toekomst van de sportcomplexen, kan het groenplan opstellen voor 76.500 euro. Inclusief de kosten die de ge meente zelf voor begeleiding en voorbereiding daarbij optelt, Sinds de gemeentelijke herindeling wordt op Schouwen-Duiveland veelvuldig geklaagd over het onderhoud van het openbaar groen. foto Marijke Folkertsma ligt er voor het kwaliteitsplan een rekening van 120.00 euro. Wethouder G. van de Velde-de Wilde (openbare werken) komt zodoende bijna 48.000 euro te kort. Ruim de helft van dat extra geld gaat volgens Van de Velde op aan communicatie en presenta tie. De gemeente wil immers de bewoners, die iedere dag tegen de perken en bomen aankijken, betrekken bij het toekomstplan. In het eerste kwartaal van 2003 zullen gemeente en adviesbu reau daarom alle kernen afzon derlijk bezoeken. „Zo willen we optimaal gebruik maken van in- spraak en betrokkenheid van bewoners." Naar verwachting zal het kwaliteitsplan medio 2004 klaar zijn. Van de Velde: „We hebben nog een berg werk te doen." door Maurits Sep MIDDELBURG - De Partij voor Zeeland is veel te ongeduldig. Stil maar, wacht maar, het komt goed met het imago van Zee land, sust het provinciebestuur. Maar ja, dat duurt een paar jaar, en de campagne is nog geen half jaar oud. De PvZ wilde eind juni al weten of de campagne Welkom in Zee land, die maart werd gelan ceerd, het gewenste resultaat heeft. Maar zo snel werkt dat niet. Om onze doelen te bereiken is het noodzakelijk de campag ne meerdere jaren te voeren, schrijven Gedeputeerde Staten nu in hun antwoord. De eerste reacties zijn wel hoop gevend. Via internet bijvoor beeld kwamen 300 berichten binnen. Verreweg de meeste wa ren positief: leuke frisse cam pagne; goed dat jullie hiermee zijn begonnen; ik wou dat ik er al woonde en werkte, help me! Natuurlijk waren er ook nega tieve reacties. Maar die kwamen opmerkelijk genoeg voor het grootste deel uit Zeeland zelf: ik, Zeeuw, zoek al jaren werk maar ben nog steeds werkloos, geef dat geld maar aan de werk lozen; ik vind het geld wegsmij ten; Zeeland is al vol genoeg want ik kan geen woning vin den; wij vinden het campagne beeld maar truttig. Gedeputeerde Staten hebben er, gezien de overwegend goede reacties, het volste vertrouwen in dat de imagocampagne zal slagen. „Onze verwachting is dat door een meerjarige cam pagne het imago buiten Zeeland zal verbeteren." Dan zal ook het tweede doel, het aantrekken van jonge mensen van buiten de provincie naar Zeeland, wel lukken. Tot nu toe zijn via de website (www.wel- kominzeeland.nl) namelijk al 800 informatiepakketten over wonen en werken in Zeeland aangevraagd. Ook de telefoon rinkelde regelmatig; enkele honderden mensen belden voor aanvullende informatie. Wie gelijk heeft, het positieve Advertentie provinciebestuur of de pessi mistische PvZ, moet blijken. „Te zijner tijd zullen we de ef fecten nader onderzoeken", be loven GS. „Die effectmeting zal uitsluitsel geven." Advertentie vanavond vanaf 17.30 uur; Brasseriemenu paprikasoep cn wrap met feta (vegetarisch).; of met groenten-gehakt- j vulling en chipolata bavarois voor 11,50 of 9,00 (vegetarisch menu) vanavond! 19.00 uuri door David He ij gel aar' en Sandra E. Roclofs-S Saakasjvili; op ons binnenplein: t Lex Maes, Markus en Benno Vranken strips en cartoons kijk ook op door Maurits Sep Ongemerkt schuift de Koningin Beatrix de fuik binnen. Terwijl ka pitein Sjaak Paardekooper druk pra tend vertelt over die keer dat hij een kijkje mocht nemen in de cockpit van een vliegtuig, manoeuvreert hij de veerboot naar de aanlegsteiger in Vlis- singen. Zijn stuurhuis is verboden voor onbevoegden, maar een bezoekje wordt soms best op prijs gesteld: dat breekt de dag. Elke jongen voelt in een trein, vliegtuig of op een schip de drang het walhalla te betreden, het heilige der heiligen: de cabine, de cockpit, het stuurhuis. Die behoefte is slechts bedwingbaar door verlegenheid. Bram Stroo dorst het vroeger ook nooit te vragen. Nu is hij de stuurman van de Koningin Beatrix en mag hij het stuurhuis tot zijn domein rekenen. Althans, hij moet het delen met de ech te baas van de Koningin Beatrix, kapi tein Paardekooper. Het is aan de kapi tein om te bepalen of iemand hier binnen mag komen. In de meeste geval len mag het wel hoor, glimlacht hij. Het zijn trouwens lang niet alleen klei ne jongens die aan de hand van vader naar boven komen. Ook moeders en dochters zijn nieuwsgierig naar hoe het daar toe gaat, weet Paardekooper. Soms melden zich zelfs schoolklassen aan bij de Provinciale Stoombootdien sten (PSD). De kapitein krijgt dan vooraf een seintje uit het hoofdkantoor aan de wal. Onaangekondigde bezoek jes vindt hij nooit prettig. Oppassen Want hij mag dan al 33 jaar bij de PSD werken en over een grote dosis vak manschap en routine beschikken, het blijft oppassen op de Westerschelde, benadnikt de kapitein. Hij kijkt over zijn schouder om te zien of er geen klei ne jachtjes uit de Vlissingse sluis in zijn vaarwater komen. Eenmaal op de Wes terschelde kruist hij vrachtschepen, nog meer jachten, vissersboten. Hij wijst om zich heen. De drukstbevaren rivier van Noordwest-Europa. En denk maar niet dat hij voorrang heeft. Zelfs niet omdat hij in een strak tijdschema zit. Reizigers moeten immers de bus ha len, of de trein. Maar dat geeft de veer boot geen privileges. Ook het weer en het getij vragen voort durend om aandacht. Daarom is het stuurhuis bij zwaar weer - potdichte mist, windkracht 9 of 10 - absoluut ver boden terrein. Maar anders wordt een beleefd verzoek niet afgewezen. De ka pitein en de stuurman vinden het zelfs wel leuk eens gasten te ontvangen. Dat geeft afleiding. En op het dek weten ze dat. Onlangs stuurden ze twee bloed mooie meiden naar boven, grijnst Paardekooper. Nou en of die afleiding op prijs werd gesteld. (Geen zorgen, als het even niet schikt, maakt de kapitein resoluut een einde aan de conversatie, of aan het bezoek. Veiligheid boven al les.) Een enkeling schuifelt, eenmaal toege laten, stilletjes naar het raam en geniet uitsluitend van het uitzicht. Paarde kooper laat dat dan maar zo. Hij wil geen stommetje spelen, maar als ie mand geen behoefte heeft aan het ge sprek, zal hij zich ook niet opdringen. De meeste gasten hebben echter vragen genoeg. Al die knopjes en de radar schermen vereisen ook wel enige toe lichting. De grootste verrassing is het ontbreken van een stuurwiel. Vanuit zijn stoel in het midden van de hut be dient de kapitein twee leavers, een soort joysticks. Openbaring De zomer is de drukste periode voor de PSD, met de tienduizenden toeristen die meevaren. Dat is te merken in het stuurhuis. Sterker nog, hij weet zeker dat het merendeel van de Zeeuwen nog nooit bij hem is komen kijken. Voor hen die dat wel eens hebben gedaan, was het echt een openbaring, herinnert hij zich. Zij kregen ook prompt veel meer waar dering voor de PSD 'ers. Wat een prach tige job, verzuchtten ze dan. En dat is het natuurlijk, glundert Paardekooper. Al is de glans er met het einde van de Deze week in de vakantierubriek: Ondanks de campagne Welkom in Zeeland van de provincie, zijn er nog heel wat gebie den in Zeeland waar niet iedereen welkom is. Vandaag: de stuurhut van de Koningin Beatrix. veerdienst in zicht wel een beetje van af. Over zeven maanden is het gedaan, dan rijdt iedereen door de Westerschel- detunnel. Collega's gaan nu al weg, on ervaren uitzendkrachten moeten hun plaatsen opvullen en de motivatie bij het achterblijvende personeel wordt er niet beter op, stelt hij somber vast. Maar goed, dat is een ander verhaal. Tuurlijk, er zijn genoeg mensen die daar over beginnen. Toch grijpen de meesten meteen naar de verrekijker, die altijd naast hem staat. Zo heel af en toe treft hij dan iemand die denkt dat hij op de Oosterschelde vaart. Of iemand die meent van Vlissin- gen op weg te zijn naar België. En heel soms iemand die ervan overtuigd is dat met 'de overkant' Engeland wordt be doeld. Nee, dan lacht Paardekooper niet, dan legt hij geduldig uit hoe het wél zit. Net zoals hij ook eens in ernst het verhaal ontzenuwde dat de veer boot aan een kabel vastzit en naar de overkant wordt getrokken. Tijdens werkzaamheden moeten treinen via een afwijkende route of dienst regeling rijden. Als er geen treinen kunnen rijden, zet NS bussen in. Houdt u rekening met een langere reisduur Leiden C-Alphen a/d Rijn 16augt/m4okt Groningen-Roodeschool/Delfzijl 18 t/m 22 aug (NoordNed) Meer weten? - Kijk op Teletekstpagina 754. - Kijk op www.ns.nl. - Haal de folder aan een NS-loket. - Bel 0900 - 9292 0,50 p.m Onze medewerkers staan u graag te woord. drie gangen keuzemenu voor€ 17,50 donderdag 15, vrijdag ló, en zaterdag 17 augustus tussen 18:00 en 21:30 uur kijk ook op www.drukkerijmiddelburg.nl Onthutst heeft een aantal nieuwe medewerkers van de gemeente Goes onlangs ken nisgenomen van de inhoud van een briefje van de afde ling financiën. Daarin werd gewag gemaakt van een tijd- schrijfsysteem, waarover na de vakantieperiode nadere uitleg zal worden verstrekt. Daar wordt uiteraard reik halzend naar uitgezien. Een ambtenaar zonder inzicht in het tijdschrijfsysteem is im mers als een vis zonder kom pas. Heel mysterieus is wel de openingszin van het briefje. Er staat: „In verband met de vakantie van verschillende medewerkers van de afdeling financiën kunnen er momen teel geen nieuwe medewer kers aangemaakt worden voor het tijdschrijven. Ook hierover zouden de nieuwe ambtenaren gaarne spoedig iets meer willen we ten. De gedachte dat ze bin nenkort wél kunnen worden aangemaakt, geeft ze name lijk een kachel gevoel. Advertentie Een Zeeuwse bakker Dat energiebesparing niet ten koste gaat van een goed werkklimaat, laten we ondernemers in Zeeland binnenkort graag zien. Als onderdeel van een compleet energieprogramma, waaraan we nu samen met brancheorganisaties de laatste hand leggen. DELTA DELTA N.V., POSTBUS 5048, 4330 KA MIDDELBURG, TEL. 0118-88 38 83, E-MAIL DELTAZAKELIJK@DELTA-ZLD NL 111 L Kapitein Sjaak Paardekooper (rechts) en stuurman Bram Stroo in de stuurhut van de Koningin Beatrix: geen stuur, wel een heleboel knoppen en schermen. foto Mechteld Jansen Energie voor ondernemers

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 29