Ingrijpend
plan gebied
rond haven
Het stuurhuis heeft geen stuur
Zonneboilers voor zuinig huishouden
Imagocampagne heeft
gewoon even tijd nodig
ecroonde
J^iejde
small sail
menu
zeeuwse almanak
Gevoel
"Ik ga mijn taarten toch
niet bij een spaar lampje bakken.'
Nieuwbouw in Sint-Annaland
VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE
VAKANTIE
door Maurits Sep
MIDDELBURG - De Partij voor
Zeeland is veel te ongeduldig.
Stil maar, wacht maar, het komt
goed met het imago van Zee
land, sust het provinciebestuur.
Maar ja, dat duurteen paar jaar,
en de campagne is nog geen half
jaar oud.
De PvZ wilde eind juni al weten
of de campagne Welkom in Zee
land, die maart werd gelan
ceerd, het gewenste resultaat
heeft. Maar zo snel werkt dat
niet. Om onze doelen te bereiken
is het noodzakelijk de campag
ne meerdere jaren te voeren,
schrijven Gedeputeerde Staten
nu in hun antwoord.
De eerste reacties zijn wel hoop
gevend. Via internet bijvoor
beeld kwamen 300 berichten
binnen. Verreweg de meeste wa
ren positief: leuke frisse cam
pagne; goed dat jullie hiermee
zijn begonnen; ik wou dat ik
er al woonde en werkte, help
me!
Natuurlijk waren er ook nega
tievereacties Maar die kwamen
opmerkelijk genoeg voor het
grootste deel uit Zeeland zelf:
ik, Zeeuw, zoek al jaren werk
maar ben nog steeds werkloos,
geef dat geld maar aan de werk
lozen; ik vind het geld wegsmij
ten; Zeeland is al vol genoeg
want ik kan geen woning vin
den; wij vinden het campagne
beeld maar truttig.
Gedeputeerde Staten hebben
er, gezien de overwegend goede
reacties, het volste vertrouwen
in dat de imagocampagne zal
slagen. „Onze verwachting is
dat door een meerjarige cam
pagne het imago buiten Zeeland
zal verbeteren."
Dan zal ook het tweede doel, het
aantrekken van jonge mensen
van buiten de provincie naar
Zeeland, wel lukken. Tot nu toe
zijn via de website (www.wel-
kominzeeland.nl) namelijk al
800 informatiepakketten over
wonen en werken in Zeeland
aangevraagd. Ook de telefoon
rinkelde regelmatig; enkele
honderden mensen belden voor
aanvullende informatie.
Wie gelijk heeft, het positieve
Tijdens werkzaamheden moeten treinen
via een afwijkende route of dienst
regeling rijden. Als er geen treinen
kunnen rijden, zet NS bussen in. Houdt
u rekening met een langere reisduur,
Leiden C-Alphen a/d Rijn
16augt/m4okt
provinciebestuur of de pessi
mistische PvZ, moet blijken.
„Te zijner tijd zullen we de ef
fecten nader onderzoeken", be
loven GS. „Die effectmeting zal
uitsluitsel geven."
Advertentie
Advertentie
vanavond vanaf 17.30 uur
Brasseriemenu
paprikasoep
en
wrap met feta (vegetarisch)
of met groenten-gehakt-
vulling en chipolata
bavarois voor 11,50
of 9,00 (vegetarisch
menu)
vanavond
19.00 uur
Georgie
door David Heijgelaar
en Sandra E. Roelofs-
Saakasjvili
op ons binnenplein:
Lex Maes,
Markus en
Benno Vranken
deie&M&jKERY
Winkel ffilSgïSffiBecld tk Geluid
drie gangen
keuzemenu
voor 17,50
donderdag 15,
vrijdag 16, en
zaterdag 17 augustus
tussen 18:00 en
21:30 uur
kijk ook op
www.drukkerijmiddelburg.nl
Onthutst heeft een aantal
nieuwe medewerkers van de
gemeente Goes onlangs ken
nisgenomen van de inhoud
van een briefje van de afde
ling financiën. Daarin werd
gewag gemaakt van een tijd-
schrijfsysteem, waarover na
de vakantieperiode nadere
uitleg zal worden verstrekt.
Daar wordt uiteraard reik
halzend naar uitgezien. Een
ambtenaar zonder inzicht in
het tijdschrijfsysteem is im
mers als een vis zonder kom
pas.
Heel mysterieus is wel de
openingszin van het briefje.
Er staat: „In verband met de
vakantie van verschillende
medewerkers van de afdeling
financiën kunnen er momen
teel geen nieuwe medewer
kers aangemaakt worden
voor het tijdschrijven.
Ook hierover zouden de
nieuwe ambtenaren gaarne
spoedig iets meer willen we
ten. De gedachte dat ze bin
nenkort wél kunnen worden
aangemaakt, geeft ze name
lijk een kachel gevoel.
Advertentie
Groningen-Roodeschool/Delfzijl
18 t/m 22 aug (NoordNed)
Meer weten?
- Kijk op Teletekstpagina 754.
- Kijkopwww.ns.nl.
- Haal de folder aan een NS-loket.
- Bel 0900 - 9292 0,50 p.m
Onze medewerkers staan u graag
te woord.
Dat energiebesparing niet ten koste gaat van een goed werkklimaat, laten we ondernemers
in Zeeland binnenkort graag zien. Als onderdeel van een compleet energieprogramma,
waaraan we nu samen met brancheorganisaties de laatste hand leggen.
DELTA
DELTA N.V., POSTBUS 5048, 4330 KA MIDDELBURG, TEL. 0118-88 38 83. E-MAIL DELTAZAKELIJK@DELTA-ZLD NL I 11 L
DELTA: Energie voor ondernemers
Op de daken van de huizen aan de Cort van den Lindenstraat worden zonnepanelen geplaatst voor de nieuwe boilers.
foto Willem Mieras
door Rolf Bosboom
GOES - Meer dan 170 huurwo
ningen in Goes-Zuid en de
Goese Polder worden dit jaar
voorzien van een zonneboiler.
De verwachting is dat de ge
ringe huurverhoging die daar
mee gepaard gaat, ruim
schoots wordt overtroffen
door de besparing op de ener
gierekening.
De gemeente Goes zet sinds
kort jaarlijks 63.500 euro opzij
om te investeren in energiebe
sparing. Het geld moet uitein
delijk ten goede komen aan
mensen met een smallere
beurs.
Voor dit jaar is daarom een sa
menwerking tot stand geko
men met woningbouwvereni
ging RWS, wat heeft geleid tot
een project met zonneboilers.
De RWS combineert de plaat
sing ervan met de vervanging
van afgeschreven cv-ketels.
Huurders is gevraagd of ze be
langstelling hadden voor een
zonneboiler. Daarvoor moeten
ze 2,50 euro per maand extra
betalen. Na 242 huizen te heb
ben geënquêteerd waren 174
deelnemers gevonden, waar
mee het budget in elk geval
voor dit jaar op is.
Aanvankelijk ging de woning
bouwvereniging ervan uit met
het geld tachtig zonneboilers
te kunnen plaatsen. Door de
combinatie met andere werk
zaamheden kon de kostprijs
echter worden verlaagd tot
ongeveer 1500 euro per stuk.
De rijksoverheid subsidieert
daarvan, via Delta Nutsbe
drijven, 700 euro. Dat is ook
meer dan verwacht, zodat
ruim 170 huizen kunnen wor
den voorzien.
In de Cort van den Linden-
straat en omgeving in de Goese
Polder worden momenteel, ge
lijktijdig met diverse onder
houdswerkzaamheden, de
boilers en bijbehorende zon
necollectoren geplaatst. In het
najaar volgen de Bramestraat
en omgeving in Goes-Zuid, het
Plein in 's-Heer Hendrikskin
deren en de Van Karnebeek-
straat en omgeving in de Goese
Polder.
Standaard
„De verwachting is dat een
huishouden met een zonneboi
ler gemiddeld, afhankelijk on
der meer van de ligging van de
woning, vijftig tot zestig euro
per jaar kan besparen", zegt
D. Moelker, teammanager be
drijfsbureau bij de RWS. De
corporatie is echter niet van
plan zonneboilers standaard
in het beleid op te nemen, aan
gezien deze zonder subsidies
nog niet rendabel zijn. De
voortzetting van het project is
daarom afhankelijk van de ge
meente. Moelker: „Als die vol
gend jaar met ons wil door
gaan, dan is de keuze niet
moeilijk."
Zo'n twintig zonneboilers zijn
er nu geplaatst. Eén ervan
hangt sinds enkele weken bij F.
Soeters in de Cort van den Lin
denstraat. „Deze energie krijg
je gratis en voor niets. Ik werk
er graan aan mee om zo min
mogelijk dure energie te ge
bruiken. Zeker in deze warme
periode haal je er bovendien
echt voordeel uit."
BEVELANDEN/THOLEN
Kapitein Sjaak Paardekooper (rechts) en stuurman Bram Stroo in de stuurhut van de Koningin Beatrix: geen stuur, wel een heleboel knoppen en schermen.
foto Mechteld Jansen
Hnor Rob Paardekam
SINT-ANNALAND - De ge
meente Tholen heeft grootse
plannen met het Havengebied
in Sint-Annaland. Een grondige
I herinrichting moet de toeristi
sch/recreatieve functie van het
gebied versterken. Ook moet de
haven weer deel van het dorp
gaan uitmaken.
Dat laatste moet niet letterlijk
worden opgevat, want natuur
lijk maakt de jachthaven nu al
onderdeel uit van het dorp. De
gemeente doelt echter op het on
bebouwde stuk grond tussen de
haven en het dorp. Volgens een
door Rothuizen van Doorn
't Hoofd ontwikkelde struc
tuurvisie is dat een storende fac
tor. Er zijn dan ook plannen om
het gebied (de Kleine Suzanna-
polder) vol te bouwen met recre
atiewoningen.
Ook het gebied rondom het Ha
venplein, naast de Kleine Su-
zannapolder, zal een drastische
metamorfose ondergaan. Er ko
men appartementen in de vorm
van een gesloten bouwblok. De
ontsluiting daarvan vindt
plaats via de Spuistraat.
Mix
De gemeente wil dat in het klei-
i ne gebied een mix van wonen en
j detailhandel ontstaat en zo-
doende komt de begane grond
van het bouwblok beschikbaar
I voor detailhandel en eventueel
I horeca en watersportbedrijven.
Om dit alles mogelijk te maken,
I moet de Havenweg gedeeltelijk
I verlegd worden. Enkele gebou-
I wen ten zuiden van deze straat
j dienen hiervoor gesloopt te
I worden.
De gemeente hecht er grote
waarde aan dat het CZAV-ge-
bouw aan de Havenweg, of in ie
der geval een deel daarvan,
blijft staan. Daarom worden er
luxe, levensloopbestendige
koopappartementen in geves
tigd.
Of, en op welke termijn, dit pro
ject daadwerkelijk gestalte kan
krijgen, hangt af van de ver
plaatsing van de CZAV. Op het
stuk grond ten oosten van de
jachthaven, aan de Koelhuis-
weg, moet een thematisch be
drijventerrein komen waar be
drijven die gericht zijn op
watersport zich vestigen.
Camping
Andere plannen uit de struc
tuurvisie behelzen de uitbrei
ding van camping De Krabben-
beek aan de Nieuwlandseweg,
de komst van passantensteiger
en een toilet- en douchegebouw
bij de jachthaven en een ingrij
pende herinrichting van de bou
levard en de kade.
Dat laatste gebied moet een
aantrekkelijk verblijfsgebied
worden met veel openbare
sfeerverlichting en voorzienin
gen om even te zitten. Het Ha
venplein wordt doorgetrokken
tot aan de waterkering. De par
keerplaatsen op het Havenplein
blijven gehandhaafd.
De concept-structuurvisie voor
het havengebied wordt donder
dag 29 augustus gepresenteerd
aan de bevolking van Sint-An
naland.
Dat gebeurt vanaf 19.30 uur in
gemeenschapscentrum De Wel-
levaete in Sint-Annaland. Het
plan ligt nu al ter inzage in het
gemeentehuis in Sint-Maar
tensdijk.
donderdag 15 augustus 2002
Deze week in de vakantierubriek:
Ondanks de campagne Welkom in Zeeland
van de provincie, zijn er nog heel wat gebie
den in Zeeland waar niet iedereen welkom
is. Vandaag: de stuurhut van de Koningin
Beatrix.
veerdienst in zicht wel een beetje van
af. Over zeven maanden is het gedaan,
dan rijdt iedereen door de Westerschei -
detunnel. Collega's gaan nu al weg, on
ervaren uitzendkrachten moeten hun
plaatsen opvullen en de motivatie bij
het achterblijvende personeel wordt er
niet beter op, stelt hij somber vast.
Maar goed, dat is een ander verhaal.
Tuurlijk, er zijn genoeg mensen die
daar over beginnen Toch grijpen de
meesten meteen naar de verrekijker,
die altijd naast hem staat.
Zo heel af en toe treft hij dan iemand
die denkt dat hij op de Oosterschelde
vaart. Of iemand die meent van Vlissin-
gen op weg te zijn naar België. En heel
soms iemand die ervan overtuigd is dat
met 'de overkant' Engeland wordt be
doeld. Nee, dan lacht Paardekooper
niet, dan legt hij geduldig uit hoe het
wél zit. Net zoals hij ook eens in ernst
het verhaal ontzenuwde dat de veer
boot aan een kabel vastzit en naar de
overkant wordt getrokken.
tein om te bepalen of iemand hier
binnen mag komen. In de meeste geval
len mag het wel hoor, glimlacht hij.
Het zijn trouwens lang niet alleen klei
ne jongens die aan de hand van vader
naar boven komen. Ook moeders en
dochters zijn nieuwsgierig naar hoe het
daar toe gaat, weet Paardekooper.
Soms melden zich zelfs schoolklassen
aan bij de Provinciale Stoombootdien
sten (PSD). De kapitein krijgt dan
vooraf een seintje uit het hoofdkantoor
aan de wal. Onaangekondigde bezoek
jes vindt hij nooit prettig.
Oppassen
Want hij mag dan al 33 jaar bij de PSD
werken en over een grote dosis vak
manschap en routine beschikken, het
blijft oppassen op de Westerschei de,
benadrukt de kapitein. Hij kijkt over
zijn schouder om te zien of er geen klei
ne jachtjes uit de Vlissingse sluis in zijn
vaarwater komen. Eenmaal op de Wes-
terschelde kruist hij vrachtschepen,
nog meer jachten, vissersboten. Hij
wijst om zich heen. De drukstbevaren
rivier van Noordwest-Europa. En denk
maar niet dat hij voorrang heeft. Zelfs
niet omdat hij in een strak tijdschema
zit. Reizigers moeten immers de bus ha
len, of de trein. Maar dat geeft de veer
boot geen privileges.
Ook het weer en het getij vragen voort
durend om aandacht. Daarom is het
stuurhuis bij zwaar weer - potdichte
mist, windkracht 9 of 10 - absoluut ver
boden terrein. Maar anders wordt een
beleefd verzoek niet afgewezen. De ka
pitein en de stuurman vinden het zelfs
wel leuk eens gasten te ontvangen. Dat
geeft afleiding. En op het dek weten ze
dat. Onlangs stuurden ze twee bloed
mooie meiden naar boven, grijnst
Paardekooper. Nou en of die afleiding
op prijs werd gesteld. (Geen zorgen, als
het even niet schikt, maakt de kapitein
resoluut een einde aan de conversatie,
of aan het bezoek. Veiligheid boven al
les.)
Een enkeling schuifelt, eenmaal toege
laten, stilletjes naar het raam en geniet
uitsluitend van het uitzicht. Paarde
kooper laat dat dan maar zo. Hij wil
geen stommetje spelen, maar als ie
mand geen behoefte heeft aan het ge
sprek, zal hij zich ook niet opdringen.
De meeste gasten hebben echter vragen
genoeg. Al die knopjes en de radar
schermen vereisen ook wel enige toe
lichting. De grootste verrassing is het
ontbreken van een stuurwiel. Vanuit
zijn stoel in het midden van de hut be
dient de kapitein twee leavers, een
soort joysticks.
Openbaring
De zomer is de drukste periode voor de
PSD, met de tienduizenden toeristen
die meevaren. Dat is te merken in het
stuurhuis. Sterker nog, hij weet zeker
dat het merendeel van de Zeeuwen nog
nooit bij hem is komen kijken. Voor hen
die dat wel eens hebben gedaan, was
het echt een openbaring, herinnert hij
zich.
Zij kregen ook prompt veel meer waar
dering voor de PSD'ers. Wat een prach
tige job, verzuchtten ze dan. En dat is
het natuurlijk, glundert Paardekooper.
Al is de glans er met het einde van de
door Maurits Sep
Ongemerkt schuift de Koningin
Beatrix de fuik binnen. Terwijl ka
pitein Sjaak Paardekooper druk pra
tend vertelt over die keer dat hij een
kijkje mocht nemen in de cockpit van
een vliegtuig, manoeuvreert hij de
veerboot naar de aanlegsteiger in Vlis-
singen. Zijn stuurhuis is verboden voor
onbevoegden, maar een bezoekje
wordt soms best op prijs gesteld: dat
breekt de dag.
Elke jongen voelt in een trein, vliegtuig
of op een schip de drang het walhalla te
betreden, het heilige der heiligen: de
cabine, de cockpit, het stuurhuis. Die
behoefte is slechts bedwingbaar door
verlegenheid. Bram Stroo dorst het
vroeger ook nooit te vragen. Nu is hij de
stuurman van de Koningin Beatrix en
mag hij het stuurhuis tot zijn domein
rekenen.
Althans, hij moet het delen met de ech-
te baas van de Koningin Beatrix, kapi
tein Paardekooper. Het is aan de kapi-