Ingrijpend plan gebied rond haven Het stuurhuis heeft geen stuur Zonneboilers voor zuinig huishouden Imagocampagne heeft gewoon even tijd nodig ecroonde J^iejde small sail menu zeeuwse almanak Gevoel "Ik ga mijn taarten toch niet bij een spaar lampje bakken.' Nieuwbouw in Sint-Annaland VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE door Maurits Sep MIDDELBURG - De Partij voor Zeeland is veel te ongeduldig. Stil maar, wacht maar, het komt goed met het imago van Zee land, sust het provinciebestuur. Maar ja, dat duurteen paar jaar, en de campagne is nog geen half jaar oud. De PvZ wilde eind juni al weten of de campagne Welkom in Zee land, die maart werd gelan ceerd, het gewenste resultaat heeft. Maar zo snel werkt dat niet. Om onze doelen te bereiken is het noodzakelijk de campag ne meerdere jaren te voeren, schrijven Gedeputeerde Staten nu in hun antwoord. De eerste reacties zijn wel hoop gevend. Via internet bijvoor beeld kwamen 300 berichten binnen. Verreweg de meeste wa ren positief: leuke frisse cam pagne; goed dat jullie hiermee zijn begonnen; ik wou dat ik er al woonde en werkte, help me! Natuurlijk waren er ook nega tievereacties Maar die kwamen opmerkelijk genoeg voor het grootste deel uit Zeeland zelf: ik, Zeeuw, zoek al jaren werk maar ben nog steeds werkloos, geef dat geld maar aan de werk lozen; ik vind het geld wegsmij ten; Zeeland is al vol genoeg want ik kan geen woning vin den; wij vinden het campagne beeld maar truttig. Gedeputeerde Staten hebben er, gezien de overwegend goede reacties, het volste vertrouwen in dat de imagocampagne zal slagen. „Onze verwachting is dat door een meerjarige cam pagne het imago buiten Zeeland zal verbeteren." Dan zal ook het tweede doel, het aantrekken van jonge mensen van buiten de provincie naar Zeeland, wel lukken. Tot nu toe zijn via de website (www.wel- kominzeeland.nl) namelijk al 800 informatiepakketten over wonen en werken in Zeeland aangevraagd. Ook de telefoon rinkelde regelmatig; enkele honderden mensen belden voor aanvullende informatie. Wie gelijk heeft, het positieve Tijdens werkzaamheden moeten treinen via een afwijkende route of dienst regeling rijden. Als er geen treinen kunnen rijden, zet NS bussen in. Houdt u rekening met een langere reisduur, Leiden C-Alphen a/d Rijn 16augt/m4okt provinciebestuur of de pessi mistische PvZ, moet blijken. „Te zijner tijd zullen we de ef fecten nader onderzoeken", be loven GS. „Die effectmeting zal uitsluitsel geven." Advertentie Advertentie vanavond vanaf 17.30 uur Brasseriemenu paprikasoep en wrap met feta (vegetarisch) of met groenten-gehakt- vulling en chipolata bavarois voor 11,50 of 9,00 (vegetarisch menu) vanavond 19.00 uur Georgie door David Heijgelaar en Sandra E. Roelofs- Saakasjvili op ons binnenplein: Lex Maes, Markus en Benno Vranken deie&M&jKERY Winkel ffilSgïSffiBecld tk Geluid drie gangen keuzemenu voor 17,50 donderdag 15, vrijdag 16, en zaterdag 17 augustus tussen 18:00 en 21:30 uur kijk ook op www.drukkerijmiddelburg.nl Onthutst heeft een aantal nieuwe medewerkers van de gemeente Goes onlangs ken nisgenomen van de inhoud van een briefje van de afde ling financiën. Daarin werd gewag gemaakt van een tijd- schrijfsysteem, waarover na de vakantieperiode nadere uitleg zal worden verstrekt. Daar wordt uiteraard reik halzend naar uitgezien. Een ambtenaar zonder inzicht in het tijdschrijfsysteem is im mers als een vis zonder kom pas. Heel mysterieus is wel de openingszin van het briefje. Er staat: „In verband met de vakantie van verschillende medewerkers van de afdeling financiën kunnen er momen teel geen nieuwe medewer kers aangemaakt worden voor het tijdschrijven. Ook hierover zouden de nieuwe ambtenaren gaarne spoedig iets meer willen we ten. De gedachte dat ze bin nenkort wél kunnen worden aangemaakt, geeft ze name lijk een kachel gevoel. Advertentie Groningen-Roodeschool/Delfzijl 18 t/m 22 aug (NoordNed) Meer weten? - Kijk op Teletekstpagina 754. - Kijkopwww.ns.nl. - Haal de folder aan een NS-loket. - Bel 0900 - 9292 0,50 p.m Onze medewerkers staan u graag te woord. Dat energiebesparing niet ten koste gaat van een goed werkklimaat, laten we ondernemers in Zeeland binnenkort graag zien. Als onderdeel van een compleet energieprogramma, waaraan we nu samen met brancheorganisaties de laatste hand leggen. DELTA DELTA N.V., POSTBUS 5048, 4330 KA MIDDELBURG, TEL. 0118-88 38 83. E-MAIL DELTAZAKELIJK@DELTA-ZLD NL I 11 L DELTA: Energie voor ondernemers Op de daken van de huizen aan de Cort van den Lindenstraat worden zonnepanelen geplaatst voor de nieuwe boilers. foto Willem Mieras door Rolf Bosboom GOES - Meer dan 170 huurwo ningen in Goes-Zuid en de Goese Polder worden dit jaar voorzien van een zonneboiler. De verwachting is dat de ge ringe huurverhoging die daar mee gepaard gaat, ruim schoots wordt overtroffen door de besparing op de ener gierekening. De gemeente Goes zet sinds kort jaarlijks 63.500 euro opzij om te investeren in energiebe sparing. Het geld moet uitein delijk ten goede komen aan mensen met een smallere beurs. Voor dit jaar is daarom een sa menwerking tot stand geko men met woningbouwvereni ging RWS, wat heeft geleid tot een project met zonneboilers. De RWS combineert de plaat sing ervan met de vervanging van afgeschreven cv-ketels. Huurders is gevraagd of ze be langstelling hadden voor een zonneboiler. Daarvoor moeten ze 2,50 euro per maand extra betalen. Na 242 huizen te heb ben geënquêteerd waren 174 deelnemers gevonden, waar mee het budget in elk geval voor dit jaar op is. Aanvankelijk ging de woning bouwvereniging ervan uit met het geld tachtig zonneboilers te kunnen plaatsen. Door de combinatie met andere werk zaamheden kon de kostprijs echter worden verlaagd tot ongeveer 1500 euro per stuk. De rijksoverheid subsidieert daarvan, via Delta Nutsbe drijven, 700 euro. Dat is ook meer dan verwacht, zodat ruim 170 huizen kunnen wor den voorzien. In de Cort van den Linden- straat en omgeving in de Goese Polder worden momenteel, ge lijktijdig met diverse onder houdswerkzaamheden, de boilers en bijbehorende zon necollectoren geplaatst. In het najaar volgen de Bramestraat en omgeving in Goes-Zuid, het Plein in 's-Heer Hendrikskin deren en de Van Karnebeek- straat en omgeving in de Goese Polder. Standaard „De verwachting is dat een huishouden met een zonneboi ler gemiddeld, afhankelijk on der meer van de ligging van de woning, vijftig tot zestig euro per jaar kan besparen", zegt D. Moelker, teammanager be drijfsbureau bij de RWS. De corporatie is echter niet van plan zonneboilers standaard in het beleid op te nemen, aan gezien deze zonder subsidies nog niet rendabel zijn. De voortzetting van het project is daarom afhankelijk van de ge meente. Moelker: „Als die vol gend jaar met ons wil door gaan, dan is de keuze niet moeilijk." Zo'n twintig zonneboilers zijn er nu geplaatst. Eén ervan hangt sinds enkele weken bij F. Soeters in de Cort van den Lin denstraat. „Deze energie krijg je gratis en voor niets. Ik werk er graan aan mee om zo min mogelijk dure energie te ge bruiken. Zeker in deze warme periode haal je er bovendien echt voordeel uit." BEVELANDEN/THOLEN Kapitein Sjaak Paardekooper (rechts) en stuurman Bram Stroo in de stuurhut van de Koningin Beatrix: geen stuur, wel een heleboel knoppen en schermen. foto Mechteld Jansen Hnor Rob Paardekam SINT-ANNALAND - De ge meente Tholen heeft grootse plannen met het Havengebied in Sint-Annaland. Een grondige I herinrichting moet de toeristi sch/recreatieve functie van het gebied versterken. Ook moet de haven weer deel van het dorp gaan uitmaken. Dat laatste moet niet letterlijk worden opgevat, want natuur lijk maakt de jachthaven nu al onderdeel uit van het dorp. De gemeente doelt echter op het on bebouwde stuk grond tussen de haven en het dorp. Volgens een door Rothuizen van Doorn 't Hoofd ontwikkelde struc tuurvisie is dat een storende fac tor. Er zijn dan ook plannen om het gebied (de Kleine Suzanna- polder) vol te bouwen met recre atiewoningen. Ook het gebied rondom het Ha venplein, naast de Kleine Su- zannapolder, zal een drastische metamorfose ondergaan. Er ko men appartementen in de vorm van een gesloten bouwblok. De ontsluiting daarvan vindt plaats via de Spuistraat. Mix De gemeente wil dat in het klei- i ne gebied een mix van wonen en j detailhandel ontstaat en zo- doende komt de begane grond van het bouwblok beschikbaar I voor detailhandel en eventueel I horeca en watersportbedrijven. Om dit alles mogelijk te maken, I moet de Havenweg gedeeltelijk I verlegd worden. Enkele gebou- I wen ten zuiden van deze straat j dienen hiervoor gesloopt te I worden. De gemeente hecht er grote waarde aan dat het CZAV-ge- bouw aan de Havenweg, of in ie der geval een deel daarvan, blijft staan. Daarom worden er luxe, levensloopbestendige koopappartementen in geves tigd. Of, en op welke termijn, dit pro ject daadwerkelijk gestalte kan krijgen, hangt af van de ver plaatsing van de CZAV. Op het stuk grond ten oosten van de jachthaven, aan de Koelhuis- weg, moet een thematisch be drijventerrein komen waar be drijven die gericht zijn op watersport zich vestigen. Camping Andere plannen uit de struc tuurvisie behelzen de uitbrei ding van camping De Krabben- beek aan de Nieuwlandseweg, de komst van passantensteiger en een toilet- en douchegebouw bij de jachthaven en een ingrij pende herinrichting van de bou levard en de kade. Dat laatste gebied moet een aantrekkelijk verblijfsgebied worden met veel openbare sfeerverlichting en voorzienin gen om even te zitten. Het Ha venplein wordt doorgetrokken tot aan de waterkering. De par keerplaatsen op het Havenplein blijven gehandhaafd. De concept-structuurvisie voor het havengebied wordt donder dag 29 augustus gepresenteerd aan de bevolking van Sint-An naland. Dat gebeurt vanaf 19.30 uur in gemeenschapscentrum De Wel- levaete in Sint-Annaland. Het plan ligt nu al ter inzage in het gemeentehuis in Sint-Maar tensdijk. donderdag 15 augustus 2002 Deze week in de vakantierubriek: Ondanks de campagne Welkom in Zeeland van de provincie, zijn er nog heel wat gebie den in Zeeland waar niet iedereen welkom is. Vandaag: de stuurhut van de Koningin Beatrix. veerdienst in zicht wel een beetje van af. Over zeven maanden is het gedaan, dan rijdt iedereen door de Westerschei - detunnel. Collega's gaan nu al weg, on ervaren uitzendkrachten moeten hun plaatsen opvullen en de motivatie bij het achterblijvende personeel wordt er niet beter op, stelt hij somber vast. Maar goed, dat is een ander verhaal. Tuurlijk, er zijn genoeg mensen die daar over beginnen Toch grijpen de meesten meteen naar de verrekijker, die altijd naast hem staat. Zo heel af en toe treft hij dan iemand die denkt dat hij op de Oosterschelde vaart. Of iemand die meent van Vlissin- gen op weg te zijn naar België. En heel soms iemand die ervan overtuigd is dat met 'de overkant' Engeland wordt be doeld. Nee, dan lacht Paardekooper niet, dan legt hij geduldig uit hoe het wél zit. Net zoals hij ook eens in ernst het verhaal ontzenuwde dat de veer boot aan een kabel vastzit en naar de overkant wordt getrokken. tein om te bepalen of iemand hier binnen mag komen. In de meeste geval len mag het wel hoor, glimlacht hij. Het zijn trouwens lang niet alleen klei ne jongens die aan de hand van vader naar boven komen. Ook moeders en dochters zijn nieuwsgierig naar hoe het daar toe gaat, weet Paardekooper. Soms melden zich zelfs schoolklassen aan bij de Provinciale Stoombootdien sten (PSD). De kapitein krijgt dan vooraf een seintje uit het hoofdkantoor aan de wal. Onaangekondigde bezoek jes vindt hij nooit prettig. Oppassen Want hij mag dan al 33 jaar bij de PSD werken en over een grote dosis vak manschap en routine beschikken, het blijft oppassen op de Westerschei de, benadrukt de kapitein. Hij kijkt over zijn schouder om te zien of er geen klei ne jachtjes uit de Vlissingse sluis in zijn vaarwater komen. Eenmaal op de Wes- terschelde kruist hij vrachtschepen, nog meer jachten, vissersboten. Hij wijst om zich heen. De drukstbevaren rivier van Noordwest-Europa. En denk maar niet dat hij voorrang heeft. Zelfs niet omdat hij in een strak tijdschema zit. Reizigers moeten immers de bus ha len, of de trein. Maar dat geeft de veer boot geen privileges. Ook het weer en het getij vragen voort durend om aandacht. Daarom is het stuurhuis bij zwaar weer - potdichte mist, windkracht 9 of 10 - absoluut ver boden terrein. Maar anders wordt een beleefd verzoek niet afgewezen. De ka pitein en de stuurman vinden het zelfs wel leuk eens gasten te ontvangen. Dat geeft afleiding. En op het dek weten ze dat. Onlangs stuurden ze twee bloed mooie meiden naar boven, grijnst Paardekooper. Nou en of die afleiding op prijs werd gesteld. (Geen zorgen, als het even niet schikt, maakt de kapitein resoluut een einde aan de conversatie, of aan het bezoek. Veiligheid boven al les.) Een enkeling schuifelt, eenmaal toege laten, stilletjes naar het raam en geniet uitsluitend van het uitzicht. Paarde kooper laat dat dan maar zo. Hij wil geen stommetje spelen, maar als ie mand geen behoefte heeft aan het ge sprek, zal hij zich ook niet opdringen. De meeste gasten hebben echter vragen genoeg. Al die knopjes en de radar schermen vereisen ook wel enige toe lichting. De grootste verrassing is het ontbreken van een stuurwiel. Vanuit zijn stoel in het midden van de hut be dient de kapitein twee leavers, een soort joysticks. Openbaring De zomer is de drukste periode voor de PSD, met de tienduizenden toeristen die meevaren. Dat is te merken in het stuurhuis. Sterker nog, hij weet zeker dat het merendeel van de Zeeuwen nog nooit bij hem is komen kijken. Voor hen die dat wel eens hebben gedaan, was het echt een openbaring, herinnert hij zich. Zij kregen ook prompt veel meer waar dering voor de PSD'ers. Wat een prach tige job, verzuchtten ze dan. En dat is het natuurlijk, glundert Paardekooper. Al is de glans er met het einde van de door Maurits Sep Ongemerkt schuift de Koningin Beatrix de fuik binnen. Terwijl ka pitein Sjaak Paardekooper druk pra tend vertelt over die keer dat hij een kijkje mocht nemen in de cockpit van een vliegtuig, manoeuvreert hij de veerboot naar de aanlegsteiger in Vlis- singen. Zijn stuurhuis is verboden voor onbevoegden, maar een bezoekje wordt soms best op prijs gesteld: dat breekt de dag. Elke jongen voelt in een trein, vliegtuig of op een schip de drang het walhalla te betreden, het heilige der heiligen: de cabine, de cockpit, het stuurhuis. Die behoefte is slechts bedwingbaar door verlegenheid. Bram Stroo dorst het vroeger ook nooit te vragen. Nu is hij de stuurman van de Koningin Beatrix en mag hij het stuurhuis tot zijn domein rekenen. Althans, hij moet het delen met de ech- te baas van de Koningin Beatrix, kapi tein Paardekooper. Het is aan de kapi-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 25