Water is een onbekend gevaar Werk rond sporen van mens en tijd op zijn plek in ruw, ongepolijst fort Binnendijks herstel natuur Westerschelde stuit op verzet ZLTO Jeugdorkest zingt brieven aan Vermeer 15 Menwedstrijd bij Grijpskerke Verdrinking kunst cultuur door Rinus Antonisse GOES - De Zuidelijke Land- en Tuinbouw Organisatie Zeeland (ZLTO) is tegen binnendijks na- tuurherstel langs de Wester schelde ten koste van agrarische gronden. Zijn die beslist nodig, dan moet er naast geld ook ver vangende grond beschikbaar komen. Dit uitgangspunt zet de Zuide lijke Land- en Tuinbouw Orga nisatie Zeeland voorop bij de natuurcompensatie Wester schelde. Volgens de ZLTO wordt te weinig gekeken naar de mo gelijkheid van vervangende grond, eventueel in combinatie met kavelruil. Voor sommige bedrijven is dat belangrijker dan een financiële vergoeding. In het streekplan Zeeland is de mogelijkheid van compensatie van grondverlies (en kwaliteitsverlies van over blijvende gronden) door ver vangende grond nadrukkelijk opgenomen. Dat geldt niet al leen voor de natuurcompensatie Westerschelde, maar ook voor andere projecten waarvoor landbouwgronden in het geding zijn. Bovendien wil de ZLTO dat agrarisch natuurbeheer in beeld komt. Daarbij kunnen de be treffende gronden voor natuur compensatie in eigendom en/of beheer blijven bij de huidige grondgebruiker, of worden overgedragen aan een vereni ging voor agrarisch natuurbe heer. Er mag niet automatisch van uit worden gegaan dat de nieuwe natuurgebieden in ex ploitatie komen bij de gevestig de natuurorganisaties. Inlagen De provincie wil langs de Wes terschelde nieuwe inlagen ma ken en heeft daarvoor twaalf ge bieden (totaal ruim 310 hectare) op het oog. Dat gebeurt in het kader van de natuurcompensa tie voor de schade die de (twee de) verdieping van de Wester schelde heeft veroorzaakt. Er is bijna twaalf miljoen euro voor beschikbaar. Het gaat om gronden bijInkel- west (23 hectare), Perkpolder (17 ha), Scheldeoord (11 ha), Kruiningen Sluisweg (15 ha), Waarde Vroondijk (15 ha), Bath (10 ha), Zwartegatsekreek (40 ha), karrevelden Oud-Bres- kenspolder (25 ha), Nummer Een (23 ha), Piaskreek (45 ha), Galghoek (7 ha) en het Bathse Schor (81 ha). De betrokken eigenaren en ge bruikers zijn inmiddels door de provincie op de hoogte gesteld van de plannen. Voorop staat dat de gronden alleen op basis van vrijwilligheid worden ver worven. Ook de ZLTO vindt dat dit cen traal moet staan. En als er nieu we natuur wordt ingericht, moet er terdege rekening wor den gehouden met de omringen de agrarische gronden, aldus de standsorganisatie. Goed nabuurschap hoort te zijn verzekerd. Dus maatregelen te gen wild- en onkruidschade en zorgen voor een goede waterbe heersing. De ZLTO dringt erop aan voor de betreffende gebie den en hun omgeving de huidige situatie goed vast te leggen. Ook moet te allen tijde de bestaande infrastructuur van wegen en waterlopen op afdoende wijze in stand blijven. GR1JPSKERKE - De Zeeuw- sche Menvereniging houdt zon dag een samengestelde men wedstrijd. De wedstrijd wordt gehouden op een weiland bij de familie Geertse aan de Vrij- heidsweg tussen Grijpskerke en Aagtekerke. Van 9.30 tot 13.30 uur worden wedstrijden dressuur en vaar digheid gehouden. Om 14 uur begint een marathon met een wegparcours en vier hindernis sen. De menwedstrijd telt twintig deelnemers in de klasse paarden en pony's, enkel- en dubbel span. De wedstrijd is de vierde in een reeks van vijf voor het Zeeuws kampioenschap. donderdag 15 augustus 2002 door Jacques Cats De mannen die in Arnemuiden een waterpartij afzochten, hadden het zwaar: zij waren op zoek naar iets wat ze eigenlijk niet wilden vinden. Duikers en andere speurders moeten in zulke omstandigheden hun natuur lijke neiging overwinnen om de con frontatie met een lichaam uit de weg te gaan. In dit geval betrof het zelfs een ver dronken kind. Dat komt, zo is in hulp- verleningskring algemeen bekend, nog harder aan. Jaarlijks overlijden in Nederland in de leeftijdscategorie van vijf tot en met twaalf jaar acht kinderen door. verdrinking. In Arne muiden zijn het er twee, neefjes van amper vijf en zes jaar oud. Een dorp is in rouw. Water is leuk om mee te spelen en lek ker om in te spetteren. Maar water is ook levensgevaarlijk. Vooral voor heel kleine kinderen die nog niet kunnen zwemmen. Als die in een sloot of vij ver vallen, kan het gauw gebeurd zijn. Het kind glijdt geruisloos onder water en verliest al snel het bewustzijn. Cij fers geven aan dat in Nederland ver drinking doodsoorzaak nummer één is voor jonge kinderen. In 2000 sloeg in Zeeland het noodlot twee keer toe. In Nieuw- en Sint Joosland viel in een onbewaakt moment een zestien maanden oud meisje in een sloot. In Souburg verdronk een jongetje van drie jaar in een vijver. Kinderen verdrinken sneller dan vol wassenen. Als een ouder iemand in het water terecht komt, zal die zich be dreigd voelen en gaan schreeuwen en spartelen. De kans is groot dat dat wordt opgemerkt. Volgens J. Knape, hoogleraar en hoofd van de afdeling anesthesiologie van het Uni versitair Medisch Centrum in Utrecht, is water voor kleine kinderen zo bedreigend omdat ze vaak niet be seffen dat ze door kopje onder te gaan groot gevaar lopen. Ze maken geen geluid als ze dreigen te verdrinken en schreeuwen ook niet om hulp. Boven dien zijn ze eerder buiten bewustzijn omdat de stofwisseling bij kinderen hoger is. Daardoor verbruiken ze meer zuurstof en ontstaat er sneller een tekort. Het onderwerp van verdrinkingsge vaar krijgt juist in deze maanden veel aandacht. De Stichting Consument en Veiligheid is een campagne begonnen nippertje uit het water gered, ouders opgelucht, het kind krijgt een ijsje om te bekomen van de schrik, maar sterft 's nachts in zijn bedje. Oorzaak: er is teveel vocht in de longen gekomen waardoor het kind in zijn slaap in zijn eigen longvocht is gestikt. Daarom moet het een ijzeren regel zijn: als niet bekend is hoe lang iemand in het wa ter heeft gelegen, moet het geredde slachtoffer altijd voor observatie naar het ziekenhuis. Gemeenten, maar ook particulieren dienen zich volgens de Eindhovenaar meer bewust te zijn van de risico's die verbonden zijn aan de aanleg van wa terpartijen. En scholen kunnen met vroeg genoeg beginnen kinderen te le ren zwemmen. ,,In een provincie zo waterrijk als Zeeland zou iedereen een zwemdiploma moeten hebben". Beekwilder weet waar hij het over heeft: in 'zijn' zwembad verdronk een foto Jurriaan Balke) paar jaar geleden een tienjarig jonge tje. Telkens als hij van nieuwe ver- drinkingsgevallen hoort, komen de emoties bij hem boven en waagt hij het zich af: misschien zijn we met z'n allen te weinig oplettend. „Als ik daar in Arnemuiden in de buurt zou heb ben gelopen zou mijn eerste vraag zijn geweest: hé jongens, kunnen jullie wel zwemmen? Nee? Dan weg daar! Ik be moei me zo wel met andermans kinde ren. Toch vind ik dat het mijn plicht is om daar een opmerking over te ma ken". Met verbijstering hoorde hij veertien dagen geleden, toen het prachtig weer was, het omroepbericht aan: op het Scheveningse strand waren 182 kin deren hun ouders kwijt. „Daar snap ik nul komma nul nul van. Waar zijn die ouders dan mee bezig? Zitten die in de kroeg of liggen ze te slapen? Ik krijg het koud als ik er weer aan denk." Hennie Beekwilder: „Misschien zijn we met z'n allen te weinig oplettend." onder de titel 'Watervlug'Die is voor al gericht op het voorkomen van verdrinking van peuters. Jaarlijiks komen zo 24 kinderen in die leeftijds categorie om. In de begeleidende fol der worden belangrijke tips gegeven. Eén eiwan is: demp de vijver en maak er een zandbak van. Maar ook: nooit weglopen als je kind in bad zit. En al tijd persoonlijk toezicht houden op het kind als er water in de buurt is. Wetenschappers en mensen uit het veld, zoals reddingswerkers en ambu lancepersoneel, kwamen onlangs bij elkaar om te praten over nieuwe in zichten en ontwikkelingen op het ge bied van preventie, reddingswerk en de behandeling van slachtoffers. De als directeur aan het Ir. Ottenbad in Eindhoven verbonden Hennie Beek wilder was één van de sprekers op het congres. Hij stelde vast dat de kennis die er is over drenkelingen te weinig wordt doorgegeven. „De onwetend heid over drenkelingen is groot", zegt Beekwilder. „Goedbedoelende bur gers trekken een slachtoffer vaak ver ticaal uit het water. Maar de kans dat iemand het overleeft is vele malen groter wanneer die horizontaal uit het water wordt gehaald." Beekwilder wijst verder op het ver schijnsel van de 'tweede verdrin kingsdood'. Een kind wordt op het Volgens dirigent Reinbert de Leeuw is Writing to Vermeer geschikt voor het Jeugdorkest, juist omdat het stuk eigenlijk niet als opera be doeld was. foto Werner Rauwerdink/GPD door Ernst Jan Rozendaal VEERE - Writing to Vermeer van Louis Andriessen is eigen lijk een opera. Drie jaar geleden schreef hij de muziek bij een li bretto van de Engelse filmma ker Peter Greenaway. Het sinds dien zelden gespeelde stuk staat nu in een concertante uitvoe ring op het repertoire van het Nationaal Jeugdorkest, dat maandag de Grote Kerk van Veere aandoet. Het idee voor de opera is ont staan in 1994, toen in het Mau- ritshuis in Den Haag een grote tentoonstelling plaatsvond over Vermeer. Over de wereldbe roemde schilder Johannes Ver meer (1632-1675) is niet zoveel bekend. Hij bracht het grootste deel van zijn leven door in Delft, waar hij in een bijna fotografische stijl, met een scherp oog voor lichtin val en kleur, voornamelijk rus tieke zeventiende-eeuwse inte rieurs schilderde. Er zijn maar vijfendertig schilderijen van zijn hand bekend. Greenaway dacht in eerste in stantie een kameropera over hem te maken, niet een groot spektakel. Hij had zes fictieve brieven aan Vermeer geschreven en naar zijn idee moesten die op toneel door drie vrouwen worden voorgele zen. Andriessen haalde hem over er toch een meer drama tisch stuk van te maken. Daarin zou het contrast tussen de hui selijke wereld van Vermeer en de tumultueuze toestand van zijn tijd kunnen worden uitge werkt. Vermoord Centraal tijdstip is het ramp jaar 1672. De Hollandse repu bliek wordt aangevallen door de Fransen en de gebroeders De Witt worden op gruwelijke wij ze door Oranje-aanhangers ver moord. Hoe kun je zulke harmo nieuze schilderijen maken als de wereld om je heen op zijn kop staat? Dat is de vraag die An driessen en Greenaway intri geerde. De muziek die Andriessen bij Greenaways libretto compo neerde is als eerste uitgevoerd door het ASKO/Schönberg En semble onder leiding van Rein bert de Leeuw, die maandag ook het Nationaal Jeugdorkest zal dirigeren. Andriessen heeft met Writing to Vermeer een homma ge willen brengen aan de schil derijen van de zeventiende- eeuwse meester. In een inter view vertelt hij: „Voor Rosa, a horse drama heb ik mij wat de muziek betreft laten inspireren door cowboyfilms en door Hol lywood. Voor Writing to Ver meer is dat niet zo evident. Als er een verwijzing is, dan is dat naar de cultuur van de Neder landse barokmuziek, de tijd van Sweelinck (1562-1621). In Wri ting to Vermeer hebben harpen, gitaren en het hakkebord (een voorloper van de piano) een pro minente rol. Opmerkelijk is na tuurlijk dat er alleen vrou wenstemmen te horen zijn, ook die van de kinderen. Dat zal de opera een bijzonder karakter geven." Het Nationaal Jeugdorkest toert al jaren 's zomers door het land, maar dit jaar gebeurt dat voor de tweede keer na een sum mer academy in de Gelderse bossen Ten behoeve van de Gel derse Muziek Zomer hebben zo'n honderddertig muziekstu denten zich onder leiding van gerenomeerde dirigenten voor bereid op een programma met klassieke en hedendaagse mu ziek. Reinbert de Leeuw heeft het idee voor zo'n zomeracade- mie opgedaan in Amerika, waar hij bij verschillende van derge lijke initiatieven betrokken is geweest. Op zijn voorstel is Wri ting to Vermeer op het repertoire van het Nationaal Jeugdorkest terecht gekomen. Dat is geen operagezelschap, zodat het pu bliek niet moet rekenen op de cors, videobeelden, kostuums of acteerprestaties. In Veere draait het om de muziek van Andries sen en de gezongen tekst van Greenaway. ConcertHet Nationaal Jeugdorkest olv Reinbert de Leeuw speelt Wri ting to Vermeer van Louis Andries sen, maandag 19 augustus in de Gro te Kerk van Veere, aanvang: 20.15 uur. door Jan Dirk van Scheyen RITTHEM - Wanneer je door het gastenboek bladert van de ten toonstelling in het hoofdbastion van het Fort Rammekens, springt meteen in het oog dat heel veel bezoekers vinden dat deze expositie perfect past in de omgeving. Die bezoekers heb ben gelijk. Het werk dat tot eind oktober in het voormalige ves tingwerk is te zien, oogt net zo ongepolijst en ruig als de ruimte zelf. In het eeuwenoude gewelf zijn sculpturen geplaatst van José van der Valk uit Zevenbergen en aan de muren hangen grote schilderingen op textiel van Els van Baarle uit Dreischor. De tentoonstelling van dit tweetal staat in het teken van sporen: sporen van het verleden, sporen van de mens. Bij binnenkomst springt meteen een soort rijtuig in het oog, dat midden in de ruimte is ge plaatst. Het draagt de titel Me tamorfose en werd gemaakt door José van der Valk. „Elke kunstenaar probeert, wanneer hij scheppend bezig is, een me tamorfose tot stand te brengen die het resultaat is van de wis selwerking tussen kunstenaar, zijn materiaal en de omgeving waarin hij werkt", zegt Van dei- Valk over Metamorfose. Met dit specifieke kunstwerk wilde zij de gedaanteverwisseling van het goddelijke naar het aardse in beeld brengen. De kunste naar heeft die gedaanteverwis seling vormgegeven door tussen twee grote houten wielen een uit marmer gehouwen goddelijk wezen te plaatsen, dat de vorm aanneemt van een kruis en dat door middel van twee staven is verbonden met twee keien die op de grond liggen. Deze twee staven gaan dwars door enkele langgerekte menselijke gestal ten heen die tussen het marmer en de keien in staan. Metamorfose is het meest opval lende spoor dat temidden van de verweerde geschutpoorten van het bastion is achtergelaten. Dit werk is het middelpunt van de bijdrage van José van der Valk aan de expositie. Haar werk be staat verder hoofdzakelijk uit kleinere objecten, die elk zijn samengesteld uit zowel metaal als keramiek. Die combinatie van verschillen de materialen kan volgens Van der Valk 'een contrast of een evenwicht oproepen of een ef fect bewerkstelligen waarbij de afzonderlijke materialen elkaar versterken'. Haar werk is geïnspireerd door mystiek en religie. Zo toont ze nogal wat sculpturen met als ti tel Offerande. Het is een gewijde naam voor beeldhouwwerk dat aards en robuust oogt. De mens staat bij haar centraal. Ze wil naar eigen zeggen stilte en kwetsbaarheid. maar ook kracht en harmonie tot uitdruk king brengen. Weer en wind De op een ondergrond van tex tiel geschilderde doeken van Els van Baarle hebben het verleden als inspiratiebron. Van Baarle kijkt graag naar overblijfselen van bouwwerken die door weer en wind zijn aangetast. De 'sub tiele kleuren en texturen' die je op zulke ruïnes aantreft boeien haar. Die fascinatie sluit aan bij haar techniek: Els van Baarle werkt laag over laag met was en verf. Haar werk is in haar eigen woorden als 'een oude muur die van dichtbij bekeken een schat aan details laat zien'. „Wat op het oog één kleur lijkt, ziet er, wanneer je er met je neus boven op staat, uit als een veld van nu ances." Ze beschouwt taal, het schrift, ook als een instrument waarmee ze haar boodschap kan over brengen. In haar doeken duiken allerlei geheimzinnige, nauwe lijks te ontcijferen teksten op. „Het schrift is eveneens een overblijfsel, een voortleven via tekens." Tentoonstelling 'Sporen' in Fort Rammekens aan de Rammekensweg bij Ritthem. Het fort is van dinsdag tot en met zondag tussen 13.00 en 17.00 uur geopend. De tentoonstel ling loopt tot en met 31 oktober. Het werk Metamorfose van José van der Valk neemt een centrale plaats in in de expositieruimte. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 15