PZC Het stuurhuis heeft geen stuur Vlissingen stelt boulevardplan op 11 Zes gewonden bij ongeval Koudekerke Imagocampagne heeft gewoon even tijd nodig ecrooncfe JL-ïejde small sail menu VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE "Ik ga mijn taarten toch niet bij een spaarlampje bakken.' zeeuwse almanak Gevoel ïiï Gemeente wil nieuwe projecten beter kunnen toetsen Fraudeur moet 101.000 euro terugbetalen WALCHEREN donderdag 15 augustus 2002 door Maurits Sep MIDDELBURG - De Partij voor Zeeland is veel te ongeduldig. Stil maar, wacht maar, het komt goed met het imago van Zee land, sust het provinciebestuur. Maar ja, dat duurteen paar jaar, en de campagne is nog geen half jaar oud. De PvZ wilde eind juni al weten of de campagne Welkom in Zee land, die maart werd gelan ceerd, het gewenste resultaat heeft. Maar zo snel werkt dat niet. Om onze doelen te bereiken is het noodzakelijk de campag ne meerdere jaren te voeren, schrijven Gedeputeerde Staten nu in hun antwoord. De eerste reacties zijn wel hoop gevend. Via internet bijvoor beeld kwamen 300 berichten binnen. Verreweg de meeste wa ren positief: leuke frisse cam pagne; goed dat jullie hiermee zijn begonnen; ik wou dat ik er al woonde en werkte, help me! Natuurlijk waren er ook nega tieve reacties. Maar die kwamen opmerkelijk genoeg voor het grootste deel uit Zeeland zelf: ik, Zeeuw, zoek al jaren werk maar ben nog steeds werkloos, geef dat geld maar aan de werk lozen; ik vind het geld wegsmij ten; Zeeland is al vol genoeg want ik kan geen woning vin den; wij vinden het campagne beeld maar truttig. Gedeputeerde Staten hebben er, gezien de overwegend goede reacties, het volste vertrouwen in dat de imagocampagne zal slagen. „Onze verwachting is dat door een meerjarige cam pagne het imago buiten Zeeland zal verbeteren." Dan zal ook het tweede doel, het aantrekken van jonge mensen van buiten de provincie naar Zeeland, wel lukken. Tot nu toe zijn via de website (www.wel- kominzeeland.nl) namelijk al 800 informatiepakketten over wonen en werken in Zeeland aangevraagd. Ook de telefoon rinkelde regelmatig; enkele honderden mensen belden voor aanvullende informatie. Wie gelijk heeft, het positieve Advertentie Gewijzigd treinverkeer Werk aan het spoor '91 van 16-22 augustus Tijdens werkzaamheden moeten treinen via een afwijkende route of dienst regeling rijden. Als er geen treinen kunnen rijden, zet NS bussen in. Houdt u rekening met een langere reisduur. Leiden C-Alphen a/d Rijn 16augt/m4okt Groningen-Roodeschool/Delfzijl 18 t/m 22 aug (NoordNed) Meer weten? - Kijk op Teletekstpagina 754. - Kijk op www.ns.nl - Haal de folder aan een NS-loket. - Bel 0900 - 9292 0,50 p.m V Onze medewerkers staan u graag te woord provinciebestuur of de pessi mistische PvZ, moet blijken. „Te zijner tijd zullen we de ef fecten nader onderzoeken", be loven GS. „Die effectmeting zal uitsluitsel geven." Advertentie vanavond vanaf 17.30 uur Brasseriemenu paprikasoep en wrap met feta (vegetarisch) of met groenten-gehakt- vulling en chipolata bavarois voor 11,50 of 9,00'(vegetarisch menu) vanavond 19.00 uur Georgie door David Heijgelaar en Sandra E. Roelofs- Saakasjvili op ons binnenplein: Lex Maes, Markus en BennoVranken kijk ook op www.drukkeri i m iddelbu re. n I de «MISKERY drie gangen keuzemenu voor€ 17,50 donderdag 15, vrijdag 16, en zaterdag 17 augustus tussen 18:00 en 21:30 uur kijk ook op www.drukkerijmiddelburg.nl door Maurits Sep Ongemerkt schuift de Koningin Beatrix de fuik binnen. Terwijl ka pitein Sjaak Paardekooper druk pra tend vertelt over die keer dat hij een kijkje mocht nemen in de cockpit van een vliegtuig, manoeuvreert hij de veerboot naar de aanlegsteiger in Vlis- singen. Zijn stuurhuis is verboden voor onbevoegden, maar een bezoekje wordt soms best op prijs gesteld: dat breekt de dag. Elke jongen voelt in een trein, vliegtuig of op een schip de drang het walhalla te betreden, het heilige der heiligen: de cabine, de cockpit, het stuurhuis. Die behoefte is slechts bedwingbaar door verlegenheid. Bram Stroo dorst het i vroeger ook nooit te vragen. Nu is hij de s stuurman van de Koningin Beatrix en mag hij het stuurhuis tot zijn domein rekenen. Althans, hij moet het delen met de ech te baas van de Koningin Beatrix, kapi tein Paardekooper. Het is aan de kapi tein om te bepalen of iemand hier binnen mag komen. In de meeste geval len mag het wel hoor, glimlacht hij. Het zijn trouwens lang niet alleen klei ne jongens die aan de hand van vader naar boven komen. Ook moeders en dochters zijn nieuwsgierig naar hoe het daar toe gaat, weet Paardekooper. Soms melden zich zelfs schoolklassen aan bij de Provinciale Stoombootdien sten (PSD). De kapitein krijgt dan vooraf een seintje uit het hoofdkantoor aan de wal. Onaangekondigde bezoek jes vindt hij nooit prettig. Oppassen Want hij mag dan al 33 jaar bij de PSD werken en over een grote dosis vak manschap en routine beschikken, het blijft oppassen op de Westerschelde, benadrukt de kapitein. Hij kijkt over zijn schouder om te zien of er geen klei ne jachtjes uit de Vlissingse sluis in zijn vaarwater komen. Eenmaal op de Wes terschelde kruist hij vrachtschepen, nog meer jachten, vissersboten. Hij wijst om zich heen. De drukstbevaren rivier van Noordwest-Europa. En denk maar niet dat hij voorrang heeft. Zelfs niet omdat hij in een strak tijdschema zit. Reizigers moeten immers de bus ha len, of de trein. Maar dat geeft de veer boot geen privileges. Ook het weer en het getij vragen voort durend om aandacht. Daarom is het stuurhuis bij zwaar weer - potdichte mist, windkracht 9 of 10 - absoluut ver boden terrein. Maar anders wordt een beleefd verzoek niet afgewezen. De ka pitein en de stuurman vinden het zelfs wel leuk eens gasten te ontvangen. Dat geeft afleiding. En op het dek weten ze dat. Onlangs stuurden ze twee bloed mooie meiden naar boven, grijnst Paardekooper. Nou en of die afleiding op prijs werd gesteld. (Geen zorgen, als het even niet schikt, maakt de kapitein resoluut een einde aan de conversatie, of aan het bezoek. Veiligheid boven al les.) Een enkeling schuifelt, eenmaal toege laten, stilletjes naar het raam en geniet uitsluitend van het uitzicht. Paarde kooper laat dat dan maar zo. Hij wil geen stommetje spelen, maar als ie mand geen behoefte heeft aan het ge sprek, zal hij zich ook niet opdringen. De meeste gasten hebben echter vragen genoeg. Al die knopjes en de radar schermen vereisen ook wel enige toe lichting. De grootste verrassing is het ontbreken van een stuurwiel. Vanuit zijn stoel in het midden van de hut be dient de kapitein twee leavers, een soort joysticks. Openbaring De zomer is de drukste periode voor de PSD, met de tienduizenden toeristen die meevaren. Dat is te merken in het stuurhuis. Sterker nog, hij weet zeker dat het merendeel van de Zeeuwen nog nooit bij hem is komen kijken. Voor hen die dat wel eens hebben gedaan, was het echt een openbaring, herinnert hij zich. Zij kregen ook prompt veel meer waar dering voor de PSD 'ers. Wat een prach tige job, verzuchtten ze dan. En dat is het natuurlijk, glundert Paardekooper. Al is de glans er met het einde van de PRIVETERREIN geen toegang Deze week in de vakantierubriek: Ondanks de campagne Welkom in Zeeland van de provincie, zijn er nog heel wat gebie den in Zeeland waar niet iedereen welkom is. Vandaag: de stuurhut van de Koningin Beatrix. veerdienst in zicht wel een beetje van af. Over zeven maanden is het gedaan, dan rijdt iedereen door de Westerschel- detunnel. Collega's gaan nu al weg, on ervaren uitzendkrachten moeten hun plaatsen opvullen en de motivatie bij het achterblijvende personeel wordt er niet beter op, stelt hij somber vast. Maar goed, dat is een ander verhaal. Tuurlijk, er zijn genoeg mensen die daar over beginnen. Toch grijpen de meesten meteen naar de verrekijker, die altijd naast hem staat. Zo heel af en toe treft hij dan iemand die denkt dat hij op de Oosterschelde vaart. Of iemand die meent van Vlissin- gen op weg te zijn naar België. En heel soms iemand die ervan overtuigd is dat met 'de overkant' Engeland wordt be doeld. Nee, dan lacht Paardekooper niet, dan legt hij geduldig uit hoe het wél zit. Net zoals hij ook eens in ernst het verhaal ontzenuwde dat de veer boot aan een kabel vastzit en naar de overkant wordt getrokken. Een Zeeuwse bakker Onthutst heeft een aantal nieuwe medewerkers van de gemeente Goes onlangs ken nisgenomen van de inhoud van een briefje van de afde ling financiën. Daarin werd geivag gemaakt van een tijd- schrijfsysteem, waarover na de vakantieperiode nadere uitleg zal worden verstrekt. Daar wordt uiteraard reik halzend naar uitgezien. Een ambtenaar zonder inzicht in het tijdschrijfsysteem is im mers als een vis zonder kom pas. Heel mysterieus is wel de openingszin van het briefje. Er staat: „In verband mei de vakantie van verschillende medewerkers van de afdeling financiën kunnen er momen teel geen nieuwe medewer kers aangemaakt worden voor het tijdschrijven." Ook hierover zouden de nieuwe ambtenaren gaarne spoedig iets meer willen we ten De gedachte dat ze bin nenkort wél kunnen worden aangemaaktgeeft ze name lijk een kachel gevoel. Dat energiebesparing niet ten koste gaat van een goed werkklimaat, laten we ondernemers in Zeeland binnenkort graag zien. Als onderdeel van een compleet energieprogramma, waaraan we nu samen met brancheorganisaties de laatste hand leggen. DELTA N.V., POSTBUS 5048,4330 KA MIDDELBURG, TEL. 0118-88 38 83, E-MAIL DELTAZAKELIJK@DELTA-ZLD.NL Advertentie luit Hnnr Edith Ramakers VLISSINGEN - Een beeldkwa liteitsplan voor de Vlissingse boulevards moet de gemeente Vlissingen juridische zekerheid geven. In de visie moet de be bouwing en omgeving worden vastgelegd. „Want als bouw plannen worden ingediend, moeten we een kader hebben om aan te toetsen", zei wethouder C. de Keijzer gisteren in de com missievergadering grondzaken. Het belang van een beeldkwali teitsplan is duidelijk. Eerdere projecten liepen vertraging op omdat de gemeente door de rechter werd teruggefloten. Een aantal bezwaarmakers kon aangeven dat er geen algemene visie ten grondslag lag aan de bouwplannen.. De Keijzer kon de commissiele den echter niet duidelijk maken hoe het stond met het beeldkwa- liteitsplan van de boulevards. Dat project is overgedragen aan wethouder H. de Haas, die door vakantie niet op de vergadering aanwezig was. Drie jaar geleden werd voor de eerste keer gesproken over een plan voor de boulevard. De dis cussie werd aangezwengeld omdat de eigenaar van de Zee vaartschool, de HZ, de boule vard wilde verlaten. Vlissingers vreesden sloop van het gebouw. In een beeldkwaliteitsplan kon den de waardevolle elementen worden beschermd. Bouwmeester Alle notities, inclusief andere ontwikkelingsplannen en reac- tieo van burgers, liggen nu bij bouwmeester W. Patijn. Hij zal ze verwerken in een beeldkwali teitsplan. De Keijzer merkte op dat twee plannen die onderne mers aan de boulevard hebben ingediend, 'de volledige instem ming van de gemeente hebben'. Hij doelde op de plannen van restaurant Solskin en de Gevan gentoren. De eigenaar van de Gevangentoren wil een zwe vend terras aanleggen. De dis cussie over het beeldkwaliteits plan is weer actueel geworden omdat de Bond Heemschut en de Heemkundige Kring Walche ren bij de Rijksdienst voor de Monumentenzorg hebben afge dwongen de Zeevaartschool te toetsen op monumentale waar de. Raadsleden vroegen zich af of het beeldkwaliteitsplan vol doende bescherming voor behoud van het pand biedt. W. Hirdes van de Lokale Partij Vlissingen gaf de voorzet: „Het gebouw is het beste juridisch beschermd door het tot monu ment te verklaren." MIDDELBURG - Een 52-jarige inwoner van Roermond is giste ren door de rechtbank in Mid delburg veroordeeld tot het be talen van 101.000 euro aan de Nederlandse Staat. De man was in de j aren negentig als eigenaar van Hypotheekser vice in Middelburg verantwoor delijk voor een omvangrijke hy potheekfraude. Hij sjoemelde met hypotheekaan vragen, werkgeversverklaringen en loonstrookjes door als tussen persoon eigenhandig onjuiste hogere bedragen te vermelden op de hypotheekcontracten. Tussen 1995 en 1998 verstrekte hij voor ruim vijftien miljoen gulden aan hypotheken voor de aankoop van zestig panden in onder meer Middelburg, Vlis singen, Westkapelle, Veere, Goes, Arnemuiden en Terneu- zen. Ook werden er leningen op gezegd en huizen geveild. De fraude kwam eind 1997 aan het licht. De Limburger werd door de rechtbank in Middelburg eind 1999 veroordeeld tot een gevan genisstraf van dertig maanden, waarvan tien maanden voor waardelijk. De man zou inmid dels gevlucht zijn naar België. De rode Suzuki, na de frontale botsing op de Duinstraat in Koudekerke. foto Ruben Oreel door Ron Magnée KOUDEKERKE - Bij een ernstig ongeluk op de Duinstraat in Koudekerke zijn gister ochtend zes gewonden gevallen. Over de toedracht tast de politie nog in het duister. Tegen elf uur 's ochtends raakte een rode Suzuki, afkomstig uit de richting van Biggekerke, op de verkeerde weghelft, na dat de auto vermoedelijk eerst in berm was gereden. De auto werd bestuurd door een achttienjarige inwoonster van de gemeente Veere. De Suzuki schampte een groene Nissan van een 54-jarige vrouw uit de gemeente Veere en botste vervolgens frontaal op een rode Fiat. Deze auto werd bestuurd door een 25- jarige vrouw uit Gemert. Zes inzittenden raakten gewond. Ze werden afgevoerd naar ziekenhuizen in Vlissingen en Goes. De Nis san raakte aan de zijkant beschadigd, de Fi at en de Suzuki waren totaal vernield. In Middelburg raakten bij een kop-staart- botsing tussen vier auto's gisteren twee vrouwen gewond. Het ongeval vond rond 12.50 uur plaats op de Nieuwe Vlissingseweg, waar op dat mo ment een file stond voor het verkeer van rechtsaf de Stromenweg op. Een twintigja rige vrouw uit Middelburg en een 25-jarige vrouw uit de gemeente Veere stopten tijdig op de rechter rijstrook, maar een 36-jarige Fran9aise had het te laat door en reed op haar voorgangster. Ook de vrouw die achter haar reed, kon een aanrijding niet meer voorkomen. Zij raakte haar voorgangster aan de rechterkant. Door de aanrijding schoven de voertuigen door en raakten alle beschadigd. De bestuursters van de voorste twee auto's liepen (nog onbekende) verwon dingen op. Zij werden per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis. De twin tigjarige Middelburgse kon na controle het ziekenhuis verlaten. Kapitein Sjaak Paardekooper (rechts) en stuurman Bram Stroo in de stuurhut van de Koningin Beatrix: geen stuur, wel een heleboel knoppen en schermen. foto Mechteld Jansen DELTA: Energie voor ondernemers

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 11