PZC
Het stuurhuis heeft geen stuur
Vlissingen stelt boulevardplan op
11
Zes gewonden bij ongeval Koudekerke
Imagocampagne heeft
gewoon even tijd nodig
ecrooncfe
JL-ïejde
small sail
menu
VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE
VAKANTIE
"Ik ga mijn taarten toch
niet bij een spaarlampje bakken.'
zeeuwse almanak
Gevoel
ïiï Gemeente wil nieuwe projecten beter kunnen toetsen
Fraudeur moet
101.000 euro
terugbetalen
WALCHEREN
donderdag 15 augustus 2002
door Maurits Sep
MIDDELBURG - De Partij voor
Zeeland is veel te ongeduldig.
Stil maar, wacht maar, het komt
goed met het imago van Zee
land, sust het provinciebestuur.
Maar ja, dat duurteen paar jaar,
en de campagne is nog geen half
jaar oud.
De PvZ wilde eind juni al weten
of de campagne Welkom in Zee
land, die maart werd gelan
ceerd, het gewenste resultaat
heeft. Maar zo snel werkt dat
niet. Om onze doelen te bereiken
is het noodzakelijk de campag
ne meerdere jaren te voeren,
schrijven Gedeputeerde Staten
nu in hun antwoord.
De eerste reacties zijn wel hoop
gevend. Via internet bijvoor
beeld kwamen 300 berichten
binnen. Verreweg de meeste wa
ren positief: leuke frisse cam
pagne; goed dat jullie hiermee
zijn begonnen; ik wou dat ik
er al woonde en werkte, help
me!
Natuurlijk waren er ook nega
tieve reacties. Maar die kwamen
opmerkelijk genoeg voor het
grootste deel uit Zeeland zelf:
ik, Zeeuw, zoek al jaren werk
maar ben nog steeds werkloos,
geef dat geld maar aan de werk
lozen; ik vind het geld wegsmij
ten; Zeeland is al vol genoeg
want ik kan geen woning vin
den; wij vinden het campagne
beeld maar truttig.
Gedeputeerde Staten hebben
er, gezien de overwegend goede
reacties, het volste vertrouwen
in dat de imagocampagne zal
slagen. „Onze verwachting is
dat door een meerjarige cam
pagne het imago buiten Zeeland
zal verbeteren."
Dan zal ook het tweede doel, het
aantrekken van jonge mensen
van buiten de provincie naar
Zeeland, wel lukken. Tot nu toe
zijn via de website (www.wel-
kominzeeland.nl) namelijk al
800 informatiepakketten over
wonen en werken in Zeeland
aangevraagd. Ook de telefoon
rinkelde regelmatig; enkele
honderden mensen belden voor
aanvullende informatie.
Wie gelijk heeft, het positieve
Advertentie
Gewijzigd
treinverkeer
Werk aan het spoor
'91 van 16-22 augustus
Tijdens werkzaamheden moeten treinen
via een afwijkende route of dienst
regeling rijden. Als er geen treinen
kunnen rijden, zet NS bussen in. Houdt
u rekening met een langere reisduur.
Leiden C-Alphen a/d Rijn
16augt/m4okt
Groningen-Roodeschool/Delfzijl
18 t/m 22 aug (NoordNed)
Meer weten?
- Kijk op Teletekstpagina 754.
- Kijk op www.ns.nl
- Haal de folder aan een NS-loket.
- Bel 0900 - 9292 0,50 p.m V
Onze medewerkers staan u graag
te woord
provinciebestuur of de pessi
mistische PvZ, moet blijken.
„Te zijner tijd zullen we de ef
fecten nader onderzoeken", be
loven GS. „Die effectmeting zal
uitsluitsel geven."
Advertentie
vanavond vanaf 17.30 uur
Brasseriemenu
paprikasoep
en
wrap met feta (vegetarisch)
of met groenten-gehakt-
vulling en chipolata
bavarois voor 11,50
of 9,00'(vegetarisch
menu)
vanavond
19.00 uur
Georgie
door David Heijgelaar
en Sandra E. Roelofs-
Saakasjvili
op ons binnenplein:
Lex Maes,
Markus en
BennoVranken
kijk ook op
www.drukkeri i m iddelbu re. n I
de «MISKERY
drie gangen
keuzemenu
voor€ 17,50
donderdag 15,
vrijdag 16, en
zaterdag 17 augustus
tussen 18:00 en
21:30 uur
kijk ook op
www.drukkerijmiddelburg.nl
door Maurits Sep
Ongemerkt schuift de Koningin
Beatrix de fuik binnen. Terwijl ka
pitein Sjaak Paardekooper druk pra
tend vertelt over die keer dat hij een
kijkje mocht nemen in de cockpit van
een vliegtuig, manoeuvreert hij de
veerboot naar de aanlegsteiger in Vlis-
singen. Zijn stuurhuis is verboden voor
onbevoegden, maar een bezoekje
wordt soms best op prijs gesteld: dat
breekt de dag.
Elke jongen voelt in een trein, vliegtuig
of op een schip de drang het walhalla te
betreden, het heilige der heiligen: de
cabine, de cockpit, het stuurhuis. Die
behoefte is slechts bedwingbaar door
verlegenheid. Bram Stroo dorst het
i vroeger ook nooit te vragen. Nu is hij de
s stuurman van de Koningin Beatrix en
mag hij het stuurhuis tot zijn domein
rekenen.
Althans, hij moet het delen met de ech
te baas van de Koningin Beatrix, kapi
tein Paardekooper. Het is aan de kapi
tein om te bepalen of iemand hier
binnen mag komen. In de meeste geval
len mag het wel hoor, glimlacht hij.
Het zijn trouwens lang niet alleen klei
ne jongens die aan de hand van vader
naar boven komen. Ook moeders en
dochters zijn nieuwsgierig naar hoe het
daar toe gaat, weet Paardekooper.
Soms melden zich zelfs schoolklassen
aan bij de Provinciale Stoombootdien
sten (PSD). De kapitein krijgt dan
vooraf een seintje uit het hoofdkantoor
aan de wal. Onaangekondigde bezoek
jes vindt hij nooit prettig.
Oppassen
Want hij mag dan al 33 jaar bij de PSD
werken en over een grote dosis vak
manschap en routine beschikken, het
blijft oppassen op de Westerschelde,
benadrukt de kapitein. Hij kijkt over
zijn schouder om te zien of er geen klei
ne jachtjes uit de Vlissingse sluis in zijn
vaarwater komen. Eenmaal op de Wes
terschelde kruist hij vrachtschepen,
nog meer jachten, vissersboten. Hij
wijst om zich heen. De drukstbevaren
rivier van Noordwest-Europa. En denk
maar niet dat hij voorrang heeft. Zelfs
niet omdat hij in een strak tijdschema
zit. Reizigers moeten immers de bus ha
len, of de trein. Maar dat geeft de veer
boot geen privileges.
Ook het weer en het getij vragen voort
durend om aandacht. Daarom is het
stuurhuis bij zwaar weer - potdichte
mist, windkracht 9 of 10 - absoluut ver
boden terrein. Maar anders wordt een
beleefd verzoek niet afgewezen. De ka
pitein en de stuurman vinden het zelfs
wel leuk eens gasten te ontvangen. Dat
geeft afleiding. En op het dek weten ze
dat. Onlangs stuurden ze twee bloed
mooie meiden naar boven, grijnst
Paardekooper. Nou en of die afleiding
op prijs werd gesteld. (Geen zorgen, als
het even niet schikt, maakt de kapitein
resoluut een einde aan de conversatie,
of aan het bezoek. Veiligheid boven al
les.)
Een enkeling schuifelt, eenmaal toege
laten, stilletjes naar het raam en geniet
uitsluitend van het uitzicht. Paarde
kooper laat dat dan maar zo. Hij wil
geen stommetje spelen, maar als ie
mand geen behoefte heeft aan het ge
sprek, zal hij zich ook niet opdringen.
De meeste gasten hebben echter vragen
genoeg. Al die knopjes en de radar
schermen vereisen ook wel enige toe
lichting. De grootste verrassing is het
ontbreken van een stuurwiel. Vanuit
zijn stoel in het midden van de hut be
dient de kapitein twee leavers, een
soort joysticks.
Openbaring
De zomer is de drukste periode voor de
PSD, met de tienduizenden toeristen
die meevaren. Dat is te merken in het
stuurhuis. Sterker nog, hij weet zeker
dat het merendeel van de Zeeuwen nog
nooit bij hem is komen kijken. Voor hen
die dat wel eens hebben gedaan, was
het echt een openbaring, herinnert hij
zich.
Zij kregen ook prompt veel meer waar
dering voor de PSD 'ers. Wat een prach
tige job, verzuchtten ze dan. En dat is
het natuurlijk, glundert Paardekooper.
Al is de glans er met het einde van de
PRIVETERREIN
geen toegang
Deze week in de vakantierubriek:
Ondanks de campagne Welkom in Zeeland
van de provincie, zijn er nog heel wat gebie
den in Zeeland waar niet iedereen welkom
is. Vandaag: de stuurhut van de Koningin
Beatrix.
veerdienst in zicht wel een beetje van
af. Over zeven maanden is het gedaan,
dan rijdt iedereen door de Westerschel-
detunnel. Collega's gaan nu al weg, on
ervaren uitzendkrachten moeten hun
plaatsen opvullen en de motivatie bij
het achterblijvende personeel wordt er
niet beter op, stelt hij somber vast.
Maar goed, dat is een ander verhaal.
Tuurlijk, er zijn genoeg mensen die
daar over beginnen. Toch grijpen de
meesten meteen naar de verrekijker,
die altijd naast hem staat.
Zo heel af en toe treft hij dan iemand
die denkt dat hij op de Oosterschelde
vaart. Of iemand die meent van Vlissin-
gen op weg te zijn naar België. En heel
soms iemand die ervan overtuigd is dat
met 'de overkant' Engeland wordt be
doeld. Nee, dan lacht Paardekooper
niet, dan legt hij geduldig uit hoe het
wél zit. Net zoals hij ook eens in ernst
het verhaal ontzenuwde dat de veer
boot aan een kabel vastzit en naar de
overkant wordt getrokken.
Een Zeeuwse bakker
Onthutst heeft een aantal
nieuwe medewerkers van de
gemeente Goes onlangs ken
nisgenomen van de inhoud
van een briefje van de afde
ling financiën. Daarin werd
geivag gemaakt van een tijd-
schrijfsysteem, waarover na
de vakantieperiode nadere
uitleg zal worden verstrekt.
Daar wordt uiteraard reik
halzend naar uitgezien. Een
ambtenaar zonder inzicht in
het tijdschrijfsysteem is im
mers als een vis zonder kom
pas.
Heel mysterieus is wel de
openingszin van het briefje.
Er staat: „In verband mei de
vakantie van verschillende
medewerkers van de afdeling
financiën kunnen er momen
teel geen nieuwe medewer
kers aangemaakt worden
voor het tijdschrijven."
Ook hierover zouden de
nieuwe ambtenaren gaarne
spoedig iets meer willen we
ten De gedachte dat ze bin
nenkort wél kunnen worden
aangemaaktgeeft ze name
lijk een kachel gevoel.
Dat energiebesparing niet ten koste gaat van een goed werkklimaat, laten we ondernemers
in Zeeland binnenkort graag zien. Als onderdeel van een compleet energieprogramma,
waaraan we nu samen met brancheorganisaties de laatste hand leggen.
DELTA N.V., POSTBUS 5048,4330 KA MIDDELBURG, TEL. 0118-88 38 83, E-MAIL DELTAZAKELIJK@DELTA-ZLD.NL
Advertentie
luit
Hnnr Edith Ramakers
VLISSINGEN - Een beeldkwa
liteitsplan voor de Vlissingse
boulevards moet de gemeente
Vlissingen juridische zekerheid
geven. In de visie moet de be
bouwing en omgeving worden
vastgelegd. „Want als bouw
plannen worden ingediend,
moeten we een kader hebben om
aan te toetsen", zei wethouder
C. de Keijzer gisteren in de com
missievergadering grondzaken.
Het belang van een beeldkwali
teitsplan is duidelijk. Eerdere
projecten liepen vertraging op
omdat de gemeente door de
rechter werd teruggefloten. Een
aantal bezwaarmakers kon
aangeven dat er geen algemene
visie ten grondslag lag aan de
bouwplannen..
De Keijzer kon de commissiele
den echter niet duidelijk maken
hoe het stond met het beeldkwa-
liteitsplan van de boulevards.
Dat project is overgedragen aan
wethouder H. de Haas, die door
vakantie niet op de vergadering
aanwezig was.
Drie jaar geleden werd voor de
eerste keer gesproken over een
plan voor de boulevard. De dis
cussie werd aangezwengeld
omdat de eigenaar van de Zee
vaartschool, de HZ, de boule
vard wilde verlaten. Vlissingers
vreesden sloop van het gebouw.
In een beeldkwaliteitsplan kon
den de waardevolle elementen
worden beschermd.
Bouwmeester
Alle notities, inclusief andere
ontwikkelingsplannen en reac-
tieo van burgers, liggen nu bij
bouwmeester W. Patijn. Hij zal
ze verwerken in een beeldkwali
teitsplan. De Keijzer merkte op
dat twee plannen die onderne
mers aan de boulevard hebben
ingediend, 'de volledige instem
ming van de gemeente hebben'.
Hij doelde op de plannen van
restaurant Solskin en de Gevan
gentoren. De eigenaar van de
Gevangentoren wil een zwe
vend terras aanleggen. De dis
cussie over het beeldkwaliteits
plan is weer actueel geworden
omdat de Bond Heemschut en
de Heemkundige Kring Walche
ren bij de Rijksdienst voor de
Monumentenzorg hebben afge
dwongen de Zeevaartschool te
toetsen op monumentale waar
de. Raadsleden vroegen zich af
of het beeldkwaliteitsplan vol
doende bescherming voor
behoud van het pand biedt. W.
Hirdes van de Lokale Partij
Vlissingen gaf de voorzet: „Het
gebouw is het beste juridisch
beschermd door het tot monu
ment te verklaren."
MIDDELBURG - Een 52-jarige
inwoner van Roermond is giste
ren door de rechtbank in Mid
delburg veroordeeld tot het be
talen van 101.000 euro aan de
Nederlandse Staat.
De man was in de j aren negentig
als eigenaar van Hypotheekser
vice in Middelburg verantwoor
delijk voor een omvangrijke hy
potheekfraude. Hij sjoemelde
met hypotheekaan vragen,
werkgeversverklaringen en
loonstrookjes door als tussen
persoon eigenhandig onjuiste
hogere bedragen te vermelden
op de hypotheekcontracten.
Tussen 1995 en 1998 verstrekte
hij voor ruim vijftien miljoen
gulden aan hypotheken voor de
aankoop van zestig panden in
onder meer Middelburg, Vlis
singen, Westkapelle, Veere,
Goes, Arnemuiden en Terneu-
zen. Ook werden er leningen op
gezegd en huizen geveild. De
fraude kwam eind 1997 aan het
licht.
De Limburger werd door de
rechtbank in Middelburg eind
1999 veroordeeld tot een gevan
genisstraf van dertig maanden,
waarvan tien maanden voor
waardelijk. De man zou inmid
dels gevlucht zijn naar België.
De rode Suzuki, na de frontale botsing op de Duinstraat in Koudekerke.
foto Ruben Oreel
door Ron Magnée
KOUDEKERKE - Bij een ernstig ongeluk
op de Duinstraat in Koudekerke zijn gister
ochtend zes gewonden gevallen.
Over de toedracht tast de politie nog in het
duister. Tegen elf uur 's ochtends raakte een
rode Suzuki, afkomstig uit de richting van
Biggekerke, op de verkeerde weghelft, na
dat de auto vermoedelijk eerst in berm was
gereden. De auto werd bestuurd door een
achttienjarige inwoonster van de gemeente
Veere.
De Suzuki schampte een groene Nissan van
een 54-jarige vrouw uit de gemeente Veere
en botste vervolgens frontaal op een rode
Fiat. Deze auto werd bestuurd door een 25-
jarige vrouw uit Gemert. Zes inzittenden
raakten gewond. Ze werden afgevoerd naar
ziekenhuizen in Vlissingen en Goes. De Nis
san raakte aan de zijkant beschadigd, de Fi
at en de Suzuki waren totaal vernield.
In Middelburg raakten bij een kop-staart-
botsing tussen vier auto's gisteren twee
vrouwen gewond.
Het ongeval vond rond 12.50 uur plaats op
de Nieuwe Vlissingseweg, waar op dat mo
ment een file stond voor het verkeer van
rechtsaf de Stromenweg op. Een twintigja
rige vrouw uit Middelburg en een 25-jarige
vrouw uit de gemeente Veere stopten tijdig
op de rechter rijstrook, maar een 36-jarige
Fran9aise had het te laat door en reed op
haar voorgangster. Ook de vrouw die achter
haar reed, kon een aanrijding niet meer
voorkomen. Zij raakte haar voorgangster
aan de rechterkant. Door de aanrijding
schoven de voertuigen door en raakten alle
beschadigd. De bestuursters van de voorste
twee auto's liepen (nog onbekende) verwon
dingen op. Zij werden per ambulance
overgebracht naar het ziekenhuis. De twin
tigjarige Middelburgse kon na controle het
ziekenhuis verlaten.
Kapitein Sjaak Paardekooper (rechts) en stuurman Bram Stroo in de stuurhut van de Koningin Beatrix: geen stuur, wel een heleboel knoppen en schermen.
foto Mechteld Jansen
DELTA: Energie voor ondernemers