Chileense wijn ademt vrijheid Zalige zeevis in Zonnemaire Door de zon gerijpte tomaat smaakt het best Wil Yoghurt Lemon coke Vitamines Restaurant In de Gele Hoed Hilton ontbijt in kleur zaterdag 10 augustus 2002 Frankrijk mag blij zijn met wijnen uit de 'nieu we wereld', want die hebben de consumptie van wijn een enorme impuls gegeven. Of schoon de Franse wijnboe ren dat zullen wegwuiven - en passant een ongeïnteres seerd 'pffft' ten beste gevend - heeft vertegenwoordiger Jim Farrelly van het Chi leense wijnhuis Santa Rita gelijk: met name door de stuivende chardonnay's uit landen als Australië en Nieuw-Zeeland, Californië en Chili, bestelt de jeugd te genwoordig graag een witte wijn of 'een rosétje' op het terras. Jonge staten - al dan niet de mocratisch - worden geken merkt door elkaar snel opvol gende politieke revoluties. Zo is het ook met de 'nieuwe werel den' in het universum van de wijn, waarvan Chili er één is. In de jaren tachtig van de vorige eeuw had de eerste omwente ling plaats: die van de moderni sering van het wijn maken. Roestvrijstalen vaten werden aangekocht, filters geïnstal leerd of vernieuwd, controleap paraten geplaatst. Tien jaar later, in de vroege ja ren negentig, maakte het mana gement van het wijn maken een omslag door. Het terroir (het ge heel van klimaat, grond en in vloeden als zeewind of luwte) werd veel belangrijker, de re search kreeg vaste voet aan de grond, druppelirrigatiesyste men werden geïntroduceerd en nieuwe locaties voor wijngaar den gezocht. In de late jaren negentig, ten slotte, vond de voorlopig laatste renaissance plaats, die lang zaam zijn vruchten begint af te werpen. Dat is de wedergeboor te van het eigenlijke wijn ma ken: wijnbouwers proberen nieuwe variëteiten en combina ties van rassen, zij studeren in vreemde landen om inspiratie op te doen en worden gestimu leerd hun creativiteit te volgen. De wijnen van Santa Rita ade men die artistieke vrijheid. Klassewijnen Santa Rita, dat wijngaarden heeft in de valleien van Casa Blanca, Maipo, Rapel en Lontue (allemaal in de buurt van Santi ago), wil vooral eersteklas (pre mium) wijnen maken. In die ca tegorie is het wijnhuis met 1,2 miljoen kisten (van twaalf fles sen) op jaarbasis de grootste speler op de Chileense markt en over vijf jaar moeten dat zelfs twee miljoen kisten zijn. Noch tans zijn sommige wijnen be hoorlijk schaars. Van de topper Casa Real (100 procent cabernet sauvignon) worden per jaar De meeste wijnen van Santa Rita rijpen langer dan een jaar op eiken vaten. slechts 3000 kisten geperst. In liters mogen de Santa Rita- wijnen 'beperkt' zijn, in varië teit is het assortiment enorm. De lijn van bijvoorbeeld 'Floresta' (wat 'stille tuin' betekent) telt zo maar zes of zeven verschillende wijnen, gemaakt van uiteenlo pende combinaties van acht of negen druivenrassen. En het enige dat zij gemeen hebben is het straffe percentage van veer tien en hoger. Van de sauvignon blanc wordt de enige witte Floresta ge maakt Ook al een krachtpatser, met dertien procent alcohol, en bovendien strak, kurkdroog en met prettig zuur door tonen van onder meer kruisbessen en grapefruit. Door het gebrek aan zoet fruit, lijkt de wijn wat on toegankelijk, maar bij heet weer en een lage koelkasttempera- tuur (eigenlijk hoort witte wijn natuurlijk in koud water te koe len) is het een even heerlijke als gevaarlijke dorstlesser. Wat de witte Floresta aan zoet ontbeert, heeft de Medalla Real (2001) bijkans te veel. Geen wonder ook bij een onversneden chardonnay. Die is van Santa Rita zó robuust en boterig, dat meer dan één glas zonder er iets bij te eten haast ondenkbaar is. En ook hier geldt een uitzonder lijk alcoholpercentage van 14,5, dat - helaas - iedere elegantie lijkt weg te drukken. Wijnmaker Andrés Ilabaca be klemtoont de eerlijkheid van zijn wijnen, waarin het terroir van de uiteenlopende valleien het karakter grotendeels mag invullen. Dat lukt prima bij de Medalla Real 1999, van 100 ca bernet sauvignon uit de Valle del Maipo. De dieprode wijn, die een jaar lang rustte op deels ou de. deels jonge en deels nagel- nieuwe vaten, heeft een prachti ge fruitige neus, waar de smaak in eerste instantie wat bij achter blijft. Opmerkelijk is een klein bittertje toe, die de wijn opeens spannend maakt en doet uitzien naar de volgende teug. De verschillende rode Floresta's zijn zonder uitzondering com plex, rijp en krachtig. Nu en dan heerst de vanillesmaak, maar ook hints van bijvoorbeeld bruine suiker komen boven. De Triple C vormt - ook al gezien de prijs van 27 euro per fles - een klasse apart en wordt naast va nille en veel tannine geken merkt door tonen van cacao en vijgen. De Casa Real-wijnen zijn het beste dat Santa Rita on der de kurk heeft. De tintelende rode wordt gemaakt van alleen maar cabernet sauvignon-drui- ven, die op nieuw Frans eiken mogen rijpen. Zij zijn complex als de grote Franse wijnenmaar lijken veel eerder over de top. Wellicht is dat te wijten aan de andere perceptie van het begrip 'oud' in deze nieuwe wereld van de wijn. Aan de andere kant: als ze jong op hun best zijn, wat is er dan mis mee om ze me teen te drinken? Jurriaan Geldermans Wijnimport in Leiden (071-5221405) brengt de wijnen van Santa Rita op de Neder landse markt. Het nieuwste bedenksel van toetjeskoning Mona heet 'Verwenyoghurt'. De milde, dik ke yoghurt is er in de smaken aardbei, perzik, bosvruchten en straciatella. Mona Verwenyoghurt: 1,39 voor 500 gr.; €0,55 voor 150 gr. Het bekendste drankje ter wereld krijgt er een variant bijIn 1984 verschenennaast de 'normale' Coca-Cola. Coca Cola Light en Caffeine Free. In 1985 maakte de mensheid kennis met Cherry Coke. Nu - zeventien jaar later - kunnen we Coca-Cola Light Lemon proberen. Coca Cola denkt dat het drankje vooral mannen zal aanspreken die Coca Cola Light wel 'bij hun levensstijl vinden passen maar zich beter kunnen vinden in de Lemon variant'. Coca Cola Le mon, 1,51. 1,22,0,51. 0,88, sixpack 2,52. Op www.vitaminstore.nl kunt u vitaminepreparaten bestellen, advies krijgen en veel informatie vinden. In Amsterdam, Amstelveen, Alkmaar, Gouda en Heemstede zijn inmiddels ook 'vitaminsto- res'.Informatie: www.vitaminstore.nl of 023-5343403, Als het maar even kan, serveert de chef van Restaurant In de Gele Hoed in Zonnemaire verse zeevis ge heel compleet, dus met kop en staart en alles daartussen in, aan zijn gasten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik opkijk van deze unieke presentatie: de gegril de zeebaars 18,50) kijkt mij, vanaf het ovalen bord voor mij op tafel, recht in de ogen. Zonder blikken of blozen zet ik het vismes er in. Het ontleden gaat van een leien dakje en het aantal losse graatjes valt reuze mee. De ser veerster heeft daarvoor heel attent een gratenbordje neergezet. Het visvlees is mooi wit en sappig, zodat ik het ont breken van enige saus, de tweede ver rassing, graag voor lief neem. Rob Visser - toepasselijke naam - is de patron aan het fornuis en hij legt mij uit dat hij zijn vis uit de Zeeuwse wate ren zo puur mogelijk wil brengen. Daarom geen sausjes die de smaak zouden kunnen verdoezelen, maar alle aandacht voor de zuivere vissmaak. Tegen deze doelstelling valt weinig in te brengen. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat hij graag een beetje provoceert via de presentatie en ik vraag mij af hoe hij dat met de nogal schrikaanjagende zeeduivel doet. Overigens is de chef ook weer soepel genoeg om voor tedere zielen de vis al in de keuken van de kop te ontdoen. En wie per se een sausje wil kan dat krij gen. De pure aanpak strekt zich ook uit tot de groenten, die apart worden geser veerd: op een schotel scholen gekookte wortelen (de bolletjesvorm), broccoli, spercieboontjes en een stronkje witlof broederlijk samen, perfect gekookt. Daar kunnen de gebakken aardappe len, industrieel geschrapte bolletjes, niet tegenop. Het is met de aardappel, niet alleen in de horeca maar ook bij de groenteman, droevig gesteld. Zelfs in Engelse supers kom je betere tegen. Het is net als met de uien. Zeeland staat er vol van, maar het lijkt wel of die als de wiedeweerga worden geëxporteerd en dat wij met het oude spul worden opgescheept. Gelukkig kunnen we nog zelf de boer op en dat zouden de Zeeuwse chefs ook moeten doen. De salade, deels groen en deels witte kool met noten, verdient echter weer alle lof. Mijn zeebaars staat niet op de kaart maar op het bord met nog meer verse dagaanbiedingen als: Griet 18,50), Zeetong 32,50), Rode Poon en Kabeljauw (beide 17,50), Tarbot 19,00), Paling 18,50) en Mosselen 15,50). De mosselen kookt Rob Visser met wit te wijn en een grote verscheidenheid aan kruiden uit de eigen tuin. In de Ge- Dijk van Bommenede 40 4316 AT Zonnemaire Tel. 0111-402055 Fax.0111-401958 In augustus zeven dagen van de week geopend vanaf 11.00 uur. Voor- en najaar: woensdag tot en met zondag vanaf 17.00 uur en in de winter vrijdag tot en met zondag vanaf 17.00 uur. Creditcards: Euro, Visa en pin Rolstoel: kan met wat hulp Vegetarisch: goede keus Kinderen: menuutjes en speelgoed naast de schouw Hond welkom Roken: niet gescheiden le Hoed herbergt deze avond gasten van diverse pluimage van wie sommi gen zich onder het uiten van veelvuldig positief commentaar aan het zwarte goud van Zeeland te goed doen. Als voorafje heb ik het Ovenpotje met kruidig gemarineerde garnalen, ge gratineerd met kaas 7,25) besteld. In een hittebestendig terracotta scho teltje zwemt een overvloed aan garna len in een lekkere saus. De verse bordaanbiedingen lijken mij belangrijker dan de eigenlijke kaart, hoewel dat niet opgaat voor de voorge rechten waaronder Zeeuwse Vissoep 4,25), Kreeftensoep 4,50), Gam ba's in knoflookolie met een pittige knoflooksaus 8,75) en een Luxe Visplateau met gerookte zalmpaling, forel en Hollandse garna len (€10,50). Vegetariërs worden met een keus uit drie gerechten voor vol aangezien en de desserts krijgen bijzondere aandacht Ik noem de Versgebakken appeltaart met walnotenijs en slagroom en - mijn keus deze avond - de Huisgemaakte Italiaanse citroentaart met frambo zenijs, aardbeiensaus en slagroom (beide 5,00), een verrukkelijk fruitig dessert met de zoetste en meest aroma tische aardbei die ik in tijden proefde. Vijf jaar geleden namen Rob Visser en zijn echtgenote Ingrid Musters de zaak over van Kees Geelhoed, compleet met diens collectie maritieme curiosa waaronder fraaie scheepsmodellen, nautische instrumenten, tegeltjes en prenten. Zo zie ik naast me een foto van de Willem Ruys en tegenover me de be kende reclame van de Maatschappij Zeeland: Engeland-Nederland via Vlissingen. Je komt ogen tekort daar op de dijk midden in Zonnemaire. Rien van Reeins In ons land zijn we in de jaren negentig van de vorige eeuw het feit vergeten dat we hier honderd jaar tomaten kweken. Geen feestje in het Westland waar men destijds het kweken van tomaten enorm heeft gesti muleerd. Het zou ook niet ge past zijn geweest, want onze to maten stonden in de jaren negentig in een voor de Neder landse kwekers wel heel kwalij k daglicht. De 'Wasserbomben', zoals de Duitsers onze tomaten destijds noemden, waren er de oorzaak van dat de teelt van tomaten in ons land op een bedenkelijk ni veau raakte. Mede dankzij de landbouwuniversiteit van Wa- geningen is alles weer goed ge komen. Er zijn nieuwe soorten geïntroduceerd en mede daar door zien onze tomaten er weer uitstekend uit, hebben ze een goede kleur en bovenal smaken ze ergens naar, hetgeen de Was serbomben van destijds eigen lijk helemaal niet deden. Die waren, om het maar eens keurig te zeggen, volkomen neutraal van smaak. Dat wij dergelijke tomaten destijds wel accepteer den en de Duitsers niet, siert ons niet en toont aan dat er aan onze smaak nog wel het een en ander mankeert. Of letten we als rechtgeaarde Nederlanders ook toen eerder op de prijs dan op de kwaliteit? De Nederlandse tomaten van vandaag hebben wel smaak en van sommige soorten kun je zelfs zeggen dat ze een opvallen de kruidige smaak en een fijn aroma hebben. Wat je van de to maten van vandaag echter niet kan zeggen is dat ze naar toma ten smaken. Het vergelijkings materiaal is gelukkig nog wel voorhanden. Neem bij voor beeld de tomaten van de volle grond die nog altijd veel in de volkstuinen worden gekweekt en die pas geplukt worden nadat ze in de zon zijn gerijpt. En daarnaast zijn er de tomaten uit de landen rond de Middellandse Zee die ook in de zon zijn ge rijpt. Die tomaten smaken dan ook naar wat ze zijn. Puree Het beste bewijs dat de Neder landse tomaten geen echte to- matensmaak hebben, wordt al sinds enkele jaren geleverd in de receptenrubrieken in bladen. De samenstellers daarvan geven voor het maken van Hollandse tomatensoep aan dat je naast Hollandse tomaten er ook de in houd van een of meer blikjes to matenpuree aan toe moet voe gen. Tomatenpuree wordt onder an dere in Italië gemaakt van in de zon gerijpte tomaten. Alleen daarmee bereik je dat aan een soep van Hollandse tomaten een warme en volle échte toma- tensmaak wordt verleend. Die smaak herinnert ons aan de tijd dat bij ons de tomaten slechts in de zomermaanden werden aan geboden. Vankastomaten moest men toen nog niet veel hebben. Het idee om de tomaten het ge hele jaar door te kunnen eten was er toen nog niet. Dat on stond toen de kwekers van to maten in ons land er op werd ge wezen dat het kweken van tomaten in al dan niet verwarm de kassen enorm veel voordelen zou opleveren. Men was niet meer afhankelijk van de grillen van ons klimaat hetgeen bij het telen van tomaten op de volle grond vaak wel het geval was. Daarnaast kon men de tomaten oogsten op het moment dat men dat wenste. Destijds werden de tomaten aan de hand van de kleur van de on rijpe vrucht ingedeeld in. bleek, halfgroen en groen. Bij het rij pen zouden de vruchten tot een goede (rode) kleuring komen. 'Wagen ingen' heeft met de ont wikkeling van nieuwe soorten er in belangrijke mate toe bijge dragen dat de Nederlandse to- matenkwekers hun producten, die er dan ook onberispelijk uit zagen, konden exporteren naar vrijwel alle landen van de Euro pese Gemeenschap en ook nog ver daarbuiten. Kassen Dat ging enkele tientallen jaren goed en de kwekers maakten zich dan ook meer zorgen over de alsmaar stijgende kosten van het aardgas dat zij voor het ver warmen van hun kassen nodig hadden dan dat zij oog hadden voor de kwaliteit van hun pro ducten. Met de Wasserbombe hebben de Duitsers de Neder landse kwekers destijds wakker geschud. De schade die men door het ver lies van voldoende afzet heeft geleden, is inmiddels voor een groot deel terugverdiend met nieuwe soorten die naar de me ning van Wageningen èn die van de verkoopbevorderaars van in ons land gekweekte groenten en fruit beter zijn dan welke toma ten dan ook. En daarbij behoren ook de smaaktomaten, een soort waarvan ik tot dusverre nooit had gehoord. Het schijnen klei ne (doorsnede 5 cm.) tomaten te zijn met, zoals de verkoopbe vorderaars het zelf zeggen: „een heerlijke zoete fruitige toma- tensmaak met een verrukkelijk kruidig aroma." Ja, zo lust ik ze ook... Hans Belterman Volgende week treft u in de da gelijkse receptenrubriek sug gesties aan voorgerechten met tomaten. Ik beveel u er zonge- rijpte tomaten voor aan. Ze ko men meestal uit Italië, maar ook Griekenland, Spanje, Frank rijk, Marokko en Tunesië staan er om bekend dat ze tomaten met een uitstekende smaak in huis hebben. En daarmee doel ik op tomaten met een échte to- matensmaak die wij hebben moeten inleveren omdat de to maten uit de Nederlandse kas sen moeten voldoen aan eisen die met de smaak niets te maken hebben. Tomatenkwekerij in Zierikzee. foto Marijke Folkertsma Een mok en veel sinaasappel sap geven gasten een thuis gevoel. En omdat negentig procent van de Hiltongasten za kelijke klanten zijn, verlangen ze voortdurend naar huis. En Hilton zou Hilton niet zijn als ze dat gevoel niet serieus zouden nemen en er iets mee zouden doen. Die nieuwigheid heet het Hiltonontbijtconcept. „Het ontbijt is een belangrijk element van het beeld dat de gasten van hun verblijf in het hotel bewaren", zegt general- manager Marcus-Milan Aran- delovic van het Rotterdamse Hilton. Hij schept zijn bord vol met bruin brood met roereieren en ham. Zijn tafelgenote kiest deze morgen voor veel vers fruit en yoghurt. De eieren hebben een rood label en het fruit een paars label. Dat is de kern van het Hiltonontbijtconcept. Want, zo is de idee, de keuze van het juiste ontbijt wordt een stuk gemakkelijker dankzij de Volg- je-kleur methode. Het zijn la bels met kleurcodes. Zij gidsen de gast als het ware langs het buffet en geven alles duidelijk aan: paars staat voor weinig ca lorieën, als je voor rood kiest eet je hoog energetisch voedsel en met blauwe producten denk je aan het cholesterolgehalte Uit een uitgebreide klantenen quête kwam naar voren dat ie dere gast zijn 'eigen idee heeft over het ideale ontbijt'. Het on derzoek heeft ook uitgewezen dat klanten vooral vers sinaas appelsap waarderen. En ander vers fruit heeft zelfs een belang rijke plaats op de ontbijtdis ge kregen. „Ook mensen die geen fruit nemen, vinden het prettig als ze al die mooi kleurige en verse producten zien." Ook aan schijnbaar onbelangrijke din gen is gedacht. Zoals de mok bijvoorbeeld. „De mok appel leert aan het thuisgevoel." Irene Nieuwenhuijse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 41