Suzuki slaat nieuwe weg in Intensa is Lybra in aantrekkelij k j asj e Motorfiets krijgt katalysator Hummer komt met beschaafde versie Burgman 650 Koplamp draait met stuurbeweging mee Schokdemper Vredestein Hi-Trac Renault Register Daewoo Kalos zaterdag 10 augustus 2002 De motorfiets- en scooterwe reld staat voor een ware omwenteling, die alle motorfa- brieken naar de tekentafels terugstuurt. Tot nu toe ontsnap ten de gemotoriseerde tweewie- Iers aan stringente regels rond hun milieugedrag, maar als ge volg van een nieuwe Europese richtlijn zullen nieuwe motoren en motorscooters over ruim drie jaar (begin 2006) aan extreem strenge normen moeten vol doen: Euro3. Vergelijkbaar met de waarden waaraan auto's op dit moment voldoen. De motorfabrikanten krijgen binnenkort al met de materie te maken, want het Europees Par lement heeft meteen bepaald dat we zo lang niet kunnen wachten. De techniek moet in etappes worden ingevoerd. Alle nieuw te introduceren modellen dienen vanaf begin volgend jaar aan de toch al behoorlijk stren ge Euro2 milieunormen te vol doen. Voor motormodellen en scooters zoals die nu al worden geleverd, krijgen de ontwikke lingsafdelingen iets meer tijd. Die moeten in 2004 en 2007 aan respectievelijk de Euro2 en Eu- ro3 norm voldoen. De nieuwe wetgeving heeft gro te gevolgen in het motorwereld je, dat tot nu toe vrijwel onge hinderd zijn gang kon gaan. Metamorfose Tweetakt motoren lijken verle den tijd te worden, omdat ze heel moeilijk aan de normen kunnen voldoen, maar ook mo derne viertakten zullen een me tamorfose doormaken. Een ka talysator wordt onmisbaar, wat op zijn beurt betekent dat de nu nog heel normale klassieke car burateurs in het inlaatsysteem moeten wijken voor geavan ceerde brandstof inspuiting en elektronisch motormanage- ment. Insiders verwachten dat de ontwikkelingsafdelingen het de komende tijd zo druk zullen hebben dat de liefhebbers op veel minder nieuwe motor- en scootermodellen mogen reke nen. Auto's moeten stabiel zijn om aan de veiligheidsnormen te kun nen voldoen. Bij Tenneco Automotive in het technisch centrum van Monroe in het Belgische Sint-Truiden is de Monroe ReflexTM met nieuwe techniek ontwikkeld. Tenneco is een van de grootste producenten van schokbrekers en uitlaten (merknamen Monroe en Walker). Het nieuwe twin disc-systeem zorgt er via een regelklep voor dat de schokbreker snel reageert op kleine oneffenheden in het wegdek. Dat gebeurt ook bij een heel lage zuigersnelheid, de snel heid waarmee de zuiger in de schokdemper op en neer gaat. Tussen die zuigersnelheid en het op en neer bewegen van de auto bestaat een direct verband. Als de auto op een glad wegdek rijdt, beweegt de zuiger amper (zeer lage zuigersnelheid). Bij verandering van rij strook of tijdens het remmen verandert de zuigersnelheid en twee schotelveerstellen, (twin disc) reageren dan op kleine veranderin gen, waardoor de auto stabieler blijft. Monroe heeft tachtig jaar er varing met de ontwikkeling van schokdempers. Op de nieuwe Re flex TM zit een garantie van drie jaar. Na de Ultrac voor snelle auto's komt Vredestein met de Hi-Trac, speciaal ontwikkeld voor nat wegdek. De regenband heeft gro te langs- en brede dwarsgroeven en een bijzonder loopvlakmengsel. De band is leverbaar in een enorm aantal maten. Terwijl de Renault 25 (geproduceerd tussen 1984 en 1992) uit het straatbeeld verdwijnt heeft een groep liefhebbers het Renault 25 Register opgericht. Het Register is een nieuw onderdeel van de Club d'Anciennes Renault des Pays-Bas, een vereniging met ruim duizend leden met Renaults van twintig jaar en ouder. De aftrap van het nieuwe register is op 25 augustus op het royale parkeerterrein van De Westerbouwing in Oosterbeek (www.westerbouwing.nl). Van 10 tot 16 uur wordt daar elke Renault 25-liefhebber ontvangen op het parkeerterrein. Deelname aan het evenement is gratis. Het Renault 25 Register heeft de sitenaam www.renault25.nl vastge legd. Het Renault 25 Register blijft tot 2012 bestaan. Dan zijn de nog overgebleven exemplaren van de Renault 25 minimaal twintig jaar oud en worden alle auto's opgenomen in de Club d'Anciennes Re nault des Pays-Bas. De Renault 25 viel in 1984 op doorzijn sierlijke lijn en panoramische achterruit, waardoorüe grote vierdeurs dui delijk familie was van de Renault Fuego. Hij kwam er ook als ver lengde, exclusieve Limousine, die niet bij Renault zelf, maar bij Heuliez werd gebouwd in een oplage van slechts 832 stuks. De twee de fase in 1988 met grotere achterlichten en fraaier front wordt als de mooiste 25 beschouwd. In totaal werden erin ruim acht jaar zo'n 770.000 exemplaren van de Renault 25 gemaakt. Dat de Burgman 650 nieuwe wegen inslaat, zie je meteen. Hij is een soort kruising tussen motorfiets en scooter. Maar ook onder huids is de 2 le eeuwse 'super scoot' iets heel bijzonders. Naast een 650 cc twee cilinder motor en tiptronic bediening van de CVT-ver- snellingsbak krijgt hij bij voorbeeld ook een katalysa torsysteem mee. De Suzuki Burgman 650 oogt als het onwettige kind van een volwaardige toermotor- fiets. Design accenten doen sterk denken aan de uitzinnig snelle Hayabusa en de stoere V- Strom van hetzelfde merk. Met enige fantasie herken je in zijn super-de-luxe buddyseat en de treeplanken zelfs iets van een enorme Harley-Davidson. De grote ruit lijkt geleend van een BMW toermastodont. De splinternieuwe Burgman 650 is het meest volwassen scoot-mobiel aller tijden. Ook in milieutechnisch opzicht. Naast zijn opmerkelijk gespier de karakter zet hij in één moeite door nog een tweede lijntje richting toekomst uit. Dankzij de toepassing van brandstofin spuiting en een gerelde kataly sator doet de grote 638 cc twee cilinder krachtbron op het gebied van de milieuvriende lijkheid niet onder voor een mo dern automobiel. In de motor wereld bepaald geen alledaags gegeven. Overigens komt daar in de komende jaren zeker ver andering in. De Burgman loopt vooruit op nieuwe Europese wetgeving. T oermogelij kheden Het hele concept van de Burg man 650 geeft aan dat je hem moet rangschikken in het rijtje alternatieven voor de auto. Het kloeke formaat van de scooter, de zeer ontspannen zit en de be niet anders als je weet dat hij al le scooter snelheidsrecords ver pulvert. Draai op de Duitse Au tobahn het gashendel vol open en binnen luttele tellen flitst de snelheidsmeter voorbij de 100, tipt even later de 150 aan en komt uiteindelijk ergens rond de 185 of 190 kilometer per uur tot rust. De tweecilinder kracht bron loopt in meerdere opzich ten als de spreekwoordelijke turbine, de motor is voor een scooter ongekende sterk 55 pk/- 40 kW, maar trilling dempende balansassen zorgen ervoor dat ook de laatste trillingen worden weggepoetst. Wel zo comforta bel. Bovendien heeft de Burg man een versnellingsbak die zelfs niet eerder in hightech mo torfietsen is toegepast. Een continu variabele transmissie (CVT) met de mogelijkheid van tiptronic bediening. In een luie bui rij je ontspannen op de volautomaat. Gasgeven is voldoende om vlot uit de start blokken te komen. Iets sportie ver? Dan is er de mogelijkheid de automaat in een sportstand te zetten. Uniek is de derde stand versnellingsbak, waarbij je met twee knopjes op de linker handgreep handmatig door vijf versnellingen heen kunt scha kelen. Met de bovenste schakel je op, de onderste schakelt te rug. Zeker op die momenten ligt het rijgedrag van de Burgman 650 verbluffend dicht tegen dat van een snelle toermotorfiets aan. Gelukkig zijn er daarom drie schijfremmen aan boord om dat geweld effectief tot de orde te roepen. Tegelijkertijd valt op dat de specifieke voordelen van een scooter blijven bestaan. Je zit ontspannen en goed be schermd, hebt een uitstekend overzicht, alles laat zich heel makkelijk bedienen en het uit bundige plaatwerk van een scooter biedt plek aan allerhan de opbergvakjes. Nou ja... zeg maar opbergkasten. Onder de opklapbare buddy vind je er zelfs eentje waar je twee inte graalhelmen in kwijt kunt. De Burgman 650 is niet het koopje van de week. Met een prijskaartje van 9.999 euro moet je de super scooter ergens tussen de zwaardere midden klasse motoren positioneren. Rob van Ginneken Daewoo, dat opgewekt bezig is op te krabbelen onder het nieuwe GM-regime, lanceert in september de opvolger van de Lanos (1996), die Kalos gedoopt is. De compacte vijfdeurs (lengte 3.80 m.), ontworpen door Giugiaro (ook de tekenaar van de Daewoo Matiz) krijgt voorlopig alleen een 1.4/83 pk viercilinder benzinemotor. Abs en vier airbags zijn standaard. De Suzuki Burgman super scoot. schermende werking van de grote stroomlijn maken hem zelfs bij minder florissant weer zeer geschikt voor dagelijks vervoer. Ook over langere af standen. Sterker nog: als het om de toermogelijkheden in vakan tie en weekeinde gaat, over troeft de innovatieve Japanner de meeste grote motorfiets mo dellen met speels gemak. Ook zijn weggedrag mag er zijn. Dankzij het lage zwaartepunt en de brede sportbanden laat hij zich makkelijk door het verkeer dirigeren en ook op hogere snel heden doet hij in niets denken aan de klassieke instabiele scooters van weleer. Toegege ven, de vering is nogal aan de stevige kant, maar dat kan ook Rijden in het donker wordt veiliger. Audi komt in de nieuwe A8 met breedteverlich ting, die ingeschakeld wordt zo dra het stuur een bepaalde hoek overschrijdt. Op die manier worden wegbermen en bochten beter verlicht. En Mercedes is zo goed als klaar met de ontwikke ling van meedraaiende koplam pen. Het systeem wordt actieve bochtverlichting genoemd De Duitse fabrikant Hella heeft samen met Mercedes gewerkt aan verlichting, die in de boch ten de stuurbewegingen volgt. Dat gaat niet meer met kabels, zoals tientallen jaren geleden in de Citroën DS, maar met elek- tromotortjes. Volgens Mercedes-Benz verbe tert het zicht enorm met het nieuwe systeem, dat momenteel in een testauto aan proeven on derworpen wordt. Dimlicht schijnt in een bocht met een ra dius van 190 meter ongeveer 30 meter ver, maar met de actieve bochtverlichting zou daar min stens 25 meter bijkomen. De be stuurder ziet beter en vooral eerder hoe de bocht verloopt en kan zijn rijstijl daaraan aanpas sen. Statische bochtverlichting was ook mogelijk geweest maar Mercedes heeft voor een actief systeem gekozen omdat dat dui delijk veiliger zou zijn. Het sys teem past zich aan de snelheid van de auto aan. Hoe hoger de snelheid, hoe sneller het zwenk- mechanisme met de moderne bi-xenonkoplampen werkt. Volgens Mercedes-Benz luidt het actieve bochtverlichting- systeem een nieuw tijdperk in: multifunctionele verlichtings units passen zich aan de rijsitu- atie aan. Volgende stappen zijn speciale stadsverlichting, een bijzonder lichttype voor krui singen en bijvoorbeeld voor provinciale wegen. Rien van der Steen Actieve bochtverlichting betekent dat de verlichting meedraait bij het sturen. De Lancia Lybra is een voornaam ogende auto. De stoere Hummer krijgt een opvolger met de H2. Lancia ontvlucht de gevrees de vergetelheid met een nieuwe uitvoering van de Ly brade IntensaHij is met 35.700 euro de (sedan 1300 euro min der) maar 300 euro duurder dan de dezelfde auto in LX-versie. Heerlijk Italiaans. Een lekkere Lancia. Fiat moet uitkijken dat het Lan cia niet in de vergetelheid raakt. Het merk heeft sommige prach tige modellen, maar in Neder land is het dealernetwerk zoda nig mager dat weinig mensen een Lancia op hun automobiele verlanglijst zetten. Toch zal er wat moeten gebeuren om de op volger van de Kappa, de grote Thesis en de nieuwe mpv Phae dra hier op straat te krijgen. Als opwarmertje heeft Lancia de Lybra in een aantrekkelijk jasje gestoken. Bovendien is het motorvermogen van de grootste diesel van het momenteel onder crisisomstandigheden zuchten de Fiat-concern opgekrikt. De nieuwe uitvoering heet Intensa en die voorname aankleding is er voor zowel de vierdeurs als de stationwagon. Alcantara Aan de buitenkant schittert ex tra chroom en de lichtmetalen wielen zijn in dit geval heel apart gespoten m de wagen- kleur, binnen is het in de beste Lancia-traditie alcantara en leer. Bovendien wekken de alu minium dorpelversieringen de indruk dat je met je een limousi ne van stand onderweg bent. Sinds de Golfoorlog is hij ge liefd bij hen die van stoere auto's houden, de Hummer van General Motors. Het origineel heet Humvee en werd in de Golfoorlog gebruikt in Koeweit en Irak. Mooi was anders, maar het ding had sublieme terreinei genschappen, erg veel vermo gen en hij zag er tamelijk onge naakbaar en onverwoestbaar uit. Dat telt in tijden van oorlog. In de VS verscheen al snel na die oorlog een afgeleide van het succesvolle legervoertuig, de Hummer Hl. Nu volgt de be schaafder Hummer H2. Hij wordt komende herfst in Ameri ka geïntroduceerd en komt van af 2004 in beperkte oplage naar Europa. Van de Hl werden er amper 1.000 per jaar verkocht, maar GM wil van het nieuwe model 40.000 stuks per jaar ma ken. Over de krachtbron hoeft nie mand zich bezorgd te maken: een 6.0 liter V8 met 316pk en een koppel van 490 Nm kan de ter reinwagen met gemak de baas. Met de geluidsinstallatie van Bose is niet veel mis. De zit ach ter het stuur is zeer goed en de bediening van de verschillende functies is dik in orde. De vijfde versnelling van het testexem plaar legde wat moeilijk in, maar dat was volgens de impor teur een kwestie van even bij stellen. De 2.4 JTD-diesel is door Fiat opgepept van 140 naar 150 pk. Prettige bijkomstigheid is dat het koppel daar ook van profi teert. Want met meer pk's ga je alleen maar harder (en wat heb je daar vandaag de dag aan?), maar van meer koppel ga je au tomatisch minder schakelen en dat is wel zo prettig. Rien van der Steen De auto kent flinke maten: 4.82 x 2.06 x 1.97 cm, een bagage ruim van 2,5 kubieke meter en een navenant gewicht van 2.909 kg. Desondanks lukt een sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan 10 seconden. Een caravan kan hij ook met speels gemak trekken: de Hummer H2 mag ruim 3,1 ton aan de haak han gen. In het terrein kan hij hellingen tot 60% aan, hij heeft een sper- differentieel en een versnel lingsbak met hoge en lage gearing. De nieuwe aandrijflijn heeft een bijzonderheidje: voor het rijden door los zand of sneeuw kan de chauffeur met het gecombineerde abs/tractie- controle-systeem meer wielspin genereren via een schakelaar op het dashboard Vijf zitplaatsen zijn standaard indeH2,die inde VS48.800dol- lar kost. Maar dat gaat hier over anderhalf jaar met een zelfde aantal euro's niet lukken. Rien van der Steen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 37