Suzuki slaat nieuwe weg in
Intensa is Lybra in
aantrekkelij k j asj e
Motorfiets krijgt katalysator
Hummer komt met
beschaafde versie
Burgman
650
Koplamp draait met
stuurbeweging mee
Schokdemper
Vredestein Hi-Trac
Renault Register
Daewoo Kalos
zaterdag 10 augustus 2002
De motorfiets- en scooterwe
reld staat voor een ware
omwenteling, die alle motorfa-
brieken naar de tekentafels
terugstuurt. Tot nu toe ontsnap
ten de gemotoriseerde tweewie-
Iers aan stringente regels rond
hun milieugedrag, maar als ge
volg van een nieuwe Europese
richtlijn zullen nieuwe motoren
en motorscooters over ruim drie
jaar (begin 2006) aan extreem
strenge normen moeten vol
doen: Euro3. Vergelijkbaar met
de waarden waaraan auto's op
dit moment voldoen.
De motorfabrikanten krijgen
binnenkort al met de materie te
maken, want het Europees Par
lement heeft meteen bepaald
dat we zo lang niet kunnen
wachten. De techniek moet in
etappes worden ingevoerd. Alle
nieuw te introduceren modellen
dienen vanaf begin volgend jaar
aan de toch al behoorlijk stren
ge Euro2 milieunormen te vol
doen. Voor motormodellen en
scooters zoals die nu al worden
geleverd, krijgen de ontwikke
lingsafdelingen iets meer tijd.
Die moeten in 2004 en 2007 aan
respectievelijk de Euro2 en Eu-
ro3 norm voldoen.
De nieuwe wetgeving heeft gro
te gevolgen in het motorwereld
je, dat tot nu toe vrijwel onge
hinderd zijn gang kon gaan.
Metamorfose
Tweetakt motoren lijken verle
den tijd te worden, omdat ze
heel moeilijk aan de normen
kunnen voldoen, maar ook mo
derne viertakten zullen een me
tamorfose doormaken. Een ka
talysator wordt onmisbaar, wat
op zijn beurt betekent dat de nu
nog heel normale klassieke car
burateurs in het inlaatsysteem
moeten wijken voor geavan
ceerde brandstof inspuiting en
elektronisch motormanage-
ment. Insiders verwachten dat
de ontwikkelingsafdelingen het
de komende tijd zo druk zullen
hebben dat de liefhebbers op
veel minder nieuwe motor- en
scootermodellen mogen reke
nen.
Auto's moeten stabiel zijn om aan de veiligheidsnormen te kun
nen voldoen. Bij Tenneco Automotive in het technisch centrum
van Monroe in het Belgische Sint-Truiden is de Monroe ReflexTM
met nieuwe techniek ontwikkeld. Tenneco is een van de grootste
producenten van schokbrekers en uitlaten (merknamen Monroe en
Walker). Het nieuwe twin disc-systeem zorgt er via een regelklep
voor dat de schokbreker snel reageert op kleine oneffenheden in het
wegdek. Dat gebeurt ook bij een heel lage zuigersnelheid, de snel
heid waarmee de zuiger in de schokdemper op en neer gaat. Tussen
die zuigersnelheid en het op en neer bewegen van de auto bestaat
een direct verband. Als de auto op een glad wegdek rijdt, beweegt de
zuiger amper (zeer lage zuigersnelheid). Bij verandering van rij
strook of tijdens het remmen verandert de zuigersnelheid en twee
schotelveerstellen, (twin disc) reageren dan op kleine veranderin
gen, waardoor de auto stabieler blijft. Monroe heeft tachtig jaar er
varing met de ontwikkeling van schokdempers. Op de nieuwe Re
flex TM zit een garantie van drie jaar.
Na de Ultrac voor snelle auto's komt Vredestein met de Hi-Trac,
speciaal ontwikkeld voor nat wegdek. De regenband heeft gro
te langs- en brede dwarsgroeven en een bijzonder loopvlakmengsel.
De band is leverbaar in een enorm aantal maten.
Terwijl de Renault 25 (geproduceerd tussen 1984 en 1992) uit het
straatbeeld verdwijnt heeft een groep liefhebbers het Renault
25 Register opgericht. Het Register is een nieuw onderdeel van de
Club d'Anciennes Renault des Pays-Bas, een vereniging met ruim
duizend leden met Renaults van twintig jaar en ouder. De aftrap van
het nieuwe register is op 25 augustus op het royale parkeerterrein
van De Westerbouwing in Oosterbeek (www.westerbouwing.nl).
Van 10 tot 16 uur wordt daar elke Renault 25-liefhebber ontvangen
op het parkeerterrein. Deelname aan het evenement is gratis. Het
Renault 25 Register heeft de sitenaam www.renault25.nl vastge
legd.
Het Renault 25 Register blijft tot 2012 bestaan. Dan zijn de nog
overgebleven exemplaren van de Renault 25 minimaal twintig jaar
oud en worden alle auto's opgenomen in de Club d'Anciennes Re
nault des Pays-Bas. De Renault 25 viel in 1984 op doorzijn sierlijke
lijn en panoramische achterruit, waardoorüe grote vierdeurs dui
delijk familie was van de Renault Fuego. Hij kwam er ook als ver
lengde, exclusieve Limousine, die niet bij Renault zelf, maar bij
Heuliez werd gebouwd in een oplage van slechts 832 stuks. De twee
de fase in 1988 met grotere achterlichten en fraaier front wordt als
de mooiste 25 beschouwd. In totaal werden erin ruim acht jaar zo'n
770.000 exemplaren van de Renault 25 gemaakt.
Dat de Burgman 650
nieuwe wegen inslaat,
zie je meteen. Hij is een soort
kruising tussen motorfiets
en scooter. Maar ook onder
huids is de 2 le eeuwse 'super
scoot' iets heel bijzonders.
Naast een 650 cc twee
cilinder motor en tiptronic
bediening van de CVT-ver-
snellingsbak krijgt hij bij
voorbeeld ook een katalysa
torsysteem mee.
De Suzuki Burgman 650 oogt
als het onwettige kind van
een volwaardige toermotor-
fiets. Design accenten doen
sterk denken aan de uitzinnig
snelle Hayabusa en de stoere V-
Strom van hetzelfde merk. Met
enige fantasie herken je in zijn
super-de-luxe buddyseat en de
treeplanken zelfs iets van een
enorme Harley-Davidson. De
grote ruit lijkt geleend van een
BMW toermastodont.
De splinternieuwe Burgman
650 is het meest volwassen
scoot-mobiel aller tijden. Ook
in milieutechnisch opzicht.
Naast zijn opmerkelijk gespier
de karakter zet hij in één moeite
door nog een tweede lijntje
richting toekomst uit. Dankzij
de toepassing van brandstofin
spuiting en een gerelde kataly
sator doet de grote 638 cc twee
cilinder krachtbron op het
gebied van de milieuvriende
lijkheid niet onder voor een mo
dern automobiel. In de motor
wereld bepaald geen alledaags
gegeven. Overigens komt daar
in de komende jaren zeker ver
andering in. De Burgman loopt
vooruit op nieuwe Europese
wetgeving.
T oermogelij kheden
Het hele concept van de Burg
man 650 geeft aan dat je hem
moet rangschikken in het rijtje
alternatieven voor de auto. Het
kloeke formaat van de scooter,
de zeer ontspannen zit en de be
niet anders als je weet dat hij al
le scooter snelheidsrecords ver
pulvert. Draai op de Duitse Au
tobahn het gashendel vol open
en binnen luttele tellen flitst de
snelheidsmeter voorbij de 100,
tipt even later de 150 aan en
komt uiteindelijk ergens rond
de 185 of 190 kilometer per uur
tot rust. De tweecilinder kracht
bron loopt in meerdere opzich
ten als de spreekwoordelijke
turbine, de motor is voor een
scooter ongekende sterk 55 pk/-
40 kW, maar trilling dempende
balansassen zorgen ervoor dat
ook de laatste trillingen worden
weggepoetst. Wel zo comforta
bel. Bovendien heeft de Burg
man een versnellingsbak die
zelfs niet eerder in hightech mo
torfietsen is toegepast. Een
continu variabele transmissie
(CVT) met de mogelijkheid van
tiptronic bediening.
In een luie bui rij je ontspannen
op de volautomaat. Gasgeven is
voldoende om vlot uit de start
blokken te komen. Iets sportie
ver? Dan is er de mogelijkheid
de automaat in een sportstand
te zetten. Uniek is de derde
stand versnellingsbak, waarbij
je met twee knopjes op de linker
handgreep handmatig door vijf
versnellingen heen kunt scha
kelen. Met de bovenste schakel
je op, de onderste schakelt te
rug.
Zeker op die momenten ligt het
rijgedrag van de Burgman 650
verbluffend dicht tegen dat van
een snelle toermotorfiets aan.
Gelukkig zijn er daarom drie
schijfremmen aan boord om dat
geweld effectief tot de orde te
roepen. Tegelijkertijd valt op
dat de specifieke voordelen van
een scooter blijven bestaan. Je
zit ontspannen en goed be
schermd, hebt een uitstekend
overzicht, alles laat zich heel
makkelijk bedienen en het uit
bundige plaatwerk van een
scooter biedt plek aan allerhan
de opbergvakjes. Nou ja... zeg
maar opbergkasten. Onder de
opklapbare buddy vind je er
zelfs eentje waar je twee inte
graalhelmen in kwijt kunt.
De Burgman 650 is niet het
koopje van de week. Met een
prijskaartje van 9.999 euro
moet je de super scooter ergens
tussen de zwaardere midden
klasse motoren positioneren.
Rob van Ginneken
Daewoo, dat opgewekt bezig is op te krabbelen onder het nieuwe
GM-regime, lanceert in september de opvolger van de Lanos
(1996), die Kalos gedoopt is. De compacte vijfdeurs (lengte 3.80 m.),
ontworpen door Giugiaro (ook de tekenaar van de Daewoo Matiz)
krijgt voorlopig alleen een 1.4/83 pk viercilinder benzinemotor. Abs
en vier airbags zijn standaard.
De Suzuki Burgman super scoot.
schermende werking van de
grote stroomlijn maken hem
zelfs bij minder florissant weer
zeer geschikt voor dagelijks
vervoer. Ook over langere af
standen. Sterker nog: als het om
de toermogelijkheden in vakan
tie en weekeinde gaat, over
troeft de innovatieve Japanner
de meeste grote motorfiets mo
dellen met speels gemak.
Ook zijn weggedrag mag er zijn.
Dankzij het lage zwaartepunt
en de brede sportbanden laat hij
zich makkelijk door het verkeer
dirigeren en ook op hogere snel
heden doet hij in niets denken
aan de klassieke instabiele
scooters van weleer. Toegege
ven, de vering is nogal aan de
stevige kant, maar dat kan ook
Rijden in het donker wordt
veiliger. Audi komt in de
nieuwe A8 met breedteverlich
ting, die ingeschakeld wordt zo
dra het stuur een bepaalde hoek
overschrijdt. Op die manier
worden wegbermen en bochten
beter verlicht. En Mercedes is zo
goed als klaar met de ontwikke
ling van meedraaiende koplam
pen. Het systeem wordt actieve
bochtverlichting genoemd
De Duitse fabrikant Hella heeft
samen met Mercedes gewerkt
aan verlichting, die in de boch
ten de stuurbewegingen volgt.
Dat gaat niet meer met kabels,
zoals tientallen jaren geleden in
de Citroën DS, maar met elek-
tromotortjes.
Volgens Mercedes-Benz verbe
tert het zicht enorm met het
nieuwe systeem, dat momenteel
in een testauto aan proeven on
derworpen wordt. Dimlicht
schijnt in een bocht met een ra
dius van 190 meter ongeveer 30
meter ver, maar met de actieve
bochtverlichting zou daar min
stens 25 meter bijkomen. De be
stuurder ziet beter en vooral
eerder hoe de bocht verloopt en
kan zijn rijstijl daaraan aanpas
sen.
Statische bochtverlichting was
ook mogelijk geweest maar
Mercedes heeft voor een actief
systeem gekozen omdat dat dui
delijk veiliger zou zijn. Het sys
teem past zich aan de snelheid
van de auto aan. Hoe hoger de
snelheid, hoe sneller het zwenk-
mechanisme met de moderne
bi-xenonkoplampen werkt.
Volgens Mercedes-Benz luidt
het actieve bochtverlichting-
systeem een nieuw tijdperk in:
multifunctionele verlichtings
units passen zich aan de rijsitu-
atie aan. Volgende stappen zijn
speciale stadsverlichting, een
bijzonder lichttype voor krui
singen en bijvoorbeeld voor
provinciale wegen.
Rien van der Steen
Actieve bochtverlichting betekent dat de verlichting meedraait bij
het sturen.
De Lancia Lybra is een voornaam ogende auto.
De stoere Hummer krijgt een opvolger met de H2.
Lancia ontvlucht de gevrees
de vergetelheid met een
nieuwe uitvoering van de Ly
brade IntensaHij is met 35.700
euro de (sedan 1300 euro min
der) maar 300 euro duurder dan
de dezelfde auto in LX-versie.
Heerlijk Italiaans. Een lekkere
Lancia.
Fiat moet uitkijken dat het Lan
cia niet in de vergetelheid raakt.
Het merk heeft sommige prach
tige modellen, maar in Neder
land is het dealernetwerk zoda
nig mager dat weinig mensen
een Lancia op hun automobiele
verlanglijst zetten. Toch zal er
wat moeten gebeuren om de op
volger van de Kappa, de grote
Thesis en de nieuwe mpv Phae
dra hier op straat te krijgen.
Als opwarmertje heeft Lancia
de Lybra in een aantrekkelijk
jasje gestoken. Bovendien is het
motorvermogen van de grootste
diesel van het momenteel onder
crisisomstandigheden zuchten
de Fiat-concern opgekrikt. De
nieuwe uitvoering heet Intensa
en die voorname aankleding is
er voor zowel de vierdeurs als de
stationwagon.
Alcantara
Aan de buitenkant schittert ex
tra chroom en de lichtmetalen
wielen zijn in dit geval heel
apart gespoten m de wagen-
kleur, binnen is het in de beste
Lancia-traditie alcantara en
leer. Bovendien wekken de alu
minium dorpelversieringen de
indruk dat je met je een limousi
ne van stand onderweg bent.
Sinds de Golfoorlog is hij ge
liefd bij hen die van stoere
auto's houden, de Hummer van
General Motors. Het origineel
heet Humvee en werd in de
Golfoorlog gebruikt in Koeweit
en Irak. Mooi was anders, maar
het ding had sublieme terreinei
genschappen, erg veel vermo
gen en hij zag er tamelijk onge
naakbaar en onverwoestbaar
uit. Dat telt in tijden van oorlog.
In de VS verscheen al snel na die
oorlog een afgeleide van het
succesvolle legervoertuig, de
Hummer Hl. Nu volgt de be
schaafder Hummer H2. Hij
wordt komende herfst in Ameri
ka geïntroduceerd en komt van
af 2004 in beperkte oplage naar
Europa. Van de Hl werden er
amper 1.000 per jaar verkocht,
maar GM wil van het nieuwe
model 40.000 stuks per jaar ma
ken.
Over de krachtbron hoeft nie
mand zich bezorgd te maken:
een 6.0 liter V8 met 316pk en een
koppel van 490 Nm kan de ter
reinwagen met gemak de baas.
Met de geluidsinstallatie van
Bose is niet veel mis. De zit ach
ter het stuur is zeer goed en de
bediening van de verschillende
functies is dik in orde. De vijfde
versnelling van het testexem
plaar legde wat moeilijk in,
maar dat was volgens de impor
teur een kwestie van even bij
stellen.
De 2.4 JTD-diesel is door Fiat
opgepept van 140 naar 150 pk.
Prettige bijkomstigheid is dat
het koppel daar ook van profi
teert. Want met meer pk's ga je
alleen maar harder (en wat heb
je daar vandaag de dag aan?),
maar van meer koppel ga je au
tomatisch minder schakelen en
dat is wel zo prettig.
Rien van der Steen
De auto kent flinke maten: 4.82
x 2.06 x 1.97 cm, een bagage
ruim van 2,5 kubieke meter en
een navenant gewicht van 2.909
kg. Desondanks lukt een sprint
van 0 naar 100 km/u in minder
dan 10 seconden. Een caravan
kan hij ook met speels gemak
trekken: de Hummer H2 mag
ruim 3,1 ton aan de haak han
gen.
In het terrein kan hij hellingen
tot 60% aan, hij heeft een sper-
differentieel en een versnel
lingsbak met hoge en lage
gearing. De nieuwe aandrijflijn
heeft een bijzonderheidje: voor
het rijden door los zand of
sneeuw kan de chauffeur met
het gecombineerde abs/tractie-
controle-systeem meer wielspin
genereren via een schakelaar op
het dashboard
Vijf zitplaatsen zijn standaard
indeH2,die inde VS48.800dol-
lar kost. Maar dat gaat hier over
anderhalf jaar met een zelfde
aantal euro's niet lukken.
Rien van der Steen