Een luier in plaats van zorg PZC Personeelstekort verpleeghuizen 25 Alsof er in Italië geen bordelen zijn rome Wie in bed plast omdat de zus ter te laat is, krijgt een luier in plaats van snellere hulp. De mensen weten dat ze stinken en schamen zich. „Ach, die meisjes moeten zo hard werken. En moet u eens kijken hoe mooi we hier wo nen." In verpleeghuizen heeft nie mand meer tijd voor de patiënt. Gelukkig gaat er ook heel veel goed hoor, verzucht Adrie van Malde- gem. De voorzitster van de cliënten raad van verpleeghuis Ter Valcke in Goes wil benadrukken dat het niet al leen maar kommer en kwel is. Maar dat de problemen groot zijn, ook in Zee land kan en wil ze niet ontkennen.Als er reden toe is, moeten we blijven kla gen. Een klacht is een gratis advies tot verbetering." En reden tot verbetering en dus tot kla gen is er. Op de gangen van een groot verpleeg huis in de Randstad, met honderden zieke ouderen te bed, wordt het 's nachts steeds stiller. Het aantal ver zorgenden dat rondloopt is recent te ruggebracht tot welgeteld één. Een verpleegkundige is er niet. ,,Er hoeft maar iets te gebeuren en de verzorger komt er niet meer uit. Het gebeurt nu al dat mensen 's ochtends dood in bed lig gen omdat de verzorger 's nachts een longontsteking over het hoofd ziet. Dat gaat bij ouderen razendsnel. Er hoort een verpleegkundige rond te lopen, die merkt d at wel opMaar verpleegkundi gen in de verzorgingshuizen worden zeldzaam." De instellingsarts lucht haar hart. Zij wil haar naam en die van haar ver pleeghuis niet in de krant hebben. „Want dan zou niet alleen de directie, maar ook de gemiddelde bewoner boos op me zijn. We steken met ons allen de kop in het zand, weten allemaal dat za ken niet kloppen." Achter de vredige gevels van de ver pleeghuizen, waar ouderen vanachter de ramen hun omgeving overzien, slaat het personeelstekort hard toe. En al lang niet meer alleen in de Randstad, of alleen in de zomer. In heel Nederland is het moeilijk de dagelijkse zorg op peil te houden. Een keer in de week dou chen wordt lang niet overal gehaald, in de zomer is een keer in de twee weken geen uitzondering. Het gebeurt veel vuldig dat personeel niet op tijd op de bel naast het bed kan reageren. Menig senior ligt in de eigen urine. Jan Verbree, voorzitter van de Lande lijke Organisatie voor Cliëntenraden (LOC), kent de praktijk. „Dan liggen ze daar te stinken; dat weten ze en ze scha men zich er voor. Omdat het personeel wel vaker geen tijd heeft, wordt al gauw naar incontinentiemateriaal ge grepen. Zeg maar gewoon een luier. Dan is toch de menselijke waardigheid in het geding, terwijl dat eigenlijk on nodig is? Wees er gewoon sneller bij Ter Valcke Ze zouden wel willen, maar het lukt ge woonweg niet altijd. Danielle Diele- man en Angelique Sudmeier, verzor genden van verpleeghuis Ter Valcke in Goes, bekennen het ronduit. Het komt voor dat ze mensen die naar het toilet moeten niet kunnen helpen. Ze staan er regelmatig alleen voor. „Soms moeten drie bewoners tegelijk naar de wc. Tja, ik heb maar twee handen." Dieleman werkt met een team van twee tot drie verzorgenden op een groep van dertien demente bewoners. „Mensen die je niet alleen kunt laten. Tussen vier en half zes 's middags ben ik vaak al leen. Terwijl de werkdruk dan heel hoog is. De bewoners moeten medicij nen krijgen, hun eten. En omdat het druk is, worden de mensen ook onrus tig. Dat voelen ze." Sudmeier werkt op een kleinschalige woongroep van zes bewoners. Ook zij staat vaak alleen. Toch heeft zij het be ter dan Dieleman. Omdat ze de wensen en noden van haar bewoners beter kent. Het contact is intensiever, men sen zijn opener tegenover elkaar en te genover het personeel. „Daarom kan ik tijdens het wassen wel een persoonlijk gesprek voeren. En tussen het drukke werk door kan ik toch iemand snel even helpen omdat ik precies weet wie wat nodig heeft. Ik heb zelfs af en toe tijd voor een spelletje." Nee. geeft Dieleman toe, dat lukt haar meestal niet. Maar noodgrepen zoals in de Randstad voorkomen, past zij niet toe. Mensen krijgen van haar geen luier om tijd te winnen. „Ik blijf proberen ie dereen meteen te helpen." Ongeveer 250.000 Nederlanders wo nen in verpleeg- en verzorgingshuizen. De sector kan amper personeel vinden. Verpleegkundigen en verzorgers trek ken massaal weg, vooral naar de zie kenhuizen. Directies werken steeds vaker met niet of slecht opgeleid perso neel. Beleidsmedewerker Pepijn ten Kate van de vakorganisatie NU'91 maakt zich grote zorgen. „De inciden ten zijn allang structuur geworden. Er spelen zich in de verpleeg- en verzor gingshuizen drama's af." Het personeel, zegt hij, heeft geen tijd voor leuke dingen, zoals een gesprek met de bewoners, recreatie, even een wandeling maken. „Al die dingen wor den gedaan door vrijwilligers. Het per soneel rent de hele dag van bed naar bed. Het ziekteverzuim in de sector ligt rond de tien procent, geweldig hoog. Er zijn huizen waar het twintig procent is." De Stichting Voor Regionale Zorgver lening (SVRZ) in Zeeland steekt daar gunstig bij af. Volgens directeur Mir jam Drost is het ziekteverzuim in haar organisatie gemiddeld zes procent. En vacatures heeft ze momenteel ook niet. „Ik kan gelukkig nog steeds voldoende personeel vinden. De Zeeuwse arbeids markt is redelijk stabiel. Mensen verlaten de provincie niet snel en de concurrentie van andere bedrijven en instellingen is beperkt. Wel wordt het in Zeeuws-Vlaanderen iets moeilijker. Daarom gaan we personeel werven in België." De toekomst is weinig rooskleurig Het nieuwe kabinet heeft nauwelijks extra geld, er komen steeds meer ouderen, dus ook steeds meer zieke ouderen. „Bovendien blijven mensen langer thuis wonen. Dus als ze dan naar een verpleeghuis moeten, is de zorgzwaarte ook echt groot", merkt Drost op. Ten Kate (NU'91): „Het water staat het personeel in de verpleeghuizen nu al tot aan de lippen. Patiënten en personeel hebben het verstand op nul gezet. Er mSBm In dat klimaat, waar de mensen rouw rand j es onder de nagels hebben, er geen tijd is dingen fatsoenlijk schoon te ma ken, leiden we nieuw personeel op. Dat wordt dus de norm. Het koekje bij de koffie is allang weg, de etensresten hangen aan de rolstoelen maar voor schoonmaak is geen tijd." Dat er weinig wordt geklaagd is ook Jan Verbree van de LOC opgevallen. Hij schetst het beeld van een generatie die het land opbouwde tussen 1930 en 1980. Dankbare oude mensen, ze zijn niet veel gewend en bovendien geheel wordt door de patiënten amper ge klaagd en het personeel trekt niet aan de bel. Maar de reden waarom ze het vak in gingen, omdat ze voor mensen willen zorgen, ze vertroetelen, is weg- bezuinigd. Het is alleen nog maar rouwranden, poepbroeken en pieslui- ers. Alleen bij een zware werkloos- heidsgolf komen de mensen weer naar de zorg." De instellingsarts in de Randstad denkt dat de zorg de ondergrens van wat aan vaardbaar is heeft bereikt. „Mensen die om acht uur hun medicatie moeten hebben, krijgen die vaak pas om twaalf uur. Tijdens het middageten worden de potjes met pillen naast de bordjes ge zet, waardoor menig oudere de pillen van de buurman neemt. Bordjes wor den weggetrokken als de mensen nog met zijn uitgegeten. Een dementerende die door een gehaaste verzorger wordt benaderd, raakt al gauw in paniek. Het is allemaal begrijpelijk, maar niet goed te praten." Norm Alleen de familie, vaak een zoon of dochter, klaagt. „De bewoners zelf hoor je niet. Die zeggen: 'Ach, de meis jes werken al zo hard'. En zo is het ook. afhankelijk. „De verzorger van wie je afhankelijk bent, snauw je niet zomaar even afEn ze zien dat er hard wordt ge werkt. Ze zijn allang blij dat ze een plekje hebben, er is geen alternatief. Als ik een probleem met ze wil bespre ken, hoor ik vaak: 'Moet u eens kijken hoe mooi ik hier woon.' Terwijl ze ver malen worden door het systeem." Patiënten en personeel voelen de druk van de klok, de protocollen. Het uren schrijven, gaat ten koste van de zorg waar het echt om gaat. De zorg is een product geworden dat op zakelij ke wij ze wordt geserveerd. De cliëntenraden, die de bewoners vertegenwoordigen, hebben niet veel te vertellen. Zij opere ren zonder machtsmiddel en worden door de directies gefinancierd. Ook de landelijke organisatie voor cliëntenra den krijgt tien euro per plaats. Ter ver gelijking: de koepelorganisatie van de instellingen zelf, Arcares, krijgt vol gens Verbree negentig euro per plaats Een onderzoek van de stichting Cliënt en Kwaliteit concludeerde onlangs dat bewoners van verpleeg- en verzor gingshuizen te weinig zelf kunnen be palen hoe hun zorg er uitziet. Hoe laat uit bed, hoe vaak wassen, de voeding, de ouderen kunnen in eigen huis niet zeggen hoe zij het hebben willen. Maar meer nog dan deze kille conclusie, viel bij de enquête de dankbaarheid jegens het personeel op; er is alom begrip voor de netelige positie waarin dat zich be vindt. Klagen is moeilijk, constateert ook voorzitster-Van Maldegem van de cli ëntenraad van Ter Valcke. „Niet alleen omdat het personeel hard werkt, ook omdat de directies met de rug tegen de muur staan. Je kunt wel om meer per soneel vragen, maar daar is geen geld voor." Anderzijds is er binnen Ter Valcke niet veel reden om te klagen, vindt zij. „Dat was er wel. Er is een tij d geweest dat al les snel-snel moest hier. Tegenwoordig is er meer rust." Vooral de in gang ge zette hervorming van grootschalige te huizen naar kleinschalige woongroe pen heeft de werksfeer al aanzienlijk verbeterd, stelt Van Maldegem. De be woners plukken daar de vruchten van. Sfeer De verzorgenden onderschrijven dat. „De werkdruk is nog steeds hoog, maar de werksfeer is beter", zegt Sudmeier, die op een kleine woongroep werkt. En dan treedt het bekende effect in wer king: als de sfeer goed is, is de druk be ter te dragen. „Toen ik nog op een grote afdeling werkte, heb ik op het punt ge staan met dit werk te stoppenMaar dat gevoel is nu helemaal weg." Directeur Drost van de SVRZ beseft echter dat kleinschaligheid alleen de negatieve spiraal waarin de verpleeg huizen zitten niet kan doorbrekenWe moeten ook werken aan een goede in deling van het werk, we moeten onze mensen verantwoordelijkheden geven, we moeten ze aandacht geven. Zo maak je het werk aantrekkelijker en kun je personeel vasthouden." De toch al grote problemen nemen in de zomer alleen maar toe. Instellingen zijn nog meer dan anders aangewezen op zogeheten 'mantelzorgers' Familie, vrienden en bekenden komen een handje helpen bij de schoonmaak, de voeding, het wassen of de recreatie. Zonder mantelzorgers en vrijwilligers zou de hele verpleegzorg in één klap op zijn gat liggen. In Overijssel gaan enke le kleine verzorgingshuizen nog verder. Zij hebben de mantelzorg ontdekt als structurele oplossing voor hun perso neelstekort gedurende het hele jaar. Voorzitter W. Kortekaas van het regio nale LOC-bestuur in Overijssel geloof de zijn oren niet, toen hij recent hoorde dat enkele kleine verzorgingshuizen alleen nog nieuwe bewoners opnemen als die hun eigen 'mantelzorg' meene men. „Dat is natuurlijk een schan daal", zegt Kortekaas. „Wie niemand heeft die naar 'm omkijkt, komt zo'n huis dus niet in. De cliëntenraden moe ten daartegen ageren, maar het ont breekt ze aan kracht ten opzichte van de directie." In verpleeghuizen waar personeel en ouderen dagelijks tegen de grenzen van de zorg opbotsen, is een vergelijking met het gevangeniswezen populair. Verbree- „Voor een gevangene krijg je ongeveer 300 gulden per dag. De ver pleeghuizen ontvangen ongeveer 250 gulden per dag voor een patiënt. Ter wijl gevangenen geen verzorging nodig hebben, zeker geen medische. De poli tiek legt de accenten verkeerd, weet niet hoe het er aan toegaat. Politici die beslissen over de zorg in verpleeg- en verzorgingshuizen, liggen er zelf niet in." Hans Leberen Maurits Sep Italië gaat al een halve eeuw gebukt onder een bordeelver bod. Zo lijkt het alsof er geen prostitutie bestaat. Het Vati- caan vindt die schone schijn prachtig, want het is mordicus tegen legalisering van prostitu tie. Pogingen van verlichte en in elk geval met realiteitszin geze gende politici om het bordeel verbod van tafel te krijgen, lopen steevast stuk op een anti lobby van kerk en met de kerk sympathiserende volksverte genwoordigers. Keerzijde van deze zogenaamde kuisheidsmedaille zijn de schaars geklede 'lucciole' (vuurvliegjes) die sexservice verlenen langs provinciale we gen en bij de uitvalswegen van de grote steden. Geheel in lijn met het schijnheilige bor deelverbod mogen die dames daar wel staan, maar is het vra gen om betaling en betalen voor sex aan de openbare weg straf baar. k Uiteraard mag ook de betaalde' daad niet in het openbaar wor den gepleegd, want dat zou schennis van de eerbaarheid zijn. Over de zeer zichtbare straathoertjes kunnen lokale en landelijke politici zich geweldig opwinden. Dit voorjaar nog be loofde premier Silvio Berlusco ni hoogstpersoonlijk de straten te gaan schoonvegen om een eind te maken aan dat schande lijk uitstallen van bloot. Hot spots Niemand die het gelooft, want dit soort anti-prostitutiecam-, pagnes vinden om de twee a drie jaar plaats. Aangestoken door het enthousiasme van de politici beginnen de carabinieri de 'hot spots' schoon te zuigen; plaatse lijke bestuurders proberen met parkeerverboden en andere in genieuze regelgeving het hoe- renlopen te bestrijden. De lucciole duiken dan een tijd je onder; na een maandje of twee staan ze er weer en begint het circus opnieuw. Geheel volgens de olijke traditie van 'wat niet weet wat niet deert' worden de hoerenlopers doorgaans beter beschermd dan hun dienstver- leensters. Zo heeft het Bureau Bescher ming Privacy al enkele malen gemeentes op de vingers getikt die auto's van met lucciolea onderhandelende hitsige heren in beslag namen of parkeerbon nen naar hun privé-adres stuur den. Deze klanten hadden natuurlijk thuis wat uit te leggen ('schat, waar is de auto gebleven?') of werden lijdend voorwerp van spot omdat de postbode in het dorp gezien had waar het par keerverbod was geschonden en in de bar z'n mond niet kon hou den. Bezoekers van illegale bordelen zijn echter vogelvrijzeker als ze min of meer bekend zijn. Het behoudende weekblad Panora ma publiceerde onlangs een lijst met de namen van honderd be zoekers van 'Viva Lain', een zo genaamd Eros Centrum in Turijn. De dames van dit als massagesalon verklede bordeel (de naam betekent zoiets als 'le ven in ware harmonie') en som mige van hun bezoekers waren bovendien herkenbaar door een serie 'opwindende' foto's. Geschokt Het weekblad had namelijk de hand weten te leggen op het pro- ces-verbaal en had het materi aal in handen gekregen dat de door de politie in de peeskamer tjes aangebrachte minicamera's hadden opgeleverd. „Half Italië is geschokt door dit schandaal", meldde Panorama trots; de an dere helft constateerde waar schijnlijk dat alle ontboezemin gen afkomstig waren van een 'verklikster' Loredana Berno, beroepsnaam Sophie. Zij had alle namen van de klanten - be roepsvoetballers, zakenlieden.;' politici - keurig in een boekje* opgeschreven. De camera deed de rest. Van de Dienst Bescherming Pri vacy echter geen woord van pro test. De kranten namen het schokkende verhaal van Pano rama gretig over. Maar of alles van A tot Z waar was? Sophie, voormalig verkoopster in een juwelierszaak, vertelde het weekblad óók dat ze een gewel dig eerzame ambitie had: jour1 nalist worden. Tja, waar zo'n bordeelverbod al niet goed voor is. Hans Geleijnse zaterdag 10 augustus 2002 s y-v<sV*r>(na 'M- \X>R - V! Voo. -A/f Zorg in Verpleeghuis Ter Valcke in Goes. foto's Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 25