Nieuwbouw begint in mei 2003 Cultureel rijtjeschuiven in Brugge ZOMERCOLLECTIE Gimbrère DE HELFT OF MINDER Joodse begraafplaats Vlissingen weer in gebruik Waterschap baggert Walcherse waterlopen Eindelijk duidelijkheid over kantoor Rijkswaterstaat in Middelburg VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE zeeuwse almanak Stadhuis "Een cv-installatie met 2 jaar garantie. Dat is toch duurzaam genoeg WALCHEREN donderdag 8 augustus 2002 doorAb van der Sluis MIDDELBURG - Rijkswater- slaat Zeeland verwacht dat in mei 2003 begonnen kan worden met de bouw van een nieuw hoofdkantoor aan de Poe- lendaelesingel in Middelburg. Dat is ruim een jaar later dan gepland. Het nieuwe kantoor moet in het najaar van 2004 klaar zijn. Het definitieve ontwerp voor het nieuwe hoofkantoor in Mid delburg is rond, meldde Rijks waterstaat Zeeland gisteren. Het gebouw wordt 140 meter lang. 15,5 meter diep en telt vijf verdiepingen. Rijkswaterstaat is opdrachtgever voor de Rijks gebouwendienst, die het kan toor laat bouwen. Het nieuwe complex komt op palen te staan, waardoor eronder parkeer ruimte ontstaat voor 120 auto's en een rijwielstalling voor 226 fietsen. De bouwkosten bedra gen ruim twintig miljoen euro. De buitenkant is vrijwel niet veranderd ten opzichte van de reeds eerder bekende plannen. Het kantoor is alleen iets langer geworden. Aan de kanaalzijde van het gebouw en aan de park zijde bevinden zich de twee hoofdingangen naar de centrale hal. Door allerlei nieuwe tech nieken toe te passen, wordt het kantoor zeer energiezuinig en milieuvriendelijk. Veel glas in de gevels zorgt voor een trans parant complex. Vanaf de werk plekken is er zicht op het Kanaal door Walcheren of het nieuw aan te leggen park langs de Poe- lendaelesingel. Aangepast De planning voor de bouw van het nieuwe hoofdkantoor is een aantal keren aangepast, omdat het ontwerp niet voldeed aan de wensen van Rijkswaterstaat. Ook bleken methoden om snel ler te bouwen uiteindelijk min der tijdwinst op te leveren dan verwacht. De bouw wordt half januari 2003 aanbesteed. Het werk kan dan begin april worden gegund aan een aannemer, die vervol gens rond 1 mei kan gaan bou wen. De aannemer zal verschil lende varianten wat betreft prijs en einddatum moeten voorleggen. Rijkswaterstaat kiest uiteindelijk de voordelig ste aanbieding. Het nieuwe kantoor moet in het najaar van 2004 klaar zijn. Om verdere ver traging te voorkomen, zal de Rijksgebouwendienst in janua ri al beginnen met de voorberei dingen van de prefabconstruc tie voor het gebouw. Wethouder P. M. Bruinooge (Stationsgebied) is blij dat Rijkswaterstaat Zeeland einde lijk duidelijkheid verschaft over de bouw van het nieuwe kantoor. In april van dit jaar zei hij nog 'te balen als een stekker' van de voortdurende vertra ging- „Maar ik ben blij dat ik inmid dels weet waar ik aan toe ben." Hij zegt dat voor hem vooral de start van de bouw bepalend is. Bruinooge hecht minder waarde aan de opleveringsda tum. De Middelburgse wethouder is vooral boos, omdat vanwege de vertraging het zwembad Poe- lendaele een jaar langer open had kunnen blijven. Schade heeft de gemeente Middelburg niet geleden door de latere bouw van het nieuwe hoofdkantoor. Hij zegt goede hoop te hebben dat Rijkswaterstaat nu wel op tijd gaat bouwen. „Ik zie geen reden om er geen vertrouwen in te hebben." door Ab van der Sluis VLISSINGEN - De joodse ge meente Zeeland heeft de ge meente Vlissingen gevraagd de joodse begraafplaats aan de Vredehoflaan opnieuw in ge bruik te mogen nemen. B en W zijn daartoe bereid. De joodse gemeenschap maakt tot op he den gebruik van de joodse be graafplaats aan de Walensingel in Middelburg, maar die is bijna vol. Vlissingen kent twee joodse be graafplaatsen: aan de Juliana- laan bij de Leeuwentrap en de Vredehoflaan. De eerste werd in 1870 aangekocht en was tot 1907 in gebruik. In dat jaar werd een deel van de begraafplaats Vredehof aan de Koudekerkse- weg als joodse begraafplaats geopend. In de eerste decennia van de twintigste eeuw kwijnde de joodse gemeente in Vlissingen langzaam weg. Veel gemeente leden trokken naar de grote stad. Ondanks de teruggang van het aantal leden, werd in 1921 nog een nieuwe synagoge inge richt aan de Gravenstraat. Vrij spoedig na de inwijding werd het gebouw alleen nog maar met de feestdagen gebruikt. Tijdens de bezetting werd de sy nagoge in 1940 door de Duitsers geplunderd. De Tora-rollen en andere rituele voorwerpen wa ren toen al naar Amsterdam ge bracht. De joodse inwoners van Vlissingen werden in maart 1942 gedwongen naar Amster dam te verhuizen. Van daaruit werden zij gedeporteerd en ver volgens in de concentratiekam pen omgebracht. Slechts twee van hen overleefden de bezet ting door onder te duiken. In 1959 ging de begraafplaats over naar de gemeente Vlissingen. Dankbaar „We moeten op termijn omzien naar een nieuwe begraaf plaats", aldus J. de Hond, voor zitter van de stichting joodse begraafplaatsen in Zeeland. „We zijn heel dankbaar dat de gemeente Vlissingen de oude joodse begraafplaats aan de Vredenhoflaan aan ons wil te ruggeven. We hadden na de Tweede Wereldoorlog niet ver wacht dat er weer behoefte zou komen aan een begraafplaats, maar doordat de joodse ge meente groeit is er ook weer be hoefte aan een begraafplaats." De joodse begraafplaats aan de Vredehoflaan is slechts voor een klein deel benut. De Hond ver wacht dat de joodse gemeente nog jaren en jaren vooruit kan. Op de dodenakker is ook nog een metarihuisje te vinden, dat nu in gebruik is bij de plantsoe nendienst. Vanuit het huisje (ge- ^achUtjdéénuur door Sheila van Doorsselaer Laten we deze rubriek over rijen eens op een originele manier bena deren, namelijk met de korte ei. Dan komen we uit op de Reien, oftewel de grachten van Brugge. Horden toeris ten, met name Koreanen, Chinezen en Japanners, behangen met de modern ste digitale camera's, schepen en masse in op de schommelende bootjes om in een half uur Europa's culturele hoofd stad van 2002 vanaf het water te zien. Het is druk aan de kiosk van 'vaartoch ten De Meulemeester' op de hoek van de Dijver/Rozenhoedkaai en de Wolle- straat. Een rij heeft zich gevormd voor het kopen van bootkaartjes en het is nog maar tien uur. De eerste bootjes glijden al mudvol door het troebele wa ter. De euro's worden van dichtbij be keken voor de juiste waarde en de dame achter het raampje geeft geduldig in al le talen aan hoeveel eurocent ze nog moet hebben voor ze het kaartje van de rol scheurt. Daarna is het wachten tot er genoeg volk is om een bootje te vul len, maar de tijd wordt gedood met het nuttigen van een kopje koffie, thee, of, hoe vroeg ook, een Triple op een van de terrasjes. Een Aziatische man vergaapt zich aan de etalage van een van de ontelbare winkeltjes waar Brugs kant wordt ver kocht, wellicht voor een kanten linge riesetje? Zijn vrouw heeft meer oog voor de bonbons van Moeder Babbelut- te en stapt met een puntzak vol naar buiten. Als de bootsman begint met het inschepen van de passagiers, worden de kinderen bij elkaar gescharreld en haasten ze zich naar beneden, naar de aanlegsteiger. Vijf minuten later zwaaien ze nog als ze met het bootje de eerste brug onder duiken. De kapitein, jonge vent met een hippe zonnebril, begint zijn verhaal of start de band, in het Engels deze keer: „On the left hand side we see the belfry to wer (het Belfort) with the famous 47- bell carillon..." Hachelijk De passagiers leren in een half uur de geschiedenis van Brugge en leggen de vele trapgeveltjes en kerktorens vast met de Sony's. Echte zeebenen moet je niet hebben voor een rondvaart, maar opstaan om een heel gebouw op de foto te krijgen is een hachelijke onderne ming en daarbij, je achterbuurman ziet dan niks en die heeft óók betaald. Ge lukkig zijn er her en der ansichtkaarten te koop en menigeen komt dan ook maar meteen met een blikje in de vorm van een Brugs huisje naar buiten. Leuk voor naast che Hollandse windmolen met muziekje op de tv-kast. Enthousiasme alom bij het aanmeren. „One word: Su Pah", probeert een jon ge Aziaat op zijn beste Engels, duimen in de lucht. Twee oudere echtparen uit Brussel („Wij zijn hier per touringcar, maar we zijn de rest al kwijt") helpen elkaar de boot uit. Een van de mannen twijfelt zichtbaar of hij de kapitein een fooi moet geven. Hij kan zich nog net vasthouden als de boot wiebelt wan neer bakboord plots tegen de aanleg steiger botst. Da's dus geen fooi. Enkele reisgenoten vouwen de stadsplatte grond maar weer eens uit. Op weg naar de volgende attractie. Op de Reien is inmiddels een file van rondvaartboten ontstaan. Van de vier boten zijn er drie vol en de passagiers wachten ongeduldig tot hun kapitein instapt. In de straten wemelt het onder tussen van de dagjesmensen. Ze verra den zichzelf door de bepakte fietsen en de rugzakken met de labels van vlieg- bruikt voor een deel van de be grafenisceremonie en voor het reinigingsritueel) worden de overledenen begraven. Het ge bouwtje heeft een likje verf nodig en de muren moeten bij gewerkt worden. De joodse ge meente Zeeland hoopt de be graafplaats nog dit jaar in gebruik te kunnen nemen. De gemeente Vlissingen heeft de omwonenden van de begraaf plaats geïnformeerd over het voornemen om de joodse doden akker opnieuw in gebruik te ne men. Volgens het gemeentebe stuur is de begraafplaats steeds goed onderhouden en is zij met geringe kosten weer te openen. foto Ruben Oreel door Ron Maqnée MIDDELBURG - Het Water schap Zeeuwse eilanden begint waarschijnlijk volgende week inet baggeren tussen Middel burg en Oost-Souburg. De klus neemt enkele maanden in be- slag. Elke acht jaar baggert het wa terschap de sloten en watergan gen uit. Doel is de waterbodem op diepte te krijgen om zo de af watering op peil te houden. De komende maanden wordt er op Walcheren tussen Middelburg en Oost-Souburg gebaggerd. Het Kanaal door Walcheren, het Arnekanaal, de Zaagmolendijk, de Koedijk, de Schorenpolder en de Ritthemsestraat komen dan aan bod. Waarnemend districtsopzichter R. Geschiere van het water schap verwacht dat de klus in november of december kan worden afgerond. „Het ligt aan het weer hoe snel we het kunnen afronden. Als er veel regen valt, duurt het baggeren langer", al dus Geschiere. Voor het baggeren worden op Walcheren acht hydraulische kranen gebruikt. Voor de grote re watergangen is zelfs een aparte kraan gehuurd. Het slib uit de sloten wordt op de kanten gelegd. De eigenaren, pachters of gebruikers van de aanliggen- Advertentie Gewijzigd treinverkeer Werk aan het spoor II I van - augustus Tijdens werkzaamheden moeten treinen via een afwijkende route of dienst regeling rijden. Als er geen treinen kunnen rijden, zet NS bussen in. Houdt u rekening met een langere reisduur. Leiden C-Alphen a/d Rijn 9 aug t/m 4 okt Zoetermeer Stadslijn 10 op 11 aug Groningen-Roodeschool/Delfzijl 12 t/m 15 aug (NoordNed) Meer weten? - Kijk op Teletekstpagina 754. - Kijk op www.ns.nl. - Haal de folder aan een NS-loket. - Bel 0900 - 9292 0,50 p.m.). Onze medewerkers staan u graag te woord. de grond kunnen volgens Ge schiere zelf bepalen wat ze er mee doen: afvoeren of laten liggen. Overigens wordt ver vuild slib dat eventueel gevon den wordt, direct afgevoerd naar het slibdepot van het wa terschap. Advertentie vanavond vanaf 17.30 uur Brasseriemenu gekookte mosselen voor 11,50 of het vegetarische menu, bestaande uit: heldere tomatensoep, ratatouille brie en zomerfruit voor 9,00 in onze binnentuin vier werken van Gust Romijn op ons binnenplein: Lex Maes, Markus en Benno Vranken strips en cartoons in De Directiekamer Reimond Kimpe het vroege werk bij de toiletten Ludmilla Kalmaeva Plenty to go on kijk ook op de DRVK KERY Win kei j in Woord Beeld Geluid Brasserie Markt 51 /liddelburg 8) 886886 Advertentie NU ALLES VOOR maatschappijen er nog aan. Bruggena- ren doen ondertussen onverstoord boodschappen op de weekmarkt. Obers van het rijtje café-restaurants aan de Markt proberen met gladde praatjes toeristen naar binnen te lok ken en overal in de straten klinkt luid het geklepper van paardenhoeven op de kinderkopjes. Wie bang is op de Rei en onverhoeds zeeziek te worden, kan de stad altijd nog romantisch vanuit een paardenkoets bekijken, of vanuit een knalgele sightseeing-bus. Frieten Een dagje Brugge is vooral voor de cul- tuurminnende toerist een dagje 'rijtje- schuiven'. Aanschuiven voor een kijkje in het historische stadhuis, voetje voor voetje vooruit voor een beklimming van het Belfort, een half uur tegen de nek van een andere toerist kijken alvo rens een kaartje te kunnen kopen voor de Salvador Dalf-expositie en wachten op je beurt voor de enige echte puntzak Belgische frieten met mammoetsaus en een 'curryworst' op de Markt. Voor de kassa van een boekhandel op de Markt is het ook druk. De stadsplat tegronden en fotoboeken van Brugge liggen vooraan en ze vinden behoorlijk aftrek. Een Nederlandse vrouw komt driftig naar buiten met lege handen. Haar man houdt buiten de kinderen be zig. „We kopen die kaart wel ergens an ders. 't Is daar veels te druk, ik ga geen uur in de rij staan! KOM TEVENS ALVAST EEN KUKJE NEMEN BU ONZE NIEUWE NAJAARSCOLLECTIE LANGE DELFT 16 MIDDELBURG Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid. Zo is het gesteld met Beaudine, een Vlissingse bloem van acht; al houdt ze het zelf lie ver op 'bijna negen'. Ze bemint dieren in het alge meen en honden zeer in het bijzonder. Ze is dan ook vast van plan ooit het leven te gaan delen met een man die er dezelfde sympathieën op nahoudt. Onlangs maakte ze tegen over haar moeder die wens nog eens kenbaar. „Dan moet je goed zoeken", kreeg ze als advies. Nou, dat zal Beaudine zeker doen. Haar plannen zijn, al geruime tijd, vastomlijnd. Ze zal niet de gebaande wegen bewandelen om uit te komen bij een man die ze als partner wenst. „Ik kijk wel uit", zei ze. „Ik ga met even op het stadhuis een man uitzoeken." Advertentie Op een mooie dag staan toeristen piet honderden in de rij voor een tochtje op de Reien. foto Peter Nicolai Dat duurzaam ondernemen méér is dan kwaliteitswerk leveren, laten we ondernemers in Zeeland binnenkort graag zien. Als onderdeel van een compleet energieprogramma, waar aan we nu samen met brancheorganisaties de laatste hand leggen. DEI- DELTA NV., POSTBUS 5048,4330 KA MIDDELBURG, TEL. 0118-88 38 83, E-MAIL DELTAZAKELIJK@DELTA-ZLD.NL I DELTA: Energie voor ondernemers

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 9