Nieuwbouw begint in mei 2003
Cultureel rijtjeschuiven in Brugge
ZOMERCOLLECTIE
Gimbrère
DE HELFT
OF MINDER
Joodse begraafplaats Vlissingen weer in gebruik
Waterschap baggert
Walcherse waterlopen
Eindelijk duidelijkheid over kantoor Rijkswaterstaat in Middelburg
VAKANTIE VAKANTIE
VAKANTIE
zeeuwse almanak
Stadhuis
"Een cv-installatie met 2 jaar garantie.
Dat is toch duurzaam genoeg
WALCHEREN
donderdag 8 augustus 2002
doorAb van der Sluis
MIDDELBURG - Rijkswater-
slaat Zeeland verwacht dat in
mei 2003 begonnen kan worden
met de bouw van een nieuw
hoofdkantoor aan de Poe-
lendaelesingel in Middelburg.
Dat is ruim een jaar later dan
gepland. Het nieuwe kantoor
moet in het najaar van 2004
klaar zijn.
Het definitieve ontwerp voor
het nieuwe hoofkantoor in Mid
delburg is rond, meldde Rijks
waterstaat Zeeland gisteren.
Het gebouw wordt 140 meter
lang. 15,5 meter diep en telt vijf
verdiepingen. Rijkswaterstaat
is opdrachtgever voor de Rijks
gebouwendienst, die het kan
toor laat bouwen. Het nieuwe
complex komt op palen te staan,
waardoor eronder parkeer
ruimte ontstaat voor 120 auto's
en een rijwielstalling voor 226
fietsen. De bouwkosten bedra
gen ruim twintig miljoen euro.
De buitenkant is vrijwel niet
veranderd ten opzichte van de
reeds eerder bekende plannen.
Het kantoor is alleen iets langer
geworden. Aan de kanaalzijde
van het gebouw en aan de park
zijde bevinden zich de twee
hoofdingangen naar de centrale
hal. Door allerlei nieuwe tech
nieken toe te passen, wordt het
kantoor zeer energiezuinig en
milieuvriendelijk. Veel glas in
de gevels zorgt voor een trans
parant complex. Vanaf de werk
plekken is er zicht op het Kanaal
door Walcheren of het nieuw
aan te leggen park langs de Poe-
lendaelesingel.
Aangepast
De planning voor de bouw van
het nieuwe hoofdkantoor is een
aantal keren aangepast, omdat
het ontwerp niet voldeed aan de
wensen van Rijkswaterstaat.
Ook bleken methoden om snel
ler te bouwen uiteindelijk min
der tijdwinst op te leveren dan
verwacht.
De bouw wordt half januari
2003 aanbesteed. Het werk kan
dan begin april worden gegund
aan een aannemer, die vervol
gens rond 1 mei kan gaan bou
wen. De aannemer zal verschil
lende varianten wat betreft
prijs en einddatum moeten
voorleggen. Rijkswaterstaat
kiest uiteindelijk de voordelig
ste aanbieding. Het nieuwe
kantoor moet in het najaar van
2004 klaar zijn. Om verdere ver
traging te voorkomen, zal de
Rijksgebouwendienst in janua
ri al beginnen met de voorberei
dingen van de prefabconstruc
tie voor het gebouw.
Wethouder P. M. Bruinooge
(Stationsgebied) is blij dat
Rijkswaterstaat Zeeland einde
lijk duidelijkheid verschaft
over de bouw van het nieuwe
kantoor. In april van dit jaar zei
hij nog 'te balen als een stekker'
van de voortdurende vertra
ging-
„Maar ik ben blij dat ik inmid
dels weet waar ik aan toe ben."
Hij zegt dat voor hem vooral de
start van de bouw bepalend is.
Bruinooge hecht minder
waarde aan de opleveringsda
tum.
De Middelburgse wethouder is
vooral boos, omdat vanwege de
vertraging het zwembad Poe-
lendaele een jaar langer open
had kunnen blijven. Schade
heeft de gemeente Middelburg
niet geleden door de latere bouw
van het nieuwe hoofdkantoor.
Hij zegt goede hoop te hebben
dat Rijkswaterstaat nu wel op
tijd gaat bouwen. „Ik zie geen
reden om er geen vertrouwen in
te hebben."
door Ab van der Sluis
VLISSINGEN - De joodse ge
meente Zeeland heeft de ge
meente Vlissingen gevraagd de
joodse begraafplaats aan de
Vredehoflaan opnieuw in ge
bruik te mogen nemen. B en W
zijn daartoe bereid. De joodse
gemeenschap maakt tot op he
den gebruik van de joodse be
graafplaats aan de Walensingel
in Middelburg, maar die is bijna
vol.
Vlissingen kent twee joodse be
graafplaatsen: aan de Juliana-
laan bij de Leeuwentrap en de
Vredehoflaan. De eerste werd in
1870 aangekocht en was tot
1907 in gebruik. In dat jaar werd
een deel van de begraafplaats
Vredehof aan de Koudekerkse-
weg als joodse begraafplaats
geopend.
In de eerste decennia van de
twintigste eeuw kwijnde de
joodse gemeente in Vlissingen
langzaam weg. Veel gemeente
leden trokken naar de grote
stad. Ondanks de teruggang van
het aantal leden, werd in 1921
nog een nieuwe synagoge inge
richt aan de Gravenstraat. Vrij
spoedig na de inwijding werd
het gebouw alleen nog maar met
de feestdagen gebruikt.
Tijdens de bezetting werd de sy
nagoge in 1940 door de Duitsers
geplunderd. De Tora-rollen en
andere rituele voorwerpen wa
ren toen al naar Amsterdam ge
bracht. De joodse inwoners van
Vlissingen werden in maart
1942 gedwongen naar Amster
dam te verhuizen. Van daaruit
werden zij gedeporteerd en ver
volgens in de concentratiekam
pen omgebracht. Slechts twee
van hen overleefden de bezet
ting door onder te duiken. In
1959 ging de begraafplaats over
naar de gemeente Vlissingen.
Dankbaar
„We moeten op termijn omzien
naar een nieuwe begraaf
plaats", aldus J. de Hond, voor
zitter van de stichting joodse
begraafplaatsen in Zeeland.
„We zijn heel dankbaar dat de
gemeente Vlissingen de oude
joodse begraafplaats aan de
Vredenhoflaan aan ons wil te
ruggeven. We hadden na de
Tweede Wereldoorlog niet ver
wacht dat er weer behoefte zou
komen aan een begraafplaats,
maar doordat de joodse ge
meente groeit is er ook weer be
hoefte aan een begraafplaats."
De joodse begraafplaats aan de
Vredehoflaan is slechts voor een
klein deel benut. De Hond ver
wacht dat de joodse gemeente
nog jaren en jaren vooruit kan.
Op de dodenakker is ook nog
een metarihuisje te vinden, dat
nu in gebruik is bij de plantsoe
nendienst. Vanuit het huisje (ge-
^achUtjdéénuur
door Sheila van Doorsselaer
Laten we deze rubriek over rijen
eens op een originele manier bena
deren, namelijk met de korte ei. Dan
komen we uit op de Reien, oftewel de
grachten van Brugge. Horden toeris
ten, met name Koreanen, Chinezen en
Japanners, behangen met de modern
ste digitale camera's, schepen en masse
in op de schommelende bootjes om in
een half uur Europa's culturele hoofd
stad van 2002 vanaf het water te zien.
Het is druk aan de kiosk van 'vaartoch
ten De Meulemeester' op de hoek van
de Dijver/Rozenhoedkaai en de Wolle-
straat. Een rij heeft zich gevormd voor
het kopen van bootkaartjes en het is
nog maar tien uur. De eerste bootjes
glijden al mudvol door het troebele wa
ter. De euro's worden van dichtbij be
keken voor de juiste waarde en de dame
achter het raampje geeft geduldig in al
le talen aan hoeveel eurocent ze nog
moet hebben voor ze het kaartje van de
rol scheurt. Daarna is het wachten tot
er genoeg volk is om een bootje te vul
len, maar de tijd wordt gedood met het
nuttigen van een kopje koffie, thee, of,
hoe vroeg ook, een Triple op een van de
terrasjes.
Een Aziatische man vergaapt zich aan
de etalage van een van de ontelbare
winkeltjes waar Brugs kant wordt ver
kocht, wellicht voor een kanten linge
riesetje? Zijn vrouw heeft meer oog
voor de bonbons van Moeder Babbelut-
te en stapt met een puntzak vol naar
buiten. Als de bootsman begint met het
inschepen van de passagiers, worden
de kinderen bij elkaar gescharreld en
haasten ze zich naar beneden, naar de
aanlegsteiger. Vijf minuten later
zwaaien ze nog als ze met het bootje de
eerste brug onder duiken.
De kapitein, jonge vent met een hippe
zonnebril, begint zijn verhaal of start
de band, in het Engels deze keer: „On
the left hand side we see the belfry to
wer (het Belfort) with the famous 47-
bell carillon..."
Hachelijk
De passagiers leren in een half uur de
geschiedenis van Brugge en leggen de
vele trapgeveltjes en kerktorens vast
met de Sony's. Echte zeebenen moet je
niet hebben voor een rondvaart, maar
opstaan om een heel gebouw op de foto
te krijgen is een hachelijke onderne
ming en daarbij, je achterbuurman ziet
dan niks en die heeft óók betaald. Ge
lukkig zijn er her en der ansichtkaarten
te koop en menigeen komt dan ook
maar meteen met een blikje in de vorm
van een Brugs huisje naar buiten. Leuk
voor naast che Hollandse windmolen
met muziekje op de tv-kast.
Enthousiasme alom bij het aanmeren.
„One word: Su Pah", probeert een jon
ge Aziaat op zijn beste Engels, duimen
in de lucht. Twee oudere echtparen uit
Brussel („Wij zijn hier per touringcar,
maar we zijn de rest al kwijt") helpen
elkaar de boot uit. Een van de mannen
twijfelt zichtbaar of hij de kapitein een
fooi moet geven. Hij kan zich nog net
vasthouden als de boot wiebelt wan
neer bakboord plots tegen de aanleg
steiger botst. Da's dus geen fooi. Enkele
reisgenoten vouwen de stadsplatte
grond maar weer eens uit. Op weg naar
de volgende attractie.
Op de Reien is inmiddels een file van
rondvaartboten ontstaan. Van de vier
boten zijn er drie vol en de passagiers
wachten ongeduldig tot hun kapitein
instapt. In de straten wemelt het onder
tussen van de dagjesmensen. Ze verra
den zichzelf door de bepakte fietsen en
de rugzakken met de labels van vlieg-
bruikt voor een deel van de be
grafenisceremonie en voor het
reinigingsritueel) worden de
overledenen begraven. Het ge
bouwtje heeft een likje verf
nodig en de muren moeten bij
gewerkt worden. De joodse ge
meente Zeeland hoopt de be
graafplaats nog dit jaar in
gebruik te kunnen nemen.
De gemeente Vlissingen heeft de
omwonenden van de begraaf
plaats geïnformeerd over het
voornemen om de joodse doden
akker opnieuw in gebruik te ne
men. Volgens het gemeentebe
stuur is de begraafplaats steeds
goed onderhouden en is zij met
geringe kosten weer te openen.
foto Ruben Oreel
door Ron Maqnée
MIDDELBURG - Het Water
schap Zeeuwse eilanden begint
waarschijnlijk volgende week
inet baggeren tussen Middel
burg en Oost-Souburg. De klus
neemt enkele maanden in be-
slag.
Elke acht jaar baggert het wa
terschap de sloten en watergan
gen uit. Doel is de waterbodem
op diepte te krijgen om zo de af
watering op peil te houden. De
komende maanden wordt er op
Walcheren tussen Middelburg
en Oost-Souburg gebaggerd.
Het Kanaal door Walcheren, het
Arnekanaal, de Zaagmolendijk,
de Koedijk, de Schorenpolder
en de Ritthemsestraat komen
dan aan bod.
Waarnemend districtsopzichter
R. Geschiere van het water
schap verwacht dat de klus in
november of december kan
worden afgerond. „Het ligt aan
het weer hoe snel we het kunnen
afronden. Als er veel regen valt,
duurt het baggeren langer", al
dus Geschiere.
Voor het baggeren worden op
Walcheren acht hydraulische
kranen gebruikt. Voor de grote
re watergangen is zelfs een
aparte kraan gehuurd. Het slib
uit de sloten wordt op de kanten
gelegd. De eigenaren, pachters
of gebruikers van de aanliggen-
Advertentie
Gewijzigd
treinverkeer
Werk aan het spoor
II I van - augustus
Tijdens werkzaamheden moeten treinen
via een afwijkende route of dienst
regeling rijden. Als er geen treinen
kunnen rijden, zet NS bussen in. Houdt
u rekening met een langere reisduur.
Leiden C-Alphen a/d Rijn
9 aug t/m 4 okt
Zoetermeer Stadslijn
10 op 11 aug
Groningen-Roodeschool/Delfzijl
12 t/m 15 aug (NoordNed)
Meer weten?
- Kijk op Teletekstpagina 754.
- Kijk op www.ns.nl.
- Haal de folder aan een NS-loket.
- Bel 0900 - 9292 0,50 p.m.).
Onze medewerkers staan u graag
te woord.
de grond kunnen volgens Ge
schiere zelf bepalen wat ze er
mee doen: afvoeren of laten
liggen. Overigens wordt ver
vuild slib dat eventueel gevon
den wordt, direct afgevoerd
naar het slibdepot van het wa
terschap.
Advertentie
vanavond vanaf 17.30 uur
Brasseriemenu
gekookte mosselen
voor 11,50
of het vegetarische menu,
bestaande uit:
heldere tomatensoep,
ratatouille brie en
zomerfruit
voor 9,00
in onze binnentuin
vier werken van
Gust Romijn
op ons binnenplein:
Lex Maes,
Markus en
Benno Vranken
strips en cartoons
in De Directiekamer
Reimond
Kimpe
het vroege werk
bij de toiletten
Ludmilla
Kalmaeva
Plenty to go on
kijk ook op
de
DRVK
KERY
Win kei j
in Woord
Beeld Geluid
Brasserie
Markt 51
/liddelburg
8) 886886
Advertentie
NU ALLES VOOR
maatschappijen er nog aan. Bruggena-
ren doen ondertussen onverstoord
boodschappen op de weekmarkt.
Obers van het rijtje café-restaurants
aan de Markt proberen met gladde
praatjes toeristen naar binnen te lok
ken en overal in de straten klinkt luid
het geklepper van paardenhoeven op
de kinderkopjes. Wie bang is op de Rei
en onverhoeds zeeziek te worden, kan
de stad altijd nog romantisch vanuit
een paardenkoets bekijken, of vanuit
een knalgele sightseeing-bus.
Frieten
Een dagje Brugge is vooral voor de cul-
tuurminnende toerist een dagje 'rijtje-
schuiven'. Aanschuiven voor een kijkje
in het historische stadhuis, voetje voor
voetje vooruit voor een beklimming
van het Belfort, een half uur tegen de
nek van een andere toerist kijken alvo
rens een kaartje te kunnen kopen voor
de Salvador Dalf-expositie en wachten
op je beurt voor de enige echte puntzak
Belgische frieten met mammoetsaus en
een 'curryworst' op de Markt.
Voor de kassa van een boekhandel op
de Markt is het ook druk. De stadsplat
tegronden en fotoboeken van Brugge
liggen vooraan en ze vinden behoorlijk
aftrek. Een Nederlandse vrouw komt
driftig naar buiten met lege handen.
Haar man houdt buiten de kinderen be
zig. „We kopen die kaart wel ergens an
ders. 't Is daar veels te druk, ik ga geen
uur in de rij staan!
KOM TEVENS ALVAST EEN KUKJE NEMEN BU ONZE NIEUWE
NAJAARSCOLLECTIE
LANGE DELFT 16 MIDDELBURG
Een slimme meid is op haar
toekomst voorbereid. Zo is
het gesteld met Beaudine,
een Vlissingse bloem van
acht; al houdt ze het zelf lie
ver op 'bijna negen'.
Ze bemint dieren in het alge
meen en honden zeer in het
bijzonder. Ze is dan ook vast
van plan ooit het leven te
gaan delen met een man die
er dezelfde sympathieën op
nahoudt.
Onlangs maakte ze tegen
over haar moeder die wens
nog eens kenbaar.
„Dan moet je goed zoeken",
kreeg ze als advies.
Nou, dat zal Beaudine zeker
doen. Haar plannen zijn, al
geruime tijd, vastomlijnd. Ze
zal niet de gebaande wegen
bewandelen om uit te komen
bij een man die ze als partner
wenst.
„Ik kijk wel uit", zei ze. „Ik
ga met even op het stadhuis
een man uitzoeken."
Advertentie
Op een mooie dag staan toeristen piet honderden in de rij voor een tochtje op de Reien.
foto Peter Nicolai
Dat duurzaam ondernemen méér is dan kwaliteitswerk leveren, laten we ondernemers in
Zeeland binnenkort graag zien. Als onderdeel van een compleet energieprogramma, waar
aan we nu samen met brancheorganisaties de laatste hand leggen.
DEI-
DELTA NV., POSTBUS 5048,4330 KA MIDDELBURG, TEL. 0118-88 38 83, E-MAIL DELTAZAKELIJK@DELTA-ZLD.NL I
DELTA: Energie voor ondernemers