Lucratieve handel TPG Post PZC PZC Zeeland broedplaats voor filmtalent Mensfiguren in een wirwar van lijnen ICHT 10 Pinner ontkent betrokkenheid diefstal bankpas Schaarse zegels PSD-ers geïnformeerd over banen bij tunnel Tien stoeptegels tegen geweld ZOMER IN ZEELAND kunst cultuur donderdag 8 augustus 2002 door Ron Maqnée VLISSINGEN - De man die eer der deze week in het misdaad programma Opsporing Ver zocht te zien was, ontkent schuldig te zijn aan diefstal. De politie wil vooralsnog niks kwijt over de zaak. En Rabo bank Nederland zegt vrijuit te gaan. Het opsporingsprogramma toonde maandagavond beelden van een man die aan het pinnen was. Hij werd ervan verdacht met een gestolen pas te pinnen. Na de uitzending heeft de pin ner zich bij de politie en de bank gemeld, maar hij ontkent schul dig te zijn aan diefstal van de pas. De zaak is overigens al dik twee maanden oud. In de nacht van zaterdag 25 op zondag 26 mei werd ingebroken in een huisart senpraktijk in Oost-Souburg. Naast contant geld en waarde papieren werd ook een pinpas meegenomen. Zondag 26 mei, rond half twee 's middags, trachtte een onbeken de met de pas geld op te nemen bij de Rabobank in de Spui straat te Vlissingen. Het lukte hem niet om met de gestolen pas geld te pinnen. Van de poging zijn met een be veiligingscamera beelden ge maakt, die op de televisie wer den vertoond. Woordvoerder J. van Mourick van de politie meldt dat de zaak in onderzoek is. Om verdere commotie tegen te gaan, doet hij geen mededelingen over de zaak. Vrijuit Een woordvoerder van Rabo bank Nederland meldt desge vraagd dat de bank vrijuit gaat indien er sprake is van een per soonsverwisseling. Als er een vermoeden van een misdrijf is, staat de bank namelijk alleen de ruwe beelden van de beveili gingscamera af. Daarnaast draagt de Rabobank de zogehe ten 'logfile', het bestand met de pinners, over aan de politie. .Het is vervolgens aan de lokale politie om met een eenvoudige berekening uit te zoeken wie er op de beelden te zien is", aldus de woordvoerder van Rabobank Nederland. door A.J. Snel In de roman Eureka Street van de Ierse schrijver Robert McLiam Wilson loopt een man rond die uiterst vinding rijk is als het erom gaat een inkomen te verwerven. Die man, Chuckie, plaatst in Noord-Ierse kranten advertenties waarin hij reuzendildo's te koop aan biedt voor £9,99 per stuk. Wie zo'n stuk gereedschap toegestuurd wil krijgen, kan Chuckie een cheque of girobetaal kaart sturen ter waarde van dat bedrag. In de advertentie staat dat het aanbod geldt zolang de voorraad strekt: op op. De voorraad strekt niet. Chuckie heeft nooit de bedoeling gehad het bestelde te leveren. In plaats daarvan stuurt hij de mensen die voor het object hebben be taald een briefje waarin hij meedeelt niet aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen. Hij voegt daarbij een restitu tiecheque van£9,99, die bij de bank kan worden verzilverd. Op de cheque staat een vet stempel: Restitutie Reuzendil- do. De veronderstelling van Chuckie dat slechts een enkeling een cheque met dat opschrift gaat incasseren, wordt bewaarheid. Veruit de meeste van zijn klanten schamen zich en laten het waardepapiertje voor wat het is. De ge mankeerde leverancier blijft buiten schot: hij doet precies wat hij heeft be loofd en ziet zijn bankrekening toren hoog worden. De manier waarop TPG Post sinds een aantal jaren omgaat met de uitgifte van bijzondere postzegels, doet tot op zeke re hoogte denken aan de lucratieve handel van Chuckie. Het scabreuze ele ment ontbreekt en bij de klanten is geen sprake van schaamte. Maar voor het overige is er een treffende overeen komst. TPG Post verkoopt voor miljoe nen euro's aan postzegels om op brie ven, kaarten en pakjes te plakken. De postdienst weet echter heel goed dat voor de aankoop van de zegels, die in een beperkte oplage worden uitge bracht, met de normale wederdienst wordt verlangd. Vrijwel geen klant ge bruikt de schaarse zegels als frankeer- middel. Ze worden opgeborgen of ver handeld door mensen die worden ge dreven door commerciële overwegin gen of verzamelwoede. TPG hoeft dus geen bij die zegels behorende post te sorteren, vervoeren en bezorgen. Kassa. Intact Er is geen sprake van dat TPG Post met de uitgifte van bijzondere zegels over de schreef gaat. De verkoop van een postzegel behelst de belofte dat het be- Verzamelaars en handelaars halen een bijzondere postzegel binnen korte tijd uit de markt. foto Ruben Oreel drijf desgewenst een poststuk van punt A naar punt B zal brengen. Wie de zegel normaal gebruikt, zal ervaren dat die belofte als regel prompt en soms wat trager wordt ingelost. Maar haast nie mand wenst TPG aan de impliciete toe zegging te houden. Experts schatten dat van de ruim 1,2 miljoen vellen met twaalf provinciepostzegels die in de af gelopen maanden op de markt werden gebracht, er slechts enkele duizenden zijn of worden aangebroken. Verzame laars willen de vellen intact houden. Afgestempelde zegels worden dan ook schaars. Een zegel als die voor Zeeland is uitgebracht - jaweld ie met de fout in het volkslied - zal zelden op een post stuk worden aangetroffen. Hetzelfde geldt al geruime tijd voor Zomerzegels en Kinderzegels. Voor de provinciezegels toucheert TPG Post ruim 5,5 miljoen euro en dat is een veelvoud van de investering plus de kosten voor distributie. De versprei ding wordt trouwens overzichtelijk ge houden: de zegels zijn alleen verkrijg baar in de provincie waarop ze betrek king hebben. De klanten moeten der halve op reis en zij draaien derhalve op voor het grootste deel van de kilometer- kosten. Wensen TPG Post heeft geen percentages voor handen van vastgehouden en normaal gebruikte zegels. Een woordvoerster stelt simpelweg dat met de uitgifte van kleine oplagen bijzondere zegels tege moet gekomen wordt aan de wensen van verzamelaars, maar ook aan de ver langens van consumenten die ze ge woon kunnen gebruiken om post te frankeren. ,,Dat er geld aan verdiend wordt, is normaal, dat is bij iedere hob by zo. De oplage van de provincieze gels, 100.000 vellen van twaalf per pro vincie, is niet zo laag." Wie daartoe lust gevoelt, kan TPG Post nadoen en zelf tot de uitgifte van post zegels overgaan. Er zijn wel wat restric ties. Het is, op grond van artikel 2a van de Postwet, aan TPG voorbehouden ze gels uit te geven met de beeltenis van de koning en/of met de aanduiding 'Ne derland' of een beeld dat symbool staat voor dit land, bij voorbeeld de land kaart. Verder heeft TPG het monopolie op de bezorging van poststukken tot honderd gram en op plaatsing van de bekende rode brievenbussen. Wie die regels niet schendt, mag een eigen post zegel uitbrengen en dat is ook wel eens gedaan: met de gestalte van Miss Hol land. Verzamelaars, in Nederland een half miljoen in getal, zien echter weinig in zegels die door een nieuwe partij op de markt worden gebracht; ze vinden dat een officiële status ontbreekt. Daardoor zullen pogingen van particu lieren om zelf postzegels uit te brengen, commercieel gezien geen succes heb ben. Chuckie zou er weinig in zien. door Jan Jansen VLISSINGEN - Bijna het vol tallige PSD-personeel weel welke banen straks wenken bij de nv Westerscheldetunnel. Op maar liefst zes bijeenkomsten zijn ze kortgeleden door func tionarissen van de nv bijgepraat over de plaatsingsmogelijkhe den. „Bijna iedereen is ge weest", zegt PSD-directeur H. Thomaes. De bijeenkomsten vloeiden voort uit de afspraken tussen bootdienst en tunnelmaat schappij Het is de bedoeling en kele tientallen PSD-ers werk te bieden bij de tunnel zodra, in maart volgend jaar, de ponten stil komen te liggen. Zekerheid daarover krijgt nie mand op voorhand. Belangstel lenden moeten gewoon sollici teren naar functies die in hun straatje passen, maar de af spraak is dat het bootpersoneel een streepje voor heeft. Bij het tunnelbedrijf komen straks een kleine zestig mensen te werken. Behalve voor een paar hogere functies is de werving volgens een woordvoerder van de nv nog niet op gang gekomen. „Het is wel in voorbereiding, maar van wege de vakanties ligt alles nu even stil." Of het afgesproken aantal PSD-ers daadwerkelijk aan de bak komt, staat volgens hem nog niet vast. ,,Ze moeten wel aan de functie-eisen vol doen." Onder meer over die functie-ei sen gingen de zes voorlichtings bijeenkomsten. Ook aantallen vacatures, verdiensten en ande re arbeidsvoorwaarden kwa- men uitvoerig aan bod. Het bootpersoneel toonde massaal belangstelling, maar keek vol gens Thomaes ook de kat uit de boom. „Eerst zien, dan geloven, die houding hebben ze wel." VLISSINGEN - Het aantal stoeptegels van de Stichting Te gen Zinloos Geweld is in Zee land opgelopen tot tien. In heel Nederland zijn in een jaar tijd ruim 1500 stoeptegels tegen agressie en geweld geplaatst. Volgens An ja Bouwmeester van deStichtingzijnernuzesinTer- neuzen, twee in Retranchement en twee in Middelburg ge plaatst. De tegel heeft een af beelding van een lieveheers beestje, het symbool van de Stichting. Iedereen kan de tegel bestellen en daarmee de bood- schap tegen zinloos geweld uit dragen. Volgens de Stichting j Tegen Zinloos Geweld blijft zo de discussie over pesten, agres sie en zinloos geweld levend. De stoeptegel kost 69 eupo. Een deel van de opbrengst wordt ge bruikt voor activiteiten van de organisatie. Advertentie Kom morgen, 9 augustus, ook naar Zoutelande om een zandkasteel te bouwen! Aanmelden om 14.00 uur bij de PZC-stand op het strand, overgang bij de brede trap in het dorp. Zelf schep, emmer e.a. meenemen! Deelnemers krijgen een PZC-prijzenpakket. Jonge filmmakers nemen een scene uit Het heilige doel op. Vlnr. geluidsman Thijs, acteur Wouter, actrice Anne-Merel, regisseur Tuur en cameravrouw Kathy. foto Mechteld Jansen door Ernst Jan Rozendaal GOES - De scène die gefilmd wordt is be perkt, maar het lijkt alsof het leegstaande huis in Goes door een invasie is getroffen. De woonkamer staat vol met filmapparatuur, in de keuken en de gang proppen vijf jonge ren van de filmcrew snel wat boterhammen naar binnen en voor de deur van het toilet neemt regisseur Tuur Verdonck nog even de details door met de hoofdrolspelers. Er staat een kotsscène op het programma. Verdoncks film Het heilige doel is een van de drie korte films die deze zomervakantie in Zeeland worden gemaakt op initiatief van de Stichting Juister. Spil in de organisatie zijn Dirk de Kam (20) en Rieks Soepenberg (19), Middelburgers die inmiddels studeren aan (respectievelijk) de filmacademie in Amsterdam en die in Brussel. De afgelopen jaren namen zij 's zomers zelf in Zeeland korte speelfilms op. Dat leverde Dé ja Vu, Spotlight en Rood op. De eerste werd ver toond in het Middelburgse Schuttershoft heater, de laatste twee ook in 't Beest in Goes en tijdens het festival Film by the Sea in Vlissingen. Dit jaar filmen De Kam en Soepenberg niet zelf maar stellen zij drie andere beginnende regisseurs in staat een film te maken. Ze krijgen daarvoor subsidie van de provincie en het Fonds voor Amateurkunst. De taken zijn duidelijk verdeeld. De Kam neemt de productionele kant voor zijn rekening, die richting studeert hij immers ook in Amster dam. Soepenberg is supervisor over de regie en de montage en maakt ook een 'Making of' van het project. Het werk van de Stichting Juister, waarbij deze zomer in totaal zo'n honderd Zeeuwse jongeren zijn betrokken, is bepaald geen kinderspel. De drie regisseurs - naast Ver donck zijn dat Vincent van Willigen en T01- ne Otto - zijn ruim van tevoren aan de slag gegaan met hun script, dat vervolgens kri tisch is doorgesproken met De Kam en Soe penberg. „Wij vroegen ze telkens: Waarom wil je dat?", zegt Soepenberg. „Als ze aan het filmen zijn moeten ze aan de crew ook uit kunnen leggen hoe ze iets willen doen en waarom." Acteurs moesten auditie doen en van tevoren hebben de vrijwilligers meege daan aan diverse workshops. Wie op een la ter moment instapt, loopt een dag mee om te worden ingewerkt. Apparatuur Het project is inmiddels in de derde week aanbeland. Van Willigen, die in de eerste week filmde, is na een week montage begon nen aan de afwerking, inclusief de opname van de filmmuziek. Verdonck heeft de film apparatuur overgenomen van Otto, die nu monteert. Zo sluiten de verschillende fasen op elkaar aan en kan optimaal gebruik wor den gemaakt van de beschikbare appara tuur. Soepenberg en De Kam zorgen dat alles aanwezig is op de dag dat het moet worden gebruikt. Soepenberg: „Iedere week rijdt er toch wel twee keer een auto naar Amsterdam om spullen te halen." Elke regisseur krijgt een productie-mede werker toegewezen. Die moet zorgen dat el ke dag gefilmd kan worden, maar krijgt daarbij ondersteuning van De Kam. Er wordt professioneel gewerkt met vergun ningen en locatieovereenkomsten. Op die manier is het leegstaande huis in Goes net jes ter beschikking gesteld door de woning bouwvereniging. De weekendwoning van De Kam en Soepenberg aan de Noordsingel in Middelburg is coördinatiecentrum van het project. De Kam: „Dat is nu echt een vierentwintiguursbedrijfDag en nacht zijn er hier twee aan het werk en slapen er twee. Er is gefilmd in Goes, Kapelle, Middelburg en Aagtekerke. De muziek wordt opgeno men in een studio in Oudelande. Veel van de vrijwilligers hebben ambities op het gebied van film of muziek, vertellen De Kam en Soepenberg. Ze zijn gerecruteerd via inter net, op scholen, via de Kunstbende of omdat ze aan eerdere zomerprojecten hebben deel genomen. Het project van Stichting Luister is door en voor jongeren, het initiatief gaat niet uit van een welzijnsorganisatie als Scoop. „Volgens mij is dit project uniek en niet alleen voor Zeeland", zegt De Kam. „Het zijn de jongeren zelf die dit willen. Vo rige week hadden we elke nacht bij filmop namen vijftien man op de been. Dat tekent het enthousiasme." Als het aan De Kam en Soepenberg ligt wordt Zeeland een broed plaats voor jong filmtalent. „Zeeland is meer dan alleen een mooie locatie voor fil mers", aldus de laatste. „Waarom zouden de makers niet hier vandaan kunnen komen?" doorErnst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Voor de twee de keer toont Galerie T in Mid delburg werk van het Nijmeegse kunstenaarsechtpaar Denny Baggen en Peter Jansen. De schilderijen van Baggen en de bronzen sculpturen van Jansen zijn ditmaal gecombineerd met een tentoonstelling van Gertie Janssen in de kelderruimte. Baggen kan als centrale kunste naar van het geheel worden ge zien. De overeenkomst met het werk van beeldhouwer Jansen zit 'm in een geprononceerde lijn, met schilderes en keramiste heeft ze een voorliefde voor hel dere kleuren gemeen. Waarin het werk van alledrie de kunstenaars overeenkomt, is dat na enige tijd kijken, een voorstelling steeds duidelijk doorbreekt in werk dat aanvan kelijk nogal abstract lijkt. Van Baggen zijn zes grote en een vijf tiental kleine panelen te zien. De grote werken zijn in één kleur geschilderd. In de dikke laag olieverf - blauw, rood, geel of groen - heeft Baggen met de achterkant van haar penseel lij nen getekend. Een enorme wir war, zo lijkt het. Maar al snel blijken de lijnen niet lukraak getrokken. Er doemen tal van mens- en dierfiguren op, of de len daarvan, zoals handen. De lijn blijft daarbij ononderbro ken, zodat alle figuren als het ware aan een draad zijn gere gen. Knap is dat het overvolle geheel toch een zeer evenwich tige indruk maakt. Hoewel het procédé hetzelfde is, weet Baggen volop te variëren. Op het ene werk zijn de figuren groter dan op het andere. Dan weer zorgen kleurschakeringen in de geschilderde ondergrond voor opvallende effecten. Een enkele keer kleurt ze figuren in met een net iets andere tint, waardoor ineens uit de voorstel ling springen. Op de kleinere werken gaat Baggen verder. Veel ervan beho ren tot de serie 'Vrouwtjes'. Ook daarin worden in lijnen figuren in olieverf getekend, maar de stijl is, hoewel losser, meer uit gewerkt. De vrouwen in Afri kaanse kledij zijn gedeeltelijk geschilderd en vullen bijna de totale oppervlakte. Voor de ach tergrond valt Baggen vaak te rug op het procédé van lijnen in verf. Als ze toch kiest voor een voorstelling van van een hele boel figuren uit één lijn maar enkele daarvan een andere kleur geeft dan de achtergrond (bijvoorbeeld blauw op rood) Beelden in Galerie T in Middelburg van Peter Jansen, genaamd Derwisj(t) (op voorgrond) en Nautilus. foto Lex de Meester komt een duidelijke verwant schap met het werk van Keith Haring aan het licht. Ook Peter Jansen werkt met lij nen, alleen doet hij dat in brons. Wat meteen uitsluit dat zijn beelden zijn uitgezaagd en in el kaar gelast. Ze zijn wel degelijk gegoten. Zijn sculpturen zijn open en ruimtelijk. Hij is op zoek naar evenwichtige, vaak symmetrische vormen. In zijn lijnenspel is ook dikwijls een mensfiguur te ontwaren. An ders dan bij Baggen, waar de mensfiguren over het doek zijn verspreid, zijn ze bij Jansen het middelpunt van zijn eigen ge schapen kosmos. Het werk van Gertie Janssen, die in de kelder ruimte grafiek, schilderijen en keramiek exposeert, is uitbun diger en chaotischer dan dat in de parterre. Zij biedt elke keer opnieuw een kleurenfestijn. De invloed van Cobra is evident. Met die uit de jaren vijftig stam mende expressionistische be weging heeft ze een fascinatie voor de kindertekening gemeen. Zo is op een aantal schilderijen duidelijk dat zij haar achter grond als laatste heeft ingevuld, iets wat kinderen vaak doen na dat ze her en der verspreid spon taan een aantal dingen hebben getekend of geschilderd. Jans sen doet dat hetzelfde, maar met, een professioneel oog voor kleur. Achtergrond wordt dan ineens voorgrond en het duurt even voor de beschouwer kan opmaken wat de drukke voor stelling allemaal precies bevat De kleuren van de litho, de zeef drukken en het grafiek bevesti gen nog eens dat Janssen een scherp oog heeft voor mooie tin ten. Expositie Denny Baggen, Peter Jan sen en Gertie Janssen, t/m 24 augus tus in Galerie Tin Middelburg, open do t/m za van 11-16 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 32