PZC
Vergroten
winkel
uitgesteld
Cultureel rijtjeschuiven in Brugge
ZOMERCOLLECTIE
Gimbrère
DE HELFT
OF MINDER
Bootbewoners voelen zich genegeerd
Voorwaardelijke straf
voor Goese portier
N-Beveland keurt plan af
VAKANTIE VAKANTIE
VAKANTIE
zeeuwse almanak
Stadhuis
n cv-installatie met 2 jaar garantie,
och duurzaam genoeg?"
BEVELANDEIM/THOLEN
donderdag 8 augustus 2002
door Ingrid Huibers
KAMPERLAND - De geplande
uitbreiding van de Cl 000 aan de
Veerweg in Kamperland is voor
lopig van de baan. Burgemees
ter en wethouders van de ge
meente Noord-Beveland keuren
de plannen af.
Een opmerkelijke stap. omdat
het vorige college van B en W de
uitbreidingsplannen half maart
- een kleine week na de gemeen
teraadsverkiezingen - wel om
armde.
Toen achteraf bleek dat het me
rendeel van de omwonenden fel
tegen de uitbreidingsplannen
gekant was, besloot het huidige
college begin juli een inspraak
avond te beleggen. Tijdens die
avond bleken vooral de geplan
de parkeervakken tussen twee
speelveldjes, vlak achter de
C1000, onverteerbaar voor de
buurt.
Eigenaar G. Clement van de
C1000 wil zijn supermarkt met
zo'n driehonderd vierkante me
terwinkelruimte uitbreiden. De
nieuwbouw is aan de achter
kant van het huidige pand ge
pland.
Het vorige college wilde wel aan
die plannen meewerken, echter
alleen op voorwaarde dat Cle
ment voor vijftien extra par
keervakken zou zorgen. Een ge
deelte van die parkeervakken is
nu tussen de speelveldjes voor
zien.
Onveiligheid
En dat steekt de omwonenden,
die vrezen voor toenemende on
veiligheid voor hun spelende
kinderen. Overigens willen de
bewoners de Cl000 niet graag
kwijt. Zij zien de winkel echter
liever naar de rand van het dorp
verhuizen.
Wethouder A. van der Maas die
de inspraakavond voorzat, con
stateerde er 'onvoldoende
draagvlak'. Daarop besloot het
college om opnieuw met Cle
ment en Schuitema Vastgoed
BV, eigenaar van het onroerend
goed, te gaan praten. Dat ge
sprek zal eind deze maand
plaatsvinden.
Verplaatsing
De kans dat Schuitema deze
keer wel zal zijn te porren voor
verplaatsing van de supermarkt
naar een locatie aan de rand van
het dorp, lijkt overigens niet
groot.
Eerdere gesprekken in die rich
ting draaiden op niets uit en ook
tijdens de inspraakavond gaf
het vastgoedbedrijf aan dat het
een dergelijke verplaatsing fi
nancieel niet haalbaar acht. Van
der Maas blijft echter optimis
tisch: „De heren van Schuitema
hebben zelf vast kunnen stellen
dat omwonenden weinig voor
de plannen voelen, misschien
zijn hun ideeën daardoor inmid
dels gewijzigd."
Waarschijnlijker is echter dat er
gezamenlijk gezocht zal worden
naar een andere plek om de be
nodigde extra parkeervakken
aan te kunnen leggen. Daarmee
blijft het probleem van ver-
keers- en parkeerdrukte langs
de Veerweg overigens wel be
staan. En dat zit de omwonen
den van de Veerweg ook al jaren
hoog.
De landbouwhaven in Kortgene is inzet van een rechtszaak.
foto Willem Mieras
door Ingrid Huibers
MIDDELBURG - De gemeente
Noord-Beveland had zich het
lot van een groep woonbootei
genaren en watersportbedrijf
De Looff meer moeten aantrek
ken toen zij besloot de land
bouwhaven in Kortgene aan de
openbaarheid te onttrekken.
Dat betoogden de gedupeerden
gistermiddag tijdens een zitting
bij de afdeling bestuursrecht
spraak in Middelburg.
Centraal stond de vraag of de
woonbooteigenaren en het wa
tersportbedrijf rechten kunnen
ontlenen aan het gebruik van de
destijds openbare landbouwha
ven. Ja, meenden advocaat J.
Wouters, die optrad namens De
Looff en advocaat S. Jaasma,
die de Vereniging Woonschepen
en Woonarken Kortgene verte
genwoordigde.
Zo betoogde Wouters dat De
Looff jaarlijks 37.000 euro
schade lijdt doordat hij geen
schepen meer kan repareren die
aan de loswal of een losse steiger
liggen. Alleen schepen die via de
trailerhelling naar de werk
plaats in het dorp gebracht kun
nen worden, kan De Looff nog
behandelen.
De continuïteit van het bedrijf
komt hierdoor in gevaar en dat
had de gemeenteraad volgens
Wouters moeten meewegen in
de besluitvorming. De gemeen
te had bij overdracht van de ha
ven - via projectontwikkelaar
Korteweg BV - aan jachthaven
exploitant Delta Marina moe
ten bedingen dat De Looff de
loswal en steiger mocht blijven
gebruiken. Of anders had de ge
meente De Looff op zijn minst
een passende schadevergoeding
moeten aanbieden. Jaasma
meent dat ook de woonbootei
genaren rechten kunnen ontle
nen uit het feit dat sommige van
hen al dertig jaar in de land
bouwhaven liggen. Het ophef
fen van de ligplaatsen kan vol
gens hem niet zonder dat er 'eni
ge vorm van compensatie wordt
geboden in de vorm van geld of
alternatieve ligplaatsen'. Mocht
het beroep van de woonbootei
genaren door de bestuursrech
ter worden overgenomen, dan
wil de groep dat de gemeente
een schadevergoeding van ten
minste 545.000 euro betaalt.
Tevreden
Raadsheer B. van Ravels die de
gemeente bijstond, meende dat
in het geval van De Looff door
de gemeente juist meer is ge
daan dan strikt juridisch gezien
noodzakelijk was. Er is bij over
dracht van de haven immers een
vrije doorvaart bedongen en
ook de trailerhelling is open
baar gebleven. Eigenaar J. Boe
len van Delta Marina kon daar
nog aan toevoegen dat hij het
gebruik van het steigertje bij de
trailerhelling voor reparaties
niet zal bestrijden. In het geval
van de woonbooteigenaren
meende Van Ravels dat hun po
sitie niet is aangetast door het
onttrekken van de landbouw
haven aan de openbaarheid,
omdat het om bijzonder gebruik
van de haven gaat. De groep
heeft alleen last van het feit dat
de haven van eigenaar is veran
derd. En daar ging het tijdens
deze zitting niet om. Advocaat
B. Meijer die optrad namens
Delta Marina betoogde dat de
gemeente sinds 1993 praat over
het onttrekken van de land
bouwhaven aan de openbaar
heid en dat ook direct aan de
woonbooteigenaren heeft laten
weten. Zo kregen de eigenaren
sinds die tijd steeds een vergun
ning voor slechts één jaar.
Bestuursrechter G. van Unnik
doet uiterlijk woensdag 18 sep
tember uitspraak.
vyachttijd één uur
door Sheila van Doorsselaer
Laten we deze rubriek over rijen
eens op een originele manier bena
deren, namelijk met de korte ei. Dan
komen we uit op de Reien, oftewel de
grachten van Brugge. Horden toeris
ten, met name Koreanen, Chinezen en
Japanners, behangen met de modern
ste digitale camera's, schepen en masse
in op de schommelende bootjes om in
een half uur Europa's culturele hoofd
stad van 2002 vanaf het water te zien.
Het is druk aan de kiosk van 'vaartoch
ten De Meulemeester' op de hoek van
de Dijver/Rozenhoedkaai en de Wolle-
straat. Een rij heeft zich gevormd voor
het kopen van bootkaartjes en het is
nog maar tien uur. De eerste bootjes
glijden al mudvol door het troebele wa-
ter. De euro's worden van dichtbij be
keken voor de juiste waarde en de dame
achter het raampje geeft geduldig in al
le talen aan hoeveel eurocent ze nog
moet hebben voor ze het kaartje van de
rol scheurt. Daarna is het wachten tot
er genoeg volk is om een bootje te vul
len, maar de tijd wordt gedood met het
nuttigen van een kopje koffie, thee, of,
hoe vroeg ook, een Triple op een van de
terrasjes.
Een Aziatische man vergaapt zich aan
de etalage van een van de ontelbare
winkeltjes waar Brugs kant wordt ver
kocht, wellicht voor een kanten linge
riesetje? Zijn vrouw heeft meer oog
voor de bonbons van Moeder Babbelut-
te en stapt met een puntzak vol naar
buiten. Als de bootsman begint met het
inschepen van de passagiers, worden
de kinderen bij elkaar gescharreld en
haasten ze zich naar beneden, naar de
aanlegsteiger. Vijf minuten later
zwaaien ze nog als ze met het bootje de
eerste brug onder duiken.
De kapitein, jonge vent met een hippe
zonnebril, begint zijn verhaal of start
de band, in het Engels deze keer: ,,On
the left hand side we see the belfry to
wer (het Belfort) with the famous 47-
bell carillon..."
Hachelijk
De passagiers leren in een half uur de
geschiedenis van Brugge en leggen de
vele trapgeveltjes en kerktorens vast
met de Sony's. Echte zeebenen moetje
niet hebben voor een rondvaart, maar
opstaan om een heel gebouw op de foto
te krijgen is een hachelijke onderne
ming en daarbij, je achterbuurman ziet
dan niks en die heeft óók betaald. Ge
lukkig zijn er her en der ansichtkaarten
te koop en menigeen komt dan ook
maar meteen met een blikje in de vorm
van een Brugs huisje naar buiten. Leuk
voor naast die Hollandse windmolen
met muziekje op de tv-kast.
Enthousiasme alom bij het aanmeren.
„One word: Su Pah", probeert een jon
ge Aziaat op zijn beste Engels, duimen
in de lucht. Twee oudere echtparen uit
Brussel („Wij zijn hier per touringcar,
maar we zijn de rest al kwijt") helpen
elkaar de boot uit. Een van de mannen
twijfelt zichtbaar of hij de kapitein een
fooi moet geven. Hij kan zich nog net
vasthouden als de boot wiebelt wan
neer bakboord plots tegen de aanleg
steiger botst. Da's dus geen fooi. Enkele
reisgenoten vouwen de stadsplatte
grond maar weer eens uit. Op weg naar
de volgende attractie.
Op de Reien is inmiddels een file van
rondvaartboten ontstaan. Van de vier
boten zijn er drie vol en de passagiers
wachten ongeduldig tot hun kapitein
instapt. In de straten wemelt het onder
tussen van de dagjesmensen. Ze verra
den zichzelf door de bepakte fietsen en
de rugzakken met de labels van vlieg-
door Aector Dooms
MIDDELBURG - De Middel
burgse politierechter R. Reinarz
veroordeelde gisteren een 37-ja-
rige man uit Goes tot een voor
waardelijke werkstraf van der
tig uur. De portier van een Goes
café mishandelde op 3 novem
ber vorig jaar een lastige klant.
De verdachte gaf toe dat hij de
klant nooit had mogen terug
slaan. Het slachtoffer had zich
vervelend gedragen in het druk
ke café, waar een groot feest aan
de gang was. „Hij moest de zaak
uit, omdat hij vervelend deed te
gen een zangeres. Ik probeerde
hem rustig te houden, maar hij
was helemaal over de rooie. Hij
gaf mij eerst een klap. In een re
actie heb ik teruggeslagen. Dat
had ik niet mogen doen."
Volgens een getuige knapte er
iets bij de portier, die als een
waanzinnige tekeer was ge
gaan. Collega's moesten de por
tier van het slachtoffer trekken.
Officier van justitie R. Ramme-
loo kon zich niet aan de indruk
onttrekken dat hij de bezoeker
behoorlijk had toegetakeld. „Ik
heb zo mijn twijfels over het in
cident. Er is fors geweld toege
past. U bent door het lint ge
gaan. Alcohol- en drugsgebrui
kers kunnen vervelend zijn,
maar van een portier mag wor
den verwacht extra alert hier-
Advertentie
mee om te gaan." De officier eis
te dertig uur werkstraf. De poli
tierechter hield het op een onbe
zonnen reactie. Het pleitte vol
gens haar in zijn voordeel dat hij
het incident heeft aangegrepen
om over zijn werk als portier na
te denken. Zij vond een voor
waardelijke werkstraf passend.
Advertentie
Brasseriemenu
gekookte mosselen
voor 11,50
of het vegetarische menu,
bestaande uit:
heldere tomatensoep,
ratatouille brie en
zomerfruit
voor 9,00
in onze binnentuin
vier werken van
Gust Romijn
op ons binnenplein:
Lex Maes,
Markus en
BennoVranken
strips en cartoons
in De Directiekamer
Tijdens werkzaamheden moeten treinen
via een afwijkende route of dienst
regeling rijden. Als er geen treinen
kunnen rijden, zet NS bussen in. Houdt
u rekening met een langere reisduur.
Leiden C-Alphen a/d Rijn
9augt/m4okt
Zoetermeer Stadslijn
10 op 11 aug
Groningen-Roodeschool/Delfzijl
12 t/m 15 aug (NoordNed)
Meer weten?
- Kijk op Teletekstpagina 754.
- Kijk op www.ns.nl
- Haal de folder aan een NS-loket.
- Bel 0900 - 9292 0,50 p.m.).
Onze medewerkers staan u graag
te woord.
Reimond
Kimpe
het vroege werk
bij de toiletten
Ludmilla
Kalmaeva
Plenty to go on
kijk ook op
nnRiomnnfiBwimnanw
Advertentie
NU ALLES VOOR
maatschappijen er nog aan. Bruggena-
ren doen ondertussen onverstoord
boodschappen op de weekmarkt.
Obers van het rijtje café-restaurants
aan de Markt proberen met gladde
praatjes toeristen naar binnen te lok
ken en overal in de straten klinkt luid
het geklepper van paardenhoeven op
de kinderkopjes. Wie bang is op de Rei
en onverhoeds zeeziek te worden, kan
de stad altijd nog romantisch vanuit
een paardenkoets bekijken, of vanuit
een knalgele sightseeing-bus.
Frieten
Een dagje Brugge is vooral voor de cul-
tuurminnende toerist een dagje 'rijtje-
schuiven'. Aanschuiven voor een kijkje
in het historische stadhuis, voetje voor
voetje vooruit voor een beklimming
van het Belfort, een half uur tegen de
nek van een andere toerist kijken alvo
rens een kaartje te kunnen kopen voor
de Salvador Dalf-expositie en wachten
op je beurt voor de enige echte puntzak
Belgische frieten met mammoetsaus en
een 'curryworst' op de Markt.
Voor de kassa van een boekhandel op
de Markt is het ook druk. De stadsplat
tegronden en fotoboeken van Brugge
liggen vooraan en ze vinden behoorlijk
aftrek. Een Nederlandse vrouw komt
driftig naar buiten met lege handen.
Haar man houdt buiten de kinderen be
zig. „We kopen die kaart wel ergens an
ders. 't Is daar veels te druk, ik ga geen
uur in de rij staan!
KOM TEVENS ALVAST EEN KUKJE NEMEN BU ONZE NIEUWE
NAJAARSCOLLECTIE
LANGE DELFT 16 MIDDELBURG
Een slimme meid is op haar
toekomst voorbereid. Zo is
het gesteld met Beaudine,
een Vlissingse bloem van
acht; al houdt ze het zelf lie
ver op 'bijna negen'.
Ze bemint dieren in het alge
meen en honden zeer in het
bijzonder. Ze is dan ook vast
van plan ooit het leven te
gaan delen met een man die
er dezelfde sympathieën op
j nahoudt.
Onlangs maakte ze tegen
over haar moeder die wens
nog eens kenbaar.
Dan moet je goed zoeken",
kreeg ze als advies.
Nou, dat zal Beaudine zeker
doen. Haar plannen zijn, al
geruime tijd, vastomlijnd. Ze
zal niet de gebaande wegen
bewandelen om uit te komen
bij een man die ze als partner
wenst.
„Ik kijk wel uit", zei ze. „Ik
ga niet even op het stadhuis
een man uitzoeken."
(Advertentie)
Op een mooie dag staan toeristeiunet honderden in de rij voor een tochtje op de Reien.
foto Peter Nicolai
Dat duurzaam ondernemen méér is dan kwaliteitswerk leveren, laten we ondernemers in
Zeeland binnenkort graag zien. Als onderdeel van een compleet energieprogramma, waar
aan we nu samen met brancheorganisaties de laatste hand leggen.
DELTA N V POSTBUS 5048,4330 KA MIDDELBURG, TEL. 0118-88 38 83, E-MAIL DELTAZAKELIJK@DELTA-ZLD.NL
DELTA: Energie voor ondernemers