PZC Vergroten winkel uitgesteld Cultureel rijtjeschuiven in Brugge ZOMERCOLLECTIE Gimbrère DE HELFT OF MINDER Bootbewoners voelen zich genegeerd Voorwaardelijke straf voor Goese portier N-Beveland keurt plan af VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE zeeuwse almanak Stadhuis n cv-installatie met 2 jaar garantie, och duurzaam genoeg?" BEVELANDEIM/THOLEN donderdag 8 augustus 2002 door Ingrid Huibers KAMPERLAND - De geplande uitbreiding van de Cl 000 aan de Veerweg in Kamperland is voor lopig van de baan. Burgemees ter en wethouders van de ge meente Noord-Beveland keuren de plannen af. Een opmerkelijke stap. omdat het vorige college van B en W de uitbreidingsplannen half maart - een kleine week na de gemeen teraadsverkiezingen - wel om armde. Toen achteraf bleek dat het me rendeel van de omwonenden fel tegen de uitbreidingsplannen gekant was, besloot het huidige college begin juli een inspraak avond te beleggen. Tijdens die avond bleken vooral de geplan de parkeervakken tussen twee speelveldjes, vlak achter de C1000, onverteerbaar voor de buurt. Eigenaar G. Clement van de C1000 wil zijn supermarkt met zo'n driehonderd vierkante me terwinkelruimte uitbreiden. De nieuwbouw is aan de achter kant van het huidige pand ge pland. Het vorige college wilde wel aan die plannen meewerken, echter alleen op voorwaarde dat Cle ment voor vijftien extra par keervakken zou zorgen. Een ge deelte van die parkeervakken is nu tussen de speelveldjes voor zien. Onveiligheid En dat steekt de omwonenden, die vrezen voor toenemende on veiligheid voor hun spelende kinderen. Overigens willen de bewoners de Cl000 niet graag kwijt. Zij zien de winkel echter liever naar de rand van het dorp verhuizen. Wethouder A. van der Maas die de inspraakavond voorzat, con stateerde er 'onvoldoende draagvlak'. Daarop besloot het college om opnieuw met Cle ment en Schuitema Vastgoed BV, eigenaar van het onroerend goed, te gaan praten. Dat ge sprek zal eind deze maand plaatsvinden. Verplaatsing De kans dat Schuitema deze keer wel zal zijn te porren voor verplaatsing van de supermarkt naar een locatie aan de rand van het dorp, lijkt overigens niet groot. Eerdere gesprekken in die rich ting draaiden op niets uit en ook tijdens de inspraakavond gaf het vastgoedbedrijf aan dat het een dergelijke verplaatsing fi nancieel niet haalbaar acht. Van der Maas blijft echter optimis tisch: „De heren van Schuitema hebben zelf vast kunnen stellen dat omwonenden weinig voor de plannen voelen, misschien zijn hun ideeën daardoor inmid dels gewijzigd." Waarschijnlijker is echter dat er gezamenlijk gezocht zal worden naar een andere plek om de be nodigde extra parkeervakken aan te kunnen leggen. Daarmee blijft het probleem van ver- keers- en parkeerdrukte langs de Veerweg overigens wel be staan. En dat zit de omwonen den van de Veerweg ook al jaren hoog. De landbouwhaven in Kortgene is inzet van een rechtszaak. foto Willem Mieras door Ingrid Huibers MIDDELBURG - De gemeente Noord-Beveland had zich het lot van een groep woonbootei genaren en watersportbedrijf De Looff meer moeten aantrek ken toen zij besloot de land bouwhaven in Kortgene aan de openbaarheid te onttrekken. Dat betoogden de gedupeerden gistermiddag tijdens een zitting bij de afdeling bestuursrecht spraak in Middelburg. Centraal stond de vraag of de woonbooteigenaren en het wa tersportbedrijf rechten kunnen ontlenen aan het gebruik van de destijds openbare landbouwha ven. Ja, meenden advocaat J. Wouters, die optrad namens De Looff en advocaat S. Jaasma, die de Vereniging Woonschepen en Woonarken Kortgene verte genwoordigde. Zo betoogde Wouters dat De Looff jaarlijks 37.000 euro schade lijdt doordat hij geen schepen meer kan repareren die aan de loswal of een losse steiger liggen. Alleen schepen die via de trailerhelling naar de werk plaats in het dorp gebracht kun nen worden, kan De Looff nog behandelen. De continuïteit van het bedrijf komt hierdoor in gevaar en dat had de gemeenteraad volgens Wouters moeten meewegen in de besluitvorming. De gemeen te had bij overdracht van de ha ven - via projectontwikkelaar Korteweg BV - aan jachthaven exploitant Delta Marina moe ten bedingen dat De Looff de loswal en steiger mocht blijven gebruiken. Of anders had de ge meente De Looff op zijn minst een passende schadevergoeding moeten aanbieden. Jaasma meent dat ook de woonbootei genaren rechten kunnen ontle nen uit het feit dat sommige van hen al dertig jaar in de land bouwhaven liggen. Het ophef fen van de ligplaatsen kan vol gens hem niet zonder dat er 'eni ge vorm van compensatie wordt geboden in de vorm van geld of alternatieve ligplaatsen'. Mocht het beroep van de woonbootei genaren door de bestuursrech ter worden overgenomen, dan wil de groep dat de gemeente een schadevergoeding van ten minste 545.000 euro betaalt. Tevreden Raadsheer B. van Ravels die de gemeente bijstond, meende dat in het geval van De Looff door de gemeente juist meer is ge daan dan strikt juridisch gezien noodzakelijk was. Er is bij over dracht van de haven immers een vrije doorvaart bedongen en ook de trailerhelling is open baar gebleven. Eigenaar J. Boe len van Delta Marina kon daar nog aan toevoegen dat hij het gebruik van het steigertje bij de trailerhelling voor reparaties niet zal bestrijden. In het geval van de woonbooteigenaren meende Van Ravels dat hun po sitie niet is aangetast door het onttrekken van de landbouw haven aan de openbaarheid, omdat het om bijzonder gebruik van de haven gaat. De groep heeft alleen last van het feit dat de haven van eigenaar is veran derd. En daar ging het tijdens deze zitting niet om. Advocaat B. Meijer die optrad namens Delta Marina betoogde dat de gemeente sinds 1993 praat over het onttrekken van de land bouwhaven aan de openbaar heid en dat ook direct aan de woonbooteigenaren heeft laten weten. Zo kregen de eigenaren sinds die tijd steeds een vergun ning voor slechts één jaar. Bestuursrechter G. van Unnik doet uiterlijk woensdag 18 sep tember uitspraak. vyachttijd één uur door Sheila van Doorsselaer Laten we deze rubriek over rijen eens op een originele manier bena deren, namelijk met de korte ei. Dan komen we uit op de Reien, oftewel de grachten van Brugge. Horden toeris ten, met name Koreanen, Chinezen en Japanners, behangen met de modern ste digitale camera's, schepen en masse in op de schommelende bootjes om in een half uur Europa's culturele hoofd stad van 2002 vanaf het water te zien. Het is druk aan de kiosk van 'vaartoch ten De Meulemeester' op de hoek van de Dijver/Rozenhoedkaai en de Wolle- straat. Een rij heeft zich gevormd voor het kopen van bootkaartjes en het is nog maar tien uur. De eerste bootjes glijden al mudvol door het troebele wa- ter. De euro's worden van dichtbij be keken voor de juiste waarde en de dame achter het raampje geeft geduldig in al le talen aan hoeveel eurocent ze nog moet hebben voor ze het kaartje van de rol scheurt. Daarna is het wachten tot er genoeg volk is om een bootje te vul len, maar de tijd wordt gedood met het nuttigen van een kopje koffie, thee, of, hoe vroeg ook, een Triple op een van de terrasjes. Een Aziatische man vergaapt zich aan de etalage van een van de ontelbare winkeltjes waar Brugs kant wordt ver kocht, wellicht voor een kanten linge riesetje? Zijn vrouw heeft meer oog voor de bonbons van Moeder Babbelut- te en stapt met een puntzak vol naar buiten. Als de bootsman begint met het inschepen van de passagiers, worden de kinderen bij elkaar gescharreld en haasten ze zich naar beneden, naar de aanlegsteiger. Vijf minuten later zwaaien ze nog als ze met het bootje de eerste brug onder duiken. De kapitein, jonge vent met een hippe zonnebril, begint zijn verhaal of start de band, in het Engels deze keer: ,,On the left hand side we see the belfry to wer (het Belfort) with the famous 47- bell carillon..." Hachelijk De passagiers leren in een half uur de geschiedenis van Brugge en leggen de vele trapgeveltjes en kerktorens vast met de Sony's. Echte zeebenen moetje niet hebben voor een rondvaart, maar opstaan om een heel gebouw op de foto te krijgen is een hachelijke onderne ming en daarbij, je achterbuurman ziet dan niks en die heeft óók betaald. Ge lukkig zijn er her en der ansichtkaarten te koop en menigeen komt dan ook maar meteen met een blikje in de vorm van een Brugs huisje naar buiten. Leuk voor naast die Hollandse windmolen met muziekje op de tv-kast. Enthousiasme alom bij het aanmeren. „One word: Su Pah", probeert een jon ge Aziaat op zijn beste Engels, duimen in de lucht. Twee oudere echtparen uit Brussel („Wij zijn hier per touringcar, maar we zijn de rest al kwijt") helpen elkaar de boot uit. Een van de mannen twijfelt zichtbaar of hij de kapitein een fooi moet geven. Hij kan zich nog net vasthouden als de boot wiebelt wan neer bakboord plots tegen de aanleg steiger botst. Da's dus geen fooi. Enkele reisgenoten vouwen de stadsplatte grond maar weer eens uit. Op weg naar de volgende attractie. Op de Reien is inmiddels een file van rondvaartboten ontstaan. Van de vier boten zijn er drie vol en de passagiers wachten ongeduldig tot hun kapitein instapt. In de straten wemelt het onder tussen van de dagjesmensen. Ze verra den zichzelf door de bepakte fietsen en de rugzakken met de labels van vlieg- door Aector Dooms MIDDELBURG - De Middel burgse politierechter R. Reinarz veroordeelde gisteren een 37-ja- rige man uit Goes tot een voor waardelijke werkstraf van der tig uur. De portier van een Goes café mishandelde op 3 novem ber vorig jaar een lastige klant. De verdachte gaf toe dat hij de klant nooit had mogen terug slaan. Het slachtoffer had zich vervelend gedragen in het druk ke café, waar een groot feest aan de gang was. „Hij moest de zaak uit, omdat hij vervelend deed te gen een zangeres. Ik probeerde hem rustig te houden, maar hij was helemaal over de rooie. Hij gaf mij eerst een klap. In een re actie heb ik teruggeslagen. Dat had ik niet mogen doen." Volgens een getuige knapte er iets bij de portier, die als een waanzinnige tekeer was ge gaan. Collega's moesten de por tier van het slachtoffer trekken. Officier van justitie R. Ramme- loo kon zich niet aan de indruk onttrekken dat hij de bezoeker behoorlijk had toegetakeld. „Ik heb zo mijn twijfels over het in cident. Er is fors geweld toege past. U bent door het lint ge gaan. Alcohol- en drugsgebrui kers kunnen vervelend zijn, maar van een portier mag wor den verwacht extra alert hier- Advertentie mee om te gaan." De officier eis te dertig uur werkstraf. De poli tierechter hield het op een onbe zonnen reactie. Het pleitte vol gens haar in zijn voordeel dat hij het incident heeft aangegrepen om over zijn werk als portier na te denken. Zij vond een voor waardelijke werkstraf passend. Advertentie Brasseriemenu gekookte mosselen voor 11,50 of het vegetarische menu, bestaande uit: heldere tomatensoep, ratatouille brie en zomerfruit voor 9,00 in onze binnentuin vier werken van Gust Romijn op ons binnenplein: Lex Maes, Markus en BennoVranken strips en cartoons in De Directiekamer Tijdens werkzaamheden moeten treinen via een afwijkende route of dienst regeling rijden. Als er geen treinen kunnen rijden, zet NS bussen in. Houdt u rekening met een langere reisduur. Leiden C-Alphen a/d Rijn 9augt/m4okt Zoetermeer Stadslijn 10 op 11 aug Groningen-Roodeschool/Delfzijl 12 t/m 15 aug (NoordNed) Meer weten? - Kijk op Teletekstpagina 754. - Kijk op www.ns.nl - Haal de folder aan een NS-loket. - Bel 0900 - 9292 0,50 p.m.). Onze medewerkers staan u graag te woord. Reimond Kimpe het vroege werk bij de toiletten Ludmilla Kalmaeva Plenty to go on kijk ook op nnRiomnnfiBwimnanw Advertentie NU ALLES VOOR maatschappijen er nog aan. Bruggena- ren doen ondertussen onverstoord boodschappen op de weekmarkt. Obers van het rijtje café-restaurants aan de Markt proberen met gladde praatjes toeristen naar binnen te lok ken en overal in de straten klinkt luid het geklepper van paardenhoeven op de kinderkopjes. Wie bang is op de Rei en onverhoeds zeeziek te worden, kan de stad altijd nog romantisch vanuit een paardenkoets bekijken, of vanuit een knalgele sightseeing-bus. Frieten Een dagje Brugge is vooral voor de cul- tuurminnende toerist een dagje 'rijtje- schuiven'. Aanschuiven voor een kijkje in het historische stadhuis, voetje voor voetje vooruit voor een beklimming van het Belfort, een half uur tegen de nek van een andere toerist kijken alvo rens een kaartje te kunnen kopen voor de Salvador Dalf-expositie en wachten op je beurt voor de enige echte puntzak Belgische frieten met mammoetsaus en een 'curryworst' op de Markt. Voor de kassa van een boekhandel op de Markt is het ook druk. De stadsplat tegronden en fotoboeken van Brugge liggen vooraan en ze vinden behoorlijk aftrek. Een Nederlandse vrouw komt driftig naar buiten met lege handen. Haar man houdt buiten de kinderen be zig. „We kopen die kaart wel ergens an ders. 't Is daar veels te druk, ik ga geen uur in de rij staan! KOM TEVENS ALVAST EEN KUKJE NEMEN BU ONZE NIEUWE NAJAARSCOLLECTIE LANGE DELFT 16 MIDDELBURG Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid. Zo is het gesteld met Beaudine, een Vlissingse bloem van acht; al houdt ze het zelf lie ver op 'bijna negen'. Ze bemint dieren in het alge meen en honden zeer in het bijzonder. Ze is dan ook vast van plan ooit het leven te gaan delen met een man die er dezelfde sympathieën op j nahoudt. Onlangs maakte ze tegen over haar moeder die wens nog eens kenbaar. Dan moet je goed zoeken", kreeg ze als advies. Nou, dat zal Beaudine zeker doen. Haar plannen zijn, al geruime tijd, vastomlijnd. Ze zal niet de gebaande wegen bewandelen om uit te komen bij een man die ze als partner wenst. „Ik kijk wel uit", zei ze. „Ik ga niet even op het stadhuis een man uitzoeken." (Advertentie) Op een mooie dag staan toeristeiunet honderden in de rij voor een tochtje op de Reien. foto Peter Nicolai Dat duurzaam ondernemen méér is dan kwaliteitswerk leveren, laten we ondernemers in Zeeland binnenkort graag zien. Als onderdeel van een compleet energieprogramma, waar aan we nu samen met brancheorganisaties de laatste hand leggen. DELTA N V POSTBUS 5048,4330 KA MIDDELBURG, TEL. 0118-88 38 83, E-MAIL DELTAZAKELIJK@DELTA-ZLD.NL DELTA: Energie voor ondernemers

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 21