PZC
Omslag Zeeuwse arbeidsmarkt
Transportbanden in alle varianten Mensen met schuld
17
Terug naar de tijd
van Flower Power
zouden sneller om
hulp moeten vragen
Aantal werkzoekenden gaat na drie jaar weer omhoog
Verkeerde
tijger in
benzinetank
het bedrijf
profijt
donderdag 8 augustus 2002
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - De werkloos
heid in Zeeland loopt voor het
eerst in drie jaar weer op. In juni
stonden 294 werkzoekenden
meer geregistreerd, een stijging
van 3,3 procent ten opzichte van
dezelfde periode vorig jaar.
Maar de groei is lager dan in de
omliggende regio's West-Bra
bant (17,6 procent) en Rijnmond
(14,2 procent).
Dat blijkt uit cijfers van het
Centrum voor Werk en Inkomen
(CWI), district Zuidwest. Daar
onder vallen de regio's Zeeland,
West-Brabant en Rijnmond.
In het hele district zijn 97.637
mensen werkloos. In Zeeland
staan 9304 mensen ingeschre
ven als werkzoekend (op
hetzelfde tijdstip vorig jaar be
droeg dat aantal 9010). Wan
neer de cijfers worden uitge
splitst, blijkt dat het aantal
werkzoekenden in de gemeente
Tholen (absoluut) het snelst is
gestegen. Daar staan 526 men
sen ingeschreven, 96 meer dan
vorig jaar. ,,Die groei heeft voor
al te maken met de ontslagen die
zijn gevallen bij de Rotterdamse
havenpool SHB", legt M. Wen-
nekes van het CWI Z u id west uit
Veel mensen uit Tholen werken
daar; 46 van die 96 hadden een
baan bij de SHB."
Andere gemeenten waar het
aantal werkzoekenden flink
steeg zi jn Schouwen-Duiveland
(80), Middelburg (51), Goes (45),
Noord-Beveland (38) en Rei-
merswaal (33). Een positieve
uitzondering is Vlissingen,
waar het aantal juist met 120
daalde. Samen met Hontenisse
(-2) zijn het de enige Zeeuwse
gemeenten waar het aantal
mensen op zoek naar een baan
omlaag ging.
Allochtonen
Uit de cijfers valt ook af te lezen
dat de grootste stijging van het
aantal werkzoekenden zich
voordoet bij mensen van 40 jaar
en ouder. Ook blijkt dat meer
mensen met een mavo/vmbo
werk zoeken (3297). Onder ho
ger opgeleiden (hbo en wo) is dat
een stuk lager (1029).
De afgelopen jaren heeft het
CWI geprobeerd meer allochto
nen aan een baan te helpen.
Toch blijft de werkloosheid on
der allochtone bevolkingsgroe
pen nog steeds veel hoger dan
onder niet-allochtonen. stelt
het CWI vast.
In Zeeland, West-Brabant en
Rijnmond staan 40.000 alloch
tonen als werkzoekend inge
schreven, dat is 40 procent van
het totaal (een stijging van vier
procent ten opzichte van 2001).
Dat percentage ligt tien procent
hoger dan het landelijk gemid
delde. Ongeveer 86 procent van
alle allochtone werkzoekenden
komt uit de regio Rijnmond, 10
procent uit West-Brabant en
vier procent uit Zeeland.
Rotterdam spant met 25.000 al
lochtone werklozen de kroon.
Andere hoog scorende gemeen
ten zijn Dordrecht, Schiedam,
Vlaardingen, Breda, Roosen
daal en Bergen op Zoom. Ver
taald naar de Zeeuwse cijfers,
blijkt van alle ingeschreven
werkzoekenden 16 procent van
buitenlandse afkomst. In Rijn
mond is dat aantal 46 procent en
in West-Brabant een kwart.
Trend
Het CWI verwacht dat de stij
ging van het aantal werkzoe
kenden het begin is van een
trend. De verwachte groei van
de werkgelegenheid ligt lager
dan de verwachte groei van het
aantal werkzoekenden. Toch
verwacht het CWI dat ondanks
deze ontwikkeling de spanning
op de arbeidsmarkt dit en het
komend jaar wel kleiner wordt,
maar niet verdwijnt.
Bedrijven zullen volgens het
CWI naar verwachting terug
houdend zijn met het inkrimpen
van hun in de loop van de jaren
opgebouwd personeelsbestand.
Hogere kosten nu als gevolg van
een tijdelijke overcapaciteit,
wegen niet op tegen de kosten
van ontslag en nieuwe werving
in de toekomst, denkt het voor
malige regionaal bureau ar
beidsvoorziening. De verwach
ting is dat voor diverse beroepen
ook de komende jaren onvol
doende gekwalificeerdel men
sen beschikbaar zijn. Het gaat
daarbij niet alleen om techni
sche beroepen, maar ook om ba
nen in de sectoren handel, auto
matisering, gezondheidszorg en
onderwijs. De sectoren die het
meeste last zullen hebben van
deze krapte op de arbeidsmarkt
zijn de bouw, zakelijke dienst
verlening en de horeca.
In de haven van Rotterdam gingen veel arbeidsplaatsen verloren bij de SHB, waar veel Tholenaren een baan hadden.
foto Jasper Juinen/ANP
door Bert Bakker
DEN HAAG - Iedereen zal be
seffen dat het nog lang kan du
ren eer we de fraaie beurskoer
sen van zomer 2000 terugzien.
Toch gaan veel beleggers ervan
uit dat het stramien van econo
mische groei snel kan worden
opgepikt, zodra het doorgesla
gen pessimisme wegebt.
Mogelijk is dat zo. Want wat je
ook over de hype van de late ja
ren negentig in de technologie-
sector kunt zeggen, er is toen
wel degelijk veel geld geïnves
teerd in zaken die bedrijven ef
ficiënter kunnen maken. Maar
voor economische groei is meer
nodig dan technologie alleen: er
moet ook de wfl zijn.
Dat lijkt misschien een wonder
lijke, oneconomische gedachte.
Wil iedereen immers niet altijd
méér? Het antwoord is: nee. Wie
zich het klimaat van de jaren ze
ventig herinnert, weet wellicht
nog dat het ongebreideld stre
ven naar meer materiële wel
vaart in die jaren in een kwaad
daglicht stond. Flink verdienen
was toen ronduit dubieus. Dat
sentiment was een reactie op
de periode van de wederop
bouw.
De jaren vijftig en zestig waren
de tijd van de wederopbouw,
een tijd waarin de welvaart ge
weldig toenam, voor iedereen.
Een beetje zoals in de jaren
tachtig en negentig ook gebeur
de. Ook de beurzen deden het
goed in die tijd. Maar op zeker
moment raakte de vaart eruit.
Het waren vooral de jongeren
die aangaven dat zij hun leven
niet langer louter en alleen wil
den wijden aan het streven naar
meer materiële welvaart.
Normen
In het roerige jaar 1968 vonden
er overal in Europa heftige stu
dentenprotesten plaats. Arbei
ders en studenten gingen de
straat op om onder meer te pi'o-
testeren tegen het 'imperialisti
sche' Amerika, de modelstaat
van het kapitalisme, die volgens
hen meer spiritueel gerichte
culturen vertrapte en als een
beest tekeerging in Zuidoost-
Azië en Latijns-Amerika.
Het was de tijd waarin traditio
nele nonnen, zoals ontzag voor
hoger geplaatsten, radicaal op
de helling gingen. Oude waar
den zoals hard werken en stre
ven naar materiële vooruitgang
golden ineens als kortzichtig.
Dat economische groei niet za
ligmakend was, werd in 1971
bevestigd door de Club van Ro
me. Die wees op milieuvervui
ling en de eindigheid van na
tuurlijke bronnen. Streven naar
welvaart was volgens de Club
niet een zegen voor de mens
heid, maar een vloek. Massaal
vroegen de mensen zich af:
'Waar doen we het allemaal
voor?' In de jaren zeventig was
winst maken voor velen een vies
woord Het waren de jaren van
Flower Power.
Beleggers boekten tussen 1968
en 1982 per saldo vrijwel geen
koersstijging. Is de beursmalai
se van deze zomer vergelijkbaar
met de koersdalingen in de jaren
1987 en 1989, toen er econo
misch weinig aan de hand was?
Of valt er een parallel te ontdek
ken met de late jaren zestig, be
gin jaren zeventig?
Economen praten weinig over
de relatie tussen economische
en maatschappelijke dynamiek.
Maar tijdgeest en groeiambitie
lijken wel degelijk met elkaar
samen te hangen.
Staat in 2002 de wil om te groei
en wederom ter discussie in het
rijke Westen? Sommige dingen
wijzen daarop. Het kapitalisme
wordt fel bekritiseerd door an-
ti-globalisten. Het rijke Westen
werd op 11 september vorig jaar
in zijn financiële hart getroffen.
Het is denkbaar dat de twinti
gers en dertigers die in de jaren
negentig de vaandeldragers wa
ren van de revolutie op het in
ternet, fundamenteel anders
over het leven zijn gaan denken
toen de hightech zeepbel in hun
gezicht uiteenspatte. Daar bo
venop kwam de klap van 11 sep
tember. Zo'n rauwe ervaring
schreeuwt als het ware om be
zinning en zelfreflectie. GPD
Bert Bakker is een onafhanke
lijk financieel columnist
door Frans Lindenkamp
SAO PAULO - Deregula
tie en markt liberaliseren
de maatregelen werken
niet perse in het voordeel
van de consument. Auto
bezitters in Brazilië kun
nen erover meepraten. De
kans dat je aan de pomp in
het Zuid-Amerikaanse
land benzine tankt aange
lengd met chemische op
losmiddelen of kerosine is
gemiddeld tien procent.
Het geknoei met brand
stof is geweldig toegeno
men sinds de regering
enkele jaren geleden de
internationale oliemaat
schappijen het monopolie
op de distributie afpakte
om de concurrentie te sti
muleren. Het nobele stre
ven naar een lagere benzi
neprijs gaf een geboorte
explosie te zien van nieu
we kleine distributeurs,
maar ook van malafide
bedrijfjes. De nieuwko
mers op de oliemarkt
kunnen bijna ongestraft
rotzooien bij gebrek aan
controleurs.
Het mengen met kerosine
en oplosmiddel maakt de
brandstof niet zozeer la
ger in prijs, maar opent
wel de weg om de fiscus
om de tuin te leiden. Dat
lukt, omdat de Brazili
aanse belastingdienst uit
gaat van het aantal liters
dat de raffinaderij verlaat
en niet van het volume dat
aan de ruim 26.000 pomp
stations wordt afgeleverd.
Dat laatste valt moeilijk
te controleren. Het Natio
nale Agentschap voor Olie
- het toezichthoudende
regeringsorgaan - schat
dat de nieuwkomers jaar
lijks voor ruim 500 mil
joen euro belasting ont
duiken. Vrijwel wekelijks
legt de politie beslag op
tankwagens met aange
lengde benzine.
Eenmaal verkeerd tanken
betekent nog geen ramp.
Dat wordt het wel, wan
neer je consequent de fou
te tijger in de tank stopt.
Het oplosmiddel laat een
klef zwart residu achter in
de motor, dat corrosie ver
oorzaakt. Reparatie van
een in de soep gedraaide
motor kost een paar dui
zend euro's. GPD
A taiiHayi rvtvi
door Jeffrey Kutterink
HULST - Transportbanden zijn
in bijna elk productieproces on
misbaar. Uit oogpunt van hygi
ene of productiewijze maakt het
nogal wat uit of zo'n band siga
retten, flesjes Cola of chocolade
vervoert. Luctor Belting Europe
in Hulst adviseert bedrijven en
levert transportbanden in meer
dan vierhonderd varianten. Van
Coca Cola, Pechiney en Therm -
phos, tot de stoelenfabrikant
van Volkswagen, vliegveld Za-
ventem en BASF werken ermee.
Produceren doet Luctor Belting
Europe (LBE) niets. Althans,
niet het materiaal. Dat koopt de
onderneming in bij tien tot vijf
tien leveranciers verspreid over
Europa. Het voordeel is dat het
bedrijf geen producten hoeft af
te nemen bij één bepaalde pro
ducent. Dat betekent dat LBE
alle soorten, maten en kleuren
kan leveren. Zowel voor bin
nen- als voor buitengebruik.
„En wat er niet is, kan worden
ontwikkeld", benadrukt direc
teur L. Morcus.
Luctor Belting koopt bijvoor
beeld 200 meter band in bij een
leverancier en maakt de band
vervolgens op maat, bewerkt en
monteert hem. Grofweg levert
Luctor Belting twee soorten
banden: rubber en kunststof.
Het is wat kort door de bocht ge
steld, want alleen al de bena
ming kunststof is een container
begrip.
De samenstelling van de band is
afhankelijk van het te vervoeren
product. ..Mosselen mogen best
een centimeter of tien vallen,
zonder dat het effect heeft op de
kwaliteit. Chocolade is veel
kwetsbaarder. Dat betekent dat
dunnere, soepelere transport
banden moeten worden ge
bruikt. En het hoogteverschil
tussen de banden moet mini
maal zijn."
Profiel
Het is net als met autobanden:
het profiel bepaalt waarvoor de
transportband het geschiktst is.
„Aan sigarettenfabrikanten ad
viseren we vooral geen banden
te gebruiken van pvc-houdende
kunststoffen. Stel dat eens een
klein stukje van de transport
band terecht komt in een siga
ret. Als pvc gaat branden, ont
staan pcb's. Die zijn uitermate
schadelijk voor de gezondheid."
Die voorzichtigheid is bijvoor
beeld ook geboden bij het trans
port van voedingsmiddelen zo
als kaas. „Zelfs het kleinste
restje kan problemen veroorza
ken. Denk bijvoorbeeld aan de
groei van bacteriën. Aan de
transportband mag dus niets
blijven kleven en dat stelt eisen
aan de materialen waarvan de
band wordt gemaakt. De sa
menstelling van het te vervoe
ren product speelt dus een rol bij
de keuze van de transportban
den in een bedrijf."
Het profiel is ook op andere ma
nieren belangrijk. „Zo hebben
we banden ontwikkeld die pro
ducten letterlijk in banen lei
den. Andere banden zitten bij
voorbeeld vol met gaten. Door
lucht onder de band weg te zui
gen, blijven de producten op
hun plek liggen."
Steeds ontstaan weer nieuwe
toepassingsgebieden. Zo heeft
de Zeeuwse onderneming trans
portbanden geleverd aan hotels
in Hamburg, Arnhem en Am
sterdam die auto's vervoeren.
„Gasten zetten er hun auto op,
waarna een computersysteem
de auto's door middel van de
banden naar een parkeerplek in
de kelder brengt. Ook hebben
we speciale banden geleverd
aan vliegveld Zaventem - voor
de afhandeling van bagage en
de fabrikant van de stoelen van
Volkswagen."
Het ontwikkelen van nieuwe
Naam
Luctor Belting Europe
Plaats
Hulst
Opgericht
1977
Aantal medewerkers
216 (65 in Hulst)
Omzet
20 miljoen euro
toepassingen is van levensbe
lang voor LBE. Bundeling van
kennis, technische mogelijkhe
den en mankracht maakt ons
sterk", stelt Morcus. „Er is geen
school waar je de kennis kunt
vergaren. We leiden medewer
kers intern op. Ook krijgen ze
regelmatig bijscholing. Want de
kennis bepaalt de kracht van
het bedrijf. Pas als je kennis
hebt over interacties tussen
stoffen, kun je bepalen welke
transportbanden je in welke si
tuatie moet inzetten."
De transportbanden van LBE
zijn te vinden in kleine en grote
bedrijven, bij klein- en groot
schalige projecten, zoals
bijvoorbeeld de aanleg van
Westerscheldetunnel. Voor de
aanvoer van zand en grind heeft
LBE aan beide oevers installa
ties met honderden meters
transportband gebouwd.
De belangrij ke doelgroepen van
LBE zijn: betoncentrales, de ko-
lensector. staalindustrie, zand
en grindwinning, suikerfabrie
ken, chemische en petrochemi
sche industrie, autoindustrie,
luchtvaart, havens, bakkerij- en
snoepgoedwereld, vleesverwer
king, aardappelverwerking,
groenten- en tuinbouwsector,
visindustrie, farmacie, grafi
sche sector en logistieke inpak-
bedrijven.
Luctor Belting Europe heeft be
halve drie vestigingen in Neder
land, evenzoveel dochters in
België, Frankrijk en Denemar
ken „Een Fransman wil nu een
maal graag zakendoen met een
Franse vestiging", legt Morcus
uit. Het bedrijf exporteert naar
alle landen in Europa, het Mid
den- en het Verre Oosten en de
Baltische Staten.
LBE heeft veel (kleine) concur
renten. Maar van bedrijven die
op dezelfde schaal en dezelfde
hoeveelheid transportbanden
kunnen leveren, zijn er in Ne
derland volgens Morcus slechts
een stuk of vier. Luctor Belting
Europe claimt in Zeeland een
marktpercentage te hebben van
zo'n 80 procent. Voor Nederland
zou dat 60 procent zijn, aldus de
onderneming. Behalve trans
portbanden, levert LBE ook
schakelbanden. De materialen
worden ingekocht, maar de
banden zelf worden door LBE
gemonteerd in een fabriek in
Denemarken. „In plaats van
stof, bestaan deze transport
banden uit een aaneenschake
ling van losse schakels."
LBE levert niet alleen nieuwe
transportbanden, maar biedt de
opdrachtgever tevens een on-
derhoudsprogramma. Daarin
vooral aandacht wordt besteed
aan preventief onderhoud. Mor
cus: „Van slijtage is nauwelijks
sprake. Maar banden kunnen
wel slecht worden onderhouden
of beschadigd raken. Daardoor
is de looptijd van een band ge
middeld vijftien jaar. Bij goed
onderhoud en zonder beschadi
gingen, kan een transportband
makkelijk een leven lang mee
gaan."
e productieafdeling in Hulst met een smeltmachine voor strips en (op de achtergrond) een
machine om banden te lijmen.
foto Peter Nicolai
door Brenda van Dam
DEN HAAG - Nederlanders
hebben steeds meer moeite om
de eindjes aan elkaar te knopen,
constateert het CBS. Het aantal
mensen dat aan het eind van de
maand nog geld overhoudt,
neemt af. Steeds meer Neder
landers moeten hun spaargeld
aanspreken voor reguliere uit
gaven. Incassobureaus hebben
het drukker dan ooit.
Dat laatste geldt ook voor de in
stanties en bureaus die adviezen
verstrekken aan mensen die tot
over hun oren in de schulden zit
ten en uit die penibele situatie
willen geraken. De gemiddelde
schuldenaar in Nederland staat
in het krijt voor een bedrag van
11.500 euro. En dan niet bij één
schuldeiser, maar bij gemiddeld
elf. Elk jaar melden zich zo'n
30.000 huishoudens bij een ge
meentelijke kredietbank of een
andere organisatie met het ver
zoek een oplossing te verzinnen
voor hun financiële problemen.
De Nederlandse Vereniging
voor Volkskrediet (NVVK). de
vereniging van kredietbanken,
constateert een stijging van het
aantal huipaan vragen met vijf
tot tien procent. „Lokaal kun
nen er grote verschillen be
staan", geeft W. Pietersen van de
NWK aan.
Bij problematische schuldsitu
aties is er meestal meer aan de
hand. De schuldenaar kan te
maken hebben gehad met een
plotselinge terugval in het inko
men. Of hij kan domweg niet
met geld omgaan, niet lezen en
schrijven of worstelt met psy
chosociale problemen.
Schuldsituaties lopen altijd een
beetje achter de feiten aan. Als
het water aan de lippen staat,
wordt doorgaans eerst het
spaargeld en het vakantiegeld
aangesproken. „Feit is dat we de
afgelopen jaren goed hebben le
ren consumeren, vaak met ge
leend geld. En nu het al een tijd
economisch minder voorspoe
dig gaat, zie je dat steeds meer
mensen hun betalingsverplich
tingen niet kunnen nakomen."
De NWK merkt dat de groep
die niet weet hoe ze een financi
ële huishouding moet voeren
steeds groter wordt. Dat ver
schijnsel komt voor bij zowel la
ge als hoge inkomensgroepen.
Mensen met een gat in de hand
kunnen bij een kredietbank te
recht voor begeleiding bij het
doen van de uitgaven
Ook zijn er cursussen over hoe
om te gaan met geld, vaak in sa
menwerking met de gemeente of
het maatschappelijk werk. Uit
eindelijk zullen deze mensen het
na een tijdje wel weer zelf moe
ten doen Bijtijds aan de bel
trekken is van belang. Pieter
sen: „Wij krijgen de mensen pas
te zien als de problemen al fors
zijn opgelopen. Praten over
geldproblemen is in ons land
nog een taboe."
Ook incassobureaus hebben het
dit jaar een stuk drukker, ver
telt Peter Grootenboer, woord
voerder van de Nederlandse
Vereniging van Incassobureaus.
Het gaat om allerlei soorten re
keningen. „Mensen lenen mak
kelijker dan vroeger én ze vin
den sneller dat er niet betaald
hoeft te worden", stelt hij. „Bij
voorbeeld als ze iets besteld
hebben bij een postorderbedrijf
en het product niet in orde is.
Dan laten ze de rekening soms
liggen, met als gevolg dat er uit
eindelijk een incassobureau aan
te pas moet komen."
Grootenboer weet uit ervaring
dat bij een behoorlijk aantal
schuldenaren structureel spra
ke is van geldgebrek. Dat maakt
het innen van uitstaande reke
ningen niet eenvoudig. Er zijn
dan drie mogelijkheden. De le
verancier kan de rekening af
boeken en is dan dus zijn geld
kwijt Er kan geprocedeerd
worden, maar dat is tijdrovend
en brengt hoge kosten met zich
mee, De derde mogelijkheid is
een regeling voor geleidelijke
terugbetaling.
„Een goed incassobureau denkt
mee over een passende regeling
voor terugbetaling en sanering
van de schulden", legt Grooten
boer uit. „Vaak verwijzen we
naar de gemeentelijke krediet
bank of we gaan zelf met de
schuldenaar mee naar diens ge
sprek met een kredietbank,Hij
erkent dat niet alle incassobu
reaus op deze manier werken. In
veel gevallen wordt het incasso
bureau nog als boeman gezien.
„Dat is jammer, zowel voor de
consument als voor het bureau
en de schuldeisers." GPD
Reageren'Stuur een e-mail naar de
autetir van deze rubriek: brenda-
vandam@planei nl