PZC Omslag Zeeuwse arbeidsmarkt Transportbanden in alle varianten Mensen met schuld 17 Terug naar de tijd van Flower Power zouden sneller om hulp moeten vragen Aantal werkzoekenden gaat na drie jaar weer omhoog Verkeerde tijger in benzinetank het bedrijf profijt donderdag 8 augustus 2002 door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - De werkloos heid in Zeeland loopt voor het eerst in drie jaar weer op. In juni stonden 294 werkzoekenden meer geregistreerd, een stijging van 3,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Maar de groei is lager dan in de omliggende regio's West-Bra bant (17,6 procent) en Rijnmond (14,2 procent). Dat blijkt uit cijfers van het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI), district Zuidwest. Daar onder vallen de regio's Zeeland, West-Brabant en Rijnmond. In het hele district zijn 97.637 mensen werkloos. In Zeeland staan 9304 mensen ingeschre ven als werkzoekend (op hetzelfde tijdstip vorig jaar be droeg dat aantal 9010). Wan neer de cijfers worden uitge splitst, blijkt dat het aantal werkzoekenden in de gemeente Tholen (absoluut) het snelst is gestegen. Daar staan 526 men sen ingeschreven, 96 meer dan vorig jaar. ,,Die groei heeft voor al te maken met de ontslagen die zijn gevallen bij de Rotterdamse havenpool SHB", legt M. Wen- nekes van het CWI Z u id west uit Veel mensen uit Tholen werken daar; 46 van die 96 hadden een baan bij de SHB." Andere gemeenten waar het aantal werkzoekenden flink steeg zi jn Schouwen-Duiveland (80), Middelburg (51), Goes (45), Noord-Beveland (38) en Rei- merswaal (33). Een positieve uitzondering is Vlissingen, waar het aantal juist met 120 daalde. Samen met Hontenisse (-2) zijn het de enige Zeeuwse gemeenten waar het aantal mensen op zoek naar een baan omlaag ging. Allochtonen Uit de cijfers valt ook af te lezen dat de grootste stijging van het aantal werkzoekenden zich voordoet bij mensen van 40 jaar en ouder. Ook blijkt dat meer mensen met een mavo/vmbo werk zoeken (3297). Onder ho ger opgeleiden (hbo en wo) is dat een stuk lager (1029). De afgelopen jaren heeft het CWI geprobeerd meer allochto nen aan een baan te helpen. Toch blijft de werkloosheid on der allochtone bevolkingsgroe pen nog steeds veel hoger dan onder niet-allochtonen. stelt het CWI vast. In Zeeland, West-Brabant en Rijnmond staan 40.000 alloch tonen als werkzoekend inge schreven, dat is 40 procent van het totaal (een stijging van vier procent ten opzichte van 2001). Dat percentage ligt tien procent hoger dan het landelijk gemid delde. Ongeveer 86 procent van alle allochtone werkzoekenden komt uit de regio Rijnmond, 10 procent uit West-Brabant en vier procent uit Zeeland. Rotterdam spant met 25.000 al lochtone werklozen de kroon. Andere hoog scorende gemeen ten zijn Dordrecht, Schiedam, Vlaardingen, Breda, Roosen daal en Bergen op Zoom. Ver taald naar de Zeeuwse cijfers, blijkt van alle ingeschreven werkzoekenden 16 procent van buitenlandse afkomst. In Rijn mond is dat aantal 46 procent en in West-Brabant een kwart. Trend Het CWI verwacht dat de stij ging van het aantal werkzoe kenden het begin is van een trend. De verwachte groei van de werkgelegenheid ligt lager dan de verwachte groei van het aantal werkzoekenden. Toch verwacht het CWI dat ondanks deze ontwikkeling de spanning op de arbeidsmarkt dit en het komend jaar wel kleiner wordt, maar niet verdwijnt. Bedrijven zullen volgens het CWI naar verwachting terug houdend zijn met het inkrimpen van hun in de loop van de jaren opgebouwd personeelsbestand. Hogere kosten nu als gevolg van een tijdelijke overcapaciteit, wegen niet op tegen de kosten van ontslag en nieuwe werving in de toekomst, denkt het voor malige regionaal bureau ar beidsvoorziening. De verwach ting is dat voor diverse beroepen ook de komende jaren onvol doende gekwalificeerdel men sen beschikbaar zijn. Het gaat daarbij niet alleen om techni sche beroepen, maar ook om ba nen in de sectoren handel, auto matisering, gezondheidszorg en onderwijs. De sectoren die het meeste last zullen hebben van deze krapte op de arbeidsmarkt zijn de bouw, zakelijke dienst verlening en de horeca. In de haven van Rotterdam gingen veel arbeidsplaatsen verloren bij de SHB, waar veel Tholenaren een baan hadden. foto Jasper Juinen/ANP door Bert Bakker DEN HAAG - Iedereen zal be seffen dat het nog lang kan du ren eer we de fraaie beurskoer sen van zomer 2000 terugzien. Toch gaan veel beleggers ervan uit dat het stramien van econo mische groei snel kan worden opgepikt, zodra het doorgesla gen pessimisme wegebt. Mogelijk is dat zo. Want wat je ook over de hype van de late ja ren negentig in de technologie- sector kunt zeggen, er is toen wel degelijk veel geld geïnves teerd in zaken die bedrijven ef ficiënter kunnen maken. Maar voor economische groei is meer nodig dan technologie alleen: er moet ook de wfl zijn. Dat lijkt misschien een wonder lijke, oneconomische gedachte. Wil iedereen immers niet altijd méér? Het antwoord is: nee. Wie zich het klimaat van de jaren ze ventig herinnert, weet wellicht nog dat het ongebreideld stre ven naar meer materiële wel vaart in die jaren in een kwaad daglicht stond. Flink verdienen was toen ronduit dubieus. Dat sentiment was een reactie op de periode van de wederop bouw. De jaren vijftig en zestig waren de tijd van de wederopbouw, een tijd waarin de welvaart ge weldig toenam, voor iedereen. Een beetje zoals in de jaren tachtig en negentig ook gebeur de. Ook de beurzen deden het goed in die tijd. Maar op zeker moment raakte de vaart eruit. Het waren vooral de jongeren die aangaven dat zij hun leven niet langer louter en alleen wil den wijden aan het streven naar meer materiële welvaart. Normen In het roerige jaar 1968 vonden er overal in Europa heftige stu dentenprotesten plaats. Arbei ders en studenten gingen de straat op om onder meer te pi'o- testeren tegen het 'imperialisti sche' Amerika, de modelstaat van het kapitalisme, die volgens hen meer spiritueel gerichte culturen vertrapte en als een beest tekeerging in Zuidoost- Azië en Latijns-Amerika. Het was de tijd waarin traditio nele nonnen, zoals ontzag voor hoger geplaatsten, radicaal op de helling gingen. Oude waar den zoals hard werken en stre ven naar materiële vooruitgang golden ineens als kortzichtig. Dat economische groei niet za ligmakend was, werd in 1971 bevestigd door de Club van Ro me. Die wees op milieuvervui ling en de eindigheid van na tuurlijke bronnen. Streven naar welvaart was volgens de Club niet een zegen voor de mens heid, maar een vloek. Massaal vroegen de mensen zich af: 'Waar doen we het allemaal voor?' In de jaren zeventig was winst maken voor velen een vies woord Het waren de jaren van Flower Power. Beleggers boekten tussen 1968 en 1982 per saldo vrijwel geen koersstijging. Is de beursmalai se van deze zomer vergelijkbaar met de koersdalingen in de jaren 1987 en 1989, toen er econo misch weinig aan de hand was? Of valt er een parallel te ontdek ken met de late jaren zestig, be gin jaren zeventig? Economen praten weinig over de relatie tussen economische en maatschappelijke dynamiek. Maar tijdgeest en groeiambitie lijken wel degelijk met elkaar samen te hangen. Staat in 2002 de wil om te groei en wederom ter discussie in het rijke Westen? Sommige dingen wijzen daarop. Het kapitalisme wordt fel bekritiseerd door an- ti-globalisten. Het rijke Westen werd op 11 september vorig jaar in zijn financiële hart getroffen. Het is denkbaar dat de twinti gers en dertigers die in de jaren negentig de vaandeldragers wa ren van de revolutie op het in ternet, fundamenteel anders over het leven zijn gaan denken toen de hightech zeepbel in hun gezicht uiteenspatte. Daar bo venop kwam de klap van 11 sep tember. Zo'n rauwe ervaring schreeuwt als het ware om be zinning en zelfreflectie. GPD Bert Bakker is een onafhanke lijk financieel columnist door Frans Lindenkamp SAO PAULO - Deregula tie en markt liberaliseren de maatregelen werken niet perse in het voordeel van de consument. Auto bezitters in Brazilië kun nen erover meepraten. De kans dat je aan de pomp in het Zuid-Amerikaanse land benzine tankt aange lengd met chemische op losmiddelen of kerosine is gemiddeld tien procent. Het geknoei met brand stof is geweldig toegeno men sinds de regering enkele jaren geleden de internationale oliemaat schappijen het monopolie op de distributie afpakte om de concurrentie te sti muleren. Het nobele stre ven naar een lagere benzi neprijs gaf een geboorte explosie te zien van nieu we kleine distributeurs, maar ook van malafide bedrijfjes. De nieuwko mers op de oliemarkt kunnen bijna ongestraft rotzooien bij gebrek aan controleurs. Het mengen met kerosine en oplosmiddel maakt de brandstof niet zozeer la ger in prijs, maar opent wel de weg om de fiscus om de tuin te leiden. Dat lukt, omdat de Brazili aanse belastingdienst uit gaat van het aantal liters dat de raffinaderij verlaat en niet van het volume dat aan de ruim 26.000 pomp stations wordt afgeleverd. Dat laatste valt moeilijk te controleren. Het Natio nale Agentschap voor Olie - het toezichthoudende regeringsorgaan - schat dat de nieuwkomers jaar lijks voor ruim 500 mil joen euro belasting ont duiken. Vrijwel wekelijks legt de politie beslag op tankwagens met aange lengde benzine. Eenmaal verkeerd tanken betekent nog geen ramp. Dat wordt het wel, wan neer je consequent de fou te tijger in de tank stopt. Het oplosmiddel laat een klef zwart residu achter in de motor, dat corrosie ver oorzaakt. Reparatie van een in de soep gedraaide motor kost een paar dui zend euro's. GPD A taiiHayi rvtvi door Jeffrey Kutterink HULST - Transportbanden zijn in bijna elk productieproces on misbaar. Uit oogpunt van hygi ene of productiewijze maakt het nogal wat uit of zo'n band siga retten, flesjes Cola of chocolade vervoert. Luctor Belting Europe in Hulst adviseert bedrijven en levert transportbanden in meer dan vierhonderd varianten. Van Coca Cola, Pechiney en Therm - phos, tot de stoelenfabrikant van Volkswagen, vliegveld Za- ventem en BASF werken ermee. Produceren doet Luctor Belting Europe (LBE) niets. Althans, niet het materiaal. Dat koopt de onderneming in bij tien tot vijf tien leveranciers verspreid over Europa. Het voordeel is dat het bedrijf geen producten hoeft af te nemen bij één bepaalde pro ducent. Dat betekent dat LBE alle soorten, maten en kleuren kan leveren. Zowel voor bin nen- als voor buitengebruik. „En wat er niet is, kan worden ontwikkeld", benadrukt direc teur L. Morcus. Luctor Belting koopt bijvoor beeld 200 meter band in bij een leverancier en maakt de band vervolgens op maat, bewerkt en monteert hem. Grofweg levert Luctor Belting twee soorten banden: rubber en kunststof. Het is wat kort door de bocht ge steld, want alleen al de bena ming kunststof is een container begrip. De samenstelling van de band is afhankelijk van het te vervoeren product. ..Mosselen mogen best een centimeter of tien vallen, zonder dat het effect heeft op de kwaliteit. Chocolade is veel kwetsbaarder. Dat betekent dat dunnere, soepelere transport banden moeten worden ge bruikt. En het hoogteverschil tussen de banden moet mini maal zijn." Profiel Het is net als met autobanden: het profiel bepaalt waarvoor de transportband het geschiktst is. „Aan sigarettenfabrikanten ad viseren we vooral geen banden te gebruiken van pvc-houdende kunststoffen. Stel dat eens een klein stukje van de transport band terecht komt in een siga ret. Als pvc gaat branden, ont staan pcb's. Die zijn uitermate schadelijk voor de gezondheid." Die voorzichtigheid is bijvoor beeld ook geboden bij het trans port van voedingsmiddelen zo als kaas. „Zelfs het kleinste restje kan problemen veroorza ken. Denk bijvoorbeeld aan de groei van bacteriën. Aan de transportband mag dus niets blijven kleven en dat stelt eisen aan de materialen waarvan de band wordt gemaakt. De sa menstelling van het te vervoe ren product speelt dus een rol bij de keuze van de transportban den in een bedrijf." Het profiel is ook op andere ma nieren belangrijk. „Zo hebben we banden ontwikkeld die pro ducten letterlijk in banen lei den. Andere banden zitten bij voorbeeld vol met gaten. Door lucht onder de band weg te zui gen, blijven de producten op hun plek liggen." Steeds ontstaan weer nieuwe toepassingsgebieden. Zo heeft de Zeeuwse onderneming trans portbanden geleverd aan hotels in Hamburg, Arnhem en Am sterdam die auto's vervoeren. „Gasten zetten er hun auto op, waarna een computersysteem de auto's door middel van de banden naar een parkeerplek in de kelder brengt. Ook hebben we speciale banden geleverd aan vliegveld Zaventem - voor de afhandeling van bagage en de fabrikant van de stoelen van Volkswagen." Het ontwikkelen van nieuwe Naam Luctor Belting Europe Plaats Hulst Opgericht 1977 Aantal medewerkers 216 (65 in Hulst) Omzet 20 miljoen euro toepassingen is van levensbe lang voor LBE. Bundeling van kennis, technische mogelijkhe den en mankracht maakt ons sterk", stelt Morcus. „Er is geen school waar je de kennis kunt vergaren. We leiden medewer kers intern op. Ook krijgen ze regelmatig bijscholing. Want de kennis bepaalt de kracht van het bedrijf. Pas als je kennis hebt over interacties tussen stoffen, kun je bepalen welke transportbanden je in welke si tuatie moet inzetten." De transportbanden van LBE zijn te vinden in kleine en grote bedrijven, bij klein- en groot schalige projecten, zoals bijvoorbeeld de aanleg van Westerscheldetunnel. Voor de aanvoer van zand en grind heeft LBE aan beide oevers installa ties met honderden meters transportband gebouwd. De belangrij ke doelgroepen van LBE zijn: betoncentrales, de ko- lensector. staalindustrie, zand en grindwinning, suikerfabrie ken, chemische en petrochemi sche industrie, autoindustrie, luchtvaart, havens, bakkerij- en snoepgoedwereld, vleesverwer king, aardappelverwerking, groenten- en tuinbouwsector, visindustrie, farmacie, grafi sche sector en logistieke inpak- bedrijven. Luctor Belting Europe heeft be halve drie vestigingen in Neder land, evenzoveel dochters in België, Frankrijk en Denemar ken „Een Fransman wil nu een maal graag zakendoen met een Franse vestiging", legt Morcus uit. Het bedrijf exporteert naar alle landen in Europa, het Mid den- en het Verre Oosten en de Baltische Staten. LBE heeft veel (kleine) concur renten. Maar van bedrijven die op dezelfde schaal en dezelfde hoeveelheid transportbanden kunnen leveren, zijn er in Ne derland volgens Morcus slechts een stuk of vier. Luctor Belting Europe claimt in Zeeland een marktpercentage te hebben van zo'n 80 procent. Voor Nederland zou dat 60 procent zijn, aldus de onderneming. Behalve trans portbanden, levert LBE ook schakelbanden. De materialen worden ingekocht, maar de banden zelf worden door LBE gemonteerd in een fabriek in Denemarken. „In plaats van stof, bestaan deze transport banden uit een aaneenschake ling van losse schakels." LBE levert niet alleen nieuwe transportbanden, maar biedt de opdrachtgever tevens een on- derhoudsprogramma. Daarin vooral aandacht wordt besteed aan preventief onderhoud. Mor cus: „Van slijtage is nauwelijks sprake. Maar banden kunnen wel slecht worden onderhouden of beschadigd raken. Daardoor is de looptijd van een band ge middeld vijftien jaar. Bij goed onderhoud en zonder beschadi gingen, kan een transportband makkelijk een leven lang mee gaan." e productieafdeling in Hulst met een smeltmachine voor strips en (op de achtergrond) een machine om banden te lijmen. foto Peter Nicolai door Brenda van Dam DEN HAAG - Nederlanders hebben steeds meer moeite om de eindjes aan elkaar te knopen, constateert het CBS. Het aantal mensen dat aan het eind van de maand nog geld overhoudt, neemt af. Steeds meer Neder landers moeten hun spaargeld aanspreken voor reguliere uit gaven. Incassobureaus hebben het drukker dan ooit. Dat laatste geldt ook voor de in stanties en bureaus die adviezen verstrekken aan mensen die tot over hun oren in de schulden zit ten en uit die penibele situatie willen geraken. De gemiddelde schuldenaar in Nederland staat in het krijt voor een bedrag van 11.500 euro. En dan niet bij één schuldeiser, maar bij gemiddeld elf. Elk jaar melden zich zo'n 30.000 huishoudens bij een ge meentelijke kredietbank of een andere organisatie met het ver zoek een oplossing te verzinnen voor hun financiële problemen. De Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK). de vereniging van kredietbanken, constateert een stijging van het aantal huipaan vragen met vijf tot tien procent. „Lokaal kun nen er grote verschillen be staan", geeft W. Pietersen van de NWK aan. Bij problematische schuldsitu aties is er meestal meer aan de hand. De schuldenaar kan te maken hebben gehad met een plotselinge terugval in het inko men. Of hij kan domweg niet met geld omgaan, niet lezen en schrijven of worstelt met psy chosociale problemen. Schuldsituaties lopen altijd een beetje achter de feiten aan. Als het water aan de lippen staat, wordt doorgaans eerst het spaargeld en het vakantiegeld aangesproken. „Feit is dat we de afgelopen jaren goed hebben le ren consumeren, vaak met ge leend geld. En nu het al een tijd economisch minder voorspoe dig gaat, zie je dat steeds meer mensen hun betalingsverplich tingen niet kunnen nakomen." De NWK merkt dat de groep die niet weet hoe ze een financi ële huishouding moet voeren steeds groter wordt. Dat ver schijnsel komt voor bij zowel la ge als hoge inkomensgroepen. Mensen met een gat in de hand kunnen bij een kredietbank te recht voor begeleiding bij het doen van de uitgaven Ook zijn er cursussen over hoe om te gaan met geld, vaak in sa menwerking met de gemeente of het maatschappelijk werk. Uit eindelijk zullen deze mensen het na een tijdje wel weer zelf moe ten doen Bijtijds aan de bel trekken is van belang. Pieter sen: „Wij krijgen de mensen pas te zien als de problemen al fors zijn opgelopen. Praten over geldproblemen is in ons land nog een taboe." Ook incassobureaus hebben het dit jaar een stuk drukker, ver telt Peter Grootenboer, woord voerder van de Nederlandse Vereniging van Incassobureaus. Het gaat om allerlei soorten re keningen. „Mensen lenen mak kelijker dan vroeger én ze vin den sneller dat er niet betaald hoeft te worden", stelt hij. „Bij voorbeeld als ze iets besteld hebben bij een postorderbedrijf en het product niet in orde is. Dan laten ze de rekening soms liggen, met als gevolg dat er uit eindelijk een incassobureau aan te pas moet komen." Grootenboer weet uit ervaring dat bij een behoorlijk aantal schuldenaren structureel spra ke is van geldgebrek. Dat maakt het innen van uitstaande reke ningen niet eenvoudig. Er zijn dan drie mogelijkheden. De le verancier kan de rekening af boeken en is dan dus zijn geld kwijt Er kan geprocedeerd worden, maar dat is tijdrovend en brengt hoge kosten met zich mee, De derde mogelijkheid is een regeling voor geleidelijke terugbetaling. „Een goed incassobureau denkt mee over een passende regeling voor terugbetaling en sanering van de schulden", legt Grooten boer uit. „Vaak verwijzen we naar de gemeentelijke krediet bank of we gaan zelf met de schuldenaar mee naar diens ge sprek met een kredietbank,Hij erkent dat niet alle incassobu reaus op deze manier werken. In veel gevallen wordt het incasso bureau nog als boeman gezien. „Dat is jammer, zowel voor de consument als voor het bureau en de schuldeisers." GPD Reageren'Stuur een e-mail naar de autetir van deze rubriek: brenda- vandam@planei nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 17