Kritiek op
automaat
pasfoto's
Reuma en werk
PZC
Trekpaarden als topsporters in actie
Eigenlijk komen we altijd te laat
Nog één keer griezelen
in het Markiezenhof
jÊkiï&mm -\ L,-
het is goed om hier.
even bij stil te staan
b 14
Veere moet duidelijker zijn
Dakbrand
Terneuzen
snel geblust
Braderie in
St-Maartensdijk
pieterse
Voor een zorgzame
begeleiding
DE BEVELANDEN
zaterdag 3 augustus 2002
door Miriam van den Broek
DOMBURG - Goede voorlich
ting aan de inwoners kan grote
discussies over pasfoto's bij de
balie in het Veerse genieente
huis voorkomen. Een pasfoto-
automaat in het gemeentehuis is
dan niet nodig. Dat zeggen foto
graaf A. Huibregtse uit Westka-
pelle en ondernemer J. Dekker
uit Koudekerke in hun reactie
op het plan van het gemeentebe
stuur.
Het college van burgemeester
en wethouders wil een pasfoto
automaat plaatsen in de hal van
het gemeentehuis. Aan een pas
foto worden strenge eisen ge
steld. Het komt regelmatig voor
dat aan de balie gediscussieerd
wordt over het accepteren van
foto's. Mensen komen nogal
eens met een foto die oud is, die
de verkeerde afmeting heeft of
waarop de persoon niet op de
juiste manier is afgebeeld Er
ontstaan soms discussies die
uiteindelijk een boze klant op
leveren die voor andere foto's
moet zorgen. Het gemeentebe
stuur is van mening dat een pas
foto-automaat in de hal van het
gemeentehuis daaraan een ein
de kan maken. B en W willen de
automaat gratis laten plaatsen
door Prontophot Holland. De
kosten en opbrengsten zijn voor
dit bedrijf. De gemeente krijgt
een vergoeding van vijftien pro
cent van de netto omzet.
De automaat kan een effect heb
ben op de omzet van fotografen
in de gemeente. Daarom heeft
het college ondernemers in de
gelegenheid gesteld te reageren
op het plan
„Concurrentie vind ik niet erg",
zegt Dekker die in zijn winkel
ook pasfoto's aanbiedt, „maar
ik vind het heel erg ongepast dat
de gemeente haar eigen onder
nemers beconcurreert. Ik weet
dat ze op het gemeentehuis veel
problemen hebben met de pas
foto's. Er zijn mensen die een af
beelding van zichzelf uit een ou
de schoolfoto knippen. Maar om
nou gelijk een automaat in het
gemeentehuis te zettendat vind
ik wel heel kort door de bocht."
Volgens Huibregtse moet de ge
meente in niet mis te verstane
bewoording in folders of in de
Veerse Krant schrijven hoe een
pasfoto er uit moet zien. Ook
moet ze duidelijk maken dat een
andere foto niet geaccepteerd
wordt. Als eenmaal bekend is
dat de gemeente een andere foto
niet aanneemt, nemen de dis
cussies vanzelf af.
Extra service
Wat de ondernemers eveneens
tegen de borst stuit, is dat Veere
in haar besluit schreef dat het
omzetverlies van de onderne
mers niet opweegt tegen de ex
tra service die de gemeente haar
klanten kan bieden met zo'n au
tomaat. „Dat vond ik een arro
gante opmerking", zegt Hui
bregtse. ..Alsof de omzet van de
pasfoto's peanuts is. Ik zou echt
gedupeerd zijn, mocht dat deel
wegvallen. Bovendien heeft de
gemeente het zo vaak over de
leefbaarheid in de kernen. Ze is
trots op het goede winkelbe
stand. En dan komt ze tóch met
zo'n voorstel."
De gemeente wilde gisteren niet
reageren op de brieven van de
ondernemers. Het college neemt
waarschijnlijk aan het einde
van de maand een standpunt in.
De kans bestaat dat de kwestie
daarna alsnog op de agenda
komt voor de gemeenteraads
vergadering.
De trekpaarden worden tot het uiterste gedreven in de Power Horses Competition in Veere.
foto Lex de Meester
doorValeska Nastaly
VEERE - Liefhebbers van koudbloedpaar-
den hadden gisteren een topdag op de Power
Horse Competition in Veere. Allerlei soor
ten waren vertegenwoordigd, ook de be
roemde amberkleurige 'Palmpaarden' met
hun blonde manen.
Bij de dressuurproef die 's morgens plaats
vindt, sturen de menners hun paard en wa
gen uiterst traag de ring door. Het blijven
toch werkpaarden, die koudbloeden, en
geen ballerina's zoals warmbloedpaarden
kunnen zijn. 's Middags doen de dieren mee
aan de lange afstandsrit. Het aantal paar
den dat voor de wagens loopt, varieert van
één tot vier paarden. Dat kan wel eens pro
blemen opleveren op de smalle bospaadjes
waarlangs de route is uitgestippeld. Zo
botst het paard Hubertus met zijn flank te
gen een boom bij een krappe bocht. Hij
maakte iets teveel ruimte voor zijn maatje
Hannibal, die rechts van hem de kar trekt.
De deelnemers moeten in de lange afstands
rit zorgen dat ze precies op tijd rijden: te snel
of te langzaam wordt afgestraft met strafse-
conden. Menner Manu de Meulenaer baalt
ervan dat hij niet eerst het parcours heeft
kunnen verkennen. „Nu weet ik niet precies
waar ik hard en waar ik langzaam kan gaan.
Ik vind dat niet echt paardvriendelijk. Hij
zit in de zenuwen, omdat hij bang is dat hij
verkeerd rijdt en zijn tijd niet haalt.
Na de afstandsrit leggen de goed getrainde
paarden nog een hindernisparcours af. Het
is niet niks, om als trekpaard zo'n prestatie
te leveren. Het is topsport. De Meulenaer
vertelt dat het ras eigenlijk niet zo sterk is
als het eruit ziet. Om ze op gang te kunnen
houden, geeft hij ze speciaal voer. „Deze
paarden zweten heel gauw. Wij geven ze zo
genaamde electrolyten door hun voer,
waardoor ze snel op krachten zijn en hun
vochtniveau op peil kunnen houden."
door Rosalie Buizer
BERGEN OP ZOOM - Voor de
derde en laatste keer speelt
Stichting De Vierschaar deze
zomer de openluchtvoorstelling
Huiveren in het Hof in stadspa-
leis Het Markiezenhof in Bergen
op Zoom. Het grote succes van
vorig jaar deed de stichting be
sluiten ook dit jaar het muzikale
griezelspektakel op te voeren.
De voorstelling bestaat dit jaar
uit een griezelstoet die leidt
naar het Markiezenhof, met dit
jaar nog meer griezelpoppen.
Daarnaast zijn de drie taferelen
waaruit het stuk bestaat specta
culairder qua special effects en
belichting.
Het toneelstuk is opgedeeld in
drie taferelen die zich op ver
schillende plaatsen in het Mar
kiezenhof afspelen. Het stuk
speelt zich af in de Middeleeu-
TERNEUZEN - Een brand op
het dak van het metaalbewer-
kingsbedrijf Avesta aan de Fin
landweg bij Terneuzen was gis
teren snel geblust. Door snel in
grijpen van de medewerkers
van het bedrijf kon erger wor
den voorkomen.
De brand ontstond omstreeks
het middaguur, toen dakdek
kers bezig waren met werk
zaamheden op het dak. Omdat
het vuur zich op een dak snel
kan verspreiden, rukten zowel
de vrijwillige brandweerkorp
sen uit Axel als uit Westdorpe
uit. Ook de Terneuzense hoog
werker spoedde zich naar de
Finlandweg. „Toen we ter
plaatse kwamen waren mede
werkers van het bedrijf al volop
bezig het vuur te bestrijden",
zegt brandweercommandant J.
Meijering. „We hoefden zelf het
werk eigenlijk alleen nog maar
af te maken." Na een kwartier
kon het sein brand meester wor
den gegeven. Meijering schat de
schade op tien tot vijftiendui
zend euro.
wen en gaat over de markies van
Bergen op Zoom, Jan van Gly-
mes, bijgenaamd Jan Metten
Lippen. De markies leefde van
1417 tot en met 1494 en stond
niet bekend om zijn bestuurlij ke
kwaliteiten, maar om zijn meer
dan vijftig nakomelingen. Er
werd gefluisterd dat zijn voort-
plantingsdrift wel eens wat te
maken kon hebben met een
vreemde bobbel in zijn nek.
Tot zover houdt het toneelgezel
schap zich aan de geschiedenis
van Bergen. Want vanaf hier
wordt de werkelijkheid omge
toverd tot in een griezelige en
bloederige geschiedenis. Jans
enorme potentie komt Dracula
ter oren, die bij zijn bruiden te
vergeefs voor nageslacht pro
beert te zorgen. Hij lokt de mar
kies naar zijn spookkasteel om
af en toe een teugje uit zijn bob
bel te nemen.
De voorverkoop van de voor
stelling begint op woensdag 7
augustus bij het Hof of het VW.
Volgend jaar start stichting de
Vierschaar met een nieuwe
voorstelling: Schande van San
ne. Deze productie speelt zich
wederom af in het Markiezen
hof.
SINT-MAARTENSDIJK - Het
Evenementen Comité Smalstad
(ECS) is vandaag met een kraam
present op de braderie in Sint-
Maartensdijk.
Iedereen kan daar een kansje
wagen met behendigheidsspel
letjes. Ook staat er een spring
kussen voor de jeugd.
Van 20 tot en met 22 augustus
heeft het comité verder een
f ietsmeerdaagse op de activitei
tenkalender staan. Deelnemers
kunnen kiezen uit routes van
vijftien of vijfentwintig kilome
ter, voornamelijk over de pol
derwegen van Tholen.
In beide gevallen moeten de
fietsers onderweg een aantal
vragen beantwoorden, om mee
te dingen naar een van de prij
zen. Het vertrek is iedere avond
om 18.30 uur op de Haven, waar
de tocht ook steeds eindigt.
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Een vracht
auto blokkeert de doorgang op
de Dam in Middelburg. De lad
derwagen van de brandweer zit
muurvast. Achteruit draaien en
een omweg nemen is de enige
oplossing. Een klein rondje door
de stad maakt duidelijk dat ove
rige weggebruikers de hulpver
lenende diensten vaak dwars
zitten.
Donderdagmiddag raakte een
brandweerwagen die op weg
was naar een ongeluk zelf be
trokken bij een aanrijding. Een
automobilist probeerde uit te
wijken voor de wagen, maar dat
mislukte. Hij raakte een spiegel
kwijt. „Een schrammetje", vol
gens Dolph te Paske, hoofd
technische dienst van de stads
gewestelijke brandweer „De
keren dat er met spoed schade
wordt gereden, zijn nihil", vult
brandweerchauffeur Fred Too-
nenaan. „De meeste schade ont
staat bij simpele dingen, bij
voorbeeld bij het achteruit de
garage inrijden."
Brandweer, ambulance en poli
tie mogen alleen de sirene en de
zwaailichten aanzetten als het
drmgend is. En dan zijn ze nog
gebonden aan regels. Chauf
feurs mogen andere weggebrui
kers niet in gevaar brengen. „We
hebben niet automatisch voor
rang", vertelt Te Paske. „Op de
Nieuwe Vlissingseweg mag je
tachtig, maar je moet niet met
tachtig kilometer door rood rij
den. Je moet de mogelijkheid
hebben om uit te wijken." De
chauffeurs zijn zich bewust van
hun verantwoordelijkheid. „In
feite ben je altijd schuldig bij
een aanrijding", zegt brand-
weerchauffeur Wouter Rijkse.
Chauffeurs die betrokken raken
bij een ongeluk, moeten zich ook
persoonlijk bij de rechtbank
verantwoorden.
Uitwijken
In een tankautospuit zit twee
duizend liter water. Uitwijken
of snel remmen is met die wa
gens niet eenvoudig, vertelt
Toonen. „Je moet het je voor
stellen alsof je hard door het
verkeer rijdt met een vrachtwa
gen." Met de ladderwagen is het
vaak wurmen door de kleine
straatjes in de binnenstad. Au
to's blokkeren de doorgang,
paaltjes met speciale sleutels
staan in de weg. „Het is gek,
maar als we met spoed rijden,
gaat het altijd goed.
De stadsgewestelijke brand
weer rukt per jaar zes- tot ze
venhonderd keer uit. In de afge
lopen drie jaar is twee keer
schade ontstaan bij spoedklus-
sen. „Zonder letsel", zegt Too
nen trots.
Weggebruikers kunnen raar
reageren op sirenes. „Dat komt
ook omdat het niet geleerd
wordt", vindt Rijkse. „De één
gaat heel hard rijden, de ander
trapt op zijn rem. Er zijn er ook
die keihard de berm inrijden en
dan zelf schade hebben." Colle
ga Toonen: „Mensen hebben
vaak het gevoel dat ze opge
jaagd worden. Maar een goede
brandweerchauffeur houdt af
stand, om mensen de gelegen
heid te geven uit te wijken."
Duitsers, die kunnen het wel.
Die wijken gedisciplineerd uit,
de auto's op de ene weghelft
Ongeveer één op de tien Nederlanders
heeft een vorm van reuma, welgeteld
zijn dat 1,6 miljoen mensen. Het be
tekent vaak afstand moeten doen van
een hobby, sport of zelfs van een baan
of eigen bedrijf. Reuma is ook een be
langrijke veroorzaker van het ziekte
verzuim in Nederland. Velen raken
door reuma arbeidsongeschikt. En zij
die aan het werk blijven, moeten vaak
heel wat hindernissen overwinnen.
Veel onbegrip
Veel patiënten hebben 't moeilijk met
het onbegrip. Toch zijn zij nog vaak
tot veel in staat. Begrip voor hun in
dividuele (on)mogelijkheden kan juist
bij het vinden van geschikt werk door
slaggevend zijn.
Steun het Nationaal Reumafonds
Het Nationaal Reumafonds financiert
zo'n 70% van het wetenschappelijk
onderzoek in Nederland. Andere acti
viteiten zijn: voorlichting, aangepas
te vakanties, individuele hulp en fi
nancieel steunen van de meer dan
honderd reumapatiëntenverenigin
gen.
Helpt u ook? Giro 324,
Amsterdam.
Nationaal Reumafonds
Voor vragen over (leven met) reuma:
De Nationale Reumalijn
0900 - 2030300
www.reumafonds.nl
Brandweerlieden Wouter Rijkse (links) en Fred Toonen (achter het stuur) manoeuvreren de ladderwagen door de Molstraat in het centrum
van Middelburg. foto Lex de Meester
naar rechts, de auto's op de an
dere naar links. „Je ziet dat ze
anticiperen", zegt Toonen.
Oortelefoon
Sommigen horen of zien niets en
blijven stug naar het rode stop
licht kijken, terwijl er een gil
lende brandweerwagen achter
hen staat. Vaak hebben ze de ra
dio hard aan, of hebben ze een
oortelefoon in. Rijkse: „We heb
ben een keer een oud vrouwtje
gehad die voor het stoplicht
stond. Die mevrouw ging niet
opzij. Pas toen de bevelvoerder
uitstapte en op het raam tikte,
zette ze haar auto aan de kant
Van opzet is in de meeste geval
len geen sprake. Toch begrijpen
de chauffeurs niet dat mensen
weigeren een stukje door rood te
rijden om de brandweer er langs
te laten. Eigenbelang lijkt een
rol te spelen, terwijl boetes in
dergelijke gevallen worden
kwijtgescholden.
Die vertraging kost de hulp
dienstenminuten „En eigenlijk
komen we altijd al te laat", zegt
Te Paske. „Als de brand al be
gonnen is."
Bij ieder overlijden staat de wereld een beetje stil. Tenminste, als er niet nog van alles
geregeld moet worden. Monuta neemt uw zorgen uit handen met een totaalpakket
van uitvaartzorg en -verzekeringen. Helemaal afgestemd op uw persoonlijke wensen,
door een uitvaartspecialist die u kent. Al is het maar van gezicht.
We kennen elkaar Monuta f
Uitvaartzorg en -verzekenngen
Bij een overlijden belt u 0800-023 05 50 Meer informatie? www.monuta.nl
Wij hebben vakantie van
zaterdag 27 juli 2002
tot en met
maandag 12 augustus 2002.
De toonzalen zijn dan GESLOTEN.
Wij hopen u daarna weer te kunnen begroeten.
noord, achterweg 58-79A - 4424 EG wemeldinge tel. 0113 - 621296
CENTRAAL
TELEFOON NUMMER
0113 311 444
HOOFDKANTOOR:
Geldeloozepad 20
4463 Aj Goes
tel. 0113 227525
fax 0113 312978
ROUWCENTRA:
Geldeloozepad 20 Goes
Kitskinderscheweg 1
Kapelle
FACILITAIR BEDRIJF:
Langevveg 1
s-Gravenpolder
- Voor een volledige en
waardige verzorging
van uitvaarten op
Zuid- en Noord-Beveland
- Overal te ontbieden
- Dag en nacht bereikbaar
- Alle voorzieningen om
thuis op te baren
- Vraag vrijblijvend ons gratis
informatie pakket aan
- Met aandacht voor uw
persoonlijke wensen
whhbbümh J.C. Hoekman i
sjaak van de walle gedenksteenstilist
|u isi|i}suaajs>jU9pe6@ojui iieuj-9 21
Vragen? Bel gratis 0800 3000 300 of kijk op www hartstichting nl
NederlandseV!/ Hartstichting