Kritiek op automaat pasfoto's Reuma en werk PZC Trekpaarden als topsporters in actie Eigenlijk komen we altijd te laat Nog één keer griezelen in het Markiezenhof jÊkiï&mm -\ L,- het is goed om hier. even bij stil te staan b 14 Veere moet duidelijker zijn Dakbrand Terneuzen snel geblust Braderie in St-Maartensdijk pieterse Voor een zorgzame begeleiding DE BEVELANDEN zaterdag 3 augustus 2002 door Miriam van den Broek DOMBURG - Goede voorlich ting aan de inwoners kan grote discussies over pasfoto's bij de balie in het Veerse genieente huis voorkomen. Een pasfoto- automaat in het gemeentehuis is dan niet nodig. Dat zeggen foto graaf A. Huibregtse uit Westka- pelle en ondernemer J. Dekker uit Koudekerke in hun reactie op het plan van het gemeentebe stuur. Het college van burgemeester en wethouders wil een pasfoto automaat plaatsen in de hal van het gemeentehuis. Aan een pas foto worden strenge eisen ge steld. Het komt regelmatig voor dat aan de balie gediscussieerd wordt over het accepteren van foto's. Mensen komen nogal eens met een foto die oud is, die de verkeerde afmeting heeft of waarop de persoon niet op de juiste manier is afgebeeld Er ontstaan soms discussies die uiteindelijk een boze klant op leveren die voor andere foto's moet zorgen. Het gemeentebe stuur is van mening dat een pas foto-automaat in de hal van het gemeentehuis daaraan een ein de kan maken. B en W willen de automaat gratis laten plaatsen door Prontophot Holland. De kosten en opbrengsten zijn voor dit bedrijf. De gemeente krijgt een vergoeding van vijftien pro cent van de netto omzet. De automaat kan een effect heb ben op de omzet van fotografen in de gemeente. Daarom heeft het college ondernemers in de gelegenheid gesteld te reageren op het plan „Concurrentie vind ik niet erg", zegt Dekker die in zijn winkel ook pasfoto's aanbiedt, „maar ik vind het heel erg ongepast dat de gemeente haar eigen onder nemers beconcurreert. Ik weet dat ze op het gemeentehuis veel problemen hebben met de pas foto's. Er zijn mensen die een af beelding van zichzelf uit een ou de schoolfoto knippen. Maar om nou gelijk een automaat in het gemeentehuis te zettendat vind ik wel heel kort door de bocht." Volgens Huibregtse moet de ge meente in niet mis te verstane bewoording in folders of in de Veerse Krant schrijven hoe een pasfoto er uit moet zien. Ook moet ze duidelijk maken dat een andere foto niet geaccepteerd wordt. Als eenmaal bekend is dat de gemeente een andere foto niet aanneemt, nemen de dis cussies vanzelf af. Extra service Wat de ondernemers eveneens tegen de borst stuit, is dat Veere in haar besluit schreef dat het omzetverlies van de onderne mers niet opweegt tegen de ex tra service die de gemeente haar klanten kan bieden met zo'n au tomaat. „Dat vond ik een arro gante opmerking", zegt Hui bregtse. ..Alsof de omzet van de pasfoto's peanuts is. Ik zou echt gedupeerd zijn, mocht dat deel wegvallen. Bovendien heeft de gemeente het zo vaak over de leefbaarheid in de kernen. Ze is trots op het goede winkelbe stand. En dan komt ze tóch met zo'n voorstel." De gemeente wilde gisteren niet reageren op de brieven van de ondernemers. Het college neemt waarschijnlijk aan het einde van de maand een standpunt in. De kans bestaat dat de kwestie daarna alsnog op de agenda komt voor de gemeenteraads vergadering. De trekpaarden worden tot het uiterste gedreven in de Power Horses Competition in Veere. foto Lex de Meester doorValeska Nastaly VEERE - Liefhebbers van koudbloedpaar- den hadden gisteren een topdag op de Power Horse Competition in Veere. Allerlei soor ten waren vertegenwoordigd, ook de be roemde amberkleurige 'Palmpaarden' met hun blonde manen. Bij de dressuurproef die 's morgens plaats vindt, sturen de menners hun paard en wa gen uiterst traag de ring door. Het blijven toch werkpaarden, die koudbloeden, en geen ballerina's zoals warmbloedpaarden kunnen zijn. 's Middags doen de dieren mee aan de lange afstandsrit. Het aantal paar den dat voor de wagens loopt, varieert van één tot vier paarden. Dat kan wel eens pro blemen opleveren op de smalle bospaadjes waarlangs de route is uitgestippeld. Zo botst het paard Hubertus met zijn flank te gen een boom bij een krappe bocht. Hij maakte iets teveel ruimte voor zijn maatje Hannibal, die rechts van hem de kar trekt. De deelnemers moeten in de lange afstands rit zorgen dat ze precies op tijd rijden: te snel of te langzaam wordt afgestraft met strafse- conden. Menner Manu de Meulenaer baalt ervan dat hij niet eerst het parcours heeft kunnen verkennen. „Nu weet ik niet precies waar ik hard en waar ik langzaam kan gaan. Ik vind dat niet echt paardvriendelijk. Hij zit in de zenuwen, omdat hij bang is dat hij verkeerd rijdt en zijn tijd niet haalt. Na de afstandsrit leggen de goed getrainde paarden nog een hindernisparcours af. Het is niet niks, om als trekpaard zo'n prestatie te leveren. Het is topsport. De Meulenaer vertelt dat het ras eigenlijk niet zo sterk is als het eruit ziet. Om ze op gang te kunnen houden, geeft hij ze speciaal voer. „Deze paarden zweten heel gauw. Wij geven ze zo genaamde electrolyten door hun voer, waardoor ze snel op krachten zijn en hun vochtniveau op peil kunnen houden." door Rosalie Buizer BERGEN OP ZOOM - Voor de derde en laatste keer speelt Stichting De Vierschaar deze zomer de openluchtvoorstelling Huiveren in het Hof in stadspa- leis Het Markiezenhof in Bergen op Zoom. Het grote succes van vorig jaar deed de stichting be sluiten ook dit jaar het muzikale griezelspektakel op te voeren. De voorstelling bestaat dit jaar uit een griezelstoet die leidt naar het Markiezenhof, met dit jaar nog meer griezelpoppen. Daarnaast zijn de drie taferelen waaruit het stuk bestaat specta culairder qua special effects en belichting. Het toneelstuk is opgedeeld in drie taferelen die zich op ver schillende plaatsen in het Mar kiezenhof afspelen. Het stuk speelt zich af in de Middeleeu- TERNEUZEN - Een brand op het dak van het metaalbewer- kingsbedrijf Avesta aan de Fin landweg bij Terneuzen was gis teren snel geblust. Door snel in grijpen van de medewerkers van het bedrijf kon erger wor den voorkomen. De brand ontstond omstreeks het middaguur, toen dakdek kers bezig waren met werk zaamheden op het dak. Omdat het vuur zich op een dak snel kan verspreiden, rukten zowel de vrijwillige brandweerkorp sen uit Axel als uit Westdorpe uit. Ook de Terneuzense hoog werker spoedde zich naar de Finlandweg. „Toen we ter plaatse kwamen waren mede werkers van het bedrijf al volop bezig het vuur te bestrijden", zegt brandweercommandant J. Meijering. „We hoefden zelf het werk eigenlijk alleen nog maar af te maken." Na een kwartier kon het sein brand meester wor den gegeven. Meijering schat de schade op tien tot vijftiendui zend euro. wen en gaat over de markies van Bergen op Zoom, Jan van Gly- mes, bijgenaamd Jan Metten Lippen. De markies leefde van 1417 tot en met 1494 en stond niet bekend om zijn bestuurlij ke kwaliteiten, maar om zijn meer dan vijftig nakomelingen. Er werd gefluisterd dat zijn voort- plantingsdrift wel eens wat te maken kon hebben met een vreemde bobbel in zijn nek. Tot zover houdt het toneelgezel schap zich aan de geschiedenis van Bergen. Want vanaf hier wordt de werkelijkheid omge toverd tot in een griezelige en bloederige geschiedenis. Jans enorme potentie komt Dracula ter oren, die bij zijn bruiden te vergeefs voor nageslacht pro beert te zorgen. Hij lokt de mar kies naar zijn spookkasteel om af en toe een teugje uit zijn bob bel te nemen. De voorverkoop van de voor stelling begint op woensdag 7 augustus bij het Hof of het VW. Volgend jaar start stichting de Vierschaar met een nieuwe voorstelling: Schande van San ne. Deze productie speelt zich wederom af in het Markiezen hof. SINT-MAARTENSDIJK - Het Evenementen Comité Smalstad (ECS) is vandaag met een kraam present op de braderie in Sint- Maartensdijk. Iedereen kan daar een kansje wagen met behendigheidsspel letjes. Ook staat er een spring kussen voor de jeugd. Van 20 tot en met 22 augustus heeft het comité verder een f ietsmeerdaagse op de activitei tenkalender staan. Deelnemers kunnen kiezen uit routes van vijftien of vijfentwintig kilome ter, voornamelijk over de pol derwegen van Tholen. In beide gevallen moeten de fietsers onderweg een aantal vragen beantwoorden, om mee te dingen naar een van de prij zen. Het vertrek is iedere avond om 18.30 uur op de Haven, waar de tocht ook steeds eindigt. door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Een vracht auto blokkeert de doorgang op de Dam in Middelburg. De lad derwagen van de brandweer zit muurvast. Achteruit draaien en een omweg nemen is de enige oplossing. Een klein rondje door de stad maakt duidelijk dat ove rige weggebruikers de hulpver lenende diensten vaak dwars zitten. Donderdagmiddag raakte een brandweerwagen die op weg was naar een ongeluk zelf be trokken bij een aanrijding. Een automobilist probeerde uit te wijken voor de wagen, maar dat mislukte. Hij raakte een spiegel kwijt. „Een schrammetje", vol gens Dolph te Paske, hoofd technische dienst van de stads gewestelijke brandweer „De keren dat er met spoed schade wordt gereden, zijn nihil", vult brandweerchauffeur Fred Too- nenaan. „De meeste schade ont staat bij simpele dingen, bij voorbeeld bij het achteruit de garage inrijden." Brandweer, ambulance en poli tie mogen alleen de sirene en de zwaailichten aanzetten als het drmgend is. En dan zijn ze nog gebonden aan regels. Chauf feurs mogen andere weggebrui kers niet in gevaar brengen. „We hebben niet automatisch voor rang", vertelt Te Paske. „Op de Nieuwe Vlissingseweg mag je tachtig, maar je moet niet met tachtig kilometer door rood rij den. Je moet de mogelijkheid hebben om uit te wijken." De chauffeurs zijn zich bewust van hun verantwoordelijkheid. „In feite ben je altijd schuldig bij een aanrijding", zegt brand- weerchauffeur Wouter Rijkse. Chauffeurs die betrokken raken bij een ongeluk, moeten zich ook persoonlijk bij de rechtbank verantwoorden. Uitwijken In een tankautospuit zit twee duizend liter water. Uitwijken of snel remmen is met die wa gens niet eenvoudig, vertelt Toonen. „Je moet het je voor stellen alsof je hard door het verkeer rijdt met een vrachtwa gen." Met de ladderwagen is het vaak wurmen door de kleine straatjes in de binnenstad. Au to's blokkeren de doorgang, paaltjes met speciale sleutels staan in de weg. „Het is gek, maar als we met spoed rijden, gaat het altijd goed. De stadsgewestelijke brand weer rukt per jaar zes- tot ze venhonderd keer uit. In de afge lopen drie jaar is twee keer schade ontstaan bij spoedklus- sen. „Zonder letsel", zegt Too nen trots. Weggebruikers kunnen raar reageren op sirenes. „Dat komt ook omdat het niet geleerd wordt", vindt Rijkse. „De één gaat heel hard rijden, de ander trapt op zijn rem. Er zijn er ook die keihard de berm inrijden en dan zelf schade hebben." Colle ga Toonen: „Mensen hebben vaak het gevoel dat ze opge jaagd worden. Maar een goede brandweerchauffeur houdt af stand, om mensen de gelegen heid te geven uit te wijken." Duitsers, die kunnen het wel. Die wijken gedisciplineerd uit, de auto's op de ene weghelft Ongeveer één op de tien Nederlanders heeft een vorm van reuma, welgeteld zijn dat 1,6 miljoen mensen. Het be tekent vaak afstand moeten doen van een hobby, sport of zelfs van een baan of eigen bedrijf. Reuma is ook een be langrijke veroorzaker van het ziekte verzuim in Nederland. Velen raken door reuma arbeidsongeschikt. En zij die aan het werk blijven, moeten vaak heel wat hindernissen overwinnen. Veel onbegrip Veel patiënten hebben 't moeilijk met het onbegrip. Toch zijn zij nog vaak tot veel in staat. Begrip voor hun in dividuele (on)mogelijkheden kan juist bij het vinden van geschikt werk door slaggevend zijn. Steun het Nationaal Reumafonds Het Nationaal Reumafonds financiert zo'n 70% van het wetenschappelijk onderzoek in Nederland. Andere acti viteiten zijn: voorlichting, aangepas te vakanties, individuele hulp en fi nancieel steunen van de meer dan honderd reumapatiëntenverenigin gen. Helpt u ook? Giro 324, Amsterdam. Nationaal Reumafonds Voor vragen over (leven met) reuma: De Nationale Reumalijn 0900 - 2030300 www.reumafonds.nl Brandweerlieden Wouter Rijkse (links) en Fred Toonen (achter het stuur) manoeuvreren de ladderwagen door de Molstraat in het centrum van Middelburg. foto Lex de Meester naar rechts, de auto's op de an dere naar links. „Je ziet dat ze anticiperen", zegt Toonen. Oortelefoon Sommigen horen of zien niets en blijven stug naar het rode stop licht kijken, terwijl er een gil lende brandweerwagen achter hen staat. Vaak hebben ze de ra dio hard aan, of hebben ze een oortelefoon in. Rijkse: „We heb ben een keer een oud vrouwtje gehad die voor het stoplicht stond. Die mevrouw ging niet opzij. Pas toen de bevelvoerder uitstapte en op het raam tikte, zette ze haar auto aan de kant Van opzet is in de meeste geval len geen sprake. Toch begrijpen de chauffeurs niet dat mensen weigeren een stukje door rood te rijden om de brandweer er langs te laten. Eigenbelang lijkt een rol te spelen, terwijl boetes in dergelijke gevallen worden kwijtgescholden. Die vertraging kost de hulp dienstenminuten „En eigenlijk komen we altijd al te laat", zegt Te Paske. „Als de brand al be gonnen is." Bij ieder overlijden staat de wereld een beetje stil. Tenminste, als er niet nog van alles geregeld moet worden. Monuta neemt uw zorgen uit handen met een totaalpakket van uitvaartzorg en -verzekeringen. Helemaal afgestemd op uw persoonlijke wensen, door een uitvaartspecialist die u kent. Al is het maar van gezicht. We kennen elkaar Monuta f Uitvaartzorg en -verzekenngen Bij een overlijden belt u 0800-023 05 50 Meer informatie? www.monuta.nl Wij hebben vakantie van zaterdag 27 juli 2002 tot en met maandag 12 augustus 2002. De toonzalen zijn dan GESLOTEN. Wij hopen u daarna weer te kunnen begroeten. noord, achterweg 58-79A - 4424 EG wemeldinge tel. 0113 - 621296 CENTRAAL TELEFOON NUMMER 0113 311 444 HOOFDKANTOOR: Geldeloozepad 20 4463 Aj Goes tel. 0113 227525 fax 0113 312978 ROUWCENTRA: Geldeloozepad 20 Goes Kitskinderscheweg 1 Kapelle FACILITAIR BEDRIJF: Langevveg 1 s-Gravenpolder - Voor een volledige en waardige verzorging van uitvaarten op Zuid- en Noord-Beveland - Overal te ontbieden - Dag en nacht bereikbaar - Alle voorzieningen om thuis op te baren - Vraag vrijblijvend ons gratis informatie pakket aan - Met aandacht voor uw persoonlijke wensen whhbbümh J.C. Hoekman i sjaak van de walle gedenksteenstilist |u isi|i}suaajs>jU9pe6@ojui iieuj-9 21 Vragen? Bel gratis 0800 3000 300 of kijk op www hartstichting nl NederlandseV!/ Hartstichting

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 50