Weinig af te dingen op Getz Airbag op komst voor motorrijder Scooterbike is stadskarretje W7 Hyundai Facelift Renault Twingo Zwangere crashtestdummy Mercedes C-klasse Skoda Octavia Combi RS Toyota Corolla Van zaterdag 3 augustus 2002 Koreaanse auto's waren jarenlang vooral inte ressant vanwege de scherpe prijs. Maar na een kennisma king met de Hyundai Getz blijken een vlot design en goede rij eigenschappen be langrijke pluspunten gewor den. En die scherpe prijs is bij de Getz gebleven. Het is weer een echte 'vecht- prijs' die voor het basismo del van de Hyundai Getz wordt neergezet: 9895 euro voor de in- stapversie, met subsidie eraf zelfs nog 500 euro minder. En dat voor een auto die je qua for maat gemakkelijk naast de Peu geot 206, de Volkswagen Polo, de Ford Fiesta en de Citroen C3 kunt zetten. Maar genoemde concurrenten kosten allemaal minstens 2500 euro meer. Dan ga je in de Hyundai Getz dus zoeken naar dat prijsver schil. Die zoektocht levert weinig tot niets op. Natuurlijk valt er iets af te dingen op de compacte Ko- reaan. Zo komt het interieur een tikje goedkoop over vanwege de weinig hoogwaardige kwaliteit van de gebruikte kunststof. Maar rammelen doet er niets en de pasvorm is prima. En zelfs over de vormgeving van het in terieur kun je geen kritische no ten kraken: het ziet er wel door dacht en praktisch uit. Minder enthousiast zijn we over de kleinere motoren in de Getz. De 1,3 liter benzinemotor lijkt op papier sterk genoeg (82 pk), maar kon ons tijdens de testrit niet echt overtuigen. Dat doet het ergste vrezen voor de nog De Hyundai Getz volgt de trend eens 20 pk zwakkere 1,1 liter. Daar staat tegenover dat je met deze prijzen rustig voor de 105 pk sterke 1,6 liter kunt kiezen. Die trekt beter en is tegelijk nauwelijks minder zuinig dan de zwakkere broeders. Een 1,5 liter driecilinder turbodiesel met 80 pk volgt in 2003. Vouwplankje Meer ruimte voor kritiek is er ei genlijk niet in de Hyundai Getz. Het is een leuke auto, niet met een karakteristiek Hyundai- een hogere carrosserie te smoel, maar wel met een vlotte, on-Koreaanse vormgeving. Hij volgt wat afmetingen betreft het patroon van belangrijke concurrenten in deze klasse. Een lengte van 3,81 meter, maar wat meer hoogte (1,49 meter) om het interieur vier volwaardi ge zitplaatsen te verschaffen. De kofferruimte bedraagt 254 liter en heeft een handig vouw plankje waarmee je de onderste helft apart kunt afsluiten. De Hyundai Getz is er zowel met drie als met vijf deuren. Om te rijden is de Getz een moderne, probleemloze voorwielaandrij ver. Hij stuurt nauwkeurig en blijft onder alle omstandighe den neutraal zijn koers volgen. De motoren zijn niet dermate krachtig dat ze de grenzen van het onderstel in beeld brengen. De vering is comfortabel, maar zeker niet slap. Hyundai breng de Getz in twee uitrustingsniveaus op de markt, waarvan de goedkopere GL- specificatie al redelijk compleet is. Twee airbags, centrale po'r- tiervergrendeling, elektrisch bedienbare ramen vóór en stuurbekrachtiging zijn hier standaard. Bij de GLS komen daar airconditioning, elektrisch bedienbare buitenspiegels, mistlampen vóór en andere klei ne zaken bij. ABS is altijd een optie. Een mooie aanbieding dus van Hyundai, die de tegen de algemene trend in groeiende verkoopcijfers van het merk een nieuwe impuls zal geven. Mario Vos Opvallen doet 'ie, de nieuwe ScooterBike van Gazelle. Men neme wat degelijkheid van een stadsfiets, het comfort van een hybride fiets en het snelle design van een trendy moun tainbike. Zie daar het recept voor de nieuwe ScooterBike van Gazelle die sinds deze maand in de winkels staat. Een hip en op vallend stadskarretje dat begin dit jaar werd verkozen tot Fiets van het Jaar. Op het eerste gezicht lijkt de ScooterBike op een lomp uitge vallen vouwfiets. Dat komt vooral door de kleine wielen met dikke bandjes die zo van een scooter geplukt lijken. „Bijna net zo groot als die van mijn fiets", zegt zoonlief van 5 jaar als hij het karretje naast zijn kinderfietsje ziet staan. Daar mee houdt de vergelijking op want dit is een compleet en com fortabel vervoermiddel. Alleen de eerste keer denk je dat de banden lek zijn, daarna wen je snel aan het comfort van de dubbele vering. In combinatie met de dikke bandjes glij je ge ruisloos over ongelijke stoepjes, rioolputjes en andere stads- en dorpshobbels. Alleen met het rulle zand van een bospad weet de ScooterBike niet goed weg. Dat kun je beter met een moun tainbike doen. Ondanks het behoorlijke ge wicht, rijdt de fiets soepel en is hij goed wendbaar. Met dank aan het simpel te verstellen stuur en ook het voortreffelijk werkende schakelsysteem dat maar vier standen kent. Meer dan genoeg om vanaf stilstand in korte tijd snel op te trekken. Wat verlichting betreft, zullen er in de stad weinig fietsen rij den die zo zijn uitgerust. Voorop zit een joekel van een lamp (met oplaadbare batterij) die tegen liggers zou kunnen verblinden. Maar gelukkig is die bundel eenvoudig te verstellen. Van achteren zorgen twee stevige lampen (eentje volautomatisch) voor de zichtbaarheid. Alleen dat design, da's toch wennen. In huiselijke kring vin den ze het een geweldige fiets maar op weg naar de tennisclub schampert het vaste maatje: „Het is geen gezicht." Is het ontwerp misschien net iets té opvallend? „Ik denk het niet", reageert Gazelle-woord voerder Peter Hommel. „Het is een aparte fiets. We mikken hiermee op een duidelijke doel groep van trendy jongeren." De ScooterBike is verkrijgbaar in twee uitvoeringen (maar al leen in zwart!). Het goedkoop ste model kost 699 euró. De duurdere Pro-uitvoering (prijs 799 euro) heeft een geïntegreer de bagagedrager en complete verlichtingsset. Hans van Alebeek Voor meer informatie: tel. 0313 - 42 99 11 of www.gazelle.nl Auto's zitten vol moderne veiligheidstechniek, maar gek genoeg is dat bij de motor fiets grotendeels onontgonnen gebied. De laatste tijd duiken er echter opvallende ontwikkelin gen op, zoals een motorjack met ingebouwde airbags? De bescherming van de motor en scooterrijders kan aanzien lijk verbeteren nu zowel de fa brikanten van motoren als de kledingspecialisten steeds meer aandacht besteden aan de vei ligheid van die uiterst kwetsba re verkeersdeelnemers. Zo zie je op tweewielers steeds vaker an- ti-blokkeerremmen. Toch is zo iets eerder uitzondering dan re gel. De meeste rijders moeten het hebben van een geavanceer de helm en ingebouwde beschermingsstukken in de mo- torkleding. De passieve veilig- heidsaanpak zogezegd. Sinds kort bestaat echter een futuristische noviteit: motor jacks met een soort ingebouwde airbags. De rijder zit met een veiligheidskoordje aan de mo tor geklikt, zodat bij een val of botsing een gaspatroon wordt opengetrokken dat in een frac tie van een tel beschermende luchtzakken rond hals, schou ders, rug en borst opblaast. Het idee is even wennen, meldt Jolande Groenendijk van kle dingbedrijf Nerons. „Ons IXS Stunt airbag-jack is geen best seller. De meeste rijders kiezen voor een goed jack met be- schermstukken op de strategi sche plekken. Gemaakt van De Gazelle Scooterbike is een opvallende verschijning. technieken die een aanstormen de autorijder kunnen waar schuwen, werken de construc teurs ook aan systemen die moeten voorkomen dat motor rijder bij een crash keihard tegen de dakrand van de betref fende auto aan knalt. Of boven op een vangrail landt. Het klinkt raar, maar dat lukt alleen als de rijder bij zijn val bewust over het obstakel heen wordt gemikt. Veiligheidstechniek Uit onderzoek van Honda en BMW blijkt dat best mogelijk, met behulp van een jumbo for maat 120 liter airbag bovenop de tank. Er zijn in crashtesten buddyseats op rolletjes gesigna leerd om een soort lanceerplat- form te creëren. Helaas blijkt het middel soms erger dan de kwaal Zo is een airbag bij sportmotoren levensgevaarlijk, omdat de bestuurder nadrukke lijk voorover zit en het geweld dus recht in zijn gezicht krijgt. Voorlopig vormen de airbag jacks een tussenoplossing. Derk Evers van de motorrijdersbond KNMV: „Elke vorm van veilig heidstechniek voor de motorrij der is welkom, ook deze..Ook bij het verkeersveiligheidsinsti- tuut SWOV spreekt men onder het motto „alle beetjes helpen" over een interessante ontwikke ling. Maar tegelijkertijd stellen ze vast dat er geen wetenschap pelijke ervaringscijfers be staan. Rob van Ginneken Dainese test een nieuwe airbag techniek voor de motorfiets. Bij het IXS airbagjack opent een trekkoord het gaspatroon, dat ra zendsnel de luchtkamers oppomt. materialen die niet snel door- schuren bij een val. De nieuwe techniek kost ook vrij veel: te gen de duizend euro, twee keer zoveel als een ander goed jack. Misschien zou het daarom goed zijn als de verzekeringen het ge bruik van dergelijke technieken met kortingen stimuleren." In middels zijn er motorkleding merken die het systeem in hun lijn hebben, zoals IXS, Vanucci en Spidi. Het uit de Grand Prix racerij be faamde Dainese komt dit jaar met een airbag-vest dat nog een stap verder gaat. Die werkt met elektronische techniek die je kunt vergelijken met de syste men in een auto De motorwe reld kan zoiets goed gebruiken, al was het maar omdat motorrij- ders in de praktijk tien maal zo veel gevaar lopen op zwaar let sel. De schuld van een botsing tussen auto en motor ligt in ver reweg de meeste gevallen bij de automobilist. Verzekerings technisch bezien is dat een aar dige wetenswaardigheid, maar het lijdend voorwerp van zo'n botsing heeft er tijdens zijn on vrijwillige zweefvlucht en de daaropvolgende hardhandige landing weinig aan. Dat verklaart waarom de ont wikkeling van de airbagjacks nog maar één onderdeel is van de actuele veiligheidaresearch. Naast speciale remsy sternen en Renault heeft voor de zesde keer sinds de Twingo-reeks in 1993 op de markt kwam een kleine facelift aan het model doorgevoerd. Het interieur is onder handen genomen, er zijn nieuwe bekledingen en nieuwe kleuren Bij de aanpassingen aan het interieur is vooral het veiligheidsni veau verder verhoogd. Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes zijn standaard op de achterbank en de rechter voorstoel en er gaat een geluidssignaal als de bestuurder zijn gordel niet vastmaakt. Op de Twingo met ABS (standaard vanaf de Imtiale-versie, op de ove rige versies een optie voor 795 euro) is noodstopbekrachtiging inge bouwd. Hierbij levert het remsysteem extra remkracht als het pe daal snel volledig wordt ingedrukt. Aan de Twingo-reeks wordt het Dynamique uitrustingsniveau toe gevoegd. Dat omvat in kleur gespoten bumpers, 14 inch lichtmeta len wielen en verschillende blauw lederen accenten in het interieur. Voor alle versies van de Twingo geldt een subsidie van 500 euro van wege zijn zuinigheid en 275 euro subsidie voor alle Twingo behalve de Quickshift 12 8V vanwege de schone motor. Deze bedragen kun nen in mindering worden gebracht op de aanschafprijzen die begin nen bij 9695 euro voor de 1.2 Authentique. In moderne auto's kan iedere passagier terugvallen op uitgebreide veiligheidssystemen, behalve het ongeboren kind. Dat consta teert Volvo, dat daarop heeft ingehaakt met een virtuele zwangere crashtest dummy. Volgens een ingenieur van het veiligheidscentrum van Volvo heeft het grote voordelen om een virtuele zwangere dummy te maken in plaats van een echte. Het is dan mogelijk zowel moeder als baby groter of kleiner te maken. De meeste crashsimulaties zullen echter plaatsvinden in de laatste zwangerschapsfase. omdat dan het risico het grootst is. Het onderzoek richt zich met name op de effecten van de veiligheidsgordel en de airbag voor het ongeboren kind. Met een computermodel kan ook zichtbaar worden gemaakt hoe een onge boren kind zich beweegt in de buik van de moeder bij een aanrij ding. Mercedes-Benz biedt de C-klasse vanaf dit najaar met een aantal noviteiten aan. Zo is voor het eerst vierwielaandrijving leverbaar in dit model. Het systeem is afgeleid van dat van de E- klasse en heet eveneens 4Matic. De vierwielaandrijving verdeelt de aandrijfkracht elektronisch in de verhouding 40/60 over vóór- en achterwielen. Het is leverbaar in combinatie met de sedan en combi modellen met zescilinder benzinemotor, de C 240 en de C 320, en standaard is een automatische vijfversnellingsbak In de C-klasse zal verder Distronic leverbaar worden en bi-xenon koplampen. Distronic is automatische afstandsregeling in combi natie met cruise control. Bi-xenon koplampen hebben een tot 180 procent hogere lichtopbrengst met zowel gedimd als groot licht in vergelijking met H7 koplampen. Skoda breidt het gamma van de Octavia uit met een snelle uitvoe ring van de Combi met de typeaanduiding RS. De auto beschikt over dezelfde techniek en uitrusting als die van de hatchback Dat betekent dat de auto wordt aangedreven een 1,8 liter viercilinder turbomotor met 180 pk met een maximale trekkracht van 235 Nm. De Octavia Combi RS heeft een sportieve uitstraling dankzij 16 inch lichtmetalen wielen met 205/55 banden, groen gelakte rem klauwen, een voorbumper met spoiler, en achterspoiler, een sier- stuk voor de uitlaat en een met 19 mm verlaagd onderstel. De auto is leverbaar vanaf 28.000 euro. Toyota heeft een bedrijfswagen-uitvoering geïntroduceerd van de Corolla Het gaat om de Corolla Wagon, de combiuitvoering, die aan de eisen van de Nederlandse wet is aangepast om op grijs kenteken te worden gezet Dat betekent dat de zijramen vanaf de middenstijl naar achteren zijn geblindeerd (de ruit van het rechter achterportier heeft doorzichtige folie) en dat er een bult op het dak is aangebracht om de vereiste laadhoogte te bereiken. De laad ruimte is van de twee voorste zitplaatsen afgeschermd door een 30 centimeter hoog schot De Corolla Van is verkrijgbaar met benzine motoren van 97 pk (1,4 liter) en 110 pk (1,6 liter) en een common rail turbodiesel die 90 pk levert. De prijzen beginnen bij 13.960 euro ex clusief btw.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 33