Weinig af te dingen op Getz
Airbag
op komst voor motorrijder
Scooterbike is stadskarretje
W7
Hyundai
Facelift Renault Twingo
Zwangere crashtestdummy
Mercedes C-klasse
Skoda Octavia Combi RS
Toyota Corolla Van
zaterdag 3 augustus 2002
Koreaanse auto's waren
jarenlang vooral inte
ressant vanwege de scherpe
prijs. Maar na een kennisma
king met de Hyundai Getz
blijken een vlot design en
goede rij eigenschappen be
langrijke pluspunten gewor
den. En die scherpe prijs is
bij de Getz gebleven.
Het is weer een echte 'vecht-
prijs' die voor het basismo
del van de Hyundai Getz wordt
neergezet: 9895 euro voor de in-
stapversie, met subsidie eraf
zelfs nog 500 euro minder. En
dat voor een auto die je qua for
maat gemakkelijk naast de Peu
geot 206, de Volkswagen Polo,
de Ford Fiesta en de Citroen C3
kunt zetten. Maar genoemde
concurrenten kosten allemaal
minstens 2500 euro meer.
Dan ga je in de Hyundai Getz
dus zoeken naar dat prijsver
schil.
Die zoektocht levert weinig tot
niets op. Natuurlijk valt er iets
af te dingen op de compacte Ko-
reaan. Zo komt het interieur een
tikje goedkoop over vanwege de
weinig hoogwaardige kwaliteit
van de gebruikte kunststof.
Maar rammelen doet er niets en
de pasvorm is prima. En zelfs
over de vormgeving van het in
terieur kun je geen kritische no
ten kraken: het ziet er wel door
dacht en praktisch uit.
Minder enthousiast zijn we over
de kleinere motoren in de Getz.
De 1,3 liter benzinemotor lijkt
op papier sterk genoeg (82 pk),
maar kon ons tijdens de testrit
niet echt overtuigen. Dat doet
het ergste vrezen voor de nog
De Hyundai Getz volgt de trend
eens 20 pk zwakkere 1,1 liter.
Daar staat tegenover dat je met
deze prijzen rustig voor de 105
pk sterke 1,6 liter kunt kiezen.
Die trekt beter en is tegelijk
nauwelijks minder zuinig dan
de zwakkere broeders. Een 1,5
liter driecilinder turbodiesel
met 80 pk volgt in 2003.
Vouwplankje
Meer ruimte voor kritiek is er ei
genlijk niet in de Hyundai Getz.
Het is een leuke auto, niet met
een karakteristiek Hyundai-
een hogere carrosserie te
smoel, maar wel met een vlotte,
on-Koreaanse vormgeving. Hij
volgt wat afmetingen betreft
het patroon van belangrijke
concurrenten in deze klasse.
Een lengte van 3,81 meter, maar
wat meer hoogte (1,49 meter)
om het interieur vier volwaardi
ge zitplaatsen te verschaffen.
De kofferruimte bedraagt 254
liter en heeft een handig vouw
plankje waarmee je de onderste
helft apart kunt afsluiten.
De Hyundai Getz is er zowel met
drie als met vijf deuren. Om te
rijden is de Getz een moderne,
probleemloze voorwielaandrij
ver. Hij stuurt nauwkeurig en
blijft onder alle omstandighe
den neutraal zijn koers volgen.
De motoren zijn niet dermate
krachtig dat ze de grenzen van
het onderstel in beeld brengen.
De vering is comfortabel, maar
zeker niet slap.
Hyundai breng de Getz in twee
uitrustingsniveaus op de markt,
waarvan de goedkopere GL-
specificatie al redelijk compleet
is. Twee airbags, centrale po'r-
tiervergrendeling, elektrisch
bedienbare ramen vóór en
stuurbekrachtiging zijn hier
standaard. Bij de GLS komen
daar airconditioning, elektrisch
bedienbare buitenspiegels,
mistlampen vóór en andere klei
ne zaken bij. ABS is altijd een
optie. Een mooie aanbieding
dus van Hyundai, die de tegen
de algemene trend in groeiende
verkoopcijfers van het merk een
nieuwe impuls zal geven.
Mario Vos
Opvallen doet 'ie, de nieuwe
ScooterBike van Gazelle.
Men neme wat degelijkheid van
een stadsfiets, het comfort van
een hybride fiets en het snelle
design van een trendy moun
tainbike. Zie daar het recept
voor de nieuwe ScooterBike van
Gazelle die sinds deze maand in
de winkels staat. Een hip en op
vallend stadskarretje dat begin
dit jaar werd verkozen tot Fiets
van het Jaar.
Op het eerste gezicht lijkt de
ScooterBike op een lomp uitge
vallen vouwfiets. Dat komt
vooral door de kleine wielen met
dikke bandjes die zo van een
scooter geplukt lijken. „Bijna
net zo groot als die van mijn
fiets", zegt zoonlief van 5 jaar
als hij het karretje naast zijn
kinderfietsje ziet staan. Daar
mee houdt de vergelijking op
want dit is een compleet en com
fortabel vervoermiddel.
Alleen de eerste keer denk je dat
de banden lek zijn, daarna wen
je snel aan het comfort van de
dubbele vering. In combinatie
met de dikke bandjes glij je ge
ruisloos over ongelijke stoepjes,
rioolputjes en andere stads- en
dorpshobbels. Alleen met het
rulle zand van een bospad weet
de ScooterBike niet goed weg.
Dat kun je beter met een moun
tainbike doen.
Ondanks het behoorlijke ge
wicht, rijdt de fiets soepel en is
hij goed wendbaar. Met dank
aan het simpel te verstellen
stuur en ook het voortreffelijk
werkende schakelsysteem dat
maar vier standen kent. Meer
dan genoeg om vanaf stilstand
in korte tijd snel op te trekken.
Wat verlichting betreft, zullen
er in de stad weinig fietsen rij
den die zo zijn uitgerust. Voorop
zit een joekel van een lamp (met
oplaadbare batterij) die tegen
liggers zou kunnen verblinden.
Maar gelukkig is die bundel
eenvoudig te verstellen. Van
achteren zorgen twee stevige
lampen (eentje volautomatisch)
voor de zichtbaarheid.
Alleen dat design, da's toch
wennen. In huiselijke kring vin
den ze het een geweldige fiets
maar op weg naar de tennisclub
schampert het vaste maatje:
„Het is geen gezicht."
Is het ontwerp misschien net
iets té opvallend? „Ik denk het
niet", reageert Gazelle-woord
voerder Peter Hommel. „Het is
een aparte fiets. We mikken
hiermee op een duidelijke doel
groep van trendy jongeren."
De ScooterBike is verkrijgbaar
in twee uitvoeringen (maar al
leen in zwart!). Het goedkoop
ste model kost 699 euró. De
duurdere Pro-uitvoering (prijs
799 euro) heeft een geïntegreer
de bagagedrager en complete
verlichtingsset.
Hans van Alebeek
Voor meer informatie: tel. 0313 -
42 99 11 of www.gazelle.nl
Auto's zitten vol moderne
veiligheidstechniek, maar
gek genoeg is dat bij de motor
fiets grotendeels onontgonnen
gebied. De laatste tijd duiken er
echter opvallende ontwikkelin
gen op, zoals een motorjack met
ingebouwde airbags?
De bescherming van de motor
en scooterrijders kan aanzien
lijk verbeteren nu zowel de fa
brikanten van motoren als de
kledingspecialisten steeds meer
aandacht besteden aan de vei
ligheid van die uiterst kwetsba
re verkeersdeelnemers. Zo zie je
op tweewielers steeds vaker an-
ti-blokkeerremmen. Toch is zo
iets eerder uitzondering dan re
gel. De meeste rijders moeten
het hebben van een geavanceer
de helm en ingebouwde
beschermingsstukken in de mo-
torkleding. De passieve veilig-
heidsaanpak zogezegd.
Sinds kort bestaat echter een
futuristische noviteit: motor
jacks met een soort ingebouwde
airbags. De rijder zit met een
veiligheidskoordje aan de mo
tor geklikt, zodat bij een val of
botsing een gaspatroon wordt
opengetrokken dat in een frac
tie van een tel beschermende
luchtzakken rond hals, schou
ders, rug en borst opblaast.
Het idee is even wennen, meldt
Jolande Groenendijk van kle
dingbedrijf Nerons. „Ons IXS
Stunt airbag-jack is geen best
seller. De meeste rijders kiezen
voor een goed jack met be-
schermstukken op de strategi
sche plekken. Gemaakt van
De Gazelle Scooterbike is een opvallende verschijning.
technieken die een aanstormen
de autorijder kunnen waar
schuwen, werken de construc
teurs ook aan systemen die
moeten voorkomen dat motor
rijder bij een crash keihard
tegen de dakrand van de betref
fende auto aan knalt. Of boven
op een vangrail landt. Het
klinkt raar, maar dat lukt alleen
als de rijder bij zijn val bewust
over het obstakel heen wordt
gemikt.
Veiligheidstechniek
Uit onderzoek van Honda en
BMW blijkt dat best mogelijk,
met behulp van een jumbo for
maat 120 liter airbag bovenop
de tank. Er zijn in crashtesten
buddyseats op rolletjes gesigna
leerd om een soort lanceerplat-
form te creëren. Helaas blijkt
het middel soms erger dan de
kwaal Zo is een airbag bij
sportmotoren levensgevaarlijk,
omdat de bestuurder nadrukke
lijk voorover zit en het geweld
dus recht in zijn gezicht krijgt.
Voorlopig vormen de airbag
jacks een tussenoplossing. Derk
Evers van de motorrijdersbond
KNMV: „Elke vorm van veilig
heidstechniek voor de motorrij
der is welkom, ook deze..Ook
bij het verkeersveiligheidsinsti-
tuut SWOV spreekt men onder
het motto „alle beetjes helpen"
over een interessante ontwikke
ling. Maar tegelijkertijd stellen
ze vast dat er geen wetenschap
pelijke ervaringscijfers be
staan.
Rob van Ginneken
Dainese test een nieuwe airbag
techniek voor de motorfiets.
Bij het IXS airbagjack opent een trekkoord het gaspatroon, dat ra
zendsnel de luchtkamers oppomt.
materialen die niet snel door-
schuren bij een val. De nieuwe
techniek kost ook vrij veel: te
gen de duizend euro, twee keer
zoveel als een ander goed jack.
Misschien zou het daarom goed
zijn als de verzekeringen het ge
bruik van dergelijke technieken
met kortingen stimuleren." In
middels zijn er motorkleding
merken die het systeem in hun
lijn hebben, zoals IXS, Vanucci
en Spidi.
Het uit de Grand Prix racerij be
faamde Dainese komt dit jaar
met een airbag-vest dat nog een
stap verder gaat. Die werkt met
elektronische techniek die je
kunt vergelijken met de syste
men in een auto De motorwe
reld kan zoiets goed gebruiken,
al was het maar omdat motorrij-
ders in de praktijk tien maal zo
veel gevaar lopen op zwaar let
sel. De schuld van een botsing
tussen auto en motor ligt in ver
reweg de meeste gevallen bij de
automobilist. Verzekerings
technisch bezien is dat een aar
dige wetenswaardigheid, maar
het lijdend voorwerp van zo'n
botsing heeft er tijdens zijn on
vrijwillige zweefvlucht en de
daaropvolgende hardhandige
landing weinig aan.
Dat verklaart waarom de ont
wikkeling van de airbagjacks
nog maar één onderdeel is van
de actuele veiligheidaresearch.
Naast speciale remsy sternen en
Renault heeft voor de zesde keer sinds de Twingo-reeks in 1993 op
de markt kwam een kleine facelift aan het model doorgevoerd.
Het interieur is onder handen genomen, er zijn nieuwe bekledingen
en nieuwe kleuren
Bij de aanpassingen aan het interieur is vooral het veiligheidsni
veau verder verhoogd. Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes
zijn standaard op de achterbank en de rechter voorstoel en er gaat
een geluidssignaal als de bestuurder zijn gordel niet vastmaakt. Op
de Twingo met ABS (standaard vanaf de Imtiale-versie, op de ove
rige versies een optie voor 795 euro) is noodstopbekrachtiging inge
bouwd. Hierbij levert het remsysteem extra remkracht als het pe
daal snel volledig wordt ingedrukt.
Aan de Twingo-reeks wordt het Dynamique uitrustingsniveau toe
gevoegd. Dat omvat in kleur gespoten bumpers, 14 inch lichtmeta
len wielen en verschillende blauw lederen accenten in het interieur.
Voor alle versies van de Twingo geldt een subsidie van 500 euro van
wege zijn zuinigheid en 275 euro subsidie voor alle Twingo behalve
de Quickshift 12 8V vanwege de schone motor. Deze bedragen kun
nen in mindering worden gebracht op de aanschafprijzen die begin
nen bij 9695 euro voor de 1.2 Authentique.
In moderne auto's kan iedere passagier terugvallen op uitgebreide
veiligheidssystemen, behalve het ongeboren kind. Dat consta
teert Volvo, dat daarop heeft ingehaakt met een virtuele zwangere
crashtest dummy.
Volgens een ingenieur van het veiligheidscentrum van Volvo heeft
het grote voordelen om een virtuele zwangere dummy te maken in
plaats van een echte. Het is dan mogelijk zowel moeder als baby
groter of kleiner te maken. De meeste crashsimulaties zullen echter
plaatsvinden in de laatste zwangerschapsfase. omdat dan het risico
het grootst is. Het onderzoek richt zich met name op de effecten van
de veiligheidsgordel en de airbag voor het ongeboren kind. Met een
computermodel kan ook zichtbaar worden gemaakt hoe een onge
boren kind zich beweegt in de buik van de moeder bij een aanrij
ding.
Mercedes-Benz biedt de C-klasse vanaf dit najaar met een
aantal noviteiten aan. Zo is voor het eerst vierwielaandrijving
leverbaar in dit model. Het systeem is afgeleid van dat van de E-
klasse en heet eveneens 4Matic. De vierwielaandrijving verdeelt de
aandrijfkracht elektronisch in de verhouding 40/60 over vóór- en
achterwielen. Het is leverbaar in combinatie met de sedan en combi
modellen met zescilinder benzinemotor, de C 240 en de C 320, en
standaard is een automatische vijfversnellingsbak
In de C-klasse zal verder Distronic leverbaar worden en bi-xenon
koplampen. Distronic is automatische afstandsregeling in combi
natie met cruise control. Bi-xenon koplampen hebben een tot 180
procent hogere lichtopbrengst met zowel gedimd als groot licht in
vergelijking met H7 koplampen.
Skoda breidt het gamma van de Octavia uit met een snelle uitvoe
ring van de Combi met de typeaanduiding RS. De auto beschikt
over dezelfde techniek en uitrusting als die van de hatchback Dat
betekent dat de auto wordt aangedreven een 1,8 liter viercilinder
turbomotor met 180 pk met een maximale trekkracht van 235 Nm.
De Octavia Combi RS heeft een sportieve uitstraling dankzij 16
inch lichtmetalen wielen met 205/55 banden, groen gelakte rem
klauwen, een voorbumper met spoiler, en achterspoiler, een sier-
stuk voor de uitlaat en een met 19 mm verlaagd onderstel. De auto is
leverbaar vanaf 28.000 euro.
Toyota heeft een bedrijfswagen-uitvoering geïntroduceerd van
de Corolla Het gaat om de Corolla Wagon, de combiuitvoering,
die aan de eisen van de Nederlandse wet is aangepast om op grijs
kenteken te worden gezet Dat betekent dat de zijramen vanaf de
middenstijl naar achteren zijn geblindeerd (de ruit van het rechter
achterportier heeft doorzichtige folie) en dat er een bult op het
dak is aangebracht om de vereiste laadhoogte te bereiken. De laad
ruimte is van de twee voorste zitplaatsen afgeschermd door een 30
centimeter hoog schot De Corolla Van is verkrijgbaar met benzine
motoren van 97 pk (1,4 liter) en 110 pk (1,6 liter) en een common rail
turbodiesel die 90 pk levert. De prijzen beginnen bij 13.960 euro ex
clusief btw.