Verleden laat rare sporen na Middelpunt van de Wereld telt 207 treden w 1 uitjes Een Christus met borsten J zaterdag 3 augustus 2002 De triomfboog in het Jubelpark. De geschiedenis laat rare sporen na. Wat bezielt een mens om zijn villa ach terstevoren tegen de avenue aan te bouwen? Of Christus te schilderen, mét borsten? Of voor de lol achter in de tuin een berggrot te bouwen van rotsblokken? In de con treien van Brussel en Namen kijkje je ogen uit. Met het motto van het Bel gisch Verkeersbureau voor de Ardennen en Brussel kun je dit jaar mooi alle kanten uit. 'In het hart van de geschiedenis' bevinden zich niet alleen kloos ters, kerken en kastelen, maar ook Waterloo, het torentje op de Leffe-fles, de sax in Dinant, de muur van Hoei. Wat te vertel len? We pikken er drie rariteiten uit. De eerste: een Christus met bor sten. Te vinden in het Höpital Notre-Dame a la Rose in Lessi- nes, een kloosterhospitaal. Een suite was ingericht voor de monseigneur. Daar hangt het schilderijlinks van het bed. „Het tafereel stelt de bewening van Christus voor. Hij is man en vrouw tegelijk. Dit is een staal tje materniteitsmystiek dat door de eeuwen heen voorkomt. Maar op een schilderij zie je dat nergens terug", vertelt gids Mare Vuydar. Het is een compleet rariteiten kabinet in Lessines. De zalfjes die moeder-ovèrste Marie-Rose Carouy met gevoel voor kassa op de markt bracht, tot in de VS, vullen een intrigerende vitrine. Helkiase heten de potjes helen de zalf tegen huidziekten, zwe ren en brandwonden. „Ze was een echte zakenvrouw", zegt Vuydar. Hij verhaalt enthousi ast over zeven eeuwen historie, over de zusters Augustinessen die zorgden voor zieken en be jaarden tot 1980. Vuydar gaat voor in de kamer Het Middelpunt van de We reld trekt op gewone va kantiedagen zo'n 150 tot 200 toeristen. Allen beklimmen eerst 207 treden alvorens ze kunnen genieten van het uit zicht over Middelburg, Walche ren en, bij goed zicht, de rest van de wereld. De schrijver Nescio noemde de Middelburgse Abdijtoren of Lange Jan, zoals hij in de volks mond heet, 'het middelpunt van de wereld'. Beth en Ben Arens moeten lachen als ze geconfron teerd worden met die wijsheid. Ze wonen zelf in Jeruzalem, een stad die zeker in vroegere tijden beschouwd werd als het middel punt van de wereld. De Arens vinden het uitzicht vanuit de Lange Jan mooi. Voor al het stratenplan van Middel burg alsmede de historische bebouwing. Het echtpaar is ver baasd als het hoort dat een deel daarvan minder oud is dan het lijkt. Het hart van Middelburg werd immers op 17 mei 1940 ge bombardeerd door de Luftwaf fe. Zeshonderd panden in het centrum gingen daarbij verlo ren. Ook de Lange Jan zelf. De bovenste helft van de toren stortte destijds in. Daarvan is nu niets meer te zien. De beide Isra ëliërs hebben dan ook niets dan lof voor het vakmanschap van de restaurateurs en de visie van de gemeentebestuurders om de stad in oude luister te herstel len. De negentig meter hoge Lange Jan is een van de toeristische at tracties van Middelburg. Wie de 207 treden heeft beklommen is nog lang niet aanbeland in het topje, maar bevindt zich op 43 meter hoogte. Hoger kan het pu- Höpital Notre-Dame a la Rose wil zijn oude glorie herwinnen. Boulevard Anspach. Met zijn 88 meter brede Tervurenlaan werd hij helemaal voor gek ver klaard", vertelt stadsgids Mare Marghem. „Zo was Brussel eind negen tiende eeuw een grote bouwput. Met ook het Paleis van Justitie, dat zo groot moest worden dat je benen gaan beven als je ervoor staat. Het is honderd meter hoog. Een volkswijk werd er voor gesloopt." Verheerlijking Een ander visitekaartje van ko ning-bouwer Leopold is het Ju belpark. Bovenop een on-Bel- gisch grote triomfboog prijkt een vierspan, de neuzen richting centrum. Aan weerszijden klas sieke zuilengalerijen en stand beelden. „Dit monument is in 1905 opgericht ter verheerlij king van de Belgische onafhan kelijkheid", vat Marghem de es sentie samen. In de aanpalende ruimtes zijn musea onderge bracht. Meer van de grandeur treffen we in Hotel Metropole, ooit begon nen als cafeetje. Marmer, glazen plafonds, spiegels, joekels van kroonluchters springen in het oog. „En er is niks veranderd", zegt Marghem De koning had er dikke pret in de koninklijke feestzaal of verpoosde tussen de palmbomen in de winter tuin. Leopold had wel meer frappan te ideeën. In 1900 bezocht hij de Wereldtentoonstelling in Parijs, zag daar exotische paviljoenen en dacht: dat wil ik ook Dus staat er in Brussel een Chinees paviljoen dat echt uit China komt en een authentieke Japan se toren uit Japan. Van de Expo nam hij de poort met kassa's over. Waar deed die Leopold het ei genlijk van? Van winsten uit ko lonies als Kongo, Ruanda. Burundi (cacao, koper en dia mant). Leopold zag Brussel als centrum van een koloniaal im perium. België als wereld macht. Maarten van de Rakt Belgisch Verkeersbureau voor de Ardennen en Brussel, tel. 0900- 2020107. Internet: www.belgie-toerisme.net Met behulp van een kijker is vanuit de Lange Jan niet alleen Middelburg, maar geheel Walcheren te overzien foto Lex de Meester bliek niet komen, omdat de ste nen wenteltrap daar ophoudt en er alleen maar te gevaarlijke ladders resten. Die geven toe gang tot het carillon en, nog iets hoger, de keizerskroon. Daar bovenop pronkt de twee meter hoge gouden haan. De achtkantige Lange Jan da teert uit de veertiende eeuw en heeft meer moeten doorstaan dan een Duits bombardement. In 1416,1512,1568 en 1712 werd de top door brand ver woest, de laatste twee keer als gevolg van een blikseminslag. Weinig bezoekers betreuren dat ze niet verder kunnen dan die 207 treden. Vanaf die hoogte is het uitzicht al indrukwekkend genoeg: Walcheren, de Wester- schelde, de Bevelanden. Heel in de verte is met behulp van een goede kijker zelfs het kustfront van Knokke te zien. Al drie jaar lang verkoopt Sergei van Dijk boven in de to ren entreekaartjes. Sommige bezoekers keren jaarlijks tèi*ug, vertelt hi jIn de torenkamer met zijn gebrandschilderde raam pjes komt de hele wereld langs. Hij laat het gastenboek zien en wijst de vele vreemde talen aan: Spaans, Engels, Portugees, Ja pans, Frans, Duits. Soms krijgt hij oude emigranten op bezoek die veertig, vijftig jaar geleden Middelburg verlieten en nu bij na ademloos alle veranderingen opnemen. Nieuwe inwoners van de stad zijn andere dankbare bezoekers, aldus Van Dijk. Al tijd is er wel iemand die wat te vragen heeft over het uitzicht, of de geschiedenis van de toren en de abdij. EmileCalon De Lange Jan is tussen 1 april en 15 november dagelijks van 11 tot 17 uur te bezoeken. Zondags van 12 tot 17 uur. Een entree kaartje kost €2,25. Kinderen van vijf tot en met twaalf jaar betalen €1,60. van moeder-overste, de zieken zaal van de nonnen, de biblio theek, de barokke kapel. We werpen een blik in de muffe al koofbedden. Afschrikwekkend is het medisch gereedschap, gruwelijke tangen, spuiten, ha mers en zagen. „Aderlatingen waren populair. Vuil moest naar buiten, want alles moest rein van binnen zijn." Buiten kuieren we door de kloostertuin langs de grafste nen in de muur naar de ijskelder. Vroeger kwam het ijs uit Zwe den per boot over de Dender. De ijskelder ziet er patent uit. Van de likeurstokerij is daarentegen niks over. Zo had het niet veel gescheeld of het hele Höpital was in de jaren zestig platge gooid, nota bene voor een par keerterrein. De EU sprong bij, en in fases krijgt l'Höpital zijn oude glorie terug. In 2003 gaan de refter, apotheek en zieken zaal open. Rots Op naar rariteit twee. Het kas teel van Attre. Achterom is het te doen. Door het Engelse park voorbij de duiventoren en de schandpaal naar de rots. Een rots? Hier? Met rotsblokken uit de naaste omgeving is van 1781 tot 1788 een bergje gebouwd met pikkedonkere spelonken. Achttien paarden trokken de blokken, 'waarvan meerdere meer dan 25.000 pond wogen'. 'Volg het pad dat u kronkelend naar de top leidt', lezen we in een toelichting. Het glibberi ge klimmetje is niet zonder risi co. Wie bedenkt zoiets? Francois Ferdinand Franeau d'Hyon deed dat ter ere van aartsherto gin Maria-Christina van Oos tenrijk. In de filosofie van de toenmalige adel past het rotsige bouwsel, vanwege de 'roman tiek, zin voor het avontuurlijke, gezondheid door beweging in open lucht'. In het kasteel dienen zich aller- Het ruiterstandbeeld van Leopold II. lei verrassingen aan, zoals het kapelletje dat schuilgaat achter twee monumentale, gebogen deuren in een hoek van de 'in komhal'. Een klein barok altaar openbaart zich met drie reliëfs: Geloof, Hoop en Liefde. Salon in, salon uit gaat het langs schilderijen, kroonluchters, schelkoorden, canapés, secre taires en een speeltafel. De gids wijst op het behang, uit de acht tiende eeuw. „Dit is de eerste vorm van behang. Het is uit kleine vierkante delen samen gekleefd tot één strook. Het bloemendessin is een imitatie van het bedrukte linnen op de stoelen", noteren we. Donkerder is het in Het Chinees Salon. Behang, overgordijnen en meubelbekleding zijn van echte Chinese zijde, handbe schilderd. De gordijnen zijn neergelaten om de zijde te be schermen tegen het zonlicht. De gids trekt een doek van een tafel. Voila, originele velletjes behang in de originele kleuren, ooit ge vonden op zolder. Verbluffend. Voor rariteit drie belanden we in Brussel. Bij de villa van baron Stoclet, een vermogend indu strieel, die een belangrijke rol speelde voor België in het bui tenland. Hij was pissig op ko ning Leopold II, omdat hij vond dat de brede avenue waar hij wilde bouwen naar hem ge noemd moest worden. Hij kreeg zijn zin niet. De acht rijbanen tellende weg heet nu Tervuren laan. 'Dan draai ik mijn huis rond', schijnt Stoclet gezegd te hebben. Dus kijken we tegen de achterkant aan, die er ook mag wezen. Slechts eenmaal is het art deco Maison Stoclet open geweest voor publiek. Wie doet dat ook, spotten met Leopold II? Met zijn megaloma ne projecten baarde hij opzien - en riep weerstand op. „Hij overwelfde de Senne, dat toch maar een open riool was, voor een Hausmannachtige laan, de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 27