PZC Geen windmolens in polder Axel raakt verstopt Schip in zicht zonder tegenlicht Fietsen en ook nog iets opsteken Alerte brandweerman smoort brandje dancing in de kiem Lijsttrekkers grootste partijen tegen bouw turbines AntWCrpSC hHVCIl Zuidzande klaar voor dorpsfeest VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE zeeuwse almanak Telefoontje ZEEUWS-VLAANDEREN vrijdag 2 augustus 2002 door René Hoonhorst AXEL - De bewoners van Axel- Oost hoeven niet bang te zijn dat er alsnog windmolens komen in de Beoosten Blijpolder langs de Langeweg. De lijsttrekkers van CDA en PvdA, de grootste par tijen in de huidige gemeenten Terneuzen en Axel, voelen niets voor vestiging van windener gieparken op plaatsen waar de bevolking gekant is tegen wind turbines. De sociaal-democra ten zien windmolens het liefst 'in of aan zee'. De belangengroep Beoostenblij Windmolenvrij haalde opge lucht adem toen het Axelse col lege twee maanden geleden besloot de procedure tot be stemmingsplanwijziging voor de Beoosten Blijpolder stop te zetten. De gemeente Axel was al enkele jaren bezig de kansen voor een windmolenpark tussen Lange weg en Hulsterseweg te inven tariseren De gemeenteraad was na aanvankelijke scepsis al bij na akkoord met de komst van een aantal windmolens, toen een eenzame bezwaarmaakster steun kreeg van meer omwo nenden. Bewoners van de wijk Zonne- mare, de Hulsterseweg en Eer ste- en Tweede Verkorting za gen de 'horizonvervuiling' van tientallen meters hoge windmo lens niet zitten en vreesden onder meer geluids- en scha ft Advertentie Vrij. 2 en Zat. 3 aug. Groots afscheidsfeest van het aller-aller laatste weekend open Dit mag je niet missen! duwoverlast. Beoostenblij Windmolenvrij is tevreden over het beleid van de huidige ge meenteraadsleden, maar wil ze kerheid dat het nieuwe gemeen tebestuur geen ander standpunt inneemt. De belangengroep vraagt alle partijen daarom naar de meningen over wind energie en windparken nabij woongebieden (specifiek de Be oosten Blijpolder). Daarnaast wil de belangen groep weten of partijen in hun verkiezingsprogramma's dui delijk stelling nemen voor of te gen oprichting van windturbi neparken. De vragen zijn gericht aan de (beoogde) lijst trekkers van de partijen. De lijsttrekkers van de twee groot ste partijen (beiden wethouder in Axel) laten al weten dat hun partij ook in de nieuwe gemeen te geen actie zal ondernemen om windmolens in de Beoosten Blij polder te plaatsen. Draagvlak Zowel A. van Waes (CDA) als J. van Schaik (PvdA) stellen dat hun partij niet tegen windener gie is. De PvdA is voorstander van groene stroom. Maar, zo schrijft Van Schaik in een brief aan de belangengroep, voor lo caties voor windmolenparken moet draagvlak bij omwonen denzijn. „Ontbreekt draagvlak, dan gaat het plan, wat de Partij van de Arbeid betreft, niet door." De PvdA wil windparken in of aan zee, omdat daar de overlast gering is. Net als de PvdA heeft het CDA het verkiezingsprogramma slechts in concept gereed. Maar Van Waes kan al beloven dat ook het CDA geen windmolens in de Beoosten Blijpolder wil toe staan. „Nu er ook plannen zijn om windmolens in de Koegors- polder neer te zetten, mag Axel niet helemaal worden ingeslo ten." Ook de ChristenUnie heeft de Beoostenblij Windmolenvrij al gerustgesteld. Ook die partij ziet niets in windmolenconcen traties vlakbij woonwijken. Deelnemers aan de fietstocht krijgen uitleg over gemaal Paal. foto Wim Kooyman door René Hoonhorst KLOOSTERZANDE - Ze zijn natuurlijk blij dat het toch nog mooi fietsweer werd. Maar ze hadden zich echt niet laten af schrikken als het een hele dag was blijven miezeren. De echtparen Manhave en Steij- aert uit Zuidzande waren er gisteren weer bij tijdens de derde Route 55, de door de Zeeuws-Vlaamse Stichtingen Welzijn voor Ouderen uitgeschreven fietsroutes. De Manhaves en Steijaerts waren eerst met de auto naar Kloosterzande gekomen, om bij het gemeentehuis te vertrekken voor een 25 kilometer lange toertocht langs verschil lende bezienswaardigheden. Ze werden niet alleen door de snel verbeterende weersom standigheden verrast. „Ook het programma is leuker als we hadden durven hopen. Het fietsen langs de zeedijk en het bezoek aan agrarische bedrijven is leuk en de uitleg in het pompgemaal Paal was razend interes sant." Ook vele andere koppels zijn enthousiast. „We fietsen altijd graag, maar deze tochtjes zijn zo heerlijk relaxt. Rode pijlen geven precies aan waar je heen moet. Je hoeft dus niet op elk kruispunt te kijken welke kant je op moet rijden", vindt de 72-jarige me vrouw De Hullu uit Nieuwvliet. B. van Megen van de SWO Hontenisse is aan het eind van de middag een tevreden mens. „De belangstelling is boven verwachting. Uit het Belgische Assenede kwam een club wielrijders van 85 man deze kant op. Ik heb voor de rest de deelnemers niet kunnen tel len, maar uit heel Zeeuws-Vlaanderen moe ten honderden 55-plussers deze kant op ge komen zijn", schat Van Megen. Ook in Sas van Gent en Axel kwamen de vo rige twee weken al veel ouderen opdraven. Volgende week, donderdag 8 augustus, wordt de laatste zomertocht van Route 55 in West-Zeeuws-Vlaanderen gehouden. Deel nemers kunnen vanaf verschillende start punten vertrekken tussen 10.00 en 18.00 uur. door Wout Bareman ANTWERPEN - De haven van Antwerpen kan de stroom con tainers nauwelijks nog aan. De wegen rond de Belgische haven stad raken verstopt, mede door het vervoer van containers over de weg. „De afgelopen weken is duidelijk gebleken dat Antwer pen als containerhaven tegen de grenzen van haar capaciteit op botst", stelt directeur R. Restiau van de Antwerpse Havenge meenschap (Agha) vast. „Dat heeft ertoe geleid dat klan ten niet het hoge niveau van dienstverlening hebben gekre gen waar ze recht op hebben." Overslagbedrijf Hesse Noord Natie sloot gisteren met het oog op een verbetering van de situa tie een convenant met de weg- vervoersorganisatie Sava/ Fe- betra. Daarin zijn afspraken vastgelegd over het voorkomen van lange wachttijden voor de wegtransporteurs bij de Ant werpse containerterminals. Bij met name de Noordzeeterminal liepen die op tot soms zelfs halve dagen. Dat leidde tot felle pro testen van de wegvervoerders, die hun containers vaak te laat afleverden bij de klant. Agha trad op als bemiddelaar in het conflict tussen het overslag bedrijf en de vervoerders. In het convenant is overeengekomen dat de transporteurs een ver goeding ontvangen als ze bij de terminals te lang op hun lading moeten wachten. Eerder deze week werd ook een concept-overeenkomst gesloten met de binnenvaart. Vanaf deze maand worden vier gratis laad- en losploegen ingezet voor de Rijnvaart. In een later stadium worden het aantal ploegen op gevoerd naar maximaal zeven tien per week. Als de binnenvaart 's nachts wordt af gehandeld, is er overdag meer ruimte voor het bedienen van het wegvervoer. Agha werkt ook aan andere maatregelen om de congestie op de wegen rond Antwerpen terug te dringen. De containeroverslagbedrijven zorgen niet alleen rond Antwer pen voor de nodige problemen Ook in de Kanaalzone en het Sloegebied wordt extra druk op het verkeersaanbod verwacht als de Zeeland Containertermi- nal van Katoen Natie, het logistiekpark aan de Braak manhaven en de Westerschelde- containerterminal in het Sloe gebied volop in gebruik zijn. Volgens een woordvoerder van de gemeente Terneuzen wordt momenteel druk gestudeerd op een oplossing voor het weg transport tussen de Braakman en het achterland. In de toe komst zou het wegverkeer van en naar het logistiek park en de containerterminal alleen nog kunnen beschikken over een oostelijke verbinding via het wegennet van de Westerschel- detunnel. Dow Benelux heeft bij de gemeente aangedrongen een westelijke ontsluiting intact te laten, al was het alleen maar met het oog op calamiteiten Zorgen Volgens een woordvoerder van Katoen Natie maakt ook dat overslagbedrijf zich ernstig zor gen over de verkeersafwikke ling. „Het wegennet rond het lo- gipark is nu te krap. We hebben zeker in de toekomst behoefte aan een betere, ruimere ontslui ting." ZUIDZANDE - Zuidzande maakt zich op voor het jaarlijk se dorpsfeest, dat op woensdag 7 augustus plaatsvindt. De dag wordt traditioneel ge opend met een rommelmarkt die ditmaal in het dorp zelf wordt gehouden. Er zijn gaai- bolwedstrijden, de jeugd kan geschminkt worden en er staan een draaimolen en springkussen op het Dorpsplein. Van twee tot vier uur is er een playbackshow op de muziektent. Daarna speelt hier de band Gimmick. De band Nightflyer neemt het om acht uur over. door Maurits Sep Vlissingers mogen er graag over op scheppen: „Nergens komen zee schepen zó dicht langs de kust als bij ons." Maar de echte spotter van zee schepen verkiest de pier van Terneuzen boven de boulevard van Vlissingen. Zelfs Walsoorden staat hoger op zijn lijstje. De Westerschelde is een drukbevaren rivier. Grote containerschepen stoeien om ruimte met binnenvaartschippers, ammoniaktankers kruisen zeiljachten en visserschepen manoeuvreren daar weer omheen. Om de grote schepen die naar Antwerpen moeten veilig naar die haven te brengen, stappen ter hoogte van Vlissingen loodsen aan boord. De ruim twee kilometer lange boule vard van Vlissingen - van Nollehoofd (windorgel) tot Keizersbolwerk (standbeeld Michiel de Ruyter) - is een fraai platform om de activiteiten op het water gade te slaan. Het maakt niet uit hoe en waar: wandel, fiets, kies een plekje op het strand, de geasfalteerde zeewering, een bankje of een terras. Waar dan ook, de Westerschelde biedt een boeiend schouwspel. Voor Adri van de Wege kan Vlissingen echter niet tippen aan de pier van Ter neuzen, en zelfs niet aan Walsoorden, een eind verderop aan de zuidelijke boorden van de Westerschelde richting Antwerpen. Niet omdat hij in Terneu zen woont, maar om een hele prakti sche reden. Van de Wege: „De meeste kans op het spotten van schepen heb je in de na middag, vanaf pakweg drie uur. Dat zit zo: schepen willen overdag gelost wor den in Antwerpen en 's nachts varen. Dat is het goedkoopst. Havenwerkers werken immers overdag, net als ieder een. 's Avonds lossen kost dus extra geld. Dat betekent dat de schepen in de tweede helft van de middag weer rich ting zee gaan. Hier in Terneuzen heb ik de zon dan in de rug, in Vlissingen kij ken ze tegen de zon in." Het lijkt een triviale verklaring, maar voor Van de Wege is de stand van de zon van het allergrootste belang. Als scheepsspotter verzamelt hij foto's van passerende vaartuigen. Aan de Zeeuws-Vlaamse zijde beschijnt de zon de schepen. In Vlissingen zorgt het te genlicht voor weliswaar mooie, maar voor spotters onbruikbare foto's: de naam is niet te lezen. Daarom komen zelfs de Walcherse spotters naar Ter neuzen, weet hij. Binnenvaart Hetzelfde lichtprobleem doet zich voor in Hansweert. Op zich best een aardige plek om de scheepvaart te bekijken, zegt Van de Wege. Maar behalve de zon maakt ook de binnenvaart die plek on geschikt voor de echte spotter. „Wij Bij Walsoorden varen de grote zeeschepen vlak langs de kust. foto Charles Strijd willen alleen het schip op de foto, an ders niks. Voor toeristen is het leuk als er andere schepen door het beeld varen maar voor ons niet." Zelfs in Terneuzen heeft hij wel eens last van de binnenvaart. Daarom is er één plek nog beter dan de pier en dat is de verkeerspost aan de westkant van het Kanaal van Terneuzen naar Gent. „Wij noemen die plek Canada. Vraag me niet waarom, dat weet ik ook niet." Van de Wege spaart alleen foto's van schepen die langs zijn woonplaats va ren. Andere spotters hebben slechts be langstelling voor een bepaald type schip: autoschepen, koelschepen, sleepboten. Weer anderen verzamelen alles van één rederij. Onder de verzamelaars bestaat een le vendige ruilhandel in foto's. „Als ze weten dat hier een schip langskomt, komen ze om een foto te maken. Som migen maken meer foto's zodat ze die kunnen ruilen tegen plaatjes van sche pen die ze nog niet hebben. Natuurlijk is het het leukste om het schip zelf te fo tograferen, maar het gaat er uiteinde lijk toch om de verzameling compleet te krijgen." Terneuzen wordt volgens Van de Wege niet alleen door Zeeuwse spotters be zocht, zelfs in het buitenland staat de stad hoog aangeschreven onder spot ters. Britse ships lovers komen met ge organiseerde busreizen de Noordzee over naar Hoek van Holland en gaan via Rotterdam en Terneuzen naar Zee- brugge en Noord-Frankrijk." Veerplein Een alternatief voor Terneuzen is Wals oorden. Het oude veerplein, de dijk, het strandje „Daar kun je de schepen bijna aanraken", verklapt Van de Wege. „En ook daar is de diversiteit van de sche pen groot." Maar waarom zitten er dan toch altijd spotters op de Vlissingse boulevard? Eenvoudig: omdat de zon niet altijd schijnt. Waarom zou je dan de oversteek wagen? En als de super spot wel brandt, hierbij enkele fotogra fische weetjes om het probleem te om zeilen. Hier volgen ze: Bij het standbeeld van Michiel de Ruyter: na 13.00 uur. Op de boulevards De Ruyter, Evert - sen en Bankert: tot 11.00 uur of na 18.00 uur. Bij het windorgel: na 18.00 uur. Voor de mooie sfeervolle plaatjes met schepen in silhouet: negeer de tips en doe precies het tegenovergestelde. door René van Stee SLUIS - Door kordaat ingrijpen van een toevallig aanwezige brandweerman is in bar-dan- cing Jopie aan de Kaai in Sluis in de nacht van woensdag op donderdag een grote brand voorkomen. Omstreeks twaalf uur zagen be zoekers op de bovenverdieping rook uit de vloer komen, boven de meterkast op de begane grond. Er bleek brand te zijn ontstaan in twee oververhitte transformatoren die onder meer de regelapparatuur van de sfeerverlichting voeden. De brandweerman doofde het vuur in het plafond met brandblus sers. De ruim dertig bezoekers van de discotheek konden het pand tijdig verlaten. Het brandweerkorps van Sluis doofde uiteindelijk de laatste smeulende resten. Uit voorzorg werd ook een flink stuk plafond gesloopt. „Om te kijken hoe ver de electrische bedrading inmid dels was gesmolten en de juiste preventieve maatregelen te ne men", verklaart postcomman- dant J. de Meijer van de brand weer in Sluis. Volgens hem had de brand zonder ingrijpen van zijn collega uit de hand had kunnen lopen. Volgens plaatsvervangend post- commandant J. Boerdam vol doet Jopie aan alle veiligheids eisen. Over de precieze oorzaak van de brand wilde hij geen uit spraak doen. De totale schade wordt ge raamd op zo'n 25.000 euro. De dancing hoopt zo snel mogelijk weer de deuren te openen. Advertentie Gratis naar Waterland Neeltje Jans bij een kwartaalabonnement* 'Geldt voor een nieuw abonnement en bij automatische incasso; u ontvangt de krant de eerste twee weken gratis en twee vrijkaartjes voor Waterland Neeltje Jans zolang de voorraad strekt. Bel 0800 - 0231 231 of vul de voorpaginabon in. Kwaad was die man uit Goes. Nee, woest. Twee dagen had hij gepoogd via de telefoon door te dringen tot het servi cecentrum van het regionale nutsbedrijf. Maar het was hem niet gelukt. Pas nadat een kennis een ander num mer had aangereikt, had hij eindelijk iemand aan de lijn kunnen krijgen. De medewerkster van het servicecentrum keek er van op: het kon gebeuren dat er even gewacht moest worden, maar over het algemeen wa ren ze bij het nutsbedrijf toch telefonisch prima bereik baar. „Welk nummer hebt u dan eerst gedraaid", wilde ze we ten. „Nou", reageerde de man, nog steeds bozig, „dat num mer wat in uw briefhoofd staat: 0900-1700." En toen was het voor de me dewerkster meteen duide lijk: „Dat is niet het telefoon nummer, meneer. Dat zijn de openingstijden van ons kan toor."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 33