PZC
Geen windmolens in polder Axel raakt verstopt
Schip in zicht zonder tegenlicht
Fietsen en ook nog iets opsteken
Alerte brandweerman
smoort brandje
dancing in de kiem
Lijsttrekkers grootste partijen tegen bouw turbines AntWCrpSC hHVCIl
Zuidzande klaar
voor dorpsfeest
VAKANTIE VAKANTIE VAKANTIE
VAKANTIE
zeeuwse almanak
Telefoontje
ZEEUWS-VLAANDEREN
vrijdag 2 augustus 2002
door René Hoonhorst
AXEL - De bewoners van Axel-
Oost hoeven niet bang te zijn dat
er alsnog windmolens komen in
de Beoosten Blijpolder langs de
Langeweg. De lijsttrekkers van
CDA en PvdA, de grootste par
tijen in de huidige gemeenten
Terneuzen en Axel, voelen niets
voor vestiging van windener
gieparken op plaatsen waar de
bevolking gekant is tegen wind
turbines. De sociaal-democra
ten zien windmolens het liefst
'in of aan zee'.
De belangengroep Beoostenblij
Windmolenvrij haalde opge
lucht adem toen het Axelse col
lege twee maanden geleden
besloot de procedure tot be
stemmingsplanwijziging voor
de Beoosten Blijpolder stop te
zetten.
De gemeente Axel was al enkele
jaren bezig de kansen voor een
windmolenpark tussen Lange
weg en Hulsterseweg te inven
tariseren De gemeenteraad was
na aanvankelijke scepsis al bij
na akkoord met de komst van
een aantal windmolens, toen
een eenzame bezwaarmaakster
steun kreeg van meer omwo
nenden.
Bewoners van de wijk Zonne-
mare, de Hulsterseweg en Eer
ste- en Tweede Verkorting za
gen de 'horizonvervuiling' van
tientallen meters hoge windmo
lens niet zitten en vreesden
onder meer geluids- en scha
ft Advertentie
Vrij. 2 en Zat. 3 aug.
Groots afscheidsfeest van
het aller-aller
laatste weekend
open
Dit mag je niet missen!
duwoverlast. Beoostenblij
Windmolenvrij is tevreden over
het beleid van de huidige ge
meenteraadsleden, maar wil ze
kerheid dat het nieuwe gemeen
tebestuur geen ander standpunt
inneemt. De belangengroep
vraagt alle partijen daarom
naar de meningen over wind
energie en windparken nabij
woongebieden (specifiek de Be
oosten Blijpolder).
Daarnaast wil de belangen
groep weten of partijen in hun
verkiezingsprogramma's dui
delijk stelling nemen voor of te
gen oprichting van windturbi
neparken. De vragen zijn
gericht aan de (beoogde) lijst
trekkers van de partijen. De
lijsttrekkers van de twee groot
ste partijen (beiden wethouder
in Axel) laten al weten dat hun
partij ook in de nieuwe gemeen
te geen actie zal ondernemen om
windmolens in de Beoosten Blij
polder te plaatsen.
Draagvlak
Zowel A. van Waes (CDA) als
J. van Schaik (PvdA) stellen dat
hun partij niet tegen windener
gie is. De PvdA is voorstander
van groene stroom. Maar, zo
schrijft Van Schaik in een brief
aan de belangengroep, voor lo
caties voor windmolenparken
moet draagvlak bij omwonen
denzijn. „Ontbreekt draagvlak,
dan gaat het plan, wat de Partij
van de Arbeid betreft, niet
door." De PvdA wil windparken
in of aan zee, omdat daar de
overlast gering is.
Net als de PvdA heeft het CDA
het verkiezingsprogramma
slechts in concept gereed. Maar
Van Waes kan al beloven dat ook
het CDA geen windmolens in de
Beoosten Blijpolder wil toe
staan. „Nu er ook plannen zijn
om windmolens in de Koegors-
polder neer te zetten, mag Axel
niet helemaal worden ingeslo
ten."
Ook de ChristenUnie heeft de
Beoostenblij Windmolenvrij al
gerustgesteld. Ook die partij
ziet niets in windmolenconcen
traties vlakbij woonwijken.
Deelnemers aan de fietstocht krijgen uitleg over gemaal Paal.
foto Wim Kooyman
door René Hoonhorst
KLOOSTERZANDE - Ze zijn natuurlijk
blij dat het toch nog mooi fietsweer werd.
Maar ze hadden zich echt niet laten af
schrikken als het een hele dag was blijven
miezeren. De echtparen Manhave en Steij-
aert uit Zuidzande waren er gisteren weer
bij tijdens de derde Route 55, de door de
Zeeuws-Vlaamse Stichtingen Welzijn voor
Ouderen uitgeschreven fietsroutes.
De Manhaves en Steijaerts waren eerst met
de auto naar Kloosterzande gekomen, om
bij het gemeentehuis te vertrekken voor een
25 kilometer lange toertocht langs verschil
lende bezienswaardigheden. Ze werden niet
alleen door de snel verbeterende weersom
standigheden verrast. „Ook het programma
is leuker als we hadden durven hopen. Het
fietsen langs de zeedijk en het bezoek aan
agrarische bedrijven is leuk en de uitleg in
het pompgemaal Paal was razend interes
sant."
Ook vele andere koppels zijn enthousiast.
„We fietsen altijd graag, maar deze tochtjes
zijn zo heerlijk relaxt. Rode pijlen geven
precies aan waar je heen moet. Je hoeft dus
niet op elk kruispunt te kijken welke kant je
op moet rijden", vindt de 72-jarige me
vrouw De Hullu uit Nieuwvliet.
B. van Megen van de SWO Hontenisse is aan
het eind van de middag een tevreden mens.
„De belangstelling is boven verwachting.
Uit het Belgische Assenede kwam een club
wielrijders van 85 man deze kant op. Ik heb
voor de rest de deelnemers niet kunnen tel
len, maar uit heel Zeeuws-Vlaanderen moe
ten honderden 55-plussers deze kant op ge
komen zijn", schat Van Megen.
Ook in Sas van Gent en Axel kwamen de vo
rige twee weken al veel ouderen opdraven.
Volgende week, donderdag 8 augustus,
wordt de laatste zomertocht van Route 55 in
West-Zeeuws-Vlaanderen gehouden. Deel
nemers kunnen vanaf verschillende start
punten vertrekken tussen 10.00 en 18.00
uur.
door Wout Bareman
ANTWERPEN - De haven van
Antwerpen kan de stroom con
tainers nauwelijks nog aan. De
wegen rond de Belgische haven
stad raken verstopt, mede door
het vervoer van containers over
de weg. „De afgelopen weken is
duidelijk gebleken dat Antwer
pen als containerhaven tegen de
grenzen van haar capaciteit op
botst", stelt directeur R. Restiau
van de Antwerpse Havenge
meenschap (Agha) vast.
„Dat heeft ertoe geleid dat klan
ten niet het hoge niveau van
dienstverlening hebben gekre
gen waar ze recht op hebben."
Overslagbedrijf Hesse Noord
Natie sloot gisteren met het oog
op een verbetering van de situa
tie een convenant met de weg-
vervoersorganisatie Sava/ Fe-
betra. Daarin zijn afspraken
vastgelegd over het voorkomen
van lange wachttijden voor de
wegtransporteurs bij de Ant
werpse containerterminals. Bij
met name de Noordzeeterminal
liepen die op tot soms zelfs halve
dagen. Dat leidde tot felle pro
testen van de wegvervoerders,
die hun containers vaak te laat
afleverden bij de klant.
Agha trad op als bemiddelaar in
het conflict tussen het overslag
bedrijf en de vervoerders. In het
convenant is overeengekomen
dat de transporteurs een ver
goeding ontvangen als ze bij de
terminals te lang op hun lading
moeten wachten.
Eerder deze week werd ook een
concept-overeenkomst gesloten
met de binnenvaart. Vanaf deze
maand worden vier gratis laad-
en losploegen ingezet voor de
Rijnvaart. In een later stadium
worden het aantal ploegen op
gevoerd naar maximaal zeven
tien per week. Als de
binnenvaart 's nachts wordt af
gehandeld, is er overdag meer
ruimte voor het bedienen van
het wegvervoer. Agha werkt ook
aan andere maatregelen om de
congestie op de wegen rond
Antwerpen terug te dringen.
De containeroverslagbedrijven
zorgen niet alleen rond Antwer
pen voor de nodige problemen
Ook in de Kanaalzone en het
Sloegebied wordt extra druk op
het verkeersaanbod verwacht
als de Zeeland Containertermi-
nal van Katoen Natie, het
logistiekpark aan de Braak
manhaven en de Westerschelde-
containerterminal in het Sloe
gebied volop in gebruik zijn.
Volgens een woordvoerder van
de gemeente Terneuzen wordt
momenteel druk gestudeerd op
een oplossing voor het weg
transport tussen de Braakman
en het achterland. In de toe
komst zou het wegverkeer van
en naar het logistiek park en de
containerterminal alleen nog
kunnen beschikken over een
oostelijke verbinding via het
wegennet van de Westerschel-
detunnel. Dow Benelux heeft
bij de gemeente aangedrongen
een westelijke ontsluiting intact
te laten, al was het alleen maar
met het oog op calamiteiten
Zorgen
Volgens een woordvoerder van
Katoen Natie maakt ook dat
overslagbedrijf zich ernstig zor
gen over de verkeersafwikke
ling. „Het wegennet rond het lo-
gipark is nu te krap. We hebben
zeker in de toekomst behoefte
aan een betere, ruimere ontslui
ting."
ZUIDZANDE - Zuidzande
maakt zich op voor het jaarlijk
se dorpsfeest, dat op woensdag 7
augustus plaatsvindt.
De dag wordt traditioneel ge
opend met een rommelmarkt
die ditmaal in het dorp zelf
wordt gehouden. Er zijn gaai-
bolwedstrijden, de jeugd kan
geschminkt worden en er staan
een draaimolen en springkussen
op het Dorpsplein. Van twee tot
vier uur is er een playbackshow
op de muziektent. Daarna
speelt hier de band Gimmick.
De band Nightflyer neemt het
om acht uur over.
door Maurits Sep
Vlissingers mogen er graag over op
scheppen: „Nergens komen zee
schepen zó dicht langs de kust als bij
ons." Maar de echte spotter van zee
schepen verkiest de pier van Terneuzen
boven de boulevard van Vlissingen.
Zelfs Walsoorden staat hoger op zijn
lijstje.
De Westerschelde is een drukbevaren
rivier. Grote containerschepen stoeien
om ruimte met binnenvaartschippers,
ammoniaktankers kruisen zeiljachten
en visserschepen manoeuvreren daar
weer omheen. Om de grote schepen die
naar Antwerpen moeten veilig naar die
haven te brengen, stappen ter hoogte
van Vlissingen loodsen aan boord.
De ruim twee kilometer lange boule
vard van Vlissingen - van Nollehoofd
(windorgel) tot Keizersbolwerk
(standbeeld Michiel de Ruyter) - is een
fraai platform om de activiteiten op het
water gade te slaan. Het maakt niet uit
hoe en waar: wandel, fiets, kies een
plekje op het strand, de geasfalteerde
zeewering, een bankje of een terras.
Waar dan ook, de Westerschelde biedt
een boeiend schouwspel.
Voor Adri van de Wege kan Vlissingen
echter niet tippen aan de pier van Ter
neuzen, en zelfs niet aan Walsoorden,
een eind verderop aan de zuidelijke
boorden van de Westerschelde richting
Antwerpen. Niet omdat hij in Terneu
zen woont, maar om een hele prakti
sche reden.
Van de Wege: „De meeste kans op het
spotten van schepen heb je in de na
middag, vanaf pakweg drie uur. Dat zit
zo: schepen willen overdag gelost wor
den in Antwerpen en 's nachts varen.
Dat is het goedkoopst. Havenwerkers
werken immers overdag, net als ieder
een. 's Avonds lossen kost dus extra
geld. Dat betekent dat de schepen in de
tweede helft van de middag weer rich
ting zee gaan. Hier in Terneuzen heb ik
de zon dan in de rug, in Vlissingen kij
ken ze tegen de zon in."
Het lijkt een triviale verklaring, maar
voor Van de Wege is de stand van de zon
van het allergrootste belang. Als
scheepsspotter verzamelt hij foto's van
passerende vaartuigen. Aan de
Zeeuws-Vlaamse zijde beschijnt de zon
de schepen. In Vlissingen zorgt het te
genlicht voor weliswaar mooie, maar
voor spotters onbruikbare foto's: de
naam is niet te lezen. Daarom komen
zelfs de Walcherse spotters naar Ter
neuzen, weet hij.
Binnenvaart
Hetzelfde lichtprobleem doet zich voor
in Hansweert. Op zich best een aardige
plek om de scheepvaart te bekijken,
zegt Van de Wege. Maar behalve de zon
maakt ook de binnenvaart die plek on
geschikt voor de echte spotter. „Wij
Bij Walsoorden varen de grote zeeschepen vlak langs de kust.
foto Charles Strijd
willen alleen het schip op de foto, an
ders niks. Voor toeristen is het leuk als
er andere schepen door het beeld varen
maar voor ons niet."
Zelfs in Terneuzen heeft hij wel eens
last van de binnenvaart. Daarom is er
één plek nog beter dan de pier en dat is
de verkeerspost aan de westkant van
het Kanaal van Terneuzen naar Gent.
„Wij noemen die plek Canada. Vraag
me niet waarom, dat weet ik ook niet."
Van de Wege spaart alleen foto's van
schepen die langs zijn woonplaats va
ren. Andere spotters hebben slechts be
langstelling voor een bepaald type
schip: autoschepen, koelschepen,
sleepboten. Weer anderen verzamelen
alles van één rederij.
Onder de verzamelaars bestaat een le
vendige ruilhandel in foto's. „Als ze
weten dat hier een schip langskomt,
komen ze om een foto te maken. Som
migen maken meer foto's zodat ze die
kunnen ruilen tegen plaatjes van sche
pen die ze nog niet hebben. Natuurlijk
is het het leukste om het schip zelf te fo
tograferen, maar het gaat er uiteinde
lijk toch om de verzameling compleet
te krijgen."
Terneuzen wordt volgens Van de Wege
niet alleen door Zeeuwse spotters be
zocht, zelfs in het buitenland staat de
stad hoog aangeschreven onder spot
ters. Britse ships lovers komen met ge
organiseerde busreizen de Noordzee
over naar Hoek van Holland en gaan
via Rotterdam en Terneuzen naar Zee-
brugge en Noord-Frankrijk."
Veerplein
Een alternatief voor Terneuzen is Wals
oorden. Het oude veerplein, de dijk, het
strandje „Daar kun je de schepen bijna
aanraken", verklapt Van de Wege. „En
ook daar is de diversiteit van de sche
pen groot." Maar waarom zitten er dan
toch altijd spotters op de Vlissingse
boulevard? Eenvoudig: omdat de zon
niet altijd schijnt. Waarom zou je dan
de oversteek wagen? En als de super
spot wel brandt, hierbij enkele fotogra
fische weetjes om het probleem te om
zeilen. Hier volgen ze:
Bij het standbeeld van Michiel de
Ruyter: na 13.00 uur.
Op de boulevards De Ruyter, Evert -
sen en Bankert: tot 11.00 uur of na
18.00 uur.
Bij het windorgel: na 18.00 uur.
Voor de mooie sfeervolle plaatjes met
schepen in silhouet: negeer de tips en
doe precies het tegenovergestelde.
door René van Stee
SLUIS - Door kordaat ingrijpen
van een toevallig aanwezige
brandweerman is in bar-dan-
cing Jopie aan de Kaai in Sluis
in de nacht van woensdag op
donderdag een grote brand
voorkomen.
Omstreeks twaalf uur zagen be
zoekers op de bovenverdieping
rook uit de vloer komen, boven
de meterkast op de begane
grond. Er bleek brand te zijn
ontstaan in twee oververhitte
transformatoren die onder meer
de regelapparatuur van de
sfeerverlichting voeden. De
brandweerman doofde het vuur
in het plafond met brandblus
sers. De ruim dertig bezoekers
van de discotheek konden het
pand tijdig verlaten.
Het brandweerkorps van Sluis
doofde uiteindelijk de laatste
smeulende resten. Uit voorzorg
werd ook een flink stuk plafond
gesloopt. „Om te kijken hoe ver
de electrische bedrading inmid
dels was gesmolten en de juiste
preventieve maatregelen te ne
men", verklaart postcomman-
dant J. de Meijer van de brand
weer in Sluis. Volgens hem had
de brand zonder ingrijpen van
zijn collega uit de hand had
kunnen lopen.
Volgens plaatsvervangend post-
commandant J. Boerdam vol
doet Jopie aan alle veiligheids
eisen. Over de precieze oorzaak
van de brand wilde hij geen uit
spraak doen.
De totale schade wordt ge
raamd op zo'n 25.000 euro. De
dancing hoopt zo snel mogelijk
weer de deuren te openen.
Advertentie
Gratis naar Waterland Neeltje Jans
bij een kwartaalabonnement*
'Geldt voor een nieuw abonnement en bij automatische incasso;
u ontvangt de krant de eerste twee weken gratis en twee vrijkaartjes
voor Waterland Neeltje Jans zolang de voorraad strekt.
Bel 0800 - 0231 231 of vul de voorpaginabon in.
Kwaad was die man uit Goes.
Nee, woest. Twee dagen had
hij gepoogd via de telefoon
door te dringen tot het servi
cecentrum van het regionale
nutsbedrijf. Maar het was
hem niet gelukt. Pas nadat
een kennis een ander num
mer had aangereikt, had hij
eindelijk iemand aan de lijn
kunnen krijgen.
De medewerkster van het
servicecentrum keek er van
op: het kon gebeuren dat er
even gewacht moest worden,
maar over het algemeen wa
ren ze bij het nutsbedrijf toch
telefonisch prima bereik
baar.
„Welk nummer hebt u dan
eerst gedraaid", wilde ze we
ten.
„Nou", reageerde de man,
nog steeds bozig, „dat num
mer wat in uw briefhoofd
staat: 0900-1700."
En toen was het voor de me
dewerkster meteen duide
lijk: „Dat is niet het telefoon
nummer, meneer. Dat zijn de
openingstijden van ons kan
toor."