PZC
Ondernemers frustreren controles
Schip in zicht zonder tegenlicht
Borssele toont veelzijdigheid
Eigenaar bunker
wist niets van
xtc-laboratorium
Graven Colijnsplaat
worden niet geruimd
Reimerswaal wil meer medewerking bij inhaalslag vergunningen
Nederlandse
kabel voor
Nieuw-Namen
zeeuwse almanak
Telefoontje
VAKANTIE VAKANTIE YAK WTIE
VAKANTIE
BEVELANDEN/THOLEN
vrijdag 2 augustus 2002
door Rob Paardekam
KRUININGEN - Burgemeester
en wethouders van Reimers
waal vinden dat ondernemers
uit de gemeente beter moeten
meewerken als het gaat om
de inhaalslag voor gebruiks
vergunningen. In een brief aan
de ondernemersvereniging
spreekt het college dreigende
taal.
Naar aanleiding van de rampen
in Enschede en Volendam is
ook de gemeente Reimerswaal
begin dit jaar gestart met het
controleren van openbare ge
bouwen op brandveiligheid
om ze vervolgens - mits alles in
orde is - van een gebruiksver
gunning te voorzien. Het gaat
om ruim tweehonderd gebou
wen. die in een periode van vijf
jaar allemaal aan de beurt ko
men.
De gemeente heeft besloten een
vooroverleg met de eigenaren
van de betreffende gebouwen te
introduceren, omdat het opstel
len van een aanvraag voor een
gebruiksvergunning behoorlijk
ingewikkeld is. Het overleg
komt echter nauwelijks van de
grond, omdat veel aangeschre
ven bedrijven de brief van de ge
meente terzijde leggen en niet
reageren.
Tijdverlies
Volgens het college gaat hier
door veel tijd verloren en daar
om heeft het college besloten de
Advertentie
diverse termijnen in de proce
dure te bekorten. Bedrijven die
worden aangeschreven voor het
vooroverleg hebben nu nog ne
gentig dagen de tij d om te reage
ren, maar vanaf 15 augustus nog
maar zes weken.
Als er binnen die tijd geen reac
tie komt, krijgen bedrijven een
brief waarin staat dat men twee
maanden de tijd heeft om een
definitieve aanvraag voor een
gebruiksvergunning in te die
nen. Als ook daarop geen reactie
komt, wordt het handhavings-
traject gestart. Dat kan uitein
delijk leiden tot sluiting van een
bedrijf of instelling, aldus het
college in zijn brief aan de On
dernemers Vereniging Reimers
waal.
Uit de controles die tot nu toe
zijn uitgevoerd, blijkt dat veel
gebouwen een te laag brandvei
ligheidsniveau hebben. Met bij
na alle bezochte panden is wel
iets aan de hand De gemeente
wijt dit vooral aan onwetend
heid en een gebrek aan commu
nicatie in de bouwwereld. De
bereidwilligheid van eigenaren
om noodzakelijke veranderin
gen aan te brengen is niet altijd
even groot.
Volgens de gemeente staan ze
open voor suggesties als men
daar zelf het nut van inziet en
het niet te veel kost. Als het om
ingrijpender zaken gaat, zoals
brandmeldinstallaties, zouden
de eigenaren veel moeilijker te
overtuigen zijn.
Kleinigheden
Het merendeel van de aange
troffen onvolkomenheden be
treft echter 'kleinigheden' die
relatief gemakkelijk en goed
koop te verhelpen zijn. Daarbij
moet gedacht worden aan deur
sluitingen, het aanbrengen van
nood- en transparantverlich
ting, het verbeteren van blus
middelen, het aanbrengen van
vluchtwegaanduidingen en het
wegnemen van belemmeringen
langs vluchtwegen.
Direct na de schoolvakantie wil
de gemeente beginnen met de
controle van onderwijsinstel
lingen.
Deelnemers aan de puzzeltocht door Borssele kwamen ook bij papegaaienkweker Marco Klaassen terecht.
foto Willem Mieras
door Rosalie Buizer
BORSSELE - Wie denkt aan Borssele
denkt al snel aan de kerncentrale. Maar
Borssele is meer dan alleen industrie.
Gisteren konden inwoners en toeristen van
het dorp deze op een andere manier leren
kennen.
Een aantal inwoners van Borssele nam het
initiatief een puzzeltocht te organiseren in
en rond Borssele. Een tocht van dertien ki
lometer lang, langs een achttal leuke en
leerzame bedrijven, boerderijen en ateliers.
Dit jaar meldden zich meer dan honderd
deelnemers aan, veel meer dan vorig jaar.
Helma Zweemer, mede-organisator van de
fietstocht, is blij verrast: „Het is echt over
weldigend. We hebben wel wat meer aan
promotie gedaan en het weer werkt ook
goed mee, maar dit hadden we niet ver
wacht."
Een van de deelnemende bedrijven was pa
pegaaienkweker Klaassen. „Het is niet een
bedrijf dat je verwacht hier. Sterker nog,
niemand weet dat het in Borssele zit. Vanaf
de wegkant is er niets van te zien, en daarom
is het ook zo leuk dat nu iedereen kennis
maakt met het bedrijf", vertelt Marco
Klaassen, eigenaar van het bedrijf.
Voor Ellie Hagen is het net zo. Zij fietst sa
men met haar kinderen Stefan, Amber en
vriendje George de puzzeltocht.,Het is heel
leuk om eens te kijken op een bedrij f waar je
niet zo snel zou komen en zo maak je er een
gezellig dagje van." Haar zoon Stefan heeft
het wel naar z'n zin bij de papegaaien. Hij
kijkt zijn ogen uit en vindt het bedrijf het
leukste tot nu toe. Maar het viertal is nog
niet klaar met de tocht. Ze krijgen een puz
zelstukje mee van Klaassen om op weg te
gaan naar het volgende bedrijf. „Straks
gaan we nog naar een imker, naar een origi
nele molen en schapen aaien." Voor Helma
Zweemer is het succes van deze puzzeltocht
reden om volgend jaar weer op zoek te gaan
naar bedrijven die mee willen werken aan
de tocht.
door Ingrid Huibers
KLOETINGE - Eigenaar
E. Bakker van de bunker aan de
Kloetingse Zomerweg had vol
gens eigen zeggen geen idee dat
een ruimte in zijn pand dienst
deed als xtc-laboratorium.
„Die ruimte werd kort geleden
door een medewerker van mij
verhuurd aan iemand die claim
de een schildersbedrijf te heb
ben", zegt Bakker. „Afgelopen
juni heeft deze meneer een
huurcontract getekend en half
juli heeft hij de ruimte betrok
ken. Als ik enig idee had gehad
wat hij daar uitspookte, had ik
als eerste bij de politie gezeten."
Het xtc-laboratorium kwam
aan het licht kort na een grote
brand die afgelopen zaterdag
rond het middaguur in het pand
uitbrak. Daarbij raakten drie
mensen gewond die in de bun
ker aan het werk waren.
Kort na de vondst van het labo
ratorium hield de politie vier
verdachten aan. Het gaat om
drie mannen en een vrouw, in
leeftijd variërend tussen de 25
en 43 jaar.
De verdachten, die overigens al
lemaal afkomstig zijn van bui
ten Zeeland, zitten op dit mo
ment nog vast. Eén van hen is
inmiddels aan de officier van
justitie en de rechter-commis-
saris voorgeleid en zal worden
vervolgd, zo meldt een woord
voerster van het Openbaar Mi
nisterie. Het onderzoek tegen de
andere drie verdachten is nog
niet afgerond.
On line
Bakkers bedrijf, CyberBunker
BV, dat onder meer fungeert als
webhost, is vandaag als alles
goed gaat weer on line. „De ser
vers waren gelukkig niet be
schadigd", zegt Bakker. „Het
duurde alleen tot gisteren tot we
weer stroom hadden. Verder is
er veel rook- en roetschade."
Ook de twee servers die het be
drijfje Creative Minds Webhos-
ting van de uit Tilburg afkom
stige S. Godefroy zes maanden
geleden in de bunker had ge
stald, waren gisteravond weer
on line.
De bunker aan de Zomerweg,
die vier verdiepingen de grond
in steekt, werd in de jaren 50 ge
bouwd om ten tijde van een nu
cleaire oorlog als schuilplaats te
kunnen dienen. Enkel jaren ge
leden verkocht Defensie het ge
bouw aan Bakker.
NIEUW NAMEN - Met een
beetje geluk wordt Nieuw Na
men nog voor december aange
sloten op een Nederlands kabel
netwerk van Zekatel van Delta.
De Nieuw Namenaren willen al
jaren aangesloten worden op de
Nederlandse kabel. Ze hebben
het al die tijd met een Belgische
kabel moeten doen en dat bete
kende minder Nederlandse zen
ders, een mindere beeldkwali
teit en al helemaal geen internet
via de kabel. Terwijl de grootste
delen van Zeeuws-Vlaanderen
al meer dan tien jaar aangeslo
ten zijn op het Nederlandse
netwerk, werd Nieuw Namen
toebedeeld aan het huidige
Elektrabel uit België.
Nieuw Namen was voor Zekatel
destijds te ver weg. Een enquête
gehouden door de dorpsraad,
wees enkele jaren geleden al uit
dat de dorpelingen graag op de
Nederlandse kabel willen om
alle Nederlandse commerciële
zenders te zien en te kunnen in
ternetten.
Delta zal glasvezelkabel aan
leggen. Vanaf dat moment kun
nen de inwoners ook internetten
via de kabel. De streefdatum
voor de aansluiting is 1 decem
ber.
door Ingrid Huibers
COLIJNSPLAAT - Het plan om
op termijn graven te ruimen op
de algemene begraafplaats in
Colijnsplaat is voorlopig van de
baan.
Burgemeester en wethouders
van de gemeente Noord-Beve
land hebben eindelijk overeen
stemming bereikt met de maat
schap Van der Weele over de
aankoop van een stuk grond.
Daarmee kan de begraafplaats
de komende decennia met zo'n
negenhonderd graven worden
uitgebreid.
Het gaat om ruim twee hectare
land aan de noordoostkant van
het kerkhof. Uitbreiding van de
begraafplaats is hard nodig,
want het huidige terrein is ver
moedelijk over een jaar vol. Om
dat het vorige college van B en
W eraan twijfelde of het wel zou
lukken de voor de uitbreiding
benodigde grond aan te kopen,
wilde het een ruimingsprocedu
re in gang zetten. De bestuur
ders hadden daarvoor een aan
tal oude graven, waaronder ook
kindergraven, uit de periode
1933-1961 op het oog.
Het ruimen van graven stuitte
echter op verzet in de gemeente
raad. Vooral het CDA en de SGP
hadden grote moeite met het
idee en verweten het college
vervolgens dat er veel te weinig
moeite was gedaan om met de
eigenaren van de grond tot over
eenstemming te komen. SGP-
voorman A. van der Maas - in
middels wethouder ruimtelijke
ordening - gaf de bestuurders
zelfs een 'bestuurlijke onvol
doende'.
Alvorens de koop daadwerke
lijk gesloten wordt, zal het col
lege het nu gesloten principe
akkoord nog wel aan de ge
meenteraad voorleggen. Dat ge
beurt pas na de zomervakantie.
Advertentie
E00SKS,
Gratis naar Waterland Neeltje Jans
bij een kwartaalabonnement*
'Geldt voor een nieuw abonnement en bij automatische incasso:
u ontvangt de krant de eerste twee weken gratis en twee vrijkaartjes
voor Waterland Neeltje Jans zolang de voorraad strekt.
Bel 0800 - 0231 231 of vul de voorpaginabon in.
Kwaad was die man uit Goes
Nee, woest. Twee dagen had
hij gepoogd via de telefoon
door te dringen tot het servi
cecentrum van het regionale
nutsbedrijf. Maar het was
hem niet gelukt. Pas nadat
een kennis een ander num
mer had aangereikt, had hij
eindelijk iemand aan de lijn
kunnen krijgen.
De medewerkster van het
servicecentrum keek er van
op: het kon gebeuren dat er
even gewacht moest worden,
maar over het algemeen wa
ren ze bij het nutsbedrijf toch
telefonisch prima bereik
baar.
„Welk nummer hebt u dan
eerst gedraaid", wilde ze we
ten.
„Nou", reageerde de man,
nog steeds bozig, „dat num
mer wat in uw briefhoofd
staat: 0900-1700."
En toen was het voor de me
dewerkster meteen duide
lijk: „Dat is niet het telefoon
nummer, meneer. Dat zijn de
openingstijden van ons kan
toor.
Vrij. 2 en Zat. 3 aug.
Groots afscheidsfeest van
het aller-cilier
laatste weekend
open
Dit mag je niet missen!
willen alleen het schip op de foto, an
ders niks. Voor toeristen is het leuk als
er andere schepen door het beeld varen,
maar voor ons niet."
Zelfs in Terneuzen heeft hij wel eens
last van de binnenvaart. Daarom is er
één plek nog beter dan de pier en dat is
de verkeerspost aan de westkant van
het Kanaal van Terneuzen naar Gent
„Wij noemen die plek Canada. Vraag
me niet waarom, dat weet ik ook niet."
Van de Wege spaart alleen foto's van
schepen die langs zijn woonplaats va
ren. Andere spotters hebben slechts be
langstelling voor een bepaald type
schip; autoschepen, koelschepen,
sleepboten. Weer anderen verzamelen
alles van één rederij.
Onder de verzamelaars bestaat een le
vendige ruilhandel in foto's. „Als ze
weten dat hier een schip langskomt,
komen ze om een foto te maken. Som
migen maken meer foto's zodat ze die
kunnen ruilen tegen plaatjes van sche
pen die ze nog niet hebben. Natuurlijk
is het het leukste om het schip zelf te fo
tograferen, maar het gaat er uiteinde
lijk toch om de verzameling compleet
te krijgen."
Terneuzen wordt volgens Van de Wege
niet alleen door Zeeuwse spotters be
zocht, zelfs in het buitenland staat de
stad hoog aangeschreven onder spot
ters. „Britse ships lovers komen met ge
organiseerde busreizen de Noordzee
over naar Hoek van Holland en gaan
via Rotterdam en Terneuzen naar Zee-
brugge en Noord-Frankrijk."
Veerplein
Een alternatief voor Terneuzen is Wals
oorden. Het oude veerplein, de dijk, het
strandje. „Daar kun je de schepen bijna
aanraken", verklapt Van de Wege. „En
ook daar is de diversiteit van de sche
pen groot." Maar waarom zitten er dan
toch altijd spotters op de Vlissingse
boulevard? Eenvoudig: omdat de zon
niet altijd schijnt. Waarom zou je dan
de oversteek wagen? En als de super
spot wel brandt, hierbij enkele fotogra
fische weetjes om het probleem te om
zeilen. Hier volgen ze:
Bij het standbeeld van Michiel de
Ruyter: na 13.00 uur.
Op de boulevards De Ruyter, Evert-
sen en Bankert: tot 11.00 uur of na
18.00 uur.
Bij het wind orgel: na 18.00 uur.
Voor de mooie sfeervolle plaatjes met
schepen in silhouet: negeer de tips en
doe precies het tegenovergestelde.
doorMaurits Sep
Vlissingers mogen er graag over op
scheppen: „Nergens komen zee
schepen zó dicht langs de kust als bij
ons." Maar de echte spotter van zee
schepen verkiest de pier van Terneuzen
boven de boulevard van Vlissingen.
Zelfs Walsoorden staat hoger op zijn
lijstje.
De Westerschelde is een drukbevaren
rivier. Grote containerschepen stoeien
om ruimte met binnenvaartschippers,
ammoniaktankers kruisen zeiljachten
en visserschepen manoeuvreren daar
weer omheen. Om de grote schepen die
naar Antwerpen moeten veilig naar die
haven te brengen, stappen ter hoogte
van Vlissingen loodsen aan boord.
De ruim twee kilometer lange boule
vard van Vlissingen - van Nollehoofd
(windorgel) tot Keizersbolwerk
(standbeeld Michiel de Ruyter) - is een
fraai platform om de activiteiten op het
water gade te slaan. Het maakt niet uit
hoe en waar: wandel, fiets, kies een
plekje op het strand, de geasfalteerde
zeewering, een bankje of een terras.
Waar dan ook, de Westerschelde biedt
een boeiend schouwspel.
Voor Adri van de Wege kan Vlissingen
echter niet tippen aan de pier van Ter
neuzen, en zelfs niet aan Walsoorden,
een eind verderop aan de zuidelijke
boorden van de Westerschelde richting
Antwerpen. Niet omdat hij in Terneu
zen woont, maar om een hele prakti
sche reden.
Van de Wege; „De meeste kans op het
spotten van schepen heb je in de na
middag, vanaf pakweg drie uur. Dat zit
zo: schepen willen overdag gelost wor
den in Antwerpen en 's nachts varen.
Dat is het goedkoopst. Havenwerkers
werken immers overdag, net als ieder
een. 's Avonds lossen kost dus extra
geld. Dat betekent dat de schepen in de
tweede helft van de middag weer rich
ting zee gaan. Hier in Terneuzen heb ik
de zon dan in de rug, in Vlissingen kij
ken ze tegen de zon in."
Het lijkt een triviale verklaring, maar
voor Van de Wege is de stand van de zon
van het allergrootste belang. Als
scheepsspotter verzamelt hij foto's van
passerende vaartuigen. Aan de
Zeeuws-Vlaamsezijdebeschijntdezon
de schepen. In Vlissingen zorgt het te
genlicht voor weliswaar mooie, maar
voor spotters onbruikbare foto's: de
naam is niet te lezen. Daarom komen
zelfs de Walcherse spotters naar Ter
neuzen, weet hij.
Binnenvaart
Hetzelfde lichtprobleem doet zich voor
in Hansweert. Op zich best een aardige
plek om de scheepvaart te bekijken,
zegt Van de Wege. Maar behalve de zon
maakt ook de binnenvaart die plek on
geschikt voor de echte spotter. „Wij
Bij Walsoorden varen de grote zeeschepen vlak langs de kust. foto Charles Strijd
Waar moet
je zijn als je
in Zeeland
op vakantie
bent