Een etiket op iedere woonsmaak
Opperste concentratie
gevangen op groot doek
km;
Bestrijding van
muskusrat werpt
zijn vruchten af
Boeiende
expositie in en rond stadhuis
10
Ouwerkerkse
historie in dia's
en maquettes
Typeringen
Jean Dubé speelt in kerk Veere
kunst cultuur
dinsdag 30 juli 2002
door Jan Jansen
TERNEUZEN - Na jaren van
vergeefs lijkende moeite hebben
de rattenvangers van West-
Zeeuws-Vlaanderen nu einde
lijk wel succes. De muskusrat
moet het onderspit delven. In
amper twee jaar tijd is het aan
tal gevangen ratten gehalveerd
en dat kan maar één ding bete
kenen: er zitten er veel minder.
Lange tijd had West-Zeeuws-
Vlaanderen met voorsprong de
grootste muskusrattenpopula-
tie van heel Zeeland. Nog in
2000 maakten zeven rattenvan
gers er zo'n dertigduizend on
schadelijk. Vorig jaar was dat
aantal al gedaald tot twintig
duizend en de cijfers over de
eerste vier maanden van 2002
duiden op een verdere terugloop
met nog eens een kwart.
J. Steijaert, waterschapbe
stuurder, noemt het 'een grote
klapper' en schrijft die toe aan
het inzetten van twee extra rat
tenvangers. „Kennelijk was dat
nodig om de zaak enigszins on
der controle te krijgen." Enigs
zins, zegt hij met nadruk, want
nog altijd telt het gebied bijna
acht keer zoveel muskusratten
als volgens landelijke normen
gewenst is.
Wat hem betreft blijven de ze
ven rattenvangers daarom
voorlopig actief in West-
Zeeuws-Vlaanderen. „Als je
maar even verslapt met de be
strijding, heb je zo weer een ex
plosie en hol je weer achter de
feiten aan. Dat hebben we al
vaak genoeg gezien."
Het bewijs dat de gezamenlijke
dienst van de twee Zeeuwse wa
terschappen niet op zijn lauwe
ren kan rusten, wordt ook in
andere regio's geleverd. In wes
telijk Zuid-Beveland bijvoor
beeld verdrievoudigde vorig
jaar het aantal vangsten.
Taluds
Waterschappen en boeren ma
ken zo'n verbeten jacht op de
muskusrat omdat het dier de ta
luds van sloten ondergraaft.
Grote brokken klei verdwijnen
daardoor in het water en strem
men de waterafvoer. Vooral bij
de extreme regenval van de
laatste tijd levert dat problemen
op. De waterschappen zien zich
gedwongen tot reparatie van de
taluds, maar dat kost handenvol
geld.
Omdat de rat met name vanuit
de grensstreek oprukt, wordt de
Belgen vaak verweten dat ze j'
verantwoordelijk zijn voor de
enorme populatie. „Maar an-
dersom kijken zij weer naar ons
En ik moet ook zeggen dat zij de
laatste jaren hun zaakjes beter
op orde hebben. Er wox-dt beter
samengewerkt tussen de ver
schillende instanties", aldus
Steijaert.
OUWERKERK - De werkgroep
Oud Ouwerkerk in Documenten
houdt woensdag 14 augustus in
het dorpshuis voor de tweede
keer dit zomerseizoen een bij
eenkomst waar met maquettes,
dia's en verhalen de geschiede
nis van Ouwerkerk nader wordt
belicht.
De werkgroep constateert een
groeiende belangstelling van
recreanten voor de omgeving
waar zij vertoeven. Daarnaast
horen ook de huidige bewoners
graag iets over de historie en
ontwikkelingen van hun dorp.
Met een maquette van de oude
kerk en toren, gemaakt door
M. Romeijn, wordt een indruk
gegeven van Ouwerkerk rond
1900. De nadruk lag vooral op
het kleinschalig dorpsleven,
met nog een aanzienlijke hoe
veelheid winkels en bedrijven.
Aan de hand van dia's en verha
len wordt de bezoekers een
beeld gepresenteerd van de
afgelopen eeuw en van hoe
Ouwerkerk langzaam zijn te-
genwoordig aanzien kreeg. De
bijeenkomst in het dorpshuis
begint om 14.00 uur.
door Emile Calon
Mark Riemens woont samen met
zijn vriendin in een moderne
koopwoning aan de rand van Terneu-
zen. De woonkamer van de jonge
technisch specialist wordt gedomi
neerd door een enorme hightech-tele
visie terwijl aan de wanden veelkleu
rige foto's hangen uit Thailand, de
Malediven en Mexico. Zijn werkka
mer is gevuld met de modernste com-
municatie-apparatuur terwijl in zijn
keuken de elektronica ook volop aan
wezig is.
's Avonds is hij zelden thuis. Hij werk
dan over, sport of is te vinden in een
van de trendy uitgaansgelegenheden
in Antwerpen of Brussel. Riemens is
een schoolvoorbeeld van een actieve
individualist. Hij is altijd op zoek
naar spanning, internationaal geori
ënteerd, ambitieus, trendgevoelig,
zeer geïnteresseerd in informatie
technologie en mobiel. Hij woont in
een modern huis, voorzien van de mo
dernste snufjes. Hij heeft weinig con
tact met zijn buren noch met mensen
uit zijn wijk. Riemens vindt het zeer
jammer dat hij in Temeuzen geen ge
bruik kan maken van een boodschap
pendienst. Nu is hij gedwongen een
deel van zijn tijd 'te verdoen' in super
markten. Liever zou hij on-line zijn
verse pasta, peultjes en halfvolle melk
bestellen zoals hij nu ook al met zijn
boeken en apparatuur doet.
Woonbelevingsgroepen
Het onderzoeksbureau Motivaction
heeft op basis van verschillende
woonbehoeften en normen- en waar
denoriëntaties de consumenten
onderverdeeld in zeven 'woonbele
vingsgroepen'. Het zijn: Tolerante So-
cialisers, Volkse Familieclan, Actieve
Individualisten, Huiselijken, Gehaas
te Middenklassers, Gemeenschapsge-
zinden en Gesettelde Idealisten. Deze
groepen onderscheiden zich op vele
terreinen. Zo zijn de gesettelde idea
listen modem op het gebied van nor
men en waarden en willen ze ook zo
modern mogelijk wonen. Riemens en
alle andere actieve individualisten
zijn iets minder modern als het gaat
om normen en waarden. Hun woon
wensen komen echter geheel overeen
met die van de gesettelde idealisten.
Die laatste groep is relatief hoog op
geleid en maakt deel uit van de hoge
sociale klassen. Deze mensen zi jn vol
gens Motivaction geïnteresseerd in
rialistisch, leven onder tijdsdruk, zijn
gericht op privacy en veiligheid en
houden van luxe en gemak. Ze hebben
veelal een middelbare opleiding ach
ter de rug en wonen in een nieuw
bouwwoning, voorzien van alle ge
makken. De woonkamer van de ruime
en luxueuze woning is het visitekaart-
je van deze relatief jonge gezinnen
met thuiswonende kinderen.
De tolerante socialisers zijn geïnte
resseerd in andere culturen en levens
vormen, milieubewust, relatief wel
gesteld, hoger opgeleid en niet
bijzonder ambitieus. Ze hebben in
tensief contact met de buren, houden
van een levendige sfeer op straat,
gaan graag uit in de buurt en hun
huiskamer is een echte woonkamer.
De huiselijken vormen de midden
moot als gekeken wordt naar normen
en waarden en de woningvoorkeur. Ze
zijn veelal gepensioneerd, voelen zich
onveilig, zijn gericht op huiselijkheid
en rust en hebben behoefte aan sociale
foto Marijke Folkertsma
controle. Hun huurwoning, want ze
hebben te weinig geld voor een koop
woning, is huiselijk, netjes en extra
beveiligd. Ze hechten weinig aan luxe
en een balkon of tuin vinden ze ook
niet belangrijk. De aanwezigheid van
voorzieningen in de buurt vinden ze
wel belangrijk.
De gemeenschapsgezinden ten slotte
wonen redelijk traditioneel. Op het
gebied van normen en waarden zijn ze
het meest behoudend. Ze hebben be
hoefte aan harmonie, rust en een over
zichtelijk leven. Houden van traditio
nele waarden en zijn weinig tolerant
ten opzichte van mensen met een an
dere levenshouding. Ze leven gezond,
zijn sober en de kinderen zijn al de
deur uit. Ze wonen veelal in een koop
woning in een dorp, zijn honkvast en
houden niet van veel luxe. Ze zijn in
alles het tegenovergesteld van Mark
Riemens hoewel hij vermoedt dat hij
over vele jaren ook ingedeeld wordt in
die laatste categorie.
Zonnemaire is een plaats waar de gemeenschapsgezinden graag wonen.
mensen en wereldse zaken, milieube
wust, houden van status, zijn onaf
hankelijk en vinden privacy zeer be
langrijk. Ze zijn zeker te vinden in de
woningen in de Middelburgse binnen
stad want deze groep houdt van een
woning met een historische waarde.
Een vrijstaande woning met een fikse
tuin is ook goed, want zoiets biedt de
mogelijkheid om een eigen leefplek te
creëren. Ze houden van klussen in
huis en tuinieren en besteden veel tijd
aan de inrichting var. het huis.
De volkse familieclan kiest juist voor
een zo traditioneel mogelij k huis en op
het gebied van normen en waarden is
men redelijk traditioneel. Laat alles
maar bij het oude, is zo'n beetje het
motto van deze groep. Men is gericht
op de familie- en viiendenkring en
staat weinig open voo" andere levens
wijzen. Deze mensen zijn volgens Mo
tivaction materialistsch ingesteld,
vaak lager opgeleid in de kinderen
wonen in de meeste gevallen nog
thuis. Ze wonen in goed onderhouden
rijtjeswoningen, dichtbij familie,
vrienden en geboorteplaats, in cle
buurt van een winkel; zezijn honkvast
en houden van klussen.
De gehaaste middenklassers en tole
rante socialisers hebben ongeveer de
zelfde voorkeur voor een wat moder
nere woning. Als gekeken wordt naar
normen en waarden verschillen ze. De
eerste groep is dan een stuk behou
dender. Ze zijn statusgevoelig, mate
Het schilderij van twee spelende kinderen is een van de blikvangers op de expositie van Koen Vermeide. foto Marijke Folkertsma
door Ali Pankow
RENESSE - De strakke witte wanden van
expositieruimte Plus Min aan de Rampweg
in Renesse zijn perfect voor de grote schil
derijen van Koen Vermeide. Hij is Zeeuw
van oorsprong, maar woont in Amsterdam.
Zijn lijntje met deze provincie, maar vooral
ook zijn werk waren aanleiding voor gale
riehouder Jan van Munster om Vermeide uit
te nodigen voor een expositie.
De tentoonstelling vormt een intermezzo in
de manifestatie Xenia, de expositiereeks
van drie beeldend kunstenaressen, samen
gesteld door gastcurator Edwin Jacobs.
Koen Vermeule maakt figuratieve en land
schappelijke olieverfschilderijen op groot
formaat. Alledaagse onderwerpen weet hij
op zeer bijzondere wijze uit te beelden.
Prachtige blikvanger in Plus Min is zijn
schilderij van twee spelende kinderen op
een stadsplein. De wijze waarop hij verstil
ling en beweging ineen vat, fascineert. De
kinderen lijken druk in de weer met een bal
spel. Een moment van opperste concentra
tie in hun spel weet Vermeule te vangen,
maar in datzelfde verstilde beeld trilt de
voorafgaande beweging nog na en is de ko
mende reactie al zichtbaar. Het betegelde
stadsplein en de contouren van de snelweg
als achtergrond bieden het schilderij een
mysterieus en surrealistisch karakter.
Ijsvloer
Van vergelijkbaar kaliber is het schilderij
met het geïsoleerde beeld van een man en
vrouw in paars/zwarte kleding op een ijzig
blauwe vloer. Ook hier valt vooral de inten
se concentratie van de personen op. Ze lij
ken volkomen gefixeerd op één punt op de
'ijsvloer'.
Ook Vermeules landschappen stralen een
ongrijpbare, haast magische sfeer uit. Het
dominante dreigende zwart dat hij erin ver
werkt, draagt daar in belangrijke mate toe
bij. In combinatie met het azuur van de
lucht en de gele gloed van de grond biedt hij
de uitgestrektheid van het land een unieke
schoonheid.
Verrassend is dan weer het schilderij met
daarop een enorm bouwterrein met futuris
tische vormen en als contrast een alledaagse
bouwkeet in lelijk groen.
Een geknielde man in gebed wekt de indruk
van een vluchteling die krampachtig een
beter lot wil afdwingen. Eenzelfde sfeer
ademt het schilderij met een in zwarte
tinten geschilderde man die niet meer
lijkt te strijden, maar uiteindelijk berust in
zijn uitzichtloos lot. Het werk biedt overi
gens ook alle ruimte voor andere i nterpreta-
ties.
De expositie van Koen Vermeule in Plus Min
is nog tot en met 11 augustus geopend op za
terdag en zondag van 12.00 tot 17.00 uur.
VEERE - De Stichting Nieuwe
Muziek heeft de Franse pianist
Jean Dubé gecontracteerd
voor een concert in de Grote
Kerk van Veere. Zaterdag 3
augustus zal deze eerste prijs
winnaar van het 6e Internatio
nale Liszt Muziekconcours
2002 werk spelen van Liszt,
Beethoven, Field, Grieg en
Kodaly.
Dubé werd in 1981 geboren in
Canada en leerde op z'n vierde
pianospelen. Eén jaar later gaf
hij al zijn eerste concerten
waarna hij deel nam aan tal
van internationale muziekfes
tivals.
Hij was de jongste afgestu
deerde ooit van het Conserva
torium van Nice. Na die studie
won hij verschillende laurea
ten. Onder andere de eerste
prijs van het Concours Francis
Poulenc (1997) en van het Con
cours Jeunesses Misicals in
Boekarest (1999) en de tweede
prijs van de Takasaki Art en
Music Composition (2000).
Zijn interesse gaat ook uit
naar het componeren. Hij
bracht werken van de Finse
componist Juhanni Komulai-
nen en zijn Japanse college Mi-
sato Mochizuki in première.
Behalve piano speelt Dubé ook
klavecimbel. Het concert be
gint om 20.00 uur.
door Anita Tournois
TERNEUZEN - Twaalf leden
van de Zeeuwse Kunstkring ex
poseren hun werk in de hal en
passerelle van het stadhuis van
Temeuzen. De expositie omvat
beelden, objecten, schilderijen,
keramiek, grafiek en fotogra
fisch materiaal. De diversiteit
aan stijlen en materialen zorgt
voor een boeiend geheel.
Schilderijen zijn er van Leen
Duyvendijk, Marja de Lange en
Chris Wijland. Rijnhard Schre-
gardus en Renée Mink stellen
zowel schilderijen als beelden
ten toon. Saskia Eggink expo
seert grafiek en Tessa Braat ke
ramisch werk. Marie-Louise
Kommers, Gerda Rutters en Co-
bi Boone zijn aanwezig met
beelden. Van de hand van
laatstgenoemde zijn er even
eens enkele objecten net als van
Giel Louws. André Kapperts
werk bestaat uit fotomanipula
ties.
Tweeluik
Bij het binnenkomen van de hal
wordt men gelijk geconfron
teerd met een indringend twee
luik No Fear van Duyvendijk,
waarop twee mannenkoppen,
een favoriet onderwerp van de
ze kunstschilder, te zien zijn. De
schilderijen van de Lange zijn
daarentegen vredig en kleur
rijk. Ingekaderde mooie men
sen, vogels en poezen, waarvan
de belijning bij tijd en wijle ex
tra wordt aangezet door middel
van getekende inktlijnen zoals
in Mis(s) Poes. Eggink heeft
eenzelfde adoratie voor katten,
die een hoofdrol vervullen in
haar etsen. De werken van
Schregardus worden geken
merkt door een hang naar de
Griekse oudheid. Drie godin
nen, Helena, Hera en Aphrodite,
zijn gegroepeerd rond een ap
pel. In zijn werk ontbreken vaak
de armen, veelal vervangen
door vleugels, zoals in een beel
dengroep van eveneens drie per
sonen. Zij vormen een sierlijke
piramide in verschillende
kleurnuances. De basis is breed
maar het geheel loopt in een
punt naar boven toe, hetgeen re
sulteert in kleine hoofdjes.
Ook Kommers wordt geïnspi
reerd door het verleden. Van
haar zijn beelden van Maria Go-
retti en Phoebe. Een liggend
naakt in de vensterbank, Lig
gende figuur genoemd, is daar
entegen een tijdloos beeld. Mink
maakt abstract werk: rechthoe
kige vormen, open van binnen,
waarin fijne aluminium lamel-
letjes verwerkt zijn: Stéle en La
Combe, waarvan het laatste
beeld lichtgolvende bewegin
gen vertoont. Catwalk zijn drie
schilderijen in pasteltinten van
dezelfde kunstenares, waarop
modellen de toon aangeven. De
beelden van Rutters, Torso geti
teld, zijn robuust, woest en ruw
afgewerkt en grijpen terug naar
de oervorm, waarbij onderdelen
als een arm of een bil uit zijn
verband gerukt zijn en fors aan
gezet. Van Boone zijn er beel
den, maar ook bijzondere objec
ten. Ze vallen op door het
gebruik van materialen, waarin
de tegenstelling licht- zwaar
duidelijk naar voren komt. In
Groetjes zien we een envelop
van grijze steen, waarop op sta
len pinnen een golvende papier-
vorm, bestaande uit gescheurde
en over elkaar vallende blaad
jes, in een mooie kleurstelling, is
geplaatst.
Een ander voorbeeld van een
speciale materialenmix is Vrij
heid ingebondenheid VII, waar
in twee zwarte stenen blokken,
gepolijst aan buiten- en ruw
aan binnenkant, met elkaar ver
bonden worden door drie achter
elkaar geplaatste plexiglas
plaatjes, aan de bovenkant ge
golfd, waardoor een mooie
doorkijk ontstaat. Wijland ex
poseert een serie van kleine
schilderijtjes, Teambuilding ge
naamd, waarin telkens twee
mozaïekachtige hoofdvormen
voorkomen, die elkaar uitda
gen. Twee tinten, blauw en
groen, strijden eveneens om de
eer. Bijzonder zijn de architec
tonische werkjes van Louws,
die met verschillende soorten
blokjes, naturel en gekleurd en
afkomstig uit een blokkendoos,
torentjes bouwt en deze ver
werkt in een kastje of op ge
schilderde doekjes in felle kleu
ren. Kappert toont een serie
foto's in geometrische vlakken,
Point of view, waarbij delen van
het materiaal zijn bewerkt of
verandert. Tot slot zijn er kera-
mische schalen en potten van
Braat, fraai geglazuurd in één
tint van een primaire kleur,
waarbij de verschillende scha
keringen vloeiend in elkaar
overlopen.
Tentoonstelling in hal en passerelle
Gemeentehuis van Temeuzen, t/ni 1
18 augustus. Openingstijden van I
ma. t/mvr. van 9.0017.00 uur
Een beeld van Marie-Louise Kommers, in het stadhuis van Temeuzen.
foto Peter Nicolai