Een etiket op iedere woonsmaak Opperste concentratie gevangen op groot doek Bestrijding van muskusrat werpt zijn vruchten af Boeiende expositie in en rond stadhuis Ouwerkerkse historie in dia's en maquettes Typeringen Jean Dubé speelt in kerk Veere kunst cultuur dinsdag 30 juli 2002 door Jan Jansen TERNEUZEN - Na jaren van vergeefs lijkende moeite hebben de rattenvangers van West- Zeeuws-Vlaanderen nu einde lijk wel succes. De muskusrat moet het onderspit delven. In amper twee jaar tijd is het aan tal gevangen ratten gehalveerd en dat kan maar één ding bete kenen: er zitten er veel minder. Lange tijd had West-Zeeuws- Vlaanderen met voorsprong de grootste muskusrattenpopula- tie van heel Zeeland. Nog in 2000 maakten zeven rattenvan gers er zo'n dertigduizend on schadelijk. Vorig jaar was dat aantal al gedaald tot twintig duizend en de cijfers over de eerste vier maanden van 2002 duiden op een verdere terugloop met nog eens een kwart. J. Steijaert, waterschapbe stuurder, noemt het 'een grote klapper' en schrijft die toe aan het inzetten van twee extra rat tenvangers. „Kennelijk was dat nodig om de zaak enigszins on der controle te krijgen." Enigs zins, zegt hij met nadruk, want nog altijd telt het gebied bijna acht keer zoveel muskusratten als volgens landelijke normen gewenst is. Wat hem betreft blijven de ze ven rattenvangers daarom voorlopig actief in West- Zeeuws-Vlaanderen. „Als je maar even verslapt met de be strijding, heb je zo weer een ex plosie en hol je weer achter de feiten aan. Dat hebben we al vaak genoeg gezien." Het bewijs dat de gezamenlijke dienst van de twee Zeeuwse wa terschappen niet op zijn lauwe ren kan rusten, wordt ook in andere regio's geleverd. In wes telijk Zuid-Beveland bijvoor beeld verdrievoudigde vorig jaar het aantal vangsten. Taluds Waterschappen en boeren ma ken zo'n verbeten jacht op de muskusrat omdat het dier de ta luds van sloten ondergraaft. Grote brokken klei verdwijnen daardoor in het water en strem-1 men de waterafvoer. Vooral bij de extreme regenval van de' laatste tijd levert dat problemen op. De waterschappen zien zich 1 gedwongen tot reparatie van de taluds, maar dat kost handenvol geld. Omdat de rat met name vanuit de grensstreek oprukt, wordt de j Belgen vaak verweten dat ze verantwoordelijk zijn voor de1 enorme populatie. „Maar an dersom kijken zij weer naar ons. En ik moet ook zeggen dat zij de laatste jaren hun zaakjes beter op orde hebben. Er wordt beter samengewerkt tussen de ver schillende instanties", aldus Steijaert. OUWERKERK - De werkgroep Oud Ou werkerk in Documenten houdt woensdag 14 augustus in het dorpshuis voor de tweede keer dit zomerseizoen een bij eenkomst waar met maquettes, dia's en verhalen de geschiede nis van Ouwerkerk nader wordt belicht. De werkgroep constateert een groeiende belangstelling van1 recreanten voor de omgeving waar zij vertoeven. Daarnaast horen ook de huidige bewoners graag iets over de historie en ontwikkelingen van hun dorp. Met een maquette van de oude kerk en toren, gemaakt door i M. Romeijn, wordt een indruk gegeven van Ouwerkerk rond 1900. De nadruk lag vooral op het kleinschalig dorpsleven, met nog een aanzienlijke hoe veelheid winkels en bedrijven. Aan de hand van dia's en verha len wordt de bezoekers een beeld gepresenteerd van de afgelopen eeuw en van hoe j Ouwerkerk langzaam zijn te- genwoordig aanzien kreeg. De i bijeenkomst in het dorpshuis begint om 14.00 uur. door Emile Calon Mark Riemens woont samen met zijn vriendin in een moderne koopwoning aan de rand van Terneu- zen. De woonkamer van de jonge technisch specialist wordt gedomi neerd door een enorme hightech-tele visie terwijl aan de wanden veelkleu rige foto's hangen uit Thailand, de Malediven en Mexico. Zijn werkka mer is gevuld met de modernste com- municatie-apparatuur terwijl in zijn keuken de elektronica ook volop aan wezig is. 's Avonds is hij zelden thuis. Hij werk dan over, sport of is te vinden in een van de trendy uitgaansgelegenheden in Antwerpen of Brussel. Riemens is een schoolvoorbeeld van een actieve individualist. Hij is altijd op zoek naar spanning, internationaal geori ënteerd, ambitieus, trendgevoelig, zeer geïnteresseerd in informatie technologie en mobiel. Hij woont in een modern huis, voorzien van de mo dernste snufjes. Hij heeft weinig con tact met zijn buren noch met mensen uit zijn wijk. Riemens vindt het zeer jammer dat hij in Terneuzen geen ge bruik kan maken van een boodschap pendienst. Nu is hij gedwongen een deel van zijn tijd 'te verdoen' in super markten. Liever zou hij on-line zijn verse pasta, peultjes en halfvolle melk bestellen zoals hij nu ook al met zijn boeken en apparatuur doet. Woonbelevingsgroepen Het onderzoeksbureau Motivaction heeft op basis van verschillende woonbehoeften en normen- en waar denoriëntaties de consumenten onderverdeeld in zeven 'woonbele vingsgroepen'. Het zijn: Tolerante So- cialisers, Volkse Familieclan, Actieve Individualisten, Huiselijken, Gehaas te Middenklassers, Gemeenschapsge- zinden en Gesettelde Idealisten. Deze groepen onderscheiden zich op vele terreinen. Zo zijn de gesettelde idea listen modern op het gebied van nor men en waarden en willen ze ook zo modem mogelijk wonen. Riemens en alle andere actieve individualisten zijn iets minder modem als het gaat om normen en waarden. Hun woon wensen komen echter geheel overeen met die van de gesettelde idealisten. Die laatste groep is relatief hoog op geleid en maakt deel uit van de hoge sociale klassen. Deze mensen zijn vol gens Motivaction geïnteresseerd in rialistisch, leven onder tijdsdruk, zijn gericht op privacy en veiligheid en houden van luxe en gemak. Ze hebben veelal een middelbare opleiding ach ter de rug en wonen in een nieuw bouwwoning, voorzien van alle ge makken. De woonkamer van de ruime en luxueuze woning is het visitekaart je van deze relatief jonge gezinnen met thuiswonende kinderen. De tolerante socialisers zijn geïnte resseerd in andere culturen en levens vormen, milieubewust, relatief wel gesteld, hoger opgeleid en niet bijzonder ambitieus. Ze hebben in tensief contact met de buren, houden van een levendige sfeer op straat, gaan graag uit in de buurt en hun huiskamer is een echte woonkamer. De huiselijken vormen de midden moot als gekeken wordt naar normen en waarden en de woningvoorkeur. Ze zijn veelal gepensioneerd, voelen zich onveilig, zijn gericht op huiselijkheid en rust en hebben behoefte aan sociale foto Marijke Folkertsma controle. Hun huurwoning, want ze hebben te weinig geld voor een koop woning, is huiselijk, netjes en extra beveiligd. Ze hechten weinig aan luxe en een balkon of tuin vinden ze ook niet belangrijk. De aanwezigheid van voorzieningen in de buurt vinden ze wel belangrijk. De gemeenschapsgezinden ten slotte wonen redelijk traditioneel. Op het gebied van normen en waarden zijn ze het meest behoudend. Ze hebben be hoefte aan harmonie, rust en een over zichtelij k leven. Houden van traditio nele waarden en zijn weinig tolerant ten opzichte van mensen met een an dere levenshouding. Ze leven gezond, zijn sober en de kinderen zijn al de deur uit. Ze wonen veelal in een koop woning in een dorp, zijn honkvast en houden niet van veel luxe. Ze zijn in alles het tegenovergesteld van Mark Riemens hoewel hij vermoedt dat hij over vele jaren ook ingedeeld wordt in die laatste categorie. Zonnemaire is een plaats waar de gemeenschapsgezinden graag wonen. mensen en wereldse zaken, milieube wust, houden van status, zijn onaf hankelijk en vinden privacy zeer be langrijk. Ze zijn zeker te vinden in de woningen in de Middelburgse binnen stad want deze groep houdt van een woning met een historische waarde. Een vrijstaande woning met een fikse tuin is ook goed, want zoiets biedt de mogelijkheid om een eigen leefplek te creëren. Ze houden van klussen in huis en tuinieren en besteden veel tijd aan de inrichting van het huis. De volkse familieclan kiest juist voor een zo traditioneel mogelijk huis en op het gebied van normen en waarden is men redelijk traditioneel. Laat alles maar bij het oude, is zo'n beetje het motto van deze groep. Men is gericht op de familie- en vriendenkring en staat weinig open voor andere levens wijzen. Deze mensen zijn volgens Mo tivaction materialistisch ingesteld, vaak lager opgeleid en de kinderen wonen in de meeste gevallen nog thuis. Ze wonen in goed onderhouden rijtjeswoningen, dichtbij familie, vrienden en geboorteplaats, in de buurt van een winkel; ze zijn honkvast en houden van klussen. De gehaaste middenklassers en tole rante socialisers hebben ongeveer de zelfde voorkeur voor een wat moder nere woning. Als gekeken wordt naar normen en waarden verschillenze. De eerste groep is dan een stuk behou dender. Ze zijn statusgevoelig, mate VEERE - De Stichting Nieuwe Muziek heeft de Franse pianist Jean Dubé gecontracteerd voor een concert in de Grote Kerk van Veere. Zaterdag 3 augustus zal deze eerste prijs winnaar van het 6e Internatio nale Liszt Muziekconcours 2002 werk spelen van Liszt, Beethoven, Field, Grieg en Kodóly. Dubé werd in 1981 geboren in Canada en leerde op z'n vierde pianospelen. Eén jaar later gaf hij al zijn eerste concerten waarna hij deel nam aan tal van internationale muziekfes tivals. Hij was de jongste afgestu deerde ooit van het Conserva torium van Nice. Na die studie won hij verschillende laurea ten. Onder andere de eerste prijs van het Concours Francis Poulenc (1997) en van het Con cours Jeunesses Misicals in Boekarest (1999) en de tweede prijs van de Takasaki Art en Music Composition (2000). Zijn interesse gaat ook uit naar het componeren. Hij bracht werken van de Finse componist Juhanni Komulai- nen en zijn Japanse college Mi- sato Mochizuki in première, Behalve piano speelt Dubé ook klavecimbel. Het concert be gint om 20.00 uur. door Anita Tournois TERNEUZEN - Twaalf leden van de Zeeuwse Kunstkring ex poseren hun werk in de hal en passerelle van het stadhuis van Terneuzen. De expositie omvat beelden, objecten, schilderijen, keramiek, grafiek en fotogra fisch materiaal. De diversiteit aan stijlen en materialen zorgt voor een boeiend geheel. Schilderijen zijn er van Leen Duyvendijk, Marja de Lange en Chris Wijland. Rijnhard Schre- gardus en Renée Mink stellen zowel schilderijen als beelden ten toon. Saskia Eggink expo seert grafiek en Tessa Braat ke ramisch werk. Marie-Louise Kommers, Gerda Rutters en Co- bi Boone zijn aanwezig met beelden. Van de hand van laatstgenoemde zijn er even eens enkele objecten net als van Giel Louws. André Kapperts werk bestaat uit fotomanipula ties. Tweeluik Bij het binnenkomen van de hal wordt men gelijk geconfron teerd met een indringend twee luik No Fear van Duyvendijk, waarop twee mannenkoppen, een favoriet onderwerp van de ze kunstschilder, te zien zijn. De schilderijen van de Lange zijn daarentegen vredig en kleur rijk. Ingekaderde mooie men sen, vogels en poezen, waarvan de belijning bij tijd en wijle ex tra wordt aangezet door middel van getekende inktlijnen zoals in Mis(s) Poes. Eggink heeft eenzelfde adoratie voor katten, die een hoofdrol vervullen in haar etsen. De werken van Schregardus worden geken merkt door een hang naar de Griekse oudheid. Drie godin nen, Helena, Hera en Aphrodite, zijn gegroepeerd rond een ap pel. In zijn werk ontbreken vaak de armen, veelal vervangen door vleugels, zoals in een beel dengroep van eveneens drie per sonen. Zij vormen een sierlijke piramide in verschillende Het schilderij van twee spelende kinderen is een van de blikvangers op de expositie van Koen Vermeule. foto Marijke Folkertsma door Ali Pankow RENESSE - De strakke witte wanden van expositieruimte Plus Min aan de Rampweg in Renesse zijn perfect voor de grote schil derijen van Koen Vermeule. Hij is Zeeuw van oorsprong, maar woont in Amsterdam. Zijn lijntje met deze provincie, maar vooral ook zijn werk waren aanleiding voor gale riehouder Jan van Munster om Vermeule uit te nodigen voor een expositie. De tentoonstelling vormt een intermezzo in de manifestatie Xenia, de expositiereeks van drie beeldend kunstenaressen, samen gesteld door gastcurator Edwin Jacobs. Koen Vermeule maakt figuratieve en land schappelijke olieverfschilderijen op groot formaat. Alledaagse onderwerpen weet hij op zeer bijzondere wijze uit te beelden. Prachtige blikvanger in Plus Min is zijn schilderij van twee spelende kinderen op een stadsplein. De wijze waarop hij verstil ling en beweging ineen vat, fascineert. De kinderen lijken druk in de weer met een bal spel. Een moment van opperste concentra tie in hun spel weet Vermeule te vangen, maar in datzelfde verstilde beeld trilt de voorafgaande beweging nog na en is de ko mende reactie al zichtbaar. Het betegelde stadsplein en de contouren van de snelweg als achtergrond bieden het schilderij een mysterieus en surrealistisch karakter. Ijsvloer Van vergelijkbaar kaliber is het schilderij met het geïsoleerde beeld van een man en vrouw in paars/zwarte kleding op een ijzig blauwe vloer. Ook hier valt vooral de inten se concentratie van de personen op. Ze lij ken volkomen gefixeerd op één punt op de 'ijsvloer'. Ook Vermeules landschappen stralen een ongrijpbare, haast magische sfeer uit. Het dominante dreigende zwart dat hij erin ver werkt, draagt daar in belangrijke mate toe bij. In combinatie met het azuur van de lucht en de géle gloed van de grond biedt hij de uitgestrektheid van het land een unieke schoonheid. Verrassend is dan weer het schilderij met daarop een enorm bouwterrein met futuris tische vormen en als contrast een alledaagse bouwkeet in lelijk groen. Een geknielde man in gebed wekt de indruk van een vluchteling die krampachtig een beter lot wil afdwingen. Eenzelfde sfeer ademt het schilderij met een in zwarte tinten geschilderde man die niet meer lijkt te strijden, maar uiteindelijk berust in zijn uitzichtloos lot. Het werk biedt overi gens ook alle ruimte voor andere interpreta ties. De expositie van Koen Vermeule in Plus Min is nog tot en met 11 augustus geopend op za terdag en zondag van 12.00 tot 17.00 uur. kleurnuances. De basis is breed maar het geheel loopt in een puntnaar boven toe, hetgeen re sulteert in kleine hoofdjes. Ook Kommers wordt geïnspi reerd door het verleden. Van haar zijn beelden van Maria Go- retti en Phoebe. Een liggend naakt in de vensterbank, Lig gende figuur genoemd, is daar entegen een tijdloos beeld. Mink maakt abstract werk: rechthoe kige vormen, open van binnen, waarin fijne aluminium lamel- letjes verwerkt zijn: Stele en La Combe, waarvan het laatste beeld lichtgolvende bewegin gen vertoont. Catwalk zijn drie schilderijen in pasteltinten van dezelfde kunstenares, waarop modellen de toon aangeven. De beelden van Rutters, Torso geti teld, zijn robuust, woest en ruw afgewerkt en grijpen terug naar de oervorm, waarbij onderdelen als een arm of een bil uit zijn verband gerukt zijn en fors aan gezet. Van Boone zijn er beel den, maar ook bijzondere objec ten. Ze vallen op door het gebruik van materialen, waarin de tegenstelling licht- zwaar duidelijk naar voren komt. In Groetjes zien we een envelop van grijze steen, waarop op sta len pinnen een golvende papier- vorm, bestaande uit gescheurde en over elkaar vallende blaad jes, in een mooie kleurstelling, is geplaatst. Een ander voorbeeld van een speciale materialenmix is Vrij heid in gebondenheid VII, waar in twee zwarte stenen blokken, gepolijst aan buiten- en ruw aan binnenkant, met elkaar ver bonden worden door drie achter elkaar geplaatste plexiglas plaatjes, aan de bovenkant ge golfd, waardoor een mooie doorkijk ontstaat. Wijland ex poseert een serie van kleine schilderijtjes, Teambuilding ge naamd, waarin telkens twee mozaïekachtige hoofdvormen voorkomen, die elkaar uitda gen. Twee tinten, blauw en groen, strijden eveneens om de eer. Bijzonder zijn de architec tonische werkjes van Louws, die met verschillende soorten blokjes, naturel en gekleurd en afkomstig uit een blokkendoos, torentjes bouwt en deze ver werkt in een kastje of op ge schilderde doekjes in felle kleu ren. Kappert toont een serie foto's in geometrische vlakken, Point of vieiv, waarbij delen van het materiaal zijn bewerkt of verandert. Tot slot zijn er kera mische schalen en potten van Braat, fraai geglazuurd in één tint van een primaire kleur, waarbij de verschillende scha keringen vloeiend in elkaar overlopen. Tentoonstelling in hal en passerelle Gemeentehuis van Terneuzen. t/m IS augustus. Openingstijden van ma. t/m vr. van 9.0017.00 uur Een beeld van Marie-Louise Kommers, in het stadhuis van Terneuzen. foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 26