Gehandicaptenbeleid is apartheid Politieke rekrutering moet op de helling PZC PZC Verscheurd Soedan werkt aan oplossing van religieus conflict Goedbedoelde regelgeving soms hinderpaal voor integratie te gast 24 juli 1952 woensdag 24 juli 2002 Weinig kans op een baan, een laag inkomen, ver- voersmoeilijkheden. Ook blijken restaurants, cafés of musea niet of slecht toe gankelijk. Het rapport van het Sociaal en Cultu reel Planbureau over de maatschappelijke positie van gehandicapten was geen vrolijke kost. De frustratie bij gehandicap ten groeit. De een roept - altijd ivat vaag - om de noodzaak van een 'cul tuuromslag', de ander wil dwingende wetgeving. door Angelique Mulders Gehandicapten horen mid den in de maatschappij te staan. De overheid probeert dit voor elkaar te boksen door al lerlei regels en voorzieningen in het leven te roepen. Dat sorteert weinig effect, zo bleek uit een rapportage van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). „Nederland heeft een soort apartheidsbeleid gevoerd. Er zijn speciale instellingen voor gehandicapten en er is separaat vervoer voor ons. Dan word je eerder buiten de samenleving gezet in plaats van er midden in", oordeelt voorzitter Jan Troost van de Chronisch Zieken en Gehandicapten Raad. De be vindingen van het SCP kwamen voor Troost en andere belangen organisaties dan ook niet als een donderslag bij heldere hemel. Het vorige week gepresenteerde SCP-rapport Gehandicapten 2002 levert sombere lectuur op over de maatschappelijke posi tie manmensen met lichamelijke beperkingen of verstandelijke handicaps. De vorige vier edi ties waren ook al weinig hoop vol. In Nederland wonen ongeveer een half milj oen mensen met een ernstige handicap en zo'n één miljoen personen met een mati ge lichamelijke beperking, van wie de helft ouder is dan 65 jaar. Het SCP verwacht dat deze se- niorengroep in de toekomst gro Gehandicapten kunnen nog altijd moeilijk terecht in hotels, musea en andere al dan niet openbare gebouwen. Ook de toegang tot de ar beidsmarkt is geblokkeerd door hoge drempels. Het beleid van de overheid leidt bovendien eerder tot apartheid dan tot integratie. foto GPD ter wordt. Het zijn allemaal mensen die veel moeite hebben met het uitvoeren van handelin gen bij de persoonlijke verzor ging, huishoudelijke klusjes of mobiliteit. Acties als de 'Week van de toe gankelijkheid' en alarmerende onderzoekjes van vrijwel alle plaatselijk gehandicaptenplat forms ten spijt, blijven (openba re) gebouwen vaak lastig te bezoeken voor blinden, slecht- lopenden of rolstoelers. Ook de aanhoudende moeilijkheden met het aangepaste vervoer be lemmeren hen in hun sociale le ven. Mindervaliden nemen door al deze problemen aanzienlijk minder vaak deel aan sociale ac tiviteiten als uitgaan en spor ten. „Dit soort uitsluiting is niet ac ceptabel. Anderzijds heb ik ver trouwen in de 'Wet gelijke be handeling gehandicapten en chronisch zieken', al zou deze anti-discriminatiewet naar nog wat meer terreinen moeten wor den uitgebreid", zegt Troost. De vorige Tweede Kamer heeft die wet aangenomen. De Eerste Ka mer moet er nog naar kijken. De voorman van de gehandicap tenorganisatie verwacht echter wat dit betreft geen problemen. Troost: „Restaurants moeten mij dan de kans bieden om, in mijn rolstoel, met mijn gezin uit eten te gaan. Daar heeft hij ook baat bij, want nu blijven we thuis. En ik wil me daar niet al leen laven, ik wil er ook kunnen lozen. De voor ons zo belangrij ke voorzieningen moeten er ein delijk eens komen." Werk Veel gehandicapten zitten in een cirkeltje van geen werk, weinig geld en hoge medische kosten. Zeker als mensen op jonge leef tijd te maken krijgen met een handicap betekent dit vaak een laag opleidingsniveau. Dat maakt het krijgen van een (goe de) baan en een eigen inkomen uiteraard weer moeilijker. Ondanks de inspanningen van de afgelopen jaren om gehandi capten meer kansen op een baan te geven, heeft slechts 38 pro cent van de lichamelijk gehan dicapten'tussen de 15 en 64 jaar werk, tegenover 61 procent van de gezonde Nederlanders in die leeftijdscategorie. Via de hal verwege 1998 van kracht ge worden 'Wet reïntegratie ar beidsgehandicapten' (REA) zijn in 2,5 jaar tijd slechts 12.500 mensen aan de slag gegaan. Met deze relatief nieuwe wet krijgen werkgevers de kosten vergoed die zij voor een mindervalide werknemer moeten maken voor bijvoorbeeld de aanleg van een rolstoelhelling of het aanpassen van een toilet. Het SCP noemt het resultaat van de REA teleurstellend. De opstellers van het rapport sug gereren daarom dat het tijd wordt voor meer dwingende, wettelijke maatregelen. Voor zitter Fini de Paauw van de Algemene Nederlandse Gehan dicapten Organisatie denkt daar ook zo over. Van hem mag het worden zoals in de VS, waar werkgevers verplicht zijn om mensen met een functiebe perking in dienst te nemen. „Het is ergerlijk dat wij door werkge vers gezien worden als een ver liespost voor hun bedrijf. Het is helemaal niet zo dat alle gehan dicapten minder productief zijn. Het gaat erom dat mensen werk te doen krijgen dat bij hen past. Dan hoeven ze niet onder te doen voor andere personeels leden." Troost ziet meer in een 'per soonsgebonden reïntegratie- budget'. Een gehandicapte werkzoekende kan dan zelf de benodigde brailleleesregel voor zijn werkcomputer kopen, zo dat de werkgever zelf niets ex tra's hoeft te doen om zo iemand aan de slag te helpen. Positie „In de beeldvorming komen ge handicapten over als een apart slag en dat komt hun positie niet ten goede. Men is ook onbekend met personen met een lichame lijke handicap", probeert Tenda Hoffmans de minimale vooruit gang te duiden. Zij werkt voor het Tympaan Instituut. Dit in Voorburg gevestigde kennis centrum is gespecialiseerd in het zorgbeleid in de provincie Zuid-Holland. De maatschappelijke positie van gehandicapten zal volgens Hoffmans pas verbeteren als, om een voorbeeld te noemen, het openbaar vervoer goed toe gankelijk is voor iedereen. ,Ik denk dat integratie ook weer integratie oplevert. Zo kun je een cultuur wél veranderen. Als iemand in een apart taxi busje wordt vervoerd levert dat toch een ander beeld op bij een werkgever dan wanneer hij ie mand met een beperking ge woon ziet zitten in de bus of de trein." GPD door Eelco van der Linden Vrede in Soedan. Het klinkt surrealistisch, maar afgelopen weekeinde zetten regering en rebellen stappen die het einde kunnen inleiden van het langstlo- pende conflict van Afrika, dat aan twee miljoen mensen het leven kostte. De problemen tussen het hoofdzakelijk Arabische en islamitische noorden, en het zuiden, waar christelijke en Afrikaanse godsdiensten overheersen, dateren al van af de onafhankelijkheid van Groot-Brittanmë in 1956. Soedan is qua oppervlakte het grootste land van Afrika. De tot de Dinka-stam horen de rebellen van het Volksbe vrijdingsleger SPLM strij den voor autonomie en godsdienstvrijheid. Compli cerende factor is de olie die op de scheidslijn tussen noord en zuid wordt gewon nen. Sinds de aanslagen van 11 september is de interna tionale (Amerikaanse) druk opgevoerd om de situatie in Soedan te normaliseren. In Kenia is onder leiding van president Daniel Arap Moi een volgens hem 'historisch besluit' genomen. In de grondwet wordt de scheiding van staat en godsdienst vast gelegd, evenals het recht tot zelfbeschikking van het zui den. Opmerkelijk genoeg hebben de onderhandelaars tegelijk de eenheid van het land als prioriteit gesteld. Er is bewust gekozen voor een proefperiode van zes jaar. De regering belooft niet langer aan het zuiden de is lam en de traditionele isla mitische wetgeving 'sjaria' op te dringen. Het moet de re bellen zó tevreden stellen dat ze in een eenheidsstaat ver der willen. Om dit te testen wordt na zes jaar een referen dum gehouden in het zuiden. Het optimisme was maandag groot bij de vredesadviseur van president Omar al-Bas- hir en de woordvoerder van de rebellen. Beiden onder streepten dat er een stevige basis is voor de afsluitende gesprekken in augustus. Ze zeiden geen problemen te verwachten rond de verde ling van de olierijkdom, inte gratie van rebellen in het le ger en een bestand. Het laatste is volgens waarne mers cruciaal. Het in januari door Zwitserse en Ameri kaanse bemiddeling overeengekomen staakt-het- vuren wordt regelmatig ge schonden. Er bestaat de nodige scepsis over de ware intenties van de regering in Khartoem. Waar om accepteert men zaken die twintig jaar lang onbe spreekbaar waren en waar om zou na een reeks mislukte vredesakkoorden met vrij wel dezelfde inhoud, deze wel levensvatbaar zijn? Het veel gegeven antwoord is:11 september'. Soedan stond op Amerika's zwarte lijst van het internationale terroris me en herbergde van 1991 tot 1996 Osama bin Laden. Hij zou er terroristen hebben op geleid, maar had er ook con structie- en handelsbedrij ven. Omslag Drie jaar geleden vernietig den Amerikaanse raketten bij Khartoem een fabriek die chemische wapens zou pro duceren. Later bleek dat er waarschijnlijker alleen me dicijnen werden gemaakt. Na de aanslagen van 11 sep tember is de stemming in Soedan nadrukkelijk omge- De regering koos wijselijk voor 'volledige samenwer king' met de VS en wil aanto nen geen terroristen te her bergen. Vorig jaar werden sancties van de Verenigde Naties tegen Soedan opgehe ven, een indicatie dat Khar toem echt vooruitgang boekt. GPD Schwietert, In 't Veld, Bijlhout. Drie staatsse cretarissen die binnen en kele dagen, en in het geval van Bijlhout zelfs uren, na hun beëdiging gedwongen waren op te stappen. Hoe voorkom je zulke blama ges? Het is moeilijk capa bele mensen te vinden, zeker nu werkelijk geta lenteerden steeds vaker weigeren het risico van een politieke benoeming te aanvaarden. door Willem Veenstra Hoe krijg je capabele mensen die nooit iets met het poli tieke bedrijf te maken hebben gehad zover dat ze minister of staatssecretaris willen worden? Het valt niet mee om kandida ten te vinden die een ongewis bestaan aandurven; misschien wel vier jaar lang in de spot lights van media en publiek in een politieke instabiele periode, vaak tegen een geringere belo ning dan men gewend was. Balkenende en de fractieleiders van de regeringspartijen heb ben uitdrukkelijk verder geke ken dan Kamerleden of partij bonzen die nu eenmaal graag worden beloond voor zoveel jaar trouwe dienst. Inmiddels weten we ook dat een aantal he ren uit het bedrijfsleven voor de eer heeft bedankt omdat men de risico's te hoog inschatte. De vraag die voor de hand ligt is: hoe staat het eigenlij k met de re krutering voor politieke func ties in dit land? Het is een vooruitgang dat in de lopende kabinetsformatie ver der wordt gekeken dan het Bin nenhof. Aan het vervullen van een ministerschap worden, te recht, hoge eisen gesteld en de formateur mag best wat verder kijken dan de kring beroepspo litici die via partij circuits boven komen drijven. Niet meer dan 2 procent van de kiezers is nog lid van een partij. De keuze wordt dan wel heel beperkt. Rouleren Het is goed kritisch te kijken naar het jarenlange monopolie van partijen bij politieke rekru tering. De rol die zij sinds de in voering van het algemeen kiesrecht en de evenredige ver tegenwoordiging vervullen is niet meer zo vanzelfsprekend. Het wordt langzamerhand tijd voor een nieuwe vorm van 'poli tieke headhunting'. Ideaal zou een systeem zijn zoals bij de rijksoverheid, waar departe mentale topfuncties periodiek rouleren. Waarom niet een ver gelijkbare aanpak bij de vervul ling van politieke topfuncties? De praktijk bij kandidaatstel ling en kabinetsformatie geeft aan dat de politiek behoorlijk achterop is geraakt bij wat je een modem personeelsbeleid zou kunnen noemen, inclusief een aan de eisen des tijds aange paste wei-ving en selectie. Nu is het politieke bedrijf natuurlijk niet helemaal te vergelijken met een gewone organisatie, maar zou het zo gek zijn als eens wordt gekeken naar wat elders in de maatschappij op perso neelsgebied inmiddels is veran derd en vaak ook verbeterd? De formateur moet niet alleen kunnen beschikken over de ge bruikelijke lijstjes met namen uit eigen kring maar moet ook kijken naar kandidaten uit be drijfsleven en maatschappelij ke organisaties of individuele personen die zich op de een of andere manier verdienstelijk maakten voor de publieke zaak of zich daartoe bereid hebben verklaard. Tegelijkertijd moet er duidelijk iets gebeuren om het voor hen aantrekkelijk te maken zich beschikbaar te stel len. Dwang Een wettelijke maatregel om burgers te dwingen zich be schikbaar te stellen voor de pu blieke zaak gaat uiteraard te ver. Zoiets kondig je niet per de creet af. Op langere termijn moeten vooral onderwijs en maatschappelijke ervaring bij burgers een gevoel voor 'public spirit' stimuleren, waarbij men zich afvraagt welke bijdrage men zelf kan leveren aan de pu blieke zaak. Niet iedereen hoeft natuurlijk het ambt van minis ter, Kamerlid of wethouder te ambiëren. Het kan al beginnen met een bestuursbaantje bij wijkvereniging of schoolbe stuur. Als het gaat om de vervulling van (top)vacatures in het open bare bestuur moet. er echter meer gebeuren. Waarom zouden betrokken partijen - overheid, bedrijfsleven en maatschappe lijke organisaties - hier samen geen afspraken over kunnen maken? Bijvoorbeeld door een systeem van bonuspunten te in troduceren waarbij een periode als fulltime politicus als het wa 1 H I I 1- 1 >Ü8"'2 Sb J, iS 1 feÉ i re wordt beloond en tevens wordt gezien als een goede in vestering in de persoonlijke loopbaan. Wie zich vier jaar beschikbaar heeft gesteld als minister of staatssecretaris, gedeputeerde in een provincie of wethouder van een grote stad, krijgt extra bonuspunten die meetellen voor een volgende functie. De scores worden op een centraal punt bijgehouden en zijn op een spe ciale website voor iedereen toe gankelijk. Een combinatie met educatief verlof respectievelijk een sab batical zou een tijdelijke poli tieke baan extra aantrekkelijk kunnen maken. Dit is geen pleidooi voor de in voering van een eigentijdse va riant van een meritocratie (sa menleving waarin de sociale status wordt bepaald door pres taties en capaciteiten) of tech nocratie. Er zullen waarboi'gen moeten worden ingebouwd om er zeker van te zijn dat ook nieuw talent kansen krijgt in het politieke bestuur. Ook moet een geregelde doorstroming worden gewaarborgd. De beste man of vrouw op de juiste plaats moet het adagium zijn. Wie een zware politieke functie naar behoren heeft vervuld en extra punten heeft verzameld moet in aanmerking komen voor een passend vervolgtraject (geen recht uiteraard). De be oordeling berust in eerste in stantie bij onze gekozen verte genwoordigers die op hun beurt weer verantwoording afleggen bij verkiezingen. Ze zouden gebruik kunnen ma ken van kiezerspanels aan wie van tijd tot tijd een oordeel over de geleverde prestaties wordt gevraagd. Deze panels kunnen tevens worden ingezet bij het speuren naar nieuwe kandida ten voor politieke functies. Dat monopolie moeten de partijen nu toch echt eens opgeven. Utopisch Dit klinkt misschien een beetje utopistisch, maar het is duide lijk dat er wat moet gebeuren. Het openbaar bestuur schreeuwt vandaag de dag om goede, gemotiveerde mensen die gedurende een periode hun er varing en capaciteiten in dienst stellen van de publieke zaak. Kandidaten hoeven geen exa men af te leggen; het loutere feit dat zij zich voor dit publieke traject beschikbaar stellen, zegt al heel wat. Eventueel zou een lichte code kunnen worden ge hanteerd met enkele algemene criteria waaraan kandidaten geacht worden te voldoen. Politieke partijen werken, als het goed is, al met meer of min- VOORSCHRIFT - De drie maanden oude baby van een familie uit Scherpenisse heeft op doktersvoorschrift een vliegtocht van anderhalf uur gemaakt op 3500 meter hoog te. De huisarts hoopte dat dit tochtje verbetering zou bren gen in de hoestbuien waaraan het kindje al enkele weken lijdt. Met grote belangstelling wordt in het Thoolse dorp het genezingsproces gevolgd. WERKLOOSHEID - In de fa briek van Honing's artikelen in Nijmegen wordt bij wijze van proef verplichte 'vakan tie' ingevoerd. Bij toerbeurt krijgen de werknemers een week ontslag, met behoud van 90 procent van hun loon. Werkloze arbeiders nemen hun plek in en krijgen die week ont wikkelingscurssussen Doel is, de arbeidslust van de werklozen op te wekken, GASLANTAARNS - In de Goese raad is voorgesteld de 310 gaslantaarns te vervangen door elektrische straatver lichting. De PZEM is bereid dit werk aan te nemen. In de raad kwam verder het gebrek aan bouwgrond aan de orde. Ge constateerd werd, dat om aan de vraag naar huizen te vol doen, etagebouw moet worden Van links naar rechts minister Korthals (Defensie), staatssecretaris Van Ardenne-van der Hoeven (Ontwikkelingssamenwerkingminis ter Remkes (Binnenlandse Zaken), premier Balkenende en een notuliste tijdens de eerste ministerraad van het nieuwe kabinet. Deze be windslieden komen allen uit het politieke circuit, anderen hebben geen enkele politieke ervaring. foto Ed Oudenaarden/AN P der omschreven criteria en heb ben dus ervaring hiermee. Bij het toezicht op de naleving moe ten zij dan ook zeker betrokken worden. Maar niet alleen zij! Maatschappelijke organisaties die kruinen bogen op een brede achterban moeten erbij betrok ken worden. De eerste zorg is voldoende ca pabele mannen en vrouwen te krijgen voor het openbaar be- stuur. Het huidige reservoir lij kt snel op te drogen. Het wordt tijd voor een totaal andere aanpak die ervoor kan zorgen dat geta lenteerde burgers zich beschik baar houden voor het beharti gen van de belangen van hun medeburgers enhunzelf. De pu blieke discussie daarover had al veel eerder moeten beginnen. GPD Willem Veenstra is oud-parle mentair redacteur Uitgever: J. C. Boersema Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: OostsouburgseweglO Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax: (0118)470102 E-mail: redactie@pzc.nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax. (0118)470102 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)273000 Fax. (0113)273030 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115) 645769 Fax. (0115)645741 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114) 372776 Fax. (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111) 454647 Fax, (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee, Goes en Hulst: 8.30-17.00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. De aan ons verstrekte gegevens hebben wl) opgenomen In een bestand dat wordt gebruikt voor onza (abonnementenjadminislralie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro ducten van de litels en de werkmaatschappijen van Wegener o( door ons zorgvuldig geselecleeroe derden Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriilelijk melden bij*. PZC, ataenny lezersservice, Postbus 18,4380 AA Vlissingen. Behoort tot LUGQEHGr Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden: zaterdags tot 12.00 uur Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag, tijdens kantooruren zondag, van 16.00 tot 18 00 uur Tel. (0118)484000. Fax (0118) 470100. Abonnementen (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van /,--) per maand: 19,25 per kwartaal. 52,-- per jaar: 198,-- Voor toezending per post geldt een toeslag E-mail abo@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: zaterdag 1,50 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35,93.00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen, Tarieven kunnen tijdens kantooruren worden opgevraagd. Voor gewone advertenties: Tel: (0118) 484240 Fax: (0118) 470100 Voor kleintjes: Tel. (0118) 484321 Fax: (0118) 484370

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 4