Schepenlift over Brouwersdam Nat zand bouwt het best Ondernemers brengen eigen magazine uit Palingrokers koesteren geheimen Alcoholverbod in straten van Borsele Ingenieursbureau wil met ministeries pilotproject uitvoeren VAKAN* K/ Geen rijbewijs, auto kwijt zeeuwse almanak Balkenende AutoTrack.nl door Famke van Loon ZIERIKZEE - De Onderne merskring Schouwen-Duive- land (OSD) gaat een eigen tijd schrift uitbrengen. Onder de titel OSD-Profiel wil de vereni ging de ondernemers drie maal per jaar op de hoogte brengen van belangrijke ontwikkelin gen, onder meer op het gebied van ruimtelijke ordening en economie. „Wanneer het in Nederland stormt, waait het ook op Schou- wen-Duiveland", vindt het be stuur van OSD. Nieuwe regelge ving wordt ingevoerd vanuit Den Haag of Brussel, op het ter rein van ruimtelijke ordening staan de ontwikkelingen niet stil en op verkeersgebied wor den plannen gemaakt voor een betere bereikbaarheid. Maar de consequenties van deze lande lijke 'klimaatsveranderingen' voor het eiland is de onderne mers niet altijd even duidelijk. Volgens OSD mist Schouwen- Duiveland hiervoor 'een eigen platform'. „Een platform waar op het nieuws dat óns raakt kan worden geventileerd, waarop we kunnen overleggen over za ken die óns aangaan, waarop nieuwe bedrijven kunnen wor den voorgesteld en bestaande bedrijven kunnen worden ge volgd." Tijdschrift In navolging van de Vereniging Bedrijven Goeree-Overflakkee wil de OSD daarom een eigen tijdschrift uitgeven. Het maga zine OSD-Profiel, dat drie keer per j aar zal verschijnenmoet cle ondernemers op hoogte houden van de (landelijke) ontwikke lingen. Deze veranderingen worden in het tijdschrift vanuit de Schou- wen-Duivelandse invalshoek bekeken. Daarnaast staan eilandelijke ontwikkelingen centraal. ,,De regionale actualiteiten worden op de voet gevolgd, zoals plano logische veranderingen, de invloed van het toerisme, regel geving, milieu, parkeerproble men, etcetera." Naast informeren van de leden beoogt het OSD-bestuur met een eigen tijdschrift de commu nicatie tussen de ondernemers onderling te verbeteren. „Maar ook met overheden, nutsbedrij ven en andere belanghebben den. Een platform waarop initi atieven worden genomen en actie kan worden gevoerd." De eerste editie van OSD-Pro fiel rolt naar verwachting in ok tober van de pers. Advertentie Natuurlijk GEOPEND tijdens de BOUWVAK!! Glashandel Moerstee Kapelle - Biezelinge •B 0113-341688 Advertentie waarin opgenomen de Zierikzeesche Nieuwsbode 1844 - 1998 SCHOUWEN-DUIVELAND zaterdag 20 juli 2002 ^oor Famke van Loon SCHARENDIJKE - Het bureau Van Driel Mechatronica wil in samenwerking met de Neder landse overheid een schepenlift over de Brouwersdam bouwen. In plaats van door een schut sluis worden de schepen in een groot dok over de zeewering en het verkeer heengezet. Deaanleg van de lift is bij de mi nisteries van Verkeer en Water- slaat (V en W) en Economische Zaken (EZ) voorgedragen als pilotproject. Directeur N. van Driel wil de scheepslift van naar schatting veertig miljoen euro graag bou wen, omdat vanuit het buiten land interesse is getoond in zijn vinding. Mocht Den Haag met Van Driel in zee gaan, dan zullen de schepen niet eerder dan 2006 op deze manier over de Brou wersdam worden gezet. Voor het overbrengen van sche pen van het ene naar het andere vaarwater zijn door heel Neder land schutsluizen aangelegd. Maar volgens Van Driel van het ingenieursbureau Van Driel Mechatronica (VDM) uit Wad- dinxveen kleven er in een aantal situaties nadelen aan dit sys teem. Zo kan bij Bruinisse een openstaande brug over een sluis voor flinke vertragingen zorgen voor het wegverkeer. Bij een sluis tussen zout en zoet water kanverzilting optreden. Rails Het bureau heeft daarom een nieuwe manier bedacht om schepen naar ander vaarwater I over te brengen, die als goed al ternatief kan dienen voor schut sluizen en aquaducten: een schepenlift. De boten varen een dok van maximaal honderd me ter lang, gevuld met water, in en deze bak wordt via twee draag- liggers naar de overkant gere den. Deze rails kan als een via duct over wegen en andere obstakels als duinen heen wor den gelegd, zodat het verkeer op de grond niet vertraagd wordt door de passerende schepen. De nieuwe technologie beidt naast de resolute scheiding van weg en waterwegen volgens Van Driel meer voordelen. De sche penlift kan eenvoudig grote hoogteverschillen overbruggen, zodat de technische 'overtoom' een goed alternatief is voor de zogeheten getrapte sluizencom- plexen. „En de schepenlift gaat veel voordeliger met water om", aldus Van Driel. De voordelen van de constructie zijn ook bij andere partijen niet onopge merkt gebleven. Onder meer bij het verbeteringsproject van het Panama-Kanaal, waar het zoe te Gatunmeer last heeft van ver- zilting, en voor de kanalisering van de Donau is belangstelling voor de Nederlandse schepen lift. Interesse Gezien deze interesse wil het in genieursbureau na de tekenta fel de schepenlift nu bouwen. Bedacht is om een overtoom met een dok van vijftig meter over de Brouwersdam heen te bouwen. Volgens Van Driel is deze plek zeer geschikt: schepen kunnen vanaf de Noordzee direct naar het Grevelingenmeer worden gebracht, zonder dat hiervoor een gat (in de vorm van een sluis) in de zeewering hoeft te worden gemaakt. „Het verstoort de in frastructuur niet. De aanleg van de schepenlift zal naar eerste schattingen rond de veertig miljoen euro kosten. Van Driel heeft de futuristische overtoom daarom als pilotpro ject voorgedragen bij het minis terie van VenW. Omdat de schepenlift eenmaal aangelegd zowel vanuit waterbouwkundig opzicht als in materieel opzicht een exportproduct voor Neder land kan worden, heeft het bu reau tevens aangeklopt bij het ministerie van EZ. „Het wordt een project voor export van ken nis én onderdelen, die in Neder land worden gemaakt." Op beide ministeries was we gens vakanties niemand bereik baar voor commentaar. Aan de palingrookwedstrij din Bruinisse deden gisteren achttien rokers mee. foto Pieter Honhoff door Andrea Bolle BRUINISSE - Zijn rookoven valt direct op. Tijdens de jaar lijkse palingrookwedstrijd gis teren in Bruinisse rookten de meeste deelnemers hun paling in een roestvrij stalen oven. G. van Boven uit Kampen ge bruikt er één die speciaal voor hem gemaakt is, waarop drie grote schepen zijn geschilderd. De geur van mosselen en roken de paling op het havenplateau is van een afstand al te ruiken, 's Ochtends verzamelen zich achttien deelnemers om de zes wedstrijdpalingen in ontvangst te nemen. De 74-jarige Van Bo ven is al jarenlang amateur-ro ker en doet sinds negen jaar mee aan wedstrijden. Bovendien rookt de Kampenaar regelmatig een palinkje op de schepen van de Hanzestad Compagnie. „Een matroos van De Liefde, die ook kunstenaar is, heeft deze oven ook beschilderd." Net als iedere andere palingro ker heeft ook Van Boven zijn ei gen manier om de vis zo smake lijk mogelijk te maken. Zijn paling komt altijd uit het IJssel- meer, want die zijn volgens hem het lekkerst. „Bijna niet meer te betalen en daarom best speci aal." Van Boven maakt de vis al tijd een dag van tevoren schoon en zout hem direct daarna. Voor het roken gebruikt hij eiken hout. „Daar krijgt de paling een scherpe smaak van. Daarnaast gebruik ik ook beukenhout, po pulieren en wilgenhout, want dat maakt het wat zachter." Volgens Frits Postma van de stichting Festiviteiten Bruinis se word je door de palingrokers vaak 'bij de poten genomen'. Nu hij al een aantal jaren bij het evenement aanwezig is geweest, weet hij dat een echte roker nooit zijn geheim prijsgeeft. „Ze laten je wel altijd mooi zien welk hout en welke kruiden ze gebruiken, maar het fijne ver- tellenze jenooit", aldus Postma. De driekoppige jury maakte na rijp beraad aan het einde van de middag de winnaars bekend. De bereidingswijze van Van Boven is hun klaarblijkelijk bevallen, want hij werd derde. De tweede plaats was voor P. van der Stern uit Poortvliet en de beste paling werd volgens de jury gerookt door DPunter uit Doetinchem. jmntiLIGHT CRUISES het Veerse Meer ^Rnd-vaartochten op de ^mlady Madeleine' Een avond vol gezelligheid, amusement, eten en varen Zat. 10 en 17 augustus Prijs 33,50 Info: Rederij Dijkhuizen tel. 0118-419367 doorValeska Nastaly De zee heeft zich ver teruggetrokken en de zon laat zich af en toe zien. Het zijn haast volmaakte omstandig heden voor het bouwen van een zand kasteel. Daar is een aantal badgasten het wel mee eens. Met of zonder ouders gaan de veelal jeugdige deelnemers omstreeks twee uur aan de slag. Vijf teams deden gistermiddag op het Vlissingse Badstrand mee aan de twee dewedstrijd zandkastelen bouwen die deze krant organiseert. De winnaars, de tienjarige Robbert Wevers en even oude Coen Westerduin, waren nog lang niet klaar met bouwen toen het einde van de wedstrijd in zicht kwam, maar dePZC-jury vond het verhaal dat zij bij hun kasteel vertelden en hun creativi teit in uitvoering doorslaggevend. Coen uit Vlissingen heeft zijn vriend Robbert gevraagd mee te doen. „We hebben van tevoren niets bedacht. We zijn gewoon gaan bouwen." Al bou wend vertellen de twee vrienden wat er in en om him kasteel gaat komen. „Er moet een hele verdediging voor ons kasteel komen. En hier komt een vul kaan waarin een draak woont. Als de vulkaan uitbarst, loopt de gracht vol met lava", legt Robbert uit. „Dit moet een ruïne worden", zegt Coen over een klein zand vormpje bui ten zijn kasteel. „De stad wordt steeds aangevallen, vandaar dat het gebouw kapot is." De jongens laten in twintig minuten tijd een fort uit de grond rijzen met uitkijktorens, wegen en een enor me slotgracht. „We noemen het Slot Zandkasteel", zegt Robbert. Naast de twee vrienden is een andere groep bezig met het bouwen van een vliegtuig. Dat mag ook van de jury. Het Waar: Badstrand Vlissingen Aantal deelnemers: ca. 17 Winnaars: Robbert Wevers en Coen Westerduin Volgende wedstrijd: Vrijdag 26 juli in regio Beveland/Tholen (zie PZC van 25 juli) Kosten deelname: gratis Prijzen: eerste prijs wegwerpca mera, overige deelnemers krijgen tasje met allerlei kleinigheidjes zijn de twaalfjarige Bastiaan Ruster, de zesjarige Marijn Heijmans en vader Anco uit Groningen. „We zijn gewoon helemaal gek van vliegtuigen. Vandaar dat we er eentje maken." Bastiaan ver telt dat ze eerder deze week ook al een vliegtuig hadden gemaakt. „Maar die is helemaal vertrapt", zegt hij wijzend op een grote berg stuifzand. Cockpit Bastiaan strijkt alle delen van het vliegtuig zorgvuldig glad. Hij lijkt een goede toekomst te hebben als stuka door. Marijn zorgt ervoor dat de cock pit een comfortabele zitplaats wordt. Hij maakt daarin drie stoelen, want met zoveel zijn ze. Deze keer zijn de mannen niet bang voor vertrapping. „Pas vanavond wordt het hoog water. door Rob Paardekam HEINKENSZAND - Er komt een algeheel alcoholverbod in de dorpskernen van de gemeen te Borsele. Per 1 augustus is het verboden op de openbare weg alcohol te nuttigen of aangebro ken flessen of blikjes te vervoe- foto Ruben Oreel nen. Dan spoelt onze creatie weg", weet va der Anco. De dertienjarige Beau Mulder wordt geassisteerd door drie zeer jeugdige dames: de tweeënhalf jarige Wies van Aanholt, de even oude Frederique Mijnlieff en haar zusje Beaudine van anderhalf. „Ik bouw het kasteel en zorg eiwoor dat de kleintjes het niet kapot maken", zegt Beau lachend. Ze stuurt de ukkies om schelpjes, zodat die ver bij haar creatie uit de buurt blijven. Even later liggen de schelpjes als ver siering op en om het kasteel. Vier witte veren prijken op elke hoek van het slot. Gespecialiseerd Nick van Winkelman, negen jaar oud, uit Kudelstaart heeft zijn kasteel hele maal in zijn hoofd zitten. Samen met zijn drie jaar jongere broertje Mike en zijn negenj arige vriend Marvin Siecker voert hij het plan uit. „Ik doe het graaf werk, want daar ben ik in gespeciali seerd", zegt Nick. Marvin loopt af en aan met emmertjes zeewater. „Ik stop ermee, want het wa ter loopt steeds weg", zegt hij als hij voor de zoveelste keer water in de kas teelgracht giet. Hij richt zich op het zand buiten het kasteel. Hij bouwt een walletje om een plat vlak. „Hier kun je rennen of zo." Mike weet een betere functie: „Het wordt een speeltuin", schreeuwt hij uit. Dieper Het valt op dat alle deelnemers op het wat hardere, natte zand bouwen. „Dat bouwt gewoon het beste", zegt vlieg tuigbouwer Anco. Zijn zoon Marijn heeft daar nog een toelichting bij. „Kijk, je graaft een gat en dat wordt dan steeds dieper. Op een gegeven mo ment kom je water tegen en met dat zand ga je bouwen", zegt hij met een ui terst serieus gezicht. De materialen waarmee de deelnemers werken variëren van enkel handen tot emmertjes, scheppen en zelfs plamuur- schijven. Er is geen enkele strij d over het gebruik van de gereedschappen. Iedere deelne mer weet zijn taak. Opvallend is de overeenkomstige belevenis van een zandkasteel onder de deelnemers. Elk gebouwd kasteel heeft een gracht, to rens en een verdedigingsmum-. De tra ditionele kantelen, die meestal op kas teelmuren staan, zijn nergens te beken- Volgens W. Krijger van de ge meente was er geen speciale aanleiding voor de invoering van het alcoholverbod. Het moet gezien worden als een standaardmaatregel, zoals die inmiddels in meer gemeenten is genomen. „Het college heeft dit besluit genomen op advies van de politie", aldus Krijger. De maatregel moet de politie hand vatten geven bij de bestrijding van openlijke geweldpleging of vandalisme. Hi] is zeker niet be doeld voor iemand die met een pilsje in zijn hand met de buur man staat te kletsen. Bij eventu ele opstootjes heeft de politie, voor het menens wordt, al grond om in te grijpen. In Goes deed de invoering van een alcoholver bod enkele maanden geleden het nodige stof opwaaien. Mede omdat het slechts in bepaalde wijken gold. De raad vreesde een stigmatiserende werking, waarop het college de maatregel in de hele gemeente invoerde. Ook in Borsele geldt het alco holverbod voor alle kernen. THOLEN - De politie heeft don derdagavond op de Oesterdam de auto van een 32-jarige man uit Tholen in beslag genomen. De man was al twee keer eerder bekeurd voor het rijden zonder rijbewijs en was gewaarschuwd dat hij bij een derde keer zijn voertuig kwijt zou zijn. Jochem staat voor een grote stap in z'n jonge leven. Van de basisschool naar het voortge zet onderwijs. Dat was nog een heel getob met die Cito- toets, want rekenen, daar heeft hij een broertje aan dood. Maar taal, dat is z'n lust en z'n leven. Zijn basisschooltijd had hij goeddeels doorgebracht in Groningen, maar in het Zeeuwse kon hij inmiddels aardig aarden. Het besluit van zijn ouders om een week endje in Groningen door te brengen, werd door hem ech ter meteen toegejuicht. Hij wilde in ieder geval naar de kinderboerderij, want daar had hij het idee opgevat om boer te worden. Aangekomen op die droomplek zocht hij direct de stokoude ezel op. Benieuwd of die hem nog zou herkennen. Maar wat hij ook zocht, geen ezel te bekennen. De manager van de kinder boerderij loste snel zijn pro bleem op. „Jochem, het is heel zielig, maar die ezel is dood. Erg hè." Jochem was secondenlang uit het veld geslagen, maar tenslotte kwam z'n reactie. Balkenende dus." Advertentie Off-road rijden, bergbeklimmen, abseilen en kanoën- Vertegenwoordig jij AutoTrack.nl tijdens de 10-daagse spectaculaire Kia Sorento Driving Experience? Schrijf je snel in viaAutoTrack.nl en win! De autosite voor heel Nederland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 51