Schepenlift over Brouwersdam
Nat zand bouwt het best
Ondernemers
brengen eigen
magazine uit
Palingrokers koesteren geheimen
Alcoholverbod in
straten van Borsele
Ingenieursbureau wil met ministeries pilotproject uitvoeren
VAKAN*
K/
Geen rijbewijs,
auto kwijt
zeeuwse almanak
Balkenende
AutoTrack.nl
door Famke van Loon
ZIERIKZEE - De Onderne
merskring Schouwen-Duive-
land (OSD) gaat een eigen tijd
schrift uitbrengen. Onder de
titel OSD-Profiel wil de vereni
ging de ondernemers drie maal
per jaar op de hoogte brengen
van belangrijke ontwikkelin
gen, onder meer op het gebied
van ruimtelijke ordening en
economie.
„Wanneer het in Nederland
stormt, waait het ook op Schou-
wen-Duiveland", vindt het be
stuur van OSD. Nieuwe regelge
ving wordt ingevoerd vanuit
Den Haag of Brussel, op het ter
rein van ruimtelijke ordening
staan de ontwikkelingen niet
stil en op verkeersgebied wor
den plannen gemaakt voor een
betere bereikbaarheid. Maar de
consequenties van deze lande
lijke 'klimaatsveranderingen'
voor het eiland is de onderne
mers niet altijd even duidelijk.
Volgens OSD mist Schouwen-
Duiveland hiervoor 'een eigen
platform'. „Een platform waar
op het nieuws dat óns raakt kan
worden geventileerd, waarop
we kunnen overleggen over za
ken die óns aangaan, waarop
nieuwe bedrijven kunnen wor
den voorgesteld en bestaande
bedrijven kunnen worden ge
volgd."
Tijdschrift
In navolging van de Vereniging
Bedrijven Goeree-Overflakkee
wil de OSD daarom een eigen
tijdschrift uitgeven. Het maga
zine OSD-Profiel, dat drie keer
per j aar zal verschijnenmoet cle
ondernemers op hoogte houden
van de (landelijke) ontwikke
lingen.
Deze veranderingen worden in
het tijdschrift vanuit de Schou-
wen-Duivelandse invalshoek
bekeken.
Daarnaast staan eilandelijke
ontwikkelingen centraal. ,,De
regionale actualiteiten worden
op de voet gevolgd, zoals plano
logische veranderingen, de
invloed van het toerisme, regel
geving, milieu, parkeerproble
men, etcetera."
Naast informeren van de leden
beoogt het OSD-bestuur met
een eigen tijdschrift de commu
nicatie tussen de ondernemers
onderling te verbeteren. „Maar
ook met overheden, nutsbedrij
ven en andere belanghebben
den. Een platform waarop initi
atieven worden genomen en
actie kan worden gevoerd."
De eerste editie van OSD-Pro
fiel rolt naar verwachting in ok
tober van de pers.
Advertentie
Natuurlijk
GEOPEND
tijdens de
BOUWVAK!!
Glashandel Moerstee
Kapelle - Biezelinge
•B 0113-341688
Advertentie
waarin opgenomen
de Zierikzeesche Nieuwsbode
1844 - 1998
SCHOUWEN-DUIVELAND
zaterdag 20 juli 2002
^oor Famke van Loon
SCHARENDIJKE - Het bureau
Van Driel Mechatronica wil in
samenwerking met de Neder
landse overheid een schepenlift
over de Brouwersdam bouwen.
In plaats van door een schut
sluis worden de schepen in een
groot dok over de zeewering en
het verkeer heengezet.
Deaanleg van de lift is bij de mi
nisteries van Verkeer en Water-
slaat (V en W) en Economische
Zaken (EZ) voorgedragen als
pilotproject.
Directeur N. van Driel wil de
scheepslift van naar schatting
veertig miljoen euro graag bou
wen, omdat vanuit het buiten
land interesse is getoond in zijn
vinding. Mocht Den Haag met
Van Driel in zee gaan, dan zullen
de schepen niet eerder dan 2006
op deze manier over de Brou
wersdam worden gezet.
Voor het overbrengen van sche
pen van het ene naar het andere
vaarwater zijn door heel Neder
land schutsluizen aangelegd.
Maar volgens Van Driel van het
ingenieursbureau Van Driel
Mechatronica (VDM) uit Wad-
dinxveen kleven er in een aantal
situaties nadelen aan dit sys
teem. Zo kan bij Bruinisse een
openstaande brug over een sluis
voor flinke vertragingen zorgen
voor het wegverkeer. Bij een
sluis tussen zout en zoet water
kanverzilting optreden.
Rails
Het bureau heeft daarom een
nieuwe manier bedacht om
schepen naar ander vaarwater
I over te brengen, die als goed al
ternatief kan dienen voor schut
sluizen en aquaducten: een
schepenlift. De boten varen een
dok van maximaal honderd me
ter lang, gevuld met water, in en
deze bak wordt via twee draag-
liggers naar de overkant gere
den. Deze rails kan als een via
duct over wegen en andere
obstakels als duinen heen wor
den gelegd, zodat het verkeer op
de grond niet vertraagd wordt
door de passerende schepen. De
nieuwe technologie beidt naast
de resolute scheiding van weg
en waterwegen volgens Van
Driel meer voordelen. De sche
penlift kan eenvoudig grote
hoogteverschillen overbruggen,
zodat de technische 'overtoom'
een goed alternatief is voor de
zogeheten getrapte sluizencom-
plexen. „En de schepenlift gaat
veel voordeliger met water om",
aldus Van Driel. De voordelen
van de constructie zijn ook bij
andere partijen niet onopge
merkt gebleven. Onder meer bij
het verbeteringsproject van het
Panama-Kanaal, waar het zoe
te Gatunmeer last heeft van ver-
zilting, en voor de kanalisering
van de Donau is belangstelling
voor de Nederlandse schepen
lift.
Interesse
Gezien deze interesse wil het in
genieursbureau na de tekenta
fel de schepenlift nu bouwen.
Bedacht is om een overtoom met
een dok van vijftig meter over de
Brouwersdam heen te bouwen.
Volgens Van Driel is deze plek
zeer geschikt: schepen kunnen
vanaf de Noordzee direct naar
het Grevelingenmeer worden
gebracht, zonder dat hiervoor
een gat (in de vorm van een sluis)
in de zeewering hoeft te worden
gemaakt. „Het verstoort de in
frastructuur niet.
De aanleg van de schepenlift zal
naar eerste schattingen rond de
veertig miljoen euro kosten. Van
Driel heeft de futuristische
overtoom daarom als pilotpro
ject voorgedragen bij het minis
terie van VenW. Omdat de
schepenlift eenmaal aangelegd
zowel vanuit waterbouwkundig
opzicht als in materieel opzicht
een exportproduct voor Neder
land kan worden, heeft het bu
reau tevens aangeklopt bij het
ministerie van EZ. „Het wordt
een project voor export van ken
nis én onderdelen, die in Neder
land worden gemaakt."
Op beide ministeries was we
gens vakanties niemand bereik
baar voor commentaar.
Aan de palingrookwedstrij din Bruinisse deden gisteren achttien rokers mee. foto Pieter Honhoff
door Andrea Bolle
BRUINISSE - Zijn rookoven
valt direct op. Tijdens de jaar
lijkse palingrookwedstrijd gis
teren in Bruinisse rookten de
meeste deelnemers hun paling
in een roestvrij stalen oven.
G. van Boven uit Kampen ge
bruikt er één die speciaal voor
hem gemaakt is, waarop drie
grote schepen zijn geschilderd.
De geur van mosselen en roken
de paling op het havenplateau is
van een afstand al te ruiken,
's Ochtends verzamelen zich
achttien deelnemers om de zes
wedstrijdpalingen in ontvangst
te nemen. De 74-jarige Van Bo
ven is al jarenlang amateur-ro
ker en doet sinds negen jaar mee
aan wedstrijden. Bovendien
rookt de Kampenaar regelmatig
een palinkje op de schepen van
de Hanzestad Compagnie. „Een
matroos van De Liefde, die ook
kunstenaar is, heeft deze oven
ook beschilderd."
Net als iedere andere palingro
ker heeft ook Van Boven zijn ei
gen manier om de vis zo smake
lijk mogelijk te maken. Zijn
paling komt altijd uit het IJssel-
meer, want die zijn volgens hem
het lekkerst. „Bijna niet meer te
betalen en daarom best speci
aal." Van Boven maakt de vis al
tijd een dag van tevoren schoon
en zout hem direct daarna. Voor
het roken gebruikt hij eiken
hout. „Daar krijgt de paling een
scherpe smaak van. Daarnaast
gebruik ik ook beukenhout, po
pulieren en wilgenhout, want
dat maakt het wat zachter."
Volgens Frits Postma van de
stichting Festiviteiten Bruinis
se word je door de palingrokers
vaak 'bij de poten genomen'. Nu
hij al een aantal jaren bij het
evenement aanwezig is geweest,
weet hij dat een echte roker
nooit zijn geheim prijsgeeft. „Ze
laten je wel altijd mooi zien
welk hout en welke kruiden ze
gebruiken, maar het fijne ver-
tellenze jenooit", aldus Postma.
De driekoppige jury maakte na
rijp beraad aan het einde van de
middag de winnaars bekend. De
bereidingswijze van Van Boven
is hun klaarblijkelijk bevallen,
want hij werd derde. De tweede
plaats was voor P. van der Stern
uit Poortvliet en de beste paling
werd volgens de jury gerookt
door DPunter uit Doetinchem.
jmntiLIGHT CRUISES
het Veerse Meer
^Rnd-vaartochten op de
^mlady Madeleine'
Een avond vol gezelligheid,
amusement, eten en varen
Zat. 10 en 17 augustus
Prijs 33,50
Info: Rederij Dijkhuizen
tel. 0118-419367
doorValeska Nastaly
De zee heeft zich ver teruggetrokken
en de zon laat zich af en toe zien.
Het zijn haast volmaakte omstandig
heden voor het bouwen van een zand
kasteel. Daar is een aantal badgasten
het wel mee eens. Met of zonder ouders
gaan de veelal jeugdige deelnemers
omstreeks twee uur aan de slag.
Vijf teams deden gistermiddag op het
Vlissingse Badstrand mee aan de twee
dewedstrijd zandkastelen bouwen die
deze krant organiseert. De winnaars,
de tienjarige Robbert Wevers en even
oude Coen Westerduin, waren nog lang
niet klaar met bouwen toen het einde
van de wedstrijd in zicht kwam, maar
dePZC-jury vond het verhaal dat zij bij
hun kasteel vertelden en hun creativi
teit in uitvoering doorslaggevend.
Coen uit Vlissingen heeft zijn vriend
Robbert gevraagd mee te doen. „We
hebben van tevoren niets bedacht. We
zijn gewoon gaan bouwen." Al bou
wend vertellen de twee vrienden wat er
in en om him kasteel gaat komen. „Er
moet een hele verdediging voor ons
kasteel komen. En hier komt een vul
kaan waarin een draak woont. Als de
vulkaan uitbarst, loopt de gracht vol
met lava", legt Robbert uit.
„Dit moet een ruïne worden", zegt
Coen over een klein zand vormpje bui
ten zijn kasteel. „De stad wordt steeds
aangevallen, vandaar dat het gebouw
kapot is." De jongens laten in twintig
minuten tijd een fort uit de grond rijzen
met uitkijktorens, wegen en een enor
me slotgracht. „We noemen het Slot
Zandkasteel", zegt Robbert.
Naast de twee vrienden is een andere
groep bezig met het bouwen van een
vliegtuig. Dat mag ook van de jury. Het
Waar: Badstrand Vlissingen
Aantal deelnemers: ca. 17
Winnaars: Robbert Wevers en
Coen Westerduin
Volgende wedstrijd: Vrijdag 26
juli in regio Beveland/Tholen (zie
PZC van 25 juli)
Kosten deelname: gratis
Prijzen: eerste prijs wegwerpca
mera, overige deelnemers krijgen
tasje met allerlei kleinigheidjes
zijn de twaalfjarige Bastiaan Ruster,
de zesjarige Marijn Heijmans en vader
Anco uit Groningen. „We zijn gewoon
helemaal gek van vliegtuigen. Vandaar
dat we er eentje maken." Bastiaan ver
telt dat ze eerder deze week ook al een
vliegtuig hadden gemaakt. „Maar die
is helemaal vertrapt", zegt hij wijzend
op een grote berg stuifzand.
Cockpit
Bastiaan strijkt alle delen van het
vliegtuig zorgvuldig glad. Hij lijkt een
goede toekomst te hebben als stuka
door. Marijn zorgt ervoor dat de cock
pit een comfortabele zitplaats wordt.
Hij maakt daarin drie stoelen, want
met zoveel zijn ze. Deze keer zijn de
mannen niet bang voor vertrapping.
„Pas vanavond wordt het hoog water.
door Rob Paardekam
HEINKENSZAND - Er komt
een algeheel alcoholverbod in
de dorpskernen van de gemeen
te Borsele. Per 1 augustus is het
verboden op de openbare weg
alcohol te nuttigen of aangebro
ken flessen of blikjes te vervoe-
foto Ruben Oreel nen.
Dan spoelt onze creatie weg", weet va
der Anco.
De dertienjarige Beau Mulder wordt
geassisteerd door drie zeer jeugdige
dames: de tweeënhalf jarige Wies van
Aanholt, de even oude Frederique
Mijnlieff en haar zusje Beaudine van
anderhalf. „Ik bouw het kasteel en zorg
eiwoor dat de kleintjes het niet kapot
maken", zegt Beau lachend. Ze stuurt
de ukkies om schelpjes, zodat die ver
bij haar creatie uit de buurt blijven.
Even later liggen de schelpjes als ver
siering op en om het kasteel. Vier witte
veren prijken op elke hoek van het slot.
Gespecialiseerd
Nick van Winkelman, negen jaar oud,
uit Kudelstaart heeft zijn kasteel hele
maal in zijn hoofd zitten. Samen met
zijn drie jaar jongere broertje Mike en
zijn negenj arige vriend Marvin Siecker
voert hij het plan uit. „Ik doe het graaf
werk, want daar ben ik in gespeciali
seerd", zegt Nick.
Marvin loopt af en aan met emmertjes
zeewater. „Ik stop ermee, want het wa
ter loopt steeds weg", zegt hij als hij
voor de zoveelste keer water in de kas
teelgracht giet. Hij richt zich op het
zand buiten het kasteel. Hij bouwt een
walletje om een plat vlak. „Hier kun je
rennen of zo." Mike weet een betere
functie: „Het wordt een speeltuin",
schreeuwt hij uit.
Dieper
Het valt op dat alle deelnemers op het
wat hardere, natte zand bouwen. „Dat
bouwt gewoon het beste", zegt vlieg
tuigbouwer Anco. Zijn zoon Marijn
heeft daar nog een toelichting bij.
„Kijk, je graaft een gat en dat wordt
dan steeds dieper. Op een gegeven mo
ment kom je water tegen en met dat
zand ga je bouwen", zegt hij met een ui
terst serieus gezicht.
De materialen waarmee de deelnemers
werken variëren van enkel handen tot
emmertjes, scheppen en zelfs plamuur-
schijven.
Er is geen enkele strij d over het gebruik
van de gereedschappen. Iedere deelne
mer weet zijn taak. Opvallend is de
overeenkomstige belevenis van een
zandkasteel onder de deelnemers. Elk
gebouwd kasteel heeft een gracht, to
rens en een verdedigingsmum-. De tra
ditionele kantelen, die meestal op kas
teelmuren staan, zijn nergens te beken-
Volgens W. Krijger van de ge
meente was er geen speciale
aanleiding voor de invoering
van het alcoholverbod. Het
moet gezien worden als een
standaardmaatregel, zoals die
inmiddels in meer gemeenten is
genomen. „Het college heeft dit
besluit genomen op advies van
de politie", aldus Krijger. De
maatregel moet de politie hand
vatten geven bij de bestrijding
van openlijke geweldpleging of
vandalisme. Hi] is zeker niet be
doeld voor iemand die met een
pilsje in zijn hand met de buur
man staat te kletsen. Bij eventu
ele opstootjes heeft de politie,
voor het menens wordt, al grond
om in te grijpen. In Goes deed de
invoering van een alcoholver
bod enkele maanden geleden
het nodige stof opwaaien. Mede
omdat het slechts in bepaalde
wijken gold. De raad vreesde
een stigmatiserende werking,
waarop het college de maatregel
in de hele gemeente invoerde.
Ook in Borsele geldt het alco
holverbod voor alle kernen.
THOLEN - De politie heeft don
derdagavond op de Oesterdam
de auto van een 32-jarige man
uit Tholen in beslag genomen.
De man was al twee keer eerder
bekeurd voor het rijden zonder
rijbewijs en was gewaarschuwd
dat hij bij een derde keer zijn
voertuig kwijt zou zijn.
Jochem staat voor een grote
stap in z'n jonge leven. Van de
basisschool naar het voortge
zet onderwijs. Dat was nog
een heel getob met die Cito-
toets, want rekenen, daar
heeft hij een broertje aan
dood. Maar taal, dat is z'n
lust en z'n leven.
Zijn basisschooltijd had hij
goeddeels doorgebracht in
Groningen, maar in het
Zeeuwse kon hij inmiddels
aardig aarden. Het besluit
van zijn ouders om een week
endje in Groningen door te
brengen, werd door hem ech
ter meteen toegejuicht. Hij
wilde in ieder geval naar de
kinderboerderij, want daar
had hij het idee opgevat om
boer te worden. Aangekomen
op die droomplek zocht hij
direct de stokoude ezel op.
Benieuwd of die hem nog zou
herkennen. Maar wat hij ook
zocht, geen ezel te bekennen.
De manager van de kinder
boerderij loste snel zijn pro
bleem op. „Jochem, het is
heel zielig, maar die ezel is
dood. Erg hè."
Jochem was secondenlang
uit het veld geslagen, maar
tenslotte kwam z'n reactie.
Balkenende dus."
Advertentie
Off-road rijden, bergbeklimmen, abseilen en kanoën-
Vertegenwoordig jij AutoTrack.nl tijdens de 10-daagse
spectaculaire Kia Sorento Driving Experience?
Schrijf je snel in viaAutoTrack.nl en win!
De autosite voor heel Nederland