Het rijwiel in beeld PZC Ferrari en Porsche Voxan gered Robot-bandenfabriek Ford Fusion Skoda Superb Nieuwe Audi A8 Fietsdrager W7 MOTOREN BROMFIETSENRIJWIELEN zaterdag 20 juli 2002 Porsche in de 20ste eeuw heet een van de nieuwe boeken van Mon dial Media over het sportwagenmerk uit Zuffenhausen. Sommi gen noemen een Porsche 911de al tientallen jaren bestaande top sporter van het merk, een platte Kever. Die auto, ook ontworpen door Ferdinand Porsche, stond ook model voor de Porsche 356 die in 1948 verscheen. Het boek telt 256 pagina's en kost 14,95 euro. Van dezelfde uitgever is ook het boek 'Ferrari in de Formule I'. Het gaat natuurlijk over Enzo Ferrari die in 1919 met autoracen begon en in 1950 in de nieuwe Formule I stapte. In 1952 zegevierde hij voor het eerst. In het boek wordt aandacht besteed aan coureurs en au to's. Het telt (net als Porsche) 256 pagina's en kost eveneens 14,95 euro. Na een jaar van onzekerheid, een aanvankelijke redding en ver volgens toch een faillissement is de druk van de ketel voor het enige Franse motormerk Voxan. Het merk is overgenomen door Guy Goulach, een beursgenoteerde Franse jachtbouwer. De Franse krant Le Monde ziet Goulach als een serieuze ondernemer. Hetzelf de Le Monde kwam eerder dit jaar met belastende informatie over een eerdere overnamepartij, Merker Yshima. Voxan zet alles op alles om de productie van de bestaande drie mo dellen Roadster, Café Racer en Scrambler opnieuw op te starten. Dat neemt ongeveer een half jaar in beslag. In Bicocca bij Milaan staat volgens bandenfabrikant Pirelli's we relds meest geavanceerde mengkamer. Pirelli maakt daar gebruik van een systeem waarbij de bestanddelen voor de banden als poly meren, rubbers, additieven, koolstof, zwavel en silica) continu wor den gemengd. Daardoor zou de productie ongekend nauwkeurig zijn. De nieuwe mengkamer staat naast de mirs-fabriek (modular integrated robotised system) waar banden door robots opgebouwd worden. Pirelli heeft zeven patenten aangevraagd voor het nieuwe systeem en het eerste ervan is in de VS al erkend. Het conventionele meng proces duurt circa 24 uur en wordt in de nieuwe fabriek verkort tot slechts 4,7 uur. Het energieverbruik neemt daardoor met ruim 10% af. Door de nauwkeurige regeling van materialen is het koolstofge halte (de Europese Unie wil niet meer dan 10 mg/kubieke meter) in de mengkamer in Bicocca niet hoger dan 0,3 mg per kubieke meter. In de proeffabriek in Bicocca is ook een gerobotiseerde module voor de productie van banden voor motorfietsen geïnstalleerd. De proef- module zal snelle installatie van de eerste productiemodulen in de Metzeler-fabriek in het Duitse Breuberg tot gevolg hebben. In Ge orgia in de VS wordt een gerobotiseerde bandenfabriek binnen en kele weken in bedrijf gesteld. Daar worden vooral banden voor ter reinwagens gemaakt. Een chique verschijning, zo'n Skoda-limousine. foto's Don van der Vaart De grootste Skoda heeft heel veel van de VW Passat maar overklast hem qua ruimte nog een heel stuk. De Tsjechische limo heeft wel wat. Als je de Skoda Superb in stapt, verwacht je met zo veel auto een toplimousine te bestijgen. En dan valt de inrich ting een beetje tegen. Een beetje sober, een beetje eenvoudig, een beetje Tsjechisch toch. En de carrosserie produceert tijdens de rit onverwacht veel windge ruis. Het stuurwiel heeft niet eens knopjes voor radio en crui se control. Dat kost allemaal ex tra. In een prestigeauto zit dat allemaal. De Superb is vanach ter het stuur bezien vooral groot en functioneel. De auto heeft wel degelijk crui se control, maar een automaat of lederen bekleding moet je toch echt extra bestellen. Daar om staat deze Superb waarin zoveel VW Passat zit verwerkt natuurlijk voor een niet gek hoog bedrag op de prijslijst. Zijn sterkste punt is vooral de ruimte. Voorin kan niemand te kort komen, maar achterin is het echt verbluffend. Een groot gapend gat voor de beenruimte van de achterpassagiers. Geen wonder dat Skoda vooral moei te gaat doen om de taxiwereld Dashboard en instrumentarium zijn onverwacht sober. voor de Superb te interesseren. Daar lijkt het een regelrechte hit voor. De 1.9 diesel kan hem heel best aan, maar is zoals alle TDi's nogal hoorbaar. De besturing is exact, de bediening van de ver schillende functies duidelijk. De stoelen zitten voortreffelijk en op de achterbank heb je het met een klein gezin ook heel best naar je zin. Met wat fantasie kun je daar een voetbalspelletje installeren. Vouwparaplu In het linker achterportier is on der een luikje zelfs plek voor een vouwparaplu. En die kan er ge rust na gebruik weer in, want het water wordt keurig naar buiten geleid. Skoda kan met zijn nieuwe luxemodel Superb een leuk muziekje meespelen in de zakelijke autoklasse. Hij is natuurlijk een pure kloon van de VW Passat uit het moeder huis, maar dan eentje die nog groter is. Want zijn wielbasis is werkelijk tien centimeter lan ger dan die bij de VW. En dat be helst een hoop extra ruimte. Denk nou niet dat een Skoda een supergoedkope auto uit het voormalig Oostblok is. Want de Tsjechen, gesouffleerd door de Duitsers, vragen inmiddels aar dige prijzen voor hun produc ten. Een Passat met dezelfde dieselmotor als deze Superb staat voor €29.395 in de prijs lijst. Voor een paar euro's meer heb je met de Skoda dan wel mooi een veel grotere auto. De Passat biedt al enorm veel zit ruimte, maar in de Skoda wordt dat achterin nog eens geac centueerd met een achteruit klappend middenstuk van de voorstoel dat een soort voeten bankje wordt, als in een auto bus. Skoda heeft in Tsjechië een rui me ervaring in het bouwen van auto's. Tsjechen zijn heel tech nisch en kort na de Tweede We reldoorlog bouwden ze daar in Mlada Boleslav hun laatste li mousine. Na jarenlang zielto gen kocht VW de boedel en zie: nu kunnen de Fabia's en Octa- via's niet aangesleept worden. Kortom, het gaat weer opper best met Skoda en dan past zo'n dikke auto als de Superb in het rooskleurig toekomstbeeld. Leuk als je bazen in Wolfsburg wonen, want dan kun je daar naar hartelust in de goedgevul de magazijnen rondbanjeren. VW grossiert in allerlei motoren en daar profiteert de Superb dus ook van. Of je nu een turbo op benzine wil of een enorme V6 dan wel een gewone 2.0 of een sterke en zuinige TDi, het kan allemaal. Als je op zoek bent naar een niet exorbitant geprijsde grote auto met ongehoord veel ruimte voor armen en benen, is zo'n lange Skoda geheel niet gek. Rien van der Steen Skoda Superb 1.9 TDi standaard: motor: vermogen: aandrijving: lxbxh: wielbasis: bagageruim: draaicirkel: brandstoftank: gewicht: max. aanhangergew. verbruik: prijs: zes airbags, abs, in hoogte en diepte verstel baar stuurwiel, boordcomputer, klapsleutel en afstandsbediende centrale vergrendeling, airco, stoelen in hoogte verstelbaar, lees lampjes voor en achter, elektrisch bediende zijruiten en buitenspiegels, cruise control. I.9 TDi-diesel 130 pk; koppel 285 Nm bij 1750 tpm voorwielen 4.80 x 1.76x1.46 m. 2.80 m. 462 liter II.8 m 62 liter 1440 kg 1600 kg 1:14,5 €30.190 (2.0 €25.490, 2.5 TDi V6 Elegance 46.080). Audi heeft het topmodel uit het programma, de A8, volledig in het nieuw gestoken. Het is echter wel een behoedzame vernieu wing geworden, want het design heeft nog veel weg van zijn voor ganger. Een andere overeenkomst met die voorganger is dat de car rosserie weer helemaal van aluminium is gemaakt. Ook de wielop hanging is nu gemaakt van dit lichte metaal en bovendien past Audi standaard luchtvering toe. De nieuwe Audi A8 zal eind dit jaar in ons land verkrijgbaar zijn, in eerste instantie met keuze uit V8-benzinemotoren van 3,7 (280 pk) en 4,2 liter (335 pk) inhoud. Standaard worden deze motoren ge combineerd met zestraps automaten met tiptronic bediening en permanente vierwielaandrij ving. De prijzen van de nieuwe A8 zijn nog niet bekend. T E N T O O i^PTE L LI N G 27 FEBRUARI T/M 8 MAART 1953 R.A.I. GEBOUW AMSTERDAM In de Fordf abriek bij Keulen is de productie gestart van het nieuwe model 'Fusion', dat deze herfst op de markt zal worden gebracht. Ford wil dit jaar nog 69.000 Fusions bouwen, in een tempo van 680 exemplaren per dag. De uiteindelijke jaarproductie van de Keulse fabriek zal, inclusief de nieuwe Fiësta, 405.000 auto's bedragen. Ford heeft samen met toeleveranciers meer dan 550 miljoen euro geïnvesteerd in de modernisering van de autofabriek in Keulen. Onderdelen en componenten worden door de twaalf partners in het industriepark niet alleen 'just in time' (net op tijd) aangeleverd, maar ook nog 'op volgorde'. Een transportband met een lengte van 800 meter levert deze onderdelen bij de productielijn af, precies op het moment en in de volgorde dat ze nodig zijn. Een fiets op het dak van de auto zetten is een precair klusje. Een Zweedse fabrikant heeft een wielgootdrager met een brede goot van kunststof. Of de fiets nu brede of smalle banden heeft, hij staat meteen stevig zodra hij in de goot gezet is. Een hand heeft u dan vrij voor de stabilisatiestang en klem. Deze 'Barracuda-drager' weegt 3,2 kilo en kan fietsen tot 15 kilo vervoeren. Een complete drager kost bij Halfords 85 euro. Geen betere band dan Fiets. Een raar woord eigen lijk, want niemand weet waar het vandaan komt. Dat taalkundige probleem stipte de Haagse burgemeester Deetman gisteren even aan bij de opening van de grote affichetentoonstel ling 'Fiets in beeld' in de Grote of St.-Jacobskerk, in het hart van de Haagse binnenstad. Deetman noemde de drie moge lijkheden die etymologen bij el kaar hebben gesprokkeld. Fiets en fietsen kunnen een verbaste ring zijn van het Franse véloci- pède. Maar een klanknaboot sing wordt evenmin uitgesloten, al is dan niet geheel duidelijk welk geluid wordt geïmiteerd. En ten slotte zouden de woorden nog kunnen teruggaan op de naam van een uitvinder. Fiets geldt in elk geval als een populair woord. Correcter en duidelijker is eigenlijk het plechtige 'rijwiel'. Vandaar ook de naam Algemene Nederland se Wielrijdersbond (ANWB). En daarom ook het veelvuldige ge bruik van dat woord op oude reclameposters. Hoewel in de grote kerkruimte de meeste aandacht wordt getrokken door de vele bijzondere fietsen die er staan, zijn het de affiches die de kern vormen van de tentoon stelling. De organisatie is in handen van de Internationale Affiche Galerijdie hiermee vooruitloopt op de toekomsti ge expositiewand in het onder grondse tramstation Spui. Verwachte opening: herfst 2004. Uncle Sam Bij de oude affiches is vooral het oer-Nederlandse merk Fongers goed vertegenwoordigd. Fraai is een plaat uit 1914 waarop de 'Nederlandsche Maagd' import van fietsen afwijst door Uncle Sam, John Bull en Fransman met een slaapmuts op toe te voe gen: 't Spijt mij Heeren dat ik u moet teleurstellen, maar zool ang bij mij Fongers-rijwielen gemaakt worden, heb ik uw rij wielen niet noodig'. In dezelfde tijd verwierf Fongers contrac ten van het Nederlandse leger. Daarvoor werd al in 1911 een verrassend moderne vouwfiets ontwikkeld, die op de tentoon stelling is te zien. Kleine wielen, grote scharnier halverwege de stangen en stevige canvas tas sen aan het frame. Het zou tot in Affiche van een tentoonstelling in de RAI (1953). Reclame voor Heveabanden. de jaren zeventig duren voordat de vouwfiets zijn weg vond naar het grote publiek. Uiteraard is ook Gazelle van de partij. Het reclamefiguurtje Piet Pelle komt al voor op een poster uit 1912 ('over de hobbe- ligste steenen, rijdt zijn Gazelle losjes henen'). En ernaast staat het rood-witte kindermodel uit 1960. Verderop is daar opeens het heden in de vorm van de Scooterbike Pro, een flitsende stadsfiets met vering in het fra me, die is uitgeroepen tot Fiets van het jaar 2002. Even verder op staat de nieuwe 'twintravel- ler' van Koga, een tandem dus. En TPG Post werkt uiteraard niet meer met dienst- of bestel- fietsen, maar met de vorig jaar geïntroduceerde 'roodrunner', een gestroomlijnde bakfiets. Maar dat woord is volstrekt achterhaald. Net als rijwiel, hoe mooi het ook is. GPD Fiets in Beeld, tot en met 20 au gustus in de Grote Kerk te Den Haag. Toegang 3 euro (kinderen 1 euro), gratis stalling van Bie- sieklette aan de voet van de Haagse Toren. een band It HUIBUrABNCKUl - HtVtAUOKP IGID.)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 33