Het rijwiel
in beeld
PZC
Ferrari en Porsche
Voxan gered
Robot-bandenfabriek
Ford Fusion
Skoda
Superb
Nieuwe Audi A8
Fietsdrager
W7
MOTOREN
BROMFIETSENRIJWIELEN
zaterdag 20 juli 2002
Porsche in de 20ste eeuw heet een van de nieuwe boeken van Mon
dial Media over het sportwagenmerk uit Zuffenhausen. Sommi
gen noemen een Porsche 911de al tientallen jaren bestaande top
sporter van het merk, een platte Kever. Die auto, ook ontworpen
door Ferdinand Porsche, stond ook model voor de Porsche 356 die in
1948 verscheen. Het boek telt 256 pagina's en kost 14,95 euro.
Van dezelfde uitgever is ook het boek 'Ferrari in de Formule I'. Het
gaat natuurlijk over Enzo Ferrari die in 1919 met autoracen begon
en in 1950 in de nieuwe Formule I stapte. In 1952 zegevierde hij voor
het eerst. In het boek wordt aandacht besteed aan coureurs en au
to's.
Het telt (net als Porsche) 256 pagina's en kost eveneens 14,95 euro.
Na een jaar van onzekerheid, een aanvankelijke redding en ver
volgens toch een faillissement is de druk van de ketel voor het
enige Franse motormerk Voxan. Het merk is overgenomen door
Guy Goulach, een beursgenoteerde Franse jachtbouwer. De Franse
krant Le Monde ziet Goulach als een serieuze ondernemer. Hetzelf
de Le Monde kwam eerder dit jaar met belastende informatie over
een eerdere overnamepartij, Merker Yshima.
Voxan zet alles op alles om de productie van de bestaande drie mo
dellen Roadster, Café Racer en Scrambler opnieuw op te starten.
Dat neemt ongeveer een half jaar in beslag.
In Bicocca bij Milaan staat volgens bandenfabrikant Pirelli's we
relds meest geavanceerde mengkamer. Pirelli maakt daar gebruik
van een systeem waarbij de bestanddelen voor de banden als poly
meren, rubbers, additieven, koolstof, zwavel en silica) continu wor
den gemengd. Daardoor zou de productie ongekend nauwkeurig
zijn. De nieuwe mengkamer staat naast de mirs-fabriek (modular
integrated robotised system) waar banden door robots opgebouwd
worden.
Pirelli heeft zeven patenten aangevraagd voor het nieuwe systeem
en het eerste ervan is in de VS al erkend. Het conventionele meng
proces duurt circa 24 uur en wordt in de nieuwe fabriek verkort tot
slechts 4,7 uur. Het energieverbruik neemt daardoor met ruim 10%
af. Door de nauwkeurige regeling van materialen is het koolstofge
halte (de Europese Unie wil niet meer dan 10 mg/kubieke meter) in
de mengkamer in Bicocca niet hoger dan 0,3 mg per kubieke meter.
In de proeffabriek in Bicocca is ook een gerobotiseerde module voor
de productie van banden voor motorfietsen geïnstalleerd. De proef-
module zal snelle installatie van de eerste productiemodulen in de
Metzeler-fabriek in het Duitse Breuberg tot gevolg hebben. In Ge
orgia in de VS wordt een gerobotiseerde bandenfabriek binnen en
kele weken in bedrijf gesteld. Daar worden vooral banden voor ter
reinwagens gemaakt.
Een chique verschijning, zo'n Skoda-limousine. foto's Don van der Vaart
De grootste Skoda heeft
heel veel van de VW
Passat maar overklast hem
qua ruimte nog een heel stuk.
De Tsjechische limo heeft
wel wat.
Als je de Skoda Superb in
stapt, verwacht je met zo
veel auto een toplimousine te
bestijgen. En dan valt de inrich
ting een beetje tegen. Een beetje
sober, een beetje eenvoudig, een
beetje Tsjechisch toch. En de
carrosserie produceert tijdens
de rit onverwacht veel windge
ruis. Het stuurwiel heeft niet
eens knopjes voor radio en crui
se control. Dat kost allemaal ex
tra. In een prestigeauto zit dat
allemaal. De Superb is vanach
ter het stuur bezien vooral groot
en functioneel.
De auto heeft wel degelijk crui
se control, maar een automaat
of lederen bekleding moet je
toch echt extra bestellen. Daar
om staat deze Superb waarin
zoveel VW Passat zit verwerkt
natuurlijk voor een niet gek
hoog bedrag op de prijslijst.
Zijn sterkste punt is vooral de
ruimte. Voorin kan niemand te
kort komen, maar achterin is
het echt verbluffend. Een groot
gapend gat voor de beenruimte
van de achterpassagiers. Geen
wonder dat Skoda vooral moei
te gaat doen om de taxiwereld
Dashboard en instrumentarium zijn onverwacht sober.
voor de Superb te interesseren.
Daar lijkt het een regelrechte hit
voor.
De 1.9 diesel kan hem heel best
aan, maar is zoals alle TDi's
nogal hoorbaar. De besturing is
exact, de bediening van de ver
schillende functies duidelijk.
De stoelen zitten voortreffelijk
en op de achterbank heb je het
met een klein gezin ook heel best
naar je zin. Met wat fantasie
kun je daar een voetbalspelletje
installeren.
Vouwparaplu
In het linker achterportier is on
der een luikje zelfs plek voor een
vouwparaplu. En die kan er ge
rust na gebruik weer in, want
het water wordt keurig naar
buiten geleid. Skoda kan met
zijn nieuwe luxemodel Superb
een leuk muziekje meespelen in
de zakelijke autoklasse. Hij is
natuurlijk een pure kloon van
de VW Passat uit het moeder
huis, maar dan eentje die nog
groter is. Want zijn wielbasis is
werkelijk tien centimeter lan
ger dan die bij de VW. En dat be
helst een hoop extra ruimte.
Denk nou niet dat een Skoda
een supergoedkope auto uit het
voormalig Oostblok is. Want de
Tsjechen, gesouffleerd door de
Duitsers, vragen inmiddels aar
dige prijzen voor hun produc
ten. Een Passat met dezelfde
dieselmotor als deze Superb
staat voor €29.395 in de prijs
lijst. Voor een paar euro's meer
heb je met de Skoda dan wel
mooi een veel grotere auto. De
Passat biedt al enorm veel zit
ruimte, maar in de Skoda wordt
dat achterin nog eens geac
centueerd met een achteruit
klappend middenstuk van de
voorstoel dat een soort voeten
bankje wordt, als in een auto
bus.
Skoda heeft in Tsjechië een rui
me ervaring in het bouwen van
auto's. Tsjechen zijn heel tech
nisch en kort na de Tweede We
reldoorlog bouwden ze daar in
Mlada Boleslav hun laatste li
mousine. Na jarenlang zielto
gen kocht VW de boedel en zie:
nu kunnen de Fabia's en Octa-
via's niet aangesleept worden.
Kortom, het gaat weer opper
best met Skoda en dan past zo'n
dikke auto als de Superb in het
rooskleurig toekomstbeeld.
Leuk als je bazen in Wolfsburg
wonen, want dan kun je daar
naar hartelust in de goedgevul
de magazijnen rondbanjeren.
VW grossiert in allerlei motoren
en daar profiteert de Superb dus
ook van. Of je nu een turbo op
benzine wil of een enorme V6
dan wel een gewone 2.0 of een
sterke en zuinige TDi, het kan
allemaal.
Als je op zoek bent naar een niet
exorbitant geprijsde grote auto
met ongehoord veel ruimte voor
armen en benen, is zo'n lange
Skoda geheel niet gek.
Rien van der Steen
Skoda Superb 1.9 TDi
standaard:
motor:
vermogen:
aandrijving:
lxbxh:
wielbasis:
bagageruim:
draaicirkel:
brandstoftank:
gewicht:
max. aanhangergew.
verbruik:
prijs:
zes airbags, abs, in hoogte en diepte verstel
baar stuurwiel, boordcomputer, klapsleutel
en afstandsbediende centrale vergrendeling,
airco, stoelen in hoogte verstelbaar, lees
lampjes voor en achter, elektrisch bediende
zijruiten en buitenspiegels, cruise control.
I.9 TDi-diesel
130 pk; koppel 285 Nm bij 1750 tpm
voorwielen
4.80 x 1.76x1.46 m.
2.80 m.
462 liter
II.8 m
62 liter
1440 kg
1600 kg
1:14,5
€30.190 (2.0 €25.490, 2.5 TDi V6 Elegance
46.080).
Audi heeft het topmodel uit het programma, de A8, volledig in
het nieuw gestoken. Het is echter wel een behoedzame vernieu
wing geworden, want het design heeft nog veel weg van zijn voor
ganger. Een andere overeenkomst met die voorganger is dat de car
rosserie weer helemaal van aluminium is gemaakt. Ook de wielop
hanging is nu gemaakt van dit lichte metaal en bovendien past Audi
standaard luchtvering toe.
De nieuwe Audi A8 zal eind dit jaar in ons land verkrijgbaar zijn, in
eerste instantie met keuze uit V8-benzinemotoren van 3,7 (280 pk)
en 4,2 liter (335 pk) inhoud. Standaard worden deze motoren ge
combineerd met zestraps automaten met tiptronic bediening en
permanente vierwielaandrij ving. De prijzen van de nieuwe A8 zijn
nog niet bekend.
T E N T O O i^PTE L LI N G
27 FEBRUARI T/M 8 MAART 1953
R.A.I. GEBOUW AMSTERDAM
In de Fordf abriek bij Keulen is de productie gestart van het nieuwe
model 'Fusion', dat deze herfst op de markt zal worden gebracht.
Ford wil dit jaar nog 69.000 Fusions bouwen, in een tempo van 680
exemplaren per dag. De uiteindelijke jaarproductie van de Keulse
fabriek zal, inclusief de nieuwe Fiësta, 405.000 auto's bedragen.
Ford heeft samen met toeleveranciers meer dan 550 miljoen euro
geïnvesteerd in de modernisering van de autofabriek in Keulen.
Onderdelen en componenten worden door de twaalf partners in het
industriepark niet alleen 'just in time' (net op tijd) aangeleverd,
maar ook nog 'op volgorde'. Een transportband met een lengte van
800 meter levert deze onderdelen bij de productielijn af, precies op
het moment en in de volgorde dat ze nodig zijn.
Een fiets op het dak van de auto zetten is een precair klusje. Een
Zweedse fabrikant heeft een wielgootdrager met een brede goot
van kunststof. Of de fiets nu brede of smalle banden heeft, hij staat
meteen stevig zodra hij in de goot gezet is. Een hand heeft u dan vrij
voor de stabilisatiestang en klem. Deze 'Barracuda-drager' weegt
3,2 kilo en kan fietsen tot 15 kilo vervoeren. Een complete drager
kost bij Halfords 85 euro.
Geen betere band dan
Fiets. Een raar woord eigen
lijk, want niemand weet
waar het vandaan komt. Dat
taalkundige probleem stipte de
Haagse burgemeester Deetman
gisteren even aan bij de opening
van de grote affichetentoonstel
ling 'Fiets in beeld' in de Grote
of St.-Jacobskerk, in het hart
van de Haagse binnenstad.
Deetman noemde de drie moge
lijkheden die etymologen bij el
kaar hebben gesprokkeld. Fiets
en fietsen kunnen een verbaste
ring zijn van het Franse véloci-
pède. Maar een klanknaboot
sing wordt evenmin uitgesloten,
al is dan niet geheel duidelijk
welk geluid wordt geïmiteerd.
En ten slotte zouden de woorden
nog kunnen teruggaan op de
naam van een uitvinder.
Fiets geldt in elk geval als een
populair woord. Correcter en
duidelijker is eigenlijk het
plechtige 'rijwiel'. Vandaar ook
de naam Algemene Nederland
se Wielrijdersbond (ANWB). En
daarom ook het veelvuldige ge
bruik van dat woord op oude
reclameposters. Hoewel in de
grote kerkruimte de meeste
aandacht wordt getrokken door
de vele bijzondere fietsen die er
staan, zijn het de affiches die de
kern vormen van de tentoon
stelling. De organisatie is in
handen van de Internationale
Affiche Galerijdie hiermee
vooruitloopt op de toekomsti
ge expositiewand in het onder
grondse tramstation Spui.
Verwachte opening: herfst 2004.
Uncle Sam
Bij de oude affiches is vooral het
oer-Nederlandse merk Fongers
goed vertegenwoordigd. Fraai
is een plaat uit 1914 waarop de
'Nederlandsche Maagd' import
van fietsen afwijst door Uncle
Sam, John Bull en Fransman
met een slaapmuts op toe te voe
gen: 't Spijt mij Heeren dat ik u
moet teleurstellen, maar zool
ang bij mij Fongers-rijwielen
gemaakt worden, heb ik uw rij
wielen niet noodig'. In dezelfde
tijd verwierf Fongers contrac
ten van het Nederlandse leger.
Daarvoor werd al in 1911 een
verrassend moderne vouwfiets
ontwikkeld, die op de tentoon
stelling is te zien. Kleine wielen,
grote scharnier halverwege de
stangen en stevige canvas tas
sen aan het frame. Het zou tot in
Affiche van een tentoonstelling in de RAI (1953).
Reclame voor Heveabanden.
de jaren zeventig duren voordat
de vouwfiets zijn weg vond naar
het grote publiek.
Uiteraard is ook Gazelle van de
partij. Het reclamefiguurtje
Piet Pelle komt al voor op een
poster uit 1912 ('over de hobbe-
ligste steenen, rijdt zijn Gazelle
losjes henen'). En ernaast staat
het rood-witte kindermodel uit
1960. Verderop is daar opeens
het heden in de vorm van de
Scooterbike Pro, een flitsende
stadsfiets met vering in het fra
me, die is uitgeroepen tot Fiets
van het jaar 2002. Even verder
op staat de nieuwe 'twintravel-
ler' van Koga, een tandem dus.
En TPG Post werkt uiteraard
niet meer met dienst- of bestel-
fietsen, maar met de vorig jaar
geïntroduceerde 'roodrunner',
een gestroomlijnde bakfiets.
Maar dat woord is volstrekt
achterhaald. Net als rijwiel, hoe
mooi het ook is. GPD
Fiets in Beeld, tot en met 20 au
gustus in de Grote Kerk te Den
Haag. Toegang 3 euro (kinderen
1 euro), gratis stalling van Bie-
sieklette aan de voet van de
Haagse Toren.
een band
It HUIBUrABNCKUl - HtVtAUOKP IGID.)