De wereld rond in drie dimensies Een temperatuur van dertig graden en toch kippenvel Sta stil, reiziger! zaterdag 20 juli 2002 Toeristische uitstapjes worden steeds gekker. We willen naar China, naar de maan, naar Atlantis. Planète Futu- roscope maakt het allemaal mogelijk. Een Franse zoektocht naar een andere planeet op aarde, rond de thema's emotie, verbeelding en ontdekking. Cyberchick Phiggaat op jacht gaat naar drie bugs in de digitale wereld. foto GPD Wielerliefhebbers kennen Futuroscope. In 1990 en in 2000 was het de startplaats van de Tour de France. Dat leverde fraaie plaatjes op - de kleurrijke wielrenners tegen een achter grond van gebouwen uit de toe komst. Glanzende materialen, verrassende vormen. Eigenlijk is Futuroscope niks. Er is geen dorpje, geen gezellige Franse markt, geen jeu de bou les spelende alpinopetten. Futuroscope, tegenwoordig Planète Futuroscope, is plompverloren in een troostelo ze omgeving neergelegd. Om het gebied rond Poitiers te voorzien van toeristische impulsen. Het resultaat is een verzameling glanzende objecten waarin at tracties zijn verborgen. Negen tien bezoekjes aan de toekomst op ruim zestig hectare grond. Veel futurisme, veel ruimte, veel 3D. Samen met elf hotels vormt het een themapark dat mikt op heel Europa. Sinds 1987 passeerden 25 mil joen bezoekers de kassa's van Futuruscope. Maar hoezeer ook geprobeerd wordt vat te krijgen op de Europese markt, Futuro scope is vooral een Frans park. Van de twee miljoen mensen die vorig jaar een bezoekje brach ten, was meer dan 85 procent Frans. Wie rondloopt in het park wordt veelvuldig geconfronteerd met die verhoudingen. Vrijwel alles is Frans. De bewegwijzering, de menu's, de aanwijzingen voor het publiek. Bij sommige at tracties wordt een koptelefoon- tje bijgeleverd met een tekst in het Engels, maar een Neder landse kleuter is daarmee niet echt geholpen. Maar er wordt aan gewerkt. Bij 'Destination Cosmos', het nieuwste paviljoen, is wel een Nederlandse tekst verkrijgbaar. Maar het blijft de vraag of de Nederlandse kleuter daar veel gelukkiger van wordt. De reis in de ruimte vraagt een beetje meer voorkennis dan in de eerste twee klassen van het ba sisonderwijs aan de leerlingen wordt meegegeven. 'Bestemming Cosmos' is een reis in de ruimte. De bezoeker neemt niet alleen plaats onder een kunstmatig sterrenhemel, maar gaat op reis in het heelal. Hele maal in de traditie van de Fries Eise Eisinga, die in de jaren 1774 tot 1781 een planetarium uitdacht en vervaardigde in zijn huiskamer in Franeker. Natuur lijk is de Franse versie beter, groter, mooier. Met behulp van computers en lichttechnieken is een gelikte presentatie vervaar digd, waarbij de reiziger in de ruimte zo nu en dan de indruk krijgt dat zijn stoel in een space- shuttle staat. Maar toch blijft de indruk hangen dat er sinds Ei- senga niet veel veranderd is. Atlantis Misschien komt dat wel doordat de 3D-effecten tijdens de ruim- tereis nauwelijks een rol spelen. Terwijl juist die het handels merk vormen van Planète Futu roscope. Attractie nummer ze ventien bijvoorbeeld, 'Le Défi d'Atlantis', biedt de bezoeker een blik in een wereld die echter dan echt lijkt. De verdronken wereld van Atlantis is werke lijkheid geworden en de reis is meeslepend. De driedimensio nale effecten geven de reiziger de indruk dat een tripje naar At lantis niet minder mogelijk is dan een dagje Amsterdam. Het verschil zit 'm in het tempo. Tij dens een dagje Amsterdam be paalt de reiziger zelf welke on derdelen meer aandacht vragen. Maar terwijl de onderwaterka thedralen in Atlantis smeken om beter bekeken te worden, wordt de reiziger meegezogen met de dynamiek van de film maker. Maar er zijn ook paviljoenen waar het tempo lager ligt. De filmzaal waar 'In de voetsporen van de Panda' vertoond wordt bijvoorbeeld. Net als De Efte- ling heeft Futuroscope iets met het wereldnatuurfonds en dus met de pandabeer. Het resultaat is een fraaie rolprent, boordevol driedimensionale effecten. De bezoeker reist naar China en treedt samen met Ruth Hark- ness in de voetsporen van haar overleden man. Aan de hand van diens dagboek trekt zij door het China van de pandabeer. Dat betekent vijftig minuten lang meedeinen op de golven van de romantiek. Het 3D-effect zorgt ervoor dat de bezoeker zich werkelijk in de straten van het Shanghai van de jaren der tig waant en het maakt de reis door bossen en bergen bijzonder realistisch. Minder realistisch is, dat de hoofdrolspeelster ge durende de film steeds mooier wordt. Terug naar de toekomst, want meer dan wat ook is dat het lei dende thema van Planète Fu- turscope. Naar Phig bijvoor beeld, de cyberchick die op jacht gaat naar drie bugs in de digitale wereld. Ruim een half uur lang trekt Phig ten strijde tegen de computerinsecten die proberen de fundamenten van haar virtuele wereld aan te tas ten. Het hoogtepunt van de tocht door de driedimensionalia komt in een digitale mierenhoop, waar een onthullende blik wordt geworpen in de wereld van de virtuele werkmier. Kunst en wetenschap worden gebruikt om magie te creëren. Wie alle paviljoenen wil bezoe ken, is zeker een dag onder de pannen. In de avonduren is het laserspektakel 'Le miroir d'Uranie' een mooie afsluiting. Spuitende fonteinen vormen het scherm waarop de beleve nissen van een nieuwsgierige sterrenvisser worden geprojec teerd. Rob van der Heiden De bezoekers van Planète Futuroscope wordt op zestig hectare grond in negentien pavil joenen vertier geboden rond de thema's sensatie, emotie, verbeelding en ontdekking. Het is daar mee in grootte het tweede vrijetijdspark van Frankrijk en het vijfde van Europa. Er zijn op het terrein elf hotels (binnen acht minu ten lopen) die samen 1900 hotelkamers hebben. Daarnaast zijn er in de omgeving nog vierentwin tig hotels, bed breakfastvoorzieningen en bungalowparken in het hart van het district Vien- ne. Op het terrein zijn zeven restaurants, waar jaar lijks drie miljoen maaltijden geserveerd worden. Daarnaast zijn er elf plaatsen waar fast-food- maaltijden gegeten kunnen worden. In de twaalf (souvenir)winkeltjes worden jaarlijks 2,6 miljoen artikelen verkocht. Om de shows in de verschil lende filmzalen goed te laten verlopen, loopt per jaar 226.940 kilometer film door de projectors. De beelden worden geprojecteerd op schermen die samen 7.085 vierkante meter groot zijn. Om te zorgen dat het geheel er een beetje aantrek kelijk uitziet, wordt veel aandacht besteed aan het groen op het park. Er staan 43 verschillende soorten bomen, achttien soorten coniferen, 103 soorten struiken en veertig bloemsoorten. Een toegangskaartje voor Planète Futuroscope kost voor een volwassene in het hoogseizoen 30 euro en voor kinderen (5-12 jaar) euro. Meer infor matie (ook over meerdaagse arrangementen) is te vinden op de Franstalige website www.planete- futuroscope.com of telefonisch +31(0)549 3080. Bijna elke Britse toeristenbus doet Oosterbeek aan. En hoeveel toerfietsers zijn al niet gestopt bij het passeren van de plaatsnaamborden Margraten of Groesbeek? Oorlogsgraven als toeristische attractie. Bussen vol Britse toeristen rij den af en aan in Oosterbeek. Di recteur W. Boersma, directeur van het Airborne Museum Har- tenstein, ziet ze bijna dagelijks komen. Van de circa 66.000 mensen die jaarlijks het muse um bezoeken, bestaat een derde deel uit buitenlanders die een 'slagveldtoer' maken. „De meeste buitenlandse toeristen combineren de slagveldtoer met de Keukenhof, paleis Het Loo en museum Kröller-Müller." De oorlogsbegraafplaats Oos- terbeek staat op het programma van zo ongeveer alle Britse toe risten die de regio aandoen, net als dé brug in Arnhem en het Airborne Museum Hartenstein. Het museum is ondergebracht in het vroegere hotel Harten stein, dat midden in het slagveld van Oosterbeek lag en destijds dienst deed als hoofdkwartier van de Britse bevelhebber Ur- quhart. In de trap naar de in gang herinnert een kogelgat nog aan deze periode, het park ach ter het museum herbergt nog di verse schuttersputten. Scholieren komen vooral eind juni en begin september, terwijl de meeste Nederlandse en Duit se toeristen zich in de zomer maanden melden, als ze vakan tie houden op de Veluwe. Boersma signaleert een groeien de belangstelling voor oorlogs begraafplaatsen en musea die de tweede wereldoorlog tot on derwerp hebben. „Wat betreft de buitenlanders heeft dat deels te maken met de tweede genera tie, nu volwassenen met kinde ren die op zoek gaan naar waar hun vader en opa gevochten heeft. Het zijn vooral JJritten en Duit sers die Oosterbeek bezoeken, waar in september 1944 de voor de geallieerden desastreus ver lopen Slag bij Arnhem plaats had. „Duitsers komen hier vrij regelmatig.Ik weet dat veel mensen na de oorlog een hekel aan Duitsers kregen, maar het is niet zwart-wit, het is grijs. Veel Duitse soldaten waren gewoon dienstplichtig, en onder de geal lieerden zaten ook genoeg avon turiers en zelfs echte klojo's. De Betuwe bij voorbeeld is niet door de Duitsers geplunderd, maar door de Amerikanen en Canadezen." Boersma legt uit dat met name de Britten hun gesneuvelden al tijd zo dicht mogelijk bij het slagveld begroeven. Vandaar dat je aan de ligging van de be- graafplaatsen een beetje kunt zien waar destijds veel gevoch ten is. Het gaat vooral om het ge bied rond de grote rivieren. Ove rigens zijn lang niet alle soldaten die er liggen gesneu veld in de strijd. Menigeen stierf na een ziekte of ongeluk, ver dronk in de Rijn of verloor an derszins het leven. Boersma vertelt dat de meeste soldaten op de Nederlandse ere- velden meerdere keren zijn be graven. „Eerst kregen ze een veldgraf op de plek waar ze stierven. Dat was vaak langs de weg, op een akker of in een ach tertuin. Daarna werden de stof felijke resten herbegraven op erevelden, die vervolgens herin gericht werden. Naamloze over ledenen werden soms weer op gegraven in een poging alsnog achter de identiteit te komen, Amerikanen werden dikwijls gerepatrieerd." Rondom Oos terbeek, waar vele duizenden soldaten het leven lieten, wor den zelfs tegenwoordig nog stoffelijke resten aangetroffen. „Een aantal jaren geleden werd een telefoonkabel aangelegd. Daarbij stuitte men toen op het lichaam van een Brit. En nog niet zo lang geleden wilde een vrouw in Renkum een boom in haar tuin planten. Er bleken op die plek twee lichamen begra ven te zijn. Om de twee jaar komt er nog wel een lichaam naar boven. Hier in de buurt moeten er nog zo'n honderdtien liggen." Regelmatig loopt Boersma over de begraafplaats Oosterbeek en leest hij de kaartjes bij de klap rozen, neergelegd door Britse bezoekers. Emotioneel doet het hem weinig, en ook veel Britse veteranen die er al meerdere ke ren zijn geweest maken een ta melijk nuchtere indruk. Anders is dat in Margraten, waar Amerikaanse veteranen soms hun tranen de vrije loop la ten gaan. Zelfs op een 'gewone' toerist maken de lange rijen kruizen in strakke patronen veel indruk. Wie op een zomer dag het ereveld bezoekt, kan het zelf ervaren: bijna dertig graden en toch kippenvel. Veel toeris ten die in Zuid-Limburg ver blijven of er doorheen rijden, maken even een stop in Margra ten. Niet in het dorp, daar gaat volgens de WV, niemand naar toe, maar bij de Amerikaanse begraafplaats, waar op het licht glooiende terrein ruim achtdui zend kruizen staan. Margraten is een typisch Ameri kaanse, vrij pompeuze begraaf plaats die de heroïek van de overwinnaar weerspiegelt. Het is misschien wel de bekendste, maar zeker niet de grootste oor logsbegraafplaats in ons land. Dat is Ysselsteyn, waar ruim 31.000 Duitsers hun laatste rustplaats hebben gevonden. Onder hen drie generaals en twee prinsen, beiden neven van prins Bernhard. Een toeristisch uitstapje naar Ysselsteyn werd lange tijd als 'fout' beschouwd, maar dankzij de activiteiten van het daar ingerichte infor matiecentrum is een bezoek in middels 'geaccepteerd'. Er wordt vooral veel aandacht be steed aan voorlichting aan scholieren. Altaar Andere grote erevelden zijn er in Holten, waar ruim 1300 Cana dezen liggen die overigens el ders in het land en in Duitsland sneuvelden, bij Groesbeek waar wel veel Canadezen stierven en er ruim 2300 begraven zij nen in Oosterbeek. Ruim 1700 gealli eerden, voornamelijk Britten en Polen, zijn daar begraven. De meesten van hen lieten het leven bij de mislukte Slag bij Arnhem in september 1944. Deze oor logsbegraafplaatsen worden onderhouden door de Common wealth War Graves Commis sion. Standaard staan er altijd een groot kruis en een altaar met de tekst 'Their name liveth for evermore'. Meestal is in een ge bouwtje een namenregister aanwezig. Misschien wel het meest treffen de monument staat echter niet op een ereveld, maar in de tuin van het Nationaal Oorlogsmu seum in Overloon. De tekst is af geleid van 'Siste Viator'te lezen op de muur in Sarajevo waar in 1914 aartshertog Franz Ferdi nand von Habsburg werd dood geschoten, en waarna de Eerste Wereldoorlog begon. In Over loon is deze tekst vertaald als 'Sta stil, reiziger'. Alice Plekkenpol Meer informatie: Commonwealth War Graves Commission, www.cwgc.org

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 31