Beetje Bretagne in Scherpenisse Rakia schildert met het licht uit de hemel Keramische huis- en tuinkatten ZMF ontevreden over herstelplan voor natuurschade LICHT Zeeuwse sferen kunst cultuur door Jacques Cats Een toeristisch verblijf waar je op persoonlijke aandacht kunt reke nen. Waar je het gevoel hebt echt gast te zijn. „Daar is veel behoefte aan in deze anonieme wereld", weet Gerard van Keken van het Bureau voor Toe risme Zeeland. Hij stond aan de wieg van 'Logeren in Zeeuwse sferen', een project datin de aanloopfase een lelij ke deuk heeft opgelopen. Het Bureau voor Toerisme Zeeland, de Zuidelijke Landbouworganisatie en Horeca Nederland hadden elkaar ge vonden in een ambitieus plan om het agrarisch toerisme op te krikken door exclusieve logiesvormen te realiseren op het platteland. Adressen waar je in de watten wordt gelegd en het woord WELKOM met hoofdletters wordt ge schreven. Maar de ZLTO haakte deze week af. Boeren bleien terug te schrikken voor de hoge investeringen in een project waarvan ze maar moe ten afwachten of het aanslaat. De toe ristische organisatie gaat nu met de horecasector door. Van Keeken: „Het is een goed concept waar we zeker iets mee moeten doen". Zoiets als de 'Gouden Leeuw' in Scherpenisse. „Daar zouden we meer gelegenheden van moeten hebben op het platteland", peinst de man van het BTZ. Naar zijn stellige overtuiging past deze horecagelegenheid qua situ ering, gastvrijheid en ook wat kwali teitsniveau betreft uitstekend in het streven om een verblijf in het Zeeuwse buitengebied nieuwe impulsen te ge ven. Dus op naar Tholen, een streek die er in deze tijd van het jaar vrolijk uitgedost bij ligt. Het is een belangrijk proefgebied voor de bloemzaadteelt. Dat wordt niet onder stoelen of ban ken gestoken: vooral de kant van Sta- venisse op zijn fraaie bloemvelden te aanschouwen. Bij de telefonische reservering van een Patron Maurice de Coninck bouwt zijn gerechten in de Gouden Leeuw grotendeels op met producten uit de naaste omge ving. foto Willem Mieras hotelkamer in 'de Gouden Leeuw' vraagt de persoon aan de andere kant van de lijn meteen gedienstig of het toefaxen van een routeschetsje kan helpen. En bij aankomst wil iemand van het personeel meteen meelopen naar de auto om van daaruit de baga ge naar boven te kruien. De Gouden Leeuw ligt aan een knus dorpspleintje en behoort met het aanpalende vroegere raadhuis, dat wordt opge sierd met een popperig torentje, tot de oudste panden van Scherpenisse. Als in 1528 was er op deze plek een her berg gevestigd. Diligences en post koetsen hadden daar hun vaste pleis terplaats. De gevel is besmeerd met een grijze ce- mentlaag met bobbeltjes, wat in vak kringen wordt aangeduid als 'Thools stucwerk' maar wat sterk doet denken aan een uitspanning ergens in Bretag ne. Onder de vensters hangen bakken met uitbundig bloeiende geraniums. Achter een van de ramen is een mans persoon zichtbaar, die een slab om heeft omdat hij, naar later kan wor den vastgesteld, doende is een portie gegrilde gamba's te consumeren. Ambiance Het loopt tegen de avond, de zon schijnt nog, maar in de vensterbank nodigen flakkerende kaarsen in grote windlichtentot binnentreden. Binnen zorgen balkenplafonds, donker meu bilair, met daartussen een fraai Me- chels buffet en veel snuisterijtjes en schilderijen die naar de waterkant verwijzen voor een huiselijke ambian ce. Die gemoedelijke sfeer zal de vol gende dag een hoogtepunt bereiken als de patroon zelf bij het ontbijt in korte broek zijn opwachting maakt. De zes hotelkamers - er komen er nog vijf bij -hebben geen nummer maar dragen namen die verwijzen naar na bije locaties: Strijenham, Pluumpot en Rammegors. De doelmatig inge richte vertrekken zijn, getuige de is- dn-aansluiting, ook op gebruik door zakenmensen ingesteld. Beneden, in de gelagkamer, word je als hotelgast nadrukkelijk met je naam aangespro ken als was je een oude bekende. Dat er opvallend veel Duits wordt gespro ken heeft niet zoals verwacht een toeristische achtergrond. Plet betreft zakelijk bezoek. Op Tholen zijn veel internationaal opererende bedrijven te vinden en die relaties moeten ook een keer eten. Patron Maurice de Coninck (30), die samen met zijn vrouw Tanja (32) met veel ambitie de zaak drijft, heeft Scherpenisse op de culinaire kaart ge zet. Hij bouwt voor een belangrijk deel zijn gerechten op uit producten uit de naaste omgeving. Er komt vis uit de Oosterschelde, de garnalen zijn van Stellendam en de honing die de geitenkaascreatie verfraait is van de Langeweg. De gedroogde ham draagt Spaanse kenmerken en de runderhaas is van een Australisch ras. „Wij zijn een naartoe-kom-bedrijf", zegt De Coninck. „Je komt speciaal naar ons toe om gezellig te komen eten". Afwas Met name de drank draagt naarmate de avond vordert bij tot een extra ont spannen sfeer. De bedrijvig bezige ober neuriet zachtjes mee met de even bescheiden door de luidspreker ver spreide klassieke tonen. Er klinkt har telijk gelach als één van de gasten die op zoek is naar het toilet per ongeluk de keuken binnen loopt. 'Ah, daar komt iemand helpen bij de afwas', wordt er vrolijk geroepen. Er is, wie had dat in Scherpenisse voor mogelij k gehouden, een keuze mogelijk uit 140 soorten wijn. De keuze loopt van een droge witte muscat, pinot blanc en sylvaner voor drie euro per glas op tot een premier grand cru classé Chateau Mouton-Rothschild (1985) voor 550 euro per fles. Een luxe hotelbusje verzorgt desge vraagd een ritje over het eiland. Die vorm van vervoer staat - overigens niet kosteloos, net als het ritje- even eens ten dienste als er van ver komen de gasten moeten worden opgehaald. Van het station van Bergen op Zoom, maar ook van Schiphol of Za ven tem. 'De Gouden Leeuw' verhuurt voorts nieuwe fietsen. Da's handig want op twee kilometer afstand vertrekt het toeristisch pontje Gorishoek-Yerseke v.v. De Waterlandroute voert langs in waterbouwkundig, historisch of ar chitectonisch opzicht opmerkelijke plaatsen. Daarnaast zijn natuurge bieden in de omgeving vrij te betre den. Een rondje door het dorp levert na de maaltijd via de etalage van de firma Duine de amusante aanblik op van het rijwielwezen uit grootvaders tijd. Op luttele afstand lonkt het frivole leven. Te St. Annaland is, zo vermeldt een raambiljet, een optreden voorzien van het plaatselijk tal ent dj El Loco. Het is te doen in bar '1 Esperance: 'the place tobe'. door Rinus Antonisse GOES - De natuurcompensatie voor de schade die verruiming van de vaargeul in de Wester- schelde veroorzaakt, blijft te kort schieten. Weliswaar wil het dagelijks provinciebestuur het herstelplan uitbreiden met een aantal projecten die op zich leuk zijn, maar het totale compensa tie-resultaat is onvoldoende. Dit stelt de Zeeuwse Milieu Fe deratie (ZMF) in een reactie op het uitbreidingsplan voor na tuurcompensatie Westerschel- de. „De speciale natuurwaarden die in de Westerschelde zelf ver loren gaan, moeten hersteld worden. En dat kan ook dit nieuwe plan niet waarmaken", aldus de milieufederatie. De ZMF constateert dat de uitvoe ring van de natuurcompensatie (die voor een belangrijk deel door Vlaanderen betaald wordt) vèr achter ligt op de planning. Bovendien is de meeste voort gang geboekt bij het krekenher stel. Dat zijn juist projecten die weinig te maken hebben met de natuur in de riviermonding, vindt de milieufederatie. Door de Europese Commissie is eerder scherpe kritiek geleverd op de invulling van het natuur- herstel. Ook de natuurbeweging deed dat. Hoewel van Neder landse regeringszijde die kritiek van de hand wordt ge wezen, stelt het college van Ge deputeerde Staten nu wel voor om de compensatiewerken dichter bij de Westerschelde te brengen. Watervogels Het krekenherstel moet daar voor beperkt worden, om in plaats hiervan binnendijks langs de rivier veertien nieuwe inlaag-achtige gebieden in te richten. In deze gebieden kun nen zoutminnende planten zich vestigen. Ook zullen ze de rust en foerageermogelijkheden voor met name watervogels ver groten. De aanvullende projec ten hebben een totale opper vlakte van 332 hectare. Als zodanig juicht de ZMF de 'facelift' van het natuurherstel- programma toe, omdat onei genlijke projecten worden ver vangen door plannen die de natuur in de Westerschelde ten goede komen. Wel beklemtoont de milieufederatie dat daarmee nog steeds niet voldaan wordt I aan de doelstelling van de na tuurcompensatie. Het werkelij ke verlies als gevolg van de verdieping treedt op in de Wes terschelde en de nadruk van de I compensatie moet dan ook vooral op buitendijkse projec ten liggen. Projecten Tot nu is Rijkswaterstaat Zee land - verantwoordelijk voor buitendij kse plannen - er niet in geslaagd kansrijke projecten te ontwikkelen. Het ene na het an dere plan (zoals bescherming Zuidgors, broedgebied Terneu- zen) moest worden afgeschoten. De ZMF: „Dat het in de praktijk lastig blijkt te zijn de projecten uit te voeren, mag geen reden zijn om de blik helemaal bin nendijks te wenden." Volgens G. van Zonneveld, hoofd Groene Ruimte van de ZMF, bestaat het risico dat de voorgestelde uitbreiding van het herstelplan ertoe leidt dat de buitendijkse compensatie vol ledig uit beeld verdwijnt. „Dat is voor ons onacceptabel. Als je auto van achteren wordt aange reden, ben je ook niet blij als de verzekering met een nieuwe motorkap komt aanzetten." Desalniettemin is de milieufe deratie wel content met het uit breidingsplan van Gedeputeer de Staten. De ZMF acht hel echter meer voor de hand lig gend dat het plan niet als aan vullende natuurcompensatie wordt gepresenteerd, maar als een zelfstandig en ambitieus provinciaal natuurontwikke lingsplan. Op Schouwen-Duiveland en Tholen wordt langs de boorden van de Oosterschelde al het plan Tureluur uitgevoerd. Het uit breidingsplan kan hierop een prima variant voor de Wester schelde zijn. zaterdag 20 juli 2002 door Ali Pankow ZIERIKZEE - Beeldend kun stenares Marijke Andriese uit Tilburg had tot voor kort eigen lijk helemaal niks met katten. Het verbaasde haar dan ook dat galeriehoudster Alexandra Stapff uit Zierikzee haar uitno digde een bijdrage te leveren aan de presentatie 'Katten in de hoofdrol'. Toch nam Andriesse de uitnodiging aan en het resul taat is een zestal bijzonder mooie potloodtekeningen. Een wit/zwarte wijze kater blikt met geringschatting op de toeschouwer neer. Andriesse te kende hem in spiegeleffect zoals bekend van een speelkaart. Iets verderop kijkt een slanke cyper se kat wat melancholiek de we reld in. Zij lijkt te worstelen met haar natuur nu ze zich op een hoge stoel heeft teruggetrokken en een muisje haar vanaf de keukenvloer meewarig aan staart. Kattenkunst met veel humor le vert vooral Caro Rambonnet uit Den Haag. 'Kijk eens wat vaker in de spiegel van de kater' luidt de titel van haar drieluik spie gels met felgekleurde versiering in de vorm van poezenlij ven en - koppen. Grappig en getuigend van creatieve invallen zijn voor al ook Rambonnet's schilderijen met gemengde technieken. 'Niet Storen' luidt cle titel van het schilderij van een forse kat met slab en mes en vork en een sma kelijke vis voor zijn snoet. Dezelfde kunstenares leverde ook een opmerkelijke serie ta feltjes met mozaïk van katten, kattenkoppen en een katten- pootafdruk. Willy van Biesen uit Hilversum schildert vooral Siamezen in acryl op paneel. Zij portretteerde onder meer de kortharige exemplaren van de galeriehoudster zelf en wist ze allemaal een kenmerkende oog opslag mee te geven. Langharig De bijdrage van Irene Maas uit Alkmaar bestaat uit kerami sche huis- en tuinkatten. Bij galerie Alexandra prijken lig gende, zittende, kijkende en sla pende katten. Maas maakt mooi onderscheid tussen de lang- en kortharigen. De langharigen krijgen van haar een opgeruwde oppervlakte, teiwijl de kortha rigen glanzend glad zijn 'uitge voerd. Ank en Aad van der Meer uit Heenvliet maken naast vrij werk ook met regelmaat steen goed servies met kattenlogo, zo ook servies met het bekende beeldmerk van galerie Alexan dra met het silhouet van enkele statige katten op de rug gezien. Voor deze expositie kwamen Ank en Aacl van der Meer ook met een mooie serie schalen en vazen waarin speelse katten- contouren zijn verwerkt. 'Katten in de hoofdrol' is een permanent thema in de galerie van Alexandra Stapff, maar cle invulling ei-van wisselt per ex positie. De expositie in galerie Alexandra is tot met zondag 25 augustus geopend van dinsdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur en op donderdag avond ook van IS.30 tot 21.00 uur. doorValeska Nastaly MIDDELBURG - De joodse schilderDavidRakia gebruikt licht en het Hebreeuwse schrift als basis voor zijn po ging om de joodse mystiek weer te geven. Ook de stad Je ruzalem komt steeds in zijn werken terug. Rakia exposeert tot en met 2 9 augustus in de sy nagoge in de Herenstraat en de Wandelkerk in Middelburg. David Rakia is in 1928 in We nen geboren met de naam Sternfekl. Op zijn tiende vluchtte hij naar Israël en ver anderde zijn naam in Rakia. Dat is cle Hebreeuwse verta ling van zijn naam voor het fir mament of de sterrenhemel. Het licht uit de hemel probeert Rakia telkens in zijn werk te vatten. Ook de Hebreeuwse letters, die elk hun eigen bete kenis hebben, zijn basis voor zijn werk. Rakia zelf is niet in Middel burg vanwege gezondheids klachten. Zijn vrouw, van oor sprong Nederlandse, is wel aanwezig. Leah Rakia-van dei- Ark vertelt dat haar man nog altijd op zoek is om het mystie ke zo goed mogelijk weer te ge ven. „Hij zegt dat hij zijn meesterwerk nog niet gemaakt heeft. Hij gaat altijd verder in zijn werk. Dat is kenmerkend voor zijn optimisme.Ze vindt dat haar echtgenoot, ondanks zijn nare oorlogservaringen, altijd optimist is gebleven. „David probeert mensen iets door te geven. Hij vindt dat hij zijn talent om te schilderen niet zomaar heeft. Als hij aan een schilderij begint, weet hij nooit van te voren wat het wordt. Het wordt hem ingege ven door zijn gevoel. Je zou kunnen zeggen dat hij het woord van God verkondigt in zijn schilderijen,." Rakia's vrouw vertelt dat de schilder waarschij nli j k rabbij n was ge worden als hij niet was gaan schilderen. David Rakia is erg blij dat zijn werk nu in de Synagoge van Middelburg hangt. „Dat is ook weer iets symbolisch. David is altijd bezig met iets op te bou wen. Deze synagoge is ook op nieuw opgebouwd, daarom past zijn werk hier zo mooi", De schilderijen van David Rakia hebben een sterk symbolisch karakter. foto Lex de Meester aldus Leah. „Overigens vindt David dat zijn werk het beste in kerken kan hangen. Hij wil graag dat Christenen zijn wer ken zien en kopen. Kabbala De materialen waarmee Rakia werkt zijn meestal olieverf en acrylverf op papier of linnen. Rakia werkt met heel veel kleur. Dat is kenmerkend voor de joodse leer die de Thora uit legt: Kabbala. Die leer werkt met cijfers, letters en kleuren. De kleur blauw komt het meest in Rakia's werk voor, want dat staat voor het licht. Het blauw dat hij gebruikt, heet dan ook Rakia Blue. Elke keer weer komt het licht in zijn schilderijen terug. Het staat voor het goddelijke. „Af en toe komt de eerste letter van het Hebreeuwse alfabet op zijn doeken voor: de alefDie staat voor de kampioen, oftewel God. Als hij die schildert, geeft hij hem heel klein weer, omdat de letter op zich al heel veel kracht heeft. Hij staat al voor het grote, dus dan hoef je hem ook niet groot af te beelden", aldus Leah. Het werk van David Rakia is tot en met 29 augustus te zien in de Wan delkerk en Synagoge in Middel burg. Openingstijden Wandel- kerk: ma t/m za van 10.30 -11-00 uur. De Synagoge is open op woensdag van 11.00-1600 uur en donderdag van 10.00 -18.00 uur. Humoristische kattenschilderijen van Caro Rambonnet en katten in keramiek van Irene Maas in Galerie Stapff in Zierikzee. foto PieterHonhoff

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 12