Autonomie gemeenten in geding Dwangvoeding is omstreden en heeft vaak tot dood geleid PZC De armen hebben volgens Herfkens tiun stem verloren Philomena Bijlhout: van bijstandsmoeder tot staatssecretaris Professor/burgemeester pleit voor behoud onroerend zaakbelasting te gast 19 juli 1952 door Carel van der Velden Joke Sinit, Aletta Jacobs en andere feministische voorvechtsters behoren be paald niet tot de inspiratie bronnen van Philomena Bijlhout, de nieuwe staatsse cretaris van Emancipatie voor de LPF. Haar grote voorbeelden zijn haar groot moeder ('bescheiden en wijs') en haar moeder ('pittig en wilskrachtig'). Dat treft, want naast Eman cipatie beheert Bijlhout in het nieuwe kabinet ook de portefeuille Gezinszaken. De Rotterdamse van Surinaam se komaf is dankbaar dat ze dit werk mag gaan doen. ,Een liefdevol gezin is de ba sis van alles." Het was wel even schrikken voor de ex-presentator van TV Rijnmond. „Donderdag avond werd ik gevraagd staatssecretaris te worden. Ik had het net zo benauwd als die keer dat Albert de Booij mij voor het kamerlidmaat schap vroeg. Na een nachtje slapen was ik er uit. In de sol licitatierondes voor het kabi net heb ik mensen verteld dat ze de plicht hebben zo'n ver zoek aan te nemen. Dan kun je zelf niet weigeren." De afgelopen weken ontpop te ze zich in de Kamer als woordvoerder op het terrein van media en de Nederlandse Antillen. Ze vindt het jam mer dat ze daarmee niet kan doorgaan, maar ook over haar nieuwe beleidsterrei nen heeft ze veel ideeën. „Bij emancipatie draait het om het verwerven van zelfstan digheid en onafhankelijk heid. We willen investeren in mensen die dat willen berei ken. Met uitbreiding van de kinderopvang vergroot je de kansen op ontplooiing. Ook eenoudergezinnen zijn uit eindelijk het best af als ze in htm eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Emancipa tie moet je overigens breed zien. Ook mannen moeten emanciperen. Ik denk ook aan het stimuleren van mos limvrouwen en -mannen die vrijer invulling willen geven aan hun geloof." Haar visie werd de afgelopen jaren gescherpt door eigen ervaringen. In de jaren ne gentig scheidde Bijlhout. Als alleenstaande vrouw voedde ze haar kinderen op. Ander half jaar lang leefde ze van een uitkering. „Het is moeilijk om uit die positie te komen. Zodra je werkt, verlies j e veel rechten, waardoor je financieel slech ter uit bent. De overheid moet werken juist stimule ren. Ik hoor nog te vaak van mensen dat ze geen baan ne men omdat ze er niets mee opschieten." Bijlhout koos een andere weg. Ze verdiende een deel van haar uitkering terug door presentator te worden bij TV Rijnmond. „Bij de So ciale Dienst keken de mensen vreemd op als ze me zagen binnenkomen. 'Dat is toch die mevrouw die het nieuws leest?', zag je ze denken. Maar ik ging ervoor. Jan Haasbroek nam me later in vaste dienst. Ik was heel blij. Mijn angst was dat ik zou eindigen als wagenbege leider op de tram." Het kabinet-Balkenende wil fors bezuinigen op de wagen begeleiders en alle andere 'Melketiers'. Maar Bijlhout vindt dat er niets mis is met mensen met een gesubsidi eerde baan. Voorbeeld Bijlhout is de eerste allochto ne bewindspersoon uit de ge schiedenis. Het maakt haar een voorbeeld van een ge slaagd individueel emanci patieproces. Reden tot tevre denheid is het echter niet. „Erg hè, dat er maar één vrouwelijke minister in het kabinet is? Ze worden niet gewaagd. Ze zitten niet in de goede circuits." GPD vrijdag 19 juli 2002 Het nieuwe kabinet van CDA, LPF en WD gaat de onroerend zaak belasting (ozb) voor woningen afschaffen. Dat was een vurige wens van de WD, maar beperkt de gemeentelijke vrijheid, vindt burge meester en hoogleraar Luigi van Leeuwen. door Luigi van Leeuwen Het nieuwe regeerakkoord heeft de titel 'Werken aan vertrouwen, een kwestie van aanpakken' meegekregen. Het stuk kondigt onder meer de af schaffing van de onroerend zaakbelasting (ozb) op wonin gen aan, onder volledige com pensatie van de gemeenten via het Gemeentefonds. Deze las tenverlaging is - met enige an dere maatregelen - nodig om de ingrijpende wijziging van het zorgsysteem voor de burger fi nancieel acceptabel te maken. Het is de waag of het kabinet er verstandig aan doet de financie ring van een nieuw zorgsysteem langs deze weg te laten plaats vinden. De ozb is namelijk de enige echte gemeentelijke be lasting en heeft daardoor een bijzondere positie in de lokale democratische besluitvorming. Zij vervult een buff erf unctie, waarmee de per definitie voor komende onevenwichtigheden in de rijkstoedeling van ge meentelijke inkomsten kunnen worden opgevangen. Gemeen telijke belastingen zijn boven dien bij uitstek geschikt om gemeenten 'ruimte te laten en keuzevrijheid te bieden', het geen toch de bedoeling van het kabinet is. De WD bepleitte in haar pro gramma voor de Kamerverkie zingen 'ruimte voor lastenver lichting' via de afschaffing van de ozb. Deze lastenverlichting zou de 'charme van de eenvoud' hebben, de keuzevrijheid verge makkelijken én de werking van de arbeidsmarkt verbeteren. Afschaffing van de ozb zou lei den tot inkomensverbetering voor iedereen en nam de nood zaak van kwijtschelding van deze belasting weg bij uitke ringsgerechtigden. Kortom, het was 'de meest effectieve metho de om de armoedeval te bestrij den'. Als bijkomende voordelen wer den genoemd: het wegnemen van 'vervuiling van het belas tingstelsel met speciale regelin gen voor diverse groepen' en de 'aanzienlijke besparing op de uitvoeringskosten voor Rijk en gemeenten'. Tijdens de verkie zingscampagne werd herhaald dat gemeenten volledig zouden worden gecompenseerd. In het verkiezingsprogramma stond daarover een niet zeer duidelij ke passage: 'vanzelfsprekend... via het Gemeentefonds worden gecompenseerd voor het verlies aan inkomsten op een wijze die recht doet aan hun situatie'. Tijdens de campagne is veel kri tiek geleverd op dit voornemen. Was er wel sprake van lasten verlichting voor de burger en andere belanghebbenden? Was het voorstel wel geschikt om de armoedeval te bestrijden? Er waren met de cijfers van het CBS in de hand wel effectievere methoden aan te wijzen. Kort om, zeer velen, onder wie de lijstaanvoerder van het CDA, vonden het maar niets. Deze verkiezingsballon hoort in het lijstje 'eens en nooit meer'. De WD leed de grootste neder laag in haar geschiedenis; het was dus tijd geweest om dit kroonjuweel heel ver weg op te bergen. Het is onbegrijpelijk dat de (gedeeltelijke) afschaffing van de ozb toch het regeerak koord heeft gehaald. De vraag is of het 'gedeeltelijke' van het voorstel de situatie nog niet meer verergert. Armoedeval Impliciet is toegegeven dat, on danks alle verkiezingsretoriek, het plan nauwelijks de armoe deval zal verminderen. Het on derwerp staat niet eens in de pa ragraaf van het regeerakkoord over de armoedeval vermeld. De lastenverlichting moet nu dus Johan Remkes, kandidaat-minister voor Binnenlandse Zaken, arriveert op het Binnenhof. Hij zal binnenkort de afschaffing van de ozb moeten uitleggen aan de gemeentebesturen. fotoPhil Nijhuis/GPD dienen om de negatieve neven effecten van het nieuwe lande lijke zorgsysteem voor de bur ger draaglijk te maken. Als dat maar goed gaat. Nederland dreigt in de Europe se Unie door deze maatregel een merkwaardig buitenbeentje te worden. Alleen Nederland en Ierland kennen binnen de EU de ozb als enige lokale belasting. De andere landen kennen bij voorbeeld de gemeentelijke in komstenbelasting en onderne mingsbelasting. Als nu voor de gemeenten de ozb voor het me rendeel van de opbrengst afvalt en hun afhankelijkheid van het Rijk tot meer dan 9 0 procent van hun inkomsten stijgt, dan wringt de situatie met het Euro pees Handvest inzake lokale au tonomie. Artikel 9, lid 1 stelt: de lokale autoriteiten hebben in het kader van het nationale eco nomische beleid recht op voldoende eigen financiële mid delen, waarover zij vrijelijk kunnen beschikken bij de uitoe fening van hun bevoegdheden. Het is tenslotte nog maar de vraag of, en zo ja hoe, alle ge meenten via het Gemeentefonds volledig voor het verlies aan ozb-inkomsten kunnen worden gecompenseerd. Het Gemeente fonds is immers niet op dat soort maatwerk toegesneden. De krachten die onder de Haag se kaasstolp aan het werk zijn, vertrouwen alleen op zichzelf en handelen daarnaar. Zij krijgen nu weer de kans om de essentie van de gemeentelijke autono mie, in casu het eigen belasting gebied, weg te nemen. Echter, men heeft de tijdgeest niet ver staan. De burgers hebben bij de ver kiezingen van 15 mei een enor me dreun uitgedeeld. De burger heeft schoon genoeg van grijze beleidsmakers, die niet in staat blijken de problemen van alle dag te doorgronden en op te los sen. De gemeenten zijn daar voor het meest aanspreekbaar. Die moeten dan wel de macht hebben om snel en effectief in te grijpen. Daar is geld voor nodig, eigen geld. Natuurlijk, er zijn gemeentebestuurders die een abonnement in hun zak hebben om bij de Haagse heren te gaan bedelen. Dat is de verkeerde weg. Het zou juist nodig zijn het loka le belastinggebied te vergroten. Hiervan is minder inefficiëntie te verwachten dan bij rijksuit keringen het geval is. Men kan denken aan verbreding van de grondslag van de ozb door het laten vallen van veel verplichte vrijstellingen. Als men de ozb op woningen handhaaft, kan het bewerkelijke gebruikersdeel worden vervangen door een in- gezetenenbelasting. Ook de af schaffing van de overdrachtsbe lasting schept ruimte voor het lokale belastinggebied. Om het zo ver te krijgen is veel werk nodig. Dat is aanpakken in plaats van afpakken. GPD Prof. dr. Luigi van Leeuwen (WD) is burgemeester van Zoetermeer en bijzonder hoogleraar openbare fi nanciën der lagere overheden aan de Katholieke Universiteit Brabant in Tilburg. pagina 13: gemeenten de dupe Eveline Herfkens houdt het voor gezien. In navolging van haar partijgenoten Jan Pronk, Margo Vliegenthart en Willem Vermeend staat ook de demis sionair minister van Ontwikke lingssamenwerking haar zetel in de Tweede Kamer af. ,,De ver kiezingsuitslag heeft alles op zijn kop gezet." door Hans van Soest Nog op de verkiezingsavond zelf stak in de PvdA de dis cussie de kop op om de kersverse Tweede-Kamerfractie te ver nieuwen. De partij had drama tisch verloren. Oude gezichten zouden plaats moeten maken voor nieuwe, die lager op de lijst stonden. „Een paar weken geleden vroeg Jeltje van Nieuwenhoven ons allemaal of we het konden op brengen vier jaar lang aan te blijven in de Kamer als lid van een oppositiepartij. Zoniet, ver trek dan voor het nieuwe kabi net aantreedt. Na het nodige te hebben afgewogen, moet ik zo eerlijk zijn dat ik niet kan ga randeren het vier jaar lang leuk te blijven vinden." Eveline Herfkens (50) heeft de knoop doorgehakt. Na vier jaar minister van Ontwikkelingssa menwerking te zijn geweest, geeft de nummer acht van de PvdA-lijst haar plek in de Ka mer op. „Ik houd me mijn hele leven al bezig met ontwikke lingssamenwerking: negen jaar als Kamerlid, daarna bij de We reldbank en de Verenigde Naties en nu als minister. Ik kan me volgens de Haagse mores als oud-minister niet meer met de ze portefeuille bemoeien. En we redden de wereld niet door mij woordvoerder verkeer en wa terstaat te maken." „Daar komt de vraag bij of ik dat überhaupt leuk zou vinden. Toen ik in oktober besloot op de lijst te gaan staan voor de Twee de Kamer, stonden de zaken er anders voor. De PvdA leek een grote partij te blijven. Ik zag voor mezelf een rol weggelegd als mentor voor een nieuwe ge neratie fractieleden. Op de avond van de 15de mei zei ik te gen Jeltje: 'Iedereen die ik wilde coachen is niet in de fractie ge komen'." Volgens Herfkens is er geen druk op haar uitgeoefend om deze beslissing te nemen. „Nie mand heeft mij recht in het ge zicht gezegd dat ik moest op stappen, Integendeel, er zijn juist mensen geweest die be zwoeren dat ik niet iemand was waaraan het imago van 'oude politiek' kleefde." Ze is niet bang voor de manier waarop het nieuwe kabinet om zal gaan met haar erfenis. „De laatste jaren is gebleken dat alle partijen in de Kamer het eens zijn over het ontwikkelingsbe leid dat Nederland voert. Ik ver trouw erop dat CDA en WD nu niet ineens iets heel anders gaan doen. Mijn beleid was niet al leen PvdA-beleid. Er is vol doende politiek draagvlak voor wat ik heb gedaan." „Wel vind ik het onbegrijpelijk dat de minister voor Ontwikke lingssamenwerking wordt ver vangen door een staatssecreta ris. Die heeft gewoon minder in de melk te brokkelen en kan niet op gelijkwaardige manier mee praten in de ministerraad over belangrijke dossiers als de han del en het internationaal land bouwbeleid. Een staatssecreta ris heeft het moei! ij ker om het in zo'n discussie op te nemen voor de boeren in de Derde Wereld. Daarmee hebben de armen hun stem verloren in de TVeveszaal. Dat stemt me verdrietig." Schaamlap Niet alleen in de ministerraad, maar ook in het buitenland zal de positie van Agnes van Arden- ne zwakker zijn dan die van Plerfkens, voorspelt ze. „Daar voelen ze precies aan of j e wel of niet je eigen beleid kunt voeren en over je eigen centen gaat. Het is een schaamlap door zo iemand in het buitenland toch minister te noemen. Alsof niemand dat door heeft. Ook mijn positie was door die rare constructie van minister zonder portefeuille al moeilijk. Geen land ter wereld heeft een minis terie van Ontwikkelingssamen werking zonder eigen ambtena renapparaat en zonder eigen staatssecretaris. Een nieuwe baan heeft Herf kens nog niet op het oog. „Het is nu tij d voor rust en reflectieDit najaar wil ik eens gaan kijken welke onbeantwoorde aanbie dingen er nog liggen. De mensen zullen nog van me horen, maar nu even niet." GPD Mensen die vinden dat Justitie de hongerstakende Harderwij ker, verdacht van de moord op Pim Fortuyn, desnoods met divangvoeding in leven moet houden, begrijpen waarschijn lijk niet goed wat zij bepleiten. Los van de internationale regels die dit simpeliveg verbieden, wijzen de ervaringen uit dat dwangvoeding een marteling is - en niet alleen voor degene die. het ondergaat. door James McGonigal We schrijven 22 april 1974. De wegens bankroof ver oordeelde IRA-aanhanger Mi chael Gaughan (1950) is opge sloten in de gevangenis op het eiland Wight. Hij is in honger staking gegaan om de status van politiek gevangene te krijgen. De Britse autoriteiten hebben besloten hem met dwangvoe ding in leven te houden. „Zes tot acht bewakers over weldigen de gevangene en trek ken hem naar het hoofdeinde van zijn brits. Zij forceren zijn hoofd over de metalen stang en openen met geweld zijn mond. Nadat een blokje hout is ge plaatst, wordt een slang door een gat in het blok naar de maag gevoerd. Hierdoor wordt ver volgens vloeibaar voedsel ge perst." Deze beschrijving komt uit een eigen geschiedenis van de ERA en dus wellicht niet ob jectief. Maar hij komt overeen met andere beschrijvingen uit Britse en Noord-Ierse gevange nissen van die tijd en de decen nia daarvoor. Bij dwangvoeding is geweld no dig. Een tegenstribbelende vol wassene moet gedwongen wor den zijn mond open te doen en te houden, waarbij gemakkelijk verwondingen of letsel kunnen ontstaan. Dat kan ook gebeuren wanneer gedurende een kwar tier of langer iemand geïmmo biliseerd moet worden gehou den. Daarnaast zijn er de medische risico's, zeker als de procedure wordt toegepast door niet-art- sen. De slang kan keel of strotte- hoofd beschadigen en vervol gens de slokdarm en de maag. Als de slang verkeerd terecht komt, lopen de bronchiën en de longen gevaar. Die laatste zijn ook weer kwetsbaar, als de ge vangene braakneigingen krijgt of als hij een nog gevulde slang De Iraanse hongerstakers, die in mei voor de deur van het I burgemeester Deetman door de GGD onderzocht. toch weet weg te krijgen. Dat dwangvoeding voor hongersta kers een gruwel is, blijkt uit de tientallen getuigenissen. Niet alleen van IR A-leden, maar bij voorbeeld ook van de Engelse suffragettes, dames die in hoed en jurk actie voerden voor het vrouwenkiesrecht vanaf 1909. Ook artsen, verplegers en bewa kers die het moeten toedienen wenden zich al snel met af schuw af van deze extreme vorm van institutioneel geweld j egens een weerloos individu. Geweld bovendien dat - vanwege de bij verschijnselen - zelden effectief is. Michael Gaughan - die mee had gedaan aan een IRA-bankover- val - ging in hongerstaking op 31 maart 1974 en kreeg, soms dagelijks, dwangvoeding van 22 april tot de dag voor zijn dood op 3 j uni 1974. Hij was de laatste IRA-gevangene op wie dwang voeding werd toegepast. De doodsoorzaak werd opgegeven als longontsteking, bijna zeker veroorzaakt door de dagelijkse krachtmeting met zijn bewa kers. Behalve voedsel had hij ook medische behandeling ge weigerd - die was hem niet met geweld opgedrongen. Op 9 no vember 1974 overleed in een Duitse gevangenis de RAF-ter- rorist Holger Meins. Hij was op 27 augustus in hongerstaking gegaan en eind oktober gingen de autoriteiten over op dwang voeding. Meins omschreef dat als volgt: „Beide voeten met handboeien aan het bed vastge zet. Een dertig cm brede riem om de heupen. Armen met vier riemen vastgezet. Rechts zit de arts op een krukje met een klein 'breekijzer'. Daarmee gaat hij in mijn mond, tegelijk met de vin gers de lippen omhoogtrekkend. Het metaal wordt tussen de tan den geduwd en wrikt de kaken uit elkaar. Zo gauw de kier breed genoeg is wordt een klem geplaatst en wordt een maag slang ter dikte van een middel vinger ingebracht door de ver pleger aan de andere kant." Meins overleefde de combinatie van deze periodieke behande ling en de hongerstaking niet. Zonder geweld is het niet moge lijk een zich verzettende hon gerstaker voedsel toe te dienen. Het alternatief is plat spuiten of onder narcose brengen - maar dat is ook een vorm van geweld. ONDERSCHEIDING - Com missaris van de koningin A.F.C. de Casembroot is be noemd tot Groot-Officier der Kroonorde van België. Hij heeft deze onderscheiding ontvangen voor zijn inspan ningen om betrekkingen tus sen Nederland en België te verbéteren, in het bijzonder tussen Zeeland en Oost- Vlaanderen. De Casembroot kreeg de versierselen opge speld in Middelburg, waar de Oost-Vlaamse veertiendaagse plaatsvindt. De tentoonstel ling Oost-Vlaanderen vlagt en de feestelijkheden worden goed bezocht. Maandag 21 ju li, nationale feestdag in België, belooft een topdag te worden. PERRON - De gezondheids toestand van Eva Perron is volgens een officiële verkla ring 'merkbaar verergerd'. De Argentijnen vermoeden dat de situatie van Perron kritiek is. Sinds twee dagen zijn er bor den rond haar residentie aan gebracht met de tekst: 'ver mijd lawaai'. HUISMOEDER - Vijfenveer tig meisjes van de landbouw- huishoudschool in Schoondij- ke hebben gisteren hun diploma gekregen. „Ik hoop dat jullie goede en zorgzame huismoeders wor den", sprak burgemeester F. van Rosevelt tijdens de uit reiking. e stadhuis lagen, worden op last van foto Marcel Antonisse/ANP René Koene, verbonden aan de medische mensenrechtenorga nisatie Johannes Wier Stichting in Amersfoort, is ervan over tuigd dat in Nederland geen arts zo ver gebracht kan worden om dwangvoeding te verstrekken aan geestelijk gezonde mensen die - eventueel schriftelij k voor af - duidelijk te kennen hebben gegeven dat niet te willen, ook als hun leven in gevaar komt. Wilsonbekwaam Met die laatste uitzondering op de nationale en internationale regels die dwangvoeding ver bieden, ook in gevangenissen, worden de mensen beschermd die 'wilsonbekwaam' zijn; die zelf niet kunnen kiezen (bij voorbeeld kleine kinderen, de menten, ernstig zwakzinnigen). De Johannes Wier Stichting pleit wel voor een goede begelei ding van een hongerstaker cloor een vertrouwensarts, opdat niet door misverstanden stakers overlijden of juist door misver standen - of kwade wil - worden teruggehaald uit het voorpor taal van de dood (waarbij overi gens ook weer schade kan ont staan aan het lichaam). GPD Hoofdredactie: A, L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax: (0118)470102 E-mail: redactie@pzc.nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118)484000 Fax (0118)470102 E-mail: redwalch@pzc,nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)273000 Fax. (01 13) 273030 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115) 645769 Fax. (0115)645741 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114) 372776 Fax. (0114) 372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax. (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee, Goes en Hulst: 8.30-17,00 uur Zaterdags In Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV i Internet: v v, pzc.nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0118) 484000. Fax (0118)470100. Abonnementen (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van /,--) per maand. 19,25 per kwartaal 52,- - per jaar: 198,-- Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mall: abo@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 rnaand voor het einde van de betaalperiode, Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,- zaterdag, 1,50 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65,597 Postbank 35.93.00 Advertenties uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen Tarieven kunnen tijdens kantooruren worden opgevraagd. Voor gewone advertenties, Tel: (0118) 484240 Fax: (0118)470100 Voor kleintjes: Tel. (0118) 484321 Fax: (0118)484370 i onderdeel van het Wegener-concern De door u is verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor onze ;apohnÖrhen:cr)adrnin stiatio en om j te (la'.er) informeren o ver v.ttr u •e'ovanto diensten er. 5» di.uien van de lite s er de we.-«maatschap»!,en v»i Wegener cl tw ons *e*f.v 5ss£aP? derden Als .1 ceve i-itrv-e yaei: p- is stv Jan Kj-i? j d 1 scin'te ik inn.de". bi. °/C a'O» "9 i.Pcstbus •e.OSCAAVisstrger 8ehoort tot LUGgEREE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 4