We zijn nu nóg bekend Muziek met uitzicht op de Westertoren PZC Fatal Flowers even terug Bill Wyman doet boekje open Stones weer in het Kurhaus? Grachtenfestival Amsterdam 23 et de release van de dubbel-cd Younger Days en een eenmalig akoestisch concert deed de Amsterdamse gitaarband Fatal Flowers onlangs weer even van zich spreken. De groep die na z'n oprichting in 1984 uitgroeide tot het boegbeeld van de Amsterdamse gitaarrockscene en met 'Younger Days' zelfs een bescheiden hitje scoorde, ging al in 1990 ter ziele, maar sindsdien is de naam Fatal Flowers een begrip gebleven. Het is echter uitgesloten dat de groep ooit weer defini tief uit z'n as zal herrijzen, stelt oprichter en zanger Richard Janssen (41). „We hebben alle maal onze eigen bezigheden. Het was gewoon leuk om een cd meteen doorsnee van ons reper toire door de jaren heen te ma ken. Maar daar blijft het bij." Het idee voor een overzichtsal bum kwam van platenmaat schappij Warner en Richard heeft samen met de andere ex- Fatal Flowers met plezier ge werkt aan de samenstelling. Vervolgens was het een bijna lo gische stap dat hij met drummer Henk Jonkers, gitarist Dirk Heuff en bassist Marco Braam nog een keertje live zou laten horen waarom de groep destijds tot de beste Nederlandse gitaar rockers gerekend mocht wor den. „Ik verbaas me er wel eens over dat Fatal Flowers nog steeds niet vergeten is", zegt Janssen. „Want zoveel platen verkochten we niet. Zeker niet als je het vergelijkt met wat groepen als Kane en Di-Rect te genwoordig wegzetten. Wij moesten bekendheid krijgen door zoveel mogelijk live te spe len. En kennelijk hebben we zo vaak opgetreden dat men ons nog steeds kent." Over Fatal Flowers werd des tijds wel eens hoogdravend ge sproken als De Amsterdamse School. Janssen: „Maar dat was overdreven. Die zogenaamde School was niets anders dan een groep mensen die in bandjes ging spelen omdat ze muziek liefhebbers waren. Het waren dezelfde jongens die je ook bij concerten zag. In Amsterdam wemelde het in die tijd van mu ziekcafés en als bandj e kon j e el ke dag wel ergens spelen. Alle muzikanten kenden elkaar zo langzamerhand en dan is er al snel sprake van een scene. Er gens in de stad stond een disco theek die zo'n beetje illegaal draaide en dat werd een ont moetingspunt voor bandjes uit Amsterdam die er een optreden in het land op hadden zitten. Dan rolden ze 's nachts uit de bus en ging het feest in die disco nog even door. Ja, dat was een tijd waarin veel kon in Amster dam. Als je iets kunstzinnigs wilde doen, dan kraakte je ge woon een pand en sleepte je spullen naar binnen. Wij repe teerden met Fatal Flowers ook ineen kraakpand, net als talloze andere bands." De Amsterdamsegitaarband Fatal Flowers werd in 1984opgerichtengingin 1990alterziele. De muziek van al die Amster damse groepen liep parallel met die van de bands die in die tijd aan de Amerikaanse westkust opereerden. Want ook bij The Long Ryders, Rain Parade, Green Ön Red en Dream Syndi cate speelde de gitaar de hoofd rol in uiterst simpele liedjes. „Die muziek was een reactie op de ingewikkelde synthesizer pop die aan het begin van de ja ren tachtig werd gemaakt", al dus Janssen. „Mensen kregen weer behoefte aan elementaire liedjes." Richard Janssen heeft met zijn Fatal Flowers in ieder geval de bloeiperiode van het live-cir- geren weinig verheffend. Maar als ik eerlijk ben, moet ik erbij zeggen dat het live-circuit voor popbands tegenwoordig ook wel een achtergebleven indruk maakt." „In de moderne disco om de hoek kim je de meest bizarre cocktails bestellen en ze beschikken er over een waan zinnig goede geluids- en lichtin stallatie en weet ik wat niet alle maal. Een blok verder staat dan het plaatselijke jongerencen trum en daar zijn de muren nog steeds zwart geschilderd en er staan nog steeds drie vrijwilli gers achter de bar. En publiek is er niet. Vroeger ging je naar zo'n stil blijven staan en heeft na Fa- tal Flowers als muzikant altijd weten te overleven. „Nou ja, maar wel moeizaam hoor", be kent hij. „En dat geldt ook voor de andere bandleden. We zijn twaalf jaar geleden gestopt om dat we niet zoveel meer in het verschiet zagen liggen. Als we verder wilden, moesten we naar het buitenland, want in Neder land hadden we ons plafond be reikt. Maar op een internationa le doorbraak was weinig kans. En we verkochten te weinig pla ten om in Nederland een be staan op te bouwen. Wat dat be treft liggen de zaken nu heel anders." cuit meegemaakt. De tijd dat er overal in het land podia waren voor popbands. Wat dat betreft is er in de loop der jaren wel het een en ander veranderd. Jans sen: „Mensen willen tegenwoor dig nog wel naar live-muziek luisteren, maar dan gaan ze het liefst met de auto naar bijvoor beeld Ahoy'. De auto moet vlak daarnaast geparkeerd worden en dan gaan ze naar binnen om een megaconcert met allemaal toeters en bellen te bekijken. Meteen daarna stappen ze weer in de auto. Dat is de tendens van deze tijd. Als je daarmee bent opgegroeid, is het bijna een te leurstelling als je ergens op een achteraf podium een bandje ziet spelen. Dat is voor moderne jon jongerencentrum omdat je bij een bepaalde cultuur hoorde, maar tegenwoordig is die scheidslijn er niet meer. Jonge ren gaan nu uit omdat ze plezier willen hebben. En niet om bij een bepaalde cultuur te horen. Uitgaan moet leuk zijn. Daarom wil de jeugd naar een tent waar alles goed verzorgd is. Jonge rencentra moeten eerst eens flink opgeknapt worden, dan krijgen ze misschien weer wat aanloop. Als ik zo'n tent bin nenstap, denk ik wel eens: Als ik een film zou moeten maken over de jaren tachtig, dan was ik op deze plek goedkoop uit. Want er is hier sinds die tijd niets veran derd." Janssen zelf is in ieder geval niet „Een band als Kane verkoopt zoveel cd's dat ze van dat geld ten minste iets kunnen doen. Ze kunnen ervan leven en in de stu dio aan het werk. En ze zijn ook veel zakelijker. Wij waren rede lijk naïef, maar Krezip, Kane en Di-Rect zijn vanaf het begin heel bewust met hun muziek be zig geweest. Je kunt het zelfs wel een carrièreplanning noemen. Nee, dan ging het met ons toch anders. Fatal Flowers was dan wel een band die redelijk wat impact had, maar we werden gewoon niet gedraaid op de ra dio en dus verkochten we weinig platen. Zo simpel lag dat. Nie mand van ons had op een gege ven moment nog trek om op die manier verder te modderen. Een Twaalf jaar nadat Bill Wy man in zijn boek Stone Alo ne een openhartige en gedetail leerde kijk op de geschiedenis van de Rolling Stones in de j aren zestig gaf, komt de ex-bassist en 'archivaris' opnieuw met een boek 'van binnenuit' over de band waar hij drie decennia lang deel van uitmaakte. Op 21 oktober, drie dagen voor Wy- mans 66-ste verjaardag, ver schijnt het bijna 500 pagina's tellende Rolling with the Sto nes. Het boek is gebaseerd op de dag boeken van de 'stille' bassist en een groot persoonlijk archief met veel brieven, anekdotes en herinneringen. Wyman maakte van december 1962 tot novem ber 1992 deel uit van de band, die vorige week vrijdag veertig jaar bestond. Rolling with the Stones is zijn derde boek: naast Stone Alone schreef hij ook Bill Wyman's Blues Odyssey. Ook opende de bassist in 1989 het goedlopende restaurant Sticky Fingers in de Londense wijk Kensington. De als William George Perks in Kent geboren Wyman haatte drugs, voor hem was er alleen rock-'n-roll en veel seks. Naar eigen zeggen versleet hij een duizendtal meisjes. Ene Mandy Smith bracht hem halverwege de jaren tachtig in de proble men. Wyman zou met de toen 13-jarige Mandy seks hebben bedreven. Zes jaar later trouw de hij met de vrouw om na een jaar weer met haar te breken. Bijkomende moeilijkheid was dat Mandy's moeder, Wymans ex-schoonmoeder dus, vervol gens verliefd werd op Bills zoon Stephen en met hem trouwde. Of al deze vrijages het boek zul len halen is niet bekend, wel be looft de uitgever naast 'een geschiedenis van veertig jaar sociale en culturele verande ring' in ieder geval een overzicht van alle Stones-nummers en -albums. Het boek is niet goed koop, 54,25 euro, maar daar krijgt de liefhebber wel een met stofomslag gebonden uitgave voorzien van meer dan tweedui zend foto's voor. Wyman komt in november naar Antwerpen en Amsterdam om zijn boek te pro moten. Peter Kuijt foto Michel Schoots/GPD nieuwe plaat zou alleen maar een herhalingsoefening zijn ge worden. Weer veel optreden om die cd te promoten en er vervol gens niets van verkopen. We vreesden dat we uiteindelijk voor half lege zalen zouden staan en dat wilden we voorko men." Circuspop Richard Janssen ging na het uit een vallen van Fatal Flowers verder met de groep Shine. „Ik heb daarmee geprobeerd een wat andere wind door het live circuit te laten waaien. Ik wilde meer spektakel en maakte ge bruik van een grote lichtshow en trapeze werksters. Ik ging in die tijd al veel naar danceparty's en dacht: daar gebeurt van alles en bij een popconcert staat ie dereen met en biertje in z'n hand naar beneden te kijken. Daar wilde ik verandering in bren gen. Ik wilde dat ook popmuziek weer leuk zou zijn. Daarom huurde ik bijvoorbeeld dj's in, die voor en na ons optreden de avond overnamen. Shine was dus eigenlijk circuspop." Uiteindelijk zou ook Shine uit elkaar gaan en Janssen ging ver der met Rex, een singer/songwriter project. Daarna maakte hij de overstap naar de begeleidingsgroep van Ellen ten Damme en op dit mo ment heeft hij een aandeel in Carmen, de theaterversie van de gelijknamige opera die vanaf september door het land trekt. „Zo leer ik in ieder geval de mu ziekwereld van alle kanten ken nen", vindt Janssen. „En ik ben er door al die verschillende din gen achter gekomen dat ik niet meer aan een bepaalde muziek vorm vastzit." Harry de Jong Het Kurhaus Hotel in Sche- veningen stelt pogingen in het werk om de Rolling Stones volgend jaar augustus in de Kurzaal te laten optreden. Di recteur C. Masselink probeert zowel via concertorganisator Mojo Concerts als langs andere informele wegen de Rolling Sto nes te interesseren terug te ke ren naar de badplaats. Zoals bekend gaan de Rolling Stones dit najaar weer op tour nee. Op dit moment al is de groep aan het repeteren in To ronto. Op 3 september begint hun War Horses Tour in Boston (met in het voorprogramma The Pre tenders), die vervolgens langs onder meer Chicago, Philadel phia, New York, Atlanta, Los Angeles, San Francisco en Las Vegas voert. De maand decem ber houden de Stones vrij, om vanaf 8 j anuari hun tour voort te zetten in Canada, de VS, Mexico en vermoedelijk Australië, Chi na en Japan. Volgens de plannen zal na een pauze in april en mei de Europese toer half juni be ginnen in Engeland en voorts voeren langs Griekenland, Ita lië, Spanje, Frankrijk, Duits land, Oostenrijk, Zwitserland, Finland, Zweden, Denemarken, België en Nederland. De door gaans goed geïnformeerde Rol ling Stones Fan Club of Europe meldt op www.iorr.org dat de groep -volgens nog niet beves tigde bronnen - op 2 en 3 augus tus in de Arena in Amsterdam zal staan, op 11 augustus aldaar in Paradiso, op 14 en 15 augus tus in het Feyenoord Stadion te Rotterdam en op 18 augustus op het Malieveld in Den Haag. Kurhaus-directeur Masselink hoopt dat de Stones, die tijdens deze wereldtour een flink aantal kleine zaal- en cluboptredens verzorgen, gecharmeerd raken van het idee om alsnog hun af gebroken optreden uit augustus 1964 te voltooien. Het destijds door de Haagse impresario Paul Acket verzorgde optreden in het Kurhaus, gepresenteerd door Jos Brink, duurde toen nauwe lijks een kwartier. De Rolling Stones konden met moeite vijf nummers vertolken, terwijl de fans massaal de Kurzaal sloop ten. Uiteindelijk werd het doek gesloten en voerde de politie met harde hand charges in en om het Kurhaus uit. De Rolling Stones lieten vele ja ren later in diverse interviews weten het Kurhaus-optreden als een van de mooiste shows uit;: hun bestaan te beschouwen. Masselink: „Het is mijn droom dat ze nu bijna veertig jaar latei- het concert in de Kurzaal kun nen afmaken, waar ze toen aan zijn begonnen. Daar wil ik best het hotel een paar dagen voor sluiten." De laatste keer dat de Stones in Den Haag te zien waren, was in 1998 op het Malieveld. Coos Versteeg Het concert dat de Rolling Stones in 1964 in het Kurhaus gaven, moest al na vijf nummers worden afgebroken om dat fans de zaal sloopten. fotoarchief ANP Het is al twintig jaar een populair uitje voor zo'n 15.000 toeschouwers en ook v°or de 21ste editie met de Peruaanse tenor Juan Diego Flórez op 17 augustus is succes bij voorbaat verzekerd. De ingrediënten 1 van het Prinsengrachtconcert kunnen dan I ook niet stuk: wat kan er tenslotte mis gaan als een beroemde solist optreedt in zo'n vol maakte ambiance als een Amsterdamse gracht met zicht op de Westertoren? Zelfs regen deert niemand, ook onder een zee van paraplu's blijft de stemming altijd opper best. Het concert maakt nu voor de vijfde keer deel uit van het Grachtenfestival, het muzikale evenement dat zich van 14 tot en met 18 augustus afspeelt in hofjes, monumentale panden en privé hui zen. I Toen directeur Alma Netten aan het Grach- tenfestival begon, kwamen haar ervaringen a's producer bij het Holland Festival en freelancer culturele programma's bij de AVRO natuurlijk goed van pas. „Maar voor we van start gingen, organiseerden we rondom het 15-jarig jubileum van het Prin sengrachtconcert voor de zekerheid wel eerst een weekend met concerten bij de mensen thuis om te checken of zo'n soort evenement zou aanslaan bij een breed pu bliek. Bovendien verrichtte de gemeente sa- Wen met de hoofdsponsor een haalbaar heidsonderzoekvertelt Netten. De behoefte onder cultureel geïnteresseerde dagjesmensen én muzikale fijnproevers bleek de stoutste verwachtingen te over treffen: inclusief het Prinsengrachtconcert Directeur Alma Netten: „Dit keer loopt heimwee als rode draad door de concerten." foto Roland de Bruin/GPD groeide het festival de afgelopen jaren ge staag naar een stabiel aantal van zo'n 45.000 bezoekers. „Veel meer moeten dat er ook niet worden", vindt Netten. „Dan zou het te massaal worden." De vijf elementen bij de programmering stonden meteen vast en aan deze succesvol gebleken mix wordt nog steeds niet getornd: klassieke muziek, water, monumenten, de presentatie van jonge talenten en gratis of laag geprijsde concerten. „Hoge kwaliteit staat daarbij voorop en dat betekent dat we vanaf het begin nooit hebben beknibbeld op de salarissen van de musici", benadrukt Netten. De financiering rond krijgen, lukt nog steeds alleen dankzij subsidies van ge meente en Rijk en de bijdrage vanaf het be gin van hoofdsponsor ING. „Dit is een moeilijk festival voor sponsors want ik kan ze nu eenmaal geen grote ruimtes bieden voor ontvangsten. En extra inkomsten bin nen krijgen door bijvoorbeeld reclames op gevels toe te staan, daar beginnen we niet aan. Dat zou helemaal niet in de sfeer van het festival passen." Netten kan zich wel voorstellen dat de sub sidiegevers in het kader van de cultuur spreiding nieuwsgierig zijn naar mogelijke Maar een beetje trots op 'haar' primeur, het Kindermonumentenconcert op 17 augustus om 11.00 uur in de tuin van het huis van de burgemeester aan de 'verre' Herengracht, mag ze toch wel zijn? „Burgemeester Cohen opende het Grachtenfestival vorig jaar en toen heb ik hem gevraagd of hij mee wilde doen. Heel leuk, hij reageerde meteen en thousiast!" De ambtswoning is bovendien goed te bereiken met het openbaar vervoer en was trouwens als een van de eerste uit verkocht. Nieuwe deelnemers zijn dit jaar uitbreiding van het aantal locaties, maar is daar met steun van de muzikale adviseurs die als haar 'artistieke geweten' fungeren, nog steeds huiverig voor. Grachten en mo numentale panden zijn er genoeg in Am sterdam zodat uitbreiding van de succesfor mule richting bijvoorbeeld de Amstel voor de hand liggend lijkt: „Ons uitgangspunt blijft echter dat het publiek alle locaties wandelend kan bereiken vanaf de festival kassa in Felix Meritis. Wil je de toeganke lijkheid en intimiteit waarborgen die het publiek zo waardeert, moet je in elk geval voorzichtig zijn met schaalvergroting bui ten het gebied rond de Westertoren." ook Blakes Amsterdam (het hotel aan Kei zersgracht 384) en het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (Herengracht 380), gevestigd in al even bijzondere panden als de burgemeester. Hoe krijgt Netten trouwens 21 eigenai-en van chique grachtenpanden elk j aar weer zo gek om huizen, tuinen en dakterrassen open te stellen voor concerten waarbij ze geheel vrijwillig wildvreemden over de vloer krij gen? Om de privacy te beschermen worden de locaties van deze gratis concerten tot za terdagochtend vroeg geheim gehouden, maar ze zijn zó in trek dat het publiek er graag voor in de rij gaat staan. Haar 'recept' blijkt van een verbluffende eenvoud: „Op de fiets kijk ik altijd goed rond en bel gewoon aan. Het is ongelooflijk maar waar, iedereen laat me altijd binnen! Overigens zijn we nu zo bekend dat mensen ons zelf bellen. Nu kunnen we iemand ook eens jaartje rust gunnen." Tijdens haar vakanties bedenkt Netten het jaarlijkse muzikale thema: „Dat moet na tuurlijk tot de verbeelding spreken van zo wel publiek als musici. Vorig jaar was het lust en passie, het jaar daarvoor water en dit keer loopt heimwee als rode draad door de concertenHet werken aan de hand van een thema inspireert de musici tot bijzondere programma's, die speciaal voor het festival worden samengesteld. „Het is echt bijzon der hoe graag musici altijd meedoen. Ze mo gen dingen uitproberen, alles mag, óls het maar leuk is!" Als misschien wel meest bij zondere voorbeeld van dit jaar noemt ze de masterclass van sopraan Miranda van Kra lingen, die tijdens het Gi*achtenfestival ook les gaat geven aan studenten jazz en musi cal. Frangoise Ledeboer Grachtenfestival: 14 t/m 18 augustus in Amster dam.. Naast de meer dan zeventig concerten in het gebied rond Prinsen-, Keizers- en Herengracht voor volwassenen en kinderen, omvat het pro gramma onder meer ook monumentenwandelin gen en architectuurrondvaarten. Het volledige programma is te vinden op www.grachtenfesti- val.nl. Kaarten verkrijgbaar via De Uitlijn (0900- 0191) en vanaf 12 augustus ook aan de festival kassa in Felix Meritis (Keizersgracht 324, Am sterdam).- vrijdag 19 juli 2002

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 23