De nieuwe ministers PZC km* -# M JÊÊBBÊ L Wachten op de LPF Kabinet-Balkenende krijgt veertien staatssecretarissen woensdag 17 juli 2002 Jan Peter Balkenende Piet Hein Donner Aart Jan de Geus Jaap de Hoop Scheffer Maria van der Hoeven Cees Veerman Hans Hoogervorst van onze redactie binnenland De ministersploeg van het kabinet-Balkenende is be kend. Wie zijn het en wat deden ze voor hun benoeming tot mi nister? Jan Peter Balkenende (CDA) Algemene Zaken Nog geen jaar geleden bewoog mr, dr. Jan Peter Balkenende zich in de betrekkelijke anoni miteit van de Tweede Kamer. Als woordvoerder financiën, onder Jaap de Hoop Scheffer. Maar toen de laatste in septem ber in een moordend conflict te recht kwam met de toenmalige partijvoorzitter Marnix van Rij rees de ster van Balkenende. De hoogleraar christelijk-sociaal denken over economie en maat schappij werd zelfs partijleider. Als lijsttrekker werden van Bal kenende (Kapelle, 7 mei 1956) geen heldendaden verwacht, zo kort na de derde leiderschaps crisis op rij binnen het CDA. Maar voor veel kiezers sloot zijn profiel naadloos aan op het ver kiezingsprogram, waarvoor hij zelf de grote lijnen had geleverd Balkenende werkte namelijk ja- ren voor het wetenschappelijk instituut van het CDA. Boven dien profiteerde hij van de door Pirn Fortuyn in gang gezette in eenstorting van alles wat Paars belichaamde. Na de dood van Fortuyn liepen veel kiezers over van de LPF naar het CDA. Bal kenende - populair vanwege zijn gematigde hardheid en au thentieke optreden - leidde de Kamerfractie van 29 naar 43 ze tels. Piet Hein Donner (CDA) Justitie Piet Hein Donner treedt in de voetsporen van zijn opa die voor de oorlog een vooraanstaande rol speelde in de Anti-Revolu tionaire Pai*tij (ARP) en tot twee keer toe minister van Justitie was. Piet Hein speelt al jaren een prominente rol in het CDA. Hij zat in de commissie van wij zen die de nieuwe koers van de partij moest uitstippelen na de dramatische verkiezingsneder laagvan 1994. Donner (Amsterdam, 20 okto ber 1948) lijkt de juiste man op de juiste plaats. Hij studeerde rechten in Amsterdam en Mi chigan. Nadien werkte hij op het ministerie van Economische Zaken en later op Justitie. Daar maakte hij faam als jurist en be leidsmaker, die in razend tempo wetten kon schrijven of her schrijven. Zijn toenmalige libe rale minister Korthals Altes omschreef hem later als een man die 'eist dat wetten in geen geval voor tweeërlei uitleg vatbaar zijn'. Gedogen is voor Donner uit den boze, wat hem uitermate geschikt maakt als minister in het huidige tijdsgewricht. In 1990 trad Donner toe tot de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR), een adviesorgaan dat informatie aan het kabinet verschaft over ontwikkelingen die op langere termijn de samenleving kunnen beïnvloeden. Na drie jaar werd Donner voorzitter. Sinds 1998 maakt Donner deel uit van de Raad van State. Landelijke be kendheid verwierf als voorzit ter van de commissie die vorig jaar advies uitbx-acht over een nieuw WAO-stelsel. Het plan wordt nu grotendeels inge voerd. Aart Jan de Geus (CDA) Sociale Zaken Op de schouders van Aaii Jan de Geus rust de zware taak om de linkervleugel van zijn partij het CDA tevreden te stellenAls mi nister van Sociale Zaken moet hij de kaalslag in de Melkertba- nen, de bezuinigingen op de WAO en andere impopulaire maatregelen met zo min moge lijk maatschappelijke pijn zien door te voeren. En dat terwijl De Geus zelf nog nauwelijks enige affectie lijkt te hebben met de traditionele linkervleugel. De Geus verdiende zijn sporen als vakbondsbestuurder bij het CNV. In die functie stond hij nog op de barricaden tegen eerdere ingrepen in de WAO en bezuini gingen in de sociale zekerheid. Hij klom op tot vice-voorzitter van het CNV en zat in Sociaal- economische Raad en de Zie kenfondsraad. Een paar jaar geleden zette hij zijn geloof in de overheid aan de straatkant en vond dat de markt zelf zaken als het aan het werk helpen van werklozen prima aankon. Weg met de ar beidsvoorziening (tegenwoor dig CWT), vrij baan voor de uit zendbureaus. Hij maakte de overstap naar het bedrijfsleven en ging werken voor adviesbu- reau Boer Croon. Daar hield hij zich bezig met reorganisaties bij bedrijven en massa-ontsla gen. Over de WAO heeft hij zijn mening de afgelopen jaren niet onder stoelen of banken gescho ven: afschaffen. Jaap de Hoop Scheffer (CDA) Buitenlandse Zaken De katholieke Jaap de Hoop Scheffer (Amsterdam, 3 april 1948) is een geboren diplomaat. Zelfs bij zijn onttroning als fractieleider van het CDA bleef hij hoffelijk en beleefd. Maar de crisis legde tevens zijn zwakte bloot: de Haagse politicus be ziet zijn naaste omgeving met wantrouwen. Zijn minister schap wordt binnen het CDA beschouwd als een beloning voor bewezen diensten. Zijn gang naar de 'Apenrots' zo als BuZa in Den Haag wordt ge noemd, betekent een terugkeer op vertrouwde bodem. De Hoop Scheffer begon er in 1974 zijn loopbaan, werd uitgezonden naar Accra en de Navo in Brus sel, tenslotte particulier secre taris van de mirxister. De Hoop Scheffer is een veteraan in de Kamer, waar hij in 1986 werd verkozen. Maria van der Hoeven (CDA) Onderwijs Max-xa van der Hoeven (Meers- sen, 13 september 1949) heeft ruim tien jaar kamerexvaring. Daarvoor zat zij bijna zeventien jaar in de gemeenteraad van Maastricht. In het laatste de cennium groeide ze niet uit tot een volksvertegenwoordiger die op straat veelvuldig wordt her kend, behalve in haar woon plaats. In de Kamer wox'dt ze gerespec teerd als debater op het vlak van economische zaken, onderwijs en constitutionele aangelegen heden, zoals het referendum en de gekozen burgemeester. Bin nen haar partij is ze erg popu lair. Ze reist veelvuldig het land door Van der Hoeven heeft niet alleen in de Kamer affiniteit met onderwijs. In haar vrije is ze ac tief in diverse bestuurlij ke func ties in het hoger onderwijs in Limburg. Voordat ze beroeps politica werd, stond ze voor de klas als lerares Engels en was ze directexxr van een instituut voor lager beroepsonderwijs. Cees Veerman (CDA) Landbouw ,,Als de majesteit x-oept, moet je gaan. Wil je dat niet, dan moetje j e schuil houdenzei de 5 3 -j aii- ge Cees Veerman eind vorig jaar nog op de vraag of hij een poli tieke carrière ambieerde. „Nee", was toen zijn antwoord. „Ik heb die ambitie niet." Maar blijkbaar heeft de koningin hard geroepen. Veerman is boer. Hij heeft een akkerbouwbedrijf in Gouds waard. Dit leven heeft hij altijd gecombineerd met een buiten gewoon hoogleraarschap in Til burg en Rotterdam en diverse bestuursfuncties. Zo begeleidde hij de fusie van de Nederlandse veilingen tot de Greenery. Een ervaring die naast zijn agrari sche achtergrond een rol speel de bij zijn benoeming tot bestuxxrsvoorzitter van de Uni versiteit Wageningen. Hij moest de landbouwuniversiteit reor ganiseren en moderniseren. Vorig jaar zat hij een CD A-com- missie voor, die de nieuwe land- bouwparagraaf in het verkie- zingsprogram moest schrijven. Veerman pleitte voor een radi cale hei-vorming. De landbouw moet in zijn visie 'geregionali seerd' wox-den. De recente uit braken van dierziektes als mkz en bse in Nederland zijn vooral te wijten aan de intensieve vee houderij en het gesleep met die- x-en over grote afstanden. Dat moet dus veranderen. Veerman bepleit daarom een verbod op lange afstandstranspoxten met dieren. Boeren moeten hun die- x-en in de eigen regio slachten en verkopen, ook het voer moet zo veel mogelijk in de buuxi van het bedrijf worden geproduceerd. Hans Hoogervorst (VVD) Financiën Hans Hoogervorst zat op de middelbare school in de klas met Paul Rosenmöller Hij was toen nog links. Maar tijdens een studie in de VS bekeerde Hoo gervorst (Haarlem, 19 april 1956) zich tot de politiek van de vrije markt. Hij ging werken voor een grote bank in Washing ton. Zijn politieke carrière be gon toen hij lid werd van de VVD en voor de Tweede-Kamerfx-ac- tie ging werken. Hij ontpopte zich al snel tot rechterhand van Frits Bolkestein en stippelde mede het financiële beleid uit van de partij en was verant woordelijkvoor veel van Bolke- steins toespraken. Pas in 19 94 werd hij ook Kamer lid. Hij mocht vrijwel dix-ect de belangrijke post van financieel woordvoerder bekleden. Noem de zichzelf onversneden rechts en ging hard de strijd aan met coalitiegenoot de PvdA. Als staatssecretaris van Sociale Zaken bewees hij niet gevangen te zitten in oude WD-dogma's. Zo stak hij zijn nek uit bij de om vangrijke reorganisatie van de uitvoering in de sociale zeker heid, die hij in weerwil van zijn partij grotendeels in handen van de overheid liet. Doordat hij opgeslokt werd door deze ope ratie heeft hij het WAO-pro- bleem te lang laten liggen, maar hij paste ex-voor met ad hoc-be- leid te komen zonder eerst eens goed uit te zoeken wat het pro bleem nu precies was. Hij is zelf altijd sceptisch geweest over de mogelijkheid om op korte ter mijn veel te bezuinigen op de ar- beidsongeschiktheid. Daar moet hij nu als minister van Fi nanciën wel over waken. Johan Remkes (VVD) Binnenlandse Zaken Het vice-premierschap en Bin nenlandse Zaken Konink rijksrelaties waren eigenlijk vooxhestemd voor de huidige minister van Onderwijs, Loek Hermans. Maar Hermans be sloot de politiek te verlaten en omdat ook Jozias van Aax-tsen voor de eer bedankte, schoof staatssecretaris van Volkshuis vesting Johan Remkes (Zuid broek, 15 juni 1951) twee plaatsjes op in de pikorde van de WD. Op z'n 27ste - na een stu die economie - was Remkes voorzitter van de liberale jonge renbeweging, fx-actieleider in de gemeenteraad van Groningen en lid van Provinciale Staten. In 1982 werd Remkes gedeputeer de en in 1993 maakte hij de over stap naar de Kamer. Befaamd waren zijn felle debatten over volkshuisvesting met PvdA'er Adri Duivesteijn en staatssecre taris Dick Tommei (D66). In 1998 nam Wim Kok hem op in zijn kabinetsploeg. Ondanks zijn voortvax-ende carrière is Remkes met beide voeten op de grond blijven staan. Hij spreekt nog immer de taal van de straat. Henk Kamp (WD) Vrom Dat WD'er Henk Kamp (Hen gelo, 23 juli 1952) voor zijn acht jaren in het parlement beloond zou worden met een kabinets- post was wel duidelijk. Niet voor niets werd hij in de verkie zingscampagne ingezet om de conservatieve achtex-ban tevre den te stellen. Staatssecretaris van Justitie leek de meest aan nemelijke post. Hij staat im mers bekend als de hardliner asielzaken. Zijn uitverkiezing als minister van Volkshuisvesting en Ruim telijke Ordening - de milieupor tefeuille gaat naar de staatsse cretaris - lijkt een beetje uit de lucht te komen vallen. Toch is het niet zo heel erg vreemd. Voor zijn leven als Haags politicus was hij een tijd lang wethouder van onder meer ruimtelijke or dening en milieu in Borculo. Bovendien heeft Kamp altijd gehamerd op de conseqxxente uitvoering van de Vreemdelin genwet; dus uitzetten van afge wezen asielzoekers en die hier niet in de illegaliteit laten ver dwijnen. Die strikte houding, hij was niet voor niets fiscaal re chercheur bij de Fiod, zal hem van pas komen op Vrom. Daar gaat het immers ook groten deels om handhaven van wetge ving. Benk Korthals (WD) Defensie Benk Korthals is een van de wei nige oudgedienden in het kabi net. In Paars II was hij minister van Justitie. Korthals, geboren in Voorscho ten op 5 oktober 1944, kreeg de politiek met de paplepel ingego ten. Vader was jarenlang Ka merlid voor de VVD en schopte het tot minister van Verkeer en Waterstaat en vice-premier in het kabinet De Quay. Zoon Benk werd lid van de VVD als logisch antwoord op het beleid van het kabinet Den Uyl. Korthals werkte toen als advo caat in Rotterdam. In 1982 kwam Korthals in de Tweede Kamer, een plek waar hij 16 jaar- bleef zitten. Al die tijd combi neerde hij het fractiewerk met zijn baan als advocaat. In 1998 kwam daar een einde aan. De VVD zette Korthals, die een reputatie had opgebouwd als strijder tegen de criminali teit, in als minister van Justitie. Dat imago heeft Korthals snel van zich afgeschud. Als minis ter bleef hij steeds hameren op zox-gvuldigheid en voox-zichtige stappen voorwaarts, zelfs als de hele Tweede Kamer moord en brand schreeuwde. Hij lag vier jaar lang onder vuur, onder an dere om het Do ver-schandaal, de bouwfraude en de bolletjes slikkers. Eduard Bomhoff (LPF) Volksgezondheid Eduard Bomhoff (Amsterdam, 1944) is een van de meer veras sende namen in het nieuwe ka binet. Tot begin dit jaar was hij nog prominent PvdA-lid, dus geen logische kandidaat voor de LPF. Maar Bomhoff verenigt meer ogenschijnlijke tegenstrij digheden in een persoon: on danks zijn PvdA-lidmaatschap, was hij nooit traditioneel links, meer een vrijdenker. Hij noem de Fortuyn onlangs nog een 'de magoog van rechts'. Toch is zijn overstap naar de LPF ook weer niet zo vreemd als het lijkt, omdat Bomhoff net als Fortuyn altijd geageerd heeft tegen bureaucratie. In zijn co lumns voor de NRC hekelt Bom- hof sinds j aar en dag de geldver spilling en inefficiëncy in de gezondheidszorg. Zijn devies: ruim baan voor eerlijke analyse, minder slappe praat over draagvalk of haalbaax-heid. Actief was Bomhoff vooral in de universitaire wereld. Als hoog leraar in Rotterdam schuwde Bomhoff de publiciteit niet en liet hij niet na het 'andere ge luid' te laten horen. Ook als on- dex-zoeker aan het aan Nijenro- de verbonden bureau Nyfer ging hij liefst tegen de heersen de mores in. Zo kwam hij vorig jaar nog met een rapport dat in grijpen in de WAO absoluut on nodig is en zelfs avex-echts wex-kt en berekende hij dat de aanleg van de Betuwelijn wel degelijk veel geld zal opleveren. Vooral door dit laatste onderzoek werd hij niet meer door iedereen seri eus genomen in Den Haag. Roelf de Boer (LPF) Verkeer en Waterstaat Roelf de Boer (1949) is pas sinds begin dit jaar voorzitter van de Rotterdamse Kamer van Koop handel. Hij is gepokt en gema zeld in de Rotterdamse haven. Hij geldt als een stille, harde wex-ker De Boer wordt geroemd om zijn vermogen om zonder veel ophef grote veranderings processen in goede banen te lei den. De nieuwe minister van Verkeer en Waterstaat is een typische selfmade-man. Na zijn hbs-tijd heeft hij zichzelf in tal van cur sussen, seminars en workshops bijgespijkerd. Hij bekleedde di verse functies in de Rotterdam se haven- en transportwereld. Sinds september 1999 is hij di- rectexrr van de EWT Holding (Europese Waterweg Transpor ten), een in Zwijndrecht geves tigde bedrijvengroep waartoe ondermeer duwvaartrederij EWT behooii. Bedenktij d had De Boer nauwe lijks toen hij door de LPF werd gevraagd een post te bekleden in het nieuwe kabinet-Balkenen de. „Slechts een paar uur," zegt hij desgevraagd. Hilbrand Nawijn (LPF) Vreemdelingenbeleid en Inte gratie Als voormalig directexxr van de Immigratie- en Naturalisatie dienst (IND) begeeft mr. Hil brand Nawijn zich als LPF-mi- nister van Vreemdelingenbeleid en Integratie op bekend terrein. De tegenwoordige asiel-advo caat (53) moest in 1996 - na een loopbaan van 23 jaar bij het mi nisterie van Justitie - weg bij de IND vanwege belangenver strengeling. Leveranciers van de IND waren tevens sponsor van zijn voetbalclub. Nader hand liet hij zich nog vaak zeer kritisch uit over de in zijn ogen te slappe asielwetgeving. In 1999 zei hij: „We lopen steeds achter de feiten aan, simpelweg omdat de hele wereld een hard asielbeleid voert, behalve hier. De politiek moet lef hebben en accenten verleggen." Nawijn pleitte voor asielpx'eventie, of wel voor een beperking van de instroom. Hij hekelde de lange asielprocedixres. Hij maakte van zijn kennis grif gebruik als ad vocaat om asielzoekers met raad en daad bij te staan over hoe ze in Nederland kunnen blijven. Het ambtelijk apparaat kan zijn borst nat maken en zal zijn aantreden ongetwijfeld met gemengde gevoelens tegemoet Herman Heinsbroek (LPF) Economische Zaken Hij staat al enkele jaren in de top van het lijstje rijkste Nederlan ders. Zijn vermogen werd door het blad Quote geschat op meer dan 100 miljoen euro. Heinsbroek, zoon van een jene verstoker uit Schiedam, begon zijn loopbaan na een rechten studie in de diplomatieke dienst. Hij ging werken op het consulaat in Istanboel, maar vond dat te saai 'omdat het niet ondernemend genoeg was'. Be sloot daarop verder te gaan met zijn hobby muziek en ging de platenhandel in. Na allerlei baantjes bij platen maatschappij CBS, ging hij werken bij het toen nog kleine platenlabel Arcade. Toen het Britse moederconcern de Ne derlandse vestiging afstootte, ging Heinsbroek zelf verder en bouwde Arcade uit tot een mil joenenbedrijf. Heinsbroek kocht de nodige andere bedrij ven op, zoals het noodlijdende Radio 10 en maakte die weer winstgevend. Hij begon in 1994 de televisie zender TV 10die louter oude se ries herhaalde. Een jaar later ging hij van start met de mu ziekzender TMF. Een paar maanden daarna fuseerde Ar cade met krantenuitgever We gener. Het leverde Heinsbroek, die bekend staat als een harde onderhandelaar, een enorme som geld op. En nog meer, toen hij een deel van zijn aandelen in het nieuwe concern daarna van de hand deed. Heinsbroek had echter geen zin om op zijn lauweren te rusten en opende de jacht op de uitzend rechten voor de voetbalwed strijden van de eredivisie. Uit eigen zak legde hij een bod op tafel dat hoger was dan dat van de NOS, maar de KNVB had geen zin in eredivisiewedstrij den op TV 10. GPD Henk Kamp Benk Korthals Eduard Bomhoff Roelf de Boer Hilbrand Nawijn Nee, er was geen schaarste aan LPF-kandidaten. Ja, er werden namen genoemd. Nee, ze waren er nog niet uit. Vergeleken met het CDA en de WD was de Lijst Pim Fortuyn traag met de keuze van aspi rant-bewindslieden. Nieuwe namen lekten uit, beken de namen haakten af. Onwillekeurig rees het vermoe den dat de nieuwe politieke beweging moeite had met het vinden van bestuurdersTrekt de LPF niet het juiste kaliber aan? Zijn potentiële ministers of staatssecreta rissen kopschuw voor het politieke avontuur met de volgelingen van Pim Fortuyn? Voorlopig kan het bij de constatering blijven, dat de LPF wat tijd nodig had. Het mag eigenlij k geen verwondering wekken dat LPF- onderhandelaar Herben niet eventjes de bewindslieden uit zijn mouw kon schudden. De LPF zit immers met de praktische vertaling van het vage politieke testament van Fortuyn. Niet vaag qua probleemstelling. Wel vaag over oplossingen. Veel LPF'ers zullen zich, nu ze de harde werkelijkheid van de coalitie-politiek ervaren afvragen wat ze moeten zonder de provocerende inspi ratie van hun leider, zonder de man die eens even de be zem door bestuurlijk Nederland zou halen. Nu wordt van de Fortuyn-discipelen verwacht dat ze zonder hun vermoorde voorman de hemel bestormen. Maar ze we ten niet of ze daarvoor naar links, rechtsboven of bene den moeten. Toch zullen de bewindslieden daarbij voorop moeten lopen. Want de LPF is er niet met het 'eenvoudigweg' uitvoeren van het regeerakkoord. Meer dan CDA en WD zal de partij zich via haar minis ters en staatssecretarissen moeten onderscheiden met fris en doelmatig bestuur. Gebeurt dat niet, dan wordt de LPF simpel stemvee voor de rechtse coalitie. Als de oplossingen echter al te Fortuynistisch zijn, loopt het nieuwe kabinet de kans te worden weggestemd. Dan moet de LPF maar afwachten of de kiezer er nog steeds in gelooft, en zitten de bewindslieden zonder werk. Dat kandidaten zich dus even bezinnen voor ze beginnen, is te begrijpen. De verleiding om de LPF-bewindslieden kortelings de maat te nemen, zal groot zijn. Maar hoewel juist hun partij voorstander is van snelle, heldere, en effectieve maatregelen, lijkt het niet verstandig haar bewindslie den al te snel af te rekenen op de beloofde vernieuwing. De kiezer die zijn heil zoekt bij de LPF, moet zien dat zijn vertegenwoordigers én zijn bestuurders een echte kans krijgen. Want de verdienste van Pim Fortuyn is dat de ontevreden en verontruste Nederlander zich niet afkeerde van de politiek, maar juist via hem Den Haag opzocht. Nu de herinnering aan de man begint te verva gen en zich maar geen opvolger aandient die het onge noegen op een vergelijkbare, niet te negeren wijze ge stalte geeft, bestaat het gevaar dat veel kiezers zich alsnog van de politiek zullen afwenden. Het is aan a partijen dat kwaad te keren. Herman Heinsbroek van onze redactie binnenland Behalve de namen van minis ters in het nieuwe kabinet werd gisteren ook bekend wie de nieuwe staatssecretarissen worden. Agnes van Ardenne (CDA) - staatssecretaris voor Ontwik kelingssamenwerking. Gebo ren: 21 januari 1950 te Maas land. Zat sinds 1994 in de Tweede Kamer. Was daarvoor wethouder in Vlaardingen en voorzitter van het CDA-vrou- wenberaad. Cees van der Knaap (CDA) - staatssecretaris voor Defensie. Geboren: 27 januari 1951 te Bennekom. Zat sinds 1998 in de Tweede Kamer. Was woord voerder op de teiTeinen defensie en sociale zaken. Voorheen was hij jarenlang bestuxxrder bij het CNV. Pieter van Geel (CDA) - staats secretaris voor Milieu. Geboren: 8 april 1951 te Helmond. Was vanaf 1995 lid van Gedeputeer de Staten Noord-Brabant met als portefeuille ruimtelijke or dening, land- en tuinbouw, en landinrichting. Clemence Ross (CDA) - staats secretaris voor Welzijn en Sport. Geboren: 27 augustus 1957 te Delft. Was de afgelopen vier jaar Tweede-Kamexiid en hield zich bezig met volksge zondheid en welzijn. Was belangrijke kandidaat om Bal kenende op te volgen als fractie voorzitter, maar verloor de stemming van Maxime Verha gen. Joop Wijn (CDA) - staatssecre taris voor Economische Zaken (buitenlandse handel). Gebo ren: 20 mei 1969 te Haaxiem. Was leraar economie voordat hij in 1998 in de Tweede Kamer kwam. Hield zich daar j aren be zig met asielzaken. Mark Rutte (WD) - staatssecre taris voor Sociale Zaken. Gebo ren: 14 februari 1967 te Den Haag. Was eind jaren tachtig voorzitter van de jongerenorga nisatie van de VVD (de JOVD). Ging in 1992 bij Unilever werken op de afdeling perso neelsbeleid. Zat vorig jaar in de commissie die de kieslijst van de liberalen samenstelde. Annette Nijs (WD) - staatsse cretaris voor Onderwijs. Gebo ren: 16 december 1961. Was net als Rutte voorzitter van de JOVD. Ging na haar studie eco nomie bij Shell werken en werd gestationeerd in onder meer Manila, Oman, Londen en Houston. Atzo Nicolaï (WD) - staatsse cretaris voor Europese Zaken. Geboren: 22 februari 1960 te Delft. Was secretaris van de Raad voor Cultuur, en werd in 1998 Kamerlid. Deed daar me diazaken. Melanie Schultz van Haegen (WD) - staatssecretaris voor Verkeer en Waterstaat. Gebo ren: 28 juni 1970. Zat in de ge meenteraad van Leiden toen zij in 1999 wethouder van die stad werd. Hield zich onder andere bezig met economische zaken en parkeerbeleid. Steven van Eijck (LPF) - staats secretaris voor Financiën (be lastingen). Hoogleraar fiscaal recht aan de Erasmus Universi teit Rotterdam. Stond Mat Her ben terzijde bij de onderhande lingen over het regeerakkoord en schreef de financiële para graaf voor het verkiezingspro gramma. Rob Hessing (LPF) - staatsse cretaris voor Binnenlandse Za ken (politie). Geboren: 1942 te Voorburg. Was korpschef van de politie in Rotterdam. Ging in 1996 naar de Nederlandse am bassade in Parijs om daar politieattaché begrip te kweken voor ons dmgsbeleid. Philomena Bijlhout (LPF) staatssecretaris voor Sociale Zaken (emancipatie en gezins zaken). Geboren: 1944. Was te levisiepresentatricebij TV Rijn mond. Was in haar jeugd lid van de jeugdbrigade van de toenma lige Surinaamse legerleider Bouterse. Cees van Leeuwen (LPF) - staatssecretaris voor Cultuur en Media. Advocaat. Drumde indi jaren zeventig in de populaire band Kayak. Kreeg na de be stuurscrisis in de LPF opdracht om orde op zaken te stellen in de organisatie van de pairtij. Be stuurslid van het Franz Liszt Concours. Jan Odink (LPF) - staatssecre taris voor Natuurbeheer en Vis serij. Hij was tot nu werkzaam als se cretaris van het Produktschap i voor Vee, Vlees en Eieren en vanaf het begin af aan in beeld i als kandidaat voor de Lijst Pim Fortuyn. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 4