Bom legt werk
stadskantoor stil
STOP MET ROKEN
"Ik ben 37: ik ga niet achter de
geraniums zitten!"
Van As brengt passie
en kennis gyrocopters
samen in vliegschool
Actiecomité Burghseweg blijft aandacht
vragen voor overlast door bussen
Diabetes- Behoor ik tot een risicogroep
Gemeente niet geïnformeerd over vondst
Concertavond
Voor jezelf en voor je (ongeboren) kind
"Je kind zal
het maar hebben!"
zaterdag 13 juli 2002
doorValeska Nastaly
AKNEMUIDEN - Zijn passie
voor gyrocopters is vierenveer
tig jaar geleden begonnen in de
lucht. Richard van As las in een
vliegtuig een tijdschrift waarin
hij een afbeelding zeg van het
speciale helikoptertje. „Als ik
geld heb, bouw ik zo'n ding",
dacht hij. De oud-boordwerk
tuigkundige heeft inmiddels
meerdere gyrocopters staan in
zijn hangar op vliegveld Mid
den-Zeeland. En sinds kort is hij
een gyrocopterschool begon
nen. „Om mijn passie en kunde
voor het vliegen op anderen over
te brengen", zegt Van As.
„Een gyrocopter is geen voer
tuig dat wordt aangedreven
door een motor. Er zit wel een
motortje op, maar dat is slechts
voor de voortstuwing over de
grond. De wind drijft de rotor
aan", vertelt Van As. De hob
byist heeft verschillende gyro
copters staan die hij zelf ge
bouwd en gerenoveerd heeft. De
meeste zijn open en lijken niet
meer dan een stoel op een frame
met een propeller erboven. De
voertuigjes zijn ultralicht. Ook
zitten er wielen onder om op
gang te kunnen komen.
De dichte gyrocopter van Van
As heeft twee zitplaatsen. Deze
wil de instructeur inzetten voor
de tweede fase in zijn vliegles
sen. „Eerst leren mijn dertig
leerlingen onder begeleiding te
vliegen op de gyroglyder. Dat is
een soort zweefhelikopter die
niet zelfstandig in de lucht kan
blijven. De gyroglyder zit altijd
vast aan een auto die hem voort
trekt. Het is dus geen luchtvaar
tuig en valt ook niet onder de
wetten daarvoor."
Van As is van mening dat zijn
leerlingen alles in de vingers
hebben zodra zij de gyroglyder
zelfstandig kunnen besturen.
„Dat duurt wel heel lang, soms
jaren. Dus de tweede stap in het
gyrocoptervliegen is nog lang
niet gemaakt. Zelf mocht ik na
twee uur in een glyder al alleen
vliegen. Dat was levensgevaar
lijk", verzekert Van As. Hij leer
de het gyrocoptervliegen in
Amerika.
Voordat de leerlingen aan de
tweede stap van de cursus be
ginnen - vliegen in een tweezit-
ter - moet Van As het Bewijs van
Luchtwaardigheid (BVL) voor
dat toestel hebben. Dat bewijs is
nog niet binnen. „Ik heb daar
geen haast bij hoor. Ik weet dal:
het BVL eraan komt, maar de
administratieve rompslomp er
omheen laat het zo lang duren."
De instructeur vindt het be
langrijk dat zijn leerlingen alles
stap voor stap leren. „Als ie
mand een schoolopleiding
volgt, is hij ook al gauw vijf jaar
verder voordat hij zijn diploma
op zak heeft." De derde stap is
vliegen in de enkelzitsgyrocop-
ter. Daarna leggen ze een theo
rie-examen af en ondergaan ze
een medische keuring. Als laat
ste doen ze examen voor hun
vliegbrevet.
Museum
Naast de gyrocopterschool ver
huurt Van As vliegtuigjes en
runt hij een zelf opgericht vlieg
tuigmuseum. De vliegtuigjes die
hij tentoonstelt, heeft hij zelf
gekocht en opgeknapt. Van As
heeft in zijn jeugd de opleiding
boordwerktuigkundige aan de
Anthony Fokkerschool ge
volgd. Voordat hij aan het ver
zamelen van vliegtuigen begon,
had hij een autohandel.„Mijn
passie voor alles wat vliegt heb
ik van mijn vader. Die nam mij
van kinds af aan al mee naar
vliegshows. Ook ben ik met
vliegtuigen in aanraking geko
men doordat wij dicht bij
Schiphol woonden. Als ik bij
een treinstation had gewoond,
was ik misschien wel treinma
chinist geworden.
DREISCHOR - In de Neder
landse Hervormde kerk in
Dreischor wordt op woensdag
17 juli een concertavond gege
ven.
De Stichting Musica Voca heeft
daarvoor organist Sander van
Marion en panfluitist Matthijs
Koene uitgenodigd. Het concerl
begint om 20.00 uur.
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - De bouw van
het stadskantoor in Middelburg
is stilgelegd. In grond die af
komstig was uit de bouwput is
een explosief gevonden. Onder
zoek moet uitwijzen of er nog
meer explosieven in de bodem
liggen. Op het gemeentehuis is
beroering ontstaan over het in
cident. Het gemeentebestuur is
pas deze week geïnformeerd
over de vondst die op 19 juni al
aan de politie werd gemeld.
Het explosief is volgens het
explosieven opruimingscom
mando (EOC) een stuk scheeps
geschut met een kaliber van
veertien centimeter. Volgens
woordvoerder W. Viers is dat
'een behoorlijk kaliber', maar
'aanmerkelijk kleiner' dan dat
van een vliegtuigbom. Het stuk
geschut was een halve meter
lang en had een doorsnede van
ongeveer 25 centimeter.
Versies
Het explosief is gevonden op de
stortplaats aan de Laan der Ver
enigde Naties in Middelburg,
waar een deel van de grond uit
de bouwput van het stadskan
toorheen wordt gebracht. Het is
niet duidelijk hoe lang het daar
heeft gelegen. De betrokken
partijen vertellen verschillende
versies over de vondst van het
explosief. De politie heeft de
melding op 19 juni binnen ge
kregen. Volgens een woordvoer
der was het echter al een dag
eerder gevonden. De opzichter
van de bouw van het stadskan
toor spreekt dat tegen. Volgens
hem is meteen na de vondst de
politie gebeld. Hij zei wel dat
het stuk geschut 'een paar da
gen' op de stortplaats heeft gele
gen voordat het is ontdekt. Het
EOC heeft het explosief volgens
Viers op 20 juni geruimd.
Het gemeentebestuur is woens
dag door ambtenaren op de
hoogte gebracht van de situatie.
Loco-burgemeester P. Bruinoo-
ge zei gisteren niet blij te zijn
met dat tijdstip, noch met de
kwaliteit van de informatie die
hij kreeg. Hij ging ervan uit dat
het explosief ook woensdag was
gevonden en dat het geschut in
de bouwput zelf was aangetrof
fen. „Ik ben hier niet gelukkig
mee. Ik vind dat als je geïnfor
meerd wordt, je ook volledig ge
ïnformeerd moet worden. Het
lijkt wel of hier andere belangen
spelen."
De graafwerkzaamheden in de
bouwput liggen stil. Vorige
week maandag is een onderzoek
begonnen naar de rest van de
bodem onder het toekomstige
stadskantoor. Volgens B. Vos,
hoofd stadsbeheer van de ge
meente, zijn daarbij metalen
voorwerpen aangetroffen. Of
dat ook explosieven zijn, moet
blijken uit nader onderzoek.
Een gespecialiseerd bedrijf gaat
de plekken waar de metalen
voonverpen liggen afgraven
met een gepantserde kraan.
Voordat het onder-zoek kan
plaatsvinden, moet eerst een
veiligheidsplan worden opge
steld. Dat is vermoedelijk dins
dag ldaar.
Afgelopen donderdag is ook
begonnen met een historisch
onderzoek dat moet uitwijzen
of de locatie van het nieuwe
stadskantoor in de Tweede
Wereldoorlog gebombardeerd
is en in welke mate dat is ge
beurd.
Na de bouwvak moet bekend
zijn of er nog meer explosieven
in de bodem zitten. Dan wordt
ook duidelijk of er extra veilig
heidsmaatregelen genomen
moeten worden bij het afgraven
van de rest van de bodem. Het is
niet uitgesloten dat een deel van
de omgeving moet worden afge
zet als er inderdaad meer explo
sieven worden gevonden.
In grond afkomstig uit de bouw
put voor het nieuwe Middel
burgse stadskantoor is een ex
plosief gevonden.
foto Lex de Meester
door Piet Kleemans
BURGH-HAAMSTEDE - Het
actiecomité Weststraat/Burgh-
seweg Leefbaar gaat nog deze
maand om de tafel met de ge
meente Schouwen-Duiveland.
Het comité en de gemeente zoe
ken een oplossing voor de ver
keersoverlast in de straten. Het
is de bedoeling dat binnenkort
onderzoek wordt gedaan naar
de emst van de trillingen.
De gemeente heeft volgens
woordvoerder J. de Roode van
het actiecomité beloofd dat ze
de tijd en plaats waar het onder
zoek wordt uitgevoerd in nauwe
samenspraak met hen zullen be
palen. De Roode en de anderen
leden van het actiecomité zijn
vastbesloten de gemeente aan
die belofte te houden. „Wij we
ten precies waar de trillingen
zich voordoen. We weten zelfs
welk merk bussen van Corrnex-
xion de trillingen veroorzaakt.
En we zullen zeker in de gaten
houden of de gemeente ook
daadwerkelijk op die bussen
gaat letten."
De aanhoudende Machten van
de bewoners van Burghseweg en
Weststraat waren voor de ge
meente Schouwen-Duiveland
aanleiding om in mei dit jaar te
besluiten tot het houden van het
trillingsonderzoek. Dat onder
zoek moet objectieve gegevens
opleveren en daar is bij de ge
meente dringend behoefte aan.
De Roode: „Er is toen gezegd dat
de Machten uit de emotionele
sfeer gehaald moesten worden.
Nou, dat was hier behoorlijk te
gen het zere been. Als je je hand
door een scheur in een muur
kunt steken noem ik dat geen
emotie maar een feit."
De Roode heeft de indruk dat de
gemeente de Machten van de be
woners eindelijk serieus neemt.
Eerder zetten de bewoners van
Burghseweg en Weststraat met
een blokkade van hun straat
hun Machten M-acht bij. „Nu
was uitgelekt dat als er niet snel
iets zou gebeuren we weer zo'n
blokkade zouden opzetten, en
daar is de gemeente geloof ik
toch wel van geschrokken."
De bewoners van de Calandweg
in Zierikzee kampen met verge
lijkbare problemen. Daar is in
middels al een trillingsonder
zoek verricht. De resultaten
daarvan zijn nog niet bekend.
aandacht gevraagd voor reuma en werk
Ongeveer één op de tien Nederlanders heeft een vorm
van reuma, dat zijn 1.6 miljoen mensen. Het betekent
vaak afstand moeten doen van een hobby, sport of zelfs
van een baan of eigen bedrijf. Reuma is ook een belang
rijke veroorzaker van het ziekteverzuim in Nederland.
Velen raken door reuma arbeidsongeschikt. En zij die aan
het werk willen blijven, ondervinden vaak heel wat onbe
grip. Ook Theo Hollestelle weet dat inmiddels. Dit is zijn
verhaal.
Theo Hollestelle heeft on
danks zijn reuma een eigen
transportbedrijf. Hij was nog
maar een halfjaar bezig met
dit eenmansbedrijf toen de
diagnose (inmiddels twee
jaar geleden) werd gesteld:
reuma! "Je staat dan voor de
keuze: het bijltje erbij neer
gooien of doorvechten. Nog
altijd ben ik niet van plan op
te geven wat ik heb opge
bouwd. Ik ben 37. Ik ga niet
zomaar achter de geraniums
zitten." Theo maakt lange
dagen: 's ochtends om zes
uur stapt hij op zijn truck om
's avonds rond acht uur weer
thuis te komen. "Als je een
maal in het ritme zit, gaat
het prima. Maar 's avonds
ben ik echt op. En eerlijk ge
zegd, vrijdagavond kunnen
ze me opvegen. Gelukkig heb
ik veel steun aan mijn vrouw
en kinderen. De zaterdag en
zondag zijn voor hen."
Pijn in handen en voeten
Theo Hollestelle heeft aller
lei aanpassingen laten aan
brengen om zijn werk te
kunnen doen. Dat was nog
een heel gedoe, want ook hij
kreeg te maken met de bu
reaucratie van de uitvoeren
de instanties. Theo moest
bijvoorbeeld "hemel en aarde
bewegen" om een automa
tische versnellingsbak in zijn
truck vergoed te krijgen. Met
een voortdurende pijn in zijn
handen en voeten is aldoor
koppelen en schakelen veel
te zwaar. Bij het laden en
lossen heeft hij uiteraard ook
de nodige pijn. Echter, zijn
aanvraag voor een elektri
sche pompkar voor het laden
en lossen is afgewezen. Hij
laat het er niet bij zitten. "Ik
heb hiertegen bezwaar aan
getekend, want een pompkar
bij laden en lossen betekent
voor mij dat ik wellicht nog
jaren vooruit kan in mijn
werk... dat is namelijk mijn
bedoeling. Die bureaucratie
en dat onbegrip, onvoorstel
baar!"
Onbegrip maakt veel kapot
Met het onbegrip van de bui
tenwereld kan een reumapa
tiënt jarenlang worstelen.
Dat komt door het grillige
karakter van de ziekte. De
ene dag kun je klussen in de
tuin, de volgende dag moet
je dat bezuren en uitrusten.
Niemand die dat ziet, men
sen kunnen dan al snel den
ken: wat een aansteller. Ge
lukkig bewijzen patiënten
als Theo, en hij is beslist
niet alleen, dat ze nog tot
veel in staat zijn. Meer be
grip voor de individuele mo
gelijkheden bij het zoeken
en vinden van geschikt werk
is uiterst belangrijk.
Steun het Nationaal
Reumafonds
Het Nationaal Reumafonds
financiert zo'n 70% van het
wetenschappelijk onderzoek
in Nederland.
Andere activiteiten zijn:
voorlichting, aangepaste va
kanties, individueLe hulp en
financieel steunen van de
meer dan honderd reumapa
tiëntenverenigingen.
Helpt u ook?
Giro 324, Amsterdam.
Nationaal Reumafonds
Voor vragen over
(leven met) reuma:
De Nationale Reumalijn
0900 - 2030300
www.reumafonds.nl
Ben je moeder of wil je moeder worden? Stop dan met roken. Het -s slecht.
Dit zijn de feiten:
Roken kan tot verminderde vrucntbaarheid leiden.
Roken is zowel voor, tijdens als na de zwangerschap schadelijk.
Rokende zwangere vrouwen hebben meer kans op een miskraam of
een vroeggeboorte.
Het geboortegewicht van baby's van rokende moeders is gemiddeld
250 gram lager. Ook vergroot roken tijdens de zwangerschap de kans
op luchtweginfecties en wiegendood in het eerste levensjaar.
Kanker en jonge vrouwen
In het jaar van "Jongeren en Kanker" lanceren de Neder
landse Kankerbestrijding/KWF en Defacto de campagne
Stoppen met roken, speciaal voor jonge vrouwen tussen
de 25 en 35 jaar.
Meer informatie over stoppen met roken?
Bel met Defacto: 0900 - 9390 0,22 0,10 p/m)
NEDERLANDSE
KANKERBESTRIJDING
KONINGIN W1LHELM1NA FONDS
IrTIDE FACTO
Een hersenaandoening bij kinderen is heel ingrijpend. Voor
kind en ouders. Daarom wil de Hersenstichting Nederland
investeren in snellere diagnostiek en betere behan
deling voor aangeboren hersenaandoeningen bij kin- Agpt
deren. We doen dat door het financieren van weten-
schappelijk onderzoek en het geven van voorlichting.
0T Geef daarom gul. ggQ
lLj Hersenstichting Nederland
Korte Houlslraat 10,2511 CD 's-Gravenhage - 070 - 360.48.16 - www.hersenstichlmg.nl
Bedplassen een probleem op schoolkamp
of vakantie?
Er zijn meer oplossingen dan u denkt
Kinderen die nog in hun bed plassen, hebben daar
vaak zo'n probleem mee dat zij daarom niet mee
op schoolkamp of uit logeren durven.
Er zijn echter tal van mogelijke oplossingen.
Wilt u meer informatiei
Kenniscentrum Bedplassen
telefoonnummer: 0297 53 26 34
website: www.bedplassen.org
Diabetes Mellitus is een
nieuwe volksziekte. Meer
dan een half miljoen Nede-
landers heeft diabetes (sui
kerziekte). De helft van hen
weet nog altijd niet dat zij
diabetes hebben.
DIABETES VEROORZAAKT
ERNSTIGE COMPLICATIES
Diabetes is een stofwisse
lingsziekte die draait om
het hormoon insuline.
Diabetes kan (ernstige)
complicaties tot gevolg
hebben. Op termijn kun
nen bloedvaten, zenuwen
en organen beschadigen.
Dit leidt tot aandoeningen
aan met name ogen, nie
ren, ledematen, hart- en
bloedvaten. Tijdig ontdek
ken van diabetes is belan
grijk. Hoe beter en sneller
de behandeling, hoe min
der kans op complicaties.
LOOPT U EEN
VERHOOGD RISICO OM
DIABETES TE KRIJGEN?
Er zijn bepaalde risico
groepen, waarin een aan
tal factoren de kans op dia
betes vergroot:
Mensen, met name na
hun 40e, met overge
wicht, vooral rond de
buikstreek.
Mensen met een gestoor
de vetstofwisseling
Mensen met familieleden
die diabetes hebben (de
aanleg voor type 2 dia
betes is erfelijk)
Mensen met een (lang
durig) hoge bloeddruk
'"Vrouwen die zwanger
schapsdiabetes hebben
gehad.
Behoort u tot een risico
groep (en bent u ouder dan
40)? Laat u zich dan eens,
als u toch bij de huisarts
moet zijn, testen op dia
betes. Met een simpele
bloedtest (met 1 druppel
tje bloed) kan uw huisarts
vaststellen of u diabetes
heeft. Een tijdige behan
deling kan de kans op ern
stige complicaties aan
zienlijk verkleinen.
MEER INFORMATIE?
Vraag informatie aan via
info@diabetesfonds.nl of
via 033-46 22 055 en u
ontvangt zo spoedig mo
gelijk een uitgebreide gra
tis brochure met meer in
formatie over diabetes, de
behandeling en de gevol
gen. De brochure is be
stemd voor iedereen die
iemand kent met diabetes,
het zelf (misschien) heeft
en voor iedereen die meer
wil weten over deze
"nieuwe" volksziekte.
Giro 5766. Diabetes
Fonds in Amers- v
foort.
Diabetes Fonds
Tel. 033-46 22 055
Regentesselaan 39,
3818 HH Amersfoort
info@diabetesfonds.nl