Bom legt werk stadskantoor stil STOP MET ROKEN "Ik ben 37: ik ga niet achter de geraniums zitten!" Van As brengt passie en kennis gyrocopters samen in vliegschool Actiecomité Burghseweg blijft aandacht vragen voor overlast door bussen Diabetes- Behoor ik tot een risicogroep Gemeente niet geïnformeerd over vondst Concertavond Voor jezelf en voor je (ongeboren) kind "Je kind zal het maar hebben!" zaterdag 13 juli 2002 doorValeska Nastaly AKNEMUIDEN - Zijn passie voor gyrocopters is vierenveer tig jaar geleden begonnen in de lucht. Richard van As las in een vliegtuig een tijdschrift waarin hij een afbeelding zeg van het speciale helikoptertje. „Als ik geld heb, bouw ik zo'n ding", dacht hij. De oud-boordwerk tuigkundige heeft inmiddels meerdere gyrocopters staan in zijn hangar op vliegveld Mid den-Zeeland. En sinds kort is hij een gyrocopterschool begon nen. „Om mijn passie en kunde voor het vliegen op anderen over te brengen", zegt Van As. „Een gyrocopter is geen voer tuig dat wordt aangedreven door een motor. Er zit wel een motortje op, maar dat is slechts voor de voortstuwing over de grond. De wind drijft de rotor aan", vertelt Van As. De hob byist heeft verschillende gyro copters staan die hij zelf ge bouwd en gerenoveerd heeft. De meeste zijn open en lijken niet meer dan een stoel op een frame met een propeller erboven. De voertuigjes zijn ultralicht. Ook zitten er wielen onder om op gang te kunnen komen. De dichte gyrocopter van Van As heeft twee zitplaatsen. Deze wil de instructeur inzetten voor de tweede fase in zijn vliegles sen. „Eerst leren mijn dertig leerlingen onder begeleiding te vliegen op de gyroglyder. Dat is een soort zweefhelikopter die niet zelfstandig in de lucht kan blijven. De gyroglyder zit altijd vast aan een auto die hem voort trekt. Het is dus geen luchtvaar tuig en valt ook niet onder de wetten daarvoor." Van As is van mening dat zijn leerlingen alles in de vingers hebben zodra zij de gyroglyder zelfstandig kunnen besturen. „Dat duurt wel heel lang, soms jaren. Dus de tweede stap in het gyrocoptervliegen is nog lang niet gemaakt. Zelf mocht ik na twee uur in een glyder al alleen vliegen. Dat was levensgevaar lijk", verzekert Van As. Hij leer de het gyrocoptervliegen in Amerika. Voordat de leerlingen aan de tweede stap van de cursus be ginnen - vliegen in een tweezit- ter - moet Van As het Bewijs van Luchtwaardigheid (BVL) voor dat toestel hebben. Dat bewijs is nog niet binnen. „Ik heb daar geen haast bij hoor. Ik weet dal: het BVL eraan komt, maar de administratieve rompslomp er omheen laat het zo lang duren." De instructeur vindt het be langrijk dat zijn leerlingen alles stap voor stap leren. „Als ie mand een schoolopleiding volgt, is hij ook al gauw vijf jaar verder voordat hij zijn diploma op zak heeft." De derde stap is vliegen in de enkelzitsgyrocop- ter. Daarna leggen ze een theo rie-examen af en ondergaan ze een medische keuring. Als laat ste doen ze examen voor hun vliegbrevet. Museum Naast de gyrocopterschool ver huurt Van As vliegtuigjes en runt hij een zelf opgericht vlieg tuigmuseum. De vliegtuigjes die hij tentoonstelt, heeft hij zelf gekocht en opgeknapt. Van As heeft in zijn jeugd de opleiding boordwerktuigkundige aan de Anthony Fokkerschool ge volgd. Voordat hij aan het ver zamelen van vliegtuigen begon, had hij een autohandel.„Mijn passie voor alles wat vliegt heb ik van mijn vader. Die nam mij van kinds af aan al mee naar vliegshows. Ook ben ik met vliegtuigen in aanraking geko men doordat wij dicht bij Schiphol woonden. Als ik bij een treinstation had gewoond, was ik misschien wel treinma chinist geworden. DREISCHOR - In de Neder landse Hervormde kerk in Dreischor wordt op woensdag 17 juli een concertavond gege ven. De Stichting Musica Voca heeft daarvoor organist Sander van Marion en panfluitist Matthijs Koene uitgenodigd. Het concerl begint om 20.00 uur. door Nadia Berkelder MIDDELBURG - De bouw van het stadskantoor in Middelburg is stilgelegd. In grond die af komstig was uit de bouwput is een explosief gevonden. Onder zoek moet uitwijzen of er nog meer explosieven in de bodem liggen. Op het gemeentehuis is beroering ontstaan over het in cident. Het gemeentebestuur is pas deze week geïnformeerd over de vondst die op 19 juni al aan de politie werd gemeld. Het explosief is volgens het explosieven opruimingscom mando (EOC) een stuk scheeps geschut met een kaliber van veertien centimeter. Volgens woordvoerder W. Viers is dat 'een behoorlijk kaliber', maar 'aanmerkelijk kleiner' dan dat van een vliegtuigbom. Het stuk geschut was een halve meter lang en had een doorsnede van ongeveer 25 centimeter. Versies Het explosief is gevonden op de stortplaats aan de Laan der Ver enigde Naties in Middelburg, waar een deel van de grond uit de bouwput van het stadskan toorheen wordt gebracht. Het is niet duidelijk hoe lang het daar heeft gelegen. De betrokken partijen vertellen verschillende versies over de vondst van het explosief. De politie heeft de melding op 19 juni binnen ge kregen. Volgens een woordvoer der was het echter al een dag eerder gevonden. De opzichter van de bouw van het stadskan toor spreekt dat tegen. Volgens hem is meteen na de vondst de politie gebeld. Hij zei wel dat het stuk geschut 'een paar da gen' op de stortplaats heeft gele gen voordat het is ontdekt. Het EOC heeft het explosief volgens Viers op 20 juni geruimd. Het gemeentebestuur is woens dag door ambtenaren op de hoogte gebracht van de situatie. Loco-burgemeester P. Bruinoo- ge zei gisteren niet blij te zijn met dat tijdstip, noch met de kwaliteit van de informatie die hij kreeg. Hij ging ervan uit dat het explosief ook woensdag was gevonden en dat het geschut in de bouwput zelf was aangetrof fen. „Ik ben hier niet gelukkig mee. Ik vind dat als je geïnfor meerd wordt, je ook volledig ge ïnformeerd moet worden. Het lijkt wel of hier andere belangen spelen." De graafwerkzaamheden in de bouwput liggen stil. Vorige week maandag is een onderzoek begonnen naar de rest van de bodem onder het toekomstige stadskantoor. Volgens B. Vos, hoofd stadsbeheer van de ge meente, zijn daarbij metalen voorwerpen aangetroffen. Of dat ook explosieven zijn, moet blijken uit nader onderzoek. Een gespecialiseerd bedrijf gaat de plekken waar de metalen voonverpen liggen afgraven met een gepantserde kraan. Voordat het onder-zoek kan plaatsvinden, moet eerst een veiligheidsplan worden opge steld. Dat is vermoedelijk dins dag ldaar. Afgelopen donderdag is ook begonnen met een historisch onderzoek dat moet uitwijzen of de locatie van het nieuwe stadskantoor in de Tweede Wereldoorlog gebombardeerd is en in welke mate dat is ge beurd. Na de bouwvak moet bekend zijn of er nog meer explosieven in de bodem zitten. Dan wordt ook duidelijk of er extra veilig heidsmaatregelen genomen moeten worden bij het afgraven van de rest van de bodem. Het is niet uitgesloten dat een deel van de omgeving moet worden afge zet als er inderdaad meer explo sieven worden gevonden. In grond afkomstig uit de bouw put voor het nieuwe Middel burgse stadskantoor is een ex plosief gevonden. foto Lex de Meester door Piet Kleemans BURGH-HAAMSTEDE - Het actiecomité Weststraat/Burgh- seweg Leefbaar gaat nog deze maand om de tafel met de ge meente Schouwen-Duiveland. Het comité en de gemeente zoe ken een oplossing voor de ver keersoverlast in de straten. Het is de bedoeling dat binnenkort onderzoek wordt gedaan naar de emst van de trillingen. De gemeente heeft volgens woordvoerder J. de Roode van het actiecomité beloofd dat ze de tijd en plaats waar het onder zoek wordt uitgevoerd in nauwe samenspraak met hen zullen be palen. De Roode en de anderen leden van het actiecomité zijn vastbesloten de gemeente aan die belofte te houden. „Wij we ten precies waar de trillingen zich voordoen. We weten zelfs welk merk bussen van Corrnex- xion de trillingen veroorzaakt. En we zullen zeker in de gaten houden of de gemeente ook daadwerkelijk op die bussen gaat letten." De aanhoudende Machten van de bewoners van Burghseweg en Weststraat waren voor de ge meente Schouwen-Duiveland aanleiding om in mei dit jaar te besluiten tot het houden van het trillingsonderzoek. Dat onder zoek moet objectieve gegevens opleveren en daar is bij de ge meente dringend behoefte aan. De Roode: „Er is toen gezegd dat de Machten uit de emotionele sfeer gehaald moesten worden. Nou, dat was hier behoorlijk te gen het zere been. Als je je hand door een scheur in een muur kunt steken noem ik dat geen emotie maar een feit." De Roode heeft de indruk dat de gemeente de Machten van de be woners eindelijk serieus neemt. Eerder zetten de bewoners van Burghseweg en Weststraat met een blokkade van hun straat hun Machten M-acht bij. „Nu was uitgelekt dat als er niet snel iets zou gebeuren we weer zo'n blokkade zouden opzetten, en daar is de gemeente geloof ik toch wel van geschrokken." De bewoners van de Calandweg in Zierikzee kampen met verge lijkbare problemen. Daar is in middels al een trillingsonder zoek verricht. De resultaten daarvan zijn nog niet bekend. aandacht gevraagd voor reuma en werk Ongeveer één op de tien Nederlanders heeft een vorm van reuma, dat zijn 1.6 miljoen mensen. Het betekent vaak afstand moeten doen van een hobby, sport of zelfs van een baan of eigen bedrijf. Reuma is ook een belang rijke veroorzaker van het ziekteverzuim in Nederland. Velen raken door reuma arbeidsongeschikt. En zij die aan het werk willen blijven, ondervinden vaak heel wat onbe grip. Ook Theo Hollestelle weet dat inmiddels. Dit is zijn verhaal. Theo Hollestelle heeft on danks zijn reuma een eigen transportbedrijf. Hij was nog maar een halfjaar bezig met dit eenmansbedrijf toen de diagnose (inmiddels twee jaar geleden) werd gesteld: reuma! "Je staat dan voor de keuze: het bijltje erbij neer gooien of doorvechten. Nog altijd ben ik niet van plan op te geven wat ik heb opge bouwd. Ik ben 37. Ik ga niet zomaar achter de geraniums zitten." Theo maakt lange dagen: 's ochtends om zes uur stapt hij op zijn truck om 's avonds rond acht uur weer thuis te komen. "Als je een maal in het ritme zit, gaat het prima. Maar 's avonds ben ik echt op. En eerlijk ge zegd, vrijdagavond kunnen ze me opvegen. Gelukkig heb ik veel steun aan mijn vrouw en kinderen. De zaterdag en zondag zijn voor hen." Pijn in handen en voeten Theo Hollestelle heeft aller lei aanpassingen laten aan brengen om zijn werk te kunnen doen. Dat was nog een heel gedoe, want ook hij kreeg te maken met de bu reaucratie van de uitvoeren de instanties. Theo moest bijvoorbeeld "hemel en aarde bewegen" om een automa tische versnellingsbak in zijn truck vergoed te krijgen. Met een voortdurende pijn in zijn handen en voeten is aldoor koppelen en schakelen veel te zwaar. Bij het laden en lossen heeft hij uiteraard ook de nodige pijn. Echter, zijn aanvraag voor een elektri sche pompkar voor het laden en lossen is afgewezen. Hij laat het er niet bij zitten. "Ik heb hiertegen bezwaar aan getekend, want een pompkar bij laden en lossen betekent voor mij dat ik wellicht nog jaren vooruit kan in mijn werk... dat is namelijk mijn bedoeling. Die bureaucratie en dat onbegrip, onvoorstel baar!" Onbegrip maakt veel kapot Met het onbegrip van de bui tenwereld kan een reumapa tiënt jarenlang worstelen. Dat komt door het grillige karakter van de ziekte. De ene dag kun je klussen in de tuin, de volgende dag moet je dat bezuren en uitrusten. Niemand die dat ziet, men sen kunnen dan al snel den ken: wat een aansteller. Ge lukkig bewijzen patiënten als Theo, en hij is beslist niet alleen, dat ze nog tot veel in staat zijn. Meer be grip voor de individuele mo gelijkheden bij het zoeken en vinden van geschikt werk is uiterst belangrijk. Steun het Nationaal Reumafonds Het Nationaal Reumafonds financiert zo'n 70% van het wetenschappelijk onderzoek in Nederland. Andere activiteiten zijn: voorlichting, aangepaste va kanties, individueLe hulp en financieel steunen van de meer dan honderd reumapa tiëntenverenigingen. Helpt u ook? Giro 324, Amsterdam. Nationaal Reumafonds Voor vragen over (leven met) reuma: De Nationale Reumalijn 0900 - 2030300 www.reumafonds.nl Ben je moeder of wil je moeder worden? Stop dan met roken. Het -s slecht. Dit zijn de feiten: Roken kan tot verminderde vrucntbaarheid leiden. Roken is zowel voor, tijdens als na de zwangerschap schadelijk. Rokende zwangere vrouwen hebben meer kans op een miskraam of een vroeggeboorte. Het geboortegewicht van baby's van rokende moeders is gemiddeld 250 gram lager. Ook vergroot roken tijdens de zwangerschap de kans op luchtweginfecties en wiegendood in het eerste levensjaar. Kanker en jonge vrouwen In het jaar van "Jongeren en Kanker" lanceren de Neder landse Kankerbestrijding/KWF en Defacto de campagne Stoppen met roken, speciaal voor jonge vrouwen tussen de 25 en 35 jaar. Meer informatie over stoppen met roken? Bel met Defacto: 0900 - 9390 0,22 0,10 p/m) NEDERLANDSE KANKERBESTRIJDING KONINGIN W1LHELM1NA FONDS IrTIDE FACTO Een hersenaandoening bij kinderen is heel ingrijpend. Voor kind en ouders. Daarom wil de Hersenstichting Nederland investeren in snellere diagnostiek en betere behan deling voor aangeboren hersenaandoeningen bij kin- Agpt deren. We doen dat door het financieren van weten- schappelijk onderzoek en het geven van voorlichting. 0T Geef daarom gul. ggQ lLj Hersenstichting Nederland Korte Houlslraat 10,2511 CD 's-Gravenhage - 070 - 360.48.16 - www.hersenstichlmg.nl Bedplassen een probleem op schoolkamp of vakantie? Er zijn meer oplossingen dan u denkt Kinderen die nog in hun bed plassen, hebben daar vaak zo'n probleem mee dat zij daarom niet mee op schoolkamp of uit logeren durven. Er zijn echter tal van mogelijke oplossingen. Wilt u meer informatiei Kenniscentrum Bedplassen telefoonnummer: 0297 53 26 34 website: www.bedplassen.org Diabetes Mellitus is een nieuwe volksziekte. Meer dan een half miljoen Nede- landers heeft diabetes (sui kerziekte). De helft van hen weet nog altijd niet dat zij diabetes hebben. DIABETES VEROORZAAKT ERNSTIGE COMPLICATIES Diabetes is een stofwisse lingsziekte die draait om het hormoon insuline. Diabetes kan (ernstige) complicaties tot gevolg hebben. Op termijn kun nen bloedvaten, zenuwen en organen beschadigen. Dit leidt tot aandoeningen aan met name ogen, nie ren, ledematen, hart- en bloedvaten. Tijdig ontdek ken van diabetes is belan grijk. Hoe beter en sneller de behandeling, hoe min der kans op complicaties. LOOPT U EEN VERHOOGD RISICO OM DIABETES TE KRIJGEN? Er zijn bepaalde risico groepen, waarin een aan tal factoren de kans op dia betes vergroot: Mensen, met name na hun 40e, met overge wicht, vooral rond de buikstreek. Mensen met een gestoor de vetstofwisseling Mensen met familieleden die diabetes hebben (de aanleg voor type 2 dia betes is erfelijk) Mensen met een (lang durig) hoge bloeddruk '"Vrouwen die zwanger schapsdiabetes hebben gehad. Behoort u tot een risico groep (en bent u ouder dan 40)? Laat u zich dan eens, als u toch bij de huisarts moet zijn, testen op dia betes. Met een simpele bloedtest (met 1 druppel tje bloed) kan uw huisarts vaststellen of u diabetes heeft. Een tijdige behan deling kan de kans op ern stige complicaties aan zienlijk verkleinen. MEER INFORMATIE? Vraag informatie aan via info@diabetesfonds.nl of via 033-46 22 055 en u ontvangt zo spoedig mo gelijk een uitgebreide gra tis brochure met meer in formatie over diabetes, de behandeling en de gevol gen. De brochure is be stemd voor iedereen die iemand kent met diabetes, het zelf (misschien) heeft en voor iedereen die meer wil weten over deze "nieuwe" volksziekte. Giro 5766. Diabetes Fonds in Amers- v foort. Diabetes Fonds Tel. 033-46 22 055 Regentesselaan 39, 3818 HH Amersfoort info@diabetesfonds.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 58