Mijn enige doel is een goede kok zijn Wil Gympen in de mode Oud-Vlissinger Richard Ekkebus verwent de jet-set zaterdag 13 juli 2002 Van het hulpje van de kok in restaurant De Beurs aan het Beursplein in Vlissingen tot de grote baas in de keuken van negen toonaangevende Royal Palm-hotels op het eiland Mauritius in de Indische Oceaan. „Het klinkt wel aardig", zegt Richard Ekkebus. Hij lacht innemend. „Ik ben gewoon altijd een verstandige jongen geweest." In de wereld van de jet-set en de rijken houdt de Vlissinger (35) zich met gemak staande. De meesterkok heeft de leiding over een keukenbri gade van vijftig mensen met een complete keukenstaf van 250 medewerkers. Richard Ekkebus even terug in Vlissingen, voor zijn oude stek restaurant De Beurs. De tentoonstelling Sneakersz richt zich op jongeren. We richten ons op de ex treem rijken. Dat wil niet zeggen dat ik niet van het kleine kan genieten. Ik heb met een rugzak als twintiger een paar maanden door India getrokken en dat lijkt me nu weer heerlijk om te doen. Maar met een zoon tje van drie moet j e daar niet aan beginnen. We gaan in augustus een paar dagen met de hele fa milie naar Parijs. We beginnen in Disneyland en gaan door naar het nieuwe onderkomen van mijn dochter in Parijs. Ze begint aan de Sorbonne een studie let terkunde en filosofie. Ekkebus wordt 'nooit een pat ser'. „Dat zit niet in me. Ik heb dit bereikt door hard te werken en op de goede momenten te kie zen voor de juiste mensen. Ik blijf hard werken en, denk ik, normaal doen. Zeeuwen hebben dat volgens mij in zich.Gewoon beide benen op de grond en tege- lijkertijd wel toekomstdromen houden en die verwezenlijken." Regelmatig keert hij even terug naar zijn geboorteplaats Vlis singen. „Af en toe moet ik gaan. Ik mis de zee. Die is anders dan in Mauritius, deze zee voelt aan als thuis. Hier ben ik geboren. Als het in Mauritius dagen ach ter elkaar 35 graden Celsius is, dan denk ik aan een wandeling op een met sneeuw bedekt strand van Vlissingen naar Dis hoek met een paar honden in mijn buurt. Maar mijn vrouw - die uit Engeland komt - en ik zouden nu nooit meer in een koud land willen wonen. Als we naar Europa verhuizen, wordt het Frankrijk, de Provence of de Gard. Ik hou van Frankrijk." Vanaf zijn zestiende, zeventien de is hij al 'een beetje weg uit Zeeland'. Met een paar vriend jes stond hij toen in de keuken van restaurant De Beurs in Vlis singen. Het is gevestigd in het monumentale pand op de hoek van het Bellamypark en het- Beursplein. „De Beurs is pure nostalgie." Hij werpt een blik in de restaurantkeuken en kijkt haast weemoedig. „Het doet me weer aan vroeger denken. Dat was ook een prachtige tijd." Lein de Nooijer, een bekende Vlissingse visser, stak altijd zijn hoofd door de deur om een praatje met de jongens van de keuken te maken. „Gewoon small-talk." Tussen de middag ging de tiener vaak even langs bij slager Gil lissen om te leren hoe vlees uit gebeend moest worden. „Ik wist toen al dat je er met acht uurtjes werk niet zou komen." Hij werd gegrepen door het kokswerk en werd kok bij Ben Willemse van de Gespleten Arent in Middel burg. „Ben heeft me gemoti veerd om het gastronomische werk in te gaan. Hij heeft me de duw gegeven." Ekkebus wist vanaf het begin dat er geen weg terug was. „Hoewel, ik speelde wel even met het idee om een brandweer opleiding te gaan volgen. Mijn vader is brandweerman, van daar die belangstelling." Hij is ook lid van de jeugdbrandweer in Vlissingen geweest. De brandweeropleiding heeft hem gevormd. „De jeugdbrandweer is volgens mij een ideale leer school voor het werken in team verband. Discipline heerst er en je moet leren doorzetten." Op zeventienjarige leeftijd ging hij op kamers wonen in Maas tricht. Hij werd kok bij Chateau Neercanne. Vanaf dat moment ontwikkelde hij een vreemde ambitie, vindt hijzelf. Het berei den van mooie schotels in het chateau gaf voldoening, maar hij wilde meer. „Ik ging aan kook wedstrijden meedoen, de een na de ander. Ik wilde me me ten met anderen en ik wilde de beste zijn. Ik wilde alles win nen." Hij won prijzen aan de lopende band, met de gouden koksmuts De luxueuze hotelketen Royal Palm op het exotische Mauritius is de omgeving waar Richard Ekkebus zijn culinaire hoogstandjes ver toont. als twintigjarige kok als een van de hoogtepunten. „Toen ik die won, werkte ik bij Kranenborg in Den Haag. Kranenborg is nog steeds een van de bekendste na men in de culinaire wereld. Hij runt nu Vossius, het waarschijn lijk duurste restaurant van Ne derland." Ekkebus straalt uit dat het le ven mooi is en dat hij er met vol le teugen van geniet. Hij lacht graag. De ex-Vlissinger heeft 'ook niets te klagen'. Hij heeft intussen voor heel wat grote na men gekookt. „Dat is leuk om te mogen doen." Mandela, Cathe rine Deneuve, Chirac, Boris Becker, Phil Collins, Jeanne Moreau en President Mobutu, hebben van zijn kookkunst als chef-kok in Royal Palm in Mau ritius genoten. „Ik heb geïnves teerd in mezelf om dit te berei ken, met als enig doel een goede kok worden. Mijn leven stond en staat in dienst van het koken. Ik wilde alles opnemen wat met gastronomie te maken heeft." Dat betekende hard werken, dag in dag uit. „Dat kost bloed, zweet en tranen. Ik heb met twee gebroken duimen weken aan een stuk brooddeeg opge bold, gebak en andere toetjes gemaakt toen ik in het driester renrestaurant L'Arpège in Pa rijs werkte." Hij was naar Parijs gegaan om dat hij 'wilde weten wat er nog meer te leren was buiten Neder land'. Hij had de gouden koks muts gewonnen. De prestigieu ze prijs was niet eerder naar een Nederlandse kok van amper twintig jaar gegaan. „Ik kreeg na die prijs heel wat aanbiedin gen en kon in mooie restaurants chef-kok worden. Ik dacht: als dit het hoogste niveau in Neder land is, dan moet ik naar het buitenland." Het werd Parijs, want hij wilde de zwaarste leerschool onder gaan. De twintigjarige Richard werd door zijn Franse collega's uitsluitend 'Holland' genoemd. „Ik werd uitgedaagd en op de proef gesteld. Ik moest me ver weren in mijn beste havo- schoolfrans." Bij het chique restaurant l'Arpège klom hij snel op. 'Hol land' werd chef patisserie. „In de keuken van driesterren-res taurants moet iedereen elke dag op zijn tenen lopen. De mentali teit in een Franse keuken is heel anders dan in Nederland. Tij dens het werk heerst discipline. In Nederland moet het altijd ge zellig zijn. Voor het leveren van topprestaties moet er discipline in de keuken zijn. Na het werk mag het heel lang heel gezellig worden." Na verloop van tijd had 'ik de nagerechten wel gezien'. Hij wilde doorgroeien en koos voor meesterkok Guy Savoy. „Guy is mijn culinaire vader. In die pe riode is mijn moeder overleden. Ik had het er moeilijk mee. Guy stond me bij tijdens en na het werk. Daaruit is een hechte vriendschap ontstaan." Ekkebus prees Savoy's kook kunst, maar hij klopte ook bij de meesterkok aan vanwege zijn organisatorische kwaliteiten. Savoy heeft de sfeer van zijn toprestaurant laten terugkeren in enkele brasseries. De Savoy- stijl is in de horecawereld een begrip geworden. Hij staat be kend als de man die 'het stof van de vroegere brasseries heeft ge blazen'. Hij ging weg bij Savoy om een nog completere kok te worden en zocht het restaurant Pierre Gagnaire in Saint-Etienne op. „Gagnaire is een van de crea tiefste koks die ik ken. Hij door breekt klassieke combinaties. Durft het aan om eend met oes ters en truffels te serveren of kalfsvlees met langoustines. Hij heeft ook de druppels en de schilderachtige en kleurrijke strepen op de borden geïntrodu ceerd. Nu zie je overal borden die met sauzen beschilderd zijn.Via Savoy kwam Ekkebus in Mauritius terecht. Hij prees Ekkebus bij Royal Palm-hotels aan als meest geschikte persoon om de keukens van de hotels een meer exotische kleur te geven. „Een Frans-Baskische kok had het daar voor het zeggen gehad. Je kon er cassoulet eten, pot au feu en ander traditioneel Franse gerechten. Voor mij was dat on begrijpelijk. Zware winterkost in een tropische omgeving." Ekkebus twijfelde toch, want hij had net zijn zinnen op New York gezet, waar hij een eigen restaurant wilde openen. „Ik wilde het daar maken." De di recteur van Royal Palm wist hem over te halen. Ekkebus kreeg de vrijheid om een culi naire identiteit aan de keuken van de weelderige hotels te ge ven. Hij combineerde de 'mooi ste Franse producten met exo tisch fruit, groenten en andere inheemse vruchten en kruiden'. „De bevolking is een melting- pot. En de invloeden van allerlei culturen wilde ik invoeren in de keuken. Er staan moslims, Chi nezen, Creolen, blanken in de keuken. Zeventig procent van de ongeveer anderhalf miljoen inwoners van Mauritius is van Indiase komaf." In negen hotels wordt nu op Ek kebus' wijze gekookt. Hij ver haalt met plezier over de rijken van de wereld. Lachend: „Het grootste fortuin van Nederland slaapt en eet bij ons. De kosten voor een overnachting liggen tussen de 450 en 9.500 euro per nacht. Het is een bijzondere we reld." Ekkebus verwacht spoedig een nieuwe wending aan zijn leven te geven. Hij wacht het geschik te tijdstip en de goede aanbie ding af. Twee jaar geleden werd hij er door Kranenborg op geat tendeerd dat de familie Boude- ling Inter Scaldes in Kruiningen wilde verkopen. Hij ging er niet op in. „Nee, ik wil een restau rant dat 's middags en 's avonds bruist en telkens helemaal vol zit met gasten. Het lijkt me niet eenvoudig om dat in Kruinin gen voor elkaar te krijgen. Het zal waarschijnlijk een grote stad in Amerika worden." Edith Ramakers Van Richard Ekkebus' hand is onlangs een kookboek versche nen met als titel: Les Couleurs et Saveurs de L'ile Maurice. Het boek telt 300 pagina's en 800 fo to's. Het is in het Frans en Engels te koop. Nog steeds in de mode: All Stars. Foto Jan Verhoeff Een gymp uit de expositie Sneakersz. Met dank aan onder meer Converse, Nike en Diesel is de sportschoen niet meer weg te denken uit de mode. Hoe het de gymp door de jaren heen ver ging, is te zien in het Leder- en Schoenenmuseum in Waalwijk. Zo'n 130 schoenen sleepte de Amsterdamse trend watcher Ni- coline van Enter (32) bijeen in het Waalwijkse schoenenmuse um. De sportieve stappers tonen de evolutie van 'puur functio neel sportschoeisel naar moder ne fashion streetwear'. Ook blikken ze vooruit, naar trends die nog moeten komen. Om jongeren naar het museum te lokken, richtte Nicoline van Enter de tentoonstelling Snea- kerz in. Die mocht niet suf en saai worden, maar moest aan sluiten bij de 'lifestyle, muziek en sport' van jongeren. Dus schotelt Van Enter de bezoekers geen uitputtend historisch ver haal voor vol jaartallen: „Geen lappen tekst, maar animatie filmpjes op drie beeldschermen. En een filmpje met mensen op straat die vertellen wat ze aan hebben en waarom." Een stuk of vijftien historische modellen, veilig in een kooi ach ter gaas, zijn de grootste trek pleisters. „Daarbij liggen ver koopmonsters uit de nieuwe collectie, die nog in de winkel moet komen. Die mag iedereen aanraken. Dat is natuurlijk apart voor een museum. Ze zit ten vast aan kettinkjes." Van Enter wijst aan:,Hier heb je bijvoorbeeld de Adidas Super Star, met zijn geribbelde neus, bekend van de tv-clip van Run DMC en Aerosmith." Eronder een schap met de nieuwste re tro-sneakers die zijn geïnspi reerd door deze klassieker. Want retro, teruggrijpen op met name de jaren '80, is nog lang niet uit. „Dit is de tijd van de remakes", meldt de trendwatcher stellig. Zo blaast Quick, vroeger het enige Nederlandse sportschoe- nenmerk, dapper zijn partijtje mee. Wederom een origineel ex emplaar in een kooi en eronder een reeks eigentijdse mode schoenen, op de markt gebracht door de jonge ondernemer Fe- renc van der Vlies, die afstu deerde met Quick. Eigenlijk heeft elke schoen zijn verhaal. Uniek is de eerste Con verse uit de jaren '40. „Als je er boven op kijkt, denk je: dat is een Adidas met die drie strepen. Maar Adidas beschermde die strepen veel later als logo." De geschiedenis in een noten dop. Het begon met de canvas- gympen, die James Dean ook in jaren '50- films droeg. „Eigen lijk is dit de eerste echte jonge- renschoen. Voor die tijd was er geen aparte lijn voor jongeren. De canvasgympen van Keds verschenen toen ook in het straatbeeld. De geschiedenis gaat verder met de opkomst van Adidas en Puma in de jaren '60 en '70. Daarna maakt Nike de sneaker groot in de jaren '80. Ni ke legde de focus op performan ce, hightech en research." De volgende logische stap kon niet uitblijven: modemerken haakten erop in, toen steeds meer mensen sportschoenen droegen als gewone. Prada kwam met een elegante sport- lijn. Ook kledingmerken als Diesel stapten in de gympen." Nadrukkelijk zochten diverse merken contact met de muziek- en sportwereld. Royal Elastics, de traditioneel veterloze schoen, ontwierp samen met be faamde diskjockeys. Rappers kwamen met kleding- en schoe- nenlijnen. Adidas deed het sa men met mode-ontwerper Ya- mamoto. Fila met Ferrari. De Audi TT inspireerde Adidas tot de Kobe 2, die oogt als een logge locomotief. „Daarbij laten we designtekeningen zien, hoe die schoen ontworpen is." Van Enter pretendeert met haar expositie niet om volledig te zijn. Wel een breed overzicht te bieden. Zo pronken er allerlei mengvormen van sportschoen tot modieuze stapper. De vor men lopen uiteen van pump, spitse punten tot de 'Belgische gymp'. Dat is een kolossale schoen met enorme zolen, die in de housescene in België en Duitsland groot werd. Sneakerz laat zien wat er alle maal in het vat zit. „Het hele hightech met toeters en bellen is nu een beetje uit. De tendens is dat sneakers weer netter wor den, behoorlijk gekleed of een voudig. Met bijvoorbeeld mooie leersoorten en vlechtwerk. Vol gendjaar zullen de boxing boots opduiken, met veters tot net on der de knie. Ook verwacht ik rollerskates, al dan niet met wieltjes die eraf kunnen. En als je echt trendy en hip wilt zijn, loop je straks in basketbal schoenen. Nee, de sneakers gaan helemaal niet verdwijnen. Ze zullen zich steeds verder evo lueren." Maarten van de Rakt Sneakerz, te zien tot 1 decem ber, Nederlands Leder en Schoenen Museum, Elzenweg 25, Waalwijk, open di t/m vrij 10-17 uur, za en zo 12-16 uur. Meer informatie: tel. 0416-33 27 38, of internet: www.snea- kerz.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 39