Ieder mens heeft duizend rollen in zich Het dorp is het dorp niet meer Jannes Goedbloed, toekomstig acteur HSL zaterdag 13 juli 2002 dige vingers van zijn vader - bioloog, technisch tekenaar, timmerman - ver anderde de boerderij in een prachtige woning en het saaie aardappelveld er omheen in een natuurgebied. Ze woonden er met zijn zessen: Jannes, zijn broer, vader en moeder en groot ouders van vaderskant. „Ergens in het buitengebied. We waren sterk op el kaar aangewezen. En op jezelf. Je werd niet vermaakt, je moest jezelf vermaken. Er waren volop momenten om na te denken, te zitten broeden op dingen. Je moest zelf de leegte vullen, zoals mijn vader met dat aardappel veld gedaan had. Twee plankjes en een spijker en een hamer; daar maakte je een zwaard van. Je trok kleren an ders aan dan de bedoeling was, impro viseerde, speelde een rollenspel. Mijn vader had een grote werkplaats met een hoop rotzooi. Daar was altijd wel wat te vinden. Met een beetje knutse len aan een kapotte schroefmachine had j e iets wat met fantasie voor laser geweer kon doorgaan." „In Grijpskerke heb ik nooit veel vrienden gehad; wel in Middelburg, waar ik naar school ging. Ik hield niet van uitgaan, daarvoor was ik te veel een eenling. Op de basisschool stond ik minder buiten de groep. Ik werd korte perioden wel gepest, maar het bleef binnen de perken. Kinderen die bij me kwamen spelen, ontdekten dat het heel leuk was op de UulenhofOp verjaardagen organiseerde mijn va der speurtochten in het natuurge biedje, dat soort dingen. In de brug klas werd het anders. Dan heeft niemand meer zin om op een boerderij te komen spelen. De interesses veran deren. In plaats van buitenspelen kwamen de computerspelletjes en be spraken ze de nieuwste films en tv-se- ries met elkaar. Wij hadden geen ka beltelevisie, daar in het buitengebied van Grijpskerke, dus die series kon ik niet volgen. Weer een reden om buiten de groep te vallen. Ik had nooit merk kleding. En haargel, ik wist niet eens wat dat was. Het is niet zo dat ik me zelf buiten de groep stelde; het was de groep die me in die rol van eenling dwong. Zelf heb ik nooit het gevoel gehad dat ik vreemd was. Ik heb wel een beetje geprobeerd me aan te pas sen, maar besloot al snel: ik kan het beter van me af laten glijden. Ik ben mezelf en dat is goed. Oude man Voor iemand van zijn leeftijd heeft hij al behoorlijk wat acteerervaring. Goedbloed heeft alle kansen gegre pen. Er is geen schoolmusical waar aan hij niet meedeed. Tijdens de lage re school al legde hij een basis voor muziek met een cursus solfège (ge- hoortraining) en bewegingsacteren. Van zijn tiende tot twaalfde jaar zat hij op een tweejarige acteercursus in het Wissingse Theo Van Doesburg- centrum. Op zijn dertiende kwam de amateurtheaterschool De Jonge Am bitie; twee jaar lang kreeg hij op don derdagen les in elementair spel, im provisatie. Tussendoor waren er nog theaterkampen in De Peel. Daarna kwam Oliver Twist, een kerstproduc tie van het Zeeuws Centrum Ama teur-theater en de Stadsschouwburg Middelburg. En hij werkte de laatste drie edities van het Straatfestival in Vlissingen mee, in diverse hoedanig heden. Het belangrijkste van de afge lopen twee jaar was de Zeeuwse ama teurtheaterschool voor volwassenen De Ambitie. Onlangs werd dat afge sloten met de opvoering van het stuk Zijn naam is Jannes Goedbloed en hij is zeventien jaar. Ont houd de naam, want deze Zeeuw se jongen wordt een groot acteur. Is het niet op wilskracht, dan is het wel op talent. Tot nu toe verloopt alles volgens plan. Heeft hij een tweede scenario achter de hand voor het geval het toch misgaat? Nee. Eerlijk gezegd niet. Er be staat niets naast toneel. Of beter: wat op de tweede plaats komt, is zo ver uit zicht dat de jonge acteur niets kan verzinnen. Vergelijk het met liefdesverdriet. Iedereen zegt: je hebt zo een ander. Geen hand vol, maar een land vol. Je kijkt om je heen en denkt: waar dan? Waar hebben ze het over? Zo is het met Jannes en toneel. „Ik ben geboren met de wens acteur te worden." Het eerste doel is ruimschoots ge haald. Hij heeft net zijn athe neum-diploma opgehaald. Drie ne gens, zes achten, drie zevens en één zes. Voorgeschiedenis. „Op de een of andere manier klikte het helemaal niet tussen mij, het boek, de methode en de leraar.Had hij die passie voor toneel niet gehad, dan was het gymna sium geworden. „Latijn en Grieks heb ik laten vallen met als doel veel vrije tijd over te hebben om die te vullen met toneel. Mijn ouders hebben die keuze geaccepteerd. Ze zagen al snel dat het geen bevlieging was." Na het diploma wilde hij naar de To neelschool. Het liefst in Amsterdam of Maastricht, desnoods in Arnhem. Voor alle drie werd hij nét afgewezen. Zijn spel was best goed, het was dui delijk dat Goedbloed acteerervaring had, met motivatie en spelplezier was het dik in orde. „Maar ze vonden dat ik te jong was en dat kwam in mijn spel tot uiting." Zijn wieg stond in Middelburg, maar in zijn tweede levensjaar verhuisde het gezin naar een boerderij ergens tussen Grijpskerke en Buttinge. Een ideale plek om te dromen en sterren te kijken, ver van het strooilicht van de bewoonde wereld. „Als ik gerepeteerd had en naar huis fietste, in een wol kenloze nacht bij het licht van de volle maan, kon het zo helder zijn dat je alle kleuren zag. Dan ging het gisten in me. Eenmaal in bed kwamen de wolken, klanken, beelden, kleuren opborre len... en daaraan weer iets vast... en dat werd dan een gedicht of een schil derij." Jannes was pas twee toen hij er kwam wonen, maar er is nog een vage herin nering van verlatenheid, van een plat en leeg stuk land. Tot het repertoire van familieverhalen hoort de vertel ling over koude buffet, dat op de dag van de verhuizing geserveerd werd. Het stond in de keuken uitgestald. Toen begon het te regenen. Drup, drup, door het dak, door de zolder vloer, zo in de schalen. „Het was be hoorlijk lek allemaal.Onder de vaar Jannes GoedbloedAls ik maar van het toneelspelen kan levendan ben ik gelukig. foto Lex de Meester Avondrood, over wel en wee in een be jaardentehuis. De jonge Goedbloed moest daarvoor in de huid kruipen van de heer Van Geffen, een tachtig plusser. „Ach", zegt hij, „er zit al er gens een oude man in mijEr zit van alles in mij, in iedereen trouwens: ie der mens heeft duizend rollen in zich, zegt men wel. Je identiteit is degene die je het vaakst aan het woord laat. Maar denk niet dat Goedbloed zich vierentwintig uur per dag verbeeldt op een toneel te staan. „In het gewone leven ben ik volstrekt mezelf. Afge zien van little white lies en het beetje toneel wat iedereen wel speelt als smeermiddel van de sociale contac ten, ben ik compleet mezelf. Ik speel totaal geen spelletjes; kan zelfs geen pokerface opzetten. Lijkt misschien tegenstrijdig, maar dat is het niet. Er is een strikte scheiding tussen podium en dagelijks leven. Daar mag het. In normale menselijke contacten zou het immoreel zijn." Perfectionist Op het podium is de jonge acteur hele maal gefocust: „Iedere vezel in mijn lichaam is gericht op acteren, het ver beelden van een fantasie. Pas nog speelde ik een stuk waarbij ik door de zaal moest lopen. Mijn ouders en mijn beste vriend zaten in de zaal. Ergens herkende ik ze, maar het hadden ook totale onbekenden kunnen zijn. Om dat Van Geffen, het personage dat ik speelde, ze niet kende. Op zo'n mo ment ben ik mezelf alleen nog ergens op een plekje dat je de controlekamer zou kunnen noemen. Verder ben ik Van Geffen." Hij noemt zichzelf een perfectionist. „Van te voren staat alles tot in detail vast. Bij elke zin heb ik een gedachte erachter: waarom zegt deze persoon dat en waarom op die manier? Elke beweging is belangrijk. Ieder detail - hoe je iemand aankijkt, hoe je zit -, al les moet kloppen. Oók de kleding, de attributen, de grime." Volgend jaar px'obeert hij weer binnen te komen op de academies. „In de tus sentijd ga ik naar Den Bosch de voor opleiding theater volgen, bij de afde ling Design, Art and Technology van het Willem I college in Den Bosch. Dan krijg je een heel brede basisdans acrobatiek, zang en stemvorming, filmacteren, theatertechniek, regisse ren, wetenschap en maatschappij, kunstgeschiedenis, allerlei work shops van binnen en buitenlandse specialisten en acteurs. Het belang rijkste voor mij zal zijn: ontdekken waar mijn talenten liggen. Tot nu toe heb ik vooral gewoon drama gedaan, acteren, maar ik merk dat ik ook op het gebied van zang talenten heb. En wat is zijn uiteindelijke doel? Be roemd zijn? „Dat lijkt me leuk, maar dat is niet het belangrijkste. Als ik maar van het toneelspelen kan leven. Dan ben ik gelukkig. Best kans dat hij straks op de toneel school te horen krijgt dat hij het totaal fout doet. Ergens is Goedbloed wel bang voor wat hem te wachten staat in Maastricht, waar hij het liefst naar toe gaat. „Ik denk dat het kwalitatief de beste toneelschool is en de sfeer spreekt mee ook meer aan dan die in Amsterdam. Maar ik weet dat de op leiding heel hard is: je wordt tot de grond toe afgebroken en weer opge bouwd zoals zij denken dat goed is voor een acteur." Ook daarom is hij er eigenlijk niet rouwig om dat hij dit jaar op alle drie de scholen niet binnenkwam. „Ik denk zelf ook dat ik er een jaar te jong voor ben. Qua weerbaarheid, denk ik. Ik moet sterker worden en meer zelf vertrouwen krijgen. Geeft niets dat ik een jaar moet wachten. Soms ben ik me indringend bewust van de zee van tijd die voor me ligt en de mogelijkhe den die ik heb. Met een beetje bijscho ling zou ik de scheikunde in kunnen, daar had ik een ruime negen voor. Bio logie, Engels, ik zou het allemaal kun nen doen. Alles staat nog open. Zoveel vrijheid kan benauwen, net zoals be perking, maar dat doet het niet. Mijn keuzen zijn gemaakt, het is meer: ik kan dat óók. Dat is een goed gevoel." Ondine van der Vleuten Zicht vanuit een half gesloopt boerderijtje bij Leiden-Noord op de aanleg van de Hoge Snelheidsl ijn (HSL), foto Marcel Antonisse/GPD Voor de zakenman en toerist ziet de we reld er na 2006 iets anders uit: met de komst van de hogesnelheidslijn is Parijs dan een uurtje dichterbij Nederland. Voor de mensen langs het treintracé is het leven nu al nooit meer hetzelfde: Het dorp is het dorp niet meer." Trek aan de hendel en voer de snelheid lang zaam op tot driehonderd kilometer per uur. In het informatiecentrum HSL-A4 in Lei derdorp kan het allemaal: computerge stuurd over een spoorviaduct, pijlsnel door smetteloze nieuwbouw vol blije nieuwe mensen en langs eeuwig groene velden on bezorgd de toekomst in. En één druk op de digitale knop leert hoe veel rapper je straks per spoor in Palermo kunt zijn dan nu. Een paar honderd meter verderop, aan de Boskade in Hoogmade, tellen Bets van der Meer (58) en Corrie Zwetsloot (74) dit soort zegeningen bepaald niet. «Wij vinden er niks aan." Bets woont een meter of veertig van de hogesnelheidslijn, Corrie een meter of tachtig verderop. Sa- roen genieten ze van het zonnetje en schen ken ze nog een bakkie in. In de verte dreunt eeuwig een heipaal, vrachtwagens met zand rijden stuivend en dreunend af en aan en een Boeing die de landing naar Schiphol inzet overstemt voor eventjes de A4. „Het geluid valt nu wel mee. Gelukkig staat er steeds va ker file, dan hoor je het minder. Sinds ze hier de hoge bomen langs de snelweg hebben ge kapt voor de trein is er veel meer lawaai. pets woont hier sinds haar huwelijk, Corrie werd geboren aan de overkant van de vaart en is nooit van de Boskade weggeweest. Bets: „De trein is belangrijk voor de zaken lui. Maar ons hele stekkie gaat er aan. Ik weet niet of we straks nog buiten kunnen zitten als er vier keer per uur een trein langs komt."Corrie: „Het gaat nu al de hele nacht door met al die vrachtwagens. Je hoort het, maar je went eraan, je blijft er niet wakker van." Maar wat nooit went: „Het hele dorp is er aan. Het landelijke van Hoogmade is hele maal weg. Onze buren zijn we kwijt, hun huis moest weg voor de spoorlijn. Zodra er ergens nog een groen hoekje is, bouwen ze het vol." Tekst op www.hslzuid.nl. onder het kopje 'Vliegen zonder vleugels': „Nederland werkt aan grensverleggend vervoer. In 2006 kost een sprintje tussen Amsterdam en Rot terdam nog maar 35 minuten. De hsl-zuid geeft het groeiende aantal reizigers een mi lieuvriendelijk alternatief voor auto en vliegtuig. De hogesnelheidslijn komt de in ternationale concurrentiepositie ten goede en stimuleert de Nederlandse economie. Het hoge comfortniveau gekoppeld aan de korte reistijden maakt reizen over de hsl-zuid als vliegen zonder vleugels." Co Qualm (65) uit Benthuizen is inmiddels vleugellam. Vanuit de deuropening van zijn bungalow kan hij simpel laten zien wat er aan de hand is: het zand dat trein zal wor den, snijdt zijn land precies doormidden. Hij moet, om nog bij zijn boompjes en plant jes te kunnen komen, een heel stuk omfiet sen. „Ik heb geprobeerd me uit te laten kopen, maar ze wilden er niet aan. Wat ik het ver schrikkelijkst vind, is dat je straks geen zicht meer hebt. De spoordijk wordt vier meter hoog, dan zie ik het dorp ook niet meer." Co heeft alle hoox-zittingen bezocht en begreep met zijn kwekersverstand al snel dat er weinig aan te doen was. „Een dubbel tje wint het niet van een kwartje, nooit." Een aantal kilometers verderop laat Jan Koppenaal de inhoud van zijn sigarenkistje zien: geen Sumatra's, maar oude ansicht kaarten van Nieuwe Wetering, want zo heet het hier. De half vergeelde boerderij van Straathof, zinken melkbussen en een platte schuit in een sloot met kroos. Het is dat Wim Sonneveld 'Het Dorp' al bezongen heeft, anders zou je er spontaan aan beginnen: een lofzang op de Voor- en de Achterweg, de koeien die nog gewoon buiten stonden en de stiuise boerendochters die hier ooit tegen de inhoud van een linnenkast verkrijgbaar waren. Jan bekijkt de werkzaamheden, vlakbij de antieke draaibrug van het dorp. Nat zand wordt vanuit een rijnaak aanhoudend in een grote koker gestort, met bijbehox-end ge raas. „Ik vind het treurig. Ik heb al veertig jaar een bootje, waarmee ik van hier naar de Kagerplassen vaar. Dan kan ik het zien: het milieu holt achteruit. Als ze aan de polder komendan komen ze aan mijn hart. Dit kan niet anders dan heel hevige gevolgen heb ben." In het Nederlands Architectuur Instituut in Rotterdam bestaat de hsl al. Op de bovenste verdieping is de tentoonstelling 'On track' ingericht. Claudy Jongstra heeft een tunnel van wol gemaakt, met wollen schaapjes, die naar de opgepoetste trein staan te kijken. En Bureau Lust heeft een video vervaar digd. „De geografische plek van steden in Europa is geen vaste plaats in de ruimte meer, maar een dimensie van tijd", meldt Lust. Of het ook iets betekent, staat er niet bij. Een stukje verderop, in Bergschenhoek, komt geen tunnel van wol, maar een half verdiepte open bak. En tijd bestaat hier vandaag en morgen nog gewoon uit zestig minuten per uur. De bouwers beleven er gouden tijden. De laatste restjes dorp zijn volgebouwd in een neo-klassieke stijl om op te schieten. Langs het zandpakket aan de Berkelseweg houdt één woning stand. Nel de Haas (74) is er bezig de tuinstoelen te ont doen van aangekoekt zand. Nee, klinkt het meteen, ondanks alles: ze was hier nog niet weggegaan als bij wijze van spreken de rails tussen de voox- en achterkamer van haar huis waren getekend. Kleinkinderen Nel: „Het is wel wat. Hoe kixnnen ze het ver zinnen dat zo'n trein px-ecies door dit stukje grond moest? Maar toch hebben we er alles aan gedaan om hier te mogen blijven, al hebben ze eerst tegen ons gezegd dat we hier weg moesten, gewoon omdat we te dicht op het spoor zitten. Maar we wonen hier al veertig jaar, we zijn aan dit stukje grond verknocht. Onze kleinkinderen hebben hier tenminste nog de xuimte om te spelen, we hebben hier nog onze kwekerij, alle andere tuinders zijn inmiddels vertrokken. Voor ons had het allemaal niet gehoeven. Ik heb het nog te druk om er wakker van te liggen, maar wat wij de afgelopen jaren hebben moeten doen om hier te kunnen blijven, dat wil je niet geloven. En als je dan nog ziet wat je allemaal aan kosten hebt moeten maken voor advocaten en dergelijke." Voor het geluid dat de trein over een paar jaar gaat maken, is Nel niet zo bang. „Ik denk dat dat wel meevalt." Een andei'e angst is er wel, want het is nog maar de vx-aag of het nu voorbij is. „De kans bestaat dat het hier achter straks woningbouw moet worden, en het zou kunnen dat ze daax-voor ons land willen hebben. Dan begint alles weer opnieuw." Luuk Koi-teka;

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 23