Reclame voor het chanson PZC Herman Brood schilderde niet voor de eeuwigheid Queen-musical tegen plastic Patricia Kaas Schiff raakt ziel van Schumann Miaskovsky klinkt voorbeeldig 26 We will rock you Cobra Museum ndermaal werpt Patricia Kaas zich op als ambassadrice van het Franse chanson. De wijze waarop is alleen anders dan anders. Op haar nieuwe album Piano Bar corrigeert ze de algemene opinie inzake de herkomst van een dozijn luisterliedjes die vooral in het Engels wereldberoemd zijn geworden. Dat La Kaas (35) zelf ook die taal hanteert houdt verband met de aanleiding voor dit alternatieve studio-avontuur: haar langverwachte debuut als filmactrice in 'And Now... Ladies And Gentlemen' van oude meester Claude Lelouch. „Eindelijk heb ik deze stap durven zetten, omdat ik in de vrouw die ik speel heel veel van mezelf kon herkennen", zegt ze in haar Parijse uitvalsbasis over haar bijzondere 'dubbelproject'. vrijdag 12 juli 2002 ■jVTergens overleeft het klas- -IN sieke chanson zo gemakke lijk als in de pianobar. Met dien verstande dat er nogal eens vrij moedig mee wordt omgespron gen. Door er een bluesy, jazzy draai aan te geven en/of het te verintemationaliseren met een Engelse tekst. 'I Wish You Love' is zodoende veel bekender ge worden dan het origineel van Charles Trenet, 'QueReste-t-il De Nos Amours'. Hetzelfde geldt voor 'What Now My Love' (oorspronkelijk 'Et Maintenant' van Gilbert Bécaud), 'Yesterday When I Was Young (naar 'Hier Encore' van Charles Aznavour) en nog talloze andere Franse 'gevoeligheden'. Keus genoeg, kon Patricia Kaas dan ook al snel constateren na dat ze eenmaal had besloten om een heel album lang reclame te maken voor het muzikale erf goed uit haar moedertaalge bied. „Het is allemaal begonnen met een lijstje met zes liedjes die Claude Lelouch mij graag zag vertolken in de film waarvoor hij me had gevraagd", licht Pa tricia Kaas haar jongste reper toirekeuze toe. „Normaal ge sproken zou ik nooit een hele plaat willen vullen met overbe kend werk van anderen. Boven dien zou ik zonder de link met de film er niet aan gedacht hebben om met een Engelstalig album op de proppen te komen. Het Franse publiek zou er vreemd tegenaan hebben gekeken, me misschien wel als een overloop sterhebben beschouwd. Daar is nu gelukkig geen sprake van, ie dereen begrijpt dat deze cd di rect in het verlengde ligt van mijn rol in 'And Now... Ladies And Gentlemen' en geen regu lier project betreft." Piano Bar is als titel eigenlijk al alleszeggend, vindt ze ook zelf. „Want voor alle liedjes geldt dat ik ze helemaal in de sfeer van die entourage heb willen trekken. Op die manier heb ik het ook aangedurfd om 'If You Go Away', ofwel 'Ne Me Quitte Pas' eens aan te pakken, terwijl ik me anders wellicht gehinderd had gevoeld door de oerversie van Jacques Brei of nog enige ande re uitvoeringen. Het is allemaal klein en zeer breekbaar gehou den, als je je ogen sluit waan je je echt in zo'n duistere bar van een groot hotel", aldus Kaas, die voor de productie na jaren weer de banden aanhaalde met Robin Millar. „Niet omdat we elkaar al kenden, maar omdat hij ook de man is geweest die Sade haar aparte, zwoele geluid heeft ge geven en ik daar bij in de buurt wilde komen." Ervaring als barpianiste had ze zelf niet. Wel wist ze wat het is om min of meer anoniem op te treden, want zo zong ze zich ook door haar eerste podiumjaren, nadat ze als zevenjarig brutaal tje in haar geboorteplaats For- bach in Lotharingen de micro foon had gegrepen. „Verschil is alleen dat ik toen meestal stond in zogeheten Tanzlokale, waar iedereen uit was op vrolijkheid. In een pianobar heb je veel meer de taak om te zorgen voor aan gename achtergrondmuziek, die in feite niemand mag storen. Je bent er wel, moet ook goed klinken, maar mag absoluut niet opvallen. Daarom is het ze ker niet zo'n eenvoudige job als altijd maar wordt gedacht." Claude Lelouch, vermaard om z'n muzikale spektakelfilms (denk aan 'Les Uns Et Les Autres', 'Edith et Marcel'), kon haar vrijwel meteen over de streep trekken toen hij haar be naderde voor de vrouwelijke hoofdrol van Jane in 'And Now... Ladies And Gentlemen'. Kaas leverde in 1995 al eens een Patricia Kaas: „Ik ben nu eenmaal zangeres, daar ligt mijn passie." belangrijke bijdrage voor de soundtrack van diens 'LesMisé- rables'. Bij die gelegenheid voorspelde de regisseur reeds een inniger samenwerking op de langere termijn. Behalve dat streepje voorhad Lelouch ten opzichte van andere gretige col lega's de beschikking over een scenario waarin Kaas zich hele maal kon vinden. „Zowel de regisseur als het ver- haal sprak me erg aan. Eerder had ik dat nog niet meege maakt. Het is ook helemaal niet zo dat ik per se wilde acteren. Ik ben nu eenmaal zangeres, daar ligt mijn passie. Alleen in dit ge val leek alles, inclusief het altijd lastige tijdschema, mooi samen te vallen", blikt Kaas terug op haar later dit jaar in onze bio scopen te verwachten camera experiment. „Met name in de vrouw die ik moest spelen her kende ik veel van mezelf. Ie mand die middenin het leven staat, sterk en zwak tegelijk, voorzien van een muzikale ba sis, ik kon bij wijze van spreken mijn eigen kleren aanhouden. Haar leven verloopt natuurlijk wel een stuk minder voorspoe dig dan het mijne. Ze speelt nog slechts voor haar boterham en raakt in Marokko verstrikt in het web van een gentleman-op- lichter met geheugenstoornis sen, die er ook nog eens met haar beste vriendin vandoor gaat. Dat allemaal veroorzaakt een levensmoeheid, waar ik totaal geen last van heb, al wil ik niet ontkennen dat er soms best da gen zijn dat ik allesbehalve het zonnetje in huis ben." Met haar voornaamste tegen speler Jeremy Irons heeft ze nog steeds een goed contact. En aan die andere grote filmnaam Claudia Cardinale, met wie ze helaas geen scènes mocht delen, bewaart ze louter dierbare her inneringen. „Wat ik zeer heb ge waardeerd is dat niemand me heeft willen behandelen als het kleine meisje zonder acteerer- varing. Ik ben niet vertroeteld, kreeg steeds meteen te horen waar het op stond, waardoor het voor mij een paar zeer leerzame maanden zijn geworden. En daar was het mij toch om te be ginnen. Dat de kritieken over het algemeen lovend zijn en de film in Frankrijk al behoorlijk veel publiek heeft getrokken, beschouw ik maar als extra- tjes." Ten aanzien van haar kansen met Piano Bar op de voor haar nieuwe Engelstalige markt stelt ze zich eveneens bescheiden op. „Zeker deze plaat is niet ge maakt voor de verkoopcijfers", zegt Patricia Kaas. „Dus ook niet met de gedachte in het ach terhoofd om langs deze weg in Amerika meer vaste grond on der de voeten te krijgen. Wil je dat spoor volgen, dan moet je minstens een jaar in dat land gaan investeren en zoveel tijd heb ik daar niet voor over. Ik ben tevreden met wat ik de afgelo pen vijftien jaar buiten Frank rijk al heb bereikt, dat is al zo veel meer dan voor mogelijk werd gehouden." Louis Du Moulin Patricia Kaas: Piano Bar is onla7igs in Nederland uitgebracht. Op 15 ok tober geeft ze een concert in Carré Amsterdam, waarvoor de voorver koop al is begonnen. De pianist Andras Schiff gaf op 30 mei 1999 een recital in de Tonhalle te Zürich. Op het programma stonden louter wer ken van Robert Schumann. Er waren die avond microfoons en er was opnameapparatuur, zodat er een opname van dat concert op een dubbel-cd kon worden uitgebracht. Een schit terende neerslag van een fonke lend concert met prachtige ro- mantische werken die soms wat doen denken aan Chopin, het grote voorbeeld van Schu mann. Schiff speelt, geïnspireerd door het publiek, zonder meer spran kelend de Humorske opus 2 0de Novelletten opus 21, de piano sonate in f-mol en de Nachtstücke opus 23 nr. 4. Maar Schumann was geen Chopin, dus draagt deze muziek toch een heel ander karakter. Zijn mu ziek is minder achteloos char mant. Schumann ademt een veel nadrukkelijker soort ro mantiek. Minder muziek die het ook in de salon zou kunnen doen, maar wel zo expressief. De pianist Schiff laat Schu mann hier aan het woord als de dichter met een vol gemoed. De muziek krijgt bij hem een bena dering die enerzijds heftig is, maar die ook vol tederheid zit. Kortom: Schiff lijkt hier de ziel van Schumann, via diens mu ziek te benaderen. Hans Visser Andras Schiff in Concert, Robert Schumann. ECM 1806/07. Tijd: 107.24. De Britse critici doopten hun pennetjes in vitriool. Maar theaterbezoekers hebben daar geen boodschap aan. Wekelijks worden er verkooprecords ge broken aan de kassa van het Londense Dominion Theatre. De musical We will rock you, ge baseerd op de hits van Queen, trekt er avond aan avond volle zalen. De 'critical flop' en kassakraker ineen is te danken aan Robert De Niro. De wereldberoemde acteur en producent ontmoette zes j aar geleden tij dens het film festival van Venetië de nog le vende muzikanten van de Britse rockband Queen. De Niro liep rond met een vaag idee over de muziek van Queen in een thea trale setting. Het uiteindelijke resultaat We will rock you ging half mei in première in Londen. Sindsdien hebben al meer dan 100.000 mensen de voorstelling gezien. Achter de schermen van het Do minion Theatre trekken ze de schouders op zodra het venijni ge oordeel van de dames en he ren critici ter sprake komt. „Ze gunnen ons geen succes", zegt een woordvoerder van het thea ter. „De makers van deze voor stelling zijn rijke mensen. Dan wordt er snel gedacht: waarom moeten zij nog meer geld verdie nen? Het publiek vindt de show echter geweldig." Dat laatste is haast het under statement van het jaar. Staande ovaties na afloop van een voor stelling zijn in het verwende Londen zeldzaam, maar We will rock you maakt het vrijwel elke avond mee. Spectaculaire de cors en gierende gitaren winnen het van een rommelig script en de soms wel erg platte humor. En wie twijfelt, wordt over de streep getrokken door de uitste kende club spelers op de plan ken. Auteur Ben Elton - bekend van onder meer 'The young ones', 'Black adder' en een reeks komi sche romans - volgde voor We will rock you hetzelfde procédé als de makers van die andere succesvolle popmusical 'Mam ma mia'. Niet de geschiedenis van de band wordt verteld, wel worden aan de hand van een fantasie-verhaaltje mogelijk heden gecreëerd om zoveel mo gelijk hits van de band in kwes tie te laten horen. Bij 'Mamma mia', gebaseerd op het repertoi re van Abba, gebeurt dat op een intelligente manier. Ben Elton is daar in de Queen-variant veel minder in geslaagd. Elton brengt de toeschouwers naar het jaar 2302. De globali sering van de wereld is vol bracht. De firma Globalsoft heeft alles onder controle. Mu ziek rolt uit de computer en klinkt zoals zoveel prefab bandjes vandaag de dag al ge luid produceren. Een groepje zi geuners weet echter hoe het hoort: muziek maken doe je vanuit je hart en met echte in strumenten. Zij winnen het na- tuurlijk uiteindelijk van Glo balsoft. Tussendoor bloeit er nog een wat geforceerde liefde op tussen twee rebelse jongeren. In feite is We loill rock you een welluidend protest tegen de plastic popmuziek die steeds meer terrein wint. Dat is een sympathiek gegeven, ware het niet dat de rock-songs van Queen voor deze gelegenheid in het oubollige keurslijf van een traditionele musical geperst worden, alsof Globalsoft zich ter plekke manifesteert. Dat be- gint te wringen naarmate de voorstelling vordert. Tegen het einde komt de aap uit de mouw: deze musical is bedoeld om Queen op een voetstuk te zetten als de redders van de echte pop muziek. Deze vorm van zelfverheerlij king heeft een naar bijsmaakje, want twee van de overgebleven muzikanten van Queen (Brian May en Roger Taylor) zijn inten sief betrokken geweest bij het maken van We will rock you. Daar schuilt toch wel iets gê nants in. Net zoals het vrijheids beeld naar beeltenis van Queen- voorman Freddie Mercury ook tenenkrommend werkt. Ten minste, bij de kritische kijker- niet bij de gewone bezoeker dié in is voor een onbekommerd avondje uit. De ruim 9,9 miljoen euro kos tende extravagante productie stevent in Londen af richting status van top-musical. Met een beetje geluk houdt de show het vier tot vijf jaar vol in de thea terwij k West End. Amerikaanse producenten zijn vorige week op bezoek geweest om te kijken of de voorstelling op korte ter mijn ook op Broadway te zien kan zijn. Als dat lukt, volgt on getwijfeld cle rest van de wereld. Globalsoft in optima forma. Wie je moet aanraden om naar deze voorstelling te gaan? In elk geval de liefhebbers van visueel theaterspektakel; zij komen volop aan hun trekken. Ook voor de echte Queen-fans is de show natuurlijk een must. Al moet daar wel de kanttekening bijgemaakt worden dat We ivill rock you de Britse band niet in alle opzichten de eer aandoet die ze verdient. Martin Hermens Musical We xoill rock you is te zien in het Dominion Theatre in Londen. Tickets en arrangementen onder meer via Keith Prowse, telefoon 020 638 39 89. Robert De Niro (links) en de Queen-bandleden Brian May (midden) en Ro- gerTaylor. foto Dan Chung/Reuters Het geweten van Moskou, zo werd de Russische compo nist Miaskovsky genoemd toen Stalin in de Sovjet-Unie zijn schrikbewind uitoefende. Hij verkeerde toen op hoog politiek niveau, maar bleef niettemin voor zover mogelijk trouw bleef aan de kwaliteit van de muziek. Een groot vernieuwer was hij niet, eerder sloot hij aan bij de manier waarop zijn grote klas sieke Russische voorgangers hun vak uitoefenden. Geen nieuwlichter dus, zoals blijkt uit zijn zesde symfonie. Neeme Jarvi en het Symfonie Orkest van Göteborg maakten van dit werk een voorbeeldige nieuwe opname, met daarin een kleine maar belangrijke rol van het Symfonisch Koor van die stad. In het vierde deel van het werk is immers een tekst opge nomen van de Belgische dichter Emile Verhaeren. Poëzie over een stervende revolutionaire held. De woorden zijn ingebed in het vierde en laatste deel, te midden van een reeks van the ma's, ontleend aan onder meer de opera 'Boris Godoenov' en het dies irae. De muziek van Miaskovsky, een vriend van Prokofjev, laat zich misschien niet meteen veroveren, maai" fascineert na verloop van tijd onmiskenbaar. Het is expressie ve muziek uit de jaren twintig m de traditie van Scriabin en geuit naar onder anderen Mahler en Strauss. Neeme Jarvi en de zij nen maken dat deze opnamen veel meer is dan alleen maar 'in teressant'. Het is domweg mu ziek die leeft. Hans Visser Miaskovsky: Symfonie nr. 6' - Neeme Ja_rvi en het Symfonie Orkest van Göteborg. DG 471655-2. Tijd: 64.30 Trekt Stedelijk Museum-directeur Rudi Fuchs zich de haren uit het hoofd omdat hij Herman Brood geen solotentoonstelling gunde, zodat zijn collega Ruvert Ophorst van het Cobra Museum in Amstelveen nu met de eer gaat strijken? Schaamt Fuchs zich diep omdat hij kennelijk een groot schilder over het hoofd heeft gezien? Vast niet, maar dat betekent niet dat Broods kunst niks voorstelde. De vijfenveertig schilderijen, tekeningen en 'bewerkte' bier viltjes op zijn postume solotentoonstelling in het Cobra Museum tonen dat Brood, er in zijn beste momenten zeker in slaagde hap klare brokken picturale spanning en sensa tie op te roepen. Toen Fuchs na Broods fatale sprong vanaf het dak van het Hilton Hotel op 11 juli vorig jaar werd gevraagd of hij nu spoedig een ex positie van het diep betreurde fenomeen zou organiseren, reageerde hij in niet mis te ver stane bewoordingen afwijzend: 'Broods werk hoort eerder thuis in de rockcultuur. Hij maakte manische figuratie die alleen in relatie stond met hemzelf en geen werk dat reflecteerde op heden en verleden in de kunst.' Kunsthistoricus/tentoonstellingsmaker Jan Donia, voorheen ook scepticus, raakte in de loop van zijn werk aan het begeleiden de boek zijns ondanks toch in de ban van de kwaliteiten van Broods kunst. Maar hij er- Herman Brood in het Cobra Museum. kent nog steeds: 'Brood was zeker geen ver nieuwer die grensverleggend opereerde in de beeldende kunst. Tn feite past hij in een foto Roland de Bruin/GPD schilderkunstige traditie die mede bepaald wbrdt door inspiratiebronnen als de kin dertekening, Cobra en graffiti-kunst.' Uit de naar schatting 5000 schilderijen die Brood vanaf 1985 met de snelheid van het licht en vaak onder invloed van flinke hoe veelheden alcohol en speed maakte is voor deze expositie een keus gemaakt uit de col lecties van manager Koos van Dijk, kunst handelaar Aad Leemans en de particuliere verzamelaar Anne Breemer. Volgens Donia is dat een selectie 'uit honderden waarde volle werken die een plaats in de kunstge schiedenis verdienen'Losgekoppeld van de heiligenverering die vorig jaar zelfs gezin netjes met kinderen op bedevaart naar de plek van zijn zelfmoord deed spoeden, ont staat in zijn visie 'het beeld van een bezeten kunstenaar die op een ontroerende wijze ge stalte heeft gegeven aan zijn dromen, zijn liefdes en zijn angsten'. Ontroering is een persoonlijke emotie die zich niet 'op bevel' laat opwekken, maar het leidt geen twijfel dat fans in de ban van de dramatiek van Broods turbulent verlopen leven, de getoonde werken inderdaad als ontroerende uitingen van 'bloed, zweet en tranen' zullen ervaren. Prachtig toch, de schilderijen waarop hij zijn diepe liefde voor zijn dochter Lola uitte? Treurig toch, hoe hij vrouwen op een enkele uitzondering na alleen maar kon verbeelden als naakten met zicht op hun 'artiesteningang'? En ai, hoe oprecht gekweld ogen zijn vele zelfpor tretten Maar is het niet typerend voor de in tens lieve Herman, hij uitte desondanks geregeld maatschappijkritiek. Zie het schilderij waarin hij een gezinnetje uit beeldde in de desolate eenzaamheid van New York en de tekening 'Papa huilt', ge maakt naar aanleiding van de situatie in Bosnië. Die voorzag hij van de kreet: 'Papa, papa, waarom deed je niks?' Brood signeerde zijn meeste werken in op vallend grote koeienletters en dat bevestigt de observatie van Fuchs dat zijn oeuvre al leen in relatie stond tot hemzelf. Daar is niets mis mee: zijn werk kwam voort uit een te respecteren innerlijke noodzaak tot the rapeutisch afreageren, een reflex waarin Brood onder kunstenaars alles behalve een uitzondering was. Maar als het er op aan komt zijn kunsthistorische waarde te we gen, blijft de kernvraag of zijn kwaliteiten inderdaad te schamel waren om hem tot nu toe een expositie in bijvoorbeeld het Stede lijk Museum te onthouden. Zijn kleurge bruik is toch reuze expressief, zijn lijnvoe- ring vaak heel accuraat, zijn thema's zijn weliswaar hoogst persoonlijk, maar een emotie als eenzaamheid kennen we toch al lemaal? Laten we het erop houden dat Brood deze expositie in elk geval heeft verdiend, maai" dat hij als kunstenaar qua techniek en diep gang toch niet meer dan een verdienstelijke Cobra-satelliet was. En daarvan zijn er meer. Fotografen van het niveau van Anton Corbijn zijn wél met een lampje te zoeken. In het Cobra Museum worden ook zestig fo to's getoond die Corbijn van Brood maakte vanaf hun kennismaking in 1974. Indrin gend, hartverscheurend en compositorisch volmaakt, tonen ze in grote vriendschap de complexe man die Brood was. Ergens aan de muur neemt hij een shot je tijdens een trein reis van Den Haag naar Groningen, elders kijkt ex-vrouw Nina Hagen hem zeer ver liefd aan. De bewonderaars worden dezer dagen op hun wenken bediend: naast Do nia's boek is ook een publicatie met Corbijns foto's verschenen. Frangoise Ledeboer Expositie: Herman Brood, de schilder en de/of^ van Anton Corbijn - Cobra Museum (Sandberg- plein 1, Amstelveen), t/m 15 september. Geope» dl t/m zo. 11-17 uur. Boek Donia €27,50; boen Corbijn €24,50. I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 26