p: In gevecht met de ruimte 23 Gust Romijn, beeldhouwer op het platte vlak vrijdag 12 juli 2002 Geen commentaar, antwoordt hij guitig maar resoluut op de vraag hoe hij het ervaart om ouder te worden. Beeldend kunstenaar Gust Romijn uit Dreischor wordt op 3 oktober dit jaar tachtig j aar en dat zal hij weten ook: een ten toonstelling, een kunstroute, een biografie, essays over zijn werk en officiële bijeenkomsten. Hij praat liever niet over ouder worden.Schrijf dan maar over een leven lang met ze- revoeten", verzucht hij even. Direct daarop trekt hij zijn ron de toet omlijst met woeste rode krullen weer in een brede grijns. „Het is maar goed dat ik niet op mijn handen kan lo pen. Dan had ik daar pijn in en dan zou ik niet meer kunnen werken." T"\ at wil hij nou juist zo graag. UGewoon doorwerken. Een kunstenaar gaat immers niet met pensioen. Als je dood bent, kun je geen kunst meer maken ffl voor Gust lijkt die bewering ook omkeerbaar. Hij kan zich geen voorstelling maken van een leven waarin hij geen kunst meer zou maken. Hij heeft ook niks met terugblikken. „Ik kijk üever naar de toekomst. Het schilderij of het beeld dat ik gis teren heb gemaakt, hoef ik niet nog een keer te maken. Ik kijk Hever naar wat ik morgen weer kan doen." plaarom die mijlpaal van tach- itiglijkthij toch niet heen te kunnen. Er zijn te veel mensen die daar nou juist eens goed bij jwülenstilstaan. Zijn vrouw Ma rian Kleijwegt voorop. Zij coör- dineert de talrijke activiteiten [rond haar Gust dit jaar. Voor hem hoeft het niet hoor al jdieheisa, zegt hij zelf. „Ik word jtachtig en dan vind ik het leuk |om een feestje te vieren, meer is jmet nodig." Ondertussen kijkt Inijeens mistroostig naar het 'computerscherm, waarop een gebruikerscode wordt gevraagd voor het bestellen van dringend benodigd materiaal. Hij tobt wen door en krijgt het uiteinde lijk toch voor elkaar. „Erkomt wel veel voor kijken hoor", zegt bij verontschuldigend. Hij doelt op de voorbereiding voor de kunstroute 'De platte ruimte', i de bloeiende akkerranden Jongs de Schapen weg en de Langeweg in Zonnemaire prij ken de komende weken de bill boards van Gust Romijn. In we zen zijn het geen billboards, jnaar grote schilderijen van drie oij zes meter die de toeschouwer voortdurend op het verkeerde been zetten. Een witte en een zwarte plaat naast elkaar in het and, waarvan de ene naar voren pt de vallen en de andere naar achteren helt? Absoluut niet waar. Het zijn exact dezelfde platte platen, maar Gust Ro- "Ujn heeft ze zo beschilderd dat ze een eigen leven zijn gaan lei- n- geldt ook voor die fel oranje gekleurde trap middenin het land. Niks trap, niks treden, gewoon een verticale plaat, be schilderd door Romijn, dat wel, en dat maakt het verschil. De brochure van h^ieerderij festi val schrijft ove^^Kherculisch gevecht' dat de^^Btenaar met de ruimte zou l^^ren, maar de kunstenaar zelf lijkt het in eer ste instantie 'gewoon lekker' te vinden om de kunstbeschou wers te fascineren met zijn beel den op het platte vlak. Jeugd- en beginjaren, lyrische jaren, wilde jaren, koele jaren, actieve jaren, mountains and waves, inside/outside, projec ties, landschapsspiegelingen, walls and windows en de nieu we ruimte. Voor iemand die niet graag terugkijkt, heeft hij zijn leven nauwkeurig gerubri ceerd. „Ik heb die indeling wel moeten maken anders kom je er niet meer uit. Ik heb zoveel ge maakt in al die jaren.Het over zicht is vooral als handreiking naar de makers van het boek over zijn leven en zijn werk. Voormalig directeur Ineke Spaander van het Zeeuws Mu seum schrijft de biografie over hem en kunstkenner Hein van Haaren wijdt een essay aan de vele afwisselende periodes in zijn werk. Kunstacademie Gust Romijn lijkt als kunste naar geboren. Over een ander beroep wil hij niet eens naden ken. Zijn vader was huisarts. „Die man had nogal een sociale inslag en hij besloot toen ik vijf jaar was van Noordwijkerhout naar Rotterdam-Zuid te verhui zen om arme mensen daar de helpende hand te bieden", zegt Gust. Zijn moeder was Suri naamse van oorsprong. Vooral zij stond zeer sceptisch tegen over Gusts wens naar de Kunst academie te gaan. „Uiteindelijk vond ze het goed dat ik me liet inschrijven voor de opleiding van binnenhuisarchitect. Zij kende iemand die binnenhuis architect was en die had altijd zo'n net jasje aan. Vandaar ze ker." Het is er overigens nooit Al snel trok hij de wijde wereld in. In een net jasje, zo blijkt uit de foto's. „Dat was een afspraak met een vriend van me, dat je er als kunstenaar ook gewoon net jes gekleed kunt uitzien. Ik was wel arm, maar het was een ge zellige tijd hoor. Je had niet zo veel nodig. Gewoon op een scoo tertje naar Zuid-Spanje en later naar Parijs", vat hij zijn 'jeugd- en beginjaren' samen. Zijn lyrische periode kenmerkt zich door veel kleur en vrolijke motieven waarin vooral vissen en waterwezens een rol spelen. Invloed van de Cobragroep? „O, dat weet ik niet hoor. Alles wat er om je heen gebeurt, heeft na tuurlijk wel z'n uitwerking." In het begin van de jaren zestig kwamen de eerste opdrachten. De gemeente Rotterdam wilde een sculptuur van Romijn in een park in Hoogvliet. Hij maakte het 'Oneindige Huis', een stalen constructie met lucht en ruimte als kenmerken. Het was zijn re actie op de talloze blokkendo zen waarmee hij Nederland vol gepropt zag worden door de architecten. De opdrachten volgden elkaar snel op. Gust projecteert in snel tempo op zijn computerscherm foto's van zijn sculptuur bij het Daniël den Hoedziekenhuis en bij Schiphol. „Dat bij Schiphol is verplaatst in de loop der j aren Ze hebben het staartstuk eraf gehaald en het staat nu heel so litair bij de entree aan de oost zijde", zegt hij zonder rancune. Maar leuker vindt hij toch dat met 'Jan met de Ballen', een sta len sculptuur bij het Feyenoord- stadion, respectvoller wordt omgegaan. Dat beeld wordt in ere hersteld en keert binnenkort terug op zijn vroegere plek. Om te voorkomen slaaf te wor den van de vele opdrachten, gooide hij het roer in de jaren ze ventig om en werd docent. Niet alleen in Rotterdam, hij was ook nog een jaar gastdocent aan de University in Canada. Sculpturen in staal, hout en steen en schilderijen, tekenin gen en aquarellen bleven elkaar in snel tempo afwisselen. Gust vindt zichzelf meer beeldhou wer dan schilder. Ook op het platte vlak wil hij beelden ma ken. Hij is niet zo'n kunstbe schouwer. Wie met hem 'de diepte' in wil over inspiratie, bevlogenheid en inspiratie loopt de kans een laconieke re actie te krijgen. Wat hem serieus bezighoudt, is het contrast tus sen organische en geometrische vormen. De varianten daarin zijn dwars door al zijn perioden terug te vinden. Verder heeft zijn werk op een of andere ma nier altijd wel iets te maken met ruimte, lucht of water. Die bron nen vond hij in overvloed bij zijn komst naar Dreischor in 1982. Voor hem zelf begonnen toen 'de actieve jaren'. In die periode creëerde hij ook de serie 'moun tains and waves', schilderijen in olieverf op canvas die nu tot 5 augustus te zien in de Nieuwe Kerk in Veere. Dat gebeurt op initiatief van de Stichting Nieu we Muziek. Het zijn grote doeken waarop de verf bijna vloeiend stroomt en boeiende patronen weeft van kleur en vorm. De titels verwijzen naar muziek: Zoots meets Corelli, A blue day in Toscany en Into deep waters. Deze expositie heeft ook alles te maken met zijn tachtigste ver jaardag, maar 'de heisa' rond die opening twee weken geleden vond Gust nou juist wel weer leuk. Dat werd tenslotte echt een feestje. Directeur Ad van 't Veer van de Stichting Nieuwe Muziek had twintig taarten la ten aanrukken en het optreden van het trio Jan Kuiper viel bij Gust in zeer goede aarde. „Heerlijk die fusionmuziek", zegt hij nog nagenietend. Ook de 'billboards' die nu in de akkerranden in de polder van Bommenede prijken, bieden hem veel voldoening. Gust er kent het geweldig leuk te vinden die route samen met Jaap Verse- put, de grote motor achter Boer derij festival Zonnemaire Bui tengewoon, gestalte te geven. Dankzij subsidie van het VSB- fonds kon een begeleidend boekje met ansichtkaarten van alle vijftien schilderijen langs de route worden uitgegeven. Willem van Gogh uit Amster dam schreef er een voorwoord bij. Zeelands commissaris Van Gelder krijgt zondagochtend om 11.30 uur het eerste exem plaar van deze uitgave aange boden. Rampmonument Volgend hoogtepunt staat ge pland op zondagmiddag 1 sep tember in de Drvkkerij in Mid delburg. Daar wordt het boek van Spaander en Van Haaren gepresenteerd en vrijdag 5 sep tember wordt dat nog eens dun netjes overgedaan bij uitgeverij Van Gennep in Rotterdam. Helemaal los van de viering van zijn tachtigste verjaardag staat het ontwerp van het rampmo nument voor Schouwen-Duive- land, dat in november in op dracht van de gemeente bij het Watersnoodmuseum bij de cais sons in Ouwerkerk wordt ge plaatst. Het monument wordt opgebouwd uit een afgebrok kelde muur doorkliefd door gol ven. Eenvoud, herkenbaarheid en toegankelijkheid waren be langrijke criteria bij de beoor deling van de inzending. Gust Romijn kan goed uit de voeten met die begrippen, of ze nou zeer doen of niet. Ali Pankow Exposities Gust Romijn: De platte ruimte, billboards bij Zon nemaire, van 14 juli t/m 8 septem ber, van zonsopgang tot zonsonder gang. Mountains and waves, twintig schilderijen in olieverf op canvas, tot 5 augustus in de Nieuwe Kerk in Veere, dagelijks 11-17 uur (organi satie Stichting Nieuwe Muziek). fotografie Lex de Meester van gekomen, want Gust liep op weg naar zijn inschrijving op de Kunstacademie tegen 'van die gipsen beelden uit de Griekse tragedie' aan. „Die vond ik wel mooi en toen ik hoorde dat die er stonden om na te tekenen bij de kunstopleiding heb ik me daar maar voor laten inschrijven." Maar hij vond er niet wat hij zocht. Een schoolse aanpak past niet bij Gust. Jaren later toen hij rond 1970 zelf docent werd aan de Rotterdamse Kunstacademie proefde hij het genoegen hier drastische veranderingen te kunnen afdwingen. „Het was zo'n verouderde benadering dat je maar met bepaalde materia len kunst kunt maken. Dat kun je immers met alles. Met steen en brons en hout ja, maar natuur lijk ook met proppen papier of met zandkorrels. Het gaat om het gevoel dat je er zelf in legt." Gust zocht al in de oorlog zijn eigen weg als kunstenaar. Zijn eerste tekeningen dateren uit 1942 en kort daarna ging hij beelden maken. Uit de brok stukken natuursteen van de bombardementen hakte hij zijn eerste beelden. Kort na de oor log werden ze bij galerie Van Zanten in Rotterdam ten toon gesteld. GustRomijn maakt beelden op het platte vlak. Zijn 'billboards' zijn te zien in de kunstroute langs de akkerranden in de polder van Bommenede bij Zonnemaire. Gust Romijn: „Ik word tachtig en dan vind ik het leuk om een feestje te vieren, meer is niet nodig."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 23