Tunnel in grote lijnen klaar Bewonderend gemompel klinkt vanonder 22 groene helmpjes Na drie kwartier hotsebotsen bijna in Zuid-Beveland Klaar voor een nieuwe uitdaging PSD-medewerkers maken budgetten dienstkleding op Laatste dwarsverbinding tussen tunnelbuizen geopend Derde viaduct tunnelweg in gebruik i 997 gepland tijdpad vrijdag 12 juli 2002 Hoor Ben Jansen TERNEUZEN - De ruwbouw van de Westerscheldetunnel is voltooid. Gisteren is de laatste dwarsverbinding tussen de twee tunnelbuizen geopend. Aan de constructie van de zes entwintig vluchtsluizen is bijna tweeënhalf jaar gewerkt. De aannemerscombinatie KMW heeft nu nog acht maan den de tijd de tunnel af te bou wen. Dit betekent dat op som mige onderdelen alle zeilen moeten worden bijgezet. Zo gaan de tunnelbouwers die be zig zijn met het aanbrengen van dehittewerende bekleding, de betonnen kozijnen rond de dwarsverbindingen en de hulp posten en het installatiewerk tijdens de bouwvakvakantie ge woon door. Dat geldt ook voor hun collega's die op Zuid-Beve land werken aan de noordelijke toerit en het tolplein. Barriers De afbouw in de tunnel zelf om vat verder het aanbrengen van betonnen barriers aan weerszij den van de weg en de installatie van ventilatoren, camera's en meetsystemen. Veel van die werkzaamheden moeten gelijk tijdig worden uitgevoerd. Daar bij moet ook rekening worden gehouden met het transport van materiaal en en vervoer van werknemers. „De logistiek daarvoor is een in gewikkeld proces, waarbij geen fouten mogen worden ge maakt", zegt KMW-directeur R. de Leeuw. „Het gaat erom ie dereen die daar een rol in speelt, goed bij de les te houden De Leeuw gaat ervan uit dat de tunnel in januari klaar is. Vol gens de huidige planning moet die maand de toplaag van het wegdek worden aangebracht. „Daarna hebben we nog de tijd om alle systemen uit te testen en de brandweer en andere hulp diensten te laten oefenen. De opening van de laatste dwarsverbinding betekent de afronding van het aspect dat de Westerscheldetunnel in tech nisch opzicht zo bijzonder De fluitiste Trudi Gunst uit 's Heer Arendskerke speelde bij de ople vering van de laatste vluchtweg. foto Peter Nicolai rust, opmerkelijk ruim oogt. Je moet wel heel veel tunnelvrees hebben om aan de onderdoor gang onder de Westerschelde een benauwd gevoel over te houden. Bij de eerste dwarsverbinding aan Zuid-Bevelandse door breekt muziek het gegons van machines. De fluitiste Trudi Gunst uit 's Heer Arendskerke is uitgenodigd om de oplevering van de laatste vluchtweg op te luisteren. Inderdaad, van dwarsverbinding naar dwars fluit is maar een kleine stap. Hoewel dat nauwelijks een aspect bij het ontwerp van de tunnel zal zijn geweest, is de akoestiek verrassend goed. Dat belooft wat voor de uitvoering van de opera The Lighthouse, die in het kader van het Zeeland Nazomer Festival in de tunnel wordt uitgevoerd. Alle dwarsverbindingen heb ben meisjesnamen gekregen. De 26ste draagt de naam Kay, naar de tweejarige dochter van Sas- kia Steenbakker, die in de keet van de NV Westerscheldetunnel in Ellewoutsdijk voor de koffie zorgt. De naam van Kay zal evenals die van de andere 25 naamgeefsters niet zichtbaar zijn voor gebruikers van de tun nel. Er komen geen naambord jes bij de dwarsverbindingen. Dat leidt maar af. door Ben Jansen TERNEUZEN - Dat valt tegen. Aan het eind van een tunnel hoort licht te gloren, maar op de plaats waar de Westerschelde tunnel op Zuid-Beveland aan komt, staat een schot. En de ventilatoren die erin zijn aange bracht om frisse lucht in de tun nel te brengen, zorgen nog voor een gemene tocht ook. Zo loopt een rit door de toekomstige ver binding onder de Westerschelde een beetje uit op een anticlimax. Maar wie aan de overkant wil zijn, moet nog even wachten. De spuitrobot,die met zijn draaiende arm de tunnelwand dagelijks van 11.000 vierkante meter hittewerende bekleding voorziet, heeft nog vele kilometers kale tunnelwand voor de boeg. foto Peter Nicolai maakte: werken op grote diepte, met hoge waterdruk in slappe bodem. Voor het graven van de verbin dingen tussen beide tunnelbui zen werd de Westerscheldebo- dem ter plekke weliswaar bevroren, maar het bleef toch werken in een per definitie on stabiel milieu. De Leeuw en technisch directeur J. Heijboer van de NV Westerscheldetunnel toonden zich gisteren dan ook verheugd dat dit onderdeel van de bouw achter de rug is. De dwarsverbindingen kosten in ruwbouw ongeveer 700.000 euro per stuk. Aanvankelijk was het de bedoeling dat om de 500 meter zo'n vluchtweg voor eventuele calamiteiten zou ko men. Na de brand in de Kanaal tunnel is besloten om de 250 meter een dwarsverbinding te maken. De komende maanden worden ze voorzien van schuif deuren, verlichting, luidspre kers, ventilatoren, een intercominstallatie en een licht krant. Die deuren gaan automa tisch open wanneer zich een brand of een andere ernstige ca lamiteit voordoet. De gebrui kers van de tunnel zullen naar verwachting weinig van het in terieur van de dwarsverbindin gen zien. Bij geen enkele tunnel in Neder land zijn dergelijke voorzienin gen ooit gebruikt. Het vergt drie kwartier hotse botsen in een busje om vanaf de Terneuzense kant van de tunnel Zuid-Beveland te bereiken. Nou ja, bijna te bereiken. Het provisorische wegdek zit vol uithollingen overdwars die de chauffeur tot een behoedzame snelheid dwingen. Bovendien moet hij regelmatig uitwijken voor obstakels in de vorm van steigers en hoogwerkers waarop tunnelbouwers bezig zijn de op hangingen voor verlichting en matrixborden bovenin de tun nel te bevestigen. De tunnel heeft een diameter van ruim tien meter. Dat is een doorsnede die ondanks de kari ge werkverlichting waarmee de lange buizen nu nog zijn uitge- Herre Weigl. foto Peter Nicolai door Ben Jansen TERNEUZEN - Herre Weigl is toe aan een nieuwe uitda ging. Drieënhalf jaar heeft de projectleider dwarsver bindingen bij de aannemerscombinatie KMW in Ter- neuzen gewerkt. Volgende week houdt hij het voor gezien. De constructie van de laatste vluchtweg in de Westerschelde is gereed. Voor hem zit het werk erop. Achternaam (zijn vader is Oostenrijker), woonplaats (het Duitse Essen) en werkgever (het Duitse bouwcon cern Holzmann) doen anders vermoeden, maar Weigl (41) heeft de Nederlandse nationaliteit. Ondergronds bouwen met behulp van vriestechnieken - de methode die is toegepast voor de aanleg van de 26 dwarsverbin dingen tussen de beide buizen van de Westerscheldetun nel is wél een Duitse specialiteit. Weigls vijftig man ster ke bouwploeg bestond dan ook voor het overgrote deel uit Duitsers: tien boorden de vrieslansen, tien regelden het vriesproces, twaalf freesden de bevroren bodem weg en twaalf bouwden er een betonnen sluis in. Dat is stevig aanpakken. Toch let Weigl bij de samen stelling van zo'n ploeg er nooit alleen op of de bouwwer kers wel hard kunnen werken. „Het is ook een kwestie van gevoel. Gevoel voor de vriestechniek en gevoel voor de risico's die er een rol bij spelen. Dat laatste is zeker van belang, want je bent uiteindelijk bezig te werken in slappe bodem die door bevriezing tijdelijk wordt vast gehouden." Weigl heeft bij het maken van de dwarsverbindingen het gevaar onderkend dat het werk te veel routine werd. „In het begin krijg je natuurlijk te maken met onverwachte problemen, waarvoor je oplossingen moet zien te beden ken. Maar na een stuk of tien loopt het allemaal wel en dan is het zaak te voorkomen dat de scherpte verdwijnt. Anders wordt er minder zorgvuldig gewerkt." Daarom zorgde hij ervoor dat bi j zijn ploeg voortdurend het besef leefde dat de kwaliteit van het werk steeds nauwgezet werd gecontroleerd. Met het oog op de zorgvuldigheid waarmee ondergrond se bouwprojecten dienen te worden uitgevoerd, was Weigl er ook niet zo'n voorstander van dat KMW haar werknemers een premie in het vooruitzicht stelde wan neer de opgelopen vertraging in de bouw van de tunnel zou kunnen worden ingelopen. „Ik heb de zaak af en toe bewust een beetje afgeremd en ervoor gezorgd dat de mensen in de ploeg hun rust namen. Veiligheid en kwali teit staan voorop. En kijk, dat heeft gewerkt. We hebben bij de bouw van de dwarsverbindingen nooit een onge luk gehad en er is er niet één lek." door Nadia Berkelder ELLEWOUTSDIJK - In rijen staan de mensen voor de bouw keet bij de bouwplaats van de Westerscheldetunnel in Elle woutsdijk. Ze komen voor een rondleiding. En dat was eigen lijk niet de bedoeling. Door een foutje is er een advertentie ver schenen waarin de excursies werden aangekondigd. Terwijl die tot september volgeboekt zitten. Voorlichter Hans Volkers is de beroerdste niet. Iedereen die zich meldt is welkom. „We mo gen maximaal twaalf mensen meenemen op het bouwterrein", zegt hij. Maar hij is bereid te smokkelen. Hij plant de groep voor de televisie, waarop een film te zien is over de bouw van de tunnel. Na de video geeft hij uitleg. Over de route van de tun nel, over de noodzaak om op verschillende plaatsen op ver schillende dieptes te boren en over het drijfvermogen van be ton. „Een betonnen buis heeft de neiging om te gaan drijven in het grondwater. Er zit heel veel lucht in de tunnel. Je kunt het vergelijken met een tuinslang. Als je die in het water gooit zinkt hij, als er lucht in zit, blijft hij drijven. We hebben boven de tunnel een deklaag nodig van minimaal de dikte van de tun neldiameter." Een bezoeker wil weten hoe het mogelijk is dat de boormachines precies op de juiste plek in Elle woutsdijk zijn uitgekomen. „Knap hè", glundert Volkers. Hij legt uit hoe de route van de machine is uitgestippeld. Door er een laserstraal op te mikken, kon de koers op de centimeter nauwkeurig worden bepaald. In de bochten van de tunnel zijn spiegeltjes geplaatst om de la serstraal om te buigen. „De boormachines hadden rondom vijftien centimeter ruimte in het caisson hier in Ellewoutsdijk. De bezoekers mompelen be wonderend. Uiteindelijk lopen er toch 22 groene helmpjes achter Volkers aan. Over een glad houten trap je gaat het over de dijk. Daar achter ligt een grote betonnen bak waarin de tunnel verborgen moet zijn. „Bij elkaar blijven", waar schuwt de gids. En niet voor niets. De bouwplaats aan de Zuid-Bevelandse kant van de tunnel is niet ingericht voor be zoek. Het groepje laveert dwars door de bouwactiviteiten heen. Het tunnelgat is omgeven door dijken. Geen overbodige luxe, legt Volkers uit. „Zonder die dijk loopt de hele polder vol als de Westerschelde leegloopt in de tunnel. Het verkeer moet straks over de dijk heen en gaat dan naar beneden de polder in.Via de toekomstige weg naar de tun nel loopt de groep op de twee ronde gaten af. Naast de weg ligt een hoop cement, de voor malige inhoud van het caisson. Dat is, eenmaal op zijn plaats, helemaal leeggegraven. Beneden aan de helling lijkt een groot gordijn te hangen. Bij na dere inspectie is het de bewape ning van het caisson. Die zit er nog in, zodat iemand niet per ongeluk de bouwput in rijdt. Achter het staal en de diepe put is de tunnel te zien. De lichtjes buigen langzaam naar rechts voor de eerste bocht. In de tun nel blijkt nog een klein extra tunneltje te zitten. Onder het wegdek is een ruimte waar alle kabels doorlopen. Eén kant van dit minitunneltje blijft leeg, zo dat het personeel er met een wa gentje langs kan rijden om on derhoudswerkzaamheden uit te voeren. Sommige bezoekers hadden gehoopt op een wande ling door de tunnel zelf, maar dat is niet mogelijk. In de bouw put wordt nog hard gewerkt. De belangstelling voor de rond leidingen is groot. De mogelijk heden zijn beperkt, want bezoe kers zijn maar één dag in de maand welkom. „Er is hier nu meer te zien dan aan de over kant", zegt Volkers. „Maar we zitten vol tot september. Er staan zelfs mensen reserve die gebeld willen worden als ande ren uitvallen.Een mevrouw uit 's Gravenpolder heeft al drie weken geleden een afspraak ge maakt. „Ik wilde het wel eens zien, het is toch in de buurt. We fietsen hier wel eens langs, maar vanaf de dijk daar, zie je er hele maal niets van." door Ben Jansen VLISSINGEN - De uniformpet begint weer in zwang te raken bij het personeel van de Provin ciale Stoomboot Diensten. Jarenlang is het hoofddeksel nauwelijks aangevraagd als on derdeel van het kledingpakket dat beschikbaar is voor de me dewerkers van het veerbedrijf De pet is uit de mode. Nu staat er weer regelmatig een op de aan- vraaglijstjes voor dienstkle ding. Niet om te dragen, veron derstellen Jeroen Wisse, budgethouder dienstkleding, en Peter Suurmond, medewerker verlof- en dienstkledingadmi- nistratie, maar om een gaaf ex emplaar te hebben wanneer de PSD volgend jaar stopt. De bootdienst heeft een uitge breid kledingassortiment voor de ongeveer 320 personeelsle den die zich in dienstkleding moeten steken. Er zijn colberts, pantalons, regenpakken, war me jassen, overalls, truien, sok ken en T-shirts. Voor vrouwen is de collectie onder meer voorzien van broekrokken en bandplooi- broeken. En er zijn natuurlijk hoofddeksels: de zwarte uni formpet, een bontmuts met oorwarmers voor winterse om standigheden en een witte base ballpet, geliefd bij personeel op de veerpleinen wanneer 's zo mers de zon aan de hemel brandt. Al die kleding is voorzien van het beeldmerk van de PSD. Dat is voorschrift van de belasting dienst: 72 vierkante centimeter van de dienstkleding die ie mand draagt, hoort met logo's als zodanig herkenbaar te zijn. Anders beschouwt de fiscus de verstrekking van kledingstuk ken door de werkgever als loon in natura, waarover belasting dient te worden betaald. Hoe het kledingpakket voor de individuele PSD-werknemer is samengesteld hangt af van de functie. Een stuurman heeft geen overall nodig en een mon teur in de werkplaats kan het zonder regenpak stellen. Iedere medewerker met dienstkleding heeft elk jaar een voor zijn of haar functie vastgesteld aantal punten beschikbaar die kunnen worden ingeruild voor nieuwe kledingstukken. Een uniform- colbert doet 400 punten, een overhemd 40 en een regenjas 325. Voor 10 punten is een paar sokken of een T-shirt beschik baar. Suurmond: „Met dat kle- dingbudget in punten moet ie dereen zien uit te komen. Of hij of zij nu zorgzaam met de dienstkleding omspringt of niet." De naderende opheffing van de PSD - medio maart volgend jaar vervangt de Westerscheldetun nel de veerverbinding tussen Midden-Zeeland en Zeeuws- Vlaanderen - betekent niet dat het veerbedrijf het zuinig aan doet met de dienstkleding. Nie mand hoeft het laatste drie kwart jaar door met versleten schoenen, rafelinge hemdsmou wen of een nauwelijks te her stellen winkelhaak in de broek. Wisse: „Dat hebben we al in een vroeg stadium afgesproken. De kledingbudgetten blijven tot het eind toe in stand en alle pun ten mogen worden opgemaakt." Daar maken de PSD-medewer kers ook volop gebruik van. Suurmond: „Iedereen is bezig zijn punten op te maken. Daar doen we ook niet kinderachtig over. We gaan niet controleren of iemand echt wel aan een nieuwe broek toe is. Alleen met iemand die tien truien komt ha len of vijftig T-shirts, hebben we wel even een goed gesprek." TERNEUZEN - Het viaduct in de Binnendijk bij Terneuzen over de tunnelweg is weer open voor het verkeer. Na het viaduct in de H. H. Dow- weg en het spoorwegviaduct is de verbinding tussen de Alten- astraat en de Goesseweg de derde overbrugging van het tunneltracé die voor het verkeer toegankelijk is. De voegover- gangen tussen het wegdek van het 35 meter lange en 4 meter brede viaduct (met een asfalt weg van 3,5 meter breed) en de aansluitende wegen moeten nog worden ingezaagd. Tijdens die werkzaamheden zal de over kluizing één a twee dagen afge sloten zijn, maar voordat dat ge beurd kan het viaduct al worden bereden. De bewapening is nog niet verwijderd, zodat niemand per ongeluk de bouwput in kan rijden. foto Wi I lem M ieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 15