Woonkolossen op schaal
Het tafereel is daar, waar je het ziet
PZC
Jazz-toppers op Walchers festival
Bands Unplugged
Competitie vooral
nieuw en onbekend
10
Kersentelers
mogen
spreeuwen
vangen
Werkstraf voor
heling cd's
Grote hoogte
lezers schrijven
Vernieuwing?
Bunkers
Medaille voor oceanoloog
kunst cultuur
Duo Gavotte
speelt in kerk
Brouwershaven
MIDDELBURG - Vijf kersente
lers in West-Zeeuws-Vlaande-
ren, wier complete kersenoogst
dreigt te worden opgegeten door
spreeuwen, mogen de vogels
vangen met vangkooien en slag
netten. Bestuursrechter mr T.
Damsteegt, die maandag tij
dens een zitting in Middelburg
de kersentelers en de provincie
over de kwestie hoorde, heeft
dat bepaald.
De provincie gaf de telers op
grond van een nog niet vastge
stelde Faunanota, alleen een
vergunning om de vogels in hun
vraatzucht te verstoren. De ker
sentelers, die in voorgaande ja
ren goede resultaten behaalden
met het wegvangen van spreeu
wen, kwamen uitleggen dat ver
storing niet helpt, en zelfs een
omgekeerd effect heeft. In een
onderzoek waarop de provincie
de nota baseerde, zijn de effec
ten van de vangmethoden die de
telers hanteerden, ook niet be
handeld.
In zijn uitspraak oordeelde de
bestuursrechter dat de onthef
fing zo moet worden gelezen dat
ook vangen met vangkooien en
slagnetten is toegestaan. Voor
enkele van de telers komt de be
slissing te laat. Hun percelen
worden al door zoveel spreeu
wen bezocht dat vangen onbe
gonnen werk is. Voor anderen
betekent de toewijzing van de
voorlopige voorziening de red
ding van de kersenoogst.
MIDDELBURG - De Middel
burgse politierechter J. Hop
mans heeft gisteren een 39-jari-
ge inwoner van Vlissingen voor
heling van cd 's conform de eis
veroordeeld tot tachtig uur
werkstraf.
Verdachte vertelde de cd's voor
een andere man te hebben ver
kocht. De opbrengst werd ge
deeld. Hij wist dat de cd's waren
gestolen. Het strafblad van de
Vlissingse junk vermeldt een
aantal vermogensdelicten. Hij
zei momenteel aan zijn versla
ving te werken.
woensdag 3 juli 2002
door Emile Calón
Wat zou het mooi zijn als in Bres-
kens en Vlissingen twee precies
dezelfde woontorens langs het water
van de Westerschelde zouden staan,
mijmert voorzitter H. van Hunnik van
de stichting Het Zeeuws Gezicht. Die
moderne Zuilen van Heracles zouden
dan een heuse Scheldepoort vormen,
zegt hij terwijl hij kijkt naar de ten
toonstelling Hoog Hoger Hoogst in de
Grote Kerk in Veere.
Hi] betreurt het dat het zover niet is ge
komen, dat er geen overleg is geweest.
„Een gemiste kans." Nu is aan de
noordkant van de monding van de Wes
terschelde de Sardijntoren te vinden.
En aan de zuidkant, als een moderne
apenrots, de Scaldistorens. Ze hebben
niets, maar dan ook niets gemeen met
elkaar. De Vlissingse toren vindt Van
Hunnik 'wel mooi'. Diplomatiek als hij
is laat hij zich niet echt uit over de
woontorens bij Breskens. Zijn binnen-
een model van het hoogste olieplatform
ter wereld, het torent een stukje boven
die torens uit. Het gevaarte is ook nog
eens vreselijk zwaar, het zakte bij
plaatsing in de Noordzee dan ook ruim
30 meter de zeebodem in. Het is dan ook
nooit meer weg te halen, aldus Hoek.
Voor eeuwig verankerd in de zeebodem.
Glimlachend vertelt hij dat de Brent
Spar, het olieplatform waar enkele ja
ren geleden veel om te doen was omdat
Shell het wilde afzinken, een minus
cuul torentje is vergeleken bij die mo
derne en reusachtige boorplatforms.
monds hummen maakt echter duidelijk
dat hij graag eens in debat zou gaan met
de architect van die torens.
In de Grote Kerk zijn tot en met 8 au
gustus tal van modellen van de meest
markante hoge gebouwen en construc
ties in de wereld te zien. Alle modellen
zijn uitgevoerd op schaal 1:3000. Op
deze wijze wordt duidelijk hoe de ge
bouwen zich ten opzichte van elkaar
verhouden. In één oogopslag wordt
duidelijk hoe hoog hoog is. Vooral ook
omdat de maker Harry Hoek een aantal
dieren heeft nagemaakt, eveneens op
schaal 1:3000. Zo staat een model van
een giraf naast het hoogste gebouw ter
wereld, de 452 meter hoge Petronas To
rens in Kuala Lumpur. Vooral door die
giraf wordt duidelijk welk een giganti
sche hoogte die Maleisische torens heb
ben. De Petronas Torens vormen niet
het grootste bouwwerk. Zo staat er ook
Modellen van onder andere de Sagrada Familia (Barcelona) en de T
(New York) zijn te zien in Veere. foto F
De twee torens van het World Trade
Center in New York staan ook onder de
vijftig meter hoge en stompe toren van
de Grote Kerk in Veere. Na de aansla
gen van 11 september vorig jaar heeft
Hoek lang moeten nadenken of hij de
modellen van de beide markante torens
niet moest verwij deren. Hij heeft het uit
een soort eerbetoon niet gedaan. Hij
wijst ook naar een gekanteld model van
de Titanic. Dat schip is ook opgenomen
in de expositie om te laten zien welke
gigantische afmetingen het had.
Het hoogste model, een goudkleurige
spits toelopende toren, is het nooit ge
bouwd. Het is een ontwerp van Frank
Lloyd Wright en moest precies één mijl
(1609 meter) hoog worden. Door zo
hoog te bouwen ontstaat er een vertica
le stad en blijft er ruimte om de begane
grond groen te houden, luidde zijn visie.
Het idee van verticale stad is verder uit
gewerkt door Sir Norman Foster met
zijn Millennium Toren voor de Baai van
Tokyo. Dertien jaar geleden kwam hij
met zijn plan voor deze 870 meter hoge
toren op de proppen. Door de economi
sche recessie is het plan nooit uitge
voerd.
Bescheiden
Recessies zitten wel meer torenbou
wers dwars. Zo was het aanvankelijk de
bedoeling om de toren van de Grote
Kerk in Veere 170 meter hoog te maken.
Tijdens de bouw bleek er onvoldoende
geld voorhanden zodat de toren nu een
bescheiden vijftig meter meet.
Op de tentoonstelling is nog een
Zeeuwse toren te zien: de tachtig meter
hoge Vlissingse Sardijntoren. Naast die
andere modellen een zeer bescheiden
gebouwtje. Van Hunnik vindt echter
dat tachtig meter voor Zeeland wel zo 'n
beetje de limiet is. Hoger hoeft voor
hem niet. En hij vindt ook dat er maxi
maal twee plaatsen in Zeeland zijn
waar echte hoogbouw kan: De Vlissing
se Boulevard en het Waterfront bij Ter-
neuzen. Op andere plaatsen moet de
geldingsdrang van projectontwikke
laars en architecten maar op een ande
re, meer laag bij de grondse manier,
vorm gegeven worden.
Hoek werkte vijf jaar aan de realisatie
van de tentoonstelling. Alle modellen
zijn van papier en vormen als het ware
samen een hoogbouwstad. Elk gebouw
is uitvoerig beschreven. Volgens Hoek
was dat soms nog een heel gepuzzel om
dat er vele maten in omloop zijn van
vooral oudere gebouwen.
De Grote Kerk is dagelijks geopend van
13.00 tot 17.00 uur.
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche
nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd
beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de
redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft.
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
Nu de heer Donner als toe
schouwer met de kwartetspe
lers bijna rond is voor een ont
werpprogramma voor de
komende jaren, moet mij het
volgende van het hart. Wie
kwartet speelt is pas winnaar
als hij de meeste kwartetten
heeft verzameld. In dit geval is
dit de heer Zalm, minister van
financiën in het tweede paarse
kabinet. De rest heeft het nakij
ken en wat voor de andere twee
partners ((CDA en LPF) als uit
gangspunt was vernieuwing, is
het niet anders geworden dan
een kabinet dat we gerust kun
nen noemen Paars-3! Alleen de
prijs die we met zijn allen moe
ten ophoesten in de komende ja
ren zal niet zuinig zijn! Maar ja,
van een kabinet waar de VVD
het voor het zeggen heeft, kan
men niet anders verwachten.
Dat er oproer in LPF ontstaat is
niet verwonderlijk, omdat de
kiezers op deze partij heel goed
doorhebben dat er niet veel van
de beloften over is gebleven. De
tweedracht is al gezaaid, aan de
ene kant de fractie met het nieu
we bestuur, aan de andere kant
de oprichters met het gedach-
tengoed van Pim. Misschien
komt er nóg wel eens onenigheid
als blijkt dat er geen draagvlak
is in de samenleving voor het
geen ons voorgeschoteld wordt.
J. Hoogstrate
K. Doormanstraat 14
Goes
Nu de bunkers weer in de be
langstelling staan (PZC, 29-6)
zou ik graag de volgende op
merking willen maken. Deze ge
stolde herinnering aan een
zwart verleden, werd gebouwd
als onderdeel van een muur, om
een demonisch systeem te be
schermen, vertegenwoordigd
door een leider, die paraat stond
met zijn zwart- en bruin geüni
formeerden om ieder recht en
mensenleven aan hun laars te
lappen. Daarvoor dienden bun
kers. Om mensenrechten buiten
de deur te houden. Als deze bun
kers alsnog worden vernietigd,
kan uit de puinhopen een monu
ment verrijzen met de namen
van alle Zeeuwse slachtoffers
erin gegraveerd, slachtoffers
van een wreed regiem, uniek in
de jongste historie.
C.A. van IJk
Maasstraat 16
Oost-Souburg
door Esme Soesman
YERSEKE - Directeur Carlo
Heip (56) van het Centrum voor
Estuariene en Mariene Oecolo-
gie in Yerseke heeft de Medaille
Prins Albert I ontvangen als
eerbetoon voor zijn hele loop
baan als oceanoloog.
De Vlaamse bioloog Heip is bij
zonder hoogleraar in Gent en
Groningen. Het centrum waar
hij directeur van is, maakt deel
uit van het Nederlands Instituut
voor Oecologisch Onderzoek
(NIOO-KNAW). Carlo Heip is
wereldwijd bekend om zijn on
derzoek naar de ecologie van de
meiofauna; bodemdiertjes van
ongeveer een milimeter groot.
In zijn functie van president van
het netwerk van Europese ma
riene onderzoekstations MARS,
vraagt hij aandacht voor de be
dreiging van de biodiversiteit in
zee en het stimuleren van onder
zoek daarnaar.
De medaille Prins Albert. I
wordt sinds 1947 jaarlijks uit
gereikt door het Franse Institut
Océanographique, dat begin
twintigste eeuw werd opgericht
door Prins Albert I van Monaco.
Eerder ontvingen onder ande
ren Cousteau en Bigelow deze
medaille.
door Ernst Jan Rozendaal
SLUIS - Wie een expositie van
Wim Vaarzon Morel bezoekt,
weet wat hij kan verwachten.
Het is dus geen verrassing dat in
de Raadskelder in Sluis voorna
melijk tekeningen en aquarel
len zijn te bezichtigen van paar
den en zeegezichten. Vaarzon
Morel verrast niet, wel roept hij
bewondering op.
Wim Vaarzon Morel stamt uit
een geslacht van schilders, van
wie een aantal geregeld vanuit
Veere Zeeland bestreek om op
locatie te werken. Zelf woonde
hij tijdens de oorlogsjaren in
Veere. In Middelburg maakte hij
de HBS af. Het schilderen en te
kenen moet hij zo 'n beet j e in het
bloed hebben gehad. Als hij als
klein j onget j e niet uit zijn woor
den kon komen, zei hij: 'Wacht
maar, ik teken het wel even.' In
en rond Veere ontstond Vaarzon
Morels liefde voor het land
schap, de zee, de luchten en de
schepen. Eerder was hij in de
omgeving van Amstelveen en bij
zijn oom in Noord-Holland al
verslingerd geraakt aan de die
ren op en rond de boerderij.
Op locatie
Van meet af aan heeft Vaarzon
Morel op locatie geschilderd.
Het tafereel is daar, waar je het
ziet. Vandaar dat hij 's morgens
in alle vroegte de paardenmark
ten afgaat, dat hij de paardenra
ces op Duïndigt bezoekt, dat hij
bij boeren in de stal gaat kijken
en dat hij aan de kust of op de
boot zit te werken.
De bewijzen zijn in Sluis te zien.
Als Vaarzon Morel in oost-indi-
sche inkt het uitladen van paar
den uit een trailer tekent.
beurt er echt iets. De onrustige
beweging van een paard dat
naar rechts uitwijkt, weet hij
haarscherp te treffen.
Zelf heeft hij daarover gezegd:
Voor mij is het paard een onuit
puttelijk onderwerp. Geen en
kel paard is hetzelfde, steeds
weer stuit je op een ander ka
rakter. Dat probeer ik dan ook
vooral in mijn werk te treffen.
Wat ik nog steeds erg interes
sant vind, is hun sociale gedrag.
Een paard gedraagt zich naar
gelang de omstandigheden al
tijd weer anders."
ge- Wim Vaarzon Morel: Eén paard op stal bij Mol.
door Ernst Jan Rozendaal
DOMBURG - De Sammy Ri-
mington All Stars, Captain
Gumbo, zanger/contrabassist
Henk Delaat en het trio Shine
zijn de toppers van Jazz by the
Sea. Het festival vindt dit jaar
plaats van 10 tot en met 15 sep
tember. In totaal worden zestig
concerten gegeven in alle plaat
sen langs de Walcherse kust.
Het hoofdprogramma van Jazz
by the Sea speelt zich nog steeds
af in Domburg, waar het festival
twaalf jaar geleden begon. Tra
ditionele onderdelen zijn de
kroegentocht, de streetparade
en openluchtconcerten op het
hoofdpodium voor het Badho-
tel. Een terugkerend onderdeel
is ook de jazzkerkdienst. Die
vindt dit jaar plaats in de Vlis
singse Sint Jacobskerk. Op de
afsluitende zondagmiddag
staan concerten gepland in
strandpaviljoens, boulevard
restaurants en cafés langs de
Walcherse kust.
Sammy Rimington
De hoofdacts zijn inmiddels be
kend. Sammy Rimington is een
van de beroemdste klarinettis-
ten en saxofonisten van de
jazzscene in New Orleans. Hij
heeft bijna tweehonderd elpees
en cd's op zijn naam staan en
speelde samen met onder ande
ren Red Allen, Chris Barber,
Doc Cheatham, Arvell Shaw en
George Lewis, allemaal belang
rijke muzikanten in de New Or-
leans-jazzstijl.
Naar Jazz by the Sea neemt Ri
mington als begeleiders onder
anderen-mee de pianist John Ri-
chardsen, bassist Ad van
Beerendonk, trombonist Philip
pe de Smet en zangeres Denise.
Zij leerde zingen in het kerk
koor in New Orleans, maakte
deel uit van de a capella groep
Black Voices en treedt vaak op
met John Richardson's Ginger
Pig Band. Bij het Northampton
Community Choir zingt zij gos
pels. bi 1995 trad zij in Rome op
voor de paus en een publiek van
250.000 mensen. Rimington en
zijn band spelen zowel zaterdag
14 september in Domburg als de
dag daarop in de jazzkerkdienst
in Vlissingen.
Henk Delaat is een zanger wiens
stem doet denken aan die van de
legendarische Chet Baker en
Nat King Cole. Hij speelt ook
contrabas. Met zijn eigen kwar
tet speelt hij jazzballads en op
zwepende, warmbloedige Bra
ziliaanse songs.
Trekzak
Captain Gumbo is de belang
rijkste cajun- en zydecoband
van Nederland. De groep speelt
behalve cajun- en zydecoklas-
siekers ook eigen nummers en
rhythm blues uit New Or
leans. Centraal instrument in de
muziek is de diatonische trek
zak, een kleine accordeon met
het volume van een kerkorgel.
Dat is het waarom. Minstens zo
belangrijk is het hoe. Vooral in
zijn aquarellen laat Vaarzon
Morel zien wat zijn grote kracht
is. Hij is sterk in het uitbeelden
van de karakteristieke houding
van paarden, maar nog bedre
vener in het vangen van de licht
val. Overigens zijn dat twee din
gen die niet los kunnen worden
gezien.
Prachtig is het licht in aquarel
len van paarden in de Camar-
que, van paarden onder een bla
derdek waardoor licht straalt en
(in oost-indische inkt) van een
glanzende paardenrug op de
paardenmarkt in Utrecht. Top
stuk is de aquarel 'Eén paard op
stal bij Mol' (een boerderij in
Waarde). In de stal valt een mi
nimum aan licht naar binnen,
maar juist dat is subliem uitge
beeld.
Licht en wolken
Ook licht- en wolkenpartijen
boven het water zijn een specia
liteit van Vaarzon Morel. Zowel
in zijn tekeningen als zijn aqua
rellen weet hij als geen ander te
werken met het wit dat hij uit
spaart. Daarmee creëert hij
licht en ruimte. De weinige
schilderijen die Vaarzon Morel
toont in Sluis - onder meer van
stokrozen, lelievelden en een
bloeiende appelboom - leggen
het duidelijk af tegen zijn aqua
rellen en tekeningen. Daarop
zijn de luchten juist dichtge
smeerd en heeft de uitbeelding
niet het spontane karakter van
het overige werk.
Expositie: Wim Vaarzon Morel,
schilderijen, aquarellen, teke
ningen, t/m 18 augustus in de
Raadskelder in Sluis, open za
t/m woe van 14-17 uur.
In de tuin van het Marie Tak van
Poortvliet Museum in Domburg
speelt op de zaterdagochtend
van het festival het Engelse trio
Shine.
Eerder was deze groep de re
velatie van het Hot Club de
France Festival in Wageningen.
Dat is het domein van de zigeu
nerjazz a la Django Reinhardt.
De BBC riep gitarist Tony
Oreshko van Shine vier jaar ge
leden uit tot jazzmusician of the
year. Ritmegitarist Keith
Chetwin is behalve een uitste
kende begeleider ook een prima
zanger.
Het volledige programma van
Jazz by the Sea is te vinden op
www.jazzbythesea.nl
door Ernst Jan Rozendaal
VLISSINGEN - De formule van
de Zeeuwse Unplugged Compe
titie is nog lang niet uitgewerkt.
Zondag begint in strandpavil
joen Panta Rhei in Vlissingen de
zevende editie van het evene
ment. Daarvoor hebben zich in
middels twintig bands of muzi
kanten ingeschreven. „Eén
bandje heeft al eens meege
daan", zegt organisator Willem
Jan Buijs. „De rest is allemaal
nieuw en onbekend."
Volgens Buijs heeft de Zeeuwse
Unplugged Competitie zijn
naam gevestigd in de Zeeuwse
popwereld. Vooral de opzet
spreekt popgroepen aan. Eerst
krijgen ze de gelegenheid zich
op zondagmiddag in Panta Rhei
voor publiek te presenteren.
Horen ze bij de tien bands die de
voorronde overleven, dan krij
gen ze de gelegenheid op te tre
den tijdens een finaleavond in
het Vlissingse Arsenaaltheater.
De uiteindelijke winnaar krijgt
twee dagen studiotij d om een
kwalitatief goede demo-cd op te
nemen en verdient bovendien
een plekje op het Sunburnfesti-
val van volgend jaar, het pop
festival dat Panta Rhei 's zomers
organiseert op het Vlissingse
Badstrand.
Buijs: „Vooral de mogelijkheid
om in het Arsenaal te spelen is
voor popgroepen interessant.
Aan de Unplugged Competitie
doeh prille bands mee die podi
umervaring willen opdoen. Als
ze dan op een van de weinige
echt mooie podia van Zeeland
terecht kunnen komen, is dat
natuurlijk aantrekkelijk. Op
een andere manier kom je daar
niet zomaar terecht."
Ook het publiek kent inmiddels
de Unplugged Competitie, hoe
wel Buijs op zondagmiddag
nooit te klagen heeft over aan
loop. „Voor het echt Panta Rhei-
publiek geldt meer 'als er maar
wat speelt' dan 'wat speelt er?'.
Je ziet wel dat zo'n Unplugged
Competitie ook een ander pub-
lieik trekt. Mensen die meeko
men met de bandjes."
De jurering tijdens de voorron
den op zondagmiddag gebeurt
door Buijs en zijn compaan
Ralph Wiessner. „We hebben al
lebei wat in de muziek gedaan.
Samen beoordelen we de bands
en daarbij letten we ook op reac- I
ties van het publiek. Pas aan het
eind van de rit bepalen we wie
naar de finale gaat. Dat kunnen 1
dus drie bands zijn die op één
middag hebben opgetreden en I
van een andere middag hele
maal niemand. We streven er- f
naar in de finale de tien beste
deelnemers van een seizoen te
hebben. Of negen of elf, afhan
kelijk van de kwaliteit." Tijdens
de finale in het Arsenaaltheater, I
die dit jaar plaatsvindt op vrij
dag 4 oktober, wordt een jury
samengesteld van mensen uit de
Zeeuwse popwereld.
Het woord 'unplugged' wordt in
de breedste zin van het woord
opgevat, aldus Buijs, wat bete- 1
kent dat in ieder geval niet op
elektrische gitaren wordt ge-
speeld en met keyboards of syn-
thesizers. „Verder kunnen de
bands zelf bepalen in hoeverre
ze de boel uitkleden. Natuurlijk
maak je een grotere kans op de
finale als je een drumstel ruilt
voor percussie, of de bas voor
een contrabas. Het leuke is dat
bands die unplugged spelen i
zich niet kunnen verstoppen
door een effectpedaal in te trap-
pen of het volume eens op te
schroeven. Je moet echt muziek j
maken."
De Zeeuwse Unplugged Competitie I
begint zondag met optredens van
Solof, Sjontol en 2BUB. Aanvang 17 f
uur. Daarna elke zondagmiddag in
juli en augustus.
BROUWERSHAVEN - Noortje I
van Middelkoop en Martin
Mans geven vrijdag 12 juli een
concert in de Sint Nicolaaskerk
in Brouwershaven.
Panfluitiste Van Middelkoop en j
organist Mans spelen al jaren
samen onder de naam Duo Ga- i
votte. Tijdens het concert wordt
behalve geestelijke en klassieke j
werken, ook Hollandse en Roe
meense volksmuziek gespeeld. I
Tevens staat hun nieuwe cd j
Kinderconcert volume 3 cen
traal. Het concert begint om
20.00 uur.