Woonkolossen op schaal Het tafereel is daar, waar je het ziet PZC Jazz-toppers op Walchers festival Bands Unplugged Competitie vooral nieuw en onbekend 10' Kersentelers mogen spreeuwen vangen Werkstraf voor heling cd's Grote hoogte lezers schrijven Vernieuwing? Bunkers Medaille voor oceanoloog kunst cultuur Duo Gavotte speelt in kerk Brouwershaven woensdag 3 juli 2002 MIDDELBURG - Vijf kersente lers in West-Zeeuws-Vlaande- ren, wier complete kersenoogst dreigt te worden opgegeten door spreeuwen, mogen de vogels vangen met vangkooien en slag netten. Bestuursrechter mr T. Damsteegt, die maandag tij dens een zitting in Middelburg de kersentelers en de provincie over de kwestie hoorde, heeft dat bepaald. De provincie gaf de telers op grond van een nog niet vastge stelde Faunanota, alleen een vergunning om de vogels in hun vraatzucht te verstoren. De ker sentelers, die in voorgaande ja ren goede resultaten behaalden met het wegvangen van spreeu wen, kwamen uitleggen dat ver storing niet helpt, en zelfs een omgekeerd effect heeft. In een onderzoek waarop de provincie de nota baseerde, zijn de effec ten van de vangmethoden die de telers hanteerden, ook niet be handeld. In zijn uitspraak oordeelde de bestuursrechter dat de onthef fing zo moet worden gelezen dat ook vangen met vangkooien en slagnetten is toegestaan. Voor enkele van de telers komt de be slissing te laat. Hun percelen worden al door zoveel spreeu wen bezocht dat vangen onbe gonnen werk is. Voor anderen betekent de toewijzing van de voorlopige voorziening de red ding van de kersenoogst. MIDDELBURG - De Middel burgse politierechter J. Hop mans heeft gisteren een 39-jari- ge inwoner van Vlissingen voor heling van cd 's conform de eis veroordeeld tot tachtig uur werkstraf. Verdachte vertelde de cd's voor een andere man te hebben ver kocht. De opbrengst werd ge deeld. Hij wist dat de cd's waren gestolen. Het strafblad van de Vlissingse junk vermeldt een aantal vermogensdelicten. Hij zei momenteel aan zijn versla ving te werken. door Emile Calon Wat zou het mooi zijn als in Bres- kens en Vlissingen twee precies dezelfde woontorens langs het water van de Westerschelde zouden staan, mijmert voorzitter H. van Hunnik van de stichting Het Zeeuws Gezicht. Die moderne Zuilen van Heracles zouden dan een heuse Sclieldepoort vormen, zegt hij terwijl hij kijkt naar de ten toonstelling Hoog Hoger Hoogst in de Grote Kerk in Veere. Hij betreurt het dat het zover niet is ge komen, dat er geen overleg is geweest. „Een gemiste kans." Nu is aan de noordkant van de monding van de Wes terschelde de Sardijntoren te vinden. En aan de zuidkant, als een moderne apenrots, de Scaldistorens. Ze hebben niets, maar dan ook niets gemeen met elkaar. De Vlissingse toren vindt Van Hunnik 'wel mooi'. Diplomatiek als hij is laat hij zich niet echt uit over de woontorens bij Breskens. Zijn binnen- een model van het hoogste olieplatform ter wereld, het torent een stukje boven die torens uit. Het gevaarte is ook nog eens vreselijk zwaar, het zakte bij plaatsing in de Noordzee dan ook ruim 30 meter de zeebodem in. Het is dan ook nooit meer weg te halen, aldus Hoek. Voor eeuwig verankerd in de zeebodem. Glimlachend vertelt hij dat de Brent. Spar, het olieplatform waar enkele ja ren geleden veel om te doen was omdat Shell het wilde afzinken, een minus cuul torentje is vergeleken bij die mo derne en reusachtige boorplatforms. monds hummen maakt echter duidelijk dat hij graag eens in debat zou gaan met de architect van die torens. In de Grote Kerk zijn tot en met 8 au gustus tal van modellen van de meest markante hoge gebouwen en construc ties in de wereld te zien. Alle modellen zijn uitgevoerd op schaal 1:3000. Op deze wijze wordt duidelijk hoe de ge bouwen zich ten opzichte van elkaar verhouden. In één oogopslag wordt duidelijk hoe hoog hoog is. Vooral ook omdat de maker Harry Hoek een aantal dieren heeft nagemaakt, eveneens op schaal 1:3000. Zo staat een model van een giraf naast het hoogste gebouw ter wereld, de 452 meter hoge Petronas To rens in Kuala Lumpur. Vooral door die giraf wordt duidelijk welk een giganti sche hoogte die Maleisische torens heb ben. De Petronas Torens vormen niet het grootste bouwwerk. Zo staat er ook Modellen van onder andere de Sagrada Familia (Barcelona) en de Twin Towers (New York) zijn te zien in Veere. foto Ru ben O reel De twee torens van het World Trade Center in New York staan ook onder de vijftig meter hoge en stompe toren van de Grote Kerk in Veere. Na de aansla gen van 11 september voiag jaar heeft Hoek lang moeten nadenken of hij de modellen van de beide markante torens niet moest verwijderen. Hij heeft het uit een soort eerbetoon niet gedaan. Hij wijst ook naar een gekanteld model van de Titanic. Dat schip is ook opgenomen in de expositie om te laten zien welke gigantische afmetingen het had. Het hoogste model, een goudkleurige spits toelopende toren, is het nooit ge bouwd. Het is een ontwerp van Frank Lloyd Wright en moest precies één mijl (1609 meter) hoog worden, Door zo hoog te bouwen ontstaat er een vertica le stad en blijft er ruimte om de begane grond groen te houden, luidde zijn visie. Het idee van verticale stad is verder uit gewerkt door Sir Norman Foster met zijn Millennium Toren voor de Baai van Tokyo. Dertien jaar geleden kwam hij met zijn plan voor deze 870 meter hoge toren op de proppen. Door de economi sche recessie is het plan nooit uitge voerd. Bescheiden Recessies zitten wel meer torenbou wers dwars. Zo was het aanvankelijk de bedoeling om de toren van de Grote Kerk in Veere 170 meter hoog te maken. Tijdens de bouw bleek er onvoldoende geld voorhanden zodat de toren nu een bescheiden vijftig meter meet. Op de tentoonstelling is nog een Zeeuwse toren te zien: de tachtig meter hoge Vlissingse Sardijntoren. Naast die andere modellen een zeer bescheiden gebouwtje. Van Hunnik vindt echter dat tachtig meter voor Zeeland wel zo'n beetje de limiet is. Hoger hoeft voor hem niet. En hij vindt ook dat er maxi maal twee plaatsen in Zeeland zijn waar echte hoogbouw kan: De Vlissing se Boulevard en het Waterfront bij Ter- neuzen. Op andere plaatsen moet de geldingsdrang van projectontwikke laars en architecten maar op een ande re, meer laag bij de grondse manier, vorm gegeven worden. Hoek werkte vijf jaar aan de realisatie van de tentoonstelling. Alle modellen zijn van papier en vormen als het ware samen een hoogbouwstad. Elk gebouw is uitvoerig beschreven. Volgens Hoek was dat soms nog een heel gepuzzel om dat er vele maten in omloop zijn van vooral oudere gebouwen. De Grote Kerk is dagelijks geopend van 13.00 tot 17.00 uur. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re- dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Nu de heer Donner als toe schouwer met de kwartetspe- lers bijna rond is voor een ont werpprogramma voor de komende jaren, moet mij het volgende van het hart. Wie kwartet speelt is pas winnaar als hij de meeste kwartetten heeft verzameld. In dit geval is dit de heer Zalm, minister van financiën in het tweede paarse kabinet. De rest heeft het nakij ken en wat voor de andere twee partners ((CDA en LPF) als uit gangspunt was vernieuwing, is het niet anders geworden dan een kabinet dat we gerust kun nen noemen Paars-3Alleen de prijs die we met zijn allen moe ten ophoesten in de komende j a- ren zal niet zuinig zijn! Maar ja, van een kabinet waar de WD het voor het zeggen heeft, kan men niet anders verwachten. Dat er oproer in LPF ontstaat is niet verwonderlijk, omdat de kiezers op deze partij heel goed doorhebben dat er niet veel van de beloften over is gebleven. De tweedracht is al gezaaid, aan de ene kant de fractie met het nieu we bestuur, aan de andere kant de oprichters met het geclach- tengoed van Pim. Misschien komt er nóg wel eens onenigheid als blijkt dat er geen draagvlak i is in de samenleving voor het- geen ons voorgeschoteld wordt. J. Hoogstrate K. Doormanstraat 14 j Goes Nu de bunkers weer in de be-1 langstelling staan (PZC, 29-6) zou ik graag de volgende op merking willen maken. Deze ge-1 stolde herinnering aan een zwart verleden, werd gebouwd i als onderdeel van een muur, om i een demonisch systeem te be- schermen, vertegenwoordigd door een leider, die paraat stond1 met zijn zwart- en bruin geuni- formeerden om ieder recht en mensenleven aan hun laars te' lappen. Daarvoor dienden bun kers. Om mensenrechten buiten de deur te houden. Als deze bun kers alsnog worden vernietigd., kan uit de p uinhopen een monu ment verrijzen met de namen j van alle Zeeuwse slachtoffers' erin gegraveerd, slachtoffers van een wreed regiem, uniek in f de jongste historie. C.A. van IJk Maasstraat 16 Oost-Souburg door Esme Soesman meiofauna; bodemdiertjes van ongeveer een milimeter groot. In zijn functie van president van het netwerk van Europese ma riene onderzoekstations MARS, vraagt hij aandacht voor de be dreiging van de biodiversiteit in zee en het stimuleren van onder- zoek daarnaar. De medaille Prins Albert I wordt sinds 1947 jaarlijks uit gereikt door het Franse Institut Océanographique, dat begin twintigste eeuw werd opgericht door Prins Albert I van Monaco. Eerder ontvingen onder ande ren Cousteau en Bigelow deze' medaille. YERSEKE - Directeur Carlo Heip (56) van het Centrum voor Estuariene en Mariene Oecolo- gie in Yerseke heeft de Medaille Prins Albert I ontvangen als eerbetoon voor zijn hele loop baan als oceanoloog. De Vlaamse bioloog Heip is bij zonder hoogleraar in Gent en Groningen. Het centrum waar hij directeur van is, maakt deel uit van het Nederlands Instituut voor Oecologisch Onderzoek (NIOO-KNAW). Carlo Heip is wereldwijd bekend om zijn on derzoek naar de ecologie van de door Ernst Jan Rozendaal SLUIS - Wie een expositie van Wim Vaarzon Morel bezoekt, weet wat hij kan verwachten. Het is dus geen verrassing dat in de Raadskelder in Sluis voorna melijk tekeningen en aquarel len zijn te bezichtigen van paar den en zeegezichten. Vaarzon Morel verrast niet, wel roept hij bewondering op. Wim Vaarzon Morel stamt uit een geslacht van schilders, van wie een aantal geregeld vanuit Veere Zeeland bestreek om op locatie te werken. Zelf woonde hij tijdens de oorlogsjaren in Veere. In Middelburg maakte hij de HBS af. Het schilderen en te kenen moet hij zo'n beetje in het bloed hebben gehad. Als hij als klein jongetje niet uit zijn woor den kon komen, zei hij: 'Wacht maar, ik teken het wel even.' In en rond Veere ontstond Vaarzon Morels liefde voor het land schap, de zee, de luchten en de schepen. Eerder was hij in de omgeving van Amstelveen en bij zijn oom in Noord-Holland al verslingerd geraakt aan de die ren op en rond de boerderij Op locatie Van meet af aan heeft Vaarzon Morel op locatie geschilderd. Het tafereel is daar, waar je het ziet. Vandaar dat hij 's morgens in alle vroegte de paardenmark ten afgaat, dat hij de paardenra ces op Duindigt bezoekt, dat hij bij boeren in de stal gaat kijken en dat hij aan de kust of op de boot zit te werken. De bewijzen zijn in Sluis te zien. Als Vaarzon Morel in oost-indi- sche inkt het uitladen van paar den uit een trailer tekent, ge beurt er echt iets. De onrustige beweging van een paard dat naar rechts uitwijkt, weet hij haarscherp te treffen. Zelf heeft hij daarover gezegd: ,Voor mij is het paard een onuit- puttelijk onderwerp. Geen en kel paard is hetzelfde, steeds weer stmt je op een ander ka rakter. Dat probeer ik dan ook vooral in mijn werk te treffen. Wat ik nog steeds erg interes sant vind, is hun sociale gedrag. Een paard gedraagt zich naar gelang de omstandigheden al tijd weer anders." Wim Vaarzon Morel: Eén paard op stal bij Mol. door Ernst Jan Rozendaal DOMBURG - De Sammy Ri- mington All Stars, Captain Gumbo, zanger/contrabassist Henk Delaat en het trio Shine zijn de toppers van Jazz by the Sea. Het festival vindt dit jaar plaats van 10 tot en met 15 sep tember. In totaal worden zestig concerten gegeven in alle plaat sen langs de Walcherse kust. Het hoofdprogramma van Jazz by the Sea speelt zich nog steeds af in Domburg, waar het festival twaalf jaar geleden begon. Tra ditionele onderdelen zijn de kroegentocht, de streetparade en openluchtconcerten op het hoofdpodium voor het Badho- Dat is het waarom. Minstens zo belangrijk is het hoe. Vooral in zijn aquarellen laat Vaarzon Morel zien wat zijn grote kracht is. Hij is sterk in het uitbeelden van de karakteristieke houding van paarden, maar nog bedre vener in het vangen van de licht val. Overigens zijn dat twee din gen die niet los kunnen worden gezien. Prachtig is het licht in aquarel len van paarden in de Camar- que, van paarden onder een bla derdek waardoor licht straalt en (in oost-indische inkt) van een glanzende paardenrug op de paardenmarkt in Utrecht. Top stuk is de aquarel 'Eén paard op stal bij Mol' (een boerderij in Waarde). In de stal valt een mi nimum aan licht naar binnen, maar juist dat is subliem uitge beeld. Licht en wolken Ook licht- en wolkenpartijen boven het water zijn een specia liteit van Vaarzon Morel. Zowel in zijn tekeningen-als zijn aqua rellen weet hij als geen ander te werken met het wit dat hij uit spaart. Daarmee creëert hij licht en ruimte. De weinige schilderijen die Vaarzon Morel toont in Sluis - onder meer van stokrozen, lelievelden en een bloeiende appelboom - leggen het duidelijk af tegen zijn aqua rellen en tekeningen. Daarop zijn de luchten juist dichtge smeerd en heeft de uitbeelding niet het spontane karakter van het overige werk. Expositie: Wim Vaarzon Morel, schilderijen, aquarellen, teke ningen, t/m 18 augustus in de Raadskelder in Sluis, open za t/m woe van 14-17 uur. tel. Een terugkerend onderdeel is ook de jazzkerkdienst. Die vindt dit jaar plaats in de Vlis singse Sint Jacobskerk. Op de afsluitende zondagmiddag staan concerten gepland in strandpaviljoens, boulevard restaurants en cafés langs de Walcherse kust. Sammy Rimington De hoofdacts zijn inmiddels be kend. Sammy Rimington is een van de beroemdste klarinettis ten en saxofonisten van de jazzscene in New Orleans. Hij heeft bijna tweehonderd elpees en cd's op zijn naam staan en speelde samen met onder ande ren Red Allen, Chris Barber, Doc Cheatham, Arvell Shaw en George Lewis, allemaal belang rijke muzikanten in de New Or- leans-jazzstijl. Naar Jazz by the Sea neemt Ri mington als begeleiders onder anderen mee de pianist John Ri- chardsen, bassist Ad van Beerendonk, trombonist Philip pe de Smet en zangeres Denise. Zij leerde zingen in het kerk koor in New Orleans, maakte deel uit van de a capella groep Black Voices en treedt vaak op met John Richardson's Ginger Pig Band. Bij het Northampton Community Choir zingt zij gos pels. In 1995 trad zij in Rome op voor de paus en een publiek van 250.000 mensen. Rimington en zijn band spelen zowel zaterdag 14 september in Domburg als de dag daarop in de jazzkerkdienst in Vlissingen. Henk Delaat is een zanger wiens stem doet denken aan die van de legendarische Chet Baker en Nat King Cole. Hij speelt ook contrabas. Met zijn eigen kwar tet speelt hij jazzballads en op zwepende, warmbloedige Bra ziliaanse songs. Trekzak Captain Gumbo is de belang rijkste cajun- en zydecoband van Nederland. De groep speelt behalve cajun- en zydecoklas- siekers ook eigen nummers en rhythm blues uit New Or leans. Centraal instrument in de muziek is de diatonische trek zak, een kleine accordeon met het volume van een kerkorgel. In de tuin van het Maiie Tak van Poortvliet Museum in Domburg speelt op de zaterdagochtend van het festival het Engelse trio Shine. Eerder was deze groep de re velatie van het Hot Club de France Festival in Wageningen. Dat is het domein van de zigeu nerjazz la Django Reinhardt. De BBC riep gitarist Tony Oreshko van Shine vier jaar ge leden uit tot jazzmusician of the year. Ritmegitarist Keith Chetwin is behalve een uitste kende begeleider ook een prima zanger. Het volledige programma van Jazz by the Sea is te vinden op www.jazzbythesea.nl door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - De formule van de Zeeuwse Unplugged Compe titie is nog lang niet uitgewerkt. Zondag begint in strandpavil joen Panta Rhei in Vlissingen de zevende editie van het evene ment. Daax-voor hebben zich in middels twintig bands of muzi kanten ingeschreven. „Eén bandje heeft al eens meege daan", zegt organisator Willem Jan Buijs. „De rest is allemaal nieuw en onbekend." Volgens Buijs heeft de Zeeuwse Unplugged Competitie zijn naam gevestigd in de Zeeuwse popwereld. Vooral de opzet spreekt popgroepen aan. Eerst krijgen ze de gelegenheid zich op zondagmiddag in Panta Rhei voor publiek te presenteren. Horen ze bij de tien bands die de voorronde overleven, dan krij gen ze de gelegenheid op te tre den tijdens een finaleavond in het Vlissingse Arsenaaltheater. De uiteindelijke winnaar krijgt twee dagen studiotij d om een kwalitatief goede demo-cd op te nemen en verdient bovendien een plekje op het Sunburnfesti- val van volgend jaar, het pop festival dat Panta Rhei 's zomers organiseert op het Vlissingse Badstrand. Buijs: „Vooral de mogelijkheid om in het Arsenaal te spelen is voor popgroepen interessant. Aan de Unplugged Competitie doen prille bands mee die podi umervaring willen opdoen. Als ze dan op een van de weinige echt mooie podia van Zeeland terecht kunnen komen, is dat natuurlijk aantrekkelijk. Op een andere manier kom je daar niet zomaar terecht." Ook het publiek kent inmiddels de Unplugged Competitie, hoe wel Buijs op zondagmiddag nooit te klagen heeft over aan loop. „Voor het echt Panta Rhei- publiek geldt meer 'als er maar wat speelt' dan 'wat speelt er?'. Je ziet wel dat zo'n Unplugged Competitie ook een ander pub- lieik trekt. Mensen die meeko men met de bandjes." De jurering tijdens de voorron den op zondagmiddag gebeurt door Buijs en zijn compaan Ralph Wiessner. „We hebben al lebei wat in de muziek gedaan. Samen beoordelen we de bands en daarbij letten we ook op reac ties van het publiek. Pas aan het I eind van de rit bepalen we wie naar de finale gaat. Dat kunnen dus drie bands zijn die op één middag hebben opgetreden en van een andere middag hele-1 maal niemand. We streven er naar in de finale de tien beste deelnemers van een seizoen te hebben. Of negen of elf, afhan- kelijk van de kwaliteit." Tijdens de finale in het Arsenaaltheater, die dit jaar plaatsvindt op vrij dag 4 oktober, wordt een jury samengesteld van mensen uit de Zeeuwse popwereld. Het woord 'unplugged' wordt in de breedste zin van het woord opgevat, aldus Buijs, wat bete- kent dat in ieder geval niet op elektrische gitaren wordt ge speeld en met keyboards of syn thesizers. „Verder kunnen de bands zelf bepalen in hoeverre ze de boel uitldeden. Natuurlijk maak je een grotere kans op de finale als je een drumstel ruilt voor percussie, of de bas voor; een contrabas. Het leuke is dat bands die unplugged spelen zich niet kunnen verstoppen door een effectpedaal in te trap pen of het volume eens op te' schroeven. Je moet echt muziek maken." De Zeeuwse Unplugged Competitie begint zondag met optredens vat Solof, Sjontol en 2BUB. Aanvang 11 j uur. Daarna elke zondagmiddag in juli en augustus. BROUWERSHAVEN - Noortje van Middelkoop en Martin Mans geven vrijdag 12 juli een concert in de Sint Nicolaaskerk in Brouwershaven. Panfluitiste Van Middelkoop en organist Mans spelen al jaren samen onder de naam Duo Ga votte. Tijdens het concert wordt behalve geestelijke en klassieke1 werken, ook Hollandse en Roe- meense volksmuziek gespeeld. Tevens staat hun nieuwe cd Kinderconcert volume 3 cen-l traal. Het concert begint om 20.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 10