Dorp biedt gouden kansen Met hart en ziel smijt ik mij erin PZC Kamper en Paternotte laten beelden bewegen ■KT Supermarkten merken niets van euro-stakingsdag Dichters dragen psalmen voor PJCHT [GELICHT 10 kunst cultuur Pleidooi voor natuurelement op boerenland Keverdag in Middelburg trendwatcher dinsdag 2 juli 2002 doorErnst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Vier dichters dragen zondag in De Drukkerij en de Nieuwe Kerk in Middel burg zelfgeschreven moderne psalmen voor. Maria van Daalen, Anton Ent, Anton Korteweg en Lloyd Haft zijn uitgenodigd door het City pastoraat van de Nieuwe Kerk, omdat alle zomeractiviteiten in het teken staan van psal men, Woensdag 11 juli begint in de Nieuwe Kerk een exposi tie over psalmen. De dichters dragen zowel in De Drukkerij als de Nieuwe Kerk voor. Het programma ziet er als volgt uit: De Drukkerij, 13 uur: inleiding dominee G.J. Smit en voordracht Van Daalen en Ent. Nieuwe Kerk, 14 uur: voor dracht Korteweg, Haft, dan om 15 uur weer een inleiding van Smit en voordrachten van Van Daalen en Ent. Om 16 uur dragen Korteweg en Haft weer voor in De Drukkerij De tentoonstelling Psss...Psal men duurt van 11 juli t/m 2 au gustus en is dagelijks geopend van 10.30 tot 17 uur, op zonda genvan 13 tot 17 uur. door Emile Calon Zeeland gaat een gouden toekomst tegemoet, zo belooft trendanalist Justien Marseille. Maar dan moet Zee land wel Zeeland blijven. Rust, ruimte en de eigen cultuur mogen niet verloren gaan. Dus geen nieuwe Mc-Donald's- vestigingen, maar wel restaurants waar bezoekers kunnen genieten van au thentieke streekgerechten. Geen geïmporteerde eenvormigheid maar behouden wat typisch Zeeuws is. Dat kan volgens Marseille behoorlijk lucratief zijn. Want mensen betalen graag veel voor een 'uniek' gevoel, zo benadrukt ze. Justien Marseille is een van de hippe trendwatchers van Nederland. Sinds een kleine tien jaar houdt ze zich bezig met het in kaart brengen van toekom stige veranderingen in markt en sa menleving. Sinds 1999 heeft ze haar ei gen bureau in Rotterdam, The Future Institute voor trendanalyse en concept ontwikkeling, dat zich gespecialiseerd heeft in toekomstig consumentenge drag. Ze heeft geen glazen bol, zo bena drukt ze. Wat ze vooral doet is kijken en vergelijken. HEINKENSZAND - De stich ting Het Zeeuwse Landschap (HZL) pleit voor het inrichten van Agrarische Natuurland schappen in delen van Zeeland. Het gaat om aanleg en onder houd van natuurelementen - zoals geriefhoutbosjes, drink- poelen en bomen - op land bouwgronden. Boeren moeten voor deze 'natuurproducten' een vergoeding krijgen. Directeur M. Hemminga van HZL wijst erop dat natuur in het cultuurlandschap vanouds aan wezig was. Door de schaalver groting en mechanisatie van de landbouw veranderde dat dras tisch en trad een 'verkaling' van het buitengebied op. Hij vindt dat de oude situatie waar moge lijk in ere hersteld moet worden. Dat is volgens Hemminga des te belangrijker, nu uitbreiding van grote natuurgebieden er niet in zit. Ruimte en geld daar voor ontbreken. Om een Agra risch Natuurlandschap te kun nen invoeren, moeten boeren wel de zekerheid krijgen dat ze voor een langere termijn kun nen rekenen op een vergoeding voor de natuur op hun land. Daarvoor is aanpassing van de regels voor agrarisch natuurbe heer nodig; de Europese Unie mag het niet bestempelen als verkapte inkomenssteun. Nuttig Het aanbrengen van meer na tuur in het buitengebied is in meerdere opzichten nuttig, stelt Hemmiga. De boer kan er zijn bedrijfsvoering mee verbeteren, planten en dieren krijgen meer en nieuwe kansen, er ontstaat een aantrekkelijker landschap waarin het voor mensen aange naam vertoeven is (wat ook voor plattelandstoerisme is meege nomen). Het voorstel voor de Agrarische Natuurlandschappen be schouwt de HZL-directeur niet als een alternatief voor inrich ting van Zeeland als Nationaal Landschap. Daarvan is in de Vijfde Nota voor de Ruimtelijke Ordening van minister Pronk sprake, maar het is zeer de vraag of een nieuwe regering daarmee door gaat. pagina 29: Houtwal en drinkput terug op akker door Raymond de Frel TERNEUZEN - De komst van de euro heeft volgens veel men sen de prijzen omhoog gedre ven. Daarom werd 1 juli uitge roepen tot Nationale Euro Stakingsdag. Een steekproef onder Zeeuwse winkeliers leert dat er van een kopersstaking in Zeeland niet of nauwelijks sprake was. Radio-deejay Boris van Zonne veld (Fresh FM) riep zijn luiste raars twee weken geleden op om als protest tegen de prijsstijgin gen de portemonnee één dag dicht te laten. Een e-mail-keten volgde, de Consumentenbond plaatste de oproep op zijn web site en ook de Socialistische Partij toonde bij monde van Ka merlid Arda Gerkens sympathie voor de actie. Uit onderzoek van de ING- groep blijkt dat de prijzen door de invoering van de euro in tien maanden tijd ruim één procent zijn gestegen. Supermarkten, restaurants, cafés en kappers worden als hoofdschuldigen ge zien. De Albert Heijn in Terneuzen had gisteren geen last van de eu ro-stakingsdag. „Ik vind deze actie sterk overtrokken", aldus bedrijfsleider J. Leunis. In de eerste maanden na de invoering van de euro dachten veel men sen dat alles goedkoper was ge worden. Ze vermenigvuldigden de euro-bedragen met twee en lieten de resterende tien procent maar zitten. Ze rekenden zich toen rijk. In ons geval is er ech ter helemaal niets veranderd. Wij hanteren bijvoorbeeld nog prijsstickers van vorig jaar. Daarop staat het bedrag in zo wel euro's als guldens. Veelmen- sen denken dat 'de winkeliers zomaar wat doen', maar dat is absoluut onzin." Bedrijfsleider I. Feitman van de Edah in Vlissingen vindt de ac tie ook enigszins overdreven. „De groente- en vleesprijzen zijn wel omhoog, maar dat heeft niets met de invoering van de euro te maken." Ook Feitman ondervond geen hinder van de kopersstaking. „Het is slecht weer en dat is natuurlijk altijd vervelend voor een winkel. Maar van de staking merken wij helemaal niets. Bijkomstigheid is dat het zomerseizoen van start is gegaan. We hebben van daag heel veel Duitse toeristen in de winkel gehad. Die waren volgens mij helemaal niet op de hoogte van de staking." Gelachen Ook Edah-collega A. de Bel uit Hulst merkte niets van de actie. „We hebben er vanochtend in de kantine nog eens hartelijk om gelachen. We hadden het net over cle kopersstaking en pre cies op dat moment werd er van wege de drukte gevraagd om twee extra kassa's te openen." PI. de Veth van de C1000 in Goes verbaasde zich zelfs over de drukte in zijn winkel. „Eristoch behoorlijk ruchtbaarheid gege ven aan deze actie, maar gek ge noeg merken wij er helemaal niets van. Onze omzet is gelijk aan andere maandagen." MIDDELBURG - De Markt in Middelburg staat zondag 14 juli vol met Kevers. Het Regioteam Zeeland van de Keverclub Ne derland houdt dan de inmiddels traditionele Zeeuwse Kever dag. De eerste luchtgekoelde Volks wagens worden vanaf 10 uur 's ochtends verwacht. De organi satie verwacht meer dan twee honderd wagens, variërend van bussen, Karmann Ghia's en buggy's.Op het 'ontmoetings terrein' op de Markt is de hele dag een onderdelenmarkt. Rond 13 uur vertrekken de deelne mers aan de rondrit vanaf de Markt. De tocht voert door het Walcherse landschap en duurt ongeveer een uur. De finish is ook weer op de Markt. door Ernstjan Rozendaal SINT ANNA TER MUIDEN - Schilderes Annie Matthijs uit Maldegem houdt niet van ge priegel. Hoewel op de expositie die gisteren is begonnen in het voormalige stadhuis van Sint Anna ter Muiden ook kleinere werken hangen, maakt zij het liefst schilderijen van minimaal één bij één meter. En niet te figu ratief of te gedetailleerd. „Ik wil mijn emotie kwijt kunnen." Matthijs vindt haar onderwer pen wel degelijk in de wereld om haar heen. Zij schildert wat zij zelf noemt impressies, voorna melijk van het landschap in ver schillende seizoenen. Lente en zomer hebben haar voorkeur, omdat ze een voorliefde heeft voor licht en kleur. Daarbij komt dat de weersgesteldheid haar humeur danig kan beïn vloeden. „De winter is me wat te somber." In Sint Anna ter Muiden is wel één van haar winterlandschap pen te zien. „Door de verf heb ik as uit de stoof gemengd. Het is geschilderd op jute. In het doek zit een gat. De boer van wie ik het kreeg zei: 'Er zit een gat in. Ik zal een andere voor u halen.' Maar dat was juist wat ik wilde. Het is een wat depressief tafe reel. Dat was niet één van mijn beste dagen dat ik dit maakte. Het is wel een mooi schilderij geworden. Zoals het weer invloed kan heb ben op Matthijs' gemoedstoe stand, kan het andersom ook zijn dat ze haar emoties van zich af moet schilderen. Twee jaar geleden overleed haar zoon aan de gevolgen van een verkeers ongeluk, nadat hij jaren in coma had gelegen. „Ik heb dat door het schilderen verwerkt. In mijn oeuvre is dat een periode ge weest. Het heeft zijn plaats ge kregen." Matthijs is zo betrokken bij haar schilderijen, dat het haar moeilijk valt daarvan afstand te In de Bewaerschole is een combinatie te zien van keramische objecten van Marion Kamper (links) en de schilderijen en linosnedes van Bernadette Paternotte. foto Dirk-Jan Gjeltema door Ali Pankow BURGH-HAAMSTEDE - Be weging is de gezamenlijke noe mer voor het zeer uiteenlopende werk van de beeldende kunste naressen Marion Kamper uit Wissenkerke en Bernadette Pa ternotte uit Zaandam. Beiden exposeren in De Bewaerschole in Burgh-Haamstede. Kamper toont haar keramische objecten en Paternotte is vertegenwoor digd met schilderijen en lino snedes. Het werk van Kamper nodigt uit tot aanraken. Zij construeert haar objecten zo dat ze kunnen bewegen en steeds een andere vorm kunnen aannemen. Ook Paternotte brengt graag bewe ging tot uitdrukking in haar schilderijen en linosnedes. Bi zons nemen een zeer prominente plek in haar werk in. Het zien van de film 'Dances with wol ves' bracht die fascinatie bij haar teweeg. Paternotte ver beeldt haar bisons meestal in een woeste vlucht, waarbij ze tevens hun oerkracht bena drukt. De dreunende cadans van een rennende kudde weet ze bijna voelbaar te maken. Haar keus of ze schildert, linosnedes of zeefdrukken maakt, is afhan kelijk van hetgeen zij wil bena drukken. De kop of een gedeelte van de huid van de bison abstra heert zij al schilderend met dik ke verf in slechts enkele kleuren. De beelden in grafische technie ken worden vooral bepaald door de ondergrond in aardetin- ten. Een opmerkelijk schilderij in Paternotte's collectie in De Bewaerschole is haar 'Bison Feestmaal'. Daarop blijkt de kracht van het dier volledig ge broken door de mens. Design Marion Kamper legde zich in haar kunstopleiding in het Duitse Krefeld vooral toe op in terieur en design. Zij woont sinds 1996 in Wissenkerke, waar ook haar atelier is geves tigd. Verrassend vormenspel en opmerkelijke kleurencombina ties zijn kenmerkend in haar werk. Haar keramische objec ten bestaan uit eenvoudige geo metrische basisvormen, waar ze zelf elementen aan toevoegt. Blikvanger in De Bewaerschole is een ob j eet van keramische ku bussen met rechthoekige pij lers, door rvs-buisjes met elkaar verbonden. Geen bezoeker die er zonder aan te raken aan voor bij kan gaan. „Dat is juist de be doeling, dat de toeschouwer zijn eigen compositie kan maken", zegt Kamper. Zij brengt al voor het bakken de kleuren aan op haar objecten. Het werken met deze zogeheten englobes geeft verrassende ef fecten. Uiteindelijk worden de kunstwerken gedeeltelijk ge glazuurd om het oorspronkelij ke karakter van het keramisch materiaal tot zijn recht te laten komen. Een aparte plek in deze exposi tie nemen de objecten van rood- bakkende klei in. Ook hierbij j streeft Kamper door middel van de combinatie met koper en staal naar beweging en verras-1 sende effectenEén van haar ob jecten wekt associaties op met een waterrad dat ronddraait in een spiegelend oppervlak van glanzend koper Verderop prij ken vergelijkbare combinaties, van roodbakkende klei met zwart glazuur, waarbij de kun- stenares zich duidelijk liet in spireren door de scheepvaart. Expositie Marion Kamper en Bernadette Paternotte in De Bewaerschole, Burgh-Haam stede t/m 20 juli. Open: di. t/m\ zat. van 13.30 tot 16.30 uur. Op verzoek van Proverko Bouwgroep 'scande' ze Zeeland. Haar verkennin gen maken haar enthousiast voor de re gio met die 'kleine en veilige' dorpen. Want het dorpsgevoel wordt volgens haar steeds belangrijker. Mensen wil len volgens haar weer bij een kleine ge meenschap horen. Niet voor niets pro beren stadsbestuurders hun nieuwe wij ken een wat dorps karakter te geven. Zeeland heeft dus gouden kansen zo lang de doipen maar dorpen blijven en het dorpskarakter niet te veel wordt aangetast. Marseille waarschuwt dan ook voor on gebreidelde uitbreidingsdrift, voor bouwen zonder te letten op het lande lijk karakter. Nieuwbouw mag van haar, maar dan moeten de nieuwe hui zen wel min of meer passen bij het oude. Ze voorziet dat Zeeland als een mag- Juist het authentieke van Zeeland zal mensen lokken, zegt trendwatcher Justien Marseille. foto Dirk-Jan Gjeltema neet zal werken op mensen die nu nog in de Randstad wonen en werken, vooral mensen die gaan voor de kwaliteit van het leven. De gemeenschapszin krijgt de over hand op het individualisme, voorziet ze. Niet dat het gedaan is met het indi vidualisme. Nee, in het geheel niet. Kijk maar naar bedrijven als Nike en Barbie. Die geven hun klanten de mogelijkheid om on-line hun eigen unieke Nike- schoen of eigen unieke Barbie-pop sa men te stellen. Op die manier komen de bedrijven tegemoet aan twee ogen schijnlijk tegengestelde wensen: beho ren tot de veilige massa en tegelijkertijd urdek zijn. Dat laatste is ook belangrijk voor allen die te maken hebben met de Zeeuwse woningbouw, aldus Marseille. De markt vraagt steeds meer een individu alistische benadering. De consument is niet op zoek naar het rijtjeshuis waar van er zestien in een dozijn gaan. De consument wenst te wonen in iets unieks. Al zijn het alleen maar unieke details, aldus de Rotterdamse trend watcher. Rust en vertraging worden ook belang rijker. Daar is behoefte aan, zo ziet ze. Ze wijst daarbij naar de Verenigde Sta ten, waar werknemers salaris inleveren om maar meer vrije tijd te hebben. En als Amerikanen geld inleveren, dan is er iets serieus aan de hand. We gaan minder doen, maar besteden er wel meer geld aan, vat ze de toekomst sa men. Woongroepen Ze voorspelt ook een opkomst van woongroepen. Daar moet in de bouw dus nu al rekening mee gehouden wor den. Die nieuwe woongroepen zullen volgens haar niets van doen hebben met de alternatieve woongroepen uit de ja ren zestig en zeventig. Mensen zoeken elkaar op om hun eigen dorpje te creë ren, hun eigen afgeschermde leefwe reld. Zo ontstaan er 'dorpjes' waar de bewo ners geen hinder hebben van bijvoor beeld tieners die rondscheuren op op gevoerde brommers, aldus Marseille. Dat soort woongemeenschappen kun nen volgens haar uitgroeien tot een soort besloten wijken, al dan niet voor zien van een slagboom over de oprij laan. Zulke wijken worden nu her en der zeer voorzichtig aangelegd voor de zeer rijken. Binnen niet al te lange tijd zullen ook de wat minder draagkrach- tigen dergelijke wijken wensen, voor ziet ze. Ze wijst daarbij naar de Ver enigde Staten waar vele jaren geleden Walt Disney deze markt al voorzag. In opdracht van hem werden speciale om muurde dorpen gebouwd met huizen die in niets van elkaar verschillen. Daar is het mooi, proper, veilig en knus. Want ook cle voortuinen aldaar zijn eenvor mig en zelfs de gordijnen zijn van de zelfde kleur en patroon. Zo erg zal het volgens haar in Neder land en Zeeland niet worden. Maar het zoeken naar een veilige plek om met een aantal eensgezinden te wonen, neemt wel toe. De individualistische gemeen schapszin wordt volgens haar groter en groter. Het zal haar dan ook niet verba zen als er ooit een plan ingediend wordt om een nieuw, klein, wat afgeschermd dorp in het Zeeuwse te bouwen om te voldoen aan die markt. doen. „Als anderen het willen kopen en in hun woning willen ophangen, dan kan ik er wel vre de mee hebben. Dan weet ik dat mijn schilderijen gekoesterd worden. Vaak ga ik ook kijken hoe ze hangen. Maar moeilijk vind ik het altijd, omdat ik mijn hart en ziel erin smijt. Het is geen seriewerk. Eerst loop ik lang over een schilderij te den ken, dan begin ik er aan, schets ik, schilder ik het over en lang zaamaan groeit het. Dan hoeft mijn man echt niet te roepen: 'Het eten is klaar', want ik kom toch niet. 's Anderendaags ben ik op. Dan is al mijn energie ver bruikt. Dan trek ik er vaak op uit. Om rust te vinden, maar ook om nieuwe inspiratie op te doen. Ik zeg wel eens: 'Ik leef voor de kunst en de natuur.' Vooral in deze Zeeuwse hoek kom ik graag. Ik doe hier ongelofelijk veel inspiratie op." Stemming De landschappen - of ze nu Zeeuws zijn of Afrikaans - ko men bij Matthijs nooit al te her kenbaar op het doek. Een hori zon is zichtbaar, de lichtval, of contouren van de begroeiing. Waar ze naar zoekt is de stem ming van een landschap, niet de precieze uitbeelding. „Afrika heeft iets mysterieus. Dat is wat ik in een schilderij wil vangen." Vaak neemt ze attributen mee om in haar schilderijen te ver werken, Zo is in een tafereel van Marokko gekleurd zand door de verf gemengd De as uit de stoof is als voorbeeld genoemd, een ander schilderij bevat stukjes textiel. „Alles wat zich rond mij bevindt, geef ik een tweede le ven." Matthijs beeldt ook figuren uit, voornamelijk in inkt- en pastel- Schilderes Annie Matthijs: „Ik zeg wel eens: 'Ik leef voor de kunst en de natuur'." tekeningen en op zeefdrukken. Net als de landschappen zijn ze geabstraheerd. Een serie teke ningen van naaktmodellen laat zien dat ze alle stappen tussen exacte uitbeelding en abstractie beheerst. „Het precieze beeld boeit me niet, maar je moet als kunstenaar wel weten hoe iets in elkaar zit. Anders abstraheer je niet, maar lever je knoeiwerk af." Expositie Annie Matthijs, t/m 16 ju li in het voormalig stadhuis Sint An na ter Muiden, dagelijks geopend van 14 tot 16 uur. foto Charles Strijd

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 42