Loodsen
testen
navigatie
Bodes dwars van de schans af
Assepoester op Dag van het Paard
Politieke groep eist
bijdrage traumaheli
Vlassersmonument
onthuld in Eede
Studie bewegingen
scheepvaart in
Zeeuwse wateren
11
Nieuw systeem
Zeven gewonden bij botsing
Directiewisseling Hydro Agri
Aanhouding na vernieling
Museum krijgt plaatsnaambord
Man mishandeld in Renesse
Mishandeling
geslaagd
Zeeuwse
Lasschool,
Middelburg
swb
door Ben Jansen
VLISSINGEN - Zeeuwse lood
sen gaan na de zomervakantie
een nieuw navigatiesysteem
uitproberen. Het gaat om een
geavanceerde toepassing van
het op satellieten gebaseerde
plaatsbepalingssysteem GPS,
dat koers, snelheid en positie
zeer exact weergeeft. Dat moet
loodsen in staat stellen heel
nauwkeurig te manoeuvreren
met diep stekende grote sche
pen.
Buiten Zeeland bestaat veel be
langstelling voor de ervaringen
die bij het Loodswezen in de
regio Scheldemonden worden
opgedaan met de twee zoge
noemde Qastor-loodsonder-
steuningssystemen. Het is de
bedoeling dat er op den duur
ook in Rotterdam, Amsterdam
en Antwerpen mee wordt ge
werkt.
Het Loodswezen in Zeeland
sprak de behoefte uit naar mak
kelijk mee te nemen, verfijnde
navigatieapparatuur naar aan
leiding van de komst van sche
pen met een steeds grotere diep
gang naar Vlissingen-Oost.
Sommige kolen- en schrootcar-
riers steken 16,5 meter diep en
moeten het soms stellen met
maar een halve meter water on
der de kiel. J. Waasdorp van het
Loodswezen:Dat betekent dat
een loods heel precies wil weten
waar hij zit. Die carriers moeten
naar de Kaloothaven in Vlissin
gen-Oost. Daarvoor moeten ze
een paar scherpe bochten ma
ken. Die haal je alleen maar met
de juiste draaisnelheid. Een
bochtaanwijzer is het instru
ment dat daarvoor de juiste in
formatie verstrekt. De ervaring
leert dat die op de brug van de
meeste schepen ontbreekt en als
zo'n instrument er wel is, is het
kapot. Daarom hebben de lood
sen die dit soort grote schepen
binnenbrengen behoefte aan
een draagbare bochtaanwijzer.
Ook voor het afmeren van tan
kers aan de Total-steiger bij
Borssele wilden loodsen beter
inzicht in koers en snelheid van
schepen. Het Qastor-systeem
bestaat uit een draagbare pc
met twee GPS-ontvangers die
op de uiteinden van de brug-
vleugels aan weerszijden van
een schip worden geplaatst. Het
geheel is in een rugzakje mee te
nemen. De GPS-ontvangers
vangen niet alleen de signalen
van een aantal satellieten op,
maar ook van een extra baken
dat op een vaste plaats in het ha
vengebied staat uitgesteld.
Dankzij deze combinatie van
signaleren kan de loods op zijn
beeldscherm tot op de decime
ter elke verplaatsing van het
schip volgen, van boeg tot ach
terschip. Het systeem verstrekt
informatie over de koers tot op
0,1 graden en over de snelheid
tot 0,01 knopen. De positie van
het schip wordt gerelateerd aan
een digitale zeekaart. Een vol
gende stap is dat online infor
matie over tij, waterstand en
golfhoogte beschikbaar komt.
Verwachtingen
Volgens Waasdorp zijn de ver
wachtingen bij de loodsen die
grote, diepstekende schepen be
geleiden, zeer hooggespannen.
,,Er zijn 24 loodsen die op dit
soort schepen werken. Wanneer
je die bij elkaar hebt, levert dat
vaak 36 meningen op. Bij de pre
sentaties die we tot nu toe heb
ben gehad, was iedereen en
thousiast. Dus dat wil wel wat
zeggen."
TERNEUZEN - Zeven mensen zijn afgelopen zaterdagmid
dag gewond geraakt bij een kop-staartbotsing op de Kenne-
dylaan in Temeuzen. Een 31-jarige automobilist uit de ge
meente Sas van Gent stond rond half vier stil om linksaf te
slaan; een 25-jarige automobilist uit Sas van Gent zag te laat
dat zijn voorganger stil stond en botste er achterop.
Door de aanrijding kwamen er onderdelen van de auto's op de
voorruit van de auto van een 46-jarige vrouw uit de gemeente
Temeuzen, die net passeerde uit tegenovergestelde richting.
De zeven gewonden, in leeftijden uiteenlopend van 1 tot 32
jaar, zijn met diverse verwondingen naar het ziekenhuis ge
bracht.
SLUISKIL - De 53-jarige Fransman Frangois Servantie volgt
vandaag maandag 1 juli Jan Duerloo op als algemeen direc
teur van kunstmestfabriek Hydro Agri in Sluiskil. Duerloo is
benoemd tot Business Unit Manager Mediterranean van het
Noorse moederbedrijf.
Duerloo gaat zich vanuit Brussel en Milaan richten op de
kunstmestmarkten in Portugal, Spanje, Italië, Griekenland,
Turkije, Egypte en Algerije. De Belg was sinds 1994 algemeen
directeur van Hydro Agri in Sluiskil.
Servantie is sinds 1992 als algemeen directeur eindverant
woordelijk geweest voor de ammoniak- en ureumproductie
van Hydro Agri in Le Havre.
RENESSE - In de Lindenlaan in Renesse is zaterdag vroeg in
de morgen een Poolse man van 23 jaar aangehouden nadat hij
vernielingen had aangericht. De man had te diep in het glaas
je gekeken, waarna hij zich verschanste in een schuurtje aan
de Lindenlaan. Rond vijf uur 's ochtends werd hij door de ei
genaar betrapt, die hem van zijn tei'rein afwerkte. De 23-jari-
ge man ging op weg richting de Oude Moolweg, maar stapte
halverwege in een auto, die daar niet afgesloten door de kran
tenbezorger tijdelijk was achtergelaten. Deze heeft de dron
ken man in zijn auto vastgehouden, totdat de politie arriveer
de om hem mee te nemen naar het bureau.
OOSTBURG - Het oorlogsmuseum Switchback in Oostburg
kreeg zaterdag van J. Nolthenius uit het Noord-Hollandse
Wij denes het originele toegangsbord van Aardenburg uit de
Tweede Wereldoorlog cadeau. Het bord draagt nog duidelijk
de sporen van de oorlog: verschillende kogelgaten. De vader
van de schenker was tijdens de oorlogsjaren dominee in Aar
denburg. Hij was tevens de eindverantwoordelijke bij de
Hulpactie van het Rode Kruis (Hark).
Nolthenius was al enige tijd op zoek naar een goede plek voor
het toegangsbord. Door contacten met de Heemkundige
Kring West-Zeeuws-Vlaanderen kwam hij terecht bij
Switchback.
RENESSE - Een 21-jarige man uit Werkendam is zaterdag
nacht tussen half twee en kwart voor twee mishandeld in een
horecagelegenheid in Renesse. De onbekende dader gooide
het slachtoffer na een korte woordenwisseling een glas in het
gezicht. De Werkendammer hield aan de mishandeling snij-
wonden in het gezicht over en moest zich laten behandelen
door een arts; hij had dertig hechtingen nodig.
maandag 1 juli 2002
Belgische stuntruiters lieten het publiek in Vrouwenpolder versteld staan. foto Ruben Oreel
door Miriam van den Broek
VROUWENPOLDER - In middeleeuws uit
ziende kleding rijden achtentwintig ruiters
van manege de Eendracht uit Vrouwenpol
der de piste op. Twee aan twee draven ze
langs de vele honderden bezoekers van de
Zeeuwse Dag van het Paard in Vrouwenpol
der. Ze brengen het sprookje Assepoester,
vertelt de speaker.
Het jaarlijkse paardenevenement, dat za
terdag voor de 33-ste keer werd gehouden,
is in de eerste plaats een wedstrijd. Pony's,
Haflingers, Nederlandse trekpaarden,
Fjorden en Friezen werden gekeurd. Ook
waren er spring- en menwedstrijden. Tus
sen de wedstrijden door werd het publiek
getrakteerd op demonstraties en spectacu
laire shows.
Figuren
Bij de show van manege de Eendracht ko
men de toeschouwers ogen te kort. Wie naar
de achtentwintig verschillende kostuums
probeert te kijken, mist de figuren die wor
den gereden. Zonder zichtbare fouten lopen
de paarden van elkaar weg, naar elkaar toe
en door elkaar heen om uiteindelijk feilloos
naast elkaar uit te komen.
Hoe divers de onderdelen van de Zeeuwse
dag van het paard zijn, wordt duidelijk als
na dit sierlijke optreden de dubbelspannen
met trekpaarden het terrein op denderen.
De robuuste paarden en houten boerenwa
gens doen de grond trillen,Ik hoop dat ik er
bovenuit kom met mijn stem", roept de
speaker die de wedstrijd verslaat.
Eén van de hoogtepunten van de dag is het
optreden van de Belgium Stuntrijders uit
Hasselt. ,,Het is niet altijd evident om paar
den door het vuur te laten lopen", zegt de
presentator, die net als de stuntrijders in
western-kleding is gestoken. Van paarden
die over een beetje vuur springen, kijkt een
beetje ruiter niet meer op. Maar als het stro
wordt aangestoken en er vlammen ontstaan
van drie meter hoog, wordt het stil in het pu
bliek. Dan sporen de ruiters van het stunt
team hun paarden joelend en fluitend aan
en racen ze in volle vaart succesvol door het
vuur.
Dat ze niet alleen veel durven, maar ook veel
kunnen, wordt duidelijk in het vervolg van
hun show. Terwijl ze in volle galop de piste
rond rijden, glijden de ruiters aan één kant
van het zadel af, zetten zich met twee benen
op de grond weer af en herhalen de stunt aan
de andere kant van het paard. Ook hangen
ze horizontaal naast hun paard en doen ze in
volle vaart een handstand op het zadel. Voor
achterstevoren galopperen draaien ze even
min hun handen om.
Voor dood
Dan lopen twee ruiters, met de paarden
naast zich, rustig naar het midden van het
veld. De mannen van het stuntteam dirige
ren hun paarden op hun knieën en laten ze
dan als voor dood op hun zij op de grond lig
gen. De dieren verroeren geen spier. Zelfs
niet als de ruiters op de flanken van de paar
den gaan staan en er daarna een handstand
op doen.
Dat ze werkelijk alles met hun dieren kun
nen doen, wordt bewezen als één van de rui
ters daarna de benen van het nog liggende
paard vastpakt en het dier op zijn rug rolt.
Als een hond blijft het paard met de benen
open, op zijn rug liggen. Bezoekers zijn on
der de indruk. ,,Dat is nog wat voor bij ons",
wordt tegen elkaar gezegd. „Makkelijker
kan je een paard niet hebben.
pagina 20: spektakel en topprestaties
WBmBBBBSBBBBBBBSm
Een van de deelnemers aan het tobbedansen in Middelburg neemt een duik naar de bel.
foto Ruben Oreel
door Harold de Puysseleijr
TERNEUZEN - De nieuwe ge
meente Temeuzen moet finan
cieel bijdragen aan de trauma
helikopter die vanuit Brugge bij
ernstige ongevallen in Zeeuws-
Vlaanderen medische hulp ver
leent.
De politieke groepering Ge
meentebelangen Kanaalzone
schrijft dat aan de stuurgroep
Herindeling, die in het leven is
geroepen om de fusie tussen de
gemeenten Axel, Sas van Gent
en Terneuzen voor te bereiden.
De stuurgroep bestaat uit de
drie colleges van burgemeester
en wethouders. Gemeentebe
langen is de nieuwe politieke
groep die is ontstaan door de sa
menvoeging van Gemeentebe
langen Groot Sas (GGS) en
Gemeentebelangen Axel en
waarbij inmiddels ook het oud-
WD-gemeenteraadslid in Ter-
neuzen A. Stoffels zich heeft
aangesloten.
De subsidiëring van de trauma
helikopter van het Instituut
voor Medische Dringende
door Frank Gijsel
EEDE - Het grensdorp Eede
heeft zijn vlassersmonument.
Tijdens de internationale vlas
dag werd gisteren de originele
steen van de oprichting van de
eerste vlasroterij in 1949 ont
huld; op de steen staan de na
men van de eerste vlassers.
Het bestuurslid van het eerste
uur R Melens verrichte de ont
hulling op het Dorpsplein sa
men met burgemeester
B. Straatsma van Sluis-Aar
denburg. Dorpsraadvoorzitter
J. Rootsaert vertelde in zijn toe
spraak dat de dorpsraad met dit
monument, de herinnering aan
het vlasdorp Eede in stand wil
houden. Hij nam de aanwezigen
mee terug in de tijd door enkele
fragmenten uit de notulen uit
het oprichtingsjaar voor te le
zen.
Demonstraties
Het talrijk opgekomen publiek
kreeg al vanaf 's morgens door
middel van verschillende de
monstraties te zien hoe het er
Hulpverlening uit Brugge is
enige tijd geleden al aange
zwengeld door GGS-gemeen-
teraadslid M. Hemelsoet. Die
was na een ontmoeting met..een
van de leiders van het Brugse
instituut tot de ontdekking ge
komen dat alleen de gemeente
Axel van de drie kanaalzonege
meenten financiële steun geeft
aan de inzet van de helikopter.
Gezien de inzet van de trauma
heli in Zeeuws-Vlaanderen,
vindt Gemeentebelangen Ka
naalzone het op zijn plaats dat
de nieuwe gemeente Terneuzen
dat na de fusie van de drie ge
meenten per 1 januari komend
jaar ook geld bijdraagt aan het
instituut.
Gemeentebelangen Kanaalzo
ne vraagt daar met de brief aan
de stuurgroep nog eens extra
aandacht voor. Wethouder
E. Spuesens van de gemeente
Sas van Gent heeft eerder al aan
de Sasse gemeenteraad toege
zegd, dat het college van deze
gemeente de subsidiëring van
de traumahelikopter wil be
spreken met de beide andere ge
meentelijke colleges.
destijds aan toe ging in die nij
verheid. Naast oude ambachten
en demonstraties waren de oude
werktuigen van stal gehaald.
Bezoekers vergaapten zich aan
de Stationaire Lister Motoren
van A. Paridaen uit Sint Kruis.
Ze dienden zeventig jaar gele
den als krachtbron voor vlas
sers- en landbouwbedrijven in
de streek.
De Lichtaartse Kloppers gaven
een daverende dorsvlegelshow;
uitgedost met blauwe kiel en ro
de zakdoek demonstreerden ze
hoe in een ver verleden werd ge
dorst. De dames lieten zien hoe
met strowerk oude oogstsymbo-
len werden gemaakt.
In de Hof van Eede werd in een
fototentoonstelling een beeld
geschetst van de bewerking van
het vlas. Veel oud-werknemers
en vlassers en inwoners uit Eede
namen gedurende de dag een
kijkje.
Aan het eind van de middag
toonde voorzitter Rootsaert
zich tevreden. „Op zoveel be
zoekers hadden we niet gere
kend. Het is een groot succes ge
worden."
door Miriam van den Broek
MIDDELBURG - De gemeente-
bodes Jan Marinissen en Lia
Slegtenhorst uit Middelburg
hebben het tobbedansen van Te
land, ter zee en in de lucht niet
gewonnen. Sterker nog, ze heb
ben de bel niet eens bereikt. Bij
na zijwaarts gingen ze de schans
af en met een smak kwamen ze
in de Middelburgse binnen
gracht terecht. „Maar het was
de moeite waard", aldus Jan.
Duizenden mensen woonden de
opnames van het TROS tv-pro-
gramma zaterdag bij. Rijen dik
stonden ze opgesteld tussen de
Stadsschuur en de Londense-
kaai. Ook bij het belastingkan
toor en de rechtbank was het
dringen om iets van het spekta
kel te kunnen zien. De aanhang
van deelnemers die vaker aan
het programma meededen, kon
zonder moeite uit het publiek
worden geplukt. Zij waren her
kenbaar aan de meegebrachte
klapstoeltjes, koelboxen, span
doeken en vlaggen.
Het bruggetje bij het belasting
kantoor, dat niet is berekend op
zoveel mensen, was voor de ge
legenheid afgesloten. Om niets
van de opnames te hoeven mis
sen, hadden veel kinderen een
plekje gevonden onder de brug.
Daar zaten ze op de kademuur,
hun benen bengelend over de
rand. Ook op de stalen construc
tie onder de brug, op het dak van
de loodsen op het SAS-terrein
en in dakgoten van de huizen
aan de Turfkaai - waar het podi
um stond - hadden zich toe
schouwers verschanst.
Zo snel als de deelnemers op te
levisie achter elkaar de schans
af gaan, zo langzaam ging het in
werkelijkheid. Tussen de deel
nemers door was de crew zeker
tien minuten bezig met het op
vissen van de tobbe, het inzepen
van de schans en het gereed zet
ten van de volgende kandidaat.
Slechts een enkele keer kon het
publiek horen hoe presentator
Bert Kuizenga de deelnemers
interviewde. De rest van de tijd
was er muziek op een bandje te
horen of zette een muziekkorps
een vrolijk deuntje in.
Slakkengang
Maar het publiek had geduld.
En dat werd rijkelijk beloond
als een deelnemer met een flinke
plons het water bereikte. Hoe
groter de klap, hoe harder het
applaus. Toch was het niet al
leen leedvermaak waarvoor het
publiek kwam. Deelnemers met
een supersnelle tijd konden re
kenen op een gemeend applaus.
En toen een deelnemer het wel
iswaar droog leek te houden
maar met een slakkengang rich
ting bel dreef, riep een omstan
der gespannen: „Schiet nou
opspring dan wat j e
Tegen half vier waren de Mid
delburgse bodes aan de beurt.
„Bang waren we niet toen we
eenmaal bovenaan de schans
stonden", zei Jan Marinissen na
afloop. „Maar je kijkt er op zo'n
moment toch heel anders tegen
aan. Bert vroeg eerst aan mij
wat de bodebus, de naam van
onze tobbe, betekende. Daarna
vroeg hij aan Lia wie die andere
mensen op de tobbe waren. We
hadden foto's van onze collega's
die niet mee durfden te doen, op
de zijkant geplakt. Daarna was
het dan zover."
Al op de schans draaide de tob
be. „We kwamen scheef op het
water", vertelde Jan. „Dat was
een behoorlijke klap. We heb
ben ons niet bezeerd of zo. Maar
van de vragen die Nance ons be
neden stelde, weet ik niks meer.
Dat is allemaal langs me heen
gegaan. Toch was het heel leuk."
De uitzending verschijnt vrij
dag 16 augustus op televisie.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Rijkswater
staat stelt een onderzoek in naar
de scheepvaartbewegingen op
de Zeeuwse wateren. Aan de
hand van de resultaten wil wa
terstaat bekijken hoe de repara
tie van sluizen op de Noord -
Zuid-route tussen Rotterdam
en België het beste kan worden
uitgevoerd.
Worden verschillende sluizen
op die route tegelijkertijd on
derhanden genomen, dan kan
dat het aantal stremmingen be
perken. Het voorstel om de aan
pak van reparaties aan de slui
zen op een nieuwe leest te
schoeien is afkomstig van de re
gio Zeeland van schippersver
eniging Koninklijke Schutte-
vaer. Regiovertegenwoordiger
J. de Vries: „Ongeacht de uit
komst van het onderzoek heb
ben wij gepleit voor een proef
met zogenoemde routestrem
mingen, dus werkzaamheden
op hetzelfde moment aan ver
schillende sluizen op het traject
Hans weert-Krammersluizen
Het houdt in dat, als de sluis in
Hansweert in verband met
werkzaamheden is gestremd, er
op hetzelfde moment aan de
Krammersluizen wordt ge
werkt. Schepen op deze route
worden dan twee keer achter el
kaar geconfronteerd met opont
houd, maar de stremmingen
worden wel korter."
Het hoofd van de dienstkring
Schelde-Rijn van Rijkswater
staat Zeeland bekijkt of de
proef haalbaar is.
Waterstaat en Schuttevaer heb
ben ook een nieuw waarschu
wingssysteem voor stremmin
gen bedacht. Veel schippers
blijken, ondanks alle mogelijke
berichtgeving vooraf, vaak niet
VLISSINGEN - Een 43-jarige
man uit Dordrecht is zaterdag
nacht op de Nieuwedijk in Vlis-
singen mishandeld door twee
onbekend gebleven mannen.
Het slachtoffer zat op een bank
je op de Nieuwedijk toen hij
zonder aanleiding werd ge
schopt en geslagen door twee
mannen. Zijn bril werd afge
pakt en gebroken. De man hield
aan de mishandeling schaaf
wonden, een hoofdwond en een
gebroken arm over.
op de hoogte van de stremming
van sluizen of vaarwegen. Bin
nenkort begint een experiment
waarbij de schippers door mid
del van een spandoek op de be
treffende sluis of brug worden
geïnformeerd over een komende
stremming. Slaat de proef aan,
dan wordt overwogen de infor
matie voortaan te verstrekken
via matrixborden en lichtkran
ten op de sluizen. Een dergelijk
systeem kan ook worden ge
bruikt voor de melding van ver
tragingen bij de sluizen, zodat
de scheepvaart tij dig een andere
vaarroute kan kiezen.
Aanvaringen
Waterstaat bekijkt ook of ma
trixborden kunnen worden ge
bruikt om de onderdoorvaart-
hoogte bij de bruggen over het
Schelde-Rijnkanaal aan te ge
ven. Aanleiding is een aantal
aanvaringen van hooggelegen
schepen met verschillende
bruggen op de route. Met Vlaan
deren wordt overleg gepleegd
over een betere beheersbaar
heid van het waterpeil. Schom
melingen van meer dan tien
centimeter moeten voortaan
worden voorkomen.
MIG/MAG-lassen:
Niveau 2:1. Cappon, Heinkenszand;
M. van Es, Middelburg; M. de Vos,
Arnemuiden. Niveau 3 J. Vermeu
len, Hansweert; G. van den Ende,
Borssele; J. Louws, Grijpskerke. Ni
veau 4: E. Tazelaar, Colijnsplaat; J.
Schuil, Vlissingen; C. Torretta, Vlis-
singen.
Booglassen:
Niveau 1: J. Pape, Middelburg.
TIG-lassen:
Niveau 2: R. Eversdijk, Vlissingen;
P. Knippers, Kruiningen; P. Koens,
Goes; L. Nieuwenhuijze, 's-Heer
Arendskerke; J. Zuiderhof, Vlissin
gen. Niveau 3: A. Nieuwenhuize,
Yerseke; C. Lobbezoo, Krabbendij-
ke; M. Lijnse, Koudekerke; L. Dek
ker, Aagtekerke. Niveau 4: T. Bak
ker, Vlissingen.
Marjolijn Verhoeven uit Heinkens
zand is geslaagd voorde hbo-oplei-
ding personeel en arbeid aan de Ho
geschool Rotterdam.