Loodsen testen navigatie Bodes dwars van de schans af Assepoester op Dag van het Paard Politieke groep eist bijdrage traumaheli Vlassersmonument onthuld in Eede Studie bewegingen scheepvaart in Zeeuwse wateren 11 Nieuw systeem Zeven gewonden bij botsing Directiewisseling Hydro Agri Aanhouding na vernieling Museum krijgt plaatsnaambord Man mishandeld in Renesse Mishandeling geslaagd Zeeuwse Lasschool, Middelburg swb door Ben Jansen VLISSINGEN - Zeeuwse lood sen gaan na de zomervakantie een nieuw navigatiesysteem uitproberen. Het gaat om een geavanceerde toepassing van het op satellieten gebaseerde plaatsbepalingssysteem GPS, dat koers, snelheid en positie zeer exact weergeeft. Dat moet loodsen in staat stellen heel nauwkeurig te manoeuvreren met diep stekende grote sche pen. Buiten Zeeland bestaat veel be langstelling voor de ervaringen die bij het Loodswezen in de regio Scheldemonden worden opgedaan met de twee zoge noemde Qastor-loodsonder- steuningssystemen. Het is de bedoeling dat er op den duur ook in Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen mee wordt ge werkt. Het Loodswezen in Zeeland sprak de behoefte uit naar mak kelijk mee te nemen, verfijnde navigatieapparatuur naar aan leiding van de komst van sche pen met een steeds grotere diep gang naar Vlissingen-Oost. Sommige kolen- en schrootcar- riers steken 16,5 meter diep en moeten het soms stellen met maar een halve meter water on der de kiel. J. Waasdorp van het Loodswezen:Dat betekent dat een loods heel precies wil weten waar hij zit. Die carriers moeten naar de Kaloothaven in Vlissin gen-Oost. Daarvoor moeten ze een paar scherpe bochten ma ken. Die haal je alleen maar met de juiste draaisnelheid. Een bochtaanwijzer is het instru ment dat daarvoor de juiste in formatie verstrekt. De ervaring leert dat die op de brug van de meeste schepen ontbreekt en als zo'n instrument er wel is, is het kapot. Daarom hebben de lood sen die dit soort grote schepen binnenbrengen behoefte aan een draagbare bochtaanwijzer. Ook voor het afmeren van tan kers aan de Total-steiger bij Borssele wilden loodsen beter inzicht in koers en snelheid van schepen. Het Qastor-systeem bestaat uit een draagbare pc met twee GPS-ontvangers die op de uiteinden van de brug- vleugels aan weerszijden van een schip worden geplaatst. Het geheel is in een rugzakje mee te nemen. De GPS-ontvangers vangen niet alleen de signalen van een aantal satellieten op, maar ook van een extra baken dat op een vaste plaats in het ha vengebied staat uitgesteld. Dankzij deze combinatie van signaleren kan de loods op zijn beeldscherm tot op de decime ter elke verplaatsing van het schip volgen, van boeg tot ach terschip. Het systeem verstrekt informatie over de koers tot op 0,1 graden en over de snelheid tot 0,01 knopen. De positie van het schip wordt gerelateerd aan een digitale zeekaart. Een vol gende stap is dat online infor matie over tij, waterstand en golfhoogte beschikbaar komt. Verwachtingen Volgens Waasdorp zijn de ver wachtingen bij de loodsen die grote, diepstekende schepen be geleiden, zeer hooggespannen. ,,Er zijn 24 loodsen die op dit soort schepen werken. Wanneer je die bij elkaar hebt, levert dat vaak 36 meningen op. Bij de pre sentaties die we tot nu toe heb ben gehad, was iedereen en thousiast. Dus dat wil wel wat zeggen." TERNEUZEN - Zeven mensen zijn afgelopen zaterdagmid dag gewond geraakt bij een kop-staartbotsing op de Kenne- dylaan in Temeuzen. Een 31-jarige automobilist uit de ge meente Sas van Gent stond rond half vier stil om linksaf te slaan; een 25-jarige automobilist uit Sas van Gent zag te laat dat zijn voorganger stil stond en botste er achterop. Door de aanrijding kwamen er onderdelen van de auto's op de voorruit van de auto van een 46-jarige vrouw uit de gemeente Temeuzen, die net passeerde uit tegenovergestelde richting. De zeven gewonden, in leeftijden uiteenlopend van 1 tot 32 jaar, zijn met diverse verwondingen naar het ziekenhuis ge bracht. SLUISKIL - De 53-jarige Fransman Frangois Servantie volgt vandaag maandag 1 juli Jan Duerloo op als algemeen direc teur van kunstmestfabriek Hydro Agri in Sluiskil. Duerloo is benoemd tot Business Unit Manager Mediterranean van het Noorse moederbedrijf. Duerloo gaat zich vanuit Brussel en Milaan richten op de kunstmestmarkten in Portugal, Spanje, Italië, Griekenland, Turkije, Egypte en Algerije. De Belg was sinds 1994 algemeen directeur van Hydro Agri in Sluiskil. Servantie is sinds 1992 als algemeen directeur eindverant woordelijk geweest voor de ammoniak- en ureumproductie van Hydro Agri in Le Havre. RENESSE - In de Lindenlaan in Renesse is zaterdag vroeg in de morgen een Poolse man van 23 jaar aangehouden nadat hij vernielingen had aangericht. De man had te diep in het glaas je gekeken, waarna hij zich verschanste in een schuurtje aan de Lindenlaan. Rond vijf uur 's ochtends werd hij door de ei genaar betrapt, die hem van zijn tei'rein afwerkte. De 23-jari- ge man ging op weg richting de Oude Moolweg, maar stapte halverwege in een auto, die daar niet afgesloten door de kran tenbezorger tijdelijk was achtergelaten. Deze heeft de dron ken man in zijn auto vastgehouden, totdat de politie arriveer de om hem mee te nemen naar het bureau. OOSTBURG - Het oorlogsmuseum Switchback in Oostburg kreeg zaterdag van J. Nolthenius uit het Noord-Hollandse Wij denes het originele toegangsbord van Aardenburg uit de Tweede Wereldoorlog cadeau. Het bord draagt nog duidelijk de sporen van de oorlog: verschillende kogelgaten. De vader van de schenker was tijdens de oorlogsjaren dominee in Aar denburg. Hij was tevens de eindverantwoordelijke bij de Hulpactie van het Rode Kruis (Hark). Nolthenius was al enige tijd op zoek naar een goede plek voor het toegangsbord. Door contacten met de Heemkundige Kring West-Zeeuws-Vlaanderen kwam hij terecht bij Switchback. RENESSE - Een 21-jarige man uit Werkendam is zaterdag nacht tussen half twee en kwart voor twee mishandeld in een horecagelegenheid in Renesse. De onbekende dader gooide het slachtoffer na een korte woordenwisseling een glas in het gezicht. De Werkendammer hield aan de mishandeling snij- wonden in het gezicht over en moest zich laten behandelen door een arts; hij had dertig hechtingen nodig. maandag 1 juli 2002 Belgische stuntruiters lieten het publiek in Vrouwenpolder versteld staan. foto Ruben Oreel door Miriam van den Broek VROUWENPOLDER - In middeleeuws uit ziende kleding rijden achtentwintig ruiters van manege de Eendracht uit Vrouwenpol der de piste op. Twee aan twee draven ze langs de vele honderden bezoekers van de Zeeuwse Dag van het Paard in Vrouwenpol der. Ze brengen het sprookje Assepoester, vertelt de speaker. Het jaarlijkse paardenevenement, dat za terdag voor de 33-ste keer werd gehouden, is in de eerste plaats een wedstrijd. Pony's, Haflingers, Nederlandse trekpaarden, Fjorden en Friezen werden gekeurd. Ook waren er spring- en menwedstrijden. Tus sen de wedstrijden door werd het publiek getrakteerd op demonstraties en spectacu laire shows. Figuren Bij de show van manege de Eendracht ko men de toeschouwers ogen te kort. Wie naar de achtentwintig verschillende kostuums probeert te kijken, mist de figuren die wor den gereden. Zonder zichtbare fouten lopen de paarden van elkaar weg, naar elkaar toe en door elkaar heen om uiteindelijk feilloos naast elkaar uit te komen. Hoe divers de onderdelen van de Zeeuwse dag van het paard zijn, wordt duidelijk als na dit sierlijke optreden de dubbelspannen met trekpaarden het terrein op denderen. De robuuste paarden en houten boerenwa gens doen de grond trillen,Ik hoop dat ik er bovenuit kom met mijn stem", roept de speaker die de wedstrijd verslaat. Eén van de hoogtepunten van de dag is het optreden van de Belgium Stuntrijders uit Hasselt. ,,Het is niet altijd evident om paar den door het vuur te laten lopen", zegt de presentator, die net als de stuntrijders in western-kleding is gestoken. Van paarden die over een beetje vuur springen, kijkt een beetje ruiter niet meer op. Maar als het stro wordt aangestoken en er vlammen ontstaan van drie meter hoog, wordt het stil in het pu bliek. Dan sporen de ruiters van het stunt team hun paarden joelend en fluitend aan en racen ze in volle vaart succesvol door het vuur. Dat ze niet alleen veel durven, maar ook veel kunnen, wordt duidelijk in het vervolg van hun show. Terwijl ze in volle galop de piste rond rijden, glijden de ruiters aan één kant van het zadel af, zetten zich met twee benen op de grond weer af en herhalen de stunt aan de andere kant van het paard. Ook hangen ze horizontaal naast hun paard en doen ze in volle vaart een handstand op het zadel. Voor achterstevoren galopperen draaien ze even min hun handen om. Voor dood Dan lopen twee ruiters, met de paarden naast zich, rustig naar het midden van het veld. De mannen van het stuntteam dirige ren hun paarden op hun knieën en laten ze dan als voor dood op hun zij op de grond lig gen. De dieren verroeren geen spier. Zelfs niet als de ruiters op de flanken van de paar den gaan staan en er daarna een handstand op doen. Dat ze werkelijk alles met hun dieren kun nen doen, wordt bewezen als één van de rui ters daarna de benen van het nog liggende paard vastpakt en het dier op zijn rug rolt. Als een hond blijft het paard met de benen open, op zijn rug liggen. Bezoekers zijn on der de indruk. ,,Dat is nog wat voor bij ons", wordt tegen elkaar gezegd. „Makkelijker kan je een paard niet hebben. pagina 20: spektakel en topprestaties WBmBBBBSBBBBBBBSm Een van de deelnemers aan het tobbedansen in Middelburg neemt een duik naar de bel. foto Ruben Oreel door Harold de Puysseleijr TERNEUZEN - De nieuwe ge meente Temeuzen moet finan cieel bijdragen aan de trauma helikopter die vanuit Brugge bij ernstige ongevallen in Zeeuws- Vlaanderen medische hulp ver leent. De politieke groepering Ge meentebelangen Kanaalzone schrijft dat aan de stuurgroep Herindeling, die in het leven is geroepen om de fusie tussen de gemeenten Axel, Sas van Gent en Terneuzen voor te bereiden. De stuurgroep bestaat uit de drie colleges van burgemeester en wethouders. Gemeentebe langen is de nieuwe politieke groep die is ontstaan door de sa menvoeging van Gemeentebe langen Groot Sas (GGS) en Gemeentebelangen Axel en waarbij inmiddels ook het oud- WD-gemeenteraadslid in Ter- neuzen A. Stoffels zich heeft aangesloten. De subsidiëring van de trauma helikopter van het Instituut voor Medische Dringende door Frank Gijsel EEDE - Het grensdorp Eede heeft zijn vlassersmonument. Tijdens de internationale vlas dag werd gisteren de originele steen van de oprichting van de eerste vlasroterij in 1949 ont huld; op de steen staan de na men van de eerste vlassers. Het bestuurslid van het eerste uur R Melens verrichte de ont hulling op het Dorpsplein sa men met burgemeester B. Straatsma van Sluis-Aar denburg. Dorpsraadvoorzitter J. Rootsaert vertelde in zijn toe spraak dat de dorpsraad met dit monument, de herinnering aan het vlasdorp Eede in stand wil houden. Hij nam de aanwezigen mee terug in de tijd door enkele fragmenten uit de notulen uit het oprichtingsjaar voor te le zen. Demonstraties Het talrijk opgekomen publiek kreeg al vanaf 's morgens door middel van verschillende de monstraties te zien hoe het er Hulpverlening uit Brugge is enige tijd geleden al aange zwengeld door GGS-gemeen- teraadslid M. Hemelsoet. Die was na een ontmoeting met..een van de leiders van het Brugse instituut tot de ontdekking ge komen dat alleen de gemeente Axel van de drie kanaalzonege meenten financiële steun geeft aan de inzet van de helikopter. Gezien de inzet van de trauma heli in Zeeuws-Vlaanderen, vindt Gemeentebelangen Ka naalzone het op zijn plaats dat de nieuwe gemeente Terneuzen dat na de fusie van de drie ge meenten per 1 januari komend jaar ook geld bijdraagt aan het instituut. Gemeentebelangen Kanaalzo ne vraagt daar met de brief aan de stuurgroep nog eens extra aandacht voor. Wethouder E. Spuesens van de gemeente Sas van Gent heeft eerder al aan de Sasse gemeenteraad toege zegd, dat het college van deze gemeente de subsidiëring van de traumahelikopter wil be spreken met de beide andere ge meentelijke colleges. destijds aan toe ging in die nij verheid. Naast oude ambachten en demonstraties waren de oude werktuigen van stal gehaald. Bezoekers vergaapten zich aan de Stationaire Lister Motoren van A. Paridaen uit Sint Kruis. Ze dienden zeventig jaar gele den als krachtbron voor vlas sers- en landbouwbedrijven in de streek. De Lichtaartse Kloppers gaven een daverende dorsvlegelshow; uitgedost met blauwe kiel en ro de zakdoek demonstreerden ze hoe in een ver verleden werd ge dorst. De dames lieten zien hoe met strowerk oude oogstsymbo- len werden gemaakt. In de Hof van Eede werd in een fototentoonstelling een beeld geschetst van de bewerking van het vlas. Veel oud-werknemers en vlassers en inwoners uit Eede namen gedurende de dag een kijkje. Aan het eind van de middag toonde voorzitter Rootsaert zich tevreden. „Op zoveel be zoekers hadden we niet gere kend. Het is een groot succes ge worden." door Miriam van den Broek MIDDELBURG - De gemeente- bodes Jan Marinissen en Lia Slegtenhorst uit Middelburg hebben het tobbedansen van Te land, ter zee en in de lucht niet gewonnen. Sterker nog, ze heb ben de bel niet eens bereikt. Bij na zijwaarts gingen ze de schans af en met een smak kwamen ze in de Middelburgse binnen gracht terecht. „Maar het was de moeite waard", aldus Jan. Duizenden mensen woonden de opnames van het TROS tv-pro- gramma zaterdag bij. Rijen dik stonden ze opgesteld tussen de Stadsschuur en de Londense- kaai. Ook bij het belastingkan toor en de rechtbank was het dringen om iets van het spekta kel te kunnen zien. De aanhang van deelnemers die vaker aan het programma meededen, kon zonder moeite uit het publiek worden geplukt. Zij waren her kenbaar aan de meegebrachte klapstoeltjes, koelboxen, span doeken en vlaggen. Het bruggetje bij het belasting kantoor, dat niet is berekend op zoveel mensen, was voor de ge legenheid afgesloten. Om niets van de opnames te hoeven mis sen, hadden veel kinderen een plekje gevonden onder de brug. Daar zaten ze op de kademuur, hun benen bengelend over de rand. Ook op de stalen construc tie onder de brug, op het dak van de loodsen op het SAS-terrein en in dakgoten van de huizen aan de Turfkaai - waar het podi um stond - hadden zich toe schouwers verschanst. Zo snel als de deelnemers op te levisie achter elkaar de schans af gaan, zo langzaam ging het in werkelijkheid. Tussen de deel nemers door was de crew zeker tien minuten bezig met het op vissen van de tobbe, het inzepen van de schans en het gereed zet ten van de volgende kandidaat. Slechts een enkele keer kon het publiek horen hoe presentator Bert Kuizenga de deelnemers interviewde. De rest van de tijd was er muziek op een bandje te horen of zette een muziekkorps een vrolijk deuntje in. Slakkengang Maar het publiek had geduld. En dat werd rijkelijk beloond als een deelnemer met een flinke plons het water bereikte. Hoe groter de klap, hoe harder het applaus. Toch was het niet al leen leedvermaak waarvoor het publiek kwam. Deelnemers met een supersnelle tijd konden re kenen op een gemeend applaus. En toen een deelnemer het wel iswaar droog leek te houden maar met een slakkengang rich ting bel dreef, riep een omstan der gespannen: „Schiet nou opspring dan wat j e Tegen half vier waren de Mid delburgse bodes aan de beurt. „Bang waren we niet toen we eenmaal bovenaan de schans stonden", zei Jan Marinissen na afloop. „Maar je kijkt er op zo'n moment toch heel anders tegen aan. Bert vroeg eerst aan mij wat de bodebus, de naam van onze tobbe, betekende. Daarna vroeg hij aan Lia wie die andere mensen op de tobbe waren. We hadden foto's van onze collega's die niet mee durfden te doen, op de zijkant geplakt. Daarna was het dan zover." Al op de schans draaide de tob be. „We kwamen scheef op het water", vertelde Jan. „Dat was een behoorlijke klap. We heb ben ons niet bezeerd of zo. Maar van de vragen die Nance ons be neden stelde, weet ik niks meer. Dat is allemaal langs me heen gegaan. Toch was het heel leuk." De uitzending verschijnt vrij dag 16 augustus op televisie. door Wout Bareman TERNEUZEN - Rijkswater staat stelt een onderzoek in naar de scheepvaartbewegingen op de Zeeuwse wateren. Aan de hand van de resultaten wil wa terstaat bekijken hoe de repara tie van sluizen op de Noord - Zuid-route tussen Rotterdam en België het beste kan worden uitgevoerd. Worden verschillende sluizen op die route tegelijkertijd on derhanden genomen, dan kan dat het aantal stremmingen be perken. Het voorstel om de aan pak van reparaties aan de slui zen op een nieuwe leest te schoeien is afkomstig van de re gio Zeeland van schippersver eniging Koninklijke Schutte- vaer. Regiovertegenwoordiger J. de Vries: „Ongeacht de uit komst van het onderzoek heb ben wij gepleit voor een proef met zogenoemde routestrem mingen, dus werkzaamheden op hetzelfde moment aan ver schillende sluizen op het traject Hans weert-Krammersluizen Het houdt in dat, als de sluis in Hansweert in verband met werkzaamheden is gestremd, er op hetzelfde moment aan de Krammersluizen wordt ge werkt. Schepen op deze route worden dan twee keer achter el kaar geconfronteerd met opont houd, maar de stremmingen worden wel korter." Het hoofd van de dienstkring Schelde-Rijn van Rijkswater staat Zeeland bekijkt of de proef haalbaar is. Waterstaat en Schuttevaer heb ben ook een nieuw waarschu wingssysteem voor stremmin gen bedacht. Veel schippers blijken, ondanks alle mogelijke berichtgeving vooraf, vaak niet VLISSINGEN - Een 43-jarige man uit Dordrecht is zaterdag nacht op de Nieuwedijk in Vlis- singen mishandeld door twee onbekend gebleven mannen. Het slachtoffer zat op een bank je op de Nieuwedijk toen hij zonder aanleiding werd ge schopt en geslagen door twee mannen. Zijn bril werd afge pakt en gebroken. De man hield aan de mishandeling schaaf wonden, een hoofdwond en een gebroken arm over. op de hoogte van de stremming van sluizen of vaarwegen. Bin nenkort begint een experiment waarbij de schippers door mid del van een spandoek op de be treffende sluis of brug worden geïnformeerd over een komende stremming. Slaat de proef aan, dan wordt overwogen de infor matie voortaan te verstrekken via matrixborden en lichtkran ten op de sluizen. Een dergelijk systeem kan ook worden ge bruikt voor de melding van ver tragingen bij de sluizen, zodat de scheepvaart tij dig een andere vaarroute kan kiezen. Aanvaringen Waterstaat bekijkt ook of ma trixborden kunnen worden ge bruikt om de onderdoorvaart- hoogte bij de bruggen over het Schelde-Rijnkanaal aan te ge ven. Aanleiding is een aantal aanvaringen van hooggelegen schepen met verschillende bruggen op de route. Met Vlaan deren wordt overleg gepleegd over een betere beheersbaar heid van het waterpeil. Schom melingen van meer dan tien centimeter moeten voortaan worden voorkomen. MIG/MAG-lassen: Niveau 2:1. Cappon, Heinkenszand; M. van Es, Middelburg; M. de Vos, Arnemuiden. Niveau 3 J. Vermeu len, Hansweert; G. van den Ende, Borssele; J. Louws, Grijpskerke. Ni veau 4: E. Tazelaar, Colijnsplaat; J. Schuil, Vlissingen; C. Torretta, Vlis- singen. Booglassen: Niveau 1: J. Pape, Middelburg. TIG-lassen: Niveau 2: R. Eversdijk, Vlissingen; P. Knippers, Kruiningen; P. Koens, Goes; L. Nieuwenhuijze, 's-Heer Arendskerke; J. Zuiderhof, Vlissin gen. Niveau 3: A. Nieuwenhuize, Yerseke; C. Lobbezoo, Krabbendij- ke; M. Lijnse, Koudekerke; L. Dek ker, Aagtekerke. Niveau 4: T. Bak ker, Vlissingen. Marjolijn Verhoeven uit Heinkens zand is geslaagd voorde hbo-oplei- ding personeel en arbeid aan de Ho geschool Rotterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 11