PZC Het ergste jaar van mijn jeugd Dirigent wordt weer even violist UITVERKOOP nu EXTRA VERLAAGDE PRIJZEN! Provincie stemt in met ruilgrondbank Twintig maal beeld in beeld Sleepnetvissers vechten sluiting Voordelta aan Atlantikwall museum kunst cultuur zaterdag 29 juni 2002 door Rinus Antonisse MIDDELBURG - De provincie Zeeland krijgt een ruilgrond bank. Provinciale Staten gin gen daar gisteren eenstemmig mee akkoord. De bank wordt in gezet in gebieden waar een her inrichting aan de orde is. De Dienst Landelijk Gebied gaat in die regio's in opdracht van de provincie gronden aankopen, die vervolgens als ruilmiddel in gezet kunnen worden. Uitvoe ring van herinrichting kan daardoor soepeler verlopen. De Staten trokken als start een bedrag van 600.000 euro voor de ruilgrondbank uit. Daarmee kan grofweg 150 tot 200 hectare worden geruild. Dat gebeurt in eerste aanleg in het herinrich- tingsgebied West-Zeeuws- Vlaanderen. De statenleden H. Polderman-Martin (VVD) en H. van Waveren (CDA) drongen er op aan meteen ook andere ge bieden - ze noemden met name het Veerse Meer - bij de ruil- i grondbank te betrekken. Daar voelde gedeputeerde G. de 1 Kok (PvdA. landinrichting) nog 1 niet voor. Hij zei dat andere re gio's pas in beeld komen voor grondruil als de herinrichtings plannen i n een verder gevorderd stadium verkeren. De gedeputeerde liet weten dat het definitieve herinrichting- 1 plan voor West-Zeeuws-Vlaan- deren nog dit jaar verschijnt, j Dat er waarschijnlijk geen ex tra geld uit de aardgasbaten (zo genaamde ICES-gelden) voor het project beschikbaar komt, i betekent niet dat het moet wor- den afgeblazen, stelde De Kok. Wel moeten de plannen aange- I past worden. Hij hoopt dat de herinrichting in gang kan wor- den gezet met geld dat beschik baar is voor versterking van zwakke schakels in de kustver dediging. West-Zeeuws-Vlaan- deren is zo'n zwakke schakel. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Wat gisteren voor de Raad van State (RvS) een on deronsje leek tussen juristen, kan grote gevolgen hebben voor vissers in de Voordelta, het zee water voor de Zeeuws-Zuidhol landse kust. Als de RvS de vis sers in het gelijk stelt, is sluiting van delen van de Voordelta voor de sleepnetvisserij waarschijn lijk verleden tijd. Het ministerie van Landbouw. Natuurbeheer en Visserij (LNV) besloot in 1999 eenzijdig delen van de Voordelta te sluiten voor sleepnet- of boomkorvisserij. De visserijactiviteiten zouden de bodem te veel verstoren en daarmee de natuur. Het minis terie legde de sluiting op via in dividuele visvergunningen. Onmiddellijk kwamen kustvis- sers uit onder meer Stellendam, Ouddorp, Goedereede, Colijns- plaat en Tholen in het geweer. 'Kan dat zomaar?', vroegen ze zich af. Ze schakelden advoca tenkantoor Den Hollander uit Middelharnis in. Vervolgens be gon het juridische gesteggel, want bij welke rechter moest het besluit van LNV worden aangevochten? Bij de admini stratieve rechter, die over over- heidsbeslissingen gaat, of bij de civiele rechter, die over geschil len tussen privé-partijen gaat? In Middelburg oordeelde de rechtbank dat de vissers bij de administratieve rechter aan het goede adres zijn. De rechter in Rotterdam, waar vissers uit Stellendam en omgeving moes ten zijn, vonniste anders. Ze moesten bij de civiele rechter zijn. Het is nu aan de RvS om daar over zes weken een Salo- mons-oordeel over te vellen. Als de Raad van State bepaalt dat het een zaak voor de admini stratieve rechter is, zal advo caat A. den Hollander bij het ministerie van LNV aanklop pen. „Ze zullen dan moeten aan geven op basis van welk onder zoek dit besluit is genomen en dat onderzoek is er niet. inundatie dakloos raakte. Na tijdelijk onderdak bij familie of bij gastgezin nen belandde een deel in bunkers. Ca- trien Alewijnse-Slabber (65) uit Westkapelle heeft met het gezin waar toe ze behoorde bij elkaar vijf jaar in een munitiebunker gewoond. De pe riode had korter kunnen duren als ze tussentijds in een noodwoning waren getrokken. „Maar mijn ouders wilden liever wachten tot ze in een nieuw huis konden." De vader van Catrien maakte de bun ker bewoonbaar door er een paar ra men in te maken. „We moesten wel op een bankje klimmen om door het raam te kunnen kijken." De Westkappelse kan niet zeggen dat ze dat wonen in een bunker als een vervelende periode heeft ervaren: „Mijn vriendinnetjes woonden vlakbij in noodwoningen." Dode koeien De eveneens uit Westkapelle afkom stige en nu in Zoutelande wonende Catrien Adriaanse-Faasse (69) kijkt met gemengde gevoelens terug op het jaar dat ze met zes andere gezins- en familieleden in Domburg in een bun ker verbleef. „Dat is het ergste jaar van mijn jeugd geweest. Je zat er ei genlijk onder de grond." De omgeving zag er ook al niet opbeu rend uit. Catrien herinnert zich de ve le bomgaten waar nog dode koeien in lagen. „Daar moest ik elke dag langs naar schoolEn vlak achter de bunker stond een groot kanon..Het lag er vol met wat wij vuurmakers noemden." Toen de bunker werd betrokken stond er nog een grote kachel in van de Duit sers. „Die konden we gelijk gebrui ken." Catrien was als meisje van twaalf in hoerendracht. Maar omdat ten tijde dat gevlucht moest worden voor het water bij de inundatie alleen het hoogstnodige was meegenomen, kwam ze al snel zonder vervangende kleding te zitten. „Mijn zus heeft toen van een soldatendeken een lange broek gemaakt." „Toen we weer in een noodwoning konden, was dat voor mij de hemel op aarde", stelt Catrien vast. Het is al lang geleden, maar nog regelmatig droomt zij dat ze met haar familie van huis en haard werd verdreven. Zelf had ze weinig meer bij zich dan een pop in een sloop. „Ik heb dat van die dromen later nog een keer op een bij eenkomst van de vrouwenbond ver teld. En toen zeiden ze: u hebt het nog niet verwerkt". door Jacques Cats Met de opening van het Atlanti- kwall museum in Zoutelande - het eerste in Nederland - is, weliswaar in afgeslankte vorm, een al vele jaren gekoesterde wens in vervulling ge gaan. Vriend en vijand hebben zich er altijd over verbaasd waarom er in Zeeland geen plek is waar de oorlogs handelingen en de gevolgen van deze hevige schermutselingen permanent in beeld worden gebracht. In die leem te is nu voorzien door de inrichting van twee bunkers in het Walcherse duingebied. Het zijn slechts enkele overblijfselen van een gigantische, uit staal en beton gevormde gordel van kustverdedi- gingswerken, opgetrokken naar een uit Hitiers brein ontsproten plan. Een van Noorwegen tot Spanje lopende muur van bunkers en geschutsopstel- lingen die Europa uiteindelijk toch geen bescherming heeft kunnen bie den tegen een vijandelijke invasie vanuit zee. Aan het eind van de oorlog lieten de Duitse bezetters bij hun vertrek uit Nederland meer dan 23.000 bunkers van allerlei soort en maat achter. Niet minder dan 335, voor het merendeel in de kustgebieden gelegen gemeenten, zaten opgescheept met al die naar geestige overblijfselen van de 'vesting Europa'. De 'oorlogsbuit' slonk gaan deweg doordat gevaarlijk gesitueerde of gewoon in de weg staande betonnen dozen in het landschap dankzij royaal beschikbaar gestelde overheidspre- mies opgeblazen werden. Andere mo numenten van macht werden bedekt met zand of raakten door begroeiing met planten en korstmossen één met de natuurlijke omgeving. Menigeen in dit gewest heeft zijn ei gen herinneringen aan bunkers. In Catrien Faasse op 12-jarige leeftijd bij de bunker die tijdelijk haar ouderlijke woning was. foto archief Stichting Bunkerbehoud een dezer dagen uitgekomen boek valt te lezen hoe Walcherse burgers van de Duitsers toestemming kregen om in hun onderkomens te schuilen voor het hevige geschutsvuur. Voor een aantal Walcherse en Zeeuws-Vlaamse inge zetenen dienden bunkers direct na de oorlog zelfs geruime tijd tot huis. Zo kon met de militaire constructies de door de talrijke vernielingen veroor zaakte woningnood tijdelijk worden opgelost. Het gezin Fermouw belandde in zo'n bouwsel nadat hun huis in Zuidzande was kapotgeschoten. „Ik ben er in 1946 zelfs in geboren", vertelt water schapsmedewerker Jaap Fermouw uit Oostburg. De bunker staat er nog, in het land bij Nieuwvliet, in de volks mond ook wel bekend als 'het bunker dijkje'. Het gezin heeft er tot 1953 ge bivakkeerd. „Een vochtig ding", weet Jaap nog. Rondom de bunker was de grond bezaaid met lege hulzen. Die werden verzameld en brachten later nog een leuk zakcentje op. „Het was niet veel bijzonders", zegt zijn 79-jarige moeder, Maria Fer- mouw-Den Dekker van de behuizing. „Maar ja, er was niks anders. En vroe ger was j e met alles gauwer tevreden Behangen hoefde niet. Fris wit saus- werk deed wonderen. Om de boel een beetje op te vrolijken werden rondom de bunker bloemetjes geplant. „In de zomer zat je er lekker koel", vertelt mevrouw. „Maar toen we een huis te pakken konden krijgen waren we toch rap weg." Westkapelle was één van de plaatsen waar een aantal gezinnen zowel door de ooriogsverwoestingen als door de Berkhemer geeft tijdens zomerconcerten dirigeerstokje over aan Werthen door Ernst Jan Rozendaal GOES - Als violist heeft Joan Berkhemer met elk orkest in Nederland samengespeeld be halve met Het Zeeuws Orkest. Uitgerekend het orkest waar van hij chef-dirigent is. Van daar dat hij in de komende con certserie, die woensdag in Goes begint, de viool ter hand neemt. Als dirigent is de Belg Rudolf Werthen gevraagd, zelf ook een gevierd violist. „Ik vind het fan tastisch dat hij daarvoor de tijd heeft gevonden, want hij is van internationaal niveau"', zegt Berkhemer. „Om egocentrische redenen vind ik dat mooi, maar het is ook goed voor Het Zeeuws Orkest." Een gipsen beeld van Jeanne Wevers is een van de werken van leerlingen van Luc Inghels op de beeldenexpositie bij galerie Echo Audio in Terneuzen. foto Peter N icolai Berkhemer en Werthen hebben meer gemeen dan dat zij beiden als violist zijn gaan dirigeren. Met zijn gezelschap I Fiam- minghi schrikt Werthen niet te rug voor de introductie van multimedia-technieken, zoals videoprojecties, bij klassieke concerten. „In de negentiende eeuw was een klassiek concert alleen iets voor de oren", ver klaart Werthen. „Maar we leven in een mutimediale samenle ving. Het publiek is veranderd en veel meer op beelden gericht. Dat wil niet zeggen datje de mu ziek ondergeschikt moet maken aan het beeld, maar je kunt die twee dingen wel combineren. Ik ben het niet eens met traditio nalisten, die vinden dat een or kest optreedt in een concertzaal Dirigent Joan Berkhemer (rechts) van het Zeeuws Orkest geeft zijn stokje voor de vier Zomerconcerten over aan Rudolf Werthen (links). foto Dirk-Jan Gjeltema en dat is het dan." Werthen juicht daarom toe dat twee van de afleveringen uit de zomerse- rie van Het Zeeuws Orkest - die in Goes en Middelburg - grach tenconcerten zijn. Ook Berkhe mer is dus niet gebonden aan de concertzaal en net als Werthen Advertentie) heeft hij volop geëxperimen- teerd met andere media. Drie jaar geleden zorgde Het Zeeuws Orkest voor een musicale bege leidingvan de stomme film Glo ria Transita en twee jaar gele den werd de opera I due Foscari met grootschalige video-effec ten uitgevoerd in de Grote Kerk vanVeere. „We zijn beiden geti'ouwd met cellistes", somt Berkhemer nog een overeenkomst op. „Alleen in lengte verschillen we", voegt Werthen toe. De Belg is bijna twee koppen kleiner dan de Am- sterdammmer. Schaterlachend zegt Werthen: „Joan is dus dui delijk de grootste violist van ons tweeën." Het zou een bron van conflicten kunnen zijn, je dirigeerstokje overgeven aan een ander om vi ool te gaan spelen, terwijl die ander uitgerekend ook een gere- nommeerd violist is. Volgens Berkhemer is dat geen pro bleem. „Ik vind het heerlijk om een aantal dingen in zijn handen te leggen. Dat hij dingen anders aanpakt dan ik zou doen, is juist het spannende. Ik hoop daarvan te leren. En dat hij zelf violist is, is een groot voordeel. Aan de stvij kerssectie van een orkest hoor je onmiddellijk of de dili gent een violist is." Daar zit niets geheimzinnigs aan, betoogt Werthen. „Een dirigent kan een orkest een klankkleur geven. Dat gaat door middel van heel concrete aanwijzingen, zoals een trainer die een voetballer of tennisser coacht. Een andere polshouding leidt onmiddellijk tot een ande re klank. Op dat vlak zitten die aanwijzingen. Een dirigent die geen strijker is, beschikt niet over de kennis en het vocabulai re om duidelijk te maken wat een violist moet doen. Dan krijg je wat wij noemen een grijze muizenklank in een orkest. De strijkers onderscheiden zich niet." Programma Tijdens de zomerserie speelt Het Zeeuws Orkest de ouverture uit Die Hebriden van Felix Men- delssohn-Bartholdy, de Unvol- lendete (onvoltooide symfonie) en delen uit Rosamunde van Franz Schubert en als prijsstuk het vioolconcert in a-klein opus 28 van Karl Goldmark. Tegen woordig wordt stuk het minder vaak uitgevoerd, onder meer vanwege de extreme moeilijk heidsgraad. „Het is een compo sitie waarvoor je als violist maanden in training moet", al dus Berkhemer. „Zo'n stuk neem je één keer per jaar op het repertoire. Het is wat de Tour de France is voor wielrenners. An ders dan veel van de muziek van Goldmarks tijdgenoten is dit trouwens helemaal niet over- sentimenteel of bombastisch." Werthen karakteriseert de rest van het repertoire als 'niet kapot te krijgen'. „Aan deze muziek van Mendelssohn en Schubert hoor je af hoe fantastisch geta lenteerd deze componisten wa ren. Er bestaan muziekstukken die zo fantastisch goed zijn dat je als musicus vanzelf beter gaat spelen. Daar horen deze stuk ken ook bij." Berkhemer: „Vergelijk het met het Joods Bruidje in het Rijks museum. Altijd even mooi, maar nooit hetzelfde. Dat is de kracht van schoonheid." Concerten Het Zeeuws Orkest: woensdag grachtenconcert haven van Goes (20.15 uur), donderdag grachtenconcert Herengracht Mid delburg (20.30 uur), vrijdag Grote Kerk Brouwershaven (20 uur), zaterdag St Baafs Aardenburg (20 uur). door Anita Tournois TERNEUZEN - Luca is de naam van het kind, uitgebeeld voor het werd geboren. Het geboortekaartje staat tussen de beelden van zijn moeder in een vitrine bij galerie Echo Audio in Terneuzen. Zij stond als zwangere vrouw model. Haar torso of beeltenis werd op verschillende manieren vormgegeven door een aantal deelnemers aan een gezamen lijke beeldenexpositie. Een twintigtal cursisten van Luc Inghels, beeldhouwer en le raar, tonen hun werk van het afgelopen seizoen. Hilde Schelfaut, Jeanne We vers, Marlies Boddaert. Ma- riette Pelle, CarinBlanckaert, Ann de Bakker-Barbaix, Lin da Schot, Mariangela Marini, José Mintjes, Marianne van de Bergh, Greetje den Hamer, Carien van Iwaarden, Rie Buijsse, José de Jong, Ben van Jole, Leo Tieleman, Mark Barbé, Peter Spek, Charles Laureijns en Rob Driehuis zijn de twintig exposanten die hun werk tentoonstellen. Door verschil in ervaring, leeftijd, beroep en persoon lijkheid is het geëxposeerde werk zeer divers. Naast figu ratief werk als naakten, kop pen, torso's en dieren zijn er abstracte werken - vervaar digd naar de natuur of gerela teerd aan bestaande kunst. Laureijns, Schelfaut, Marini en Buijsse maakten, ieder op eigen wijze, een beeld naar le vend model: de moeder van Luca. Gips is het meest ge bruikte materiaal, onbewerkt of gepatineerd in verschillen de tinten, veelal bruinen, soms vermengd met goud. Buiten de hoogzwangere vrouw zien we een voorover liggende figuur van Schot, een zwart naakt van Van de Bergh, een vrouw, getooid met hoed, uitwaaierende mantel, de handen in de zakken van den Hamer en een zon van de Bak ker-Barbaix. Blanckaert, al vele jaren cursiste, is verte genwoordigd met een karak teristieke mannenkop, die bij zonder gedetailleerd werd uitgewerkt. Een strakke wit- gipsen mannenfiguur op een sokkel is van Van Iwaarden. In de etalage staat een klassieke vrouwenkop van Wevers, die met bruin genuanceerd werd door het gips te vermengen met vuil klei water. Andere gebruikte materialen zijn gietbeton, veelal wit gela ten, natuursteen zoals spek steen, Franse witsteen, albast, en marmer en brons. Zeepsteen Ook van buitenaf te zien is een beeld van de hand van Rob Driehuis. Het is van wit uitge stanst marmer en abstract vorm gegeven met een ronde vloeiende belijning, in het midden een opening, net als een beeld in bruine gladge- schuurde zeepsteen van José de Jong. Tieleman, van Jole en i Pelle maakten respectievelijk een grote neus, een geabstra- 1 heerde vogel figuur en een ab- i stract beeld van marmer. Pe- ter Spek, toont een vrouw in kleermakerszit. Wit gietbeton i werd gebruikt door Mintjes, i een zittende vrouw, Marini, een neus, Schelfaut, dierfigu ren en Barbé, een buste. Het bronsje op een stenen sokkel van Marlies Boddaert com pleteert het geheel aan ver- schillende stijlen in deze drukke overzichtsexpositie. Tentoonstelling t/m 19 juli in Echo Audio, de Jongestraat 1, Terneuzen. Openingstijden: di. t/m vr. 12.30 18.00 uur, vr. 19.00 21.00 uur en za. 10.00 -17.00 uur. WALSTRAAT 199 VLISSINGEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 58