De ziel van Parma PZC Sojabonen kennen veel toepassingen Een vogeltje in je gsm Vis met een zuidelijk accentje W15 Vis-restaurant De Vissershaven Eko-koken Smulidee Sigibox Stickers Zuivel zaterdag 29 juni 2002 In China heeft men de soja boon heel lang als een soort wonderboon beschouwd. Voor de oude Chinezen was de soja boon duizenden jaren lang een van de vijf heilige (volwaardige) voedingsmiddelen en werd dan ook in het heilige rijtje naast de vis, het vlees, het wild en het ge vogelte geplaatst. Dat men de sojaboon als een soort wonderboon beschouwde is niet zo vreemd wanneer men weet dat je de sojaboon op zo veel verschillende manieren kunt gebruiken. En dat kun je nu eenmaal niet met de vis, het vlees, het wild en het gevogelte. De sojaboon kan zowel vers als gedroogd gekookt worden gege ten. Gedroogde sojabonen kun nen in stoofgerechten worden verwerkt en er kunnen pasta's, sauzen en sojabonenkaas van gemaakt worden. Sojabonen le veren een redelijk goede olie op en van het meel van sojabonen kunnen verschillende deegwa ren, zoals de Japanse harusame, gemaakt worden. Sojabonen worden intussen ook al meer dan vijf duizend jaar in China en in veel andere landen in Zuid- oost-Azië vei'bouwd. In de westerse wereld heeft men tot voor honderd jaar niet veel. van de sojabonen willen weten. Met het erkennen van de soja boon als een volwaardig voe dingsmiddel heeft men trou wens tot op de dag van vandaag nog wel enige moeite. De teelt van sojabonen vereist geen bijzondere inspanningen. Omdat de bonen vrijwel alle maal tegelij k rij p zij n kunnen ze ook in een keer worden geoogst. Sojabonen worden tegenwoor dig op grote schaal in de Ver enigde Staten verbouwd. Men neemt aan, exacte cijfers ont breken, dat de productie van so jabonen in de VS hoger ligt dan in de landen van Zuidoost-Azië waar de sojaboon thuishoort. In de westerse wereld worden de sojabonen en de groene delen van de plant gebruikt voor het maken van veevoeder. Daar naast maakt men er ook soja- melk van die in gebieden waar een tekort is aan dierlijke melk op de markt wordt gebracht. Men onderscheidt vele honder den soorten verschillende soja bonen. Ze zijn doorgaans vrij klein (doperwten) en variëren in kleur van geel, groen en rood tot chocoladebruin en zwart. De voedingswaarde van sojabonen is hoog. Ze zijn rijk aan plant aardige eiwitten (ca. 40 die op hun beurt tot de beste van al le plantaardige eiwitten gere kend kunnen worden. Naast ei wit bevatten sojabonen koolhy draten, vetten, mineralen en vi taminen zoals B1 en B2 In het westen heeft men heel lang, ten onrechte, sojabonen kaas ook wel het vlees van Azië genoemd omdat men er vanuit ging dat sojabonenkaas, mede dankzij de hoge voedingswaar de, als een vleesvervanger moest worden beschouwd. Schoor voetend komt men nu op die stelling terug en plaatst men de sojaboon, en de sojabonenkaas in het bijzonder, in het 'heilige rijtje van de meest waardevolle voedingsmiddelen. In China, Japan en de landen in Zuidoost- Azië waar sojabonenkaas dage lijks op het menu voorkomt, heeft men het product trouwens nooit als namaakvlees of iets dergelijks willen beschouwen. Verse sojabonenkaas geldt als de meest smakelijke die er is. Gedroogde sojabonenkaas, zo als het Japanse aburage, moet altijd tevoren worden geweekt. Het maken van sojabonenkaas gebeurt overal weer net even anders waardoor er verschillen in smaak kunnen ontstaan. Men kan stellen dat de sojabonen kaas zoals die in China (doo foo) en in Indonesië en Malakka (tahoe) worden gemaakt het meest neutraal van smaak is. De Japanse sojabonenkaas (tofu) kenmerkt zich door een zoetige smaak waaraan je overigens heel snel kunt wennen. Er wordt op verschillende plaatsen in China, Japan en in veel andere landen waar men sojabonen verbouwt ook sojabonenkaas gemaakt van sojabonen die men eerst enige tijd heeft laten fer menteren. Het Indonesische tempé is er een voorbeeld van. Het is mogelijk om verse en ge droogde sojabonen thuis in ei gen keuken te koken. Het is een tijdrovend karwei want de bo nen zijn vrij hard. Ze moeten eerst langdurig worden geweekt (meestal langer dan 1 dag) om daarna in 3 a 4 uur gaar te wor den gekookt. Het resultaat valt meestal tegen. De gekookte so jabonen hebben weinig smaak. Door er verschillende smaak makers aan toe te voegen kan men er nog iets behoorlijk van maken. Dat is dan ook de reden dat men niet alleen daar maar ook hier in het westen de voor keur geeft aan het gebruiken van sojabonenkaas dat zich heel gemakkelijk in tal van gerech ten laat verwerken. Hans Belterman In de dagelijkse rubriek zult u volgende week kennis kunnen maken met verschillende ge rechten met sojabonenkaas uit China, Japan en Indonesië en Malakka. Volgende week za terdag gaan we in op het na maakvlees zoals ons dat van daag in de betere supermarkten en in speciaalzaken wordt aan geboden. De merel is perfect nagebootst door Mobile Avenue. Voor €1.15 staat het getjilp op de Nokia. foto Karei Schot Elk zingt zijn eigen lied. Dat geldt niet alleen voor vo gels, ook gsm-telefoons hebben een eigen stem. Dat wordt nog lastig, zeker nu Vogelbescher ming Nederland een ruime keus biedt uit nieuwe stemmen voor Nokia-telefoons, Op de site www.vogelbescher- ming.nl kun je kiezen uit maar liefst 37 vogelgeluiden om een binnenkomend gesprek of sms- 'je mee aan te kondigen. De ver eniging werd al in 1899 opge richt maar is dus niet van giste ren, zo blijkt uit het feit dat dit soort trendy middelen worden ingezet voor fondsenwerving. Van de 115 die zo 'n vogeltj e in j e gsm kost, gaat 0,15 naar het goe de doel. De rest is voor Mobile Avenue, een Fins bedrijf dat zich specialiseert in het maken van beltonen en logo's en daar naast chatboxen uitbaat. Leuke dingen voor het mobiel tje zijn een groeiende markt. De toestellen van Nokia _niet toe vallig óók een Fins bedrijf_ bie den al sinds de 3 210 de moge- lijkheid om zulke melodietjes tegen betaling te downloaden. Dat gaat simpel door het bellen van een 0900-nummer, zodat via het abonnement of de pre- pay-kaart de rekening wordt voldaan. Door het maken van keuzes in een computerge stuurd menu zoek je de gewen ste beltoon uit. Die wordt me teen verzonden na het opgeven van het nummer waar hij naar toe gestuurd moet worden je kunt op die manier dus ook een ringtone cadeau doen. Het geluidssysteem van de meeste mobieltjes is maar heel beperkt en kan alleen simpele pieptoontjes veroorzaken. Door die goed te kiezen en vooral pre cies te timen, weten de Finse technici echter treffende na bootsingen te bereiken. En dan hebben ze nog niet eens hun krachten beproefd op de nieuw ste generatie geluidschips die in sommige modellen van Sams ung en NEC te vinden is. Rob Vermeulen Duitsers, Engelsen, maar vooral ook Italianen zijn gek op Nederlands var kensvlees. Van de miljoenen Nederlandse varkens die jaarlijks worden geëxpor teerd, verdwijnen de billen naar Italië, de bakermat van de delicatessen. Het land van pasta's, kazen, salami's, roomijs en wijn en, natuur lijk, van de Parmaham. De Nederlander Sjouke Stoker kent het geheim van Italië; hij runt de grootste ham- menslagerij in het Mekka van de Italiaanse vleeswa- renindustrie. Even kloppen, voelen, knij pen. Kijken, nog eens kijken en een keertje voorzichtig rui ken. De aankoop van een Par maham is een ritueel, dat al gauw een kwartier duurt. In de 'macelleria', de plaatselijke sla- gerijkeuren papa, mama en de kinderen het forse stuk vlees. Rollades, salami's en wit uitge slagen worsten liggen uitge stald in de vitrines. De hammen, ingesmeerd met een dun laagje reuzel, hangen aan het plafond. Italianen zijn levensgenieters. Fijnproevers. Ze kopen rustig een complete ham voor 70 euro. Om die thuis gewoon door de week op te snijden. De zuinige Hollandse consument heeft daar het geld niet voor over. Die koopt liever schouderham of Coburger voor 99 cent per ons. Terwijl over de hele wereld van de befaamde rauwe ham, de 'prosciutto crudo di Parma' wordt gesmuld, zetten wij de lekkernij hooguit een keertje op tafel met kerst of pasen. Geen wonder dat de slager en super markt nooit Parmaham in huis hebben zoals hij hoort te zijn: donkerrood met sneeuwwitte aders, en om te zuigen zo mals. Sjouke Stoker speelt zijn rol in die Bourgondische cultuur. De 47-jarige uit Joure afkomstig slager woont en werkt in Spi- lamberto, een klein stadje tus sen Bologna en Parma. Hij is er directeur van de slagerij van de Nederlandse vleesreus Dumeco. Iedere week gaan er bijna 100.000 hammen, zestig vracht wagens vol, door de snijderij. Het is een drukte van belang in de grote hal. 's Nachts komen hier de vrachtwagens met vlees uit Nederland aan. Eenmaal over de weegbrug van Dumeco Spilamberto, worden de zware hammen - de achterbil en poot van het varken compleet met hoef - in een tempo van 2800 stuks per uur gelost. Dat is een taak voor Afrikaanse mannen. Zij doen, zestig man sterk, het eenvoudige werk in de fabriek. Dumeco huurt de arbeiders in bij een coöperatie. De messen zijn in handen van eigen werk nemers. Verspreid over twee lange productielijnen verrich- De Nederlander Sjouke Stoker runt de grootste hammenslagerij in Parma. foto Guiseppe Guicciardi ten negentig slagers hun lopen- de-bandwerk. Het is geen ruw werk, integen deel. De slagers gaan opvallend voorzichtig met de hompen vlees om. Geen gegooi, geen ge- smijt. Onnodige inkepingen of bloedingen in het vlees zijn uit den boze. De ham moet zo geslo ten mogelijk blijven, omdat die straks wordt verwerkt in zout. Als dat te makkelijk binnen dringt, komen er vieze zoutran- den in de ham. Aan het eind van de band worden de hammen ge wogen, geselecteerd op spek- dikte en netjes op karretjes ge legd. De vette gaan naar de dro gerijen, de magere zijn bestemd voor kookham en spekham. De Italiaanse familiebedrijven die bij Dumeco kopen, om er ex clusieve rauwe Parmaham van te maken, hebben allemaal hun specifieke wensen. Zo verschilt bijvoorbeeld het venstertje dat aan de open kant van de ham met een elektrisch mes in de zwoerd wordt geschoren. De ene klant wil een ronde snit - de zo genoemde Parmasnit - de ander wil een v-snit, een Toscaanse snit, een Tiroler snit, of een snit Grand Speek. Het ruikt opmerkelijk fris in de fabriek. Nergens ligt een drup pel bloed. Het slagerswerk is bijna klinisch. ,,Het idee dat in Zuid-Europa maar wat wordt aangerommeld is achterhaald. Tien jaar geleden had je hier in derdaad slachthuizen zonder koeling. Er zat nog geen raam in. Dat is nu wel anders." Ambachtelijke slachterijtjes zijn passé, meent Stoker. „Vroe ger kreeg een dorpsslager op maandag een koe en een varken binnen en daar knoeide hij dan een week mee om. Dat kan te genwoordig niet meer." Maandagmiddag, vaste prik, is Stoker te vinden op de Borsa Merci di Modena. De nationale handelsbeurs, is de spil in de Italiaanse varkensvleesindu strie. Het is druk op de spiege lende vloer. Honderden mannen in pak, velen met bonnenboek jes in de hand, staan in groepjes met elkaar te praten. Kopers, verkopers en commissionairs. Er valt weinig lijn in him handel te ontdekken. Het is een typi sche relatiebeurs, legt Stoker uit. Hij loopt ontspannen rond, drukt hier en daar een hand groet bekenden, maakt een praatje. Dat gaat gepaard met veel schoudex'klopjes. „Italia nen zijn net oude wijven. Ze praten twee minuten over han del en voor de rest is het een hele hoop geouwehoer." Toch wor den er miljoenen tonnen vlees omgezet. Langs de wand in het beursge bouw hebben de grote spelers van de vleesmarkt, Feirarini, Italcarni, Maletti, Annoni, Uni- bon en ook het Nederlandse Du meco, een box. In deze piepklei ne kantoortjes met niet meer dan een tafel en drie stoelen, worden gewichtige zaken be klonken. De directeur van Du meco wandelt een van de boxen binnen, om tien minuten later weer vrolijk naar buiten te ko men. „Zo, ik heb het voor van daag al weer verdiend. Ik ga." In het korte gesprekje achter de glazen deur heeft Stoker en pas sant 60.000 kilo ham verkocht. Italianen hoeven niet te ont haasten. Ze maken zich niet druk, leven relaxed. Onlangs had Stoker een boze klant aan de telefoon. Hij sprong meteen in de auto. De autorit kostte hem vijf uren, maar het pro bleem over de ham was in twee minuten opgelost. „Daax-na werd er een flesje vino openge trokken, en ging het gesprek de hele middag over eten en over de familie." Vergeleken met de Ita liaan is de gemiddelde Neder lander een eenzaam mens. Peter Grondsma Het horecapand op de hoek van de Nieuwendijk en hetBellamypark in Vlissingen wordt sinds jaren be zocht door echte visliefhebbex-s. En gelse vrienden begonnen een bezoek aan Vlissingen steevast met een eten tje op die plek. In de zomer waren mosselen favoriet. Een jaar of wat geleden hing de nieu we eigenaar een lokkend logo aan de gevel, de voorstelling van een huis- waartskerende boomkorvisser in de Westerscheldemonding, zich afteke nend tegen de ondergaande zon. Het was nagenoeg de enige verandering die hij doorvoerde. Binnen is het als vanouds. Een oud-Hollands decor, daterend uit de jai'en vijftig. Inmid dels dreigen de steenstrips in je bord te vallen en raak je uitgekeken op de verlichting die is geïnspireerd op de kroonluchters en wandfakkels in middeleeuwse kastelen. Ik ben er aan gewend geraakt maar een jonger pu bliek hikt er mischien wat tegenaan. Patron-cuisinier Theo Verstegen heeft dat ook begrepen, want in no vember gaat Restaurant De Visser shaven dicht voor een grondige face lift. Het zal er best gezellig blijven, de pa- tron kennende, maar chique zal het hopelijk niet worden. Theo Verstegen is niet de man om in een oogverblin dend witte koksbuis en met een 'to que' op het hoofd zijn gasten te ont vangen. Hij prefereert een T-shirt, maar hij kookt er niet minder om. Bij tal van wedstrijden ging hij met de prijzen strijken en ook zijn personeel scoorde. Dat wil wat zeggen van zijn kunde én van zijn opvattingen over gastvrijheid. In vakkringen hoor ik zijn creativiteit roemen. De kaart begint al met een waarschu wing voor de gestrengheid van de Vlissingse parkeerwachters. Mensen van buiten vinden de Vlissingse wa terkant zeer zuidelijk qua sfeer en de Vissershaven speelt daar op in door de menukaart in vier talen op te stellen met Nederlands en Frans wisselend als 'voertaal'. Deux Frères heet dan ook het voorafje van gerookte zalm en paling (€10,00). Voor dezelfde prijs heeft de gast een 'Cocktail de Crevet- tes Grises' of een tartaar van rauwe zalm. Zeeuwse platte oesters kosten 18,00. Warme voorgerechten zijn Wijn gaardslakken met kruidenboter 8,00) en Scampi Tempura (€11.00). Ik kies voor de laatste omdat de poëti sche omschrijving me aanspreekt: „Een fluistering uit de rijzende zon. De transparantie van rijstpapieren schermen rondom de striptease van scampi's in kimono'Ik heb er niet van terug. De scampi zijn voortreffelijk en ze zwemmen in een groene en rode Bellamypark 2 4381 CJ Vlissingen Tel. 0118-412132 Zeven dagen per week geopend Keuken open van 12.00 tot 14.00 uur en van 18.00 uur tot Creditcards: Visa, Araex, Diners Club en Eurocard Rolstoel: geen belemmering Kinderen: aangepaste gerechten Vegetarisch: op afspraak Roken: geen afgescheiden ruimte. saus in ying-yang-vorm op een groot bord. Heerlijk. De kaart telt waarachtig zes soepen, allemaal voor €6,00 met uitzondering van de kreeftensoep waar Franse Cognac ingaat en die €9,00 kost. Op de kaai~t verder diverse visgerech ten, zoals de Plat de Poissons de Zé- lande ofwel Visschotel 'De Vissersha ven'(€20,00). Gebakken Zeetong, 'door de Vlissing se vloot gevangen en door Vlissingsen koks bereid', kost €32,00 en natuux-- lijk zijn er in het seizoen mosselen 16,50). Verrassend vind ik, hier aan zee, de Filet de Sandre avec pesto, of wel Snoekbaars met pesto, een heer lijke zoetwatexwis (euro 18,00). Ik neem de Gx-enadines de Lotte et Crevettes (€23,50) en sta versteld van wat er op mijn bord komt: een giganti sche moot zeeduivel met de kraakbe nen ruggegraat in het midden en met een royale garnituur van Zeeuwse garnaaltjes. De zeeduivel is voortref felijk gebakken, net aan gaar, en oogt enorm. Er komen even aangezette lamsoren bi j, maar de frietjes, klein en verfrommeldzi j n kennelij k bij eenge- schept uit de bodem van de pan. Palet Vissershaven (€7,50) is een trio van ijsjes van Ambachtelijke IJsma- kerij Ameliahoeve, maar uitverkocht. Er zit Tx'appistenijs in en Zeeuws duindoornijs en speculaasijs. Wel is er nog de Zeeuwse Trilogie voor dezelfde prijs, bestaande uit Zeeuws roombo ter babbelaar-ijs, Zeeuws bolus-ijs en Yoghurt-ijs, ook heel lekker. De Vissershaven heeft diverse vis- en vleesmenu's en wie echt benieuwd is naar de creativiteit van de patron ach ter het fornuis, probere het Menu Gourmet, op aanvraag voor €43.00. Rien van Reems "J\ /Ti 1 i eubewuste j ongeren -LV-Lhebben een kookboek ge maakt. Het gaat om de gx*oepe- ring" Jongeren Milieu Aktief, die verbonden is aan Milieudefen sie. Het EKO-kookboek bevat vegetarische recepten en handi ge tips voor milieuvi'iendelijk koken. Honderd studenten pro beerden de x-ecepten uit tijdens de kookcursus van JMA. De bes te recepten zijn gebundeld het boek. Ze zijn makkelijk te ma ken, gezond, lekker en goed koop. De tips variëren van praktische informatie over boodschappen doen tot een middeleeuwse kijk op nuttige kruiden. Het boek kost 5 euro. Informatie: 020 - 5507 436. Het Smulidee van de Maand is door Retail Nederland, waarin de grote supermarkten zitten, uitgekozen tot Beste In novatie. Het Smulidee is een samenwer king van Joop Braakhekke en Les Chanterels uit Zoetermeer. Zij brengen elke maand een an dere bijzondere kant-en-klaar maaltijd op de markt. Ook met de soepen van Joop gaat het goed. De Consumentengids be oordeelde Joop's Soepbox als beste mex-k van koelverse soe pen. Roken is dodelijk. In koeien- letters wordt die bekende boodschap op pakjes sigaretten verkondigd. Sommige rokers zijn die waarschuwende bood schappen gaan sparen, anderen camoufleren ze liever. Daar zit handel in. Zo heeft een slimme- rik in Leiderdorp de Sigibox be dacht. Dat is een uitklapbaar doosje dat over het pakje siga retten past. 'Gestart als geintje en nu uitgegroeid tot een voor iedereen verkrijgbaar doosje'. Op de internetsite www.sigibox.com zijn de ont- wei'pen in allerlei thema's te vinden. De Sigibox is te koop in de rookwarenzaak. Camoufleren kan ook met stickers. Jeroen Straathof van NewEgo heeft het over 'op- stickertjes, die de consument de mogelijkheid bieden zijn ver trouwde pakje sigaretten een persoonlijke touch te geven'. Met geen woord rept hij over het afplakken van waarschuwin gen. De stickex's zijn er in twaalf ontwerpen, zoals poezen, oude vliegtuigen en duiveltjes. De collectie, te vinden op www.op- stickextjes.nl wordt voortdu rend uitgebreid. Een eigentijdse variant van Melk Moet biedt het Nedex-- lands Zuivelbureau met een nieuwe website en de strip Kaaskade 12. Op www.zuive- lonline.nl staat alles over zuivel, van het verschil tussen margari ne en boter, voedingsadviezen en recepten tot informatie over botontkalking. Ook is er een soort gezondheidstest te maken en een calciumdagboek bij te houden. Wie liever een brochure heeft, die is gratis te krijgen: tel. 079 - 343 0300. Verder gaat in ver schillende bladen de strip Kaas kade 12 verschijnen, met de 'zuivelste' familie van Neder land. De strip beklemtoont de rol van zuivel als onderdeel van gezon de voeding.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 43