Wielerkleding in beeld Lezer etaleert smaak met luxe magazines W13 nAA NDERfy 2002 W m€RCKX Modeproloog in Hasselt zaterdag 29 juni 2002 Designshirts van Roberto Cavalli, Chris Mestdagh en Walter van Beirendonck (vlnr). Fietskleding uit de 'beginperio de'. Mode en wielersport? In eerste instantie niet echt een voor de hand liggen de combinatie. Maar het WK wielrennen in België is een mooie aanleiding voor een leuke expositie in Hasselt: 'Modeproloog' in het mode museum Hasselt. Wat hebben wielrenners met wielermode? Meer dan je zou denken. Colette Coenegrachts, coördi nator van het modemuseum Hasselt: „Wat me na het eerste weekend van de tentoonstelling opvalt, is hoeveel interesse er voor is. Kleding wordt toch steeds belangrijker voor man nen. Zeker hun sportoutfit." Vanwege het naderende wereld kampioenschap wielrennen in Hasselt (van 8 tot en met 13 ok tober) heeft het modemuseum in deze stad een tentoonstelling ingericht over wielerkleding. Speciaal voor deze gelegenheid ontwierp de Hasseltse mode ontwerper Stijn Helsen een wielrenshirt met een grafische wolprint, gebaseerd op een van zijn ontwerpen. „Er zijn er al een behoorlijk aantal verkocht. De wielrenners willen toch wel heel graag een shirt dat nie mand anders heeft." Overigens zijn de liefhebbers die in het museum komen, niet de enigen die zich (stiekem) be kommeren over hun verschij ning op de fiets. Er zijn ook ont werpen te zien van Roberto Ca valli voor de Italiaanse wielren ner Mario Cippolini, en shirts van de Belgische ontwerpers Chris Mestdagh en Walter van Beirendonck. En al is er voor sommige mannen misschien nog wel een soort drempelvrees als het gaat om mode: als wieier- liefhebber heb je een goed ex cuus om te gaan kijken. Want het gaat ook over sport. Het grootste deel van de ten toonstelling wordt in beslag ge nomen door het overzicht van de ontwikkeling van wielerkle ding. Ooit begon de eerste fiet ser op een gevaarte met een groot en een klein wiel, met als bijpassend kostuum een alter natief soort 'knickerbocker'. De shirts van oude wielertoppers zijn te bewonderen naast het 'supporterscafé' (bezoekje het museum met je wielerclubje, dan kun je hier wat drinken). Te zien zijn onder andere de per soonlijke truien van wereld kampioenen Freddy Maertens, Rudy Dhaenens, Johan Mu seeuw en Stan Ockers. Leuke details zijn de materialen waar de truien in de loop der tij d van gemaakt zijn. Van de eerste wollen shirts die gekrompen en wel in de lijsten hangen, tot en met het nieuwste lycra, en de ontwikkeling van de reclame op de truien. De roze en gele trui danken hun kleur aan het pa pier van de kranten die de wed strijden sponsorden. Natuurlijk hebben ook de schoenen, helm en broek de no dige ontwikkelingen doorge maakt. De nieuwste zemen in de broek bijvoorbeeld zijn ge maakt van bacterie-neutralise rend materiaal en blijven soe pel. De eerste exemplaren voel den als karton bij opdroging, en waren niet echt fris. Zitvlakzalf Voor schrale billen en zadelpijn zien we verschillende soorten zitvlakzalf door de jaren heen. Overigens ontrafelt een cartoon in kleine vitrine de mythe dat de renners hun benen scheren van wege de aërodynamica. De profs doen dit, omdat hun benen iede re dag gemasseerd worden. En dan schuren die haren zo. Wielersupporters dossen zich doorgaans minder uitbundig uit dan bijvoorbeeld voetbalfans. Toch is er een wand met exem plaren van deze wielershirts. Ook is er een grote verzameling voorraad-tasjes te zien, waar de renners hun lunch in kregen. Door fans worden ze verzameld langs de kant van de weg. En te gelijkertijd ontdek je meer over de achtergrond van bekende sponsors als Festina en Mapei. Overigens heeft de wielersport al behoorlijk wat invloed gehad op de mode. Op dit moment zijn Wielerinvloed op de mode: fiets- broek volgens Chanel. wielershirts bijvoorbeeld terug te vinden in de vintage-look. Ook een van de meest omstreden kledingstukken komt uit de fietswereld: de fietsbroek. Jean- Paul Gaultier combineerde 'm met een body, Karl Lagerfeld probeerde het voor Chanel met een geknoopte bloes en veel gouden kettingen. Toch is dit kledingstuk het meest elegant gebleven voor de fietsers zelf. Caroline Göttgens De tentoonstelling 'Modepro loog' is te zien tot en met 30 de cember in het Stedelijk Mode museum, Gasthuisstraat 11, Hasselt. Tel. 0032-11- 22 17 73. Geopend dinsdag t/m vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur, op za terdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur. Toegang kost €3 voor volwasse nen; groepen betalen €2, scho len €1 per bezoeker. Kinderen tot en met 12 jaar hebben gratis entree. Lifestylebladen doen het goed bij de lezer. Het speciaal ontworpen shirt van ontwerper Stijn Helsen. foto's Stedelijk Museum Hasselt Wat hebben Vrij Nederland, Story en Playboy gemeen? Het zijn klinkende namen van bladen die ooit onaantastbaar leken, maar nu kampen met te ruglopende oplages. Wie het te genwoordig in de tijdschriften- land wil maken, richt zich op de welvarende medemens. Die koopt massaal stijlvolle special- interestbladen om te lezen over golf, psychologie, tuinarchitec tuur en huizen in Frankrijk. 'Privé is voor bij de kapper'. Lang vervlogen zijn de tijden dat je gezien was met de nieuw ste Vrij Nederland onder je arm. Mensen die nu up-to-date wil len zijn, wenden zich massaal tot de zogeheten special-inte- restbladen. Het zijn tijdschrif ten als Leven in Frankrijk, Psy chologie Magazine, Glossy, Elle Eten en Tuinieren die de Neder landse tijdschriftenmarkt een impuls geven. De verkoopcijfers van deze bla den schieten omhoog, zo blijkt uit de jongste cijfers van Het Oplage Instituut (HOI) over het jaar 2001. De meeste gevestigde tijdschriften verliezen, stabili seren of winnen slechts spaar zaam. De nieuwlichtei's zijn sa men grotendeels verantwoorde lijk zijn voor de lichte stijging van de totale oplage van alle 167 titels (0,2 procent). Andere stijgers zijn lidmaat schapsbladen als Kampioen van de ANWB en Golfjournaal. Opiniebladen - Elsevier uitge zonderd - staan er belabberd voor. Het eens zo toonaangeven de Vrij Nederland verkeert al ja ren in een vrije val. Traditionele omroepbladen, vrouwenbladen als Libelle en Viva, bladen als Nieuwe Revu en Panorama; ze kampen allemaal met teruglo pende groeicijfers. Waarmee onderscheiden zich dan de succesnummers? „Stijl", zegt Hein van Dam, adjunct hoofdredacteur van het man nenblad Esquire. Het nog rela tief kleine blad boekte in 2001 een oplagewinst van 52,3 pro cent. Ter vergelijking: concur renten als Maxim, Playboy en Penthouse verloren allemaal meer dan tien procent. „Zij la ten zich vooral leiden door de pure instincten van de man", stelt Van Dam. Esquire zegt daarentegen op inhoud en diep gang te mikken. „Wij vragen regelmatig specialisten van bui ten die een onderwerp met lite raire pen kunnen benaderen, zoals Leo Verheul dat in ons laatste nummer over de Feye- noordvoetballer Ono doet." En daar waar concurrent FHM zich profileert met een tophonderd van de meest sexy vrouwen, doet Esquire het met een prijs vraag over de best geklede man. Esquire is niet het enige blad dat refereert aan stijl en klasse. Met andere accenten doen het gla- mourblad Glossy (34,5 procent in de plus), Elle Eten (39,8), Elle Wonen (32,2) en Tuinieren (32,2) hetzelfde. Gladde kaften, duur papier en mooie fotografie lij ken een voorwaarde voor suc ces. Glamourblad Glossy doet daarmee z'n naam eer aan. „De Privé is echt voor bij de kapper", zegt vri jetijds weten schapper dr. Koen vanEijckvan de Katholieke Universiteit Bra bant. „Bladen als Glossy en Elle kun je thuis met een gerust hart een tijdje op tafel laten liggen." Van Eijck ziet een verband tus sen het moderne leefpatroon en de groei van deze titels. „Men sen willen tegenwoordig hun smaak etaleren. Een grote groep is welvarend, veelal dankzij een hoge opleiding. In de jaren tach tig toonden yuppen hun wel vaart nog met dure auto's en sie raden. Het gaat er nu niet meer om of je veel geld hebt, de vraag is wat je ermee doet. Dan komt het op stijl en smaak aan. Het huis en onze tuin zijn wezenlijke onderdelen van de leefstijl ge worden. Met een hippe tuin laat je zien dat je niet van de straat bent." Koken Hetzelfde geldt voor koken. Vol gens Van Eijck is het bereiden van een maaltijd van een zorg taak geëvolueei'd tot een ont spannende bezigheid. „Kokenis een hobby. Het mag allemaal best ingewikkeld en exotisch. Kijk bijvoorbeeld naar Ad Mel- kert die in de verkiezingscam pagne zijn kookkunsten eta leerde." De wisselwerking tussen bla denverkoop en televisiepro gramma's is volgens Van Eijck - die zelf onderzoek deed naar de link tussen lezen en tv kijken - I navenant. „We laten ons de kop gek maken door programma's over tuin en interieur. Het ver vangen van meubels is niet lan ger het critex'ium om iets nieuws aan te schaffen, esthetiek staat bovenaan. Een blad als Elle, met een vaste lezerskernhaakt daar handig op in met titels als Elle Wonen." Geestelijk Dat het de lezer niet louter en al leen om uiterlijkheden en de ge neugten des levens gaat, bewijst de stormachtige groei van Psy chologie Magazine (30,5 in de plus). Een verklaring hiexwoor schuilt volgens hoofdredactrice Suzarxne Weusten - wederom - in de toegenomen welvaax*t van de laatste jaren. „Als mensen zich geen zorgen meer hoeven te maken over geld, huis en auto ontstaat er ruimte voor geeste lijke ontplooiing. Daar profite ren wij van." De recentelijke restyling van het blad speelt volgens Weusten evenzeer een rol. Psychologie Magazine is van vakblad ver- woi'den tot publieksblad. Toe gankelijkheid is daarbij het sleutelwoord, en dat geldt niet alleen voor Psychologie Maga zine. Ook Tuiniex'en en Leven in Frankrijk richten zich op een brede doelgroep. Leven in Frankrijk is niet langer het lijf blad van louter Nederlanders met een tweede huisje in de Pro vence. Zien de redacties van de ze bladen de komende jaren nog volop groeimogelijkheden, de werkelijkheid zou wel eens an ders kunnen uitpakken, vreest mediaprof essor Henri Beunders van de Rotterdamse Erasmus- universiteit. „Je ziet dat deze bladen mikken op de hogere in komens. Die wilden het geld de afgelopen jaren graag uitgeven aan mooie bladen. Nu het eco nomisch minder gaat, zeggen mensen hun dure abonnemen ten zo weer op." Beunders voor spelt dat ook de succesnummers op bladenmarkt zullen inzak ken. „Dit zou wel eens de laatste piek kunnen zijn." Vrij etij ds wetenschapper Van Eijck is positiever „De uitgaven aan tuin en interieur zullen de komende j aren vermoedelij k te ruglopen. Wat niet wegneemt dat mensen die bladen toch graag blijven lezen. Al was het om te fantasexren. Je kunt dat als een soort troost zien." NiekMegens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 41