Wielerkleding in beeld
Lezer etaleert smaak
met luxe magazines
W13
nAA NDERfy
2002
W m€RCKX
Modeproloog
in Hasselt
zaterdag 29 juni 2002
Designshirts van Roberto Cavalli, Chris Mestdagh en Walter van Beirendonck (vlnr).
Fietskleding uit de 'beginperio
de'.
Mode en wielersport? In
eerste instantie niet
echt een voor de hand liggen
de combinatie. Maar het WK
wielrennen in België is een
mooie aanleiding voor een
leuke expositie in Hasselt:
'Modeproloog' in het mode
museum Hasselt.
Wat hebben wielrenners met
wielermode? Meer dan je
zou denken.
Colette Coenegrachts, coördi
nator van het modemuseum
Hasselt: „Wat me na het eerste
weekend van de tentoonstelling
opvalt, is hoeveel interesse er
voor is. Kleding wordt toch
steeds belangrijker voor man
nen. Zeker hun sportoutfit."
Vanwege het naderende wereld
kampioenschap wielrennen in
Hasselt (van 8 tot en met 13 ok
tober) heeft het modemuseum in
deze stad een tentoonstelling
ingericht over wielerkleding.
Speciaal voor deze gelegenheid
ontwierp de Hasseltse mode
ontwerper Stijn Helsen een
wielrenshirt met een grafische
wolprint, gebaseerd op een van
zijn ontwerpen. „Er zijn er al
een behoorlijk aantal verkocht.
De wielrenners willen toch wel
heel graag een shirt dat nie
mand anders heeft."
Overigens zijn de liefhebbers
die in het museum komen, niet
de enigen die zich (stiekem) be
kommeren over hun verschij
ning op de fiets. Er zijn ook ont
werpen te zien van Roberto Ca
valli voor de Italiaanse wielren
ner Mario Cippolini, en shirts
van de Belgische ontwerpers
Chris Mestdagh en Walter van
Beirendonck. En al is er voor
sommige mannen misschien
nog wel een soort drempelvrees
als het gaat om mode: als wieier-
liefhebber heb je een goed ex
cuus om te gaan kijken. Want
het gaat ook over sport.
Het grootste deel van de ten
toonstelling wordt in beslag ge
nomen door het overzicht van
de ontwikkeling van wielerkle
ding. Ooit begon de eerste fiet
ser op een gevaarte met een
groot en een klein wiel, met als
bijpassend kostuum een alter
natief soort 'knickerbocker'. De
shirts van oude wielertoppers
zijn te bewonderen naast het
'supporterscafé' (bezoekje het
museum met je wielerclubje,
dan kun je hier wat drinken). Te
zien zijn onder andere de per
soonlijke truien van wereld
kampioenen Freddy Maertens,
Rudy Dhaenens, Johan Mu
seeuw en Stan Ockers.
Leuke details zijn de materialen
waar de truien in de loop der tij d
van gemaakt zijn. Van de eerste
wollen shirts die gekrompen en
wel in de lijsten hangen, tot en
met het nieuwste lycra, en de
ontwikkeling van de reclame op
de truien. De roze en gele trui
danken hun kleur aan het pa
pier van de kranten die de wed
strijden sponsorden.
Natuurlijk hebben ook de
schoenen, helm en broek de no
dige ontwikkelingen doorge
maakt. De nieuwste zemen in de
broek bijvoorbeeld zijn ge
maakt van bacterie-neutralise
rend materiaal en blijven soe
pel. De eerste exemplaren voel
den als karton bij opdroging, en
waren niet echt fris.
Zitvlakzalf
Voor schrale billen en zadelpijn
zien we verschillende soorten
zitvlakzalf door de jaren heen.
Overigens ontrafelt een cartoon
in kleine vitrine de mythe dat de
renners hun benen scheren van
wege de aërodynamica. De profs
doen dit, omdat hun benen iede
re dag gemasseerd worden. En
dan schuren die haren zo.
Wielersupporters dossen zich
doorgaans minder uitbundig uit
dan bijvoorbeeld voetbalfans.
Toch is er een wand met exem
plaren van deze wielershirts.
Ook is er een grote verzameling
voorraad-tasjes te zien, waar de
renners hun lunch in kregen.
Door fans worden ze verzameld
langs de kant van de weg. En te
gelijkertijd ontdek je meer over
de achtergrond van bekende
sponsors als Festina en Mapei.
Overigens heeft de wielersport
al behoorlijk wat invloed gehad
op de mode. Op dit moment zijn
Wielerinvloed op de mode: fiets-
broek volgens Chanel.
wielershirts bijvoorbeeld terug
te vinden in de vintage-look.
Ook een van de meest omstreden
kledingstukken komt uit de
fietswereld: de fietsbroek. Jean-
Paul Gaultier combineerde 'm
met een body, Karl Lagerfeld
probeerde het voor Chanel met
een geknoopte bloes en veel
gouden kettingen. Toch is dit
kledingstuk het meest elegant
gebleven voor de fietsers zelf.
Caroline Göttgens
De tentoonstelling 'Modepro
loog' is te zien tot en met 30 de
cember in het Stedelijk Mode
museum, Gasthuisstraat 11,
Hasselt. Tel. 0032-11- 22 17 73.
Geopend dinsdag t/m vrijdag
van 10.00 tot 17.00 uur, op za
terdag en zondag van 13.00 tot
17.00 uur.
Toegang kost €3 voor volwasse
nen; groepen betalen €2, scho
len €1 per bezoeker. Kinderen
tot en met 12 jaar hebben gratis
entree.
Lifestylebladen doen het goed bij de lezer.
Het speciaal ontworpen shirt van ontwerper Stijn Helsen.
foto's Stedelijk Museum Hasselt
Wat hebben Vrij Nederland,
Story en Playboy gemeen?
Het zijn klinkende namen van
bladen die ooit onaantastbaar
leken, maar nu kampen met te
ruglopende oplages. Wie het te
genwoordig in de tijdschriften-
land wil maken, richt zich op de
welvarende medemens. Die
koopt massaal stijlvolle special-
interestbladen om te lezen over
golf, psychologie, tuinarchitec
tuur en huizen in Frankrijk.
'Privé is voor bij de kapper'.
Lang vervlogen zijn de tijden
dat je gezien was met de nieuw
ste Vrij Nederland onder je arm.
Mensen die nu up-to-date wil
len zijn, wenden zich massaal
tot de zogeheten special-inte-
restbladen. Het zijn tijdschrif
ten als Leven in Frankrijk, Psy
chologie Magazine, Glossy, Elle
Eten en Tuinieren die de Neder
landse tijdschriftenmarkt een
impuls geven.
De verkoopcijfers van deze bla
den schieten omhoog, zo blijkt
uit de jongste cijfers van Het
Oplage Instituut (HOI) over het
jaar 2001. De meeste gevestigde
tijdschriften verliezen, stabili
seren of winnen slechts spaar
zaam. De nieuwlichtei's zijn sa
men grotendeels verantwoorde
lijk zijn voor de lichte stijging
van de totale oplage van alle 167
titels (0,2 procent).
Andere stijgers zijn lidmaat
schapsbladen als Kampioen
van de ANWB en Golfjournaal.
Opiniebladen - Elsevier uitge
zonderd - staan er belabberd
voor. Het eens zo toonaangeven
de Vrij Nederland verkeert al ja
ren in een vrije val. Traditionele
omroepbladen, vrouwenbladen
als Libelle en Viva, bladen als
Nieuwe Revu en Panorama; ze
kampen allemaal met teruglo
pende groeicijfers.
Waarmee onderscheiden zich
dan de succesnummers? „Stijl",
zegt Hein van Dam, adjunct
hoofdredacteur van het man
nenblad Esquire. Het nog rela
tief kleine blad boekte in 2001
een oplagewinst van 52,3 pro
cent. Ter vergelijking: concur
renten als Maxim, Playboy en
Penthouse verloren allemaal
meer dan tien procent. „Zij la
ten zich vooral leiden door de
pure instincten van de man",
stelt Van Dam. Esquire zegt
daarentegen op inhoud en diep
gang te mikken. „Wij vragen
regelmatig specialisten van bui
ten die een onderwerp met lite
raire pen kunnen benaderen,
zoals Leo Verheul dat in ons
laatste nummer over de Feye-
noordvoetballer Ono doet." En
daar waar concurrent FHM zich
profileert met een tophonderd
van de meest sexy vrouwen,
doet Esquire het met een prijs
vraag over de best geklede man.
Esquire is niet het enige blad dat
refereert aan stijl en klasse. Met
andere accenten doen het gla-
mourblad Glossy (34,5 procent
in de plus), Elle Eten (39,8), Elle
Wonen (32,2) en Tuinieren (32,2)
hetzelfde. Gladde kaften, duur
papier en mooie fotografie lij
ken een voorwaarde voor suc
ces. Glamourblad Glossy doet
daarmee z'n naam eer aan.
„De Privé is echt voor bij de
kapper", zegt vri jetijds weten
schapper dr. Koen vanEijckvan
de Katholieke Universiteit Bra
bant. „Bladen als Glossy en Elle
kun je thuis met een gerust hart
een tijdje op tafel laten liggen."
Van Eijck ziet een verband tus
sen het moderne leefpatroon en
de groei van deze titels. „Men
sen willen tegenwoordig hun
smaak etaleren. Een grote groep
is welvarend, veelal dankzij een
hoge opleiding. In de jaren tach
tig toonden yuppen hun wel
vaart nog met dure auto's en sie
raden. Het gaat er nu niet meer
om of je veel geld hebt, de vraag
is wat je ermee doet. Dan komt
het op stijl en smaak aan. Het
huis en onze tuin zijn wezenlijke
onderdelen van de leefstijl ge
worden. Met een hippe tuin laat
je zien dat je niet van de straat
bent."
Koken
Hetzelfde geldt voor koken. Vol
gens Van Eijck is het bereiden
van een maaltijd van een zorg
taak geëvolueei'd tot een ont
spannende bezigheid. „Kokenis
een hobby. Het mag allemaal
best ingewikkeld en exotisch.
Kijk bijvoorbeeld naar Ad Mel-
kert die in de verkiezingscam
pagne zijn kookkunsten eta
leerde."
De wisselwerking tussen bla
denverkoop en televisiepro
gramma's is volgens Van Eijck -
die zelf onderzoek deed naar de
link tussen lezen en tv kijken - I
navenant. „We laten ons de kop
gek maken door programma's
over tuin en interieur. Het ver
vangen van meubels is niet lan
ger het critex'ium om iets nieuws
aan te schaffen, esthetiek staat
bovenaan. Een blad als Elle, met
een vaste lezerskernhaakt daar
handig op in met titels als Elle
Wonen."
Geestelijk
Dat het de lezer niet louter en al
leen om uiterlijkheden en de ge
neugten des levens gaat, bewijst
de stormachtige groei van Psy
chologie Magazine (30,5 in de
plus). Een verklaring hiexwoor
schuilt volgens hoofdredactrice
Suzarxne Weusten - wederom -
in de toegenomen welvaax*t van
de laatste jaren. „Als mensen
zich geen zorgen meer hoeven te
maken over geld, huis en auto
ontstaat er ruimte voor geeste
lijke ontplooiing. Daar profite
ren wij van."
De recentelijke restyling van
het blad speelt volgens Weusten
evenzeer een rol. Psychologie
Magazine is van vakblad ver-
woi'den tot publieksblad. Toe
gankelijkheid is daarbij het
sleutelwoord, en dat geldt niet
alleen voor Psychologie Maga
zine. Ook Tuiniex'en en Leven in
Frankrijk richten zich op een
brede doelgroep. Leven in
Frankrijk is niet langer het lijf
blad van louter Nederlanders
met een tweede huisje in de Pro
vence. Zien de redacties van de
ze bladen de komende jaren nog
volop groeimogelijkheden, de
werkelijkheid zou wel eens an
ders kunnen uitpakken, vreest
mediaprof essor Henri Beunders
van de Rotterdamse Erasmus-
universiteit. „Je ziet dat deze
bladen mikken op de hogere in
komens. Die wilden het geld de
afgelopen jaren graag uitgeven
aan mooie bladen. Nu het eco
nomisch minder gaat, zeggen
mensen hun dure abonnemen
ten zo weer op." Beunders voor
spelt dat ook de succesnummers
op bladenmarkt zullen inzak
ken. „Dit zou wel eens de laatste
piek kunnen zijn."
Vrij etij ds wetenschapper Van
Eijck is positiever „De uitgaven
aan tuin en interieur zullen de
komende j aren vermoedelij k te
ruglopen. Wat niet wegneemt
dat mensen die bladen toch
graag blijven lezen. Al was het
om te fantasexren. Je kunt dat als
een soort troost zien."
NiekMegens