De open auto blijft verleiden Een Lelijke Eend is de goedkoopste cabrio W9 Opel met DVD Vectra GTS Zuinige Stilo Kia Sorento zaterdag 29 juni 2002 Een open auto spreekt al tijd tot de verbeelding. Net als een motorfiets dat doet. Bij mooi weer komen ze uit alle hoeken en gaten de weg op. De verschillen tus sen de diverse cabriolets zijn enorm en praktisch in het ge bruik zijn er maar een paar. Een kleine greep uit het groeiende aanbod. Een cabriolet is hetzelfde als emotie. Ze heten cabriolet, spider, targa of roadster en ze worden vooral verkocht omdat ze zo mooi ogen. Sommige heb ben een rolbeugel of twee hoofdsteunen die als zodanig fungeren. Zonder zijn ze meest al eleganter, maar ook onveili ger. Wat veiligheid betreft: scheuren in een cabrio is niet lekker. Met dichte kap hebben ze veel wind geruis, en open hou je het er niet in uit als het hard gaat. Een gro te motor is dus niet nodig, al bie den fabrikanten die natuurlijk wel. Praktisch elke cabrio heeft last van een torderende carros serie en dat voel je vooral in de stuurkolom. De open auto heeft verstevigingen om het gemis van de stalen dakstijlen op te vangen. Want de stijfheid ver dwijnt goeddeels wanneer het dak eraf gaat. Alleen cabrio's met een stalen vouwdak omzei len de voornaamste bezwaren: de Lexus SC430, de Mercedes SL(K) en de heel wat voordeli ger Peugeot 206 CC. In plaats van een canvas kap hebben sportwagens voor de winter soms een hardtop, een afneem baar stalen dak. Bij veel cabrio's kun je achterin niet of nauwelijks zitten. In een open Astra, een onthoofde Golf of een (al wat oudere) topless Peugeot 306 en Saab 9-3 is goed plek achterin. Vroeger had de Franse décapotable al een een voudig linnen dak dat open kon. De Lelijke Eend heeft er nog ja ren mee gekoketteerd. Zo'n ca- briokap brengt nog een hoop ge doe met zich mee. Bij een echte cabrio ging over de weggevou- wen kap nog met drukknoppen een hoes (tonneau). Als het dan ging regenen waren de rapen gaar. Een beetje cabrio heeft tegen woordig een elektro-hydrau- lisch systeem, dat met een inge wikkeld stelsel van armen en kleppen de kap netjes opvouwt; een imposant schouwspel dat enkele tientallen seconden duurt. In een Mercedes SL gaat dat zelfs met afstandsbedie ning, op bestelling trouwens ook op een Astra. De kunststof achterruit die de open auto decennia lang ken merkte is snel aan het verdwij nen. Meestal zit er in de cabrio een flinke glazen ruit gemon teerd die ook nog elektrisch ver warmd wox-dt. In 1985 werden maar 200 open auto's in Nederland verkocht, in 1995al 1.650 en nu zijn het er elk jaar niet minder dan zo'n 6.500. Peugeot 206 CC De Peugeot 206 CC is betaalbare cabrio, een zogenaamde 2+2 waarvan het coupédak ingeni eus in het koffer verdwijnt. Naar een idee dat in de jaren De Peugeot 206 CC. De Mazda MX 5. dertig van de vorige eeuw al be dacht werd door een kaakchi- rurg, waarvoor Peugeot het pa tent binnenhaalde en toepaste in de 401D Eclipse. Het stalen dak van de 206 CC vouwt elek trisch samen voordat het in de kofferruimte verdwijnt. Je kunt er met twee volwassenen en twee (kleine) kinderen in. De 206 CC is met 19.500 euro de goedkoopste van het stel. Hij heeft wel een paar tekortkomin- kjes als tamelijk veel windge ruis en veel torsie bij geopend dak. Hij mist ook een handgreep in deur of dashboard voor de passagier om aan vast te hou den. Maar de afgeleide van de succesvolle 206 heeft een aan sprekend uiterlijk al is de ach terzijde ietwat plomp. Peugeot verkoopt er gemiddeld zo'n 300 per maand. De letters CC staan voor coupé en cabriolet. Om het stalen dak automatisch via een origami- achtig spektakel te laten weg- vouwen moet je twee grendels loshalen. Het dak scharniert bij de achterruit en vouwt zich bin nen een seconde of twintig op. De vlakliggende voorruit van de CC komt heel diep het interieui- in en dat vergt als het dak open is aandacht bij in- en uitstap pen. De voorstijlen zijn ook nog al breed. Stevig bij een onver hoopte koprol, maar soms lastig bij het manoeuvreren. Bagage kan er niet gek veel mee. Met dak dicht gaat het nog, maar open is er slechts plek voor 200 liter. Mazda MX-5 De Mazda MX-5 is de klassieker van de drie. Mazda kwam twaalf jaar geleden met dit on vervalste, betaalbare sportwa- gentje op de markt, juist toen de uitvinders van de 'sportscar', de Britten, het helemaal lieten sloffen. Sindsdien is de MX-5 alleen maar populairder gewor den. De 1.6 Exclusive kost in middels wel een kleine 30.000 euro en dat kun j e niet goedkoop meer noemen. Waardevast is hij wel. De kleine tweezitter is een lek ker, zij het nogal stug rij-ding, voor wie niet claustrofobisch is aangelegd. Achterwielaandrij ving voor aanstekelijk bochten werk en een motortje dat snort dat het een lust is. Prettig is dat je in de Mazda geen helm op hoeft; de raamstijl staat nog ouderwets rechtopDe cabriokap wordt met de hand bediend. Je ontgrendelt die een voudig met twee duimklikken, zonder spieroefeningen of ge broken nagels. Vaak zie je in zo'n autootje bestuurders met een sjaaltje om de nek. Dat is geen snobisme, maar lijfsbe houd. Een beetje op snelheid trekt de rij wind lustig aan je oorlellen. Doe je het dak dicht dan suist het een beetje, maar hinderlijk wordt dat niet. Een hardtop kun je bestellen voor 1.815 euro. De MX-5 is is niet praktisch, niet supercomforta- bel en heeft minder ruimte dan een brommobiel, maar biedt wel een sportief alternatief. De cabriolet is het nieuwste Opel Astra-model en daar is veel werk van gemaakt. De kap verdwijnt netjes in het koffer- ruim als j e een knop j e induwtJ e hoeft geen beugels of wat ook te bedienen en Opel levex-t voor wat extra geld een afstandbe diening erbijHandig is die ene knop waarmee je alle vier zijrui ten tegelijk kunt bedienen. De kap is pex-fect afgewerkt en goed geïsoleerd. Met de kap open zitje keurig beschut achter de ver naar binnen komende voorruit. Van de wind heb je pas last als je (te) hard rijdt. Bertone is eraan te pas gekomen voor het ontwex-p en bij dat Italiaanse designhuis wordt de auto ook gebouwd. Misschien dat daar om de 2.2 zo'n prachtig uitlaat- geluid produceert. Anders dan de Peugeot en de Mazda is de open Opel (oben ohne) een praktisch vervoer middel. Op de achterbank kun je met tweeën gerieflijk zitten en clan heb je nog best plek voor flink wat bagage. Bij dak dicht wox-dt het zicht naar achteren bepex-kt vanwege de kleine gla zen achterruit en een enorme dode hoek, omdat er heel veel kap tussen de achterste ziji-uit en de achterruit zit. Opel heeft er sinds januari 350 van verkocht. Rien van der Steen en Joop van der Pol Het aloude Lelijke Eendje maakt zijn comeback als cultproduct. Nu een nieuwe ge neratie de 2CV heeft ontdekt als goedkope cabrio en oud-stu denten uit nostalgische gevoe lens hem als extra wagen aan schaffen, lijkt de tijd aangebro ken voor een nieuw Eenden tij dpex-k. Donox-en zijn er nog voldoende. En andex-s wel in thuisland Frankrijk. Wie heeft er vx-oeger niet eens in een Eend gereden of gezeten? Tijdens z'n studententijd of op de verende achtei'bank bij pa en ma? Ik welHet was m'n eerste auto, voor zeshonderd gulden en een bromfietshelm ovex-geno- men van een vriendin, die de bordeauxrode 2 CV had gewon nen bij een wedstrijd voor Rot terdamse studenten. Ze wist het juiste aantal studenten te raden dat zich in één Eendje wist te wux-men, namelijk 27. Zelf niet in het bezit van een x'ijbewijs, deed ze afstand van het karretje, dat aan beide zijden werd ge sierd door enorme stickers van een studentenuitzendbux-eau. Nog nooit zoveel lol gehad met een auto als met die 2 CV. Bij flinke wind op de snelweg zakte zijn maximaal kunnen naar 70 kilometer per uur of minder, waardoor je je weg diende te vei-volgen op de vluchtstx-ook tot de eerstvolgende afrit. Tij dens een koude winter bleek het gaspedaal eens te zijn vastge vroren, na een uitwijkmanoeu vre zat het stuur in één keer los. Een Eend is fun. Daar kan geen splinternieuwe Duitse of zelfs Franse bolide tegenop. Dat was toen en dat is ook nu. Nu een nieuwe generatie de 2CV heeft ontdekt als aantrekkelijk ver voermiddel, wordt al voorzich tig gespx'oken van een 'hype'. Met België voorop, maar Neder land komt eraan, als we de ken ners mogen geloven. In België is de Eend op dit moment vooral een cultproduct voor welgestel- den. Maar er zijn ook jongeren, die de charme van het autootje hebben ontdekt. Sommigen hebben er al eentje aangeschaft, hoewel nog niet eens in het bezit van een i-ijbewijs. Cabrio „Hij is leuk, hij is goedkoop en je hebt meteen een cabrio," ver klaart Maijo van den Eex-enbee- mt (49), eigenaar van Deux Mar- jaux in Middelharnis, met 2800 vierkante meter een van de gx-ootste 2 C V-centra. Buiten voor het pand aan de Molenweg staan ze in x-ijen opgesteld: de Chaxiestons en andere bijzon dere uitvoeringen. En dat is nog maar een fractie van de collectie die Deux Marj a ux herbergt. Wie het domein van Van den Eeren- beemt betreedt komt in een we reld die wordt gedomineerd door Franse en Nederlandse Eenden, Diana's, bestelauto's en ladingen bejaarde 'clonor-een- den'. Vijftig jaar geleden dook de 2CV voor het eerst op in Nederland. Dat was vier jaar na de inti-o- ductie op de Parijse Autosalon, waar het ontwei-p van Pierre Boulanger opzien baarde. De oud-kapitein van de Franse luchtmacht, die aan cle slag was gegaan bij Michelin en later bij Citroën, was al in 1936 begon nen met het ontwikkelen van een auto, die 'twee boeren op klompen, vijftig kilo aardappe len of een kleine ton' moest kun nen vex*voeren. En dat met een minimaal brandstofverbruik. De Lelijke Eend is terug als cult-auto. Een vexvoermiddel dus voor boeren en boerinnen, dat aan vankelijk de naam 'Toute Petite Voiture' (T.P.V.) droeg. Toen de 2CV in 1949 eenmaal in productie werd genomen, stroomden de orders binnen. Het Eendje, in diverse uitvoe ringen, is tot 1990 geprodu ceerd. De eigenaar van het eind vorig jaar geopende 2CV-centi'um in Middelharnis heeft al heel lang iets met Eenden. Eigenlijk al sinds hij wexdctuigbouwkunde studeerde in Delft, Als werkstu dent belandde hij in een garage, waar hij leerde sleutelen aan de 2CV. In had hij een tijdje zijn eerste garage, tot hij in 1982 naar Lelystad verhuisde en daar gedurende tien jaar zijn eigen 2CV-garage bestierde. Na zijn scheiding vertrok hij richting de Verenigde Staten.Terug in Ne derland adviseex-de een kennis hem om zijn oude liefde weer op te pakken. Nu wil hij vijftig ge restaureerde 2CV's per jaar gaan afleveren vanuit Middel harnis. In Nedex'land rijden nu nog zo'n vijftien- tot zeventien duizend Eenden rond, staan al thans op naam geregistreerd. „Al die Eend-rijders hebben een bepaalde manier van leven", foto Cees Kuiper stelt Van den Eerenbeemt. „Een beetje filosofisch, geïnteres seerd in cxxltuur. Hoewel de tijd dat ze met z'n allen met een gi taar op de camping zaten wel voorbij is, hoor. Vroeger was het een echte studentenauto, nu rij je erin omdat je je ermee wilt identificeren." De belangstelling voor het auto- tje is sinds enkele jaren groeien de. Als het goed gaat met de eco nomie zoals in de afgelopen ja- x-en, is er financiële ruimte voor de aanschaf van 'cult'-produc- ten. En als het aanbod minder wordt, groeit de vx-aag. Ook duikt de 2 CV weer op in com mercials, onder andere bij Lin- gen's Blond. „Die Eencl heeft iets onschuldigs. En er zit altijd een verhaaltje achter," zegt de eigenaar van het 2CV-centrum. 007 eend In de afgelopen decennia heeft Citroën vele speciale modellen van de 2CV uitgebracht, zoals de 007 Eend uit de Bond-film 'For your eyes only', waaxvan er maar vijfhonderd zijn gemaakt. Of de Transat, de Nederlandse naam voor de France 3, herken baar aan zijn blauwe banen. Een van de succesvolste Eenden was de i'ood/zwarte Charleston. Andere uitvoeringen kregen klinkende namen als Dolly, Per- rier (mét koelkastje met daarin plaats voor zes flesjes Perrier onder het dashboard) en Blei frei (loodvrije benzine). Het wel en wee van de 2 CV is te rug te vinden in een groot aantal publicaties. Boeken zijn er vol geschreven over het Lelijke Eendje. En de auto heeft ook nog steeds zijn eigen tijdschx'if- t(en), zoals het Fx-anstalige 2CV Magazine. De historie wordt verder levend gehouden door een groot aantal Eendenclubs, die tal van activiteiten voor him leden organiseren. Er gaat geen week of maand voorbij of er is ergens wel een tocht of meeting. En de Vereniging de alternatie ve garage Het Eendeëi, met on der meer een vestiging in Rot terdam, geeft al decennia met veel succes een cursus Eendolo- gie. Evelien Baks 2CV-centruin Deux Marjaux houdt op zaterdag 6 juli een Duck-dag aan de Molenweg 28 in Middelharnis. Geïntegreex-de audio- en na vigatiesystemen en autote lefoons maken opgang. Film kijken in de auto is ook niet on mogelijk meer. Opel komt nu met een dvd-videosysteem voor de Zafira. Uit het dak wordt midden in de auto een scherm geklapt, de filmkijkers op de tweede en eventueel derde zitxij achtex-in zetten een koptelefoon op en de voorinzitters hebben nergens last van. De koptele foons werken met een infra- rood-systeem en afstandsbedie ning. Het dvd-systeem heet Au- toVision en bestaat uit een com pacte en lichte video-unit met een afmeting van 39x26x7 cm. Het tft (thin film transistor)- beeldscherm levert een helder, schex*p beeld met realistische kleuren. De zilverkleurige dvd's zien er hetzelfde uit als muziek- cd's, maar ze kunnen tot 26 keer meer gegevens bevatten. Volop ruimte dus voor alle gangbare talen en ondertitels en extra- tjes als interviews en kijkjes achter de schermen van de film. Net als met de 'huisbioscoop', die in opmars is, speelt het dvd- systeem ook cd's af. Dat kan via de luidsprekers in de auto of de hoofdtelefoons. De installatie in de Opel Zafira kost 3.300 euro. Opel levert de nieuwe Vectra GTS vanaf de herfst voor 25.745 eux-o. De auto die eruit ziet als een coupé en het vorige vijf deur model Vectra vervangt, begint als 1.8/122pk, die als se dan 23.995 eui'o kost. Topmodel wordt de 3.2 V6 met 211pk voor een prijs van 33.245 euro. On derhuids verschilt de GTS van de sedan omdat hij door een sportonderstel 20 mm dichter bij het asfalt staat. De GTS heeft standaard spox-tstoelen voor, elektrisch bediende voox'- ste zijruiten, afstandsbediende centrale deurvergrendeling, airconditioning, cruise control, boordcomputer en 17 inch licht metalen velgen. Vorig jaar won een team be staande uit twee verslagge vers van de GPD en het Alge meen Dagblad de Fiat Zuinig- heidsrit met een Punto. Dit jaar werd hetzelfde team derde. Een team freelancers reed nu het zuinigste met een Fiat Stilo 1.2 80 16V met zes versnellingen. Voor een rit van 320 kilometer had het team nog net geen 13 li ter benzine nodig. Zo'n auto kan dus 1:24 rijden, maar helemaal normaal is dat niet. Een gemid deld vex-bruik van 1:15 is met een normale rijstijl wel haal baar. Het derde team, onder wie uw verslaggever, kwam overi gens uit met 15 liter over dezelf de rit rond het IJsselmeer. Het gaspedaal zo omzichtig moge lijk beroeren, ramen gesloten houden, geen airco aan, zo snel mogelijk opschakelen naar de bx'andstofbesparende zesde versnelling, de auto zoveel mo gelijk laten rollen en gebruik maken van de 'zuigende' wer king van voor je rijdende vrachtauto's en autobussen. Het rijdt niet leuk, maar wel zuinig. De Fiat Stilo 80 is wat lichter dan de gewone Stilo en krijgt van de overheid de maximale premie (1.275 euro) omdat hij zuinig en schoon is waardoor zijn totaalprijs op 14.950 euro komt. Overigens had de 'slechtste' van de zes equipes 17 liter nodig voor het x-ondje IJsselmeer En dat betekent altijd nog een gemiddeld verbruik van 1:19. Hyundai's dochtermerk Kia heeft de mpv Carens ver nieuwd en komt bovendien met een luxe terx'einauto, de Soren to. De Carens beschikt voortaan over een moderne 2.0/112 pk common raildiesel en er is voortaan keus uit een 1.6.105 pk of 1.8/126 pk benzinekracht bron. De grote Sorento (4.56 m, lang, wielbasis 2.71 m.) kost 24.995 euro en is de opvolger van de Kia Sportage. Zijn laad volume meet 890 liter en wordt met de achterbank plat maxi maal 1.900 liter. De auto heeft vier airbags. De motorisering bestaat uit een 2.5 liter common rail tui'bodiesel met 140 pk en 320 Nm, de benzineversies be staan uit een 2.4/139 pk vierci- linder en een 3.5 V6 met 195 pk. De vierwielaandrijving wordt in de basisversie handmatig in geschakeld en een lage over brenging zit er ook al op. De au to heeft rondom remschijven. De diesel kost 28.995 euro, de 3.5 V6 (standaard automaat) 34.495 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 37