De open auto blijft verleiden
Een Lelijke Eend is de goedkoopste cabrio
W9
Opel met DVD
Vectra GTS
Zuinige Stilo
Kia Sorento
zaterdag 29 juni 2002
Een open auto spreekt al
tijd tot de verbeelding.
Net als een motorfiets dat
doet. Bij mooi weer komen ze
uit alle hoeken en gaten de
weg op. De verschillen tus
sen de diverse cabriolets zijn
enorm en praktisch in het ge
bruik zijn er maar een paar.
Een kleine greep uit het
groeiende aanbod.
Een cabriolet is hetzelfde als
emotie. Ze heten cabriolet,
spider, targa of roadster en ze
worden vooral verkocht omdat
ze zo mooi ogen. Sommige heb
ben een rolbeugel of twee
hoofdsteunen die als zodanig
fungeren. Zonder zijn ze meest
al eleganter, maar ook onveili
ger.
Wat veiligheid betreft: scheuren
in een cabrio is niet lekker. Met
dichte kap hebben ze veel wind
geruis, en open hou je het er niet
in uit als het hard gaat. Een gro
te motor is dus niet nodig, al bie
den fabrikanten die natuurlijk
wel. Praktisch elke cabrio heeft
last van een torderende carros
serie en dat voel je vooral in de
stuurkolom. De open auto heeft
verstevigingen om het gemis
van de stalen dakstijlen op te
vangen. Want de stijfheid ver
dwijnt goeddeels wanneer het
dak eraf gaat. Alleen cabrio's
met een stalen vouwdak omzei
len de voornaamste bezwaren:
de Lexus SC430, de Mercedes
SL(K) en de heel wat voordeli
ger Peugeot 206 CC. In plaats
van een canvas kap hebben
sportwagens voor de winter
soms een hardtop, een afneem
baar stalen dak.
Bij veel cabrio's kun je achterin
niet of nauwelijks zitten. In een
open Astra, een onthoofde Golf
of een (al wat oudere) topless
Peugeot 306 en Saab 9-3 is goed
plek achterin. Vroeger had de
Franse décapotable al een een
voudig linnen dak dat open kon.
De Lelijke Eend heeft er nog ja
ren mee gekoketteerd. Zo'n ca-
briokap brengt nog een hoop ge
doe met zich mee. Bij een echte
cabrio ging over de weggevou-
wen kap nog met drukknoppen
een hoes (tonneau). Als het dan
ging regenen waren de rapen
gaar.
Een beetje cabrio heeft tegen
woordig een elektro-hydrau-
lisch systeem, dat met een inge
wikkeld stelsel van armen en
kleppen de kap netjes opvouwt;
een imposant schouwspel dat
enkele tientallen seconden
duurt. In een Mercedes SL gaat
dat zelfs met afstandsbedie
ning, op bestelling trouwens
ook op een Astra.
De kunststof achterruit die de
open auto decennia lang ken
merkte is snel aan het verdwij
nen. Meestal zit er in de cabrio
een flinke glazen ruit gemon
teerd die ook nog elektrisch ver
warmd wox-dt.
In 1985 werden maar 200 open
auto's in Nederland verkocht, in
1995al 1.650 en nu zijn het er elk
jaar niet minder dan zo'n 6.500.
Peugeot 206 CC
De Peugeot 206 CC is betaalbare
cabrio, een zogenaamde 2+2
waarvan het coupédak ingeni
eus in het koffer verdwijnt.
Naar een idee dat in de jaren
De Peugeot 206 CC.
De Mazda MX 5.
dertig van de vorige eeuw al be
dacht werd door een kaakchi-
rurg, waarvoor Peugeot het pa
tent binnenhaalde en toepaste
in de 401D Eclipse. Het stalen
dak van de 206 CC vouwt elek
trisch samen voordat het in de
kofferruimte verdwijnt. Je kunt
er met twee volwassenen en
twee (kleine) kinderen in. De
206 CC is met 19.500 euro de
goedkoopste van het stel. Hij
heeft wel een paar tekortkomin-
kjes als tamelijk veel windge
ruis en veel torsie bij geopend
dak. Hij mist ook een handgreep
in deur of dashboard voor de
passagier om aan vast te hou
den. Maar de afgeleide van de
succesvolle 206 heeft een aan
sprekend uiterlijk al is de ach
terzijde ietwat plomp.
Peugeot verkoopt er gemiddeld
zo'n 300 per maand.
De letters CC staan voor coupé
en cabriolet. Om het stalen dak
automatisch via een origami-
achtig spektakel te laten weg-
vouwen moet je twee grendels
loshalen. Het dak scharniert bij
de achterruit en vouwt zich bin
nen een seconde of twintig op.
De vlakliggende voorruit van de
CC komt heel diep het interieui-
in en dat vergt als het dak open
is aandacht bij in- en uitstap
pen. De voorstijlen zijn ook nog
al breed. Stevig bij een onver
hoopte koprol, maar soms lastig
bij het manoeuvreren. Bagage
kan er niet gek veel mee. Met
dak dicht gaat het nog, maar
open is er slechts plek voor 200
liter.
Mazda MX-5
De Mazda MX-5 is de klassieker
van de drie. Mazda kwam
twaalf jaar geleden met dit on
vervalste, betaalbare sportwa-
gentje op de markt, juist toen de
uitvinders van de 'sportscar', de
Britten, het helemaal lieten
sloffen. Sindsdien is de MX-5
alleen maar populairder gewor
den. De 1.6 Exclusive kost in
middels wel een kleine 30.000
euro en dat kun j e niet goedkoop
meer noemen. Waardevast is hij
wel.
De kleine tweezitter is een lek
ker, zij het nogal stug rij-ding,
voor wie niet claustrofobisch is
aangelegd. Achterwielaandrij
ving voor aanstekelijk bochten
werk en een motortje dat snort
dat het een lust is.
Prettig is dat je in de Mazda
geen helm op hoeft; de raamstijl
staat nog ouderwets rechtopDe
cabriokap wordt met de hand
bediend. Je ontgrendelt die een
voudig met twee duimklikken,
zonder spieroefeningen of ge
broken nagels. Vaak zie je in
zo'n autootje bestuurders met
een sjaaltje om de nek. Dat is
geen snobisme, maar lijfsbe
houd. Een beetje op snelheid
trekt de rij wind lustig aan je
oorlellen. Doe je het dak dicht
dan suist het een beetje, maar
hinderlijk wordt dat niet. Een
hardtop kun je bestellen voor
1.815 euro. De MX-5 is is niet
praktisch, niet supercomforta-
bel en heeft minder ruimte dan
een brommobiel, maar biedt wel
een sportief alternatief.
De cabriolet is het nieuwste
Opel Astra-model en daar is
veel werk van gemaakt. De kap
verdwijnt netjes in het koffer-
ruim als j e een knop j e induwtJ e
hoeft geen beugels of wat ook te
bedienen en Opel levex-t voor
wat extra geld een afstandbe
diening erbijHandig is die ene
knop waarmee je alle vier zijrui
ten tegelijk kunt bedienen.
De kap is pex-fect afgewerkt en
goed geïsoleerd. Met de kap
open zitje keurig beschut achter
de ver naar binnen komende
voorruit. Van de wind heb je pas
last als je (te) hard rijdt. Bertone
is eraan te pas gekomen voor het
ontwex-p en bij dat Italiaanse
designhuis wordt de auto ook
gebouwd. Misschien dat daar
om de 2.2 zo'n prachtig uitlaat-
geluid produceert.
Anders dan de Peugeot en de
Mazda is de open Opel (oben
ohne) een praktisch vervoer
middel. Op de achterbank kun
je met tweeën gerieflijk zitten
en clan heb je nog best plek voor
flink wat bagage. Bij dak dicht
wox-dt het zicht naar achteren
bepex-kt vanwege de kleine gla
zen achterruit en een enorme
dode hoek, omdat er heel veel
kap tussen de achterste ziji-uit
en de achterruit zit.
Opel heeft er sinds januari 350
van verkocht.
Rien van der Steen en
Joop van der Pol
Het aloude Lelijke Eendje
maakt zijn comeback als
cultproduct. Nu een nieuwe ge
neratie de 2CV heeft ontdekt als
goedkope cabrio en oud-stu
denten uit nostalgische gevoe
lens hem als extra wagen aan
schaffen, lijkt de tijd aangebro
ken voor een nieuw Eenden
tij dpex-k. Donox-en zijn er nog
voldoende. En andex-s wel in
thuisland Frankrijk.
Wie heeft er vx-oeger niet eens in
een Eend gereden of gezeten?
Tijdens z'n studententijd of op
de verende achtei'bank bij pa en
ma? Ik welHet was m'n eerste
auto, voor zeshonderd gulden
en een bromfietshelm ovex-geno-
men van een vriendin, die de
bordeauxrode 2 CV had gewon
nen bij een wedstrijd voor Rot
terdamse studenten. Ze wist het
juiste aantal studenten te raden
dat zich in één Eendje wist te
wux-men, namelijk 27. Zelf niet
in het bezit van een x'ijbewijs,
deed ze afstand van het karretje,
dat aan beide zijden werd ge
sierd door enorme stickers van
een studentenuitzendbux-eau.
Nog nooit zoveel lol gehad met
een auto als met die 2 CV. Bij
flinke wind op de snelweg zakte
zijn maximaal kunnen naar 70
kilometer per uur of minder,
waardoor je je weg diende te
vei-volgen op de vluchtstx-ook
tot de eerstvolgende afrit. Tij
dens een koude winter bleek het
gaspedaal eens te zijn vastge
vroren, na een uitwijkmanoeu
vre zat het stuur in één keer los.
Een Eend is fun. Daar kan geen
splinternieuwe Duitse of zelfs
Franse bolide tegenop. Dat was
toen en dat is ook nu. Nu een
nieuwe generatie de 2CV heeft
ontdekt als aantrekkelijk ver
voermiddel, wordt al voorzich
tig gespx'oken van een 'hype'.
Met België voorop, maar Neder
land komt eraan, als we de ken
ners mogen geloven. In België is
de Eend op dit moment vooral
een cultproduct voor welgestel-
den. Maar er zijn ook jongeren,
die de charme van het autootje
hebben ontdekt. Sommigen
hebben er al eentje aangeschaft,
hoewel nog niet eens in het bezit
van een i-ijbewijs.
Cabrio
„Hij is leuk, hij is goedkoop en je
hebt meteen een cabrio," ver
klaart Maijo van den Eex-enbee-
mt (49), eigenaar van Deux Mar-
jaux in Middelharnis, met 2800
vierkante meter een van de
gx-ootste 2 C V-centra. Buiten
voor het pand aan de Molenweg
staan ze in x-ijen opgesteld: de
Chaxiestons en andere bijzon
dere uitvoeringen. En dat is nog
maar een fractie van de collectie
die Deux Marj a ux herbergt. Wie
het domein van Van den Eeren-
beemt betreedt komt in een we
reld die wordt gedomineerd
door Franse en Nederlandse
Eenden, Diana's, bestelauto's en
ladingen bejaarde 'clonor-een-
den'.
Vijftig jaar geleden dook de 2CV
voor het eerst op in Nederland.
Dat was vier jaar na de inti-o-
ductie op de Parijse Autosalon,
waar het ontwei-p van Pierre
Boulanger opzien baarde. De
oud-kapitein van de Franse
luchtmacht, die aan cle slag was
gegaan bij Michelin en later bij
Citroën, was al in 1936 begon
nen met het ontwikkelen van
een auto, die 'twee boeren op
klompen, vijftig kilo aardappe
len of een kleine ton' moest kun
nen vex*voeren. En dat met een
minimaal brandstofverbruik.
De Lelijke Eend is terug als cult-auto.
Een vexvoermiddel dus voor
boeren en boerinnen, dat aan
vankelijk de naam 'Toute Petite
Voiture' (T.P.V.) droeg.
Toen de 2CV in 1949 eenmaal in
productie werd genomen,
stroomden de orders binnen.
Het Eendje, in diverse uitvoe
ringen, is tot 1990 geprodu
ceerd.
De eigenaar van het eind vorig
jaar geopende 2CV-centi'um in
Middelharnis heeft al heel lang
iets met Eenden. Eigenlijk al
sinds hij wexdctuigbouwkunde
studeerde in Delft, Als werkstu
dent belandde hij in een garage,
waar hij leerde sleutelen aan de
2CV. In had hij een tijdje zijn
eerste garage, tot hij in 1982
naar Lelystad verhuisde en daar
gedurende tien jaar zijn eigen
2CV-garage bestierde. Na zijn
scheiding vertrok hij richting de
Verenigde Staten.Terug in Ne
derland adviseex-de een kennis
hem om zijn oude liefde weer op
te pakken. Nu wil hij vijftig ge
restaureerde 2CV's per jaar
gaan afleveren vanuit Middel
harnis. In Nedex'land rijden nu
nog zo'n vijftien- tot zeventien
duizend Eenden rond, staan al
thans op naam geregistreerd.
„Al die Eend-rijders hebben een
bepaalde manier van leven",
foto Cees Kuiper
stelt Van den Eerenbeemt. „Een
beetje filosofisch, geïnteres
seerd in cxxltuur. Hoewel de tijd
dat ze met z'n allen met een gi
taar op de camping zaten wel
voorbij is, hoor. Vroeger was het
een echte studentenauto, nu rij
je erin omdat je je ermee wilt
identificeren."
De belangstelling voor het auto-
tje is sinds enkele jaren groeien
de. Als het goed gaat met de eco
nomie zoals in de afgelopen ja-
x-en, is er financiële ruimte voor
de aanschaf van 'cult'-produc-
ten. En als het aanbod minder
wordt, groeit de vx-aag. Ook
duikt de 2 CV weer op in com
mercials, onder andere bij Lin-
gen's Blond. „Die Eencl heeft
iets onschuldigs. En er zit altijd
een verhaaltje achter," zegt de
eigenaar van het 2CV-centrum.
007 eend
In de afgelopen decennia heeft
Citroën vele speciale modellen
van de 2CV uitgebracht, zoals
de 007 Eend uit de Bond-film
'For your eyes only', waaxvan er
maar vijfhonderd zijn gemaakt.
Of de Transat, de Nederlandse
naam voor de France 3, herken
baar aan zijn blauwe banen.
Een van de succesvolste Eenden
was de i'ood/zwarte Charleston.
Andere uitvoeringen kregen
klinkende namen als Dolly, Per-
rier (mét koelkastje met daarin
plaats voor zes flesjes Perrier
onder het dashboard) en Blei
frei (loodvrije benzine).
Het wel en wee van de 2 CV is te
rug te vinden in een groot aantal
publicaties. Boeken zijn er vol
geschreven over het Lelijke
Eendje. En de auto heeft ook
nog steeds zijn eigen tijdschx'if-
t(en), zoals het Fx-anstalige 2CV
Magazine. De historie wordt
verder levend gehouden door
een groot aantal Eendenclubs,
die tal van activiteiten voor him
leden organiseren. Er gaat geen
week of maand voorbij of er is
ergens wel een tocht of meeting.
En de Vereniging de alternatie
ve garage Het Eendeëi, met on
der meer een vestiging in Rot
terdam, geeft al decennia met
veel succes een cursus Eendolo-
gie.
Evelien Baks
2CV-centruin Deux Marjaux
houdt op zaterdag 6 juli een
Duck-dag aan de Molenweg 28
in Middelharnis.
Geïntegreex-de audio- en na
vigatiesystemen en autote
lefoons maken opgang. Film
kijken in de auto is ook niet on
mogelijk meer. Opel komt nu
met een dvd-videosysteem voor
de Zafira. Uit het dak wordt
midden in de auto een scherm
geklapt, de filmkijkers op de
tweede en eventueel derde zitxij
achtex-in zetten een koptelefoon
op en de voorinzitters hebben
nergens last van. De koptele
foons werken met een infra-
rood-systeem en afstandsbedie
ning. Het dvd-systeem heet Au-
toVision en bestaat uit een com
pacte en lichte video-unit met
een afmeting van 39x26x7 cm.
Het tft (thin film transistor)-
beeldscherm levert een helder,
schex*p beeld met realistische
kleuren. De zilverkleurige dvd's
zien er hetzelfde uit als muziek-
cd's, maar ze kunnen tot 26 keer
meer gegevens bevatten. Volop
ruimte dus voor alle gangbare
talen en ondertitels en extra-
tjes als interviews en kijkjes
achter de schermen van de film.
Net als met de 'huisbioscoop',
die in opmars is, speelt het dvd-
systeem ook cd's af. Dat kan via
de luidsprekers in de auto of de
hoofdtelefoons.
De installatie in de Opel Zafira
kost 3.300 euro.
Opel levert de nieuwe Vectra
GTS vanaf de herfst voor
25.745 eux-o. De auto die eruit
ziet als een coupé en het vorige
vijf deur model Vectra vervangt,
begint als 1.8/122pk, die als se
dan 23.995 eui'o kost. Topmodel
wordt de 3.2 V6 met 211pk voor
een prijs van 33.245 euro. On
derhuids verschilt de GTS van
de sedan omdat hij door een
sportonderstel 20 mm dichter
bij het asfalt staat. De GTS
heeft standaard spox-tstoelen
voor, elektrisch bediende voox'-
ste zijruiten, afstandsbediende
centrale deurvergrendeling,
airconditioning, cruise control,
boordcomputer en 17 inch licht
metalen velgen.
Vorig jaar won een team be
staande uit twee verslagge
vers van de GPD en het Alge
meen Dagblad de Fiat Zuinig-
heidsrit met een Punto. Dit jaar
werd hetzelfde team derde. Een
team freelancers reed nu het
zuinigste met een Fiat Stilo 1.2
80 16V met zes versnellingen.
Voor een rit van 320 kilometer
had het team nog net geen 13 li
ter benzine nodig. Zo'n auto kan
dus 1:24 rijden, maar helemaal
normaal is dat niet. Een gemid
deld vex-bruik van 1:15 is met
een normale rijstijl wel haal
baar. Het derde team, onder wie
uw verslaggever, kwam overi
gens uit met 15 liter over dezelf
de rit rond het IJsselmeer. Het
gaspedaal zo omzichtig moge
lijk beroeren, ramen gesloten
houden, geen airco aan, zo snel
mogelijk opschakelen naar de
bx'andstofbesparende zesde
versnelling, de auto zoveel mo
gelijk laten rollen en gebruik
maken van de 'zuigende' wer
king van voor je rijdende
vrachtauto's en autobussen. Het
rijdt niet leuk, maar wel zuinig.
De Fiat Stilo 80 is wat lichter
dan de gewone Stilo en krijgt
van de overheid de maximale
premie (1.275 euro) omdat hij
zuinig en schoon is waardoor
zijn totaalprijs op 14.950 euro
komt.
Overigens had de 'slechtste' van
de zes equipes 17 liter nodig
voor het x-ondje IJsselmeer
En dat betekent altijd nog een
gemiddeld verbruik van 1:19.
Hyundai's dochtermerk Kia
heeft de mpv Carens ver
nieuwd en komt bovendien met
een luxe terx'einauto, de Soren
to. De Carens beschikt voortaan
over een moderne 2.0/112 pk
common raildiesel en er is
voortaan keus uit een 1.6.105 pk
of 1.8/126 pk benzinekracht
bron. De grote Sorento (4.56 m,
lang, wielbasis 2.71 m.) kost
24.995 euro en is de opvolger
van de Kia Sportage. Zijn laad
volume meet 890 liter en wordt
met de achterbank plat maxi
maal 1.900 liter. De auto heeft
vier airbags. De motorisering
bestaat uit een 2.5 liter common
rail tui'bodiesel met 140 pk en
320 Nm, de benzineversies be
staan uit een 2.4/139 pk vierci-
linder en een 3.5 V6 met 195 pk.
De vierwielaandrijving wordt
in de basisversie handmatig in
geschakeld en een lage over
brenging zit er ook al op. De au
to heeft rondom remschijven.
De diesel kost 28.995 euro, de
3.5 V6 (standaard automaat)
34.495 euro.